söndag 11 maj 2014

Inga protest-tanter?

Denna söndag är Växjö domkyrkas högmässa en regnbågsmässa. Den är självfallet öppen för alla - men alla som kommer, anslut per automatik till understödet för en viss sexualpolitisk agenda. De normkritiska i betydelsen de som ifrågasätter den norm vars flaggor nu vajar över Växjö, tar sig knappast till domkyrkans högmässa/regnbågsmässa. Möjligtvis tar de fram länken till bilder från manifestationen och ser den närmast huliganliknande domprosten Pettersson manifestera med regnbågsflagga. Jag vågade inte lägga ut bilden här för då kunde jag åkt dit för att olovligt ha publicerat en bild. Ni får kolla själva. Jag finner albumet sevärt. Inte minst domprosten. som ses lite på sned viftande med just en regnbågsflagga.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.750298515010618.1073741851.309927669047707&type=1

Det är kanske också värt att beundra hur HBTQ-rörelsen kan ta över högmässan i Växjö stifts domkyrka. Men jag undrar om någon protesterar. Jag går ju aldrig i Domkyrkan, så jag tänker inte göra det. Och kyrktanter brukar inte vara protest-tanter. Går de som vanligt och undrar de efteråt - som vanligt - vad de egentligen varit med om?

Frågar någon av tanterna med hur mycket pengar och arbetstid Svenska kyrkan sponsrat veckan - och ställer kommuninvånarna och skattebetalarna samma fråga till kommun och länsstyrelse? Hur mycket betald arbetstid har lagts - och hur många av dem som manifesterade gick i tjänsten? Har de köpt regnbågsflaggor till domkyrkan, kommunhuset och residenset och kanske annorstädes? Vad kostar en sådan? Vi är dock i Småland!

Kanske rapporteras om den framgångsrika manifestationen. Fast det var fler människor på I11-området för att handla på Citygross, K-Rauta, Jula, Media-Markt et al och med avstickare till Biltema och krubb på Max och Burger. Kanske ska till manifestationen räknas in folket på Storgatan - men då undrar jag lite, för här kan ofrivilliga komma med. Å andra sidan är ju syftet så gott, att det kanske är av underordnad betydelse att alla lördagsflanörer räknas in?

Ett orkestrerat genomslag för en utsatt minoritet - jag går inte på det. Gör ni? Här är de nya som tystar de normkritiska som dristar sig att ifrågasätta deras norm. Tro inte på talet om öppenhet. Inse i stället vilket genomslag HBTQ-frågan fått. Förr kunde staten styra medborgarna genom att Gustaf Vasas fogdar åkte till marknaderna eller genom att cirkulär lästes från predikstolen. Mer än å blev det aldrig om det in te var krig och männen kallades in som soldater. Nu gör medierna sitt - in i våra hem. Och människan är en flockvarelse och vet att anpassa sig. Bara vi som lär Herman Rauschnings berättelser från Danzig har en annan referenspunkt och kan känna ett visst obehag över propagandan och dess effekter på språk och uppförande.

Vi vet hur det går till, därför att vi vet hur det gick till. Jag såg melodifestivalen och tippade att Conchita Wurst, som heter Tom hemma, skulle vinna. Den segern uppges vara en käftsmäll på  homofober och hälsningen till Putin från Wurst var "det går inte att stoppa oss". Så talar en segrare. Fast visst går det att stoppa Wurst. Det gör tyskarna varje dag. I munnen.

Så i Växjö domkyrka och i Melodifestivalen blir budskapet ett och detsamma. Här kommer en sexualpolitisk agenda som ni inte kan stoppa. Fast man vet inte säkert. Vad händer om protest-tanterna gör sin stämma hörd? Vad händer om de tar in frågan om Guds avsikt med oss i sammanhanget? Vad händer om någon protest-tant undrar hur biskop Lindegård ställt sig i frågan?

25 kommentarer:

  1. Kolla GP: Inte minst Kinseys påstående att de flesta har ett val...
    http://www.gp.se/kulturnoje/1.2365717-lodalen-och-tudor-provocerar-med-lesbisk-handbok

    SvaraRadera
  2. Återigen. Varför skulle inte Svenska kyrkan, precis som Katolska kyrkan, kunna fira Josef arbetarens dag på 1 maj, före demonstrationerna. För kristna arbetare. Firar vi inga helgondagar i Svk, aldrig, inte ens Lucia? För den skull behöver ju inte prästerna gå med i de numera partipolitiserade 1 maj-tågen och vifta med röda fanor. Gör de katolska prästerna det? Finns det något som stöter bort katoliker med borgerliga partisympatier från att gå i kyrkan 1 maj och fira Josef arbetaren?

    "Regnbågsmässor" tycker jag är lika fel som om man hade hållit särskilda "moderatmässor" för att deltagarna i en moderatstämma ska gå i kyrkan under ett uppehåll i förhandlingarna. Jag tycker nämligen att kyrkan gjorde rätt, när man på begäran av Moderaterna, ställde upp med en extra gudstjänst för stämmodeltagarna.

    Jag gick alltid i kyrkan, när det var gudstjänst. Den dagen var jag i stan i ett annat ärende, och råkade se en massa människor på väg in i kyrkan, så jag gick också dit. "Vet du inte att det är moderatstämma i stan?". Fick jag till svar, när jag frågade varför.

    Nej, det fanns eller hände eller sades ingenting i kyrkan, som avslöjade den saken. Det var en vanlig, offentlig gudstjänst på en ovanlig tid. Så skulle man kunna fira 1 maj också, i kyrkan. För att kristna arbetare ska gå i kyrkan före 1 maj-demonstrationerna, men en gudstjänst som är för alla.

    SvaraRadera
  3. Blanda inte ihop HBTQ- rörelsen och "vanliga" homosexuellas liv! Detta är lika fel som att blanda ihop porrshower med heterosexuellas liv. Man vill nog väl med sina manifestationer, men det går nog snett många gånger. Fel bild visas upp, och dessutom står man i ett von-oben perspektiv. Titta så goda och snälla vi är som accepterar alla - eller allt! Det är precis, som jag har skrivit tidigare, som skillnaden mellan jämställdhetstänkande och välgörenhet. Det ena bottnar i en grundläggande tro på alla människors lika värde, det andra i att man i sin överlägsenhet är välvillig mot dem som är underlägsna.
    Jag undrar en sak; Vad skulle du göra Dag S. om ett av dina barnbarn kom hem med någon av samma kön, som han/hon sade sig älska? Då, förstår du, grundar sig ställningstagandet kanske på något annat än det som Paulus har sagt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad ska vi säga om de biskopar som med entusiasm deltar i prideparaden och dessutom uppmanar stiftets medlemmar att göra sammalunda....
      Majsan

      Radera
    2. Det förvånar mig inte Majsan, men jag tycker att det bottnar i en omedvetenhet. Som annat trams som någon av dem skriver om, där han nästan börjar plädera för polyamorösa par. Man måste skilja på sak och sak. Gränslöshet och utlevnad är inte alls samma sak som människors rätt till ett vanligt parförhållande med en person av samma kön!

      Radera
  4. På trettiotalet viftade i Tyskland karrärkåta prelater med siktet inriktat mot biskopsstolen med Hakenkreuzfahne. På sextiotalet viftade samma kategori med Arbeiter- u Bauernstaatsfahne. Man solidariserade sig förtänksamt med folk, stat och offentlig rättfärdighet.

    I Växjö viftar dpr Pettersson med regnbågsfanan. Kanske först som sist dags att säga grattis till biskopskorset?

    M Gunnesson

    SvaraRadera
  5. F Dag uppmuntrar till ett intensifierat bibelstudium. Det är ju en uppgift som Protest-tanter ägnar sig åt. Genesis 18 och 19 är tydligt upplysande för vår tid. Abraham, trons fader, är inte bara uppenbarelsens besvarare (glömsk hörare) utan också rättfärdig bevarare (görare). Genom sin förbön för Sodom blir det tydligt. Hur det ser ut i Sodom får vi en inblick i när Lot omringas av sodomiter som likt vår tids "fredsälskande och kärleksfulla människorättskämpar" säger: ni kan inte stoppa oss. Vi skall inte bli förvånade om det bakom den regnbågsprydda kärleksfulla fasaden glöder samma hat som Jesus och hans efterföljare få utstå. Men hatet skall bli slaget med blindhet och de finner inte dörren och då talar vi om dörren till kammaren där vi ber till Fadern som är i det fördolda och ser i det fördolda.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att Dag är intressant att läsa och instämmer stundom med det han skriver, men däremot förstår jag inte varför denna man ägnar så mycket kraft åt kvinnliga präster eller HBT-frågor. Kärleken till medmänniskan är alltid det överordnade i kristen etik. Det innebär att man inte kan acceptera förtryck av människor, judar, kvinnor eller homosexuella, även om sådant har varit vanligt i kyrkans historia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Analysera Dags skriverier ordentligt så ser du att han egentligen inte skriver så mycket om kvinnliga präster utan om kyrkans ordning att ha kvinnor som präster och om det delvis orätfärdiga sätt på vilket den ordningen drivits igenom och de negativa konsekvenser det genomdrivandet fått.

      Radera
    2. För visso, men att hela tiden, på ett kritiskt sätt, lyfta frågor som berör ordningen med kvinnliga präster och kyrkans inkluderande av även bögar, flator och transor, så ter det sig inte så... Att gömma sig bakom en listig retorik underlättar inte tydligheten i kommunikationen. Oavsett vilket ställningstagande kyrkan skulle ha gjort vad det gäller kvinnan som präst så skulle det inneburit negativa konsekvenser för Svenska kyrkan internt och externt.

      Radera
  7. Syftet med mina inlägg om 1 maj är givetvis inte att kyrkan ska ställa upp som medarrangör till de politiska 1 maj-manifestationerna. Jag ville visa kyrkans helt inkonsekventa agerande, när t.ex domprosten viftar med regnbågsflaggan under Pride-paraden men inte vågar gå under de röda fanorna på 1 maj. När kyrkan inbjuder till regnbågsmässa men inte till mässa för socialismen. Och att man ringer i kyrkklockorna för att skrämma bort nazister, men inte för att locka kristna arbetare till gudstjänst före de traditionella 1 maj-demonstrationerna. Jag har hört förklaringen att inga i Pride-deltagare skulle komma till kyrkan till en helt vanlig gudstjänst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I den sanna Katolska Kyrkan firar vi mässa på S:t Josef Arbetarens dag som en motkraft mot den fördärvliga och människofientliga socialismen!
      /Antony

      Radera
    2. Det tror jag inte ett dyft på, att Katolska kyrkan firar Josef Arbetarens dag som motkraft mot något. Arbetarklassen hade gått om bönderna som den största gruppen i samhället, man hade bildat katolska fackföreningar för arbetare, vilka samarbetade med de socialsistiska fackföreningarna. Och arbetarna hade också blivit den största socialgruppen bland kyrkans egna medlemmar. Man upptäckte då att man hade skyddshelgon för alla möjliga yrkesgrupper, utom för arbetarna. Detta var när Katolska kyrkan gjorde upp med sitt stöd till fascismen under mellankrigstiden och bejakade demokratin och fackliga rättigheter, och konturerna till den katolska socialläran började formas. Man kan möjligen tala om ett alternativ till den socialistiska arbetarrörelsen (som i många länder var splittrad i en socialdemokratisk och en kommunistisk del), men en motkraft, även mot den socialdemokratiska nordeuropeiska arbetarrörelsen? Men vi talar nu om firandet av helgonen Josef arbetaren och inte om hela den katolska arbetarrörelsen. Katoliken Antony har härmed visat att den katolsks sekten i Sverige är väl så partipolitiserad som Svk, men med andra politiska förtecken. Den mörkblåaste högerns?

      Radera
    3. LFL, du har inte en aning om min politiska hemvist, vilken kan vara allt från "grön" antisocialist till blå socialkonservativ, men i vanlig ordning väljer du att ta till lögner och insinuationer!

      Pius XII instiftade firandet som ett svar mot de alltmer aggressiva socialistiska och kommunistiska fackföreningarna, i Italien och Europa, samt som ett svar mot statssocialismen i Sovjeteuropa.
      Att socialism (i alla dess former) är oförenlig med sann katolsk och apostolisk tro har alla påvar slagit fast sedan denna människofientliga ideologi började sprida sitt "gift"! Se gärna: http://www.tfpstudentaction.org/politically-incorrect/socialism/what-the-popes-really-say-about-socialism.html
      Föga förvånande blev du inte upptagen i den Sanna Heliga Apostoliska och Katolska Kyrkans fulla gemenskap!
      /Antony

      Radera
    4. Sign Antonys kommentar är en grov förolämpning mot den katolska biskopen och kyrkoherdarna i Sverige, som insinueras vägra medlemskap i Katolska kyrkan på politiska grunder. Vad värre är förnekar du att Katolska kyrkan ha gjort upp med sitt stöd till fascismen och bejakat demokratin och fackliga rättigheter. Tydligen tillhör Antony den extrema sekt inom Katolska kyrkan i Sverige, som aldrig kan erkänna att kyrkan har haft fel, och således dyrkar själva kyrkan som en gud Vem vill vara med i ett sådant sällskap? Inte jag. Därför drog jag mig ur, sedan upptagningen godkänts av två katolska kyrkoherdar, den jag läst för och den vars församling jag skulle tillhöra.

      Radera
    5. Fler lögner och insinuationer från LFL!

      På vilket sätt är påvarnas kritik och fördömmanden av den människofientliga och antikristna socialismen ett stöd för fascism och diktatur?

      På vilket sätt handlade mitt inlägg om att Katolska Kyrkan skulle vara ofelbar (vilket jag aldrig hävdar, utan är ännu en i den långa raden av dina lögner)?

      Vissa kan vägras medlemskap (eller exkommuniceras) i Katolska Kyrkan p.g.a. politiska uppfattningar och kyrkan har en tydlig lära om människans värdighet, samvetsfrihet och hela hennes "antropologi", vilken står i bjärt kontrast mot socialismens materiella nihilism. Vad det gäller socialdemokrater har kyrkan nog, pragmatiskt, betonat andra delen i det sammansatta ordet men europeisk socialdemokrati har under de senaste 40 åren alltmer blivit ett nihilistisk och feministisk rörelse vars politik går emot grundläggande kristen tro och lära, något som Katolska Kyrkan har stått upp emot!
      Johannes Paulus II var i denna fråga mycket tydlig vis-a-vi befrielseteologins försök till en "ohelig allians" mellan katolsk lära och socialism!

      Det var nog bra för bägge parter att du inte blev upptagen i den Sanna Heliga Katolska och Apostoliska Kyrkans fulla gemenskap!
      /Antony

      Radera
  8. Varför skriver Dag om ämbetet och äktenskapet? För att politikerna valt dessa frågor som symbolfrågor för att rensa ut oppositionen och göra kyrkan till ett lydigt redskap i folkhemsbyggandet, tror jag.

    Rudbeckius

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror du, ja. Jag tror att det handlar om helt andra krafter, nygnosticismen, som söker stöd i vissa politiska läger, som förespeglas att det handlar om kamp mot politiska motståndare. Vissa skribenter här, vilka inte verkar stå på den svenskkyrkliga grunden, gör vad de kan för att förstärka den bilden, så att Svk splittras alltmer och de s.k. mörkermännen bland Svk-prästerna kan attackeras ännu hårdare. Visserligen tror jag att de flesta skribenter här, vilka står på en sant svenskkyrklig grund, har borgerlig politiska övertygelser, men jag tror inte att det är en partipolitiserad kyrka med borgerliga förtecken som de eftersträvar. Utan snarare än avpolitiserad kyrka.

      Radera
    2. LFL. Jag har väl inte skrivit något om borgerlig eller socialistisk kyrka, men du läser ju inte vad jag skriver, denna gång heller. Polemisera du mot dina halmdockor, men läs innantill om adresserar mig.
      Det finns politiker med starka religiösa övertygelser och det finns politiker som vill ha bort religionen. Inget hindrar dem att verka i Svenska kyrkan. Det är verkligen inte en fråga om höger eller vänster, även om somliga på vänsterkanten ibland har varit tydligare i sin kristendomskritik.

      Rudbeckius

      Radera
    3. Det är nog tur, LFL, att inte alla människor delar in världen och människor i fack. Det här är högkyrkligt, detta är lågkyrkligt, det här är gnosticism etcetera. Så ser sällan verkligheten ut för den vanliga människan! Heder åt de människor som har en varm tro i tillit till Gud/Kristus o Den Helige Anden utan att fundera över om de är rätt eller fel!

      Radera
  9. Varför skulle ateister vilja byta religion i Svenska kyrkan? Nä, de som vill det drivs av en religiös övertygelse. Att skylla det som sker nu på Arthur Engberg, som dog för 70 år sedan, är löjligt. DN-artiklarna, där detta framfördes, låg på den katolska Växiö-församlingens hemsida i flera år. De försvann efter min kritik mot detta på en katolsk blogg, som flera gånger hänvisat till just dessa artiklar från 1999. De handlade om hur socialdemokratiska kyrkopolitiker vid den tiden målmedvetet, fastän de framställdes som hönshjärnor, genomdrev Engbergs idéer. De hade skrivits av en journalist, med ett förflutet inom den vänsterextrema trotskistiska rörelsen, men sedan skapat sig ett gott namn som avslöjare av allvarliga missförhållanden.

    Kommentarar på denna blogg från de f.d. kyrkopolitikerna Ntl och Dike har tillbakavisat de påståenden som ofta har framförts på denna blogg om kyrkopolitikernas stora inflytande i lärofrågor. Då får väl förklaringen sökas på annat håll, nämligen bland teologerna? Och då kan ju det jag skrev om nygnosticismen vara relevant? Nyhedendomen är kanske ett mer relevant ord än nygnosticismen, även om det finns en gemensam nämnare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. F d kyrkopolitikerna? Dike är väl i allra högsta grad kyrkopolitiker, och jag har åtminstone en ersättarplats i kyrkofullmäktige- på egen nomineringsgrupp bestående av två (opol.) personer, det var en bragd att överhuvudtaget få plats bland sex nomineringsgrupper. Men på den nivån har man definitivt inget inflytande på lärofrågor.

      Radera
    2. T ex Kjell-Olof Feldt framförde som yngre s-politiker samma kyrkopolitiska uppfattningar som Arthur Engberg: Att eliminera kristendomens inflytande genom bevarad och kontrollerad, sekulariserad statkyrka. Taktiken lyckades och tycks fortsätta även i den från staten "fria" kyrkan.

      Det förvånar inte, att man nu leker med tanken på statsfinansierad, universitetsförlagd imamutbildning på sina håll. Kanske kan bravaden med kristendomens tämjande genom statlig list upprepas med islam? Kanske får vi snart se kvinnliga imamer och genderkorrrekta fredagsböner i moskén?

      KJ

      Radera
  10. Tyvärr verkar postningen av mitt boktips sent i går kväll ha misslyckats. "Jungkulten - en modern mysteriereligions födelse". Läs den, och förstå vad som håller på att ske i Svenska kyrkan. Åtminstone en del av det. Att tala om nygnosticism är kanske missvisande Men rötter till gnosticismen finns dock. Mest handlar det om en orgiastisk nyhedendom, ett försök att återuppväcka vad som under slutet av 1800-talet troddes vara den ursprungliga ariska religionen. Denna koppling till de rasläror, som kom att ingå i nazismen, har man gjort allt för att tysta ner, men Noll visar att de fanns. Detta mer intressant är kanske upplysningen om ett narkotikamissbruk, som ledde till sexuella orgier, detta under den första tiden. Sexualdriften (ej kärleken; ett ord som numera används synonymt) omgärdas med religiös dyrkan.

    Guden finns i varje människas "inre", vilket låter förvillande likt kristen tro. Det gäller bara att avlägsna de jude-kristna avlagringarna, vilket sker i psykoterapin. Inte all psykoterapi förstås, utan en speciell sort. Författaren Richard Noll är själv psykolog, och förstår skillnaden.

    Genom det förtroende för sig själv, som terapeuten bygger upp hos patienten, kan han sedan stegvis föra in patienten i den nya religionens mysterier. Den nya religionen har länge maskerat sig som en psykiatrisk behandlingsmetod, som i praktiken har visat sig vida överlägsen de behandlingsmetoder som allmänt praktiserades i den svenska mentalvården fortfarande för 50 år sedan. Dessa framgångar har givetvis underlättat spridningen av den nya religionen - inte minst inom kristna kyrkor, som sökt en ny uppgift som själavårdare i ett alltmer profant samhälle.

    Är det otänkbart att teologer, som medvetet eller omedvetet, helt eller delvis verkar i den nya religionens anda har förstått att bygga allianser med politiska partier, som har ett arv av klasskamp mot en prästklass, som under arbetarrörelsens framträdande (slutet av 1800-talet) lät sig städslas som överhetens ideologiska spjutsets mot kraven på frihet och rättvisa?

    SvaraRadera
  11. De flaggviftande små barnen kanske är säkert brådmogna och pålästa och har redan vid så pass unga år engagerat sig för HBTQ-sakens skull och ansluter väl till RFSL:s syn på analsex och könsbyten. Tycker det blir lite osmakligt med småbarn som ideologiska fotsoldater. Hade (SD) gjort likadant tror jag inte det hade setts med blida ögon, även om det sett lika glatt ut som det gjorde i Växjö!! Kan ge mig den på att spektaklet anmälts till soc och att media skulle följt upp det. Barn borde förskonas från att användas i dylika demonstrationer!!
    Arg kyrkomedlem

    SvaraRadera