torsdag 1 december 2016

Ska biskoparna värna oss mot socialdemokraterna?

Jag läser upplägget och tröttnar. Märkligt nog kollade jag samtidigt som tåget i onsdags kväll passerade Tranås.

Uppställningen klar. MOT. Jag tar det inte. Jag har ägnat hela mitt vuxna liv åt att bygga i Svenska kyrkan.
Det osanna
Jag skäms å socialdemokratins vägnar.
Citat


Bild


Vad bör göras?
Ska vi fråga vad biskoparna ska ha sina kräklor till om de inte ska försvara sina kyrkokristna nu? Ska de ta kräklorna och banka några S-ombudsmän i skallen? Eller ta "hooken" för att dra in dem i flocken och inte tjuta med ulvarna längre?
Är kräklorna bara en käpp att stödja sig på för handlingsförlamade?
Accepterar de att det statsbärande partiet ska få anställa kyrkopolitisk kättarjakt och låtsas att detta är ett fullständigt självklart och anständigt inslag i kyrkolivet inför ett kyrkoval?

Om själva metoden att få fram kyrkopolitiker säger jag just nu föga.
Men arma kyrka!
Nå, svenskkyrklig är jag. Detta som händer ska dock inte socialdemokraterna ensamma lastas för. Det är Svenska kyrkan som inte skolat fram folk som kan ta kyrkopolitkskt ansvar. Det är den kyrkokritik som riktatts tidigare av t ex domprosten Carl Strandberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar