tisdag 26 september 2017

Eftervalsanalys?

Gårdagen blev svår. Dr F hade att hantera att han i en bloggkommentar framställts som fiktion. Vi försökte trösta och försäkra att han finns på riktigt, men han var uppenbart skakad. Vem skulle inte varit det i en sådan situation? Men det levereras fler fiktioner att förhålla sig till.

Partigängare vill analysera efter ett val. De hålls ju med partier som ska sno sig fram.  De bärs inte /längre/ av idéer och måste sålunda i stället taktisera. Opinionsmätningar och politiska försöksballonger, reklambyråer och tankesmedjor för att avläsa trender, utspel och propaganda. Dr G hade mycket att stå i när det handlade om viljan till makt.

Det är lättare för de idéburna. De lägger fram sin idé och står för den. De som vill rösta på deras idéer är välkomna. Idévärlden är större än den politiska eller kyrkopolitiska världen och den som funderar över evangeliets väg i vår tid står samman med alla dem som tänkt motsvarande i deras tid. Några av de idéburna funderar alltså långsiktigt, dvs långsiktigt tillbaka. Vad har hänt under mitt liv, vilka förutsättningar skapades för länge sedan och finns det en logik i det som händer? Också stupiditeten är nämligen på sitt sätt logisk.

Nerikes Elände 13 september bär syn för sägen.
http://www.na.se/opinion/debatt/frimodig-kyrka-ar-tysta-om-nidbild-av-svenska-kyrkan
Frimodig kyrka presenteras och förväntas agera på kommando av en upprörd skribent. Nu slår skribenten till mot "den präststyrda och högkyrkligt inriktade" nomineringsgruppen.
Anslaget är anslående. Att Frimodig kyrka har en vanlig styrelse, låtsas vi inte om. Och glosan "högkyrkligt" betyder ingenting, den är emotiv. I sak är det fler som präglats av den rosenianska väckelsen och karismatiken i FK, tror jag. Men vad har sanning med ett kyrkoval att skaffa?

Vi får veta att de frimodiga utgör "Kyrkomötets minsta grupp med i dag endast tolv (12) ledamöter."
Riktigt så är det väl inte. Det finns grupper med färre ledamöter, men det har förstås en mening att just försöka framhålla själva obetydligheten. Fromt folk funderar annars över om någon annan höll sig just med en tolv-krets. En sådan fundering förutsätter dock - fromhet.

"Alla utom en är präster eller teologer och män". Nu uppstår ett litet problem. Jag är präst och valdes en gång in i två kyrkomöten just som präst (1979 och 1982). Det var alltså i det gamla kyrkomötet. Nu är jag pensionär. Det är Kjell Petersson också och Bertil Murray. Finns det inte en poäng att ta vara på vår eventuella kunskap nu då? Och vad stör om de röstande har tilltro till sina präster? Exakt vad har prästvigningen sabbat?

Niklas Adell "en av de mest kända av landets högkyrkliga kvinnoprästmotståndare"
Här kom det. Väljarna ska hållas informerade - men om vad i sak? Är han förresten en av landets mest kända? Vilka är de andra? Men var har närkingarna med den saken att skaffa? De kan inte rösta på honom för han stod på lista i Linköpings stift. Fast det förstås, han är förbrytersk och påstår att
utländska kyrkor inte längre betraktar Svenska kyrkan som en kristen kyrka - utan belägg! Belägg finns och det är väl närmast en artighet att endast med lätt hand gå situationen förbi.
Den stora ryska ortodoxa kyrkan har brutit sina förbindelser med Svenska kyrkan. Mekane Yesus har markerat motsvarande mot Svenska kyrkan och de nordamerikanska lutheranerna. Frimodig kyrka av alla har försökt hitta vägar för att förbättra relationerna med etiopierna. Dessa ansträngningar kunde ha varit värda viss uppskattning. Belägg saknas alltså inte.

Nu kunde författaren valt att presentera Niklas Adell som en erfaren och idog församlingspräst, senast uppmärksammad för arbetet med den s k Pastoralen (Artos 2017), ett försök att tänka pastoralteologiskt om vad det är att vara Kyrka. Han är just pensionerad. Bra att hans kompetens tas till vara. Kunde det skrivits. Så skrevs inte.

"En annan högprofilerad högkyrkliga (sic!) företrädare" är Dag Sandahl. Här kom kv*nn*pr*stm*tst*nd*r-epitetet inte med! Det verkar lite slarvigt. Men vad säger presentationen i sak? Skribenten kunde kanske nämnt något om betydande erfarenhet från kyrkomötet, några habila insatser i kyrkolivet och vikten av att rösta på honom. Men det går inte för närkingarna. Jag står på lista för Växjö stift.

För tjugo år sedan fanns det knappt några s k oberoende kandidater eller grupper i kyrkovalet,påstår skribenten. Frågan bör ställas när POSK kom till och svaret blir att POSK firar 30-årsjubileum. Dessförinnan organiserades PPO och i Örebro kom ALF till, Arbetsgruppen för en Levande Församling. Idén slog snabbt igenom i Kalmar också (Silvy Elfversson i Norrliden, Kalmar, kom från Örebro). Med nyordningen av kyrkomötet 1983 förändrades situationen i det så kallade kyrkomötet, valt som en kongress och inget annat, och en grupp mot partipolitiseringen behövdes. Den kyrkokommunala hållningen som partipolitiserat Pastoratsförbundet slog till. Nu blev kyrkomötet likadant och lika stort.

Nu har vi sett en nidbild av Frimodig kyrka. Den är framställd med avsikt att skada förstås. Det är en metod som alltså ska förstås som ett ärofullt försvar för Svenska kyrkan. Jag finner sådant dumt. Däremot fascineras jag av det höga tonläget bland kommentarerna efter gårdagens bloggpost. Det är upphetsat så det förslår. Varför blir det så? Jag ska fråga dr F när det nu snart vankas frukost och han uppstigit och satt sig på min högra sida.

23 kommentarer:

  1. Skriv ett sakligt och utförligt svar i NA, utan svårförståeligheter och bitska tjuvnyp. Sanningen räcker. Artikelförfattaren ändrar säkert inte sin uppfattning, men läsarna behöver få en informativ motbild.

    svenskkyrklig dissident

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till dissident
      Om nu det är så bra i svenska kyrkan, varför är du då dissident?
      Jag tycker att DS är mycket informativ. Han skriver som det är. BOD som skrivit artikeln i Nerikes elände har sakfel, men de borde inte sväljas av de flesta av nämnda tidnings läsare. Dock griper MTD:s religion omkring sig. Också i den stad med omnejd som man kan kalla "lill-lilla" Jerusalem.
      "Lilla Jerusalem" kallades ju Jönköping på grund av alla dess kyrkor och kapell.

      Radera
    2. Jag menar inte att allt är bra för närvarande i Sv.Ky., tvärtom. Det är just därför som jag ser mig som dissident. Genom min allmänkyrkliga tro avviker jag i flera avseenden från det som är rådande hållning hos den officiella kyrkoorganisationen.

      svenskkyrklig dissident

      Radera
  2. "...han uppstigit och satt sig på min högra sida"!

    -Vem inbillar sig Sandahl att han är egentligen! spottar Maja med sina söta hörntänder blottade.

    Katterna runt Nathan Söderbloms Plan tittar sig lite försiktigt omkring.

    -Egentligen, kanske, rätt kul? föreslår Svanslösingen försiktigt.

    Ingen av katterna säger emot.


    Elaka Katten Måns

    SvaraRadera
  3. Sanningens frukost!

    -Jag önskar verkligen bloggaren en god frukost och med sanningens texter om valet och Frimodig Kyrka framför sig.

    Gärna då också en fundering över om en KM-grupp med elva av tolv präster och en kandidatlista med nio av tio av de förta namnen som också är präster, kan kallas för folkligt förankrade.
    Hur jag vrider och vänder på saken vet jag ju, att 90 procent av svenska folket inte är prästvigda i Svenska kyrkan.
    Däremot är det belagt, att så många av folket tillhörde Svenska kyrkan för vid pass tre decennier sedan.

    Men jag håller med dissidenten ovan: skriv ett sakligt svar. Lika sakligt som innehållet i artikeln var.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bengt-Olof!
      Vad åsyftar du med "kandidatlista" där nio av tio är präster?
      Kyrkomötesvalsedel för FK i Luleå stift:
      39 namn
      Varav 18 kvinnor, varav 12 finns på valsedelns över halva.
      De två första är kvinnor, likaså sju av de tio första.
      Endast fem präster på hela valsedeln, varav två bland de tio främsta.
      Enligt preliminära resultatet får vi ett mandat. Om sedan väljarna skulle välja att kryssa in en präst, vad ska Frimodig kyrka göra åt det? Väljarna har väl enligt din syn alltid rätt, eller...?

      Radera
    2. Jag instämmer i Torbjörn Lindahls fråga ovan. Hur har du fått fram detta ditt påstående? Har du deltagit även i den ännu inte avslutade rösträkningen till kyrkomötet, eller...?
      FK:s lista för Göteborgs stift har sin första "prästtitel" på plats 7 (en kvinna!) och totalt 9 präster (varav några är pensionärer) bland 55 valbara personer. Så, varifrån kommer dina siffror?

      Jag i Halland

      Radera
    3. Ja, det är ju ett erkänt problem med demokrati, att väljarna så ofta röstar fel!

      Radera
    4. Bengt Olofs hantering av siffror får mig att tänka på vad jag fick lära mig på en kurs i mediehantering, nämligen: lita aldrig på en journalist. Läraren som sa detta var själv en framstående journalist och ansvarig utgivare för en av de större morgontidningarna.

      Radera
  4. BOD,

    Nej jag förstår att kristna tillika präster är svårt att smälta för dig. Skall FK spegla samhället och nu i sina led uppta och förhöja till arvoderade politruker ett antal ateister,agnostiker,islamister och utövare av annan religion så att det speglar "folket"?

    Räcker det inte med sådana som Dig inom Posk?

    //HH

    SvaraRadera
  5. Valdeltagandet i Örebro pastorat var markant lägre än riksgenomsnittet, men FK ökade kraftigt i antal röster jämfört med förra valet. Kan det verkligen finnas något annat samband än BOD: uppkräkningar i Nerikes Allehanda? Hela Svenska kyrkan måste ju skämmas för BOD:s inställning till sina medkristna. Nu visste väl inte läsarna vilken nomineringsgrupp som BOD representerar. Men BOD har med sina spyor gjort Svenska kyrkan till ett partipolitiskt slagfält - just det som BOD:s egen nomineringsgrupp säger sig vara motståndare till.

    Någon har gissat på någon sekt av djävulsdyrkare. Kommer att bli dyrt att sanera bort allt svavel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säger inte publiceringen mer om Nerikes Allehanda än om Dike? an

      Radera
  6. Apropå epitet så undrar jag vad man ska kalla en sådan som kandiderar för en nomineringsgrupp men högljutt argumenterar för precis raka motsatt åsikt i nomineringsgruppens portalpunkt?
    Charlatan?
    Femtekolonnare?
    Något annat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trojan.
      Den ökända hästen från Troja.
      Quisling.
      Falskflaggad.
      Pirat.

      /smun

      Radera
    2. I Mörrum: "förtroendevald, 77".
      "Valdes" in för POSK trots att hen helt öppet driver Sverigedemokraternas program. Fick därmed i praktiken SD:s första mandat i Mörrum-Elleholms kyrkofullmäktige. Berit

      Radera
  7. Obegripligt att vissa hänger upp sig på antalet präster på listor som om det vore något negativt, samtidigt som präster i ledningen är något som ingår i kyrkans natur.

    Jonas M

    SvaraRadera
  8. När verkligheten och korrekta uppgifter förvandlas till "uppkräkningar", "djävulsdyrkare" och påklistring av falsk mandatangivelse!

    -Ni ovan, som formligen spyr galla över bland annat min artikel i NA, bör i stället granska, om artikeln hade några felaktiga sakuppgifter. Låt mig då få veta vilka, skall jag - om ni kan visa några - korrigera dem. Kan ni inte presentera några, bör kanonaden med ovannämnda tillmälen och andra mindre trevliga kommentarer omgående upphöra.
    Fundera också ytterligare en gång över vad folklig förankring är och innebär!

    En kandidatlista till KM med de första tio namnen utom ett som är präster är då sannerligen inte detsamma som folklig förankring.
    Så försök inte med ovidkommande och oväsentliga utläggningar kringgå saken.

    En fråga i eftervalsanalysen bör tillkomma: det var ju inte bara de politiska partierna i KM som stärkte sin ställning. Också POSK gjorde detta, alltså en (parti)politiskt helt oberoende grupp.

    Varför har den gruppen gjort ett mycket bra val, medan den andra, läs FK, som kan beskrivas på liknande sätt, har gjort ett dåligt?

    Kan förlusten möjligen bero på FK självt?

    BENGT OLOF DIKE

















    SvaraRadera
    Svar
    1. POSK gjorde ett bra val för Dike är med där. Vi gratulerar POSK utan omsvep. FK i Växjö - 8%. Dåligt? Jag tror inte det. Men när vi räknar majoriteter så tänker vi på hur dåligt det gick i valen för Jesus själv. Kajafas behövde inte ens rösträkna! Men det där med folklighet kan diskuteras. Är det ståndsriksdagen som spökar så att jag, en pensionär, skulle höra till ett särskilt stånd? Eller är jag lika folklig som folk är mest och får räknas till det folk jag varit beredd att försvara med kropp, själ och ande? Man undrar. NA-artikeln var självfallet helt korrekt och helt korrekt infam och förtalande. Om Dike skulle tyda FK till det bästa, vad skulle han skriva då? Men gentilt: Grattis POSK. Tacka Dike för framgångarna.

      Radera
  9. FK, Barometern och inkonsekvensen!

    Som flitig tidningsläsare och flerårig komminister på Öland, läser naturligtvis bloggaren varje dag Kalmars dominerande avisa, där det politiska tänkandet numera produceras av Martin Tunström och Daniel Braw. I somras fanns också en ännu yngre förmåga på plats i ledarredaktionen som vikarie. Han heter Thomas Hermansson och står på FK:s listor till KM och SF.

    De ville att FK skulle göra ett bra val och sätta partierna på plats; den förstnämnde förstås öppet som officiell kandidat, de andra mer lågmälda i sina sympatier för bloggarens nomineringsfamilj.
    Ledarkommentaren efter FK:s bakslag andades också olust, eller åtminstone irritation, över de politiska partiernas framgång. Precis som så många andra tidningars åsikt.

    Nej, folkets ställningstagande är inte alltid populärt hos vissa. Nu bör kyrkan övergå till indirekta val, när partierna har tagit makten över kyrkan och där driver sina agendor, är några av de vanligast luftade åsikterna på opinionssidorna.

    Men vad skådar då mitt - och säkerligen alltså också bloggarens - ögon i Barometern i går (26/9) Jo, en ledare av nyssnämnde Martin Tunström om att ledningarna tar makten över partierna. Det av M slopade provvalet till kandidatlistorna inför nästa års val, irriterar honom - på goda grunder, bör tilläggas. Medlemmarna berövas alltså möjligheten att direkt säga sitt om kandidaterna.

    Har Tunström och hans tidning bytt åsikt efter en vecka? I kyrkovalet passar ju inte direktvalen längre, de val, SOM GER VARJE MEDLEM RÄTTEN ATT VÄLJA DEN LISTA OCH DE KANDIDATER SOM HAN ELLER HON VILL? Men i den sekulära nomineringen är de nödvändiga!

    Snälla nån då, skall det vara full demokrati i ena valet men demokrati med förhinder i det andra?
    När konsekvensen kolliderar med åsikterna, gäller tydligen de sistnämnda.

    Har bloggaren någon kommentar, vore det av värde att läsa den.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som tidigare medlem i Moderata Samlingspartiet borde Bengt Olof Dike veta att provvalet i detsamma är ett rent personval. Imte en inom-moderat nomineringsgrupp så långt näsan räcker och mer därtill.
      Hade motsvarande konstruktion funnits i SvK så hade nog de nu apostroferade ledarskribenterna inte förfarat sig över kyrkovalet.
      Så varför Bengt Olof Dike ska SvK ha nomineringsgrupper när Moderaterna inte har det?
      Är det för att nomineringagrupper innebär ett demokratiskt underskott?

      Radera
    2. Peter T,

      -Nej, Ditt försvar håller inte alls; i båda fallen handlar det nämligen om att MEDLEMMARNA direkt tillfrågas och att det ej är fråga om indirekta organ, som utses av några få.

      Alltså direktval för kyrkan och medlemsval för M-medlemmar!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    3. Bengt Olof Dike är tydligen för inkompetent för att svara på frågan "Varför ska SvK ha nomineringsgrupper för när Moderaterna inte ha det?"
      Vi pratar om två stora medlemsorganisationer där varje medlem omöjligt kan ha personkännedom om samtliga övriga medlemmar.
      Den som kan tolka ovanstående fråga som ett försvar lider nog av svårartad projicering.

      Radera
    4. Bengt Olof,
      när jag var medlem i moderaterna valde de vid årsmötet närvarande dem som skulle sitta i den lokala styrelsen (bl.a. mig). Sedan utsåg vi i styrelsen vem/vilka som skulle representera oss centralt. Således direktval enbart på lokalnivå.

      Radera