måndag 25 december 2017

Juldagsmorgon

Jag fick fyrtal i adventshögmässor för jag tog bilen till Stenbrohult på söndagsmorgonen. Det är drygt 11 mil fram och tillbaka. Ljungby hade alltså vigiliemässa dagen innan. Duger. Vad mer i stiftet?  I Två Systrars var det mer besatt än s Kerstin trott och kaffe vid brasan efter mässan, gammal tradition som det heter eftersom man gjort så mer än två gånger. Men, men, men... Jag kan ha mina små synpunkter om en kyrka, som gärna talar jämställdhet och kvinnofrågor, men försummar att fira Maria.

I Algutsboda och Emmaboda arrangerades julotta och midnattsmässa "i privat regi", läste jag i Östra Småland. Heter det inte "regim"? Hembygdsföreningen kritiserade att det för första gången på 249 år inte blir någon julotta, som i stället förlagts till Emmaboda. Pensionerade prästen Sölve Hjalmarsson medverkade ideellt och hembygdsföreningen ställde upp med kyrkvaktmästare. Hon som tog initiativet, Åsa Cederholm, tror att detta kan vara början på något nytt och spännande. Hur tänker hon då? Vad betalar hon kyrkoavgift till och för vad?

I Emmaboda då? Där har ett annat ideellt initiativ tagits av Sofia Wetterlund. Midnattsmässa. Men inte en traditionell mässa utan en lekmannaledd julandakt med mycket musik. Anna Ernlothsson håller i andakten. Jag känner inte till det närmare innehållet i denna mässa, som inte är en mässa.

Vad säger kyrkoherden Johanna Juhlin? Hon är positiv. "För mig är kyrkorummet församlingsbornas kyrkorum. Det är självklart att öppna upp dem för behovet av gudstjänst och gemenskap. Kärnan i den kristna tron är att alla kristna har i uppgift att sprida budskapet. Martin Luther, som vi firar i år, var noga med att alla kan predika Guds ord." Kyrkoherden ser gärna fler sådana här initiativ "grundade i Svenska kyrkans värdegrund."

Nu var Luther verkligen inte noga med att alla kan predika Guds ord. Han var noga med att alla inte kan det! För egen del blir jag tveksam till talet om kyrkorummet som församlingsbornas rum. Är inte kåken Guds Hus? Jag noterar persoektivskiftet också. Kyrkoherden tänker i behovet av gudstjänst och gemenskap. Kunde man inte tänka sig i kategorin nödvändighet i stället? Evangeliet måste predikas? Då har jag inte ställt frågan om vad som på sikt lagas för Svenska kyrkan när det blivit så här. Och vad avses med "värdegrund"? Bekännelsen?

Annars visste komministern Petré och kyrkoherden Juhlin i Emmaboda pastorat berätta, att Svenska kyrkan inte är någon fredad zon, apropå #metoo. "Juhlin och Petré vill inte närmare gå in på hur deras erfarenheter ser ut." Men Petré markerar mot en vardaglig jargong som ändå kan upplevas som obehaglig. Risken med den här sortens små kommentarer är förstås att en del, som vet med sig att deras jargong är vardaglig och somliga upplever som obehaglig inser, att Kyrkan inget är för dem. I kyrkan ska man vara på ett visst sätt, veta bete sig. Där får man nog inte säga "huggormars avföda" eller kalla en för kung "den räven", inte heller säga till någon: "Gå bort, Satan!". Får man ens berätta roliga historier och vem avgör vad som är roligt? Pastorn? Lika bra att inte ge sig in i det sammanhanget.

I Växjö skjuter kyrkorådet på säsongsöppnandet av Diakonicentrums härbärge Vinternatt, meddelade Smålandskomposten (22 dec). Detta är (också?) till för EU-migranter och problemet är avslöjandet att personer som misstänks för människohandel bott där. Människohandlarna hade styrt 30 tiggare. Tiggarna i Moheda till exempel försvann efter polisens tillslag. Att människohandlare ska få bo på Diakonicentrum ska inte förekomma. "Absolut inte", säger kyrkorådets ordförande Åke Eriksson (S). Partibeteckningen är nogsamt utsatt.

Abusus non tollit usum (missbruket upphäver inte /det rätta/ bruket). Det är en hållning i Svenska kyrkans bekännelseskrifter. I Galaterbrevskommentaren av dr Luther påpekas någonstans att kärlek alltid är ett riskfyllt företag, men det förändrar inte saken. Kärlek sviks. Det hör till villkoren i denna fallna värld.

Nu ska kyrkorådet i januari sammanträda om öppnandet av härbärget och först efter kyrkorådets sammanträde kan Vinternatt 2018 startas. Kanske måste protokollet vara justerat först också? "Politik är att våga", sa Palme och just därför är min häpnad så stor när jag återkommande möter rent fega sossar. De vågar ingenting. Detta sagt måste jag medge, att de socialdemokratiska damernas frisyrer på senare år  förändrats. Från sossefrilla till något mindre uniformerat tycker jag mig se. Någon vågade bryta mönstret. Likväl är förfaringssättet i Växjö ett utslag av politik, inte av kristen tro. Politiken kalkylerar särskilt när det ska bli valår. Tron gör realistiska analyser, dvs frågar efter Guds kallelser. Kan det vara en kristen kallelse att se till att människor slipper sova utomhus i vinternatten? Och?

Kan det dessutom vara en kristen kallelse att ställa de kritiska frågorna om EU-medborgare? Borde EU hålla inne med alla medel till Bulgarien och Rumänien till dess att dessa stater ordnat anständiga villkor för sina egna medborgare? Och vem har kallelse att ta upp frågan om vart naivitet kan leda ett samhälle och göra med människor? Har vi inte sett exempel på hur människor vill väl, men det blir fel? Det är när sådant kommer på tal som godhetsentreprenörerna blir uppbragta. Det är likväl ingen kristen dygd att vara barn när det handlar om förståndet. Detta sagt hur mycket det än ligger ett barn i krubban, men det barnet har valt att behöva vuxnas ansvar.

Nu säger vi GOD FORTSÄTTNING, tror jag. Eller är det GOD JUL hela Juldagen och fortsättning först i mellandagarna? Ta upp frågan vid kyrkkaffet efter dagens högmässa.

24 kommentarer:

  1. Stig Walldin
    Ja, vad menar nämnda kyrkoherde med "värdegrund"? Det har väl med MTD-religionen att göra?
    "Bekännelse" är nog för nära, och det kan ju stöta bort någon.
    GOD FORTSÄTTNING

    SvaraRadera
  2. Gods frid! Midnatts mässa utan präst , sen då? Det är inte prästens närvaro som är det väsentliga ,utan Kristus närvaro. Han lovade ju att närvara där två eller tre samlas i han namn.Varför klyva hår ,när människor av goda viljan gör vad dom kan, för att fira inkarnationen.

    Vad som anbelangar tiggare från Bulgarien och Rumänien , naturligtvis är dom organiserade i klaner. Människosmugglare tycks vara längst ner i avskyhierarkin. Alltså det är dom ,som vi är mest skyldiga våran kärlek och förståelse. Det är ju våran synd som har skapat strukturer vilka tvingar människorna göra saker som i mindre rättvis värld skulle vara onödiga.

    Att ha dom här kostar naturligtvis pengar, men är det någon som blir lidande för det? Ja ,vi lider, men vi lider inte att dom får våran slantar , utan därför att världens fattigdom finns i våran gator och torg och påminner för oss vad vi har låtit bli att göra för att fattigdomen skulle försvinna.Det är inte bara Rumäniens och Bulgariens egen sak att motverka detta i en värld av global ekonomi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Markku är en man som tänker.

      Med detta sagt har jag absolut inte påstått något om andra kommentatorer. Fattas bara!

      Radera
  3. "mässa, som inte är en mässa". Det leder ofelbart tankarna till "kyrkan" som inte är en Kyrka.
    Det mestadels obevisbara metoo-tjafset har, förstår man, förekommit ymnigt där prästinnorna pinkat in åsiktsreviren. I övlig drevordning utan att “närmare gå in på hur deras erfarenheter ser ut" (läs: där rättssäkerheten satts ur spel). Det har ju i decennier visat sig att det inte finns något enklare än att svamla och ljuga från en protestantisk predikstol. Tillkomsten av diverse svarta kjolar och klänningar har snarast förvärrat detta faktum. Den oomkullrunkbara metoo-kampanjen passar här in som hand i handske. Nu är den unkna buljongen nedkokt till "vardaglig jargong som ändå kan kan upplevas som obehaglig". Vad blir nästa drag från de vardagsförgrämda veganprästinnorna?
    Är det inte hög tid att begära korten på bordet - och i de många fall där de (som väntat) kommer att visa sig vara grovt lögnaktiga visa det omtalade "fingret" åt pk-horderna av alla Hollywood-styrda inbillningskränkta. /John

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad vet du om det, John? Har du verkligen belägg för att det finns MÅNGA grovt lögnaktiga fall eller gissar du bara utifrån allmän misogyni? Och vill du verkligen öppet och överlagt "visa fingret" åt dem som du anser vara "inbillningskränkta"? DET är i så fall inget lögnaktigt fall av kränkande beteende (jag bara citerade dej ju). Lägg av!

      Radera
    2. "Vad vet du om det", "Har du verkligen belägg"...
      Som på beställning hoppar de småborgerliga sursvenska jante-argumenten fram så fort något ifrågasätts i den mer och mer ansträngda och enkönade ankdammen. Vilka belägg har herr Holmberg själv utöver dem han inbillar sig ha uppfattat i den mer än månadslånga massindoktrineringen och hjärntvätten? Herr Holmberg simmar på efter vad han förmår men kommer trots sin spelade indignation ingen vart. Det gör man som bekant inte i en ankdamm. /John

      Radera
  4. Behöver betonas igen, igen och igen!

    På självaste juldagen kommer kritiken igen mot Svenska kyrkan från Stig Walldin, Markku och John - direkt och indirekt.

    Det känns som ett slag i ansiktet, sedan jag bevistat en finstämd julotta i en kyrka i Sollentuna med Kristi närvaro från första minut till ottans sista. Stämningsfullt, tänkvärd predikan, underbar körsång, allt inramat och starkt präglat av den gud som är vår kyrkas.

    Man blir därför - på självaste juldagen av alla dagar! - bedrövad av dessa ständiga ifrågasättanden av nästan allt som sker i Svenska kyrkan, särskilt misstänkliggörandet av den kristna äkthet som präglar mässorna och gudstjänsterna. Det är mig obegripligt att kritikerna inte ens ett ögonblick stannar upp, rannsakar sig sig själva och funderar över vad de producerar för texter.
    Tänk, att det har gått så långt som till att man skall behöva uppmana dem till detta.

    Vad har vår svenska kyrka gjort dem för ont? Varför skall dess gedigna, djupt gedigna kristna tro, dras i smutsen så ofta på denna blogg?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppla! Herr Dike har gjort årets besök i frimärksklubben! Det var knappast frivilligt, han passar på när han ändå besöker sin begåvade operasjungande dotter. Annars hade det väl knappast blivit av.
      Herr Dike har, som vi alla, full åsiktsfrihet. Även om den rangliga teaterlada som idag gett honom träsmak. Liksom salvelsefull inspiration. De patetiska omdömena lär få dela med honom. Har f-n rentav gått och blivit religiös på gamla dar?
      Till nästa gång, herr Dike: Värp först och kackla sen. /John

      Radera
    2. Ja, kanske var allt verkligen inramat och präglat av den gud med litet g som aposteln talar om i 2 Kor. 4:4. Nå, jag ska inte göra en höna av ett litet skrivfel, även Olaus Petri skrev ju "gudh". Men efter K-G Hammars tid som ärkebiskop är jag faktiskt aldrig riktigt säker på om vår kyrkas Gud är den med stort G. Hammar ville visserligen skriva alla bokstäver stora om den Gud som är, oavsett vår tro och våra ord, men denne GUD framstår ofta i hans skrifter som skäligen skild från uppenbarelsen i Skriften och Sonen (som i Hammars världsbild tydligen är alltför ofullkomlig för att ta på allvar).

      Radera
    3. Stig Walldin
      Jag ser att du Bengt Olof har stavat din gud med liten bokstav. Kanske du råkat stava fel men egentligen är det det jag är ute efter: att Gud inte får vara Gud.
      Du kanske inte kan förstå den smärta man som präst kan känna, när man tjänat svenska kyrkan i snart ett halvsekel, och sett den förvandlas till något helt annat än vad den var.
      Men Han, vars födelsedag vi i dag firar, dog på ett kors för vår frälsnings skull. Det är frälsningen budskap jag ofta saknar i det som bjuds från så många håll. Och det är för människor skull, jag ofta kommer med kritik. "Han kommer till vår frälsning sänd ..."

      Radera
    4. Hr Dike. Är jag så otydlig?Kanske ,i studens heta du drar oss över med samma kam. Läs min text igen och tänk på vad min kritik har för en adress.Jag är synnerligen irriterad på bloggarens brist på tanke och empati ,fast vi alla vet att kapaciteten finns där om viljan finns. Alltså , var är viljan? .

      Radera
  5. BOD,

    Fof borde Du ställa Dig frågan var Du i dagens SveK finner denna citat" ... gedigna, djupt gedigna kristna tro, ...."

    Det som eventuellt av kommentatorena dras ner i smutsen(?) är inte det Du talar om.

    Jag har skrivit det förr och upprepar det gärna. Än finns det öar kvar inom SVeK där Kristus och evangeliet klart utläggs men de tycks inte finnas där du dväljs och är tydligen inte det du försvarar.

    De öar som ännu finns kämpar en mänskligt sett hopplös kamp mot politrukvälde och dess anpasslingar till biskopar med handplockad prelater. Alla, oavsett läggning i övrigt garanterat fria från apologi men beredvilliga att vränga skrift och lära i utbyte mot Mammons köttgrytor.

    På lilla julafton hörde jag f.ö hur en samling politruker och anpasslingar diskuterade problemet med minskande medlemmar som om allt handlade om marknadsföring.

    Du tycks tillhöra dessa även om du sedan inte tycks bry dig så mycket om gudstjänst som sådan.

    //HH

    SvaraRadera
  6. "Dagens högmässa" - det var väl juldagens skämt, det? Min lågkyrklige far tog oss alltid med på juldagens högmässa när jag var barn - julottan vi besökt några timmar tidigare var ju bara en extra högtidlig morgonbön förstod vi fast vi inte hade någon stuga i Gammelstads kyrkstad (numera världsarv) att tillbringa mellantiden i. Men någon gång på 80-talet bara försvann julhögmässan. Kanske var det för att det till slut bara var vi och prästen som kom? (Men jag tror inte att det var riktigt så illa). God Jul!

    SvaraRadera
  7. Vill inte bestrida att vi alltfort kan få uppleva goda julottor. Var med på en sådan själv i morse - med nicenska trosbekännelsen och allt. Men alltför ofta blir ju vårt julfirande inramat och starkt präglat av den gud som talas om i 2 Kor. 4:4 (KB1917). Den med litet "g", alltså.

    SvaraRadera
  8. Jag är nog lite tveksam till att vigiliemässa 'duger'. Samma tid och plats, varje sön- och helgdag, är ett grundläggande pastoralt program. Jag inser att detta inte går att följa i alla småförsamlingar. Men Ljungby hör väl inte till dem.

    SvaraRadera
  9. Polis Fredrik Kärrholm på twitter:
    "Deltog i julbönen i Yttergrans kyrka i Uppsala stift. Gudstjänsten bestod tyvärr mest bara av politisk propaganda. Prästen predikade mot restriktiv migrationspolitik och de uppfattningar finansministern gav uttryck för häromdagen. Oerhört trist. Kyrkan måste avpolitiseras."
    07:56 - 24 dec. 2017

    https://twitter.com/FredrikKarrholm/status/944960005975035906

    Ingen kritiserar väl något som är bra? Eftersom det förekommer kritik beror det väl på att många är missnöjda. Vi vet att många lämnar Svenska Kyrkan. Det vore väl bra att höra varför och göra något åt det? Kritik är bra. Det är det som gör att allt blir bättre. Man kan ju undra vad en kyrkoherde menar när man pratar om Svenska kyrkans "värdegrund". Det där med värdegrund har stigit folk åt huvudet. Det finns all anledning att tala om de problem som belastar Sv Kyrkan. Jag tycker Bloggardag belyser de problem som finns i Sv K bra. Det är det som gör att folk besöker bloggen. En liten grupp för inbördes beundran där alla kliar varandra på ryggen intresserar knappast fler än ryggkliarna. Men någon förändring blir det knappast och till slut blir det bara ryggkliare kvar. Alla andra går sin väg. Och några problem blir aldrig lösta vilket brukar resultera i organisationens undergång.

    Kritikerna skall rannsaka sig själva? Det är väl det de gjort och upptäckt att Sv K har blivit till något som inte är Sv K. Man löser aldrg problem genom att sopa under mattan. Det är väl ytterst få som år ut och år in deltar i något som de är missnöjda med och ser att det urartat.
    "Kritikerna skall rannsaka sig själva". Bakvänt resonemang. Kyrkobesökarna är väl knappast skyldiga till vad som sägs i predikstolen eller till arbetet som utförs i kyrkan. Ett märkligt resonemang.

    Så om en teaterpjäs eller annat event är uselt så skulle det vara fel på publiken? Jag kan garantera att om publiken är missnöjd med teatern eller vad det kan vara för något så kommer de inte igen. Det kan kanske vara det som gör att folk lämnar Sv K.

    PPP





    SvaraRadera
  10. Walldin och övriga kritiker ovan!

    -Reaktionerna är intressanta. Dock icke ett ögonblick ångerfulla över den egna kanonaden - mot kyrkan! Inte mot mig, ty den känner jag, blott alltför väl.

    Först läxar ett par av er upp mig, för att det i en mening inte är versaler i ordet gud. Men alla vet att jag alltid använder versaler, där sådana skall skrivas. I det aktuella fallet blev det gemena på grund av att ordet den föregick ordet. Hade jag alltså skrivit "Gud som är vår kyrkas" skulle det ha varit versaler. Eller så här:
    "den som är vår kyrkas Gud".

    Möjligen skulle en språkexpert kunna acceptera båda skrivsätten, om vederbörande inte tolererar att allt flera tyvärr i dag använder gemena, när det riktiga skall vara versaler.

    Nu alltså till sakfrågan, där ni alltså (ännu) ej inser era ovederhäftiga domar över Svenska kyrkan och dess påstådda kristna ljumhet och vilsna gång. Min beskrivning av julottan var korrekt, precis som jag ett otal gånger har betonat kyrkans alltigenom kristna prägel. Vad är annars en kristen kyrka - om inte kristen?

    En av er uttrycker, att han känner smärta över att kyrkan förvandlats till något helt annat än den var.
    Förvandlats - till vad då? Till en icke-kristen kyrka? Nej, nej och åter nej!

    Till en kyrka, som välkomnar kvinnliga präster? Javisst, men innebär detta välkomnande att den icke längre är kristen?
    Naturligtvis inte! Så bäste Walldin, dra inte fram den förklaringen. Ty då dömer Du även, som jag har skrivit, ett stort antal andra kyrkor i världen.
    Icke-kristen på annat sätt? Vilket då? Står politiker och håller propagandatal från predikstolarna? Nej, nej, nej!
    Där förkunnas Guds ord, Guds rena och oförfalskade ord.
    Döm alltså - för Din egen skull och för kyrkans - inte ut Svenska kyrkan och dess biskopar.
    Och var i Dina och andra kritikers texter finns uppskattning, glädje och värme över det som Svenska kyrkan är, står för och missionerar om dagligen?

    Var, var, var? Ge oss ett enda exempel, är ni snälla. Läs också igen signaturen Johns sätt att debattera. Hans personangrepp, som är legio. Vilken uppfattning har ni om slikt?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, detta sanslösa hyckleri! Av en dilettant som öppet betraktar sv"k" som vilken förening som helst. Som varje söndag briljerar lika öppet med att bojkotta dess gudstjänster. Som trixar sig in kyrkofullmäktige för att sedan köra sitt sedvanliga race helt utan hänsyn till de övriga. Som utan att skämmas beviljar sig lönsamma extrauppdrag som sedan knappt redovisas vare sig muntligt eller ekonomiskt. Och som nu efter att för första gången i år frivilligt (?) ha bevistat en gudstjänst skamlöst storljuger och vränger om sådant som han helt uppenbart inte har en susning om:

      "som jag ett otal gånger har betonat kyrkans alltigenom kristna prägel" (!).
      "Där förkunnas Guds ord, Guds rena och oförfalskade ord" (!!)
      "det som Svenska kyrkan är, står för och missionerar om dagligen" (!!!)

      Har han överhuvudtaget någon insikt om det han bräker om? - förutom det obligatoriska kvinnoprästtjatet och de orättfärdiga arvodena han kvitterar ut som plåster på såren för sin närvaro?
      Berit

      Radera
    2. "Står politiker och håller propagandatal"? Var det inte det Statsministern gjorde på jubileumsgudstjänsten?
      Annars har ju faktiskt en imam predikat i en Stockholmsskyrka för inte så länge sedan. Var det då en kristen gudstjänst eller en synkretistisk?
      Två små enkla frågor...

      Sedan undrar jag vad SvK missionerar dagligen?
      Kan jag följa det på twitterkontot?

      Radera
  11. Peter T,

    -Nej, Peter, det var inget propagandatal av statsministern. Jag hörde det själv via TV-sändningen och stördes inte alls av hans ord. Självklart skall en regeringschef få säga några ord vid en sådan här högtid, Därför är det svårt att förstå Din irritation, Peter.

    Det andra exemplet måste Du konkretisera; var imamen där i ett s k religionsdialogssammanhang eller vad? Och var det en ren predikan, som han höll?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. BOD, det var i en offentlig gudstjänstsom imamen var inbjuden att dela sina tankar, förvillande likt en ordinär predikan.
      Kristen eller synkretistisk gudstjänst?

      F.ö. är jag inte irriterad på statsministerns orerande under jubileumsgudstjänsten, jag är ifrågasättande.
      Främst mot dem som påstår att SvK inte används för politiska budskap och ändamål.

      Radera
    2. Peter T,

      -Det är lika verbalt småsnålt som oförsynt av Dig att ifrågasätta statsministerns rätt att i detta sammanhang säga några ord. Löfvén orerade faktiskt inte alls, kan tilläggas. Hans ord kunde alla instämma i - punkt och slut!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    3. Återigen gör sig BODs bristande läskunnighet honom till en lustiger figur.
      Ifrågasättandet "främst mot dem som påstår att SvK inte används för politiska budskap och ändamål", var inte riktat till ordförande Löfvén som gladligen erkänner just detta. Det gjorde även ärkebiskopen i TV-soffan förra veckan. Ifrågasättandet var riktat åt ett litet annat håll som inte uppskattar ifrågasättande av just det faktum att SvK är en partipolitisk arena.

      Radera
  12. BOD,

    Att Du,citat :Nej, Peter, det var inget propagandatal av statsministern. Jag hörde det själv via TV-sändningen och stördes inte alls av hans ord.(slut citat), inte stördes säger inte mycket.

    Du kräver inte mycket av Guds ord och känner väl knappast igen dem . För dig tycks MTD-religionen vara= Guds ord och evangeliets budskap.

    Nej, som sanningssägare får man nog vända sig åt annat håll efter att ha läst alla dina tidigare kommentarer med sina förvrängningar intill ren lögn av fakta.

    //HH

    SvaraRadera