onsdag 13 december 2017

Same - but different

Jag funderar över samefrågan och över den svenska kolonisationen av Sápmi. Jag är för den. Det välstånd som kommit av malmbrytning och vattenkraft menar jag vara av godo. Jag omfattar inte det anakronistiska heller, att döma andra utifrån vår tid. Nomadskolan var kanske fel tänkt men nog var tanken välmenande. Samerna eller lapparna, som man sa, skulle få behålla sin kultur men ändå få så mycket utbildning, att de kunde ta vara på sina medborgerliga skyldigheter och rättigheter. Men det är självklart att rennäringen blir en liten del av det svenska näringslivet.

När det handlar om skallmätning, jag har blivit skallmätt, så är problemet att detta dåförtiden var den ståndpunkt vetenskapen höll sig till. Svenska kyrkan var en del av statsapparaten när det kom till skolfrågorna. Jag tycker inte att jag som medlem i Svenska kyrkan skulle ha ringaste anledning att be om urskt. Det skulle möjligtvis, jag säger möjligtvis, kunna tänkas om mig som svensk medborgare. Då kan jag brista ut i ett "ursäkta, ursäkta, förlåt, förlåt och allt det där. Nu går vi vidare!" Särskilt mycket med kyrkan har det hela inte att göra, emellertid.

Det finns andra minoriteter vi kan tala om. De vars land svenskarna tog eller den klass av hemmansägare som utplånades i början av 1960-talet. Borde vi slåss för att gårdar med en ko, en kalv, ett par gris, åtta griskultingar samt en ardenner, skulle återupprättas och därmed handmjölkningens ädla konst liksom separeringens eller ystningens? Varför var det just samerna som blev minoritet och urbefolkning? I vems intresse och varför nu? Och ånyo vad har detta med Svenska kyrkan att göra? Staten /subjekt/ använde Kyrkan /objekt/ för att sköta statens skolfrågor. Varför ska jag som kyrklig ta på mig ansvaret för detta?

I perspektiv har vi skött våra samer väl. Det har inte byggts koncentrationsläger där de låsts in. Sådant har skett på andra håll med andra minoriteter. Och dom låstes in bara in.

Jag ser att människor varit oförståndiga i mötet med den samiska kulturen. De kunde inte bryta sig loss ur sin samtid och sina sammanhang. Varför skulle de kunna det? Vi kan ju inte detta - inte ens när vi blir välvilliga.

Annars går mina tankar till #metoo-kampanjen. Den är jag infostrad i sedan mycket länge. Kyrkans hela skuldkultur är en enda #metoo-kampanj med påminnelsen att syndabekännelse och avlösning är tillgångar i varje högmässa och stöttas av möjligheten att gå till bikt. Genom min synd är jag skyldig till mer ont än jag själv förstår. Det jag först uppfattade var de grova övergreppen, maktutövning. Sedan styrde kampanjen över till att också handla om tafsande, med betoning på att tafsandet var ovälkommet. Finns det inte någon biskop som kan bristna ut i glädje över det livsbejakande tafsandet, det som inleder det stora att barn blir gjorda? Har vi hos somliga sett sexualskräcken, lika eländig som alltid, men nu draperad i kampanjkostym? Samtidigt ser vi vår helt sexualiserade kultur, 50 nyanser av grått och pronografi på tv-kanaler. I allt blir alla människor offer. Och här tas inga nya djärva grepp, om nu den bilden kan användas när vi måste ta avstånd från ovälkommet tafsande.

Tanken att det nu måste vara slut på synden är förstås befängd. Hur fick Antje för sig att tala i dessa kategorier i stället för att förklara och fördjupa sammanhangen? Jag vet inte, och det är alls inte säkert att jag egentligen vill veta.

Hur är det när transpersonerna ska teologiseras, vad är det man då håller på med. Trans vad då? På andra sidan om vad då? Vill ni veta? Borde inte swingerklubbarna vara det rimliga alternativet då om man ska trans, dvs gå över någon gräns. Förr i världen hade de ett helt land, Transjordanien.

Finns det en sammanhållen tanke i denna bloggpost. Jag antar det. Så jag frågar: vad är en trans-same. En som flyttat till Stockholm?

Annars är det Lucia och stämningsfullt så det förslår. Hon hörde också till en minoritet som förföljdes, den minoritet som är beredd att stå för insedd sanning och som inte får för sig att Sanningen betingas av konjunktur. Jag har varit i ett land där den nya sanningen skulle bestå i 1000 år. Det blev tolv. "Scheisse happens", som man säger i det landet. Jag brukar tänka på den omständigheten när det sägs att parlamentariskt fattade beslut kommer att bestå för alltid. Det stämmer inte. Det stämde inte ens för tusen år.

45 kommentarer:

  1. Svenska kyrkan vill göra Lucia till något som tillhör Svenska kyrkan. Men Lucia är svenskt och tillhör den svenska kulturen. Liksom kapitalismen har kapat julfirandet inklusive Lucia och gjort till ett köpjippo. Borta är den lugna trivsamma julen med svenska traditioner. En jul som vi äldre minns med glädje. Det var då släkten samlades till julkalas. Umgicks och hade roligt. Inte ens tomten fanns i rött eller grönt utan var liten och grå och enligt sagan premierade de som skött sig med att dra de kvarlämnade "axen" till gården medan han drog iväg med axen/stråna från de gårdar där man misskött sig. Klappar i vad mån de förekom delades ut av julbocken som höll på att skrämma ihjäl min mor med syskon när de var barn och julbocken plötsligt trädde in i huset.

    Lucia var något helt annat och hela julen firades på ett helt annat sätt än idag. Stjärngossarna och Lucia har blivit någon sortssammanslagning där ungdomar gick runt för att få mat och godsaker till ett midvinterkalas. I min barndom hade inte ens alla adventsstjärnor i fönsten och definitivt inga adventsljusstakar. Det har köpmännen hittat på för att tjäna pengar. De första hade enkla pappersstjärnor i någon svag röd färg. Det var allt och vi hade mycket roligare då för vi umgicks med varandra och träffade släkten, lekte jullekar, sjöng och åt got mat. Gick i kyrkan på julotta fast det avtog mer och mer. Men det var festligt med alla ljus och slädarmed facklor men som bara de besuttna hade. De övriga fick vackert gå och vara glada om de äldre som var kvar hemma kunde hålla vedeldningen igång så det inte var utkylt när kyrkfararna kom hem våta och frusna.

    PPP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stjärngossarnes mössor är i själva verket upp-och-nedvända biskopsmitror. Inte dumstrutar, som jag trodde när jag var liten.

      Radera
  2. I övrigt håller jag med dig. I synnerhet om de övergrepp som riktades mot det vanliga svenska folket och som tilltagit fast nu i nya skepnade. Det var ett stortmisstag att förgripa sig på landsbygdens folk och hemmansägarna. Riva vår kultur och förstöra naturen. Naturen som vi ska leva på och är våra livsbetingelser. Vi kan vare sig äta datorer eller smartphones. Vi blir inte ens klokare av apparaterna snarare borde de heta dumfånar. Klokheten måste finnas i huvudet och inte i en apparat vid sidan om.

    SvaraRadera
  3. Det finns dock några öar kvar.
    Jag kan upplysa om att det finns två gamla systrar i Vittangi som har sju kor. De får låna/arrendera tre kor av en snäll storbonde så att mjölkbilens minimum på 10 kor uppnås.

    SvaraRadera
  4. Då det gäller den idiotiska ursäkten för civiliseringen av samerna vill jag bara lägga till detta https://www.youtube.com/watch?v=Y7tvauOJMHo
    Antony

    SvaraRadera
  5. Fanns parlamentariskt fattade beslut för tusen år sedan?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fattade inte senaten i Rom parlamentariska beslut?
      Eller vilket vikingating som helst?

      Radera
    2. Så var det. Jag besökte tidigare i år Island och Thingvellir, som hyllas som platsen för det första parlamentet - men sådana ting fanns på fler ställen.
      På Island beslöt man just år 1000 att man hädanefter skulle håtta sig till Kristus och de som fortsatte lita till de hedna gudarna fick göra det inomhus och inte offentligt.
      Inte helt tolerant, eller teologiskt riktigt, men demokratiskt.
      Canutus Hahn

      Radera
  6. Gör inte kyrkan ett fundamentalt fel här?
    Detta ängsligt flåsiga engagemang i "HBTQ-frågor". Att människor är olika är ju egentligen helt ovidkommande för kyrkan, som lär att "Alla är vi ett i Kristus", "Här är inte jude eller grek" osv.

    LG

    SvaraRadera
  7. Statistik borde samlas på antalet normbrytande, rasifierade och muslimska goss-Lucior runt om i Sverige idag. Eller ställs helt enkelt Lucia i integrationens namn in?

    Hur länge varar detta tusenårsrike?

    AC

    SvaraRadera
    Svar
    1. https://detgodasamhallet.com/2017/12/13/lucia-ar-en-vacker-svensk-tradition/

      Radera
  8. Jag funderar över kvinnoprästfrågan och den statliga kolonisationen av Svenska kyrkan. Jag är för den. (Obs det är jag inte, AR). Det välstånd som kommit av armbrytning och skattekraft menar jag vara av godo. Uppfostran av kvinnoprästmotståndarna kanske var fel tänkt men nog var tanken välmenande. De som hade annan åsikt i ämbetsfrågan, eller kvinnoprästmotståndarna som man sa, skulle få behålla sitt synsätt men ändå få så mycket utbildning att de inte kunde hindra andras möjligheter och fullfölja sina skyldigheter som präst i SvK.

    Men varför var det just kvinnoprästmotståndarna som blev minoritet och urbotadumbefolkning?

    I perspektiv har vi skött våra kvinnoprästmotståndare väl. Vi har inte stängt kyrkporten när de predikar och vi har inte uppmuntrat kyrkomusiker och kyrkvärdar att tjänstgöra vid deras gudstjänster. Jag ser att vi varit oförståndiga i en del sammanhang, beroende på att vi inte kunde bryta oss loss ur vår samtid och våra sammanhang. Varför skulle vi kunna det?

    Jag som kyrkomedlem tycker inte jag har ringaste anledning att be om ursäkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :)

      Lyckad skrattspegel!

      Lars-Gunnar

      Radera
  9. Jaså, lite ovälkommet tafsande är okej, Dag? Jag blir så beskviken nu. Jag tyckte att du var vettig först när det gällde "metoo. Nu kan du lika gärna gå och lussa med Heimerson.

    Men den dag då du accepterar lite allmänt tafsande från din homosexuelle kollega förstår jag vad du menar. Det är nämligen samma sak: OVÄLKOMMET tafsande. Men det gör dig inte något då Dag, med en lätt lite klapp på rumpan av en bög eller något annat tafsande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs rätt innantill. Ovälkommet tafsande är något annat än livsbejakande, Jag tror vi är överens.

      Radera
    2. Okej. Men upplägget "sedan styrde kampanjen över" följt av orden sexualskräck och att en biskop borde ta tillfället i akt att hylla tafsande, gjorde att jag uppfattade invändningar mot hur kampanjen nu "styrts över". Varför måste en biskop tala om välkommet tafsande i samband med denna kampanj? Om ine för att på något sätt förminska eller ta fokus från det ovälkomna tafsandet?

      Radera
    3. Vadå, är det värre med bög-tafsande än hetero-dito?

      Radera
    4. Jag ska inte lägga ord i munnen på bloggaren, men själv slulle jag säga:
      Förekommer det ovälkommet tafsande, så är inte motåtgärden att vara mot tafsande, utan att man ska sluta med ovälkommet tafsande och ägna sig åt ett välkommet sådant.

      Gotlandslagen hade flr övrigt en kärv och realistisk syn på det ovälkomna, där böterna steg efter hur långt upp på benet man kom.

      Canutus Hahn

      Radera
  10. Svenska "kyrkan" har sedan "reformationen" i mångt och mycket gått djävulens och ondskans ärenden. Misshandeln av samerna och deras kultur är bara en sak. Sv"k" är skyldig hela Sveriges befolkning en ursäkt för allt förtryck och lidande den utsatt otaliga människor för genom åren. Må den sedan med alla sina beflärpade prästinnesmåjävlar förpassas till det brinnande Gehenna och där möta sitt slutliga öde. /John

    SvaraRadera
    Svar
    1. John kanske bör tipsas om att det inom islam finns riktningar som tycks passa honom utmärkt.

      AC

      Radera
    2. Det är inte utan intresse jag tar del av alternativ historieskrivning. Eftersom all (!) historieskrivning bygger på något slags agenda, är det mycket upplysande, och något att fundera över!

      Radera
    3. Men John, varför önskar du att SvKy hamnar där??
      I så fall får du ju själv umgås med den i EVIGHETEN !!

      Radera
    4. Svenska Kyrkan är verkligen att beklaga, att den inte tagit vara på +Göran som den lågmält humoristiske, oklanderligt och konsekvent tydlige och i Bibel och bekännelse fast rotade biskop han onekligen är.

      Lars Jensen

      Radera
    5. Lars! Jag tackar ödmjukast för komplimangen!

      Radera
  11. I princip alla lussefiranden jag fått rapporter om handlar om att man löjlat bort det hela, tex genom att låta kontorsförrådets skurmopp vara lucia och sådant. I de fall det varit mänskliga lucior har de flesta varit män. Någon stjärngosse spelar "Mer Jul" på sin mobil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vi är ju ett normkritiskt samhälle som går före? Och skolan skall ju fostra de små i normkritik, mångfaldstänkande och icke-binär sexualitet.

      Då blir Lucia av Syracusa ingen höjdare som förebild. Kristen fanatiker, anhängare av antikverade kyskhetsideal och icke-rasifierad (Hon lär ju ha varit blond och blåögd, vilket man på den tiden var i Syditalien).

      Ajajaj... Tur att arrangörerna av lussetåg desarmerar den bomben!

      PP

      Radera
    2. Värst är det väl ändå när man trycker ner en krona på en ensamkommande av manligt kön och skjuter honom före sig som en symbol för ... ja, vad?

      Själv har han ingen aning. Men jag hörde en på radion "jag försöker lära mig svenska traditioner".

      Radera
  12. BOD

    "Fanns parlamentariskt fattade beslut för tusen år sedan?"

    Du frågar och det enkla svaret är Ja.

    Dessutom tom mera demokratiskt än dagens så kallade demokrati där politruker struntar i sina egna vallöften och bara eftersträvar makt och pekuniär ersättning.

    Även i annat hänseende var det mera "vettigt" ty de som tillämpade demokrati-alla gjorde förvisso inte det- de insåg också att inte alla frågor kunde avgöras genom majoritetsbeslut.

    Det gäller och gällde framförallt frågor om rätt och fel och vad som är sanning respektive lögn.

    //HH

    SvaraRadera
  13. Märkligt att det blir så här .Män är alla födda och uppfostrade av en kvinna. Alla dagisbarn är uppfostrade av kvinnor med statlig utbildning och i skolan består lärarkåren i stort sett bara av kvinnor.
    När elefanthannar kommer i brunst är det risk för liv och lem att vistats i närheten. När många kvinnor menstruerar är det likaledes farligt att komma för nära.
    Kan det möjligtvis bero på hormonella svängningar att män beter sig illa.

    Otto Sneider

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kombinerat med alkohol blir det ännu ”bättre”.
      Då når tafsandet nya höjder. Då blir det riktigt underbart. /M

      Radera
  14. Glädjande ord om hemmansägaren och småjordbruket - folkkyrkans företrädare och miljö!

    Bloggaren funderar över om vi behöver slåss för återupprättandet av småjordbruket, de enskilda hemmansägarna, korna och handmjölkningen. Som tidigare utövare av den sistnämnda aktiviteten, påminner jag härmed om den lugna, vänliga och fridsamma miljö som verksamheterna innebar. Och här frodades engagemanget för folkkyrkan, det starka ideella engagemanget i den; hemmansägaren som kyrkvärd och trogen medlem i bärarlaget och ledamot eller ordförande i rådet eller fullmäktige - jojo, skall vi slåss för detta, ställer jag gärna upp i främsta led.

    Men jag misstänker att inga andra röster på denna blogg är ett dugg intresserade. De, inklusive bloggaren, drömmer sig visserligen tillbaka i historien, som vore de nyss fjunförsedda tonårspojkar, som delger varandra den senaste romansen. Men historien för dem är ämbetsfrågan i Svenska kyrkan innan 1958. Inget annat.
    Jo, faktiskt detta: att kyrkans förtroendevalda skall neutraliseras och förlora allt inflytande.

    Men så kommer inte att ske. Drömmen förblir en dröm!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Endast ca 18.000 heltidsbönder återstår. Medlåldern är hög. Är detta folkkyrkans företrädare och miljö är folkkyrkan redan borta. Men det visste vi väl alla. Eller nästan alla.

      Bonde

      Radera
  15. Till bloggens samtliga läsare!

    -Här ser ni ännu ett exempel av signaturen John (alias Berit) som på ett övertydligt sätt blottar hans språk, åsikter och hatkänslor.

    Detta som information för fortsättningen.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den självutnämnde storslarvern har talat. /John

      Radera
  16. https://newsvoice.se/2017/12/12/ingemar-ljungqvist-eu-walter-hallstein/

    Demokratia

    SvaraRadera
  17. Som berörd av ämnet, Same från både modern och faders sida, så håller jag med i bloggarens antydan att den svenska kolonisationen av Sapmi fört med sig mycket som är bra, kristendomen t ex.
    Däremot så blir jag nästan uppbragt när bloggaren hamnar på sådana tankemässiga villovägar, så att det skulle kunna uppfattas som att han menar att samer inte klarat av att gräva fram våra rikedomar själva!

    Möjligen hade detta blivit gjort lite senare än vad som nu blev fallet, men SÅ avancerat är det inte att gräva efter malm, förstöra fina älvar eller hugga ner all skog, så att vi inte hade klarat av det utan svensk kolonisation!

    Så där måste jag nog be bloggaren tänka om, eller förklara sig bättre, vad var det i kolonisationen som var bra för samerna i materiellt hänseende, som vi aldrig någonsin hade klarar av själva?

    När det sedan gäller kristendomens intåg i Sapmi och Sv Kyrkans roll där, så håller jag med i det bloggaren tidigare nämnt, varför skulle Sv Kyrkan be om ursäkt för att man infört kristendom bland samerna?
    Många menar ju (och faktiskt verkar det ju också gälla Sv Kyrkan ledning med ÄB i spetsen) att Sv Kyrkan ska be om ursäkt för att man något hårdhänt stred mot den samiska religionen, så att den efter ett tag försvann.

    Ska Sv kyrkan nu börja be om ursäkt för att man infört kristendom --- eller är det inte just det man gjort senaste 10 åren --- ber om ursäkt för att kristen tro finns och ändrar så mycket som möjligt för att passa hos alla....

    /Per-Eric Simma, Sävast

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns inte en chans att den samiska ekonomin hade producerat det överskott på kapital och människor som behövts för att utvinna/reglera naturtillgångarna i norra norrlands inland.

      Radera
    2. Rikedomarna i norra Norrlands har knappast utvunnits med sparat kapital som grund, utan det vanliga har väl varit att företag lånat för att komma igång.
      Personal går också att importera vid behov, så både att importera personal och låna pengar för att komma igång - är knappast så avancerat att samerna inte klarat det själva....

      /Per-Eric

      Radera
    3. Poängen är inte att samerna aldrig skulle klarat detta. Poängen är att det är den gamla kilturen s<om skulle bevarats och att den försvann ska det både bes om kollektiv ursäkt för och kompenseras. Men historiskt- vad var alternativet?

      Radera
    4. PE Simma, du tillåter dig en mycket spekulativ historieskrivning. Den renskötande nomadiska samekulturen hade aldrig klarat detta civilisationssprång, utan det är helt beroende av att lappmarken blev kolonialiserad av den kristna västerländska kapitalistiska kulturen. Det finns inte ett enda exempel där nomadkulturer utan skriftspråk har klarat av en sådan omvandling!
      Antony

      Radera
    5. Bloggardags poäng blir svår att uppfatta om man skriver så att det ser ut som att man tror att samiskt kultur bara är det som fanns på t ex 1700-talet och att all utveckling bland samerna därefter aldrig hänt utan kolonisation.
      Jag menar att samerna själva mycket väl klarat av att BÅDE behålla och utveckla den samiska nomadkulturen, samtidigt som andra ickerenskötande samer kunnat anpassa sig till omgivande civilationssprång. Med andra ord, samerna hade mycket väl kunnat sälja sin skog och sin järnmalm, utan kolonisation från Svenskarna.

      Radera
    6. Till Antony: Jag har aldrig hävdat att den nomadiserande samekulturen skulle kunnat sätta igång det civilitationssprång som gjorts under tiden för kolonisationen av Sapmi, MEN det är mycket spekulativt - för att inte säga rasistiskt - att påstå att samerna själva inte kunnat anpassa sig till omgivande utveckling utan hjälp av t ex koloniserande svenskar!
      Den åsikten trodde jag hörde till skallmätningens tidevarv, dvs att tro att alla samer fortfarande skulle vara analfabeter och köra renrajd, om inte kolonisationen kommit och räddat oss.
      Möjligen menar ni som skriver inte det, men åsikten att kolonisationen var nödvändig för att utveckla samerna, innebär ju det i praktiken!

      Radera
  18. Vi ska förstås fira Lucia för den hon är: martyr och helgon. För övrigt kan noteras att även Darth Vader gick i Lussetåget idag.

    Jonas M

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Join the dark side, I am your father".

      Radera
  19. Per-Erik Simma

    --- ber om ursäkt för att kristen tro finns och ändrar så mycket som möjligt för att passa hos alla.."

    Mja,

    det som görs för att passa alla och stöta ingen slutar erfarenhetsmässigt med att varken beröra eller intressera någon.

    Dit är SVeK på väg men tyvärr, så länge den är rik och fungerar som födkrok för politruker och anpasslingar lär ingen av de som nu tagit makten över SVeK bry sig. För dem är det något som inte berör dem.

    De är just politruker och anpasslingar och rikedomen räcker säkert deras generation ut och kanhända några till om så inte en enda av kyrkfolket är kvar och övriga betalande "medlemmar" tröttnat på alla vrängningar av skrift och lära.

    //HH

    SvaraRadera