Ad utrumque är mitt universitets devis med ordet "paratus" underförstått. "Beredd till bådadera". Lunds universitet byggdes som ett svenskt universitet i en stad som 10 år tidigare varit en dansk metropol. satsningen ingick i försvenskningskampanjen - universitetsliv med undervisning, forskning och försvar, om ni vill. Nu tros det att jag fallit för en frestelse att ge Seglora smedja betalt för gammal ost. Inte riktigt. Jag vill bara visa att jag kan leva upp till mitt universitets standard. Man är väl inte docent vid detta lärosäte inte för inte.
Jag tog upp den betraktelse chefen för Seglora smedja skrivit, sakgranskade - och möttes av spe. Om detta visste jag intet förrän min vän Rolf Ture ringde. Invändningarna skulle hanteras som löjliga. Nå, då skämtar vi.
Hotz-Lips är en lustifikation och det värsta med den är att den kan vinna burspråk. Det betyder att skämtet kan uppskattas. I vart fall av den som sett Mash - och det har uppenbart minst en kommentator gjort. Men var avsikten att skämta? I går såg jag pastor Kent Wistis offentliga syndabekännelse. "Den Veckans Wisti som publiceras på @Seglorasmedja är riktigt elak. Fy på mig!" Mot sakkritik måste elakhet användas. Jag ska bemötas med elakt löje, förlöjligas i ond avsikt av pastor Wisti, smedjans hantlangare. Rabies theologorum kallas fenomenet.
Seglora smedja har problem, det är uppenbart. En tankesmedja som inte kan ta eller bemödar sig att bemöta kritik - det går bara inte. Contradictio in adjectum, kallas det fenomenet. En självmotsägelse. Självmotsägelser ska inte ha bidrag. Allra minst ekonomiska.
Vi var i Edinburgh med ungdomsledarna/drabanterna i höstas för att utbilda om ekumenik (Borgå och det där) samt mission. På Holy Island bodde vi ett dygn. I en kristlig bokhandel i Edinburgh inhandlades en trevlig kalender med info om någon händelse var dag under året. Den läses i prästgården och uppbygger om katastrofala händelser. Dag efter dag. Lite längre in i kalendern kom mer handfast information. Som just i lördags, när pastor Wisti skrev det han offentligt deklarerat vara elakt avsett. Då var almanacksbladet en undervisning i krogslagsmål. "How to Win a Bar Fight".
Jag kan sammanfatta - texten är lite utförligare men detta räcker för att man ska fatta: 1, Attack the most sensitive areas of your opponent: eyes, groin, knee and throat. 2. Attack repeatedly and be efficient. 3. If necessary, use weapon. 4. Protect yourself from additional attackers by fighting with your back to (but not up aganinst) a corner or wall. Min gamle närstridsinstruktör sa något liknande. Pastor Wisti, pastor Wisti - hur dum får man vara i sin lust att vara elak? Och jag upprepar: kalendern är inköpt i en kristlig bokhandel i en progressiv kyrka i Edinburgh och texten just en text för i lördags. Som väl är, är jag rätt snäll och omtänksam - och viktigare än kalenderns insikter är förstås insikten att tankesmedjan inte klarar kritik och ifrågasättande.
Jag kan förstå mer hur detta kan komma sig. Vi tar fram boken Delaktig (Verbum 2005) och slår upp sidan 103. Helle Klein beskriver sitt engagemang i kyrkan som att hon var väldigt aktiv i kyrkans ungdomsrörelse men är numera "vanlig kyrkobesökare". Denna sats preciseras: "Jag jobbar ofta på söndagar och hinner därför inte gå regelbundet i högmässan. Ofta är jag dock inbjuden som talare, debattör eller predikant i olika kyrkliga sammanhang runtom i landet." Väl att hon hann med det, i alla fall. Några år senare prästvigdes hon och gjorde sitt pastorsadjunktsår. Därefter är hon stor auktoritet. Jag går inte på det.
Den söndagliga kyrkogången är det som formar en präst i grunden. Har vi fått en annan typ av fina präster är jag benägen att använda det berömda ordet från Pickwick-klubben. Ordet "humbug", alltså. Och den teologi så då presenteras blir följdriktigt humbug-teologi. En sådan teologi kan förstås aldrig diskutera teologiskt, bara proklamera, bara producera åsikter och en åsiktsmaskin är en åsiktsmaskin också om den prästvigs.
Nu är det tid att tänka på annat, dagens id väntar. Men innan dess påpekandet att det är i boken Delaktig som numera biskop Martin Modéus får till det: "Vid den sista nattvarden är Judas där". (s 80). Vi mer katolskt sinnade har fått för oss att det var vid det tillfället Jesus instiftade nattvarden och att mässan efter denna startpunkt just nu firas världen över för att en gång följas av den stora nattvarden i himmelen. Vi är i kyrkan på söndagen också av det skälet.
Solen skiner, fåglarna kvittrar, det är vår. Och jag är ad utrumque paratus.
Seglora Smedjas grafik är snygg. Är inflytandet av dess mainstream-tänk lika stort som layoutens påkostade proffsighet, har traditionell kristendom i SvK problem. Kanske borde Bloggardag och hans vänner starta tänketanken "Böda Smedja"? Sådär från periferin, menar jag. Med lite associationer av Sommarsverige och enkel folklighet?
SvaraRaderaProblem blir väl främst finansieringen? Inga stiftskollekter eller församlingsbidrag där, inte?
Per S
Per S,
Radera'Böda Smedja' är en god idé. Goda idéer och entreprenörer kan också få beskyddare. Finansiering kan ordnas lokalt på norröland: tänk om Böda Sand kunde sponsra Böda Smedja - campingdrottningen skulle då beskydda kyrkobloggarkungen!
'För snuskets legaliserande'
Nionde septemberrörelsen
'Snuskets legaliserande' - ytterligare en TV-referens. För att fylla i kommentatorers och läsares eventuella luckor vad gäller populärkultur: Pastor Sandahl yttrade följande kommentar i ett vigselsamtal i dokusåpan 'Böda Camping', säsong 2, avsnitt 3 och drygt 32 minuter in i programmet: 'Nu ska vi försöka legalisera snusket.'
Raderahttp://www.kanal5play.se/#!/play/program/227056/video/276010|/program/227056/sasong/2
Några verser ur Olof Hartmans psalm (sv ps 589) är belysande i svekets och förräderiet situation:
SvaraRadera"Se här bygges Babels torn, slavar bär dess stenar, där uppe glömmer man sin bror, Kyrie Eleison.
"Så förkastades Guds Son. Honom har vi funnit,
och himlens hörnsten fann vi då, Halleluja.
"På sitt eget modersmål skall envar få höra
om broderskapet nerifrån, Halleluja.
"Babels torn skall falla snart, nedanför där växer Guds vete och hans broderskap, Halleluja"
Thomas Andersson
Sista nattvarden för Judas, kanske? Nå, i vart fall försonar M.A.S.H. en del av retoriken, den s.k. kontexten betyder ju här som alltid en hel del (men den som skrev om Hot-Lips HANNIGAN har tydligen sett mer på Flintstones ;). Det värsta är att jag tyckte mej känna igen Ms Houlihans vackra nuna vid källforskning på nätet - kan jag ha varit så ung och redan så fördärvad att jag såg några avsnitt?
SvaraRaderaVisst ska även brudar med makt kunna häcklas, om än bara undantagsvis med utgångspunkt från namn och utseende. Men kan inte även Kent Wisti (Vitsi´?) jämföras med något sämre sortens befäl?
Apropå kontext och bildningsluckor råkade jag på ett vykort kalla en flamma in spe (som blivit mer intresserad av en annan) "kejsarinnan av Plankesarjien" - en nybildning med hjälp av gatan och området där hon bodde. Och Gud sej förbarme: jag hade då, vid 28 års ålder, ännu inte läst Kejsarinnan av Portugallien eller ens fått andrahandsuppgifter om vad som gått så ohyggligt snett med sagda person. Så det blev ju en dödlig förolämpning av min, trots svartsjukans kval, lika välmenta som valhänta titulering. Och att hon alldeles utan mina ursäkter (som hon aldrig fick) förlät mej och vid nästa möte gav mej en varm kram är mer än jag begriper - nu när jag begriper!
Nå, nu väntar dagens id även på mej. Men först en timmes miljöskadlig bilresa till Njutånger... (se där: ett Agenda 21-argument för fri orgelövningsmöjlighet på hemorten!).
Kan inte Lunds devis harmonieras med Uppsalas (Gratia veritas naturae? Vi är med lundensarna "redo till bådadera" dvs. "nådens och naturens sanning" eftersom nåden inte förstör utan fullbordar naturen.
SvaraRaderaThomas Andersson
Kent Wisti född Olausson, inte särskilt bra grafiker om jag får säga vad jag tycker. Dock är han medlem i Grafiska Sällskapet.
SvaraRadera"Därefter är hon stor auktoritet". Jodu. Läste hennes blogg ibland förr i tiden och försökte kommentera ett par ggr, men mina kommentarer publicerades inte. Hon anade väl nåt skumt! Haha...
SvaraRaderaI mitt förra arbetslag hade vi två präster båda melan trettio och fyrtio år. Ingen av dem hade gått i kyrkan före de började läsa teologi, ingen hade varit med i någon kyrklig verksamhet under uppväxten. För mig som bara var en vanlig kyrkomusiker och som funnits inom kyrkans hägn sedan barnsben var det något väldigt konstigt. Jag försökte hävda liturgins betydelse men fick epitetet elitist. Under tio år där gick aldrig någon av dem på en gudstjänst om de inte tjänstgjorde. Jag upplever samma sak nu i min hemförsamling där jag går i kyrkan när jag är ledig går aldrig någon präst som inte tjänstgör. Vill man verkligen inte ta del av mässan för att man inte jobbar? Jag saknar den församling där jag tjänstgjorde några år där nästan hela arbetslaget firade gudstjänst och umgicks efteråt på kyrkkaffet. Av någon anledning så var det kanske det som ledde till att kvalitén hela tiden höjdes på både liturgi, musik och predikningar. Att det dessutom var högt i tak ledde antagligen till att vi hade färre konflikter och mycket roligare än i någon annan församling.
SvaraRaderaJo. Dessa okristna präster är ett stort problem. Tyvärr alltför vanliga. Brödpräster var benämningen en gång. Om inte befälen visar entusiasm och tillförsikt, lär knappast en armé gå segrande fram. Slöhet och vantro smittar extra uppifrån. Samma i kyrkan.
RaderaThis site was... how do you say it? Relеvant!
SvaraRadera! Finally I've found something which helped me. Thank you!
My weblog :: trigger point massage ball
Feel free to surf my web-site ... bowen therapist