lördag 7 september 2013

Öppen fråga

Jag gjorde som Micael Grenholm, skrattade när jag såg SSU-snutten med slutsatsen att Jesus var sosse. Mer uppkäftigt än upprörande, tyckte både Micael och jag. Andra filmen - http://ssu.se/kyrkoval-  var inte lika rolig. Här definieras medkristna bort som rasister, homofober och antifeminister. De komplikationer som är nödvändiga i det demokratiska samtalet, t ex den lilla komplikationen att rätt kunna återge motsidans argument, lyser med sin frånvaro. Och slutsatsen att Jesus var sosse, blir inte så rolig längre. Jag måste faktiskt få fråga: är det sant att Jesus var sosse? Eftersom han är uppstånden och lever så ÄR han väl sosse nu? När gick han med i partiet - eller är han sosse bara så, att han röstar på det? Hur kan man veta det i ett land som har rösthemlighet? Givet att han inte är medlem, för då fattar jag. Till vilken arbetarkommun är Jesus knuten? På vilket sätt har han varit aktör på någon partikongress? Som ombud eller bara som lobbyist utanför? Vilka avtryck på SAP:s politik kan man direkt härleda till Jesu socialdemokratiska aktiviteter? Abortlagstiftningen? IB-affären? Sjukhusspionaget i Göteborg? Eller är det så enkelt att eftersom Jesus är Guds Son och  allsmäktig så blir det ett naturligt samarbete makthavare emellan? Så vad har Jesus för åsikt om IB-affären, t ex eller med signalspaningssamarbetet med England och USA?

Om Jesus var sosse blir det väl också lite komplicerat. När bildades SAP egentligen?

I mitt sökande efter klarhet på livets väg måste jag nu ställa frågan: Hur kan man veta att Jesus är sosse? Att ärkebiskopinnan är det, vet jag. Har ärkebiskopen någon möjlighet att ge klarhet åt Jesu partitillhörighet eller ska vi fråga Läronämnden?

Vilka personer är det förresten som i SSU-snuttfilmen personifierar rasism, homofobi och antifeminism? Bilden blev så liten i min dator.

7 kommentarer:

  1. Jesus var sosse enligt partikällan SSU. Jesus lever enligt kyrkan. Ergo: Jesus har gått ur partiet och hans efterföljare bör således göra detsamma!

    SvaraRadera
  2. Năja, Jesus kan ju också ha blivit utesluten ur partiet, liksom de efterföljare som valt att ställa upp på politiskt oberoende listor i kyrkovalet, som t ex Frimodig kyrkas. Āven i ett sådant scenario torde kallelsen vara att dela hans smälek utanför s-porten...

    SvaraRadera
  3. Sossarnas, och då synnerhet SSU:s, sätt att driva en kyrkovalskampanj, tycks förutsätta att väljarna skulle vara idioter. Det påminner om det argument för enkönade äktenskap som bygger på att Jesus är Guds Son och Josefs fosterson. Man drog slutsatsen att Jesus har 2 fäder som därmed skulle bekräfta en jordisk familj med två fäder. Av något ungdomsförbund kommer kanske snart signaler om antalsneutrala äktenskap när någon vill gifta sig med tre personer en han, en hon och en hen.
    Galenskapen strävar efter en gränslös öppenhet för lustar och infall.

    SvaraRadera
  4. I filmsnutten så är de tecknade figurerna ganska lika Jimmie Åkesson (rasist är det or som dyker upp), Homofober illustreras med Putin och kvinnoprästmotståndare med någon som liknar Göran Hägglund(!).

    Göran Hägglund är väl inte den person jag först kommer att tänka på om jag skulle illustrera en kvinnopröstmotståndare. Enligt sin hemsida har Bankeryds församling präster av två kön (jag var på väg att skriva alla kön, men vet inte om det fortfarande är korrekt att betrakta två kön som "alla").

    Så SSU vill uppenbarligen utesluta Göran Hägglund ur kyrkan, vilket inte riktigt är helt i Jesu efterföljd. (När jag skriver så tänker jag alltså för förtydligandets skull inte på Jesus Alcala. Jag är inte ens säkerpå om han skulle ha några efterföljare eller sådana ambitioner.)

    SvaraRadera
  5. Val till Kommunala själanämnden

    Ledare om SSU, MUF, Matteus Tullaren & Simon Seloten...

    http://www.smp.se/ledare/val-till-kommunala-sjalanamnden(3930178).gm

    SvaraRadera