onsdag 11 oktober 2017

Två olika grundsyner

Valresultatet kommenterade jag i går. Uppdrag tar slut, men nya kallelser möter. Ingen stor sak i det. Bara Lots hustru vänder sig tillbaka och förstenas, vi andra inte. Jag tror att vi ska stå till förfogande och därmed har vi gjort vårt. Andra får bestämma. Nog är detta rätt skönt; praktiserat beroende. Jag har suttit i kyrkomötet 1979-2001 och 2005-2017. Blir det inte, jag är svag i matten, men blir det inte en tidsperiod på på 34 år. Och jag är 68 år gammal. När jag inte satt i kyrkomötet satt jag i Kyrkofondens styrelse. Mer än halva mitt liv har jag dvalts i det rikskyrkliga. Det är nästan lite skrämmande. När kommer medaljen?

Fördelningen kvinnor - män avgör väljarna med kryssande. Vänstern har en man och resten kvinnor av nio och motsatsen gäller kristdemokraterna. FK har 10% kvinnor - men vilken kvinna!

Nu tänker jag lite om den teologiska tillvaron.
Det gäller två olika grundsyner. Den ena att bibelbordet är Guds ord till oss, alltid och överallt. Den andra att det i Bibeln finns ett tidsbestämt budskap ur vilket vi får leta fram det som har bestående värde. Den princip vi letar utifrån kan kallas "evangelisk" i fromma tider eller "självklar" i andra. Vi lite skeptiskt anlagda ser, att det konstrueras en självklarhetsreligion och det hela blir mycket mänskligt. Moralistisk Terapeutisk Deism, ungefär det vi tycker att vi behöver. Berth Löndahl skulle säga att Gud "på riktigt", den uppenbarade, är en annan Gud än den som är en spegling av människans behov. Detta har han, säger Berth, från C S Lewis.

I dag kommer nog Gudstjänstutskottets betänkande med det nu gällande förslaget till kyrkohandbok, knådat och bearbetat av utskottet. Det är klart att vi kan kolla hur ofta "Herre" bytts mot "Gud" och fundera över vad "I Guds, den Treeniges namn" betyder med tilläggsfrågan vilken avsikt som döljer sig bakom orden. En del av plattityderna kan glädja dem av oss som gärna läser Grönköpings Veckoblad. Vi kan räkna reservationer, särskilda yttranden och särskilda meningar också. Men den teologiska granskningen behövs än mer. Det sägs något för Svenska kyrkan nytt om nattvarden när det sliras med uttrycken för Kristi verkliga närvaro i mässan. Nytt är det förstås inte. Det är reformert nattvardslära. Den duger i refomerta sammanhang. Den duger inte i Svenska kyrkan om den har minsta ambition att vara evangelisk och om hon har minsta ambition att inte bara fira Luther utan lyssna på honom också. Inte minst vad han har att säga om herr Omnes, som väljs in i kyrkomötet.

Kritiken mot kyrkohandboksförslaget kan höras bland sådana som satt sig in i frågan. Kyrkomusikerna är helt bortgjorda och det vet de. Men flera av dem och andra kan elegant formulera en kritik och dra slutsatser av kyrkohandboksförslagets effekter.
Andra, och det skulle på sitt sätt vara lika illa, funderar på hur elegant den nya kyrkohandboken kan undvikas. Detta undvikande projekt kan man lägga många arbetstimmar på.

Nu handlar det dock inte bara om orden utan också om materien. Ersta började att producera oblater gjorda på annat än vete. Få reagerade. Potatismjöl, majsmjöl och guarkärnmjöl i skön föreningar påstås vara nattvardselement efter Herrens vilja. Det tror jag inte riktigt. Inte Frasse heller. Poängen är att det satt någon på Ersta, som inte funderat över hur stora friheter vi har att ändra nattvardselementen och på vilket mandat en oblatbagare får ändra. De två grundsynerna visar sig. Somliga tror principiellt att detta inte är viktigt. Andra tror det. Den som ändrar en ordning har också bevisskyldigheten. Sannolikt firas i Svenska kyrkan mässor som ser ut som men inte är mässor, där Kristus i, med och under brödets gestalt räcks människor. Oavsett vad som sägs!

Bröd och vin är Kyrkans på instiftelseordet vilande hållning. Men Svenska kyrkan skickar nu ut reklam för druvjuice, som det ingåtts ramavtal för att köpa. Den håller sig dåligt i öppnad flaska (den jäser och blir vin!) och det var förstås vin Jesus använde när han instiftade eukaristien. Jag struntar i procent-frågan, som kan bli hur dum som helst, men vi är förpliktade att använda vin i mässan. Är vi oense här, beror det på olika grundsyner och det jag hävdar är vad Svenska kyrkan hävdat. Biskoparna tramsade en gång med formuleringar om "det som kommer från vinstocken" för att lösa ett problem någon konstruerat åt dem, nämligen mängden alkisar vid nattvardsbordet. Det märkvärdiga är att vi därefter fått en helt annan kommunionssed, den där folk doppar brödet. Dessförinnan kunde varje normal församlingspräst hantera alla förekommande allergier i församlingen på ett klokt sätt.

Jag hoppas ni märker att druvjuicen handlar om några nissar som ingått ramavtal, ekonomer antagligen för rabatter ska vankas. Inte teologer. Mönstret går igen. Karl Marx skulle småskratta. Allt fast förflyktigas i de nya ekonomiska ramavtalens värld och när industriell tillverkning av nattvardsbröd inte kan ske utan stort bevsär om det ska bakas både oblater av vete (med gluten) och  glutenfritt. Det finns en gudomlig rationalitet och så finns det en ogudaktig, kan man förstå. Eller två grundsyner!

För egen del tror jag att de som omfattar evangelisk katolicitet får ta fram de teologiska uppsatserna om nattvardselementen och helst ge ut dem så att folk kan läsa på och börja jaga det som finns i sakristiorna för att kolla vad som är äkta och vad som är fejk. Liturgistrid på alla fronter brukar pigga upp. Bevisbördan bär den som ändrar. "Hur tänker pastorn?" frågar man och inser efter en stunds svamlande att pastorn alls inte tänkt eller tänker.

Under förmiddagen kom ett flash-meddelande att det på kyrkligdokumentation.nu lagts ut inte mindre än sex artiklar om nattvardselementen.

19 kommentarer:

  1. Pringles och druvjuice! Varför blir vissa så upprörda då jag kallar Svky för postkristet?!
    Antony

    SvaraRadera
  2. En av oss avhållen men tyvärr numera avliden kvinna var svårt glutenallergisk, avstod alltid - utom vid nattvardsbordet.Utan problem.

    LG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att hon trots glutenallergi kunde ta emot bröd, bakat av vete, beror väl på att hon visste, att hon i Nattvarden fick del av Kristus.

      Radera
    2. LG: Jag tror inte att man kan vara "svårt glutenallergisk". Det finns en tarmsjukdom, celiaki, även kallad glutenintolerans, där glutenet inflammerar slemhinnan i tunntarmen. Detta ger smygande symtom men inte allergisymtom i vanlig bemärkelse.

      Sedan finns det allergier och överkänslighet men i synnerhet när det gäller det senare är det hela beroende på mängd och frekvens när det gäller hur mycket man tål av något.

      Man får vara försiktig med påståenden som indikerar att bara man tror tillräckligt så retas inte tarmslemhinnan hos den som har celiaki på samma sätt som den som har en vag tro. Man närmar sig då påståenden som att om man bara tror tillräckligt så kommer ens kropp inte att dö.

      Radera
    3. LG, Stig Walldin, det finns inte ett enda, med normal vetenskaplig metod, bevisat och bekräftat mirakel. Inte ett enda. Det finns till och med värdefullt pris att utkvittera för den som kan visa på ett mirakel. Ni bidrar med anekdoter och gissningar, och lägger skuld på de som trots stark tro inte tål era barnsliga tunna wafers av vete som ska föreställa riktigt bröd. Pyttsan, era oblater är inget riktigt bröd!/Olof Olsson

      Radera
  3. Äh min kommentar hamnade under fel inlägg. Ta gärna bort den under förra.

    Ok. Kyrkan har inte mandat att byta ut "ingredienserna" i nattvardselementen. Ni knorrar lite, men ställer er sedan framför altaret och tillreder en måltid ni inte riktigt tror gills av Gud.

    Kyrkan har inte mandat att viga kvinnor till präster. NU kan ni inte göra er altartjänst ändå, så som med nattvarden, som ni inte tror är en riktig nattvard, utan nu ska ni vägra och kräva att få ha det på ert vis, annars slänger ni kallelsen överbord.

    Man kan också fundera över vad detta säger.

    Själv är jag för övrigt emot att byta ut både vinet och vetet, trots att jag är en aning allergisk mot vete.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna, du är ganska bra på att se det högkyrkliga hyckleriet. Ta bara en sådan sak som aatt de låtsas att Svky är "katolsk", samtidigt som de knappast kunnat erkänna en enda "biskop" de senaste 50-åren (även de som inte veg kvinnor var i full kommunion med ämbetsheretikerna).
      Antony

      Radera
    2. Du måste väl veta att "katolsk" betyder "allmännelig", och inte Rom.katolska kyrkan.

      Radera
    3. Vilken "Romersk katolsk kyrka"? Mig veterligen så omfattar den sanna Katolska och Apostoliska Kyrkan ett trettiotal liturgier och en mångfald av traditioner, vilka alla står i full kommunion med Vicarius Petri och är lojala Petri Stols läroämbete. Vem är Stig Walldin i kommunion med och vems läroämbete följer han?
      Antony

      Radera
    4. Och då ställer jag den vanliga frågan: Hur är det med dem som samlas omkring patriarkerna österut – den bysantinske av Konstantinopel, den syrianske av Antiochia och den koptiske av Alexandria?

      Radera
  4. Och "Bråttombrödet" som Israels barn åt vid utträdet ur Egypten, det osyrade brödet, - hur var det beskaffat? Såg det verkligen ut som oblater? Ska vi inte gå tillbaka till ursprunget, för att riktigt ha tag i meningen, eller är det ett förlegat tänkande som inte rör problemställningen? För det är uppenbarligen det som är poängen: Sakramentet ska på ett eller annat sätt problematiseras och debatteras och kalkyleras och bevisas och ges ett slags "vetenskaplighet", (tänk så ogärna den fåfängan släpper), eller för den delen behandlas med bastanta krav på s k tillgänglighet: Nattvard für alle. Varför inte låta sakrament vara sakrament - en helig mötesplats och en helig handling?

    SvaraRadera
  5. Apropå majsoblater och att pastorn alls inte tänkt eller tänker kommer man återigen osökt att tänka på att "det oförskämda bedrägeriet som spelades med Högstedts Piccadon á 65 öre kannan och Lettströms majsoblater á 1 kr. skålp., vilka av prästen utgåvos för att vara den för 1800 år sedan avrättade folkuppviglaren Jesus av Nasarets kött och blod, föll icke under hans reflexion, ty man reflekterade icke den tiden, utan man fick stämningar." (Strindberg: Giftas I, Dygdens lön).

    SvaraRadera
  6. Jag vet vad de kommer att säga om man frågar om vinet. De kommer att säga att man förminskar Gud. Skulle Gud vara så liten att han hänger upp sig på alkoholhalt?

    Vidare så blir man betraktad som äcklig om man dricker ur kalken, så man måste doppa. Kalken jag doppar i hålls fram av en gammal skolbibliotekarie från högstadiet, jag frågade om det också, jag ville minnas att prästen delade ut, men alla är lika mycket värda och en präst är inte mer lämpad än någon annan. Så säger man inte om någon annan yrkesgrupp, typ "jag är den enda barnmorskan här, men det betyder ingenting. Varsågoda, här är sugklockan. Hoppas ni känner er delaktiga (och inte går till någon klinik)."

    SvaraRadera
    Svar
    1. .... ANNAN klinik ska det vara. "Vi vill fortfarande ha dina pengar". Lite som banken, avgiften ska betalas, men jobbet ska man göra själv, och när det krabbar är det omöjligt att få prata med en människa.

      Radera
    2. "betraktad som äcklig om man dricker ur kalken".

      Hm. När jag kom till min församling inom Mpr hade jag med mig bruket att doppa från Svenska kyrkan. Efter en tid kändes det som om det var ett slags avståndstagande från övrigt kyrkfolk och jag fick ett behov av att också dricka ur kalken. Det känns inte ett dugg äckligt.

      Och för att vara extra tydlig: Det var ingen som på minsta sätt antydde att även jag borde dricka av kalken. Alltihop försiggick i mitt eget huvud.

      Radera
    3. Jag tror nu att det beroddde på att de flesta i min alphagrupp var uppvuxna inom pingst- eller missionsrörelsen. Det begrep jag inte då. Vissa hade helst velat ha en sådan där bricka som flourtanten kom med förr i tiden.

      Radera
  7. Katolska kyrkan är Katolska kyrkan och enda anledningen till att namnet Romersk-Katolsk är registrerat i Sverige är att man inte fick registrera Katolska kyrkan. Som bekant finns det många olika riter och inte endast den romerska. Någon svensk rit finns emellertid inte även om en del kansle tror det.

    Jonas M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan undra varför det inte var tillåtet med ’Katolska kyrkan’? Kanske därför att ’katolsk’ är en beteckning som gäller också andra kyrkor? Det skulle väl av samma skäl inte godkännas, om man ville registerera ’Kristna kyrkan’.

      Dessutom är ju romersk rit den som normalt används i de flesta församlingar i Stockholms romersk-katolska stift.

      Radera
  8. Olika kyrkliga små grupper kan kalla sig katolska (till exempel Liberala katolska kyrkan) utan vara det; det var någon grupp som hann före och registrera katolsk plus något och då fick inte Katolska kyrkan registreras. Visst är den romerska riten huvudrit men östliga riter som har i princip samma liturgi som ortodoxerna bortsett från att Påven nämns i bönerna är lika mycket katoliker de. Så att prata om romerska katoliker är inte riktigt om man inte diskuterar kyrkorättsliga frågor och liknande.

    Jonas M

    SvaraRadera