söndag 6 oktober 2013

Vemod III

Sent i går kväll fick jag tillfälle att se utfrågningen av Cristina Grenholm. Vilket fokus hade egentligen utfrågarna? Frågan varför någon är kristen kan förstås vara intressant. och till skillnad från Jackelén hade professor Grenholm (hon är professor i Karlstad efter att ha blivit docent i Uppsala) hade en historia hon ville sätta ord på. Svenska kyrkan och Svenska Missionskyrkan ingick i den historien. Sen sjunger hon och spelar krumhorn.

Utfrågarna fick henne att tala om "bibeltexternas mångtydighet" och det är i sanning ett mångtydigt begrepp. Många bottnar finns i Den Heliga Skrift, det kan man enkelt förstå. Och vi läser Skriften med Kyrkan, antar jag. Det är väl därför vi över huvud taget kan vara kristna - för så har tron traderats till oss. Hon gillar frågor som inte har givna svar, begrep jag. Borde man inte gilla frågorna som har de givna svaren lika mycket? De av Gud givna. Inte den ena typen av svar utan den andra.
Lite användbara schabloner dök upp. Har män vant sig vid att kvinnor kan tala förnuftigt? Så tänkte Cristina eftersom hon kunde uppfattas som kyligt resonerande.

Trovärdig är Cristina eftersom hon talar om det mänskliga livets tragedier inifrån. Hennes dalar i livet är något annat än motgångar. Det är det svarta, det smärtsamma. Hon har varit där. Till ärkebiskop ska man nog inte välja någon som aldrig varit där. Men erfarenheten av det mänskliga livet är inte allt vad en ärkebiskop behöver.

Cristina är inte präglad av församlingsprästeri, det märktes. Hon har mest suttit i kyrkbänken. Sedan Ruben Josefsons dagar har vi inte haft en sådan ärkebiskop, tror jag. Men kan man med framgång vara ärkebiskop utan den djupa rottråden ner i församlingsmyllan på det sätt som församlingsprästen har det - med entusiasm, glädje, oro, funderingar och handfasta problem att hantera?

Cristinas nästa stora fråga efter klimatet handlar om en högre konfliktnivå i världen när det handlar om religioner. Vad ska ärkebiskopen göra då? Möta över gränser och föra dialog - dvs just det Svenska kyrkan inte förmår göra inåt. Vem går på sådant tal? Charity begins at home. Samtalets styrka kan man besvärja sig till - men om man inte praktiserar samtalet i den egna kyrkan, vad är då det talet värt?

Cristina Grenholm vet något om ärkebiskopens vardagsarbete. Huruvida denna vardag skulle förändras fick vi inte veta. Journalisterna hakade inte på. Och av de stora konkreta utmaningarna blev det lite kort om brister i kommunernas ekonomi och en antydan att detta spiller över på Svenska kyrkan. Ungdomar är uppgivna - men kanske inte bara ungdomar. Jag lyssnade och tänkte: "Nuförtiden gäller utsagda fånigheter som teologi". Men är det verkligen sant att aporna är våra förfäder - så där rakt av och okvalificerat? Intervjuare och intervjuad framstod som rätt oinformerade.

Efter att ha sett intervjun bestämde jag mig för att läsa något riktigt uppiggande Jag började på Ola Ullstens memoarer. Om de aktuella frågorna är Kyrkans frågor är väl de gamla frågorna det också?

Jag kan förstå den som lämnar Svenska kyrkan efter att ha sett ärkebiskopskandidatintervjuer. Vad tror de egentligen och vad vill de bortom ordridåerna?

9 kommentarer:

  1. Dag Sandahl, är det avskedspredikan idag och en så sorglig analys av läget i Svenska Kyrkan?
    Den 20 mars 2000 kom jag in via internet på SKU med deras bibelsajt. År efter visade att syftet hade inget med att ge 12 till 20 åringar bibelkunskap utan ledningen plöjde upp marken för hbt. q var inte aktuellt eller synligt då men jag frågade om RFSU låg bakom denna bibelsajt. År 2004 blev jag avstängd efter flera varningar. Det skulle inte vara någon i min ålder, som tror på bibelns budskap.

    Vem skall vi skylla KYRKANS förfall på? Rudolf Bultman? Ju mer vi lämnar bibelns budskap ju längre kommer vi ifrån budskapet om Jesus avlad av den helige ande, född av jungfru Maria...ju längre kommer vi från domens dag också då vissa kommer att bli frikända på grund av tron på honom som dog för oss.

    Det är dags att förkunna korset! Sluta analysera kvinnorna i kyrkan!
    Guds välsignelse!
    önskar
    Gunnel Bergstrand

    SvaraRadera
  2. Om man spelar krumhorn är det renässanskyrkovarning. Det var ju mot renässansens antropoocentrism Luther var teocentrisk och kristocentrisk.

    SvaraRadera
  3. Välsignelse över dig Dag idag och alla kommande dagar!

    SvaraRadera
  4. Det är inte så lätt att undvika ordridåer och förenklingar. Varje försök att säga något väsentligt skulle då börja i det triviala och sluta med föreläsande där åhörarna tappar tråden. En sådan jobbsökande vore rimligen utsorterad innan de två första frågorna slutbehandlats. Det klatschiga öset belönas. Man säljer helt enkelt främst sig själv som trevlig och resonabel. Inte minst Dag Sandahl är exempel på en sådan snabbtänkt, publikvinnande replikmakare.

    Väl bekomme!

    Tant Svart

    SvaraRadera
  5. Läser på Svenska Kyrkan// Norra Ölands hemsida att man har två lediga kommunister-tjänster. Vad säger Salander?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det behövs väl minst två för att ersätta Dag, helt enkelt? Eller??

      Radera
  6. Christina Grenholm skrev en bok för några år sen som fick titeln "Levande teologi". Där skrev hon bland annat på sidan 70: "Poängen behöver inte vara att Jesus just genom sitt lidande åstadkommer något unikt för oss." Då visar detta att det inte är en levande teologi utan en död teologi som ingenting kan ge eller uppbygga. För en levande teologi måste få liv av det levande ordet, bibelordet, och redan i Jes 55 står det: "Hör, så får din själ leva."
    /g e

    SvaraRadera
  7. Fint i alla fall att hon skriver böcker så att man kan få grepp om var hon står.

    SvaraRadera