onsdag 29 juni 2016

Irriterad

Vattnet måste kokas i Moheda, Torpsbruk och Lidnäs efter branden. Släckningen tärde på vattenresurserna om det inte är så att vatten från brandplatsen runnit tillbaka till reservoiren. Jag vet inte.
Vi får inte vattna med slang eller fylla poolen heller.
Den gode Guden tar dock hand om bekymren. Det började regna och någon pool har vi inte. Det kallas Försyn.

Jag kan hantera min irritation - men varför tog brandkåren inte vatten från ån?
Värre är det med den omfattande debatten om vin och den där romaren med sina djupa kunskaper i något jag inte skrivit bloggpost om men ändå låtit debatten löpa på.
Får jag tack, lovprisning och nådevedermälen för detta?
Nä, detta inlägg var vad jag fick och jag lägger det sist i denna bloggpost.
Jag ville inte publicera det som kommentar för alla läser inte kommentarer.
Men visst är det lite orättvist?
Och det är, trots all min generositet, ändå nödvändigt att ibland se när debatten just här är slut.

Kanske Magnus Johansson vill göra bot och bättring genom att som botgöring avstå från kommenterande nästa hundra gånger han känner behov av att kommentera här?
Själv blev jag så irriterad att jag fick servera mig GT.
Det kan betyda läsning ur Gamla Testamentet eller något annat. Kanske en kombination. Kan man med framgång läsa och dricka GT samtidigt? Jag ska pröva!
Dag: "Att vin är vin och inget annat, tänker jag också." Bibeln håller inte med dig, Dag. Det får du leva med. För övrigt noterar jag att sanningen till slut blev så jobbig även för en gammal präst att han började ta bort den när den dök upp i kommentarsform. på Dagen efter - Midsommardagen
kl. 17:20

14 kommentarer:

  1. Alphadeltagaren29 juni 2016 kl. 18:33

    Vissa leder oförtrutet in alla trådar, oavsett bloggpost, på kvinnor. Andra på vin. Kanske kommer det någon sångfixerad snart också.

    Släck inte ner. Det var så tråkigt förra året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alphadeltagaren: Vilka kommentarer har du sett som "oavsett bloggpost" leder oförtrutet in alla trådar på kvinnor? Jag är nyfiken på hur du menar, för jag har sett väldigt få.

      Radera
  2. Ja, nog är det tröttsamt. Jag har länge haft god lust att citera Syrak 31: 27-29 som klarlägger saken rätt fint.

    Men framförallt är jag oerhört nyfiken på huruvida någon som tar så bokstavligt till sig uppmaningar om nykterhet tar lika allvarligt på uppmaningar att vaka/hålla sig vakna och således aldrig sover. Det skulle onekligen förklara en del hallucinatoriska inlägg ...

    den Lea

    SvaraRadera
  3. För övrigt låter GT och GT som en utmärkt kombination mot irritation. Tyvärr har jag ingen Tonic hemma.

    den Lea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alphadeltagaren29 juni 2016 kl. 21:53

      Det ena gör sig bäst outspätt och icke urvattnat. Det kanske funkar på den andra också. Det bränner lite, bara.

      Radera
  4. Aha! Och jag som trodde att det betydde GodTemplar-dricka ;o)

    Nå, jag avla nykterhetslöfte med godkänd reservation för redigt nattvardsvin. Så då är jag kanske inte absolutist?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alphadeltagaren30 juni 2016 kl. 07:33

      Det kanske står för Gnat och Tjat. Morfar hade en flaska "starkt" stående, den skulle hjälpa när man fick ont öronen. Nu fattar jag.

      Radera
  5. "Men visst är det lite orättvist?"

    Vad menar du är orättvist, Dag? Har jag inte berömt dig för din generositet och din öppenhet? Ska jag då inte få fortsätta säga sanningen här?

    Alphadeltagaren: "Vissa leder oförtrutet in alla trådar, oavsett bloggpost, på kvinnor. Andra på vin."

    Det var faktiskt inte jag som startade diskussionen om vindrickande, det var Anna, tror jag, men hon ville inte vara kvar i den så länge. Andra var dock inte sena att nappa på ämnet. Är det Anna du avser med dem med vilja att leda in diskussionen på ämnet kvinnor?

    Lea: "Jag har länge haft god lust att citera Syrak 31: 27-29 som klarlägger saken rätt fint."

    Varför gjorde du inte det? Varför undanhöll du sanningen? Var du rädd för att behöva argumentera?

    Andreas: "Nå, jag avla nykterhetslöfte med godkänd reservation för redigt nattvardsvin. Så då är jag kanske inte absolutist?"

    Det var inte mycket till nykterhetslöfte, Andreas. Du är ingen absolutist och har tydligen missuppfattat detta med redigt nattvardsvin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alphadeltagaren30 juni 2016 kl. 10:03

      Nej, jag avsåg BOD, som får in kvinnor ( i prästkrage) i nästan alla trådar oavsett hur bloggen börjar.

      Nu har jag förbrukat mina tre tillåtna inlägg.

      Radera
    2. Nix Magnus. Det var inte "Anna" som startade diskussionen. Jag själv drog mig som du kanske vet ur den diskussion du skapat genom att medge att Jesus och hans lärjungar aldrig drack annat än Lättdryck från BOB.

      Och det håller jag fast vid. Möjligen slank en Trocadero ner vid ännu festligare tillfällen än bröllop, men det vill jag låta vara osagt.

      Radera
    3. Anna: "Nix Magnus. Det var inte "Anna" som startade diskussionen."

      Jo, det var nog så i alla fall. Så här skrev du under bloggartikeln "Det kristliga vs Bruno":

      Anna, 24 maj 2016 18:25

      Både Bruno och brevskrivarna var dumma.

      Nu har jag ett önskeinlägg igen. När kommer inlägget om hur vi ska förhålla oss till andra slags festivaler, typ Oktoberfest, med tanke på vad Paulus skrev om drinkare? Tänker mig att Edgarsson (med bakgrund från pingstkyrkan) kunde ha ett och annat att komma med där också. Men jo, jag vet att Paulus inte förbjöd vin utan trodde det var magmedicin, men jag talar nu om "dryckeskulturen" som råder i vårt land. Låt oss då lika vällustigt fördjupa oss i hur syndig alkoholisten eller den allmänt partajglade är! Jag räknar med samma uppställning och frenesi i engagemanget som när homosexualiteten diskuteras här!

      Radera
    4. Magnus: Du har rätt på så sätt att jag nämnde drickande. Men du kanske kan fråga dig om det jag egentligen var ute efter var en diskussion om detta eller om jag påpekade det som jag upplevde vara en obalans när det gäller vilka synder man väljer att "gotta ner sig i" samtidigt som andra synder är helt ointressanta att diskutera kring.

      Radera
  6. Magnus, jag förelog 100 kommentaravstående. 98 kvar efter nu. Det måste väl lyckas någon gång?

    SvaraRadera