Per Gahrton var i Lund "på min tid", men vi umgicks inte. Han var ung folkpartist, vilket kan förklara förhållandet. Han var redaktör för studenttidningen Lundagård och kom på den fyndiga signaturen han kunde skriva under. Per Kele. Hur roligt det är, vet bara den som är bevandrad i finska språket. Han hamnade i riksdagen, lämnade Folkpartiet för Miljöpartiet och blev riksdagsledamot igen. På rätta Kyndelsmässodagen fyllde han 73. Folkpartiet finns inte längre och hur det är med Miljöpartiet ska vi inte tala om, ty man talar inte om rep i hängd mans hus.
Gamla män riskerar att bli upphetsade. Per Gahrton upprörs över Ordfronts Litterära Magasin, OLM, som "överlag kunde vara en pr-skrift för Livets Ord".
http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/framtiden-ar-sekular/
Det är lite lustigt med gamla proffspolitikers verklighetsförståelse - eller kanske inte så roligt egentligen? Kartan gäller alltid! Gahrton menar att ett element är typiskt för religioner som "oftast saknas i politiska tankesystem: vidskepelse och tro på uppenbart övernaturliga företeelser". Verkligen?
Jag är rätt trött på ateister, som bara sveper bort det apostlar och evangelister har att säga, sådant de som var med uppfattar vila på säkra bevis. Varför skulle de ljuga? Eller bättre: på vilket sätt vet och kan Per Gahrton säkerställa att dessa personer är vidskepliga och tror på uppenbart övernaturliga företeelser? Av det enkla skälet att övernaturliga företeelser inte kan finnas? Gahrton vet? De som var med vet inte?
Per Gahrton ger sig så in på en mer substantiell granskning. Han fyllde 73 år i går, som jag påpekat. Detta faktum präglar inte hans pubertala tänkande. Gud skulle vara osynlig, vet Gahrton berätta - men glömmer att Gud blir synlig i sina skapade verk och i Jesus. Nu viftas också det där annorlunda med Jesus bort som "cirkuskonster", alltså "jungfrufödsel, att han var Guds son, att han kunde uppväcka döda och utfordra tusentals människor med enstaka brödbitar". Gahrton utför detta undanviftande därför att han, som vi alla, sägs vara - välutbildad. Vårt utbildningssystem har gjort oss "till en av de bäst utbildade nationerna i världen".
Det finns nog sett till europeisk kunskapstradition en och annan lakun i denna svenska bildning och behövs något handfast bevis på denna framstående nationella bildning, som också inkluderat gamla östdanskar. Kanske Per Gahrton själv skulle vara ett typexempel? Längre än så här har han dock inte kommit, vilket för en idéhistoriker skulle kunna tolkas som att han inte riktigt är en Albertus Magnus eller en Thomas ab Aquinos jämlike. Han uppfattar en "kristendomens absurda paradox om att Gud skulle vara dels allsmäktig, dels god". Dels? Men Gahrton vet att detta "givetvis" inte går och dilemmat undkommer religionsmakthavarna, menar han, genom påståenden om att Guds vilja är outgrundlig och att rättvisa skipas efter döden. Kanske inte så outgrundlig, trots allt. De evangeliska brukar driva tanken på Skriftens klarhet och då och då i rätt konkreta ordalag beskriva Guds godhet här och nu. De skulle, bara för att hugga ett exempel, kunna mena att buden är exempel på Guds omsorg att värna livet här och nu och att de visat sig fungera.
Jag har aldrig uppfattat Per Gahrton höra till de intressanta.
Hans avhandling var rätt skandalös vetenskapligt sett och borde nog inte ha godkänts.
Hans politiska gärning? Jag har aldrig röstat på hans partier.
Men det mest ointressanta med honom är förstås att han tror sig förstå något som han uppenbarligen inte förstått så mycket att han ens kan ge sig in i en sakkritik. Han måste bli svepande. Sådana människor är ointressanta. Bara neurotiska prästbarn (särskilt från det gamla östra Danmark?) skulle få för sig att möta dem i en diskussion - men det blir då på Gahrtons villkor. Gahrton vet förresten att det "vimlar av" påbud om fredlig samexistens i Koranen, Bibeln och andra religiösa skrifter. Det är så dumt att det närmast skulle vara intressant som utgångspunkt för en studie i en riksdagsmans tankevärld. Den mannen har alltså fattat beslut i nationens parlament, beslut som gäller oss alla!
När allt kommer till allt är till exempel Lukas mer läst än tidskriften Lundagård och det gäller också Sydsvenskan, Sydsvenska Dagbladet Snällposten. Finns det inte proportioner som borde återställas. Och den som heter Per kunde kanske finna det mödan värt att ta reda på lite mer om den man han har namn efter, aposteln Petrus. Framstår han som vidskeplig? Tror han på uppenbart övernaturliga företeelser eller reflekterar han över (övernaturliga, ovanliga?) händelser som uppenbarar (avslöjar) ett sammanhang?
Somliga vet vad de tror.
Det är dessa insikter som bygger upp universitet och skolor.
Det finns mycket som Gahrton, 73, borde ge sig tid att intellektuellt självkritiskt fundera över. Det kan visa sig vara ett väldigt handikapp att tänka sig förstå när man inte fattat.
Det är det jag alltid har sagt. Man måste allt vara lite korkad för att vara ateist. De ser inte längre än näsan räcker och tror att gränsen för existensen går vid deras egen fattningsförmåga.
SvaraRaderaFör övrigt minns jag att Lundagård en gång hade en direktöversättning av låten ”Pump up the jam”. ”Pumpa upp sylten”. :-)
När man ser komplexiteten i det skapade, måste man säga, som någon har sagt, nämligen att det behövs stor tro för att kunna vara ateist.
RaderaMer än befogad kritik,
SvaraRadera-ja, det levererar bloggaren mot den gamle rabulisten och sexliberalen Gahrton, som jag själv i en artikel förra våren i Kristianstadsbladet - det är ju hans gamla hemtidning - skrev i för att reagera mot hans också då uttryckta kritik mot kyrkan och dess prästerskap.
Den som hört och sett Gahrton i debatter vet också att han är fräck och framfusig som få andra. En debatt minns jag säkert - på radion - och i slutet av 1960-talet, då den fräcke rabulisten mötte tungviktaren Herbert Tingsten. Då var den senare elegant - utöver att hans sakargument vida överträffade antagonistens - genom att han konsekvent använde tilltalsorden "Ni hr Gahrton" medan den andre givetvis lika konsekvent sa "du" till Tingsten.
Men jag avser inte att skriva, "ni hr BloggarDag..."
BENGT OLOF DIKE
Bengt Olof Dike överens med Bloggardag! Är yttersta dagen nära eller vad har hänt?
SvaraRaderagemensamma yttre fiender kan ofta ena en intern eller inhemsk opinion.
RaderaOtaliga äro exemplen i historien då en yttre fiende skapats för att ena landet. Argentina 1982 är ett väldigt tydligt exempel på detta.
Konventikelplakatet ett annat.
En enad från mot ateister är nog enklare att få till än fronterna mot papister, synkretister, pelagianer & monofytister.
Frågan är dock hur många ateister som upprätthåller uppdrag inom SvK. Borde man inte rikta frontlinjen åt det hållet?
Vart avser egentligen den oomkullrunkelige anti-socialisten herr Dike att tankarna ska leda efter genomläsningen av denna "text"? Tjafsmajerierna tangerar ständigt nya rekord. /John
SvaraRaderaÖppet mål..
RaderaVart - uttrycker riktning
Var - uttrycker plats
Vad det är svårt att ibland undvika att vara Besserwisser..
Om nu Per Kele skulle bli religiös
SvaraRaderapå gamla dar, rekommenderar jag ett
byte av signatur.
Signaturen, " Prästens lilla Kråka " ,
borde vara ett fynd med upplysande och
munter efterklang.
Karl-Alfred
.
Ingen som minns Per Ghartons deltagande i och stöd av Radio Islam m.m.?
SvaraRaderaAntje Jackelén (jo, faktiskt, er ärkebiskop) har bidragit med en recesion i P1 som Garthon nog borde ta del av. -Och inte bara han. Läs eller lyssna:
SvaraRaderahttp://sverigesradio.se/sida/avsnitt/684381?programid=503
Mitt första möte med PG var i Folkets Hus 1969.
SvaraRaderaGahrton och FPU-ledningen åkte landet runt och puffade för sitt nya program. Det som då väckte lika stor uppmärksamhet som idag Annie Lööfs 30-miljoners immigrationsprogram och öppnande för antalsneutrala äktenskap, var ett progressivt krafttag i familjepolitiken:
Eftersom endast ca 15% av föräldrarna antogs vara lämpade att ha ansvar för de uppväxandes fostran, måste av hänsyn till de förfördelade 85 procenten statligt specialistutbildade inom ett statligt omvårdnadsprogram innefattande obligatorisk barnomsorg och förmyndarskap ges huvudansvar för barnens väl och ve. Föräldrar och familj var enligt FPU-ledningen i huvudsak negativa faktorer i samhällsbygget. PG ville inte vidgå några paralleller med tidig sovjetisk praxis, och i synnerhet inte med israelisk kibbutz-fostran.
Entusiasmen bland publiken var knappast överväldigande. Fortfarande fanns många frikyrkligt frisinnade bland FPU-folket ute i busken. Inte heller skrev länstidningen särskilt uppmuntrande. Kanske var journalisten ännu en magsur, gudstroende frikyrkoman?
PG:s riksdagsmannakarriär för FP tog ett slut med ett torkans halvår i Saudi. Givetvis var det en framstående, frisinnad frikyrkoman som tog det handfasta initiativet till exilen. Som banbrytare för en propalestinsk och allmänt proarabisk och proislamsk hållning har den arabiskkunnige PG aldrig missat ett tillfälle till kritik och misstänkliggörande av Mellersta Österns enda demokrati. Ivrigt mothuggen av frisinnade frikyrkliga.
Historierna om elitens minst sagt liberalt uppsluppna fester hemma hos PG är många och berättas ännu av en häpen och ibland frisinnad allmoge i grannskapet. Att PG fortfarande på ålderns har problem med och bör undvika bilkörning, förstås genom Googles många träffar i ärendet.
Man kan väl förmoda, att PG nu i väntan på sinkaburum hoppas slippa tanken på frisinnade värden både i denna och i en tillkommande värld?
Hoppet lär ju vara det sista som lämnar människan.
P
En mycket insiktsfull recension av en tysk bok!! Jag råkade få höra den i bilen på väg hem. I begåvning slår hon sina tidigare kollegor med råge!/Roland L
SvaraRaderaNej men Bengt Olof Dike är ju vad jag kan bedömma i det debattforum denna bloggs kommentarer alls ongen antisocialist. Han hyllar befrielsemässor och det politiska systemets makt över kyrka och övrigt civilsamhälle.
SvaraRaderaFrågan är om BOD är rabulist, vänsterliberal eller socialist nuförtiden.
Någon annan etikett kan väl inte gälla?
Canutus Hahn
Rabulist är väl det uppenbara alternativet då det inte förutsätter politiska vänstersympatier.
RaderaBengt Olof Dike är i kyrkofrågor en utpräglad traditionalist och frispråkig i sina åsikter därvidlag.
Kan en sådan hållning verkligen klassas som rabulistisk?
Är det inte rabulistens signum att kritisera allt och alla?
Då ligger faktiskt bloggaren nära till hands, eller varför inte den gode kommentatorn Antony?
Canutus Hahn,
SvaraRadera-Nej, kanske inte i Dina ögon. Men verkligheten är en helt annan.
BENGT OLOF DIKE
Upp flyga analyser, dissekeringar och annat!
SvaraRadera-Ni kritiker ovan analyserar, dissekerar och diskuterar min ringa persons ideologiska och kyrkliga hållning på samma sätt som ni - och bloggaren för övrigt - med jämna mellanrum ställer biskoparna till svars och i målande psykologiska termer beskriver var och en av dem.
Till vilken nytta, undrar vän av ordning. Långt bättre vore att ni tillsammans med biskoparna, undertecknad och alla andra engagerade folkkyrkoanhängare gick ut i den goda striden för mission och, som den också kallats, påkristning och drar era strån till stacken för en kristen offensiv i vårt land.
Är inte en insats i detta arbete betydligt viktigare än att i psykologiska och andra termer diskutera enskilda personer, som själva bättre än alla andra vet var de hör hemma, vad de står för och vad de tror på?
Som om biskoparna och den totalt dominerande folkkyrkomajoriteten är de stora och värsta fienderna, när de i själva verket utgör det starka värnet mot fortsatt sekularisering i vårt kära Svedala.
Lär er någon gång, kära vänner, att sikta på rätt pianist! Kanske övning ger färdighet även här. Under alla förhållanden skadar inte efter- och omtanke.
BENGT OLOF DIKE
Att "den totalt dominerande folkkyrkomajoriteten ... utgör det starka värnet mot fortsatt sekularisering i vårt kära Svedala" skulle jag vilja få ens ett uns av belägg för.
RaderaMenar den gode Bengt Olof att medlemskap i SvK ugör ett starkt värn mot sekularisering?
Man skulle med samma argumentationsteknik kunna hävda att medlemskap i SVENSKA kyrkan är ett fäste för nationalism.
Jag skulle gärna hålla med om att den stora folkmajoriteten är ett värn mot islamisering, men de sekulära värderingarna är hos somliga folkkyrkomedlemmar av högre värde än de kristliga värderingarna.
Vilket visar sig i gudstjänststatistiken eller vilken i ämnet relevant statistisk undersökning som helst.
Peter T,
SvaraRadera-Ser Du inte hur sekulariseringen successivt vuxit i vårt land, sedan antalet kyrkotillhöriga började gå ned påtagligt efter den mer än 90-procentiga anslutningen för drygt tre decennier sedan.
Om man kunde mäta sekulariseringen och jämföra den med utträdesfloden i kyrkan, skulle man nog lätt kunna se att resultaten står i proportion till varandra.
BENGT OLOF DIKE
Det kan finnas ett visst sammanhang i storheterna anslutningsgrad och sekularisering.
RaderaFrågan är bara hur kausaliteten ser ut. Hönan eller ägget först?
Lämnar folk kyrkan för att de är sekulariserade, eller blir de sekulariserade när de lämnat kyrkan?
SvK ber ju utträdarna berätta varför de lämnar, så det borde finnas statistiskt underlag.
Jag kan inte se att ett passivt medlemskap utan någon som helst gudstjänstmedverkan skulle på något sätt få hjälp av SvK att bromsas från sekularisering.
De flesta medlemmarna märker bara av medlemskapet på skattsedeln efter att de blivit döpta och konfirmerade.
Det kanske är kyrkoavgiften som hindrar sekulariseringen? Lite som avlat då alltså?
Magnus Malms senaste bok skyller tydligt sekulariseringen på kyrkans bristande förkunnelse.
Jag ligger nog närmare den ståndpunkten än att sekulariseringen är en frukt av utträdena. Vad som är orsak till utträdena är nog varierande för olika individer, men för mig personligen så träffade Magnus Malm rätt. Även om knappast någon skulle kalla mig sekulariserad.
ARLAV,
SvaraRaderaTja framfoerallt som John ju efterfraagar rikting, Inte plats.Jaemfoer Vart gaar dina tankar nae Du ....
Var gaar dina tankar naer Du....
Foerestaeller mig att svaret paa sista fraagan torde vara. Inne i ditt huvud..? Knappast det Shakespeare refererar till naer han laater saega: Hoegt stiga orden-tanken stilla staar.....
Skaemt aasido, ibland kan det vara trevligt att diskutera skillnaden just re var och vart och daa komma ihaag att det ibland daa handlar om skillnaden mellan abstraktion och konkretism.
//HH
Ibland går det fort, emellanåt för fort, och vid enataka tillfällen blir det dessutom fel..
SvaraRaderaPåminner lite om när nag en gång, dumt nog gick till jobbet sjukoch febrig (eget rum förstås) men gick hemm efter ett far timmer.
När jag ett par dagar senare återkom och läste vad jag presterat på datorn undra jag hur jag tänkte och om, ren rappakalja var det.
Som här, så jag ber om förlåtelse (och för 1:s gången jag var i Budapest och för enda gången besökte en biktstol. För att byta film i kameran)
Nu ska jag hjälp dotra med bilen, som pensionär har man ju ingen timdebitering.