måndag 5 mars 2018

Agentverksamhet

Förre kontraktsprosten Anders Reinholsson och Bloggardags alias skrev brev till Svenska kyrkans generalsekreterare i går och erbjöd sina tjänster. Det är knappast överraskande. Vi talar om två sannskyldiga trotjänare i den kyrkliga beslutsapparaten. Visserligen har de oftast och officiöst haft fel, men det ska väl inte betyda något i sammanhanget? Demokratins poäng är väl minoriteter att slå vakt om?Det är just på denna punkt demokratin skiljer sig från majoritetsdiktaturen.

Svenska kyrkan är med och konfererar den 2-4 maj i Berlin. Bloggardag upptäckte detta via LVF och larmade sitt alias som larmade just prosten Reinholdsson. Bloggardag läste om en konferens som skulle ta upp frågan om populismen, "National populist movements" nämndes. Reinolddson och Bloggardags alias är båda präster i en folkkyrka och därmed per definition populister. De har tillämpat sin populism i mötet med människor år ut och år in vid dop, vigslar, begravningar och allmän gemytlig så kallad församlingsverksamhet.

Nu blev båda lite fundersamma. Må vara att Evangelische Akademie zu Berlin, Brot für die Welt, LVF och Svenska kyrkan gör en konferens, men när det talas om kyrkor som agenter?  Med "Churches as Agents for Justice and against Populism" ligger då inte tanken nära, att kyrkor nu används i politiskt syfte? Ser vi elitens intressen mot folkets bli kyrkligt intresse? För oss i politiskt tänkande övade sedan tidigt 1960-tal är det knappast överraskande om en kyrkoapparat används i ideologiskt syfte. Det tycker nog prosten Reinholdsson och Bloggardags alias är allvarligt. De vill vara med på konferensen, följa agentverksamheten, rapportera och reflektera.

Antje är där och talar med biskopen Bedford-Strohm från Bayern. Hon beskrivs som "Primate". De två talar tyska på denna engelskspråkiga konferens, men riktigt vad de ska tala om framgår inte. Uppgiften tycks vara oraklernas. När de talat färdigt, blir det middag för konferensdeltagarna. För Svenska kyrkan talar Almut Bretscheider-Felzmann. "Vann tyskarna kriget?" skulle Bloggardag utrbrista om han var på socialt humör efter en Bag-in-box. Annars inte.

Det är uppenbart att vi i folkkyrkosammanhanget ska vara emot populismen, den högra. Vår vän Jan Myrdal brukar annars utlägga vad populismen är när den kom till i USA, nämligen en frihetsrörelse. Av detta syns icke ett spår i konferensprogrammet. Där kopplas populism samman med sexism och rasism och ibland hänger denna populism också ät det religiösa. Kvinnofrågan dyker upp. Konferensledningen innefattar också det svenska bidraget, Rev. Almut Bretschenider-Felzmann.

Jag tittar på illustrationen till konferensen som så uppenbart är emot populismen. Det är ett gäng cyklister. Gänget ser ut som miljöpartister på cykeltur med banderoller, Bloggardag som spelar Hasse Andersson och Kvinnaböske band kör låten "Grönavågaren" en gång extra. Eller två. Mitt i prick. Drar en konferens av detta slag folk? Jo, de kommer från 25 länder redan innan anmälningstiden..

Ska nu frågan om tvåregementsläran ställas eller frågan om hur eliterna stressas av populisterna? Jag vet inte. Fråga Reinholdsson och Bloggardags alias när de kommer tillbaka. Det är väl helt i sin ordning att de sänds ut för att följa vad som sker. Jag menar, när den tyska transittrafiken gick genom Sverige, gick den inte obevakad. Och det är väl våra pengar som satsas på att utbilda agenter för agentverksamhet i det godas intresse.

Fd kontraktsprosten och Bloggardags alias skrev i går en framställning till generalsekreteraren att få delta i konferensen. Det är lite bråttom att få besked. Anmälan ska snart in.
https://www.lutheranworld.org/content/churches-agents-justice-and-against-populism

Om vi är dystra? Vi är euforiska! Och bättre ska det bli om generalsekreteraren är demokratiskt skolad och angelägen om insynsplatser för de begåvade observatörerna. Är det några fler som vill med? Bloggardag vet ett bra ölställe i närheten av konferensområdet. Aral heter det.

Ni  vill veta något om vigningen av The Rap-Woman, för att hålla fast vid den vokabulär dr F i Oxford gett oss? Och så anklagas Bloggardag för att sakna elementärt mod, vara feg helt enkelt. Så går det till i en folkkyrka, där det annars ska beredas plats åt såväl troende som tvivlande. Till tvivlets livshållning hör att ställa frågor och till den gränslösa kyrkliga hållningen hör att hålla det ekumeniska vid liv.

I dag ska jag utmana mig själv för att ta reda på var jag står i fråga om sakernas tillstånd. Jag ska sitta i bilen några timmar så jag har funderingstid. Vad är det dom gör när de säger att "vi viger" någon till biskop? Jag kan väl inte ha några invändningar mot detta i Guds rikes sammanhang ytterst modesta agerande utifrån en uppenbart högst begränsad målsättning. De får väl viga precis som de vill. Men är det verkligen Bloggardag som är otydlig med vad som pågår men ändå inte händer? Jag vet sannerligen inte.

27 kommentarer:

  1. Nu kan säkert någon väl insats förklara för mig vilken typ av lära som sprids från kyrkokansliet.
    Men om den inte är populistisk, vad är den då?
    Är den populistisk i syfte att inte avskräcka medlemmar från att betala avgiften?
    Nåja, den kanske inte är populistisk i retoriken som syftar till att skrämma medlemmar om vad som kan hända om man inte betalar avgiften?

    SvaraRadera
  2. Vet Du inte svaret, Peter T?

    -Ironi, sarkasmer, fjantigheter om Svenska kyrkan är kanske roliga att frossa i - för somliga.
    Som exempelvis frågan om "vilken typ av lära som sprids från Kyrkokansliet"?

    Vet inte Peter T det? Eller vad föranleder frågan?
    En populistisk lära? Är kristendomen populistisk?
    En lära att - läs och häpna över hans fråga! - "avskräcka medlemmar från att betala avgiften?"

    Samt den luftade tanken att kansliet kan ha en tanke att skrämma medlemmar, som INTE betalar sin avgift, dvs den avgift som dras automatiskt - medlemmen behöver alltså inte själv infinna sig i kansliet med kontanter.

    Eftersom Peter T tydligen inte vet så mycket om Kyrkokansliet, upplyses han härmed om följande:

    -Kyrkokansliet är administrativt och teologiskt centrum för Svenska kyrkan, vårt lands mer än tusenåriga kyrka, Kristi kyrka, en demokratiskt styrd folkkyrka, som är tätt förankrad i hela landet och som omfattar cirka sex miljoner medlemmar och därmed samtidigt är landets i särklass största organisation, stark, stabil men kontinuerligt underskattad av en grupp, vars höga decibeltal i ljud och starka aktivitet i skrift i fientlighet mot kyrkan står i omvänd proportion mot dess kvantitativa storlek och omfattning.

    En jämförelse, överförd till djurriket, kan lyda så här:
    Elefanten påverkas inte av ett myggbett men håller flygfäet aktivt genom att inte rusa iväg utan lugn och stabil stå kvar på platsen.

    Stabilitet på platsen. Trygghet i tron. Stolta vingslag i historien. Styrka och uppskattning i traditionen. Närvaro från norr till söder i konungariket Sverige.

    Det är, Peter T, Svenska kyrkan! Nu har Du fått Din fråga besvarad - och förklarad.

    Frågestunden slut.
    Dock inte ironin om vår kyrka, förmodar jag.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stig Walldin5 mars 2018 09:56

      "Stark och stabil" säger Bengt Olof. På vilket sätt?
      Jesus har aldrig lovat att frälsa organisationer, utan människor. Det är endast de som tillhör Hans Kyrka som har löftet, att inte ens dödsrikets portar ska kunna besegra den.
      Stig W

      Radera
    2. Trygghet i tron? Svenska kyrkan? Dessvärre inte.

      den Lea

      Radera
    3. Om det nu är så som BOD påstår att kyrkokansliet är teologiskt centrum för Svenska Kyrkan, så skulle jag gärna vilja veta när och hur det blev det?
      Knappast Uppsala mötes beslut 1593 och troligen inte heller enligt Lagen om Svenska Kyrkan.
      Kyrkoordningen då?
      Nähä, inte den heller.
      Som Bengt Olof Dike svamlar så undrar man om det bara är önsketänkande som flyger ur honom, eller om det är rena lögner?

      Dessutom kan jag inte förstå kopplingen mellan den lära kyrkokansliet sprider och kristendom?
      Kristendom är inte populism, det är MTD som är populism.

      Vissa elefanter är tydligen ovanligt snarstuckna.

      Radera
    4. Men, BOD - inte har väl SvK varit "demokratiskt styrd" i mer än tusen år? Till en början var det väl katolska biskopar som styrde, sedan (för ca 500 år sedan) blev det kungamakten, och först under slutet av 1900-talet (väl?) den nuvarande mer radikalt "demokratiska" modellen? Kan bytet av styrsystem möjligen på något sätt hänga samman med den nuvarande krisen (med sviktande dopsed och tiotusentals utträden per år)?/Paul

      Radera
    5. BOD fortsätter att göra bort sig på punkt efter punkt! Och avslöjar att han inget vet om svenska "kyrkan"! Inte undra på när han aldrig går dit! Berit

      Radera
    6. Jodå, Stig W, stark och stabil!

      Jag nämner på annan plats (gårdagens bloggsida) en aktuell beräkning av storleksproportionen mellan Svenska kyrkan och missionsprovinsen. Enligt beräkningen har provinsen 0,01 procent av det antal medlemmar som Svenska kyrkan mobiliserar.

      Så visst är kyrkan stark och stabil, Stig!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    7. Du kör din statistik, Bengt Olof, och njuter av att ca sexmillioner lägger sin avgift. De allra flesta utan större intresse av Kyrkans innersida. Det visar de ju genom att inte vara deltagare i kyrkornas gudstjänster!Men tänk om de 0,01 % i Missionsprovinsen just tillhör den Kyrka, som har fått Herrens löften?
      Stig W.

      Radera
    8. Nåja, BOD, SvK "mobiliserar" jämförelsevis få medlemmar i t.ex. gudstjänster eller kyrkoval (även om "ribban" då är lågt satt: deltagande i kyrkoval vart fjärde år resp. någon enstaka gudstjänst per år). Det överväldigande antalet tycks tillhöra kategorin "ännu inte formellt (men redan reellt) utträdda" och vara rejält immobiliserade. Studera gärna medlemsstatistiken (som finns på SvK:s hemsida)./Paul

      Radera
    9. Herr Dike borde läsa berättelsen om Kejsarens nya kläder. Om och om igen. För att upptäcka att kejsaren är naken. Lika naken som den egna ändalykten sedan sammanträdesbyxorna slitits ner till lump efter allt meningslöst sittande. Herr Dikes "folkkyrka" är ett tomt skal. Hans "åsikter" resultatet av 40 års högarvoderade dillerier. Han kommer att ha mycket att redogöra för på den yttersta dagen. /John

      Radera
  3. Det är många som vill göra Bloggardag sällskap till Berlin! Samtidigt som de undrar VARFÖR de skall diskutera Svenska kyrkan i Berlin?

    http://snaphanen.dk/2018/03/05/stall-politiker-infor-ratta/

    http://helenaedlund.se/socialdemokraternas-islamistiska-draksadd/

    SvaraRadera
  4. De flesta tänkande svenskar har insett att Svenska kyrkan är avskaffad trots sin tusenåriga historia. Den tusenåriga Sv K har ersatts med en tom uppblåsbar elefant som några försöker hålla vid liv i genom att blåsa eller damma. Hur man nu vill se det. Även elefanter kan vara tomma. Helt ihåliga. Den elefant som står kvar är inte vår tusenåriga historia utan har ersatts med något annat. En ballong eller porslinselefant. Och sådant skräp är inte mottagligt för myggbett. Eller logiska resonemang. Den svarar inte på frågor och kan vare sig tänka eller känna eller tro. Trots de stora öronen, snabeln eller stora huvud.

    De sex miljonerna som är kvar inom Sv Kyrkan är det av andra skäl. Folk vet att om de lämnar kyrkan tas tomrummet över av andra. DET är det enda som håller dem kvar. Än så länge.

    Alla vet att det inte går att blåsa upp en ballong hur länge som helst. Antingen spricker den eller faller ihop som en pösmunk.

    Som svar till den "roliga historien" som tecknades härovan för det var det väl? Fastän det inte är första april. En rolig historia som fastnar i halsen genom sin tragik.

    I ett demokratiskt rättssamhälle tar frågestunden aldrig slut. Den dag den gör det är den förkunnelse Jesus spred förkunnelsen om en myndig och ansvarsfull människa - död. STENDÖD! Och diktaturen tar över. Eller teokratin.

    http://www.friatider.se/c-efter-skandaldomen-i-solna-tingsr-tt-vi-r-inte-f-r-sharialagar

    http://www.friatider.se/solna-tingsr-tt-inleder-rende-efter-shariadomen

    SvaraRadera
  5. Av Svenska Kyrkan finns föga mer kvar än administration, beslutande organ, byggnader, anställda, konserter, vissa verksamheter och ett vikande antal passageriter.

    Framtiden formar sig inför våra ögon. Profeter ser klarare än de som lever i en självklar, och snart förgången värld:

    http://helenaedlund.se/socialdemokraternas-islamistiska-draksadd/

    /Conspirator

    SvaraRadera
  6. "Förtroendevalde" skojaren herr Dikes värnande om sv"k" är rörande. I all synnerhet eftersom han aldrig sätter sin fot där utan tvärtom skamlöst vänder den och sina omhuldade "väljare" fullständigt ryggen söndag efter söndag!
    Söndagsförmiddagarna viker herr Dike i stället till att skriva meningslöst skitsnack på bloggarDag och maniskt zappa runt på TV:n för att kunna inbilla sig själv och andra att han "upplevt" nåt "religiöst". Tjo! En "folkvald" i ett (korrupt) nötskal. /John

    SvaraRadera
  7. Man behöver nog se skillnader mellan s.k. - aktivister - , eller s.k. påverkansagenter, eller uppviglare, hetsare, utbuare, fördömare, bespottare, hånare av - de andra - , (det andra laget), samtidigt som de då anser sig vara, eller är, ivriga påjhejare, berömmare, försvarare och hejarklackar (av det egna laget), av olika slag....mot det som kan beskrivas vara - ickeaktivister - , av alla de slag....
    Att enbart vara analytiker, reflekterare, funderare, undrare och även forskare, undersökare och jämförare, är någonting annat att vara, men kanske lika viktigt...

    Men, för just - aktivister - har ofta då ett s.k. politiskt mål, (- politik är att vilja - ? ), och för dessa (politiska) aktivister, så framstår ofta de som (endast) är analytiker, osv., som några som inte blir - begripliga - , just därför att de framstår som några som - INTE VÄLJER SIDA - ...?

    (Bush: - De som inte är med oss, är mot oss...?)...

    Detta just politiska, eller världsliga, maktspråk, gäller dem som just strävar efter, eller traktar efter, önskar sig, s.k. - världslig makt - .....eftersom i ett s.k. världsligt perspektiv så gäller det ofta att ställa sig på den ena (politiska) sidan, mot den andra (politiska) sidan...

    Men, men, frågan är då om detta ställningstagande egentligen är en s.k. - kristen - hållning, med tanke på Jesus ord: - Mitt rike är icke av denna världen - ?...
    Samt att hela det kristna budskapet innehåller uppmaningar som går ut på att inte - beblanda sig - , med - det världsliga - ?...Utan mer att - övervinna - det s.k. - världsliga - ?...
    (- Ge till Kejsaren vad Kejsaren önskar sig, eller begär, och ge till Gud vad Gud önskar Sig, eller begär - ?...)
    ...
    Ofta vill då just politiska - aktivister - , av olika slag, ofta påtala och påpeka hur intetsägande, hur obegripligt, hur otydligt, svagt, vekligt, ryggradslöst och svårtydligt, sådana s.k. - neutrala - , eller sådana s.k. enbart -analytiska - , funderande, undrande, reflekterande, förhållningssätt, framstår för dem....
    Analyser framstår för dem som - otydliga - ....och - intetsägande - ....just därför att de inte är - agitatoriska - FÖR eller EMOT den ena sidan, eller den andra sidan.....
    ....
    Märkligt hur olika typer av - språk - , eller olika förhållningssätt i tillvaron, så lätt kan skapa - missförstånd - , eller oförståelse, kring att verkligen kunna - förstå - , vad människor säger, menar och egentligen vill, samt egentligen inte vill....
    JB

    SvaraRadera
  8. Ser de inte kyrkorna, hör de inte klockklangerna, är de ovetande om vad som händer?

    -Flera av ovanstående kommentarer är övertydliga vittnesbörd om dem som inte ser Svenska kyrkan - eller inte vill se den. Inte hör de stolta klockklangerna från kyrkobyggnaderna, förnekar att det överhuvud finns en kyrka. Som om man bara skulle kliva rakt ut på en väg utan att se sig om m ed kommentaren "här finns inga bilar"!

    Det är alltså förnekelsen satt i schemalagt system: varje dag på denna blogg.
    -Nej, nej, nej, Svenska kyrkan finns inte, Eller möjligen finns men håller på att raseras. Den levande kyrkan med sex miljoner medlemmar och med i fjol ett starkt ökat valdeltagande, trots domedagsprofetior innan valdagen, med söndagliga gudstjänster, mässor och en rad andra sammankomster i Jesu namn finns alltså inte för dessa kommentatorer!

    Vad är det som förmår människor, många tillika med akademisk inhämtat kunskap i bagaget och flera därtill prästvigda, att sätta sådant på pränt? Kanske plats för ett forskningsprojekt, lett av psykiatriker och psykologer. Lämpligt namn på projektet kan vara "Förnekelse in absurdum! Om hatets inflytande på förnuft och verklighet"

    Jag är förbluffad. I grunden dock inte förvånad. När verkligheten är motståndaren, som effektivt dementerar den egna åsikten, måste den förnekas:
    Svenska kyrkan finns inte. Kyrkan är ihålig, som ett tomt skal. Kyrkan är döende eller redan död!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  9. BOD, Du kan ju försöka gå i kyrkan lite' oftare, så får Du nog en sannare bild av "verkligheten". I min framlidne fars pastorat (med fyra vackra medeltidskyrkor) hålls under mars månad högmässa i en kyrka per söndag; ja, nu i söndags rentav ingen högmässa alls, utan en kvällsgudstjänst. Så ser verkligheten ut någon mil från Stockholm, där det på min fars tid var självklart med söndaglig gudstjänst i alla fyra kyrkorna (trots att befolkningsunderlaget var mycket mindre). Kyrkorna står kvar, men den stolta klockklangen saknas mestadels (liksom kyrkfolket). Om någon är "ovetande" så är det väl Du! Lämna Din radioapparat en söndagsmorgon och bege Dig till kyrkan; risken är stor att Du finner porten stängd./Paul

    SvaraRadera
  10. Jämför statistiken, så får ni se!

    Paul m fl har uppenbarligen tagit en viss signaturs (eller två signaturers) uppgift om mina gudstjänstbesök på fullaste allvar.
    Gör inte det. Signaturens upprepade påståenden om mig, baserade på han studier av klockslagen för avsändandet av kommentarer, kan ni ta med knusende ro.

    Men förneka inte samtidigt Svenska kyrkans gudstjänststatistik och att den är skyhögt gånger tusen eller mer större än någon annan kyrkas i landet!
    Varför påstår Du, Paul, att jag är ovetande om dokumenterade fakta om vår kyrka? Att det inte hålls gudstjänster varje söndag i ett antal mindre kyrkor på landet är väl inte märkligt?
    Men det är ju smått patetiskt - obegripligt - att höra företrädare för missionsprovinsen blåsa upp denna kyrkoorganisations verksamhet och storlek, när dess medlemmar alltså är cirka 0, 01 procent av Svenska kyrkans.
    Detta inte satt på pränt av förhävelse men som ett faktapåpekande.
    Dessutom talar det mesta för att provinsen redan nu har nått sitt maximum. Också ett påpekande, som grundas på bland annat det successivt minskande antal personer i landet som inte vill se kvinnor prästvigas.

    Vi måste hela tiden, Paul och andra, ha respekt för fakta och då alltid erkänna Svenska kyrkans storhet i dubbel bemärkelse - och slå vakt om den - geografiskt och storleksmässigt.

    För säkerhets skull är det sistnämnda dokumenterat, om någon till äventyrs tvivlar på mina uppgifter.
    Den som förringar kyrkan, förvränger bilden av den och förkastar den som Kristi kyrka, går alltså andra(s) ärenden än verklighetens och sanningens!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. "..Svenska kyrkans gudstjänststatistik..den är skyhögt gånger tusen eller mer än någon annan kyrkas i landet" skrävlar BOD.
      Vilket faktiskt statistikunderlag för andra kyrkor grundar sig det på?
      Länkar tack, annars blir det påståenden helt tagna ur luften.

      Ett exempel.
      Pingströrelsen har 60000 medlemmar, SvK 4 miljoner gudstjänstbesök på huvudgudstjänst.
      4 miljoner genom 1000 blir 4000.
      Sannolikheten att den genomsnittlige pingstvännen går i kyrkan 0,67ggr per år känns lite låg. Det blir ju samma snitt som per medlem i SvK och nog firar alla pingstvänner vi känner gudstjänst oftare än så?
      Snarare minst varannan söndag, vilket ger 1,5 miljoner gudstjänstbesök. Det blir en dryg tredjedel av gudstjänstbesöken i SvK.
      Så antingen har BOD stavat fel på "tre" och "tusen", eller också har han gjort en horribelt dålig faktakoll.

      Radera
    2. Ja, Peter T, jag tänkte också på den saken men kände att jag orkar snart inte längre försöka bringa någon ordning i det där hjärnkontoret. Men nu när du tar upp pingst kan jag ju bidra med att i min Mpr-församling är antalet gudstjänstfirande nästan alltid högre än antalet formella medlemmar i församlingen och oftast betydligt högre. Vilken församling inom Svenska kyrkan kan ståta med det blir min retoriska fråga.

      Radera
    3. BOD, i Göteborg går fler människor i Katolska kyrkans mässor än i Svkys gudstjänster, och det ser nästan likadant ut i Malmö och Stockholm. Så din "statistik" verkar vara lika trovärdig som dina egna gudstjänstbesök!

      Antony

      Radera
  11. Ja, BOD, om Du verkligen är en trogen deltagare i söndagarnas högmässor, så gläder det mig. Jag vill minnas att jag flera gånger – förgäves – har rått Dig att avstå från blogginlägg under högmässotid, så att vi alla kan slippa denna onödiga diskussion. Men det verkar ju nästan som om Du snarare vill stoltsera med att utebli från gudstjänsten. Kanske riskerar Du att tappa politiskt stöd om Du blir alltför ”religiös”? I vart fall har Du ju ett par gånger tydligt uttryckt att man inte (ens som kyrkopolitiker!) ”behöver” gå i kyrkan; ett budskap som jag upplever som ytterligt apart för att komma från en förtroendevald i SvK.

    Vad gäller gudstjänstdeltagande, så är SvK:s siffror nog högre än för andra kyrkor och samfund i absoluta tal – men så finns det ju heller inga andra samfund i landet som har sex miljoner ”tillhöriga”! Sett i relation till medlemsantalet, torde dock gudstjänstdeltagandet vara väsentligt lägre i SvK än i de flesta andra kyrkor och samfund. Och annat är väl inte att förvänta i ett samfund vars ledande ”förtroendevalda” offentligt förkunnar att man inte ”behöver” gå i kyrkan…

    Om den s.k. missionsprovinsen vet jag inget, annat än att dess biskopar försöker slå vakt om den svenskkyrkliga tradition som håller på att försvinna ur SvK. En av dem var f.ö. skolkamrat med mig i gymnasiet; jag minns honom som mycket from och engagerad, närmast ”gammalkyrklig” men inte ”hög-”.

    Vad gäller ”mindre kyrkor på landet”, så innehöll min fars pastorat inte endast ”mindre” kyrkor. Med Din terminologi skulle rentav någon av dem kunna kallas ”katedral”; ett begrepp som dock knappast är adekvat för särskilt många svenska kyrkobyggnader utanför storstäderna (”katedralerna” i egentlig mening är väl bara tretton?). Dock, på hans tid hölls söndaglig högmässa i alla fyra; idag på sin höjd i en. Och dessa kyrkor ligger inte längre ”på landet”; pastoratet har genomgått en kraftig befolkningsökning och urbanisering. Prästtjänsterna är numera inte två utan tre, och ändå är gudstjänstlivet en blek skugga av vad det var på min fars tid.

    SvK är naturligtvis stor ”geografiskt”, men här är det väl ändå människor som räknas, inte areal? Annars kunde ju SvK bli ännu ”större” genom att t.ex. utsträcka sin jurisdiktion över den nordiska fjällvärlden, kanske till hela Arktis? Ärkebiskopen kanske skulle kunna göra anspråk på Norra Ishavet också, om nu arealen är det viktigaste. Men sälar och isbjörnar betalar förstås inte kyrkoskatt…

    Fakta (som Du ju kräver respekt för) pekar entydigt på att SvK – sedan åtminstone ungefär ett halvsekel – är inne i en djup kris. Mot denna bakgrund är den megalomani som Du ger uttryck för, högst förvånande och närmast motbjudande. Meditera gärna över Jer. 6:1!/Paul

    SvaraRadera
    Svar
    1. "SvK är naturligtvis stor ”geografiskt”, men här är det väl ändå människor som räknas, inte areal?"

      Ibland, Paul, har jag undrat över varför man inte i Svenska kyrkan gör en enda församling av hela landet. Då behöver man ju bara fira en enda gudstjänst i veckan. Tänk så mycket resurser som kunde frigöras till pyssel. Fast, det är klart, det bleve förstås betydligt färre maktpositioner för politikerna med en sådan ordning...

      Radera
    2. P.S. En siffra föll bort i bibehänvisnigen ovan. Jer.6:14 är rätt./Paul

      Radera
    3. Elisabeth, det enda hindret är att man inte vill minska på antalet biskopar. Så 12 församlingar kan nog bli lagom.

      Radera
  12. Tänkte inte på det, Peter T. Men ett stift = en församling blir väl bra. Det har ju på ett sätt testats förr. När man skulle ha sin jättemässa på Stortorget i Malmö mer eller mindre beordrade Jackelén kyrkoherdarna att ställa in gudstjänsterna i församlingarna och istället dra till Malmö. Det var någon enstaka kyrkoherde som trotsade henne men inte mer.

    SvaraRadera