Först var det en tid när "God is back" och nu ska det bli en tid när Gud inte ens får gå i skola. Missbedöm inte de socialdemokratiska valstrategerna. De vet var svenska folket står i frågan om religiösa friskolor. Visserligen vet inte folk varför de anser vad de anser, men det spelar kvitta. Det är procenten som räknas, Helge, och den är mer än 70%.
Naturligtvis är detta ett illusionsnummer på flera plan. Applåder visslingar och rop!
Det första illusionsnumret är att Ardalan Shekarabi anför erfarenheter från Iran för att förklara vad som är fel i Sverige. Men han berättar inte vilken religiös skola han gick i där. Då hade det blivit fel fast det varit rätt, dvs politiskt fel.
Det är det andra illusionsnumret. Saken handlar egentligen om muslimerna, de som sorterar elever efter kön i skolbussen. Detta kan socialdemokraterna inte säga rent ut, för det vore att anta en sverigedemokratisk hållining och Stefan Löfven har ju slagit fast, att SD har en annan människosyn. Om resultatet av dessa skilda människosyner blir ett och detsamma, har socialdemokraterna problem. Socialdemokratin borde också ha problem av att Löfvens grundtes inte håller. Det är inte människosynen saken gäller.
Det tredje illusionsnumret handlar om att inte skilja tro från tro. Allt blir religion och tre blir något som konstruerats till "de tre abrahamitiksa religionerna". Att en av dessa trosåskådningar med rötter i en annan av de tre (men inte den tredje) byggt den västerländska kulturen, bortser socialdemokraterna enkelt från. Men så egendomligt är det, att utan kristen tro i Europa, ingen socialdemokrati.
Det fjärde illusionsnumret står Antje et consortes för. De har idogt drivit tanken på "religionen" utan att särskilja tro från tro. Kom inte och klaga på att socialdemokraterna nu hanterar denna helhet ni talat om. Så egendomligt blir det ju, att i det lokala är det Modéus II som för religionens talan i media och låter sig buntas ihop med böneutrop. Det var onödigt. Frågan var en fråga för miljönämnden, inte för biskopen. Men biskopar oscillerar mellan det tysta och det pratträngda beroende på spörsmål.
Det femte illusionsnumret handlar om att skilja "judiskhet" från religion och se den som en nationell minoritet – utan religion! Hej då Moses! Det kan inte vara så kul att vara mosaisk trosbekännare då.
Det sjätte illusionsnumret är att samma socialdemokratiska arbetareparti som vill förbjuda religiösa friskolor placerat sig i ledningen för Svenska kyrkan på samtliga nivåer! Olle Burell har varit tydlig med hur han egentligen ser på religion och religiösa friskolor. Informationsbärande är ordet. En rejäl börda av information!
Det sjunde illusionsnumret är bekännelsen att elever ska slippa religiös påverkan. Men saken gällde ju om elever ska få välja att delta t ex i den av rektor på den kristna friskolan ledda bönen/andakten..
Det åttonde illusionsnumret är att de kristna friskolorna får finnas, bara de inte är just specifikt kristna i tanke, ord och gärning utan som alla andra.
Nu behöver ingen vara särskilt ledsen. Ni kan flyktigt läsa Matthew d'Anconas lilla bok Post Truth. The new War on Truth and how to Fight Back (Ebury Press, London 2017) för att få en bild av hur politik bedrivs när den inte längre är folkrörelseförankrad utan ett paket att uppifrån bibringa väljarkåren, som saknar möjligheter att förstå vad den utsätts för. Har ni läst den boken, finns det anledning att vara ledsen. Men d'Ancona blir lätt rebellisk. Det är uppenbarligen fortfarande rätt att göra uppror. Och inte bara mot svagsinta socialdemokratiska förslag och hållningar. Ett kommunalt moderatyngel i Växjö omfamnar också idén. Han är så vitt jag kan se just en yrkespolitiker, sådana som jag inte vill ha.
Var det då inte glädjande att Sveriges Kristna Råd under Antjes ledning fick ihop en debattartikel? Jodå. Det hänvisas till Europakonventionen och här uppstår ett problem för socialdemokraterna. Jag tror inte att Löfven är byxad att hantera det problemet om han tar statsplanet ut i Europa och möter andra regeringschefer av annan mening. Men lite roar det mig att SKR-folket tycks så häpet inför utsikten att religion ånyo ses som något negativt. I den bubbla de levt med möten med makthavare har det inte riktigt tett sig så. Vi andra känner igen en del svagsinta sossar, vi har mött Kula Bengtsson som gymnasist redan. Tagen sitter i. Vi behöver alltså inte bli imponerade nu heller. Det finns en stabil socialdemokratisk svagsinthet som kommer av maktinnehav. Då lockas de maktkåta till partiet. De bidrar inte till en fördjupad ideologisk reflektion. De är ute efter makten för egen del. Det finns andra socialdemokrater också. Det är sådana andra vi tycker om.
Lite synd är det nog om Antje, när hon nu får ta sakpolitisk ställning mot Wanja. Burell har lämnat. Men Wanja är förste vice ordförande i Kyrkostyrelsen. Inför uppsättningen av illusionsnummer också i det kyrkliga återstår ett: applåder, visslingar och rop!
Applåder, visslingar och rop blir det också när Torsdagsdepressionen slås upp och slår till. På ledarsidan skriver självaste Kommandoran på tidningen att det är ett klokt beslut att skjuta upp distributionen. Genomgången är en nödvändig grundlig genomgång av de rättsliga frågorna.
När enhetschefen på den juridiska enheten tar till orda på debattsidan för att svara Tomas Appelqvist fick pastorL problem med yrsel. Enhetschefen skrev att det de senaste veckorna uppstått nya frågor . "UPPSTÅTT" ropade pastor L. De har funnits med hela tiden naturligtvis annars finns de inte alls. Pastor L har rätt. Sig själv till Ermutigung spelar han Cornelis låt "När det brinner i lögnfabriken" men muttrar: "Och detta är människor som vill att vi ska lita på dem, sitta still i båten och vara trygga med att allt skötts och sköts på det bästa sätt!"
Inför själva illusionsnumret är en hållning självklar: applåder, visslingar och rop!
Och jag har på känn att det kommer att bli fler problem som måste hanteras i Antjeborg när nu allt börjat rulla bakåt.
Det konstruerade undantaget för judiska skolor - kulturell historia och identitet för en minoritet - som antyder att det just där inte handlar om religiös grund, skulle på goda grunder kunna användas av både kristna och muslimska skolor.
SvaraRaderaVad är könssegregerade köer om inte kulturell identitet?
Men om de nationella identiterna är så viktiga så kan väl staten driva skolor för dessa?
Då kunde man ju samtidigt förbjuda skolpeng till andra skolor än de allmänna.
Kristen (eller annan) fostran sker inte i skolan, den sker i hemmen.
Ett problem blir, att "trycket" kan bli för stort för kristna elever. Min son råkade i trean ut för att några övriga gossar deklarerade att de inte ville använda samma dusch som en kristen. Samtliga våra barn har flerfaldiga gånger råkat ut för att i skolan från lärare få frågan: "Tror någon här i klassan på gud? De var de enda som vågade hysa en så uppenbart löjlig tro, och fick följdfrågan: "Varför det?" Rimligen är lärarnas efterspörjande av någons religiösa övertygelse ett grundlagsbrott.
RaderaSkolmiljön i den sekulära skolan är inte värdeneutral. Den är mycket hård för avvikare. Barn behöver fostras med sina likar för stöd. Dessa betyder långt mer än föräldrarna. Vill man fostra sina barn, väljer man nogsamt deras sociala omgivning. Det gör redan svenska föräldrar, som om de kan, väljer bort skolor med nysvenska elever. Undersökningar visar att vid ca fem % nysvenska elever, börjar de svenska dra. Samtidigt säger sig i stort sett alla föräldrar vara för mångfald. Gärna väljs också skolor med barn till lågutbildade föräldrar bort av medelklassen. Varför skall då inte skolor med företrädesvis barn till icke troende föräldrar kunna väljas bort av kristna föräldrar, särskilt som dessa oftast är mer välutbildade och engagerade i sina barn är normalsvensken? Intressant är att så många välutbildade muslimska, företrädesvis iranska föräldrar försöker få in sina barn på landets katolska skolor, som har mycket gott rykte. De svenska, sekulära skolorna vill man slippa.
/Reinhold
Kristna föräldrar med barn i vanliga skolor borde lära dem att de på en fråga som den angivna skall svara: "Vet inte magistern att det enligt svensk lag är det förbjudet för offentligt anställda att eftersöka någons tro, ideologi eller politiska hållning?"
RaderaVilken lag tänker du på här, Göran ?
RaderaDet är väldigt enkelt, det handlar om att Islam och en stor majoriter av världens muslimer är en omöjlig "ekvation" i relation till den Västerländska civilisationen.
SvaraRaderaSingapores förre premiärminister yttrade i en intervju att man i Singapore kan integrera alla raser, alla kulturer och alla religioner -
Raderautom muslimer.
Skall bli intressant att se, om inte svenska muslimer om några generationer har lyckats integrera de sekulära svenskarna.
/Conspirator
Det finns inga, absolut inga, historiska erfarenheter på muslimsk integration!
RaderaFörutom Thailand, Bosnien före kriget och fram tills nyligen Burma.
RaderaMuslimsk separatism förekom redan på 70-talet i sydligaste Thailand. Resevarningar fanns för vissa provinser. /Målle
RaderaLiksom katolsk separatism på norra Irland från 1500-talet som exploderade på 1900-talet.
RaderaHar katoliker integrerats som minoritetsreligion bättre än muslimer?
Har inte iranier som kom till Sverige strax efter 1979 integrerats väl, trots sin muslimska kulturbakgrund?
Det är väl snarare skillnader i nationell kultur som gjort att iranier integrerats bättre i Sverige än somalier, snarare en skillnader i religiös bakgrund?
Kanske kombinerat med en högre grad av rasistiska fördomar mot mörkhyade afrikaner?
Iran är en urgammal hög- och skriftkultur, med hög värdering av boklig bildning, liksom de judiska, kinesiska och ostasiatiska kulturerna. Dessa kulturers ungdomar ligger i topp beträffande utbildningsresultat. Peter T är något viktigt på spåren. I USA anger skolor ofta andelen ostasiatiska elever, om denna är hög. Detta är en konkurrensfördel, eftersom det anses vara en indikator på att skolan har academic exellence. På elituniversiteten i USA är en dryg tredjedel av studenterna judiska. Studenter från iranska familjer presterar väl så bra som judiska ungdomar.
RaderaDen svenska tron, att det bara är att ge några kurser och lite resurser, och vips! kommer välfungerande och integrerade nya medborgare att stärka vårt samhälle, är oförlåtligt naiv.
/Conspirator
Mja,
SvaraRaderaDetta med religiösa friskolor. Misstänker att när sossarna tänkt färdigt blir förslaget något som mest kommer att slå mot kristna skolor.
Även om de kommer att ställa krav på muslimska skolor så lär det bli mest papper. Sossarna när de fått tänka efter och utsatts från press av alla muslimer i mer eller mindre ledande positioner vågar knappast riskera rösterna från denna stora grupp.
En grupp som huvudsakligen röstar rödgrönt om man får lita på statistiken. Kristna skolor, ja dess medlemmar är inte lika benågna att rösta rödgrönt även om självklart en minoritet gör det. Totalt är de dock en liten grupp som sosssarna inte räknar med på samma sätt som muslimerna och eftersom politik , åtminstone dagens handlar om röstfiske om så i grumligt vatten lär man nog på papperet kanske införa restriktioner för både muslimer och kristna men man kommer nog att spilla krutet på de kristna skolorna och blunda för hur muslimerna efterlever eventuella restriktioner.
Dvs mest möjligt undvika att förlora röster.
//HH
Om gungor och karuseller i Svenska kyrkan. Märklig replik av Fredrik Nilsson Björner i Kyrkans Tidning 14 mars
SvaraRaderaPå min blogg kyrkovalet.blogspot.se har jag redogjort för upphandlingsreglerna och om icke-upphandlingen av Kyrkohandboken och om den märkliga prissättningen av Kyrkohandbokens olika delar.
Svenska kyrkan svarar nu genom Fredrik Nilsson Björner på en debattartikel av Tomas Appelqvist som bl.a. rör upphandlingen och prissättningen.
Vad säger då Björner om prissättningen?
Björner hänvisar till att Kyrkokansliet fått en mängdrabatt (=för Missale-gåvan) och därför betalar ett lägre pris än församlingarna. Björner skriver också att Missale-gåvan till församlingarna innebär en besparing för församlingarna.
Vi kommer då in på detta med ”Gungor och karuseller”.
Med kyrkokansliets logik så är det rimligt att församlingarna betalar ett högre pris eftersom de fått ett eller annat missale utan kostnad. Vad som kan ses som en generös gåva betalas alltså av att församlingarna sedan betalar ett överpris för resterande beställningar.
Och så detta med kyrkokansliets mängdrabatt. Björner skriver att ”Svenska kyrkan” har fått ett lägre pris genom kyrkokansliets stora beställning. Men vilka är det som gör den riktigt stora beställningen? Jo, det är församlingarna som ju egentligen är ”Svenska kyrkan” som Björner talar om.
Församlingarna som tillsammans köper hela upplagan på 1000-tals exemplar borde självklart ha setts som en enhet (=Svenska kyrkan) och fått samma lägre pris som Kyrkokansliet förhandlade fram.
Varför kan inte de priser som förhandlats fram för Kyrkokansliet även gälla för församlingarna? Borde inte kyrkokansliet ha sett till hela Svenska kyrkans intressen och inte bara förhandlat för kyrkokansliet?
Det finns inget som helst skäl till att församlingarna inte skulle ha kunnat få samma pris som kyrkokansliet.
Den ekonomiska risken för Verbum är obefintlig vilket framgår av avtalet mellan Svenska kyrkan och Verbum.
Under alla förhållanden, varför är inte Kyrkokansliet solidariskt med församlingarna och betalar samma pris?
Ett chockat KD rädd att förlora makten och härligheten uppmanar nu sina kommunala företrädare att säga nej till böneutrop. Rätt så men det var bara första steget. Det behövs många fler för att KD skall legitimeras som representant för Sverige och det svenska folket. Lika chockat försökte SR och Dagens Elisabet Samdlund förringa budskapet. Propagandan blev massiv för "religionsfriheten". En religionsfrihet som stiftades efter det 30 åriga kriget enbart för att katoliker i Sverige inte skulle trakasseras. Det är på tiden att vi går tillbaka till den ursprungliga meningen.
SvaraRaderaÄntligen börjar man prata om principfrågan Sveriges och svenskars rätt att få vara Sverige och svenskar. Den rätt som alla övriga länder och folk har i världen men som man förvägrar just Sverige och svenskar.
Socialdemokraterna tog första steget häromdagen då de ville förbjuda friskolorna.
Inslaget om KD och Sandlund finns i P1 Morgon och mer kan läsas i bloggen Ledarsidorna.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1036551?programid=1650
7.25: KD uppmanar sina kommunala företrädare att säga nej till böneutrop. Vad innebär den här uppmaningen? Hör Elisabeth Sandlund, opinionsredaktör på kristna tidningen Dagen.
https://ledarsidorna.se/2018/03/stodet-till-trossamfunden-det-bidragsindustriella-komplexet-forblir-intakt/
Nu inser etablissemanget att svenska folket inte stöder dem längre. Rädslan att förlora makten och härligheten gör att de försöka svänga på en femöring. All makt skall utgå från folket. Grundlagen är skriven för att skydda folkets makt över etablissemanget.
PUSS
I Sentios marsmätning halveras Centern efter slamist-skandalen i Solna.
SvaraRaderaFredrik Heiding kommenterar i Signum:
SvaraRaderahttp://signum.se/overtro-pa-blandning-i-kommunala-skolor/
och DN:s ledare hävdar
https://www.dn.se/ledare/du-predikar-kollektiv-bestraffning-av-religiosa-skolor-shekarabi/
Evangeliska Alliansens kommentar Dagens Samhälle:
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/s-angreppen-pa-religiosa-friskolor-ar-osakliga-21150
/smun
Dag, du har rätt i socialdemokraternas schizofrena hållning till religion – samtidigt som de vill förbjuda religiösa friskolor (en markant demonstration, eftersom saken inte kommer att kunna genomföras), ger de sig in i Svenska kyrkan för att styra den. Det är nästan så att man misstänker att det handlar om vilja till makt, och inte alls om att verka för religionens (i det här fallet Svenska kyrkans) bästa. (Motsvarande gäller, på varierande sätt, också för de andra politiska partierna.)
SvaraRaderaTill Bengt Olof vill jag understryka att jag inser att man inte kan förbjuda partierna att ställa upp i de kyrkliga valen, men jag anser mig samtidigt ha full frihet att kritisera detta!
+Göran, alla andra medlemsorganisationer i landet kan förbjuda olämplig benämningar på valkorporationer/nomineringsgrupper. Men i SvK är det ett axiom att tillåta politiska partier.
RaderaFader Dan hos Kent Wisti:
SvaraRaderahttps://www.facebook.com/wistikent/photos/a.696576423750448.1073741828.675788465829244/1969243493150395/?type=3&theater
Läs kommentarerna! Ur dessa:
"Däremot är det lite fel när föräldrarna väljer religon åt Barnen."
"Förbjud all jävla religion. Från kristna barnaknullare till muslimskt barngifte!"
"Särintressen som tron på en sagofigur, skall inte få styra utbildningen av våra barn. Varför inte skolor för seriemördare också?"
---
77 % av svenskarna vill förbjuda kristna skolor ....
Lars Jensen
Det är visst inte bara f Dag som har problem med sin kommentatorssvans. Kanske har de progressiva de största problemen med hatare. Men de progressiva befinner sig ju definitionsmässigt på den RÄTTA sidan.
Radera/Sophia
Jag pratade just med med min irakisk-kurdiska kollgega. I hennes hemstad är böneupprop förbjudet - det stör dem som vill sova anser man...
SvaraRaderaSer man på!
RaderaLJ
Det här liknar ett avledande , ett syndabocksletande. Har regimen problem, hetsar den de missnöjda till en liten pogrom/barbeque på tillgängliga, hoprafsade "judar". De judiska skolorna vågar regimen ännu inte ge sig på. Det sköter f ö våra nysvenskar så spontant och bra ändå. Och det skulle se så illa ut i utlandet. Alltså åker de kristna skolorna. De flesta/alla? i topp 100 i landet beträffande betyg och miljö. Specialranskade av Skolverket förra året helt utan anmärkningar. Syndabocken i Gamla Testamentet skulle visst vara felfri ...
SvaraRaderaSkallagrim
Han kunde inget annat. Men avmätt det var!
SvaraRaderaMed ynkliga få ord, får ärkebiskopen godkänt för sin och SKR:s artikel i SvD. Men knappt. Det kostade tydligen på för bloggaren, som vant sig vid att nästan dagligen attackera Antje Jackelén.
Alltid något. Men det är skönt att inför den ideliga kanonaden söka tröst i den breda folkkyrkomajoritetens åsikt. Men kanske tror bloggaren som mamman till rekryten utbrast när hon såg den samlade marschen, där hennes son var passgångare:
-Jag ser att alla utom min Kalle går i otakt.
BENGT OLOF DIKE
BOD - "den breda folkkyrkomajoriteten" är väl de som aldrig går i kyrkan? Hur kan den vara till någon tröst?/Paul
RaderaDet är ställt utom alla tvivel, att just folkkyrkomajoriteten, huvuddelen av Svenska kyrkans tillhöriga, vilkas kyrkogång Paul inte har en aning om, har kyrkliga åsikter, som inte rimmar med bloggarens mest profilerade.
RaderaDet är trösten för mig.
BENGT OLOF DIKE
Min mest profilerade "åsikt" är bekännelsen att Jesus är Herren. Utom alla tvivel delar inte folkkyrkomajoriteten den...
RaderaBOD - Antalet gudstjänstdeltagare redovisas inom ramen för SvK:s egen statistik (som finns på hemsidan). Det är denna statistik jag refererar till. År 2016 var det totala (ackumulerade) antalet besök i söndagens huvudgudstjänst knappt fyra miljoner; alltså väsentligt mindre än en gång per medlem. Men detta kan jag konkret konstatera också lokalt i min framlidne fars församlingar. Där det på hans tid var fyra högmässor per söndag (alltså en i var och en av de fyra kyrkorna), hålls idag högst EN högmässa i EN av kyrkorna; detta trots att prästtjänsterna har ökat med 50 % (från 2 till 3). Det förefaller således snarare vara BOD som inte har en aning, man han kan väl studera statistiken själv? https://www.svenskakyrkan.se/statistik
Radera/Paul
BloggarDag och Paul,
Radera-Då är bloggarens näst profilerade åsikt, att kvinnor ej äger rätten att som vigda präster predika om denna bekännelse.
Utom alla tvivel delar inte folkkyrkomajoriteten den!
Och i just denna majoritet, Paul, ingår även kyrkotillhöriga, som inte går så ofta eller aldrig i kyrkan, eftersom medlemskapet inte är knutet till ett visst antal kyrkobesök om året.
Det vore av värde, om kommentatorer på denna blogg kunde komma till insikt om att människor kan vara troende och goda kristna utan att ofta deltaga i mässor och gudstjänster.
BENGT OLOF DIKE
Jo, BOD, visst kan det vara berättigat för "troende och goda kristna" att IBLAND (med goda skäl) utebli från söndagsgudstjänsten. Men att ALLTID utebli, betyder väl ändå att man inte vill ingå bland de "goda kristna", i vart fall inte efter vare sig romersk, ortodox eller luthersk modell. Det tredje budet ("Tänk på vilodagen, så att du helgar den.") förklaras i Luthers lilla katekes så här: "Vi skola frukta och älska Gud, så att vi icke förakta predikan och Guds ord, utan hålla det heligt, gärna höra och lära det." Kanske en liten inspiration inför morgondagen?/Paul
RaderaDet måste vi respektera, Paul!
Radera-Alla känner uttrycket "Döm inte hunden efter håren".
Med en apostrofering skriver jag "Gradera inte människors tro efter deras antal gudstjänstbesök!".
Därför, Paul, ber jag Dig och andra på bloggen att respektera era medmänniskors integritet och inte fälla omdömen om deras tro efter antalet kyrkobesök.
Flera gånger tidigare har jag påpekat detta och kan påminna om att Svenska kyrkan inte har något gudstjänsttvång.
Tron hos gamla 90-åriga mor Agda, som aldrig eller mycket sällan går till kyrkan kan faktiskt vara lika stark som BloggarDags eller Paul.
En lika enkel sanning, som att Moheda ligger i Småland och inte skall förväxlas med Mörrum i Blekinge. Och även sanningar skall respekteras, Paul!
BENGT OLOF DIKE
Jo, det finns gott om människor som anser sig vara kristna utan att för den skull närvara i gudstjänsten.
RaderaMen utan en gudstjänstfirnade församling finns det ingen anledning att ha en kyrka.
Sedan kan man fråga sig om denna grupp människor ska kategoriseras som "practicing christians" eller "cultural christians"?
BOD - Det är ju precis vad jag skriver! Jag har full respekt för att "mor Agda" (finns hon i sinnevärlden eller är hon Ditt fantasifoster?) inte går i kyrkan men att hennes tro ändock kan var starkare än min. Men det är ju svårt att ha samma syn på gudstjänstfrekvensen hos en (veterligen) fullt frisk man i sina bästa år (Du och jag är ungefär lika gamla!) som till på köpet är förtroendevald i kyrkan. Det är äl inte så svårt att förstå?/Paul
RaderaMuslimer och böneutrop,
SvaraRaderaI jerusalem finns bl.a en svensk kristen församling. Där har muslimerna på deras takterrass placerat ett antal högtalare som regelbundet, ofta ropar ut böneutrop och sannolikt även annat. Om detta vet jag inte säkert eftersom jag inte kan någon arabiska men utropen är oftare än vad som rimligtvis kan vara ordinarie böneutrop.
När det ropas är det nästan omöjligt att sitta på takterrassen. Volymen är så hög att det är närapå rent fysiskt lidande att sitta där endast några få meter från dessa högtalare och försöka avnjuta en kopp kaffe när de sätter igång och som sagt- högtalarna är placerade på svenska kyrkans mark.
Det är inte utan att man föreställer sig att placeringen är medvetet gjord / framtvingad för att störa församlingen ty det finns många muslimska byggnader där som man mera lämpligt kunde placera högtalarna på. Naturligtvis det är en subjektiv uppfattning / upplevelse.
//HH
De där högtalarna har nog skruvats dit av självaste Storkommandoran, i enlighet med hennes religionssynkretism!
Radera