måndag 22 april 2013

Citatkonst

Jag ser mig citerad i DN. Nu till en liten analys.
Meningen lyder: Jag älskar X. Jag älskar dig som jag älskar änglamat eller vaniljglass med färska jordguvvar. Har jag då kallat X för änglamat eller vaniljglass med färska jordgubbar? Självfallet inte. Så när citatet i DN påstår att jag liknat "Klein och hennes tankesmedja vid 'en finne i röven'" är det helt enkelt fel. Jag har sagt att jag älskar Dagens Seglora och kvalificerat denna utsaga på ett högst begripligt sätt.

Irving påstår på twitter att jag vid tvenne tillfällen skrivit två artiklar och uttalat mig i intervju om bönerop i Dispatch International. Noga taget svarade jag på frågan om böneutrop i en kristen gudstjänst i en artikel. Vilken den andra skulle vara ville jag gärna veta. ch vem är den Stefan Bergmark som undrar och får svar på twitter - är det en man som ägnar sig åt twittrande på arbetstid? Ska man i så fall se allvarligt på saken?

13 kommentarer:

  1. Och vad har denne Irving med det att göra? Är han utsedd till Censor av Kunglig Majestät eller av Expo?
    Sven-åke Nilsson

    SvaraRadera
  2. Nåväl, det är nog inte alltför skruvad citatkonst att säga du då liknat din älskade vid änglamat eller vaniljglass med färska jordgubbar, om än du förvisso inte KALLAT henne för vaniljglass. Man förstår liksom hur positivt du ser på henne. Och på motsvarande sätt är det ju - fast tvärtom s.a.s. - med dina ordval rörande Seglora smedja och Helle Klein. Lutherskt, visst, men det blir lite väl mycket r-v-n ibland.

    Håller dock med om det du skrev i förra inlägget att det finns mycket i dagens förkunnelse som är betydligt värre än dina polemiska ordval. Helle Kleins predikan om "Vägen till livet" är t.ex. djupt, djupt problematisk. Vart tog sanningens Ande vägen, som skulle överbevisa världen om synden att "de tror inte på mej"?

    Nu framstår det snarast som om det vore oviktigt att tro på Jesus och fel att framställa det som viktigt. Alla blir tydligen i slutänden saliga på sin fason och alla religioner har sina rum i himlen. Eller hur ska man tolka denna predikan? http://dagensseglora.se/2013/04/21/stalla-sig-pa-livets-sidakleins-avskedspredikan/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man skulle i ett litet tankeexperiment kunna addera fler exempel till följande brottstycke ur predikan:

      "Demoniseringen av människor är livsfarig – när den Andre inte längre ses som en hel och riktigt människa då blir våldet och hatet möjligt. Jesus kallar oss att vandra med honom och i hans efterföljd måste vi alltid stå upp för människovärdet och ifrågasätta stereotypen som säger att sån är muslimen, sån är juden, sån är den homosexuella, sån är kvinnan osv."

      ...kvinnoprästmotståndare, heteronormativa, Sverigedemokrater, höginkomsttagar, trädkramare, katoliker.

      För det finns väl inga sammanhang som Helle Klein kan knytas till som ägnar sig åt smutskastning av hatisk karaktär emot?
      Eller?

      F.ö. undrar jag hur Seglora Smedja kan hålla en festhögmässa? Är det inte förbehållet en församling enligt kyrkoordningen?

      Radera
  3. Jag är frilansjournalist och kan väl sägas twittra på arbetsid. Men i det här fallet är mitt intresse också pga svärson till Johan Thelin :)

    /Stefan Bergmark

    SvaraRadera
  4. DS har höga krav på läsförståelse av text. Min mor blev mycket upprörd när en lärarinna i lågstadiet då mor påpekat att hon ej rättt stavfel i skrivsätten och svarat mor " det viktiga är inte att de kan stava utan uttrycka sina känslor". Eftersom DS tidigare åberopade en homosexuell författare så frågade jag en vän, tillika lärare och bög om vad detta var för pedagogik och han svarade " låt gå pedagogik". Kanske DS skall kolla vilka pedagogiska idéer hans kritiker genomgått. Själv kan jag läsa text hyfsat pga mor men inte stava till almenacka och det skyller jag min lärarinna för. / Magnus Olsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra om syftningar och stavningar blir rätt så att missförstånd kan undvikas i största möjliga mån. Men detta går ibland till överdrift på sina håll. Det blir märka ord av det hela. Att tolka allt till det bästa håller bra för att överbrygga syftningsfel och stavfel. Andemeningen är ofta inte så svår att fånga in, såvida man inte har autistiska drag.

      "Låt gå pedagogik" passar kanske när man är ute efter just att uttrycka känslor, och det är den jag anser borde råda till större del i det offentliga samtalet. Annars är det lätt att de tystnar som inte behärskar stavning och grammatik till fullo.

      När det övas rättstavning och grammatik ska inte låt gå pedagogik användas då det är viktigt att lära sig och minimiera felen. Likt liturgiska formuleringar och bekännelsetexter.

      Radera
    2. Förvisso, men autistiska drag kan vara en fördel för att inte skena i väg i affekter utan hålla alla besticken i lådan och alla hästarna hemma. / Magnus Olsson

      Radera
  5. Nu åker Sandahl dit!
    Kletar gör kastad skit.

    Å andra sidan lär inte vanlig, hederlig, kyrkoavgiftsbetalande svensk bli alltför upprörd över lite lättbegriplig och träffande mustighet.

    Å tredje sidan är det djupt upprörande att inkvisitionsmyndigheten runt Seglora inte lyckats hitta värre skräckexempel än Dag Sandahl och Helena Edlund inom SvK att angripa. Ligger alla andra såå lågt?? Eller är de såå fega och färglösa?

    Å fjärde sidan är det ännu mera upprörande om dessa båda skulle vara de enda som utgör ett allvarligt hot mot "det modernistiska och synkretistiska projektet" i Kleinsk, Brunnesk och Bylundsk tappning.

    Men framför allt är det hedrande för de båda att på detta sätt lyftas fram i martyrernas (trosvittnenas) skara!!!

    Tant Svart

    SvaraRadera
  6. Anders Stenström22 april 2013 kl. 22:59

    Hm . . . Om du skriver som i exemplet så har du inte *kallat* X för änglamat, men nog har du *liknat* X vid änglamat. Så om DNs påstående är "liknat" tycker jag det kan få godkänt.

    SvaraRadera
  7. Trummar man bara in en lögn, går den förr eller senare hem.
    Blir offret sen provocerat, får man nytt material och man kan krypa in i offerrollen och framhålla:
    "Sån är han, juden!".
    Segloras ekonomiska bas är hotad. Då gäller Brechts iakttagelse:
    "Erst kommt das Fressen, dann die Moral."

    Tant Svart

    SvaraRadera
  8. Hej!
    När ens egna ord tryter kanske man tillgriper citat, och bäst är att citera sig själv. Att patentera sina ena ord borde låta sig göras, ty det händer ofta att man, om man yttrat sig elegant, får höra samma eller liknannde ord av någon "närhörande", och då är det vederbörande som skapat uttrycket! Det är illa, men att bli felciterad är lika illa.

    Fraams Palsing-Liite

    SvaraRadera
  9. Vilka twittrar och kvittrar inte på arbetstid?

    Kolsparven

    SvaraRadera
  10. Om man avfärdar människor som tycker och tolkar annorlunda "som en finne i röven under en cykeltur på Gotland" då förlorar man mycket av sin trovärdighet. Då blir kvinnoprästmotståndet, islammotståndet och motståndet mot ex. Seglora smedja inte mer än ett gläfsande av någon i flocken som blivit träffad.
    Ulf Hjertén

    SvaraRadera