torsdag 11 april 2013

Fides caritate formata

Fides caritate formata betyder, som de vet som firar högmässa i Nordölands församling, "tro formad i kärlek". Jag återkommer strax till temat.

Dessförinnan noterar jag det politiska livets alla möjliga förvecklingar. Omar Mustafa följde jag på Aftonbladet och såg att Mona Sahlin går till attack mot S-ledningen och kräver ett avståndstagande från Omar Mustafa.
Alex Bengtsson, Expo, menar att Omar Mustafa upprätthållit en plattform för rasister och antisemiter. Jag noterar.
Men sedan fattar jag vad Evin Baksi uträttat: http://www.newsmill.se/node/50128 - då är det faktiskt allvar, stenhårt allvar. Hon menar att det gått för långt.
Men om allt detta kan jag säga, att jag sitter på avstånd och beskådar hur Olle Burell hävdat att kritiken beror på antimuslimska hållningar. Mona? Alex? Evin? Nej, detta blir värt att följa fortsättningsvis.
Jag lutar mig tillbaka och det enda jag är osäker om är hurvida det jag ser är udnerhållning eller underhållningsvåld.

Hur ska Dagens Seglora hantera den uppkomna situationen? Det ser den som följer Mattias Irving på twitter. Där presenterar Irving Omar Mustafa som "en uttalad antirasist som bjuder in fel folk" mot mig - "en som aktivt publicerar antisemitism". På förfrågan preciserar Irving sig. "Den ene driver öppen antijudisk kampanj" - vilket torde betyda att jag är den åsyftade - medan den andre - Omar Mustafa - "pratar om sin tro".

För första gången som präst kommer jag på mig själv med att önska att någon inte är kyrkokristen. Då kan jag hantera att Irving sanningslöst beskyller mig för något jag inte är. Men om hans tro är formad i kärlek - fides caritate formata - därför att han på söndagen återfinns vid Herres bord, då får jag problem.
Det borde jag kanske inte få. I 45 år eller mer har jag beskrivits som något jag inte är. Sjlva vanan att avhumanisera och etikettera sitter djupty i Svenska kyrkan och är ett normalt sätt att agera. Jag vet och borde ha lärt mig att i grunden misstro de medkristna, dvs sätta tro till att de är motkristna. Nu skulle det ändå kännas bättre om jag förstår att Irving söndagsvis INTE återfinns vid Herrens bord och hämtar kraft och näring för sitt liv från Ordet. Om den saken kan man väl få besked? Var någonstans går Irving i kyrkan när klockorna kallar söndag förmiddag?

Ett tag funderade jag om Irving ljuger. I filosofisk mening gör han det. Han framställer mig lögnaktigt. Men är det ljug? Antagligen inte, rent subjektivt sett. Han har bestämt sig för hurdan verkligheten - och därmed jag - är. Utifrån denna förförståelse grupperar sig tillvaron.

Att bloggkomentatorn med sin bisarra "stamfrändsargumentation" gick till angrepp mot Frimodig kyrka, att jag faktiskt inte låtit det gå ett dygn (som Seglora hävdat) innan jag kommenterade och att jag skrivit ett blogginlägg där jag avvisat antisemitismen som en omöjlig hållning och beskrivit vad stamfrändskap är för en kristen, blir alldeles irrelevant. Irving ljuger dock inte. Han tror att det förhåller sig som han fått för sig.

Till detta bidrog Hans Ulfvebrand med pengar liksom Eva Brunne. Sensus pumpade in betydande belopp. Ska dessa understödjare verkligen komma undan alla frågor om vad Seglora nu använder medlen till?

Må vara att Irving ljuger utan att i subjektiv mening ljuga - och därmed uppträder så att varje intellektuellt samtal med honom blir en orimlighet. Men Eva och Hans, som måste fatta att Irving beljuger, kan väl inte i längden klara sig undan? Och när de inte klarar sig undan, de lika lite som Sensus, då går Helle och Ewa knappast fria heller.

Johanna Andersson skrev några ord om Pastoralt ansvar på Kristen Opinion den 9 april om ordval på Dagens Seglora som varit "lika obehagliga som ovanliga i kyrkliga sammanhang". En präst från Göteborgs stift ringde glad i hågen och konstaterade att 1990-talets ämbetsdiskussioner alltså inte hamnat i denna kategori. Nej, det gjorde de inte. De kanske var hårda men inte på den uselhetsnivå vi nu ser. Bortsett förstås, bortsett från Ingmar Ström. Är det något fundamentalt fel på folk som blir journalister eller uppstår felet när de blir journalister?

Annars? Kooikervalpen Lovis föddes i går. Hon kommer att hämtas när hon är 10 veckor. I perspektiv blir de besinningslösa beskyllningarna inte dagens eller livets viktiga.

36 kommentarer:

  1. Gläd er när man säger allt sanningslöst och ont om er. Vad skall vi då säga om allt det onda och smutsbruna som nu tycks drabba socialdemokratin? Kan det vara democrazy?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sossarna har själv bäddat sängen dom ligger i - Och nu skördar dom frukterna av deras långa regeringensinnehav - Ja, det är bara rätt åt dem att de får lida för all den djävulska ondska dom har visiterat och fortfarande visitera på andra som inte tycker och gör som de.

      Nina Svensson

      Radera
  2. Egentligen borde jag väl inte bry mig om SvK:s bisarra politiska och teologiska vägval. Det vore det nog bästa för sinnesfriden. Men jag gör det ändå. Kanske har det att göra med vad Jesus har att säga om sin kyrka eller så handlar det om det kristna arv som förts vidare av trofasta tjänare inom SvK genom seklerna. Därför känns det så bittert att se hur detta idag förskingras av politiskt korrekta liberalteologer som t.ex. Brunne, Ulfvenbrand, Sensus och Seglora. I all denna misär måste vi dock komma ihåg att Jesus inte bara är vår överstepräst utan även vår kung och att hans evangelium kommer att leva vidare i hans kyrka även om vägarna kan förändras.

    SvaraRadera
  3. När jag tänkte på smedjan kom först malus malorum upp, fast jag mindes fel, det jag egentligen associerade till var malleus maleficarum - jag tycker iofs att båda har en viss signifikans. TR

    SvaraRadera
  4. Hela denna bisarra och tragiska diskussion måste snarast få ett slut!
    Jag tycker fortfarande att det bästa vore en offentlig diskussion mellan Bloggaren och Helle Klein.
    Möjligen är allt detta Helle Kleins valkampanj inför ärkebiskopsvalet.
    Det borde hon inte behöva.
    Vem kan hota henne?
    Möjligen någon lesbiskt sammanboende/gift om man kan hitta någon sådan på valbar plats.

    LG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helle Klein är väl i princip redan utvald. Vem kan uppvisa lika goda kvalifikationer som hon att sitta på ärkebiskopsstolen? En värdig efterföljare till Väjrud blir hon, dä ä säkert dä.

      "Präst från Skara stift"

      Radera
  5. "udnerhållning eller underhållningsvåld"

    ...eller underhållningsporr? :-D

    SvaraRadera
  6. Irving är antagligen något så enkelt som fundamentalist, dvs. en person som inte kan hantera nyanser och därför skaffar sig en svartvit världsbild som han håller fast vid oavsett hur mycket den skiljer sig från verkligheten. Och fundamentalister gillar ofta andra fundamentalister (med samma åsikter förstås). Omfamnandet av Omar säger därför en hel del om Seglora.

    Vad roligt det ska bli för er med den lilla valpen! Visserligen är man helt slut när man har en valp och orkar i stort sett bara sitta och glo när valpen äntligen sover men det är det värt! Söt hund blir det också (kollade bilder på nätet).

    SvaraRadera
  7. Hundar lär oss att inte tänka i tid, de tänker i minne. De lever i nu, ser inte historien som vi gör, eftersom de inte är fallna i synd. Deras historiesyn är mer cirkulär, som Jesu, inte heller han fallen i synd men gjord till synd för att göra människan sund. Ett litet felskrivet u blir synd. / Magnus Olsson

    SvaraRadera
  8. Caritas fide formata skall det väl stå?/Gustaf Björck

    SvaraRadera
  9. Kan det tänkas att den kommenterande antisemiten hos Dag S var planterad? Antingen en fritt fabulerad icke-existent, eller en missriktad stackare, som likt JPII:s tilltänkte mördare Ali Agca leddes mot sitt mål av krafter han inte kunde genomskåda?

    Är pastor Klein och Irving i stånd till de ihållande nesligheter som nu visas upp, är bevisfabrikation knappast en alltför hög tröskel för sådana såta polare!

    SvaraRadera
  10. Dag Sandahl drar sig inte för att ljuga när det passar hans syften. Det här är andra gången som han medvetet förvanskar citat av mig för sina egna syften.

    För den som orkar leta kan twitterkonversationen läsas här: https://twitter.com/Nonemo/

    Som framgår här preciserar jag alltså Jan Ermefjälls respektive Salah Sultans ageranden i respektive situation - inte Dag Sandahl respektive Omar Mustafa.

    Till yttermera visso: Vi på Dagens Seglora har varken kallat Sandahl eller Mustafa för antisemiter - inte på Twitter, inte i tidningen, inte i något sammanhang. Det är ren lögn att påstå sådant, en lögn som bara kan understödjas av slapp läsning eller direkt felcitering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nädu Mattias!

      Ur din twitter kan knappast utläsas annat än att du avser Sandahl. Visst är det bra att du här tar tillbaka vad du alltså påstått, men det räcker inte. En formell ursäkt för lögnbeskyllningen och bot och bättring i rasisminkvisitionen vore väl mera på sin plats?

      Tant Svart

      Radera
    2. Anders Stenström12 april 2013 kl. 00:52

      Jag försökte läsa i twitterkonversationen, men hittade inte det berörda stället. Det var inte att jag inte orkade, jag försökte en lång stund, men jag är inte van vid formen. Däremot fäste jag mig vid något annat du skrev om Bloggardag. När du twittrat att han "publicerar antisemitism" och någon inte höll med om det twittrade du: "Det är ju den rakaste möjliga beskrivningen: Han publicerade en kommentar som påstår att judar förpestar samhället." Men det är inte en rak beskrivning. Det är tydligt nog att f Dag låter kommentatorer skriva ungefär vad som helst, aldrig debatterar i kommentarsfältet, men om han tycker det är viktigt svarar i en ny blogg. När det gäller otäcka kommentarer som den aktuella är hans tydligt framställda tanke att trollet spricker i ljuset; det är inte någon självklart riktig tanke, nej, men den är möjlig och begriplig. I det aktuella fallet tog han dessutom upp saken i en efterföljande blogg, på ett som jag tyckte mycket bra sätt. Tyckte du inte det? Min beskrivning här menar jag återger verkligheten. Din beskrivning "publicerar antisemitism" låter som något helt annat, och därmed kan den inte kallas en rak beskrivning. Så i mina ögon ser den ut som en vinkling, och rimligen avsiktlig, fast vad för vettig avsikt den skulle kunna ha kan jag inte komma på (ville du bara skapa sensation?).

      Radera
    3. Nähä, Seglora smedja har väl inte anklagat Helena Edlund för att vara Sverigedemokrat heller?

      Är det inte bättre att Seglora smedja publicerar de epitet de sätter på sina meningsmotståndare?
      Dag Sandahl kanske får "lögnare", Annika Borg "mörkermänniska" och Helena Edlund "Sverigedemokrat" (stryk kanske på den sistnämnda!)
      Vad man vill sätta för epitet på Kyrkan Tidning återstår att se, men om man kritiserar så friskt som Dagens Seglora så får man väl finna sig i att få kritiker?

      Att anklagelser om lögn haglar förvånar knappast. Det är dock många fler som anklagar Dagens Seglora för lögn än som anklagar deras meningsmotståndare för det. Kanske något att ta i beaktande vid framtida språkbruk?

      Radera
  11. Elisabeth det har jag lärt mig av min schartuanskt fostrade mormor född i Öxnevalla, södra Vädtergötland. Hon beskrev också Guds rike som en rulltårta! Sägandes " visst kan man äta den orullad och uppskuren men då är den sommartårta! Rullad och skivad är bättre, men inte godare, men godare med en klick grädde och några bär" till det drack hon kaffe på bit och sjöng psalm 265. / Magnus Olsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen hinner fram... Och där ska man akta sig för att sätta punkt. :-) (En av mina favvispsalmer för övrigt.) Klok mormor du hade!

      Himmelriket som en rulltårta? Ja, varför inte. Men jag förstår inte skillnaden mellan orullad resp. rullad. Kan du förklara mera?

      Radera
    2. Elisabeth jag svarar med: : och säger , finns du på Fb, leta rätt på mig, om du vill så skall jag förklara att det inte kan förklaras, det kan bara erfaras se psalm 266, samme författare! / Magnus Olsson

      Radera
    3. Ok, Magnus. Jag finns inte på Facebook men ska slå upp nr 266.

      Radera
    4. Ok gör ett enkelt försök: sommartårtan ser du uppifrån, uppskuren i bitar, delar. Rulltårtan ser du alla lager, genomskuret, från sidan. / Magnus Olsson

      Radera
    5. Tack, Magnus! Jag anade att det kunde vara något åt det hållet. Inte så dum liknelse faktiskt.

      Radera
    6. Varsogod Elisabeth! Min mormor hade underbar grundsyn, hon är en av mitt livs stora teologer. Hade hon varit bildad i världslig bemärkelse hade hon kommit längre än till Kinna men som hon sa " glöm inte varifrån du är kommen". / Magnus Olsson

      Radera
  12. Jag förstår inte hur någon vettig människa kan ägna sådan energi åt något som är rent nonsens. Det går inte att ta den partipolitiska kyrkan och den kyrkliga partipolitiken på någon som helst allvar. Lika meningslöst är det att förvänta sig något av en sådan person som stiftschefen i Stockholm Ingen vettig kyrka i världen kan tro att denna är något som ens tillnärmelsevis kan kallas biskop. Låt de här teologiska fånarna leva sitt liv. det bästa är att totalt ignorera dem och låta dem ha sin lekstuga för sig själva. Kyrkan är ändå döende och kommer att återuppstå först när den har nått den absoluta botten. Det är för sent m,ed en räddningsaktion

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad ska vi kristna då, Axel, göra? Ska vi inte larma och skrika om att Svenska kyrkan är på väg åt fel håll? Vilken sorts kristna är vi om vi INTE gör det? Och - till vem ska vi gå?

      Radera
    2. Elisabeth, vi ska fira gudstjänst varje söndag klockan 11, be för vårt land och vår kyrka samt sprida evangelium. Vart man ska gå? Till det närmaste sammanhang man hittar där Ordet predikas rent och klart! Finns inget tillräckligt nära så får man starta upp en ny gemenskap.

      Radera
    3. Vi skall Be och gå till vår Frälsare. / Magnus olsdon

      Radera
    4. Och det frågar du - till vem skall vi gå?

      Radera
    5. Ja, jag frågar till vem ska vi gå. Eller snarare till vilken kyrka/församling. Att vi ska gå till vår Frälsare, be och så ofta det är möjligt fira gudstjänst är självklart. Dock uppfattade jag Axel von Porath så att han ansåg Svenska kyrkan förlorad. Det kanske är så och då behöver vi en annan kyrka att gå till. En kristen kyrka där Gud tillbes istället för att ersättas med flum och tingeltangel. En kyrka där Gud inte hånas, vilket ju dessvärre förekommit. Jag tror mer och mer på det som Populisten är inne på, nämligen någon slags husförsamling men att lämna sin gamla kyrka är ett stort steg att ta.

      Radera
    6. Förlåt Elisabeth,jag tänkte naturligtvis att det var så du tänkte, men att det vore bra med ett klargörande. Att lämna sin gamla kyrka är ett stort steg att ta och med sådant ska man inte förhasta sig, även om mycket i den kyrkliga situationen kan påminna om Titanic gående ner med stäven före. Populistens råd är inte dåligt.God, välsignad, helg!

      Radera
    7. Det är helt ok, Jörgen. Jag uttryckte mig slarvigt. Det var bara bra att ni reagerade. Får tillönska även dig en välsignad helg!

      Radera
    8. Elisabeth jag uppskattade att du formulerade dig slarvigt. Det dunkelt tänkta är många gånger bättre än det banala. Vilken yttre kyrka vi tillhör spelar ingen större roll utan huvudsaken att vi inte bor i en by som saknar tempel. / Magnus Olsson

      Radera
  13. Varför har du, Dag Sandahl, inte bemött Bengt Olof Dike? Dike talade ju om din tidigare inställning till Stazi och att du år 2000 inte alls var för en undersökning om svenska kyrkan varit involverad i något med Östtysklands regim. Efterlyser alltså ett öppet gensvar på det Dike publicerat i ämnet. Fundersam

    SvaraRadera
  14. Fundersam: Fundera lite själv vet ja´! HUUUR har Dag S bemött BO Dike? - Allvarligt: Vem bryr sig? - - - Tala i sakfrågan i stället! Vad har du själv att komma med? - Jag måste fixa så jag inte står som pantat anonym som du gör! Ska bara kolla med en tekniker som hajjar systemet! Men grundfrågan ligger kvar: Var finns IDAG väktarna på Sions murar? Var ska vi som växt upp i en kyrka som nu är ockuperad få vår gudstjänstgemenskap? Töntiga svar undanbedes!

    Nils-Arne
    Kh Lunds Stift

    SvaraRadera
  15. Aaah! Nu har jag fattat hur man ska göra! :-))

    SvaraRadera