torsdag 4 april 2013

Den totalitära

Dagens Seglora har kommit ut ur sin påskvila. I går fick vi veta att Frimodig kyrka lockar SD-avhoppare. Helena Edlund förnekar att hon varit medlem i SD - men det räcker inte. FK:s ordförande förklarar att personer med nazistiska eller rasistiska kopplingar inte kan få uppdrag i Frimodig kyrka. Det räcker nog inte heller.

En av "Frimodig Kyrkas frontfigurer, prästen Dag Sandahl, har medverkat flera gånger i den extremistiska rasisttidningen Dispatch International", får vi också veta. Det är Mattias Irving som sätter sitt namn under påståendena. Ordföranden för Frimodig kyrka hade personligen inte skrivit i tidningen "om din beskrivning av tidningen är korrekt". Att Annika Borg och Yngve Kalin ska tala läggs nu också Frimodig kyrka till last. Men den kritiske läsarkonsumenten märker, att Irving inte, aldrig, aldrig någonsin tar upp vad jag skrivit om i en artikel i Dispatch eller vad Borg/Kalin (vars namn stavas så) ska tala om. Det är guilt by association som gäller.

Mattias Irving kanske man kan strunta i - eller granska nogsamt. Men det står inte på förrän Helle Klien skriver ledare. Det sker i den Dagens Seglora som är just dagens.

Jag ska inte ta upp anklagelserna mot Helena Edlund som skrivit en blogg som avfärdas med orden att den helt saknar sanningshalt. Den sortens vildsinta dementier stimulerar intresset - men jag ska som sagt av mycket personliga skäl inte skriva om Ali Zayi Hill nära Balkhfloden i Afganistan, inte ett ord om hur svenskarna plötsligt fattade att det de byggt inte var en gemensam operation med armén och polisen utan lurade att ha en befäst position mitt i Pashtunområdet. Att översten Bengt Sandström var biträdande chef  för North som gav order om om denna etablering utifrån en amerikansk militär säkerhetsdoktrin, COIN, ska jag inte heller kommentera.

Nu avkrävs dock Frimodig kyrka en deklaration om att Helena Edlund gästbloggat "hos högerextremister och sprider falska rykten om svensk försvarspolitik". Nu borde det nog läggas Frimodig kyrka till last att översten Stellan Bojerud, med att driva den blogg Edlund gästbloggat hos, till yttermera visso på någon av mina militära skolor varit min lärare. Högerextremistisk överste har undervisat frontfigur i Frimodig kyrka - hur vore den rubriken i Dagens Seglora?

Om folk bloggar i försvarsfrågor bland dem som är intresserade av sådana frågor, kanske man dock inte skulle bli överraskad. Bara överraskad att vi inte har en mer allmän försvarsdebatt i t ex AB, DN, SvD eller Expressen.

Stackars ordförande Ekelund "har svårare att förklara varför Frimodig kyrkas representant i kyrkostyrelsen, Dag Sandahl, tillåts medverka i den extrema rasisttidningen Dispatch International."
Ordet var "tillåts". Då förstår alla hur Helle Klein ser på de grundlagsfästa fri- och rättigheterna. Någon ska tillåta var man får skriva. Helle Klein är urtypen för en totalitär och vilket hennes idealsamhälle måste vara kan man kvickt räkna ut. Låt mig vara tydlig: Om någon inte skulle förklara att jag inte tillåts skriva någonstans, så skulle jag skriva just där.

Kyrkstriden handlar i dag om religionsdialogen och kyrkans förhållande till det mångkulturella samhället, menar Helle Klein. Frimodig kyrka beskylls för undfallenhet gentemot den pågående normaliseringen av SD:s världsbild. Detta är "ganska talande för en konservativ kristenhet".

Jag kan bara säga ett: Den totalitära Klein har verkligen svårt med åttonde budet. Kristen Opinion har pekat på detta lilla problem, som bordee blir alltmer besvärande för en uppsättning bidragsgivare, tidigare.

Vill Dagens Seglora ha ännu ett rubrikförslag så skriv: Straffad vänsterextremist förtreobndevald för Frimodig kyrka. Det skulle vara en uppseendeväckande rubrik i Dagens Seglora - också därför att den är sann.

Att det var Frimdog kyrka i Växjö stift som la motionen Stasi och stiftet påpekar jag i förbigående. Det mediala genomslaget blev stort. Har Dagens Seglora skrivit något om saken på sistone?

15 kommentarer:

  1. Dagens Seglora har tydligen kört fast i sin "guilt by association-retorik".

    SvaraRadera
  2. Helle Klein & Mattias Irving är synnerligen framgångsrika när det gäller lögn och sanning.
    Det är fult att ljuga - bara så där rätt ut.
    Men det kanske fungerar i Dagens Seglora?

    Det förefaller att försöka skriva ner de som har annan åsikt. Men de förefaller att själva hamnat i diket upp över stövelskaften.
    Sanningen skall göra >Eder fria - så är det väl?

    SvaraRadera
  3. Men man kan väl ha allvarliga synpunkter på val av forum utan att vilja förbjuda (juridiskt) någon att yttra sej här eller där? Jag förstår mycket väl Helle Kleins upprördhet över en FK-talares tidigare ackrediteringar för SD http://seglorasmedja.se/wp/wp-content/uploads/2012/03/HE-SD-TV-beskuren.jpg och svårbestridliga anknytning till partiet (man blir väl i fridens dagar inte ackrediterad för SD-TV eller invald i sociala omsorgsnämnden för SD hur som helst?). Facebookvänner lägger jag mej inte i, men jag har svårt att se Kleins/Irvings avslöjanden som helt och hållet irrelevanta alternativt förtalande.

    Det är en svaghet att personen ifråga genomgående valt att förneka eller bagatellisera sina SD-kontakter (något formellt medlemskap har hon tydligen aldrig haft?) istället för att öppet redovisa på vilka områden hon sympatiserar med SD och på vilka områden inte - eller vad hon tidigare tyckte och stod för resp. vad hon tycker och står för idag.

    Och det är en svaghet om FK:s företrädare närmast reflexmässigt försvarar sina nyförvärv och kritiserar Seglora Smedja för förtal - när Helle Klein i själva verket bidragit (även i Kyrkans Tidning) med information som åtminstone jag tycker är relevant. Det är väl bättre vi tar diskussionen nu än i augusti/september? Som Helle Klein undrar: Var går gränsen för oss i FK? Vi ska väl inte bli ett missnöjesparti för misskända "underdogs" i största allmänhet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför ska hon redovisa vad hon tycker och inte tycker om SD:s politik? Vi har valhemlighet här i landet!

      Och om någon representerade SD - ett demokratiskt parti - i ett sekulärt sammanhang, vad skulle hindret vara för att man samtidigt representerade FK inom kyrkan? Godkänns inte det är FK inte bättre än Socialdemokraterna. De hindrar ju sina medlemmar att engagera sig i vilken kyrklig partipolitiskt obunden nomineringsgrupp de vill.

      Radera
    2. Nu vet jag inget om förevarande fall, men att man kan bli invald i en kommunal nämnd utan att vara tillfrågad är ett faktum.

      Radera
    3. Anders N. - det behöver naturligtvis inte redovisas av vem som helst. Men Sverigedemokraterna ÄR inte vilket parti som helst, det har Helle Klein alldeles rätt i. (Läs gärna på om dess korta men på alltför många sätt läskiga historia!). Och prästen i fråga är inte vem som helst heller - hon tycks ju redan ha fått FK:s lednings oreserverade förtroende.

      Låt mej säga så här: Åtminstone på 1990-talet var det absolut lika komprometterande (för präster och andra kyrkligt engagerade) att vara Sverigedemokrat som att vara revolutionär kommunist på 1970-talet. Om Dag Sandahl var det hoppas jag verkligen att han offentligt distanserat sej och inte bara mumlat i skägget om ungdomlig radikalitet.

      Visst kan man tänka sej politiskt naiva både till vänster och till höger - och det är ett faktum att både Gudrun Schyman och Jimmie Åkesson utförde en viss rättning i leden utan att precis redovisa och rensa ut alla lik i garderoben. Somliga har blivit imponerade och båda partierna har ju fina inslag i sin politik (utan alla jämförelser i övrigt). Andra, däribland jag, är fortsatt mycket misstänksamma, särskilt beträffande SD som genomgått skinnömsning på än kortare tid. (Även socialdemokraterna var ju öppna för våldsam revolution för 100 år sedan - samtidigt som högern ännu inte accepterade allmän och lika rösträtt - så visst kan partier ändra sej på allvar; men en viss karantänstid är alls inte orimlig för att se HUR allvarlig ändringen är).

      F.ö. är FK hur som helst inte alls på SAP:s nivå. Men vi skiljer väl inte på kyrka och stat till den grad att det inte kan vara en förtroendefråga vilket politiskt parti en FK-företrädare i övrigt är engagerad i? Låt oss säga att FK hade en medlem eller talesperson som vore engagerad i eller öppen sympatisör till ett öppet nazistisk parti - vore det fortfarande irrelevant? (Och den som faktiskt skulle reagera inför det - eller inför någon som tog upp prosten Rhedins i GST:s fana - borde i princip förstå hur jag och andra reagerar inför kopplingar till SD).

      Populisten: Det kan säkert hända. Men i så fall borde Helena Edlund borde vara lika arg på Sverigedemokraterna i Malmö som på Helle Klein. Det har inte tillräckligt tydligt framgått att/om hon är det.

      F.ö. sympatiserar jag i allmänhet inte med Helle Klein, särskilt inte med prästen Helle Klein. (Sympatiserar faktiskt oftare med det Helena Edlund skrivit i Kyrkans Tidning och på bloggen Salt och blandat). Men jag tycker heller inte om att Helle Klein och hennes sakuppgifter avfärdas rakt av när det ibland - trots alla överdrifter - kan ligga något i hennes kritiska frågor om var FK:s gränser går.

      Radera
    4. Jag vill för egen del inte nedlåta mig till att bedöma sanningshalten i olika utsagor baserat på i hur stark affekt de framförs utan konstaterar att Edlunds påstående att hon blivit ofrivilligt invald hittills står oemotsagt.

      Radera
  4. Andreas: visst kan vi ha synpunkter. Men då får vi vara någorlunda konsekventa. Som Sandahl säger så får ju vi (ivrigt understödda av Irving, förstås!?) tala allvar med dömda vänsterextremister. Samt med de av oss som köpt och läst en bok av sagde vänsterextremist. Rött och brunt är smittsamma färger! Samt med alla de som reste till DDR när det begav sig. Och med de som åker ned till Palestina och skakar hand med mördarna i Hamas. Och med de som ser på en teaterföreställning med kommunisten Wollter utan att resa sig och gå i protest.

    Till sist kommer vi bli ett väldigt renlärigt och litet parti, bestående av de som aldrig sett något naket.

    SvaraRadera
  5. Det är en fara i att allt vad som sticker upp och ut bestraffas. Så var det under Den Stora Kulturrevolutionen i Kina, då patruller av uppfanatiserade rödgardister letade "Kuo Min" för att förnedra och omskola. Så var det när SA letade folkfiender och judar i Tredje Riket.

    Inte tu tal om att både Klein och Irving borde bära armbindel. Röd, svart eller brun kan kvitta.

    Tant Svart

    SvaraRadera
  6. Politisk korrekthet är en samhällssjukdom. Det är Helle Klein och hennes stamfränder som i judendomens intressen har förpestat samhällsklimatet med politisk korrekthet. Vad var det Jesus sa: "Vore Gud eder Fader så älskaden I mig..", Joh.8:42-44.

    I Frimodig kyrkas ledning sitter fel sorts personer som är som politisk korrekta vindflöjlar. Det ska inte spela någon roll om en person har kopplingar till SD eller ej. Sverigedemokraterna är ändå Riksdagens vettigaste parti. Tänk så sjukt Sverige har blivit!

    En av 2013 års viktigaste samhällsböcker är troligen denna: "Invandring & Mörkläggning", Debattförlaget.se
    Jag har nyligen beställt den. Köp och läs! Två författare, Arnstberg, professor emeritus i etnologi är ett av namnen.

    Med vänlig hälsning Jan Ermefjäll, Örebro jan.ermefjall@spray.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett jättestort problem om FK skulle bli en uppsamlingsplats för icke politiskt korrekta personer, islamkritiker och kyrkoledningskritiker i största allmänhet. Det finns ju MASSOR av förfärliga läror och ideologier som (tack och lov!) inte är politiskt korrekta i vårt samhälle idag. Här har Helle Kleins frågor full relevans: var går gränsen, FK?

      Vad menar du f.ö. med att Helle Klein och hennes stamfränder i judendomens intressen har förpestat samhällsklimatet? Jag tycker inte att Dag Sandahl ska moderera bort din otäcka kommentar, men däremot är han och FK skyldig att frondera mot dej minst lika tydligt som mot "PK-eliten".

      Radera
    2. Andreas vad gäller din kritik av uttalandet om "stamfränder" håller jag med dig. Vad gäller FK skyldighet kan jag inget uttala mig emedan jag inte är medlem där och därför inte skall tala om för dem vad de anser korrekt utan det håller jag tyst om, utan att därmed vara en tyst medhållare, men vad gäller det mer övegripande tycker jag du är stygg, mycket stygg mot alla lutheraner av alla de sorter och slag för om lutheraner vill bli smygcalvinister, sekterister än åt ena hållet än åt andra, med sin GEMENSAMMA nämnare i att när ett andligt ledarskap kritiseras med rätt eller orätt må mer begåvade än mig uttala sig) så uppstår en flora av informella ledare, det är liksom en med automatik kommande konsekvens. Nu vet jag med mig att detta inlägg kan uppfattas som att jag är smygpapist,varför jag vill säga redan på förhand, o nej! Jag håller på Luther! /magnus Olsson

      Radera
    3. Ermefjäll menar nog precis det han skriver. Det hedrar dig, Andreas att du som enda kommentator reagerat, också Dag som nu kommenterat. Mvh /Olof Olsson

      Radera
    4. Oavsiktligt gav ju Jan E Frimodig Kyrka ett gott betyg när han skriver: "I Frimodig kyrkas ledning sitter fel sorts personer som är som politisk korrekta vindflöjlar." Tack för det, Jan! Skönt för FK att få passera som PK någon gång!

      (Hade Jan älskat FK och Dag Sandahl hade jag blivit riktigt, riktigt orolig, även om ingen åsikt är så klok att inte också någon tok gillar den).

      Radera
  7. "förtreobndevald"? "Frimdog kyrka i Växjö"? - Åter igen Dag, hur rätt Du än har, använd ett rättstavningsprogram!

    Själv gör jag många missar på tangentbordet pga att jag har en neurologisk sjukdom som bl a berövat mig känseln i händerna. Men Du som frisk och stark verkar inte ha det problemet. Även om du tänker rätt: Skriver du inte rätt blir det ännu fler missförstånd!

    Vad gäller Seglora: Jag tror att en bättre strategi är att bemöta FI med tystnad. Dessa feminister dyker numera upp överallt, i kostdebatter, i seriösa sidor som berör högst specifika allvarliga sjukdomar etc - och det är inte bara EN som dyker upp som ett Troll - utan sedan har denna uppmanat alla sina Facebook-vänner att skriva kommentarer om hur gubbväldet förtrycker, om härskarkultur mm, utan att de har en aning om vad/var de skriver eller varför - de ska bara undsätta en stackars förtryckt kvinna - som ju självfallet får vara hur oförskämd hon vill och göra vilka påhopp hon vill i feminismens namn - för att hon ju är - - -kvinna!

    Även om jag inte delar just DIN teologiska riktning som "högkyrklig", pga att jag är gammalkyrklig själv, högaktar jag inte bara Ditt mod och Ditt engagemang, utan bugar också för en docent i teologi jämfört med mig själv som bara är en sketen TK (med genomgången militärbefälsskola), dock med Cum Laude i samtliga tentor utom en. Och gissa vad det var examinatorn snöade in sig på redan 1980 - ämbetsfrågan! Så kämpa på! :-)
    Tillgivne Nils-Arne, Kh i Skåne

    SvaraRadera