måndag 5 augusti 2013

Dödspatrullen kom

Sommarsöndagskvällar är det mässa i S:t Olofs kapell i Byxelkrok. När jag skulle köra dit, kom dödspatrullen. Först en täckt bil och därefter två fyrhjuliga motorcyklar, en med vagn efter. Jag visste att det skulle bli så, men ändå.

Jag medger att jag understundom också varit entusiastisk vid tanken att dödspatrullen skulle komma, men efterhand har jag mildrats något. Riktigt hur dödspatrullen agerade, vet jag inte. Jag var ju i Kroken. Men entusiasmen är stor på norra Öland - både bland bofasta, sommarboende och turister. De tycker att det är bättre i augusti. Tacka för det! Nu serverar Lammet och Grisen lammfiléer från Egons gård, inte från New Zeeland och detta är kött från kreatur som i år har ätit prästgårdens blommor, en paprikaplanta, massor med röda vinbär och krusbär, rabarber och gräs.

Jag har sagt till dem men lammen - och till och med tackorna - har varit utflyktsbenägna. Och vad då? Lammen lever denna sommar. Jag har väl rabarber och vinbär så det räcker. Men kanske retar det mig något att dessa närmast chutneyiserade lamm ska avnjutas utan att folk fattar varifrån den goda smaken kommer. Prästgården!

Har vi inte hundar? Jo, men de får enligt Hon Som Bestämmer, inte övas att hetsa mot fåren. Det har både hundarna och jag beklagat. Jag har fått skrämma tillbaka fåren efter egen förmåga och på ett vänligt och artigt förekommande sätt. Mina åtgärder har inte haft långtidsverkan.

I dag transformeras lamm till lammfilé. Vad tycker jag egentligen om det?

Frågan ställdes hur val till kyrkomötet gick till. Prästerna valde sina ombud och röstade, tror jag, brevledes. Elektorer till kyrkomötet valdes av kyrkofullmäktige (kyrkostämma) och elektorerna valde sedan ombud för stiften. Finessen när förslaget om kvinnas behörighet till prästerlig tjänst var att det var kyrkofullmäktige, inte kyrkorådet, som skulle avge svar. Det var ovanligt för att inte säga ett nytt tillvägagångssätt av Kungl Maj:t. Kyrkorådet skulle förbereda svaret som fullmäktige skulle anta. Det var inte självklart att fullmäktige tyckte som det kyrkoråd vilket avvisat förslaget. Politiseringen var verklig också då - men partipolitiseringen inte riktigt lika uppenbar som sedermera.

5 kommentarer:

  1. De flesta skulle nog ducka det bistra slutet:

    Realiteten bakom lammfilén. De personliga relationerna. Bindningarna.
    Istället objektifiera. Lammköttet skulle varken i tanke eller ord ha något med små gulliga, ostyriga ulltottar att göra.

    Om man inte talar, inte ens tänker den phuula tanken på filéns ursprung, framstår man som snäll och mänsklig. Om man tänker, och ännu värre säger, anses man istället elak och omänsklig. Att filéerna kommer från just prästgårdsparken, kanske blir ännu en anledning (Vilken grymhet, typisk för en sån som Sandahl!) för någon att gå ur SvK?

    Finns månne ett samband, rent teologiskt och kyrkopolitiskt, mellan klarsyn i det världsliga och dennas uttryckande i ord, och motsvarande klarsyn och klarpråk i såväl det kyrkliga som det teologiska?

    Vad är det för personlightetsdrag vi odlar fram i kyrkliga sammanhang, egentligen?

    De snälla och normalt förljugna, de ack så trevliga, som inte ens tänkt de stygga, men klara tankarna, förfasar sig. Med eller utan frimärken.

    Men Sandahl, han tycks varken dra sig för ormar eller dödspatruller i sommarparadis, han inte.


    Tant Svart

    SvaraRadera
  2. Om man som jag har vuxit upp på landet är man mindre blödig. Då vet man att många djur, grisar, lamm o.s.v., är till för att slaktas och ätas upp. Det är inget märkvärdigt med det. Inte hade jag bekymrade tankar inför julskinkan, bara för att jag varit med om att slakta grisen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och så sitter vad jag ser analysen och teologin där den skall;).

      Tant Svart

      Radera
  3. Tack för svar angående valet till kyrkofullmäktige! På den här bloggen lär man sig!

    Man hoppade alltså över kyrkoråden för att istället låta kyrkofullmäktige direkt utse elektorer till det nyinkallade kyrkomötet? Förekom det val till dessa kyrkofullmäktige mellan kyrkomötena 1957 och 1958, eller var det samma kyrkofullmäktige skickade olika elektorer 1957 och 1958?

    Du skriver att det inte var självklart att kyrkofullmäktige tyckte samma som sina kyrkoråd, men var kyrkoråden inte valda av och underställda just kyrkofullmäktige? Var kyrkoråden på något vis mindre utsatta eller mottagliga för påtryckningar än kyrkofullmäktige?

    /Undrande

    SvaraRadera
  4. Tackor och lamm måste vara väl "invallade" för att reager lokt på hundar. En godkänd vallhund måste ha massor av träning och rätt "tändning" på fåren så att jaktinstinkten finns där men är så hämmad av träning att den inte tar överhanden.
    Om man nu inte har en väl valltränad Border Collie så är ett tips att som människa gå före fåren.
    De brukar då känna igen herden och följa honom. Man kan därefter stänga grind eller liknande för att hindra dem från att lägga beslag på rabarberna.

    Vår Border Collie har trots idog träning fortfarande alltför mycket jaktinstinkt så där gäller det för fåren att hålla sig undan och för husse att hålla hårt i kopplet.

    SvaraRadera