onsdag 28 augusti 2013

Nu ska ni få höra

I dag flyger vår vän biskop Johansson i luften. Han ska till Costa Rica med sitt entourage.  Han får flyga, för det går väl inget tåg till Costa Rica från Växjö. Det är bra att han kan ta sig iväg. Stiftskansliet i Växjö har drabbats av GIP. Det betyder att kansliet ska få ny server och verksamheten begynte kl 15 i fredags och man ska räkna med kontaktlöshet veckan ut. Vet man inte handläggarnas direktnummer, kan man inte nå dem. Stackarna.

Hur fördriver stiftskansliets personal veckan? I går var det visning av Växjö domkyrka. Dessvärre pågick, fick jag höra av en som inte är anställd i stiftet, arbete med ljudanläggningen så guidningen av domkyrkan fick ske utanför kyrkhuset och sedan fick deltagarna gå in och se det som det utvärtes berättats om. Ett gott skratt förlänger livet. Jag undrar bara med hur mycket! I dag visades biskopsporträtten på Östrabo av pastor Linder. Det gjorde han väldigt bra. Jag blir glad men undrande. Vad betalar vi folk lön för?

Jag gnäller inte. Växel och datorer ligger nere. Har församlingarna märkt att man inte kan komma i kontakt med striftskanslet? Belönas de församlingar som märkt det med en Trisslott? Och har styrelserna, som tagit beslut om GIP, fått besked inte bara om vad reformen kostar tekniskt utan också i uteblivet utfört arbete?

Kunde detta verkligen inte skötts på ett bättre sätt? Jag kan inte fråga biskop Johansson för han flyger i luften och hade jag kunnat, hade han inte vetat. Saken har beslutats i de högre rymderna. Jag motstod min helgelse och försökte ringa Leif Nordlander, Frimodig kyrka, en säker ifrågasättare av alla storståtliga lösningar i Kyrkans Hus. Dessvärre svarade han inte. Jag hade annars sett fram emot en ljudillustration av Munchs Skriet.

Jag var ung student i Lund. Året var 1967. Jag såg mig omkring och tänkte: "Ska dessa ta ansvar för Svenska kyrkan, går det inte." Det gjorde de. Det gick inte. Det må vara - men hur kommer det sig att dessa de havliga bemöts med vördnad och respekt? Det fattar inte jag. Men det ska nog inte enkla och pensionsmässiga komministrar i glesbygden fatta.

Får jag en Trisslott - för jag ringde i förrgår till växeln för att fråga ekonomiavdelningen om något komplicerat?

Har jag nämnt att ett av problemen i Svenska kyrkan är att de många styrelserna inte styr? De sammanträder bara.

Knepigheten, för att kommentera en bloggkommentar av Anders Stenström, i satsen "vill verka frommare än alla andra" är ordet "vill verka". Det som ska verka men inte är, är sken. Och vad Mats Rimborg menar, har väl helt klart framgått av hans inlägg också på denna blogg.
Hans egna ord punkterar mångordigheten om mångfald, den som POSK sägs vara för. Men hur det var med den saken visste vi sedan tidigare. Det var därför Frimodig kyrka kom till; För att vara vad POSK en gång kom till för att vara.

4 kommentarer:

  1. Det kan väl vara de 50-talet stiftarbetarna väl unnat att få en mjukstart efter en "intensiv sommarsemestern". Se den nya servern med tillhörande installationsproblem som en skänkt från ovan. Måste vara otroligt stressande att ta emot mail och bli påmind om att en och annan församling i stiftet fortfarande lever.

    Bernt Fransson

    SvaraRadera
  2. Skallerbytta Sandahl,
    går i alla gårdar, slickar alla skålar....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror någon känner sig trängd och kanske avslöjad...

      Karo Julien

      Radera
  3. Käre Dag! Jag befann mig till havs när Du ringde. Jag var på personalresa till den tyska Nordkirche i Hamburg. Där fanns det smörgåsbord vill jag lova. Ett par pastorer och en kyrkorådsordförande trodde inte varken på försoningen i Kristus eller på uppståndelsen - det räckte att minnas den i detta livet för sedan är vi alla stendöda i evighet. Men vår värd var av annan kaliber. Deras förmiddagsgudstjänst i trad.-stil hade genomsnittligt 300 gudstjänstfirare/söndag, 25 husgrupper med bedjande människor. Och där trodde man både på Jesus, försoningen och uppståndelsen. Tänk att en luthersk kyrka kan innehålla allt detta! Apropå GIP som ju var rätt tänkt men blev så fel. Nu har man satsat snart en halv miljard på detta och inte kommit längre. Det är en skam. Skara stiftskansli har också legat nere vid ett par tillfällen. Då röt +Åke till åt Uppsalakansliet så starkt att de kom på besök från it-enheten till Skara. Saken är den: man har föråldrad teknik och inte tillräcklig kompetens. Vår ekonomichef och jag har "roligt" när vi åker till referensgruppen i Skara och säger vad vi tycker. Nja, egentligen inte roligt utan mer förfäran över hur illa dåligt skött detta projekt är. När det funkar, och det finns sådana dagar, är det ju rätt tänkt men man måste dimensionera efter behovet och inte allt eftersom. Och nu vågar de inte backa...

    SvaraRadera