onsdag 28 augusti 2013

Jag visste det - jag älskar det!

Man hålls med vänner. Passivformen beskriver hur vänner är tecken på Guds omsorg om en.
Åker jag tåg förbi Linköping, försöker jag ringa min vän Niklas bara för att trumpeta ut sanningen att jag verkligen 1. åker tåg och 2. är i Linköping.
Är tåget försenat eller har det strulat är det en plusfaktor för samtalet. Tycker jag.
När jag ska till att bli pensionär kommer jag - Deo volente - att bo vid Södra stambanan. I Moheda. Niklas ska få sitta på balkongen vid ett för hans skull inköpt cafébord - men de jag såg var skräckinjagande i sina färger så inköpet har fått anstå.

När det handlade om min suckan inför tågresa till Uppsala kom ett tröstande besked. Ni ska få läsa det!

"Jag har en kommunikationstidtabell från 1958 här hemma. 1958 kunde man verkligen ta tåget från Löttorp.

Ponera att kyrkoherden i Högby skulle till Uppsala en vanlig vardag. Han bör då ta morgontåget från Löttorp, avgång kl 0631. Tåget bytte riktning i Borgholm, som bekant, vilket gjorde det möjligt att inhandla något förmiddagsfikaliknande å kiosken i Borgholms station. Tolv minuter hade du på dig, 0738 – 0750. Kl 0900 är tåget i Färjestaden. Anslutande färja går 0930, ankomst Kalmar 0955.

Sedan är frågan vilken bana du ska ta. Jag föredrar ju nuvarande Stångådalsbanan, där nästa tåg går kl 1120. Smalspårståget till Berga är ett blandat tåg som tar extra lång tid på sig. Efter byten i Berga (1331-1342), Hultsfred (1426-1500), Linköping (1748-1858 (besök å järnvägsrestaurangen rekommenderas)) är du i Stockholm kl 2205. En kvart därefter, kl 2220 går persontåg 448 mot Uppsala, ankomst dit kl 2329.

Samma ankomsttid till Uppsala får du om du tar snabbrälsbussen Kalmar – Nässjö, alltså via Orrefors, Åseda och Vetlanda. Men då kan du tillbringa 4 ½ timme i Kalmar, avgång därifrån kl 1425. (Tåget före det, alltså Kalmar – Åseda – Nässjö, ifall du undrar, gick kl 0710).

Återstår den nuvarande Kust-till-Kust-banan, den tråkigaste. Där har just ett tåg gått (kl 0930) från Kalmar när du kommer kl 0955. Nästa går kl 1300. Det kommer till Emmaboda kl 1412. Efter bara fjorton minuter avgår tåget (som utgår från Karlskrona) kl 1426 och efter uppehåll i t ex Skruv, Åryd och Räppe är du i Alvesta kl 1556. Där avgår anslutande snälltåg 18 kl 1615. Det kommer till Stockholm knappt sex timmar senare, alltså kl 2205 – och, ja, det är samma tåg som Åsedarälsbussen ansluter till i Nässjö och Hultsfredsrälsbussen ansluter till i Linköping.

Solklart alltså: avgång Löttorp kl 0631, ankomst Uppsala kl 2329. Frågan är bara om du vill ta den vackra vägen över Hultsfred eller i stället vara en bra stund i Kalmar. Alvesta-vägen är i alla fall inget alternativ (snälltåg 18 stannar förstås inte i Moheda).

Jo, förresten, det finns en annan möjlighet, i alla fall om sammanträdet infaller en måndag. Då tar du söndagsrälsbussen från Löttorp kl 1602, byter till färja Färjestaden (kl 1835-1900), äter en bättre kvällsmiddag och placerar dig sedan i sovvagnen som avgår Kalmar kl 2102 för att ankomma Stockholm kl 0810. Med nästa tåg från Stockholm är du i Uppsala kl 0925.

Problemet är att vardagar går dagens (andra och) sista tåg från Löttorp redan kl 1310…

Enda vettiga är förstås att bygga ny järnväg, med stambanestandard, från Kalmar på (delvis ny) bro över Kalmarsund till Böda. Då borde man klara Löttorp – Kalmar på 50 minuter, Kalmar – Linköping på två timmar (vi jobbar på saken) och Linköping – Stockholm på 1 timme (Ostlänken). Med lite byten klarar du centrala Löttorp – centrala Uppsala på under fem timmar. Det gör du väl inte med flyget?!"
 
Nu har vi faktiskt Silverlinjen, buss från Böda kl 07.15 alla dagar med ankomst Cityterminalen 14.45 eller avgång 14.15 och Cityterminalen 21.45. Men det funkade inte den här gången. Bil från Löttorp till flygplatsen i Kalmar, flyg till Arlanda och tåg ska ta under fem timmar, dock. Arlanda har bra tåpg förbindelser till Uppsala, nämligen!
 
Vill verkligen inte någon söka tjänsten efter mig?
 
Och hur kunde jag veta att min vän Järnvägsentusiasten skulle tänka på mig?

 

3 kommentarer:

  1. Lyssna på Jimmie Åkessons sommartal där han en lång stund talar om svenska kyrkan.

    http://youtu.be/UvruWgp9oKI

    SvaraRadera
  2. Det handlar knappast om kommunikationer. Människor skyr helt enkelt periferin. Är man en framgångsrik person, eller vill gälla för en, vill man omge sig med andra framgångsrika människor. Det blir enklast så. Mindre konflikter. Underklass suger. Även fritiden tillbringas helst med likarna på Fårö, i Torekov eller på Österlen. Varken betongghettonas exotism eller böh-landets pastorala charm lockar.

    Präster tycks inte vara annorlunda än andra. Men skulle någon ändå vilja vara en ropandes röst i öcknen, så!

    Och ännu en gång: Vem vill och vågar utsättas för en jämförelse med DS??

    Tant Svart

    SvaraRadera
  3. Har du sett vilka som sponsrar BoA:s val tidning?
    Någon på kyrkanshus måste ha fått härdsmälta.
    /FV

    SvaraRadera