tisdag 23 oktober 2012

Betraktelse

Alain de Bottons bok Religion för ateister (Brombergs 2012) har jag läst. I förstone tänkte jag att det var ett kulissbygge - i brist på tron uppför vi vackra kulisser kring det vi inte har - men därefter tänkte jag att detta ånyo är ett utslag av det behov av religion som upplysningstiden ledde till: civilreligion i t ex Auguste Comtes tappning. En ateistisk schweizisk jude är ingen oäven guide in till detta landskap. Men när jag läste boken fann jag något annat: en insikt om vad de Botton ser att Kyrkan faktiskt har. Vi har något han helt enkelt vill stjäla. Men eftersom han bestämt sig för att Gud inte finns är hans projekt att omskapa de tröstande och vackra ritualerna i mer modern anda. Jag har redan uppmuntrat människor i min närhet att till det de Botton avundas oss hör syndabekännelsen och den där förmedlade insikten att vi alla är syndare.

de Botton är inte ensam i sina försök men till skillnad från många andra, uppfattar jag honom med viss sympati, kanske mest därför att han gjort mig stolt över att vi kristna har något han vill stjäla.

Efter detta läste jag Betraktaren i Amos, Helsingborgsupplagan. Betraktaren är en präst i Svenska kyrkan. Han gör det som Alain de Botton, ateisten, vill att vi alla ska göra. Ecoutez! Lyssna! Detta är det kyrkliga budskapet till helsingborgarna:

"Jag tror att det är viktigt att återerövra sanningen att det är gudstjänsten som är kyrkans unika bidrag till medmänniskan och samhället. Att det regelbundet samlas männjiskor som ber för världen och medmänniskan, att brödet bryts somk ett tecken på alla människors lika rätt till skapelsens gåvor, att det reflekteras överv ad det innebär att vara människa och älskad av Gud, att det sjungs och spelas till livets och Guds ära, det ger djup och relief åt all annan mänsklig strävan i samhälle och kyrka."

Kanske vore det bättre om Betraktaren ville återerövra Sanningen - det där med Jesus som vägen, sanningen loch livet och det unika med honom? Det är ju därför vi firar gudstjänst.

Jag fruktar att vi övat vår kompetens att försöka tala om Jesus utan att göra det, att vi numera lyckas totalt. Jag tror att jag tror och det kan vi alla ha nytta av.Detta är kanske vacker religion - men det är faktiskt inte kristendom.

12 kommentarer:

  1. Från den sujektivistiska tillitsfixeringens oändliga regression (jag tror att jag tror att jag tror...) till den oändliga nådens Tro som en gång anförtrotts de heliga Credo in unum Deum...

    SvaraRadera
  2. Utan att invända mot kommentaren, får man väl ändå uppskatta att prästen i Helsingborgstrakten menar att det är viktigt att fira gudstjänst tillsammans. Många andra präster är ju fullt nöjda med att få möta människor vid förrättningar, och menar att man är kristen om man månar om naturen o.likn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant men å andra sidan skall heller inte alla som säger Herre Herre, kännas vids av Jesus, så det är nog inte bara den språkliga formuleringen det kommer an på. Jesus är tydlig med vilken synd som inte ges förlåtelse för, hädelse av den Helige Ande. Allt är inte guld som glimmar. St Paulus uppmanar att pröva andarna. / Magnus Olsson

      Radera
  3. Nu är Du väl onödigt morgonsur? Om vederbörande hade formulerat sig så här - ""Jag tror att det är viktigt att framhäva att det är gudstjänsten som är kyrkans unika bidrag..." så hade Du väl knappast haft något att anmärka på?

    SvaraRadera
  4. Ojoj....
    Här blev det hjärngympa för stackars mig men jag lyckades reda ut det till slut...(missade citat tecknen så det blev helt tokigt i mitt stackars huvud).

    Jag trodde att du hade blivit lite smått snurrig eller helt tokig....puh svettigt värre där en stund...
    Lilian

    SvaraRadera
  5. Om budskapet bara är en liknelse öppnas inte Guds rikes hemlighet, säger Jesus i mk 4. Då står man utanför även om man hör om krubba och kors, eller ser dessa. Man måste vara hon som föder, han som läggs i krubba och han som åtog sig att vara Guds sons beskyddare i världen , liksom på korset, uppbjuden, inte blott betraktande under adoration framför eller hänvisande till bakåt som passerat. Hemligheten röjs i presens som sammanfaller med perfekt och futurum. Den ende som kan öppna är Guds Helige Ande. / Magnus Olsson

    SvaraRadera
  6. De är mästare på att stapla tomma, religiösa ord på varann. Det liknar en levande förkunnelse, men det är ganska så stendött. Har man en gång hört det levande ordet och tagit det till sig (man kanske inte ens behöver ta det till sig) så blir man aldrig lurad igen av det som inget liv har.
    Guds ord känner man genast igen.

    SvaraRadera
  7. När jag läste ditt inlägg kom jag att tänka på orden 1 Sam.3:1: "Herrens ord var sällsynt på den tiden."
    Hur är det idag? Är Herrens ord sällsynt i Sveige? Det är inte sällsynt när det gäller Biblar som finns i svenska hem, i kyrkor och andra lokaler. Vi har tillgång till olika översättningar, men trots detta så är Herrens ord sällsynt. Med det menar jag att allt för många som har en Bibel inte läser den. I Kyrkan läses tre texter i varje gudstjänst, men bibelcitaten är sällsynta i predikningar om de överhuvidtagit förekommer i predikan. Mycket annat citeras och sådant som är aktuellt för dagen, det kan vara författare, miljövård, att vi skall vara snälla mot varandra eller det som är gångbart politiskt. Men Guds ord får inte vara med.Det är inte underligt att många är svältfödda andligt sett. Paulus skriver i 2 Tim.4:1-2: Jag förmanar dig allvarligt vid Gud och Kristus Jesus, som skall döma levande och döda, och inför hans uppenbarelse och hans rike, predika ordet, träd fram i tid ocg otid, bestraffa, tillrättavisa och förmanar, med allt tålamod och all undervisning."
    Eric

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hjälper inte att citera bibeln om det inte finns något liv i förkunnelsen. Bibeln hänger ihop som en väv, och kan man inte att lyfta fram det så blir det fel i alla fall.

      Radera
    2. När jag citerar Bibeln är min önskan att några som läser denna blogg, och som inte förkunnar Guds ord, skall genom den helige Andes ledning, bli upplysta om vad som är en rätt förkunnelse. Sen har vi en skyldighet att förmana dem som förkunnar "ett annat evangelium."
      Eric

      Radera
  8. jag skulle önska att du skrev ett inlägg där du berättar, långt och utförligt varför vi ska fira gudstjänst. Inte raljerande utan för att uppbygga den som behöver lite av den vara:-)

    SvaraRadera
  9. Vi är inte släkt, vad jag vet, men litteraturprofessorn Olle Holmbergs aforismsamling "286 sätt att tänka" innehåller många sköna bitar. Vad sägs om följande som passar väl till Alain de Bottons och Dag Sandahls reflektion:

    ÄDELSTENEN
    I orden Jag fattig syndig människa, om i allvar erfarna, bär också den dummaste kristna ett ljus av ädelsten inom sig som långt i värde övergår allt världslighetens väsen och dess pösande släkt.

    SvaraRadera