måndag 15 oktober 2012

För en öppen folkkyrka med framtidstro

Det blir bara alltmer underhållande. SAP:s partistyrelse har publicerat ett valmanifest för kyrkovalet 2014. Partistyrelsen? Ja. Den där den tidigare styrelseledamoten för Humanisterna Morgan Johansson är med? Just den. Den styrelse där medlemskap i Svenska kyrkan inte är en förutsättning för styrelsepost. Exakt den.

Man kan väl hoppa över en del, som man gärna skulle sett preciserat. Man kan bara i förbigående notera ord som saknas i valmanifestet: Gud, Jesus, Anden, gudsudstjänst, bön, bibeklstudier, teologi, pastoral t ex. Man behöver inte särskilt begära att få veta vilka redskap de ska ha som enligt programmet ska "visa lyhördhet och omsorg vid dop, konfirmation, vigslar och begravningar!" - men kanske ska jag påminna om att när jag var präst i ett område med rejäl politisk majoritet för SAP och VPK så var det jag som visade omsorgen, inte kyrkopolitikerna. För det var jag som satt hemma hos folk. Men detta är kanske onödiga marginalanteckningar?

Den kyrkopolitiska frågan är förstås om det ges resurser för denna viktiga insats av arbetsköparen. Om detta säger valmanifestet intet. Det säger vad andra ska göra, inte vad kyrkopolitikerna i sin arbetsköparroll gör. Visst kann man säga att Sveriges kyrkobyggnader ska stå öppna och välvårdade - men var finns pengarna? Ska de tas från verksamheten?

Nu kommer vi till substansen, eftersom det handlar om en öppen folkkyrka med framtidstro
"Svenska kyrkan ska stå upp för allas lika rätt och värde"
Vad är det? frågar vi med katekesens ord.

Svaret lyder klarliga: "Visa att kvinnoprästmotstånd ochy homofobi inte hör hemma i folkkyrkan." Tror jag det. Men visa - och göra vad då? Visa på porten? Visa fram de goda argumenten för besluten om kvinnor i präst- och biskopsämbetet och för enkönade vigslar - det vore något raikalt, en ny tingens ordning.

Min högt skattade vän Birger Wernersson har antagligen inte kläm på patrtistyrelsens valmanifest för vid en ekumenisk gudstjänst i Jämjö där Hans Weich brodt medverkade, valde han att bojkotta. Vad visade han genom att utvisa sig själv - det begriper jag inte. Är det så det kommer att gå till i fortsättningen? Varhelst jag dyker - och jag är enligt den politiskt gällande ordboken både kvinnoprästmotståndare och homofob - upp för att predika, flyr sossarna? Vore det inte lite synd? Om sossarna, menar jag.

Gode Gud, ge mig ett långt liv men ta inte ifrån mig förmågan att glädjas över livets absurditeter. För förlorar jag den förmågan, då får jag det svårt i socialdemokraternas öppna folkkyrka. Öppen för alla. Precis som ÖKA - "Öppen kyrka för alla utom för er."

Får jag bara påminna om socialdemokratens ord, han som jag mötte på Drottninggatan och fortsatt vägrade kyrkopolitik med orden "Dom religiösa djävlarna förstör partiet." SAP har faktiskt inte råd med att kyrkopolitiken blir för dum och slagorden alltför enkla. Sådant spiller över på partiet.

8 kommentarer:

  1. Ja, det här är ju nästan mer komiskt än tragiskt. Fast tragikomiskt är nog det rätta ordet. Var håller de svenska journalisterna hus egentligen - de där som är så angelägna om att kyrkorna inte ska försöka påverka politiken?

    Det vore ju fantastiskt kul att grilla Löfven på katekesen eller motsvarande. Eller be honom övertyga industriarbetarna på Hägglunds i Mellansel att även karlar kan föda barn.

    Jag upprepar med en dåres envishet (tills någon föreslår ett fjärde alternativ) att Socialdemokraternas (eller Centerpartiets) partiengagemang i Svenska kyrkan ENDAST KAN bero på ETT av följande alternativ:

    1) Partiet ser sej som ett konfessionellt kristet parti
    2) Partiet ser inte Svenska kyrkan som en kyrka
    3) Partiet ser Svenska kyrkan som en kyrka men vill inte att den ska förbli det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 4) Partiet ser all makt som kan tänkas koncentreras kring partiet som det ytterst goda, allt annat underordnat detta.

      Radera
    2. Jag tror du har rätt, Anonym. För övrigt är det intressant att människor som absolut inte vill att den kristna tron ska ha något som helst inflytande över politiken mer än gärna ser att politiken har inflytande över tron.

      Radera
    3. Det tredje alternativet Du anger skulle möjligen kunna förtydligas eller klarläggas bättre. Din sammanställning kan antagligen spaltas upp mera tydligt om man klargör att dessa grupperingar tydligen ser kyrkan som en "potentiell" maktfaktor och / eller mera blåögt som en möjlig - jag tvekar att använda uttrycket men finner inget bättre - som "nyttig idiot". Någn eller något som kan vara bra att ta till vid "lämpliga" kriser.

      Dvs dessa grupperingar vill gärna ta del av den nytta organisationen kyrka ännu gör och den lilla makt de ännu tillerkänns bland en stor del av folket rent allmänt men de vill absolut inte att denna makt skall kunna användas till att påverka människor att bli kristna "på riktigt".

      Allmänt flum, trevliga vigslar , andra riter och professionella tröstare och trösterskor -gärna - tom mycket gärna -bara de inte predikar Guds ord. Framförallt då inga allvarssamma sådana om dubbla utgångar , om domens dag osv men gärna ett som sagt ett glättigt budskap vars andemening är att det slutar säkert bra- Gud om han nu finns (?) är ju "bara" kärlek och att då påminna om att hämnden tillhör Gud är ju magstarkt...

      Det är väl huvudorsaken till att de engagerar sig men också och ej att förglömma en synnerligen billig väg för de politiska partierna att skola upp politiker för "större arbetsuppgifter". Visar de tillräckliga framfötter får de fina uppdrag inom organisationen -utanför kyrkan med största säkerhet. Gör de inget större väsen av sig - ja då får de vara kvar där förmellt medlemmar i politiskt parti men med kyrkan som står för kostnaden

      Mao det kan även vara krass pekuniära överväganden.

      Radera
  2. Denna bloggen begrep faktiskt jag. Tack! Brukar inte begripa de andra. Min storebror var socialdemokrat i ledande ställning men kristen först. En gång frågade jag honom varför inte han var ute och valtalade. Svaret var enkelt:
    "Det vill jag inte. Jag kan inte ljuga!"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klokt av din bror. Jag har själv på ett socialdemokratiskt forum läst hur man diskuterat om huruvida det var/är rätt att ljuga sig till en valseger. Den stora majoriteten ansåg att det var det.

      Radera
  3. Det måste till och med finnas olika partier (heresier) bland er, så att det visar sig vilka av er som är att lita på. 1 Kor 11:19. Dock skall inte nomineringsgrupper degenera till partier.

    SvaraRadera
  4. Det är märkligt detta att de som talar vitt och brett om tolerans i själva verket ofta är ofattbart intoleranta.

    Men kanske är det naturligt när bara lagen talar. Då finns ingen nåd (och inget behov av den heller), inget behov av att reflektera, fundera och söka källan.

    SvaraRadera