Vi måste visa respekt för dem som tänker annorlunda - det är väl en grundläggande idé i vårt samhälle? Och lagstiftningen är glasklar i vårt land. En styrelse är skyldig att i första hand se till företagets intresse. Företaget går före kunden. Kunden är intressant bara så länge det går väl för företaget. Men ett företag som förolämpar kundkretsen går det förstås inte så bra för.
I Saudi-Arabien finns en sedlighetspolis, som utifrån det som kan uppfattas som värderingar inom islam, ser till att kvinnor inte kör bil t ex. Kvinnor får bara uppträda med huvudet täckt. Ska IKEA på franchisebasis säljs i Saudi-Arabien, vill det till att följa sedlighetspolisens anmaningar. Annars blir det demonstrationer utanför varuhusen. Demon-strationer, kan man tänka.
Nu uppstår ett litet problem. I Sverige, som är ett land rätt långt från det aktuella landet, blir upprördheten stor över att IKEA låtit sig inkulturerats både här och där. Varför, vid närmare eftertanke?
Kanske finns det anledning att fundera över vad som gjorde synen på kvinnan annorlunda här. Den mytiska Blenda i Värend är exempel på en fri kvinna. Den heliga Birgitta likaså. Drottning Kristina. Alla tre är otänkbara i Saudi-Arabiens historia. Ska man vara försiktig, påpekar man inte att det kom en ny syn på kvinnan med kristendomen - för då dras alltid den fria nordiska kvinnan fram - vare sig hon funnits i större mängd eller inte. Jag undrar. Seden att sätta ut oönskade barn kunde dock inte fortgå. Ett sådant barbari är oförenligt med kristen tro. Och flickor och pojkar döptes utan åtskillnad och kvinnor fick samlas kring den stora förebilden: Herrens mot Maria. Hon fanns tryggt placerad på evangeliesidan i kyrkan och firades återkommande under året. Nog återverkar detta i människors sätt att tänka. I en kristen kultur finnms kvinnor på bild. Alltså är det ingen omvälvande osedlighet att det finns kvinnorn i t ex IKEA-katalogen.
Borde kanske Saudi-Arabien helt enkelt missioneras och bli kristet - i lagtsiftning och seder - så att IKEA-katalogen fortsättningsvis också där kan se ut som vi blivit vana vid att se den. Eller ska vi nöja oss med att göra Saudi-Arabien svenskt?
Om man sätter sig över IKEA:s allt pudlande just nu och tänker efter, uppstår intressanta principiella frågor. Och antagligen en missionsuppgift. Om inte den calvinistiskt präglade fromheten slår igenom i Saudi-Arabien kommer emellertid sedlighetspolisen då att bli arbetslös... Glad lutherdom - är det Svenska kyrkans bidrag till Saudi-Arabien nu?
Idag har jag indirekt skrivit om problemen inom svenska kyrkan på Öland och i Västergötland lika väl som i Norrland. De är större än IKEA:s affärer någonsin kan bli.
SvaraRaderaIKEA är bara konsekvent genom att vara lika "pragmatisk" som regeringen i frågan om att bygga upp en vapenfabrik i en av världens västa diktaturer. Så att ministrar ur regeringen kritiserar IKEA andas dubbelmoral.
SvaraRaderaEn grundläggande skillnad på de historiska aspekterna med ev ideologiska inslag och den kontextuella närvaron och det rent ekonomiska vinstintresset, osv , är att världen som medial är större nu än på 1300-talet. En likhet finns då i att via internet nå kunskap men denna måste landa i ett socialt sammanhang, en värld. På många skilda plan krockar idéer i en global värld. Samma fenomen finns ju på internet, bloggar och FB tex. Text kommer språkligt av latinets textus som betyder väv varav vi har ord som text och textil. När en textil läggs fram i belysning bleknar den men baksidan behåller sin färg. Mönster kan skönjas, trådar kan dras upp och följas. Frågorna blir komplexa. Om då en person älskar textilen och en annan uttalar sig negativt om den finns det risk för bråk. Därför är språket ett trubbigt instrument inte minst vid humor eller ordlek som " demon-strering", alla förstår inte eller kan inte förstå eller vill förstå. Textilen bleknar, trådarna dras upp och tillsist är allt en trasselhärva som måste nystas upp. Blir det någon väv då eller är det bättre att strunta i allt, låta frågan snabbt blåsa undan? Kanske, det är så den moderna människan gör? Snabba enkla svar, och en dag yrvaket utbrista " hur kunde det bli så här" men då är det inte längre en text, en textil, en väv, utan trasor. /Magnus Olsson
SvaraRaderaVilken är skillnaden mellan IKEA-katalogen och prästmatrikeln?
SvaraRaderaJo i den ena saknas kvinnor som borde fått vara med.
I den andra saknas män som borde fått vara med.
LG
Mycket fiffigt formulerat, men ack så sant.
Radera"Präst från Skara stift"
Smått komiskt i sammanhanget är att badrumsbilden, med kvinnan borttagen, föreställer en man som tar hand om två barn. Hur får man ihop det med saudiernas världsbild?
SvaraRaderaHar svårt får att förstå kritiken mot IKEA. Hela PK-eliten bugar och tiger för alla islamiska vanvettigheter i vanliga fall. Det egentliga målet är väl förståss IKEA där all kritik är korrekt plötsligt. Inte den vidsynta, fredsälskande och toleranta religion som islam representerar (ironi).
SvaraRaderaNej, Dag, sedlighetspolisen blir aldrig arbetslös. Kan de efter svenskt maktövertagande inte tvinga vanligt folk att bli mer påklädda, så kan de i alla fall riva ned H&M-affischer med utmanande lättklädda damer.
SvaraRadera