tisdag 16 oktober 2012

Polarn Pers julkortselände

Polarn Per har råkat illa ut. Julkortselände. Han är av typ "godhjärtad" och vill ge UNICEF sitt stöd men noterade i år att de klassiska kristna motiv som tidiagre funnits med i katalogen över julkort var borta. Han skrev artigt och frågade om inte i vart fall en - en enda, alltså - julkortsserie med kristna motiv skulle kunna finnas. Projektledaren svarade beklagande: "Det krassa svaret är att jag stämt av just detta med Pictura som tar fram vår kolektion av julkort inför årets kollektion och deras statistik visar på att sådana motiv inte längre säljer tyvärr. Därför får jag väga detta mot att vi ständigt måste se över vår lönsamhet och därför väljer de motiv som vi vet säljer."

Man kan bara bli glad. Över klarspråket. Men annars? Norstedts stora svenska historia har i 1800-talsbandet inte med Lina Sandell och om Svenska kyrkan finns i 1900-talsbandet ingenting. Jag skrev det och ni läste rätt: Ingenting. De braskande rubrikerna på tidningarnas förstasidor och löpsedlar var i tidens längd ett intet. Jag kan förstås mena att detta är tjänstefel. Vi får se hur det som var, värderas utifrån det som är. Sekulariseringen är. Polarn Per får resa utomlands för att skaffa kristna vykort. Eller gå ut på nätet. Alternativet är att hitta de mest vämjeliga vykorten och skicka dem under parollen "ju sämre, desto bättre" eller "ge dem till övermått vad smaklöshet och innehållslöshet önskar".Kanske kan någon då se vad som saknas.

I går kväll kunde jag lägga ytterligare en besvärande insikt till samtidsförståelsen. Tuulikki Koivunen Bylund håller tidig morgonandakt, som kommenterades av Fredrik Heiding. http://signum.se/behover-kristna-inte-langre-tro-pa-guds-existens/
Biskopen i Härnösand: "Tro är ingen tvångströja. Tro handlar inte om att tro på konstiga underverk som ifrågasätter naturlagarna. Tro handlar inte ens om att tro på Guds existens. Det handlar om något mycket djupare." Frågan är verkligen motiverad: Behöver kristna inte längre tro på Guds existens? Då behöver de förstås inte de där julkorten, som polarn Per envisades med att fråga efter.

Konsekvensen av biskopens om aftonen åhörda morgonandakt blev att jag frågade hunden om det fanns några skäl att inte gå och hämta sig en livräddande whisky. Hunden anförde inga sådana argument. Risken är överhängande att biskopen i Härnösandm med sitt andaktande driver oss alla ut i dryckenskap. Vad är alternativet? Inga julkort och så detta!

Men vad hade tidigare biskopar i stiftet - biskop Bohlin eller biskop Hultgren - sagt om denna teologi? Vad säger biskop Hallgren? De verkar inte ha det roligt i Härnösand. Det kanske de aldrig har haft. Det känns förresten lite som i Narnia. Ständig vinter men ingen jul - och absolut inga kristna julkort.

22 kommentarer:

  1. Jag säger UNISEF i all ära men vad är det mot Bornelings i Forserum. http://www.bornelings.se/
    Inte minst Reines fina fotokort! Prästänka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller FOLKELIND FORM www.folkelind.se där Charlotta kan erbjuda fina kort.

      Radera
  2. Inte heller i Fogelströms romanserie om Stockholm, "Mina drömmars stad" etc., om tiden 1860 och framåt, finns något om kyrkan. Enda undantaget är något om slumsystrar på Söder i Stockholm. Fogelström var en tid ungdomsledare i någon av församlingarna på Söder, men det satte tydligen inga djupare spår.

    Och EU ville inte nämna något ens om kyrkans plats i Europas historia, när ett slags förord till nuv. fördrag skulle skrivas.

    Egentligen förstår jag inte varför de politiska partierna är intresserade av något som numera så tydligt anses sakna betydelse. Fast det kanske är med kyrkan som med magnetisk kraft – man kan inte se den, men kan inte undgå att bli påverkad av dess kraft. Lägger politikerna märke till något som går kulturetablissemangets sekulariserade sinnen förbi?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fågelström var engagerad som ung i Sofia församling. Den kyrkliga seden må vara tämligen osynlig i hans böcker men inte fullt så osynlig som biskopen låter förstå. Om jag inte missminner mig figurerar km ignell i Katarina där. Ignell var udda på sin tid, tidigt liberal ( typ Strauss mm). Till saken hör att det som kallas sekularisering var ett faktum redan på 1700- talet i Stockholm vilket ex nattvardslängder påvisat att den kyrkliga seden avtog starkt och ex kvinnor började begå nattvarden utan sina män. I sthlms stad byggdes efter Adolf Fredriks kyrka på 1770- talet inte en enda församlingskyrka före Johannes 1890, fast staden växte enormt. De kyrkor som tillkom därimellan var för militära bruk, vårdinrättningar samt djurgårdskyrkan som egentligen var mer av en privat sal. De första större insatserna gjordes av sällskapet för främjande av kyrklig själavård på det pmrådet, under stark skepsis av stadens kyrkoherdar. EFS och Ersta hade kyrkor förstås, men de var inte heller församlingskyrkor. Det område som Fågelström mest skildrar, Sofia, är ett av de få, där sällskapet ej behövde engagera sig. Därför måste fågelströmd skildring anses mycket bra då religion inte haft särskilt stor betydelse i Sthlm sedan 1750. / Magnus Olsson

      Radera
  3. Stackars människor som inte leds till en tro på något, utan till en tro på tron, ja ytterst sett till en tro på sin egen tro, dvs sig själva, en av de vanligaste formerna för avgudadyrkan om jag förstått Ordet och historien rätt.

    SvaraRadera
  4. Trodde det bara var domprosten i Stockholm som trodde så.

    SvaraRadera
  5. ursäkta fel referens:
    Reine Jonsson, naturfotograf med andra värderingar än UNISEF:S förlag. http://www.reinejonsson.nu/entanke.html Njut!
    (Bornelings förlag ger ut hans kort)

    SvaraRadera
  6. Det saknades väl ett "bara" - tron handlar inte BARA om att tro på Guds existens (också de onda andarna tror ju att Gud finns och t.o.m. bävar!). Men om tron i all sin vidd och allt sitt djup inte inbegriper tro på Guds existens...

    Det säger väl något om situationen i Svenska kyrkan efter Hammars "Samtal om Gud" och diverse märkliga inbjudningar av John Shelby Spong, se http://brogren.nu/spong2.htm, att vi inte längre litar på att en biskops uttalanden av morgonandaktstypen är en rent retorisk grej, utan att vi faktiskt, även utan särskild illvilja, inte längre orkar förutsätta att alla våra stiftschefer faktiskt tror på en personlig Gud (som inte bara är "energi", "relationer", "ett verb och inget substantiv" blaha blaha blahonga).

    SvaraRadera
  7. Sett ur mina enkla ögon så gör kyrkan allt för att ge Jesus sparken som församlingens huvud....

    Vem behöver honom?

    Jag gör det :) men å andra sidan är ju inte jag välkommen i kyrkan heller...:)
    Lilian

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lilian, fortsätt att sätta ord på vad du känner! Om vi som hans lärjungar blockerar vägen fram till Jesus är det allvarligt! Sätt ord på vad som hindrar någon (kanske dig) att uppleva sig utanför gemenskapen.

      Radera
    2. Gemenskap med Gud och Jesus har jag men ingen församlingsgemenskap då ryktet går att jag är demonbesatt och andra avråds från kontakt med mig....Kyrkans avigsida, ingen tar reda på fakta utan man döms ohörd av människor som helt enkelt stör sig på en....När kyrkan blir en grogrund för skvaller och förtal istället för ett rum för bekännelse, förlåtelse och upprättelse är det något allavarligt som haltar...
      Lilian

      Radera
    3. Tja. Vad sa man om vår Herre och Frälsare?

      -Han är besatt av en ond ande.

      I så fall är Du alltså i gott sällskp, Lilian. Jag gissar, att de värsta är kvinnor: avundsjuka och bitchiga. Har jag rätt?

      Tant Svart

      Radera
    4. Demonbesatt? Inom Svenska kyrkan? Hör det till läran? Det låter som de gamla häxprocesserna!

      Radera
  8. Hur kommer man djupare än att tro att Gud finns?! Och vad är det för konstigt med underverk? Vad är det för skitgud som biskopinnan håller sig med, som inte kan göra underverk?! (Maken, som är präst, gapflabbade när jag läste upp citatet.)

    Rätt ”kul” egentligen (fast ändå inte, förstås). ”Är du kristen?” ”Ja, men jag tror ju inte på Gud förstås, för det är ju orimligt att han skulle finnas. Det säger ju naturlagarna.” Hål i huvudet, säger jag.

    Apropå julkorten kan jag säga att det redan varit så ett antal år i vanliga ICA- och Konsumaffärer. Vi skickar julkort till en gammal präst som det vore en ren förolämpning att skicka ett tomtekort till och det är inte lätt att hitta något vettigt. Det bästa kan vara ett vintermotiv av något slag.

    SvaraRadera
  9. Som sagt, stiftschefens yttrande skulle, om hon varit en verkligt evangelisk-katolsk biskop, kunna förstås välvilligt som en retorisk grej typ Jakob ("du tror att Gud är en - tjoflöjt, det tror de onda andarna också!"). Men i den liberalteologiska kontext där hon verkar - jfr Spong eller Hammars "Samtal om Gud" - blir det svårare och svårare att tolka sånt här välvilligt. Åttonde budet kan inte användas in absurdum; till slut blir stiftscheferna påvligt ofelbara och varje fromt yttrande sakrosankt.

    Jfr Göran Tunströms av K-G Hammar med sådan förtjusning citerade tes "Gud finns inte - jag tror på honom" och Koivunen Bylunds morgonandakt med Hebréerbrevets författare, som i kap. 11:6 frankt konstaterar att "utan tro är det omöjligt att täckas Gud. Ty den som vill komma till Gud måste TRO ATT HAN ÄR TILL OCH LÖNAR DEN SOM SÖKER HONOM." (tro som försanthållande och förtröstan på en gång således - det ena går inte att spela ut mot det andra).

    F.ö. har ärkebiskopen värdigats kommentera min kommentar, se http://blogg.svenskakyrkan.se/arkebiskopen/2012/10/16/tacksagelsedag/ (och föregående bloggpost för att se min låååånga kommentar). Vad säger man? Tack för svar så klart - men VAR det något svar? Jag skulle givetvis ha skrivit "måste" (bilda fria nomineringsgrupper) istället för "får", men när man läst socialdemokraternas valmanifest har man inte tid att vänta in den lååångsamma utfasning av de politiska partierna som onekligen pågår. VI KAN INTE FIRA REFORMATIONSJUBILEUM MED SOCIALDEMOKRATERNA OCH CENTERPARTIET I KYRKANS LEDNING!!! (Tacksägelsedagen bjöd centerkvinnorna på kyrkkaffe i Enångers kyrka, som de dagen till äran även smyckade. Jag säger bara: välkomna även till min hustrus Missionskyrka med kakfatet - centern lär ju gilla fri företagsamhet? - och kan inte centergubbarna också bjuda på kaffe nån gång?).

    SvaraRadera
  10. F.ö. FINNS det kristna julkort även i vanliga boklådor, och i fjol faktiskt på Konsum i Bollnäs! (Josef, Maria och barnet). Köp dem hellre där än på kristliga bokbord - så ökar chanserna att julevangeliet exponeras även i sekulära sammanhang även framöver.

    SvaraRadera
  11. Jo, tack, också maken och jag har upplevt problematiken med att hitta julkort med motiv som anknyter till anledningen till hela julfirandet. Vissa år har vi bokstavligt talat bunkrat "fromma" julkort i t ex Prag, Warszawa eller London. När dessa kort tryter har vi fått ta till kort med motiv som domherrar eller julgranar, då inköpta i ICA eller vanlig svensk bokhandel på hemorten.
    Sensmoral - köp alltid julkort vid besök i "lämpliga" städers boklådor!

    Jag i Halland

    SvaraRadera
  12. Tjaa, vad ska man säga? Någon som är förvånad? Inte jag iaf... //f.d. Kandidat

    SvaraRadera
  13. Fina julkort (och andra kort med) hittar man hos Folkelind Form, www.chexet.se

    SvaraRadera
  14. Nuförtiden finns möjligheten att beställa specialgjorda julkort efter egna eller någon annans design. T ex från Zazzle, där jag nu sökte på nyckelorden "Jesus, jul, kort" och fick upp 83 sidor med förslag på kort. En del av dem kan man själv ändra texten eller andra saker på innan de trycks. se http://www.zazzle.se/jesus+jul+alla+kort?pg=1

    SvaraRadera