tisdag 9 oktober 2012

Jesus sabbar för Världens barn

Jesus är hygglig. Det vet alla. "Det finns en affinitet för Jesus-gestalten i folket", som det hette när socialetikerna analyserade Svenska kyrkans läge på 1950-talet. Men nu blir det problem med Jesus och den stora insamlingskampanjen för Världens barn.

Upplägget är ju det att givaren ska uppmärksammas. Företag på Öland som ger pengar får sina namn med i en stor annons i Ölandsbladet. Och det var väl rätt precist detta Jesus varnade för och kallade hyckleri. "Stöta i basun", sa Jesus. Det är en överraskande biblisk beteckning på samtidens fenomen stor tv-gala. Hycklarna, säger Jesus, gör så för att människorna ska prisa dem. "Nej, när du ger allmosor, låt då inte den vänstra handen veta vad den högra gör." Och det finns ett samband mellen gåva och belöning: "Ge din allmosa i det fördolda. Då skall din fader, som ser i det fördolda, belöna dig." (Matteus evangelium har jag nu citerat. 6:2-4.)

I en kristen kultur är det noga med att fromma gärningar inte utförs i människornas åsyn, det står klart. Jag bråkar inte om galor eller om annonseringar. Problemet är förstås den spegling av vår nation som vi ser - och Svenska kyrkan spelar med i. Jag säger inget om det heller. Vilka är alternativen för vårt internationella? Vi måste vara med. Men Jesus, Jesus - han sabbar egentligen alltihop. För han visar upp oss som hycklare. Goda och glada, för att inte säga entusiastiska hycklare - men hycklare likväl.

Mitt folk, mitt folk vad har jag gjort mot er och varmed har jag bedrövat er? Kanske är det tid för kulturkritik om vi inte skulle styra på omvändelse direkt, förstås.

5 kommentarer:

  1. Det blir tydligen på detta viset när Sv. Ky officiellt bara strävar att vara en "besvarande gemenskap" och inte en gemenskap som bevarar Jesu ord. Egentligen skulle vi också kunna tala om en "besvärande gemenskap" eller "besvärjande gemenskap". På Jesu fråga:Vem säger ni att jag är duger det knappast att komma med de bilder vi har bytt med varann. Det enda som duger är det som inte kött och blod har uppenbarat utan Fadern som säger: Denne är min älskade Son: Hör Honom¡Jesus säger att den som älskar Honom bevarar Hans Ord.

    SvaraRadera
  2. Har Jesus sabbat nu igen.

    SvaraRadera
  3. Sant! Jesus säger be, inte prats om bön. Ytterst lite säger han om hur, varför. Så länge vi sitter fast i att skilja på teori och praktik, kommer vi sitta fast i teori. Änkan med skärvarna, gav, rakt av. Visst, för enskilda platser och människor där insamlade pengar skall användas betyder mängden mycket men välsignelse sitter inte i det. Antigen ideologiserar man organisationen eller så organiserar man ideologin. Be! Sök! Finn! /Magnus Olsson

    SvaraRadera
  4. Tänk på Sabbaren,så att du ..

    SvaraRadera
  5. Som Sveriges skickligaste privatdetektiv (nästan) skulle ha sagt:
    "Ständigt denne Jesus!"

    LG

    SvaraRadera