måndag 19 maj 2014

Hojtargudstjänst

Jag trodde inte jag fattat rätt först. Men det blir på torsdag en gudstjänst för medmänsklighet i S:t Olofs kyrka i Falköping. Den ligger, meddelas, strax intill torget. Då svindlar det lite. Vet inte falköpingsborna var deras kyrka ligger? Men så ser jag att alla är välkomna oavsett tro. Firar Kyrkan vanligtvis gudstjänster en torsdag kl 16? Nä. Då är folk på jobbet. Varför denna tid? Jimmie Åkesson kommer till Falköping och det förklarar inbjudningstexten: "Med anledning av att rasism och främlingsfientlighet får alldeles för stort utrymme i vårt samhälle kommer kyrkorna i Falköping tillsammans att hålla en enkel gudstjänst över temat 'Medmänsklighet'."

Vi tar det steg för steg.
Först måste man väl undra hur stort utrymme rasism och främlingsfientlighet rätteligen ska ha, enligt kyrkorna i Falköping. Vi fattar att det får för stort utrymme. Vilket är rätt mått?

Nästa fråga blir förstås frågan om Åkesson är rasist. Var finns beläggen? Skulle han kunna få vara kritisk till invandringspolitiken, det som enligt mätningar 44% av befolkningen är utan att därför vara rasist och främlingsfientlig. Vet kyrkorna att den koppling som görs i Falköping är sann? Har kyrkorna ställt sig den frågan, är det inte svårt att publicera materialet. Kan vi få se det?

Under 1900-talet har bolsjevikerna utrotat många kristna - har kyrkorna i Falköping någonsin gemensamt haft en gudstjänst eftersom kristendomsutrotningen fått alldeles för stort utrymme?

Nu ska vi vara positiva. Vad menar kyrkorna i Falköping om den svenska invandrarpolitiken? Ska vi ha öppna gränser och ta emot de hjälpsökande i Jesu namn? Eller ska den i samma namn begränsas? Hur tänker kyrkorna?

Är gudstjänsten något annat än en demonstration av rättfärdighet? Den egna, alltså. Eller är gudstjänsten politiserad. Alla är välkomna utom rasister och främlingsfientliga. Har då inte Svenska kyrkan blivit en spelplan i valrörelsen supervalåret 2014 och deltar inte Svenska kyrkan i den kampanj för att mota ett i riksdagen invalt parti som vi sett prov på t ex i Göteborg? Hur ska då demokratin värnas? Kan det till sist visa sig att sverigedemokraterna är den mindre faran och de som tystar dem den större? Är inte debatten demokratins livsluft, faktiskt mycket mer än en gudstjänst för medmänsklighet - för fokus har flyttat. Kan man ha gudstjänst för något annat syfte än för att dyrka Gud med psalmer och böner och möta Honom i Ordet och sakramenten?

Blir inte de där gudstjänsterna "för" klimat, medmänsklighet, djurhållning, veganlivsstil, alla människor lika värde och vad det kan vara något annat än gudstjänst, nämligen en from demonstration? Inget fel i det, bortsett från att Jesus visst hade någon synpunkt på uppvisad rättfärdighet.

74 kommentarer:

  1. Lysande! Precis så är det, anser jag! Idag ska du inte bli tocke på min blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske dags för ännu en signaturförändring som signal om ytterligare mera positiv omvärldsanalys? Förslagsvis nya tant lila 2.0?

      tocke

      Radera
    2. Nu var det ju så att mitt "nya" inte kom till på grund av någon sorts förändrat sinnestillstånd eller förändrade uppfattningar, utan enbart för att jag bytte blogg!:-) Och jag har alltid försvarat SD:s demokratiska rättigheter, ända sedan man för länge sedan bestämde i Kalmar fullmäktige att frysa ut dem genom att inte tala med dem. Detta är inte värdigt en demokrati! Hoppas läget är annorlunda där nu!

      Radera
  2. Eftersom få eller ingen kommer för att tillbe Gud, får man väl fylla kyrkorna med något mer marknadsmässigt?

    M Gunnesson

    SvaraRadera
  3. Ibland undrar jag om inte dessa självutnämnda gooooda är SD:s bästa valarbetare. Säkert åstadkommer de ett antal proteströster i SD:s favör. O

    Och ska det demonstreras mot politiska partier så finns det mer passande måltavlor i Sveriges riksdag.

    SvaraRadera
  4. "Det verkar pinsamt", sa Bill.
    "Pinsamt var ordet", sa Bull.

    LG

    SvaraRadera
  5. Järnrörsskandaler, kandidatbrist och måttligt intressanta kandidater till trots: Är SD inte, som stefan aake häromsistens påpekade, snarlikt moderaterna under Gösta Bohman? Det Nya Arbetarepartiet (DNAP) är det inte.

    Kan SD skrapa fram en begåvad politikerskara, lär framgångarna bli än större. Runt 1980 förfasade sig radikaler och etablissemang enhälligt över Bohmans moderater. Vp(k)-högstadielärare och journalister upprördes över tidens vindkast bland unga väljare. Står vi mitt i en liknande brytningstid, nu med invandringspolitik och välfärdsstat i fokus? SD har idag, liksom M på åttiotalet, guldläge. Frågan blir om SD kan hantera situationen.

    KJ

    SvaraRadera
    Svar
    1. SD lika gamla moderaterna? Nej, för sjutton. Vi gamla moderater ville bort från det likriktade sosse-folkhemmet, SD vill tillbaka till det.

      Men visst, en likhet var att de goda och upphöjda stod mitt i kyrkan och runkade på huvudet åt oss avfällingar, liksom alla gör åt SD idag. Att vilja befria Estland, Lettland och Litauen från Sovjetimperiet var höjden av högerextremism på den tiden.

      Radera
    2. Kanke finns då en kontinuitet mellan Bohmans moderater och DNAP?
      På 80-talet talade man öppet om att montera ned delar av välfärdstaten. I dag skapar man med hjälp av marknadskrafter och svåranpassbar migration i all tysthet ett fait accompli?

      KJ

      Radera
    3. När det gäller SD och moderaterna på 1980-talet var jämförelsepunkten i första hand migrationsfrågorna. Det är där det bränner till och det är där jämförelsen blir verkligt intressant.

      Jag tar det än en gång: Finns det någon väsentlig skillnad i synen på migrationsfrågorna mellan 1980-talets moderater och SD 2014? Hur ser den i så fall ut? Vad Säger M:s partiprogram från 80-talet om saken? Gamla moderater måste väl kunna ge klart svar i den frågan.

      Jag frågar eftersom jag aldrig tillhört M, men inte har något minne av att M på något sätt stack av från dåtidens svenska huvudlinje med en reglerad arbetskraftsinvandring och en tämligen strikt tillämpning av asyllagstiftningen.

      Lite mer redlighet skadar inte i ett sammanhang där ynkligheten och förljugenheten dagligen firar triumfer.

      Radera
    4. SD:s politik i invandringsfrågan är jämförbar med vad S genomdrev med det s.k. Luciabeslutet, d. 13/12 1989. Dvs. enbart konventionsflyktingar och "personer med särskilda skyddsbehov" skulle få politisk asyl i Sverige. http://sv.wikipedia.org/wiki/Luciabeslutet
      Luciabeslutet revs upp under regeringen Bildt 1991, varefter massinvandringen till Sverige tog sin början. M:s invandringspolitik har väl egentligen aldrig varit någon, utan enbart ett hoppande från tuva till tuva.
      "Vi gamla moderater ville bort från det likriktade sosse-folkhemmet, SD vill tillbaka till det." Skriver Hans Odeberg ovan. Är det bara jag som idag har svårt att skilja S och M från varandra? Jag tror inte det, de nya Socialmoderaterna (SM) är numera lika som bär, och verkar mest känna att folkviljan är till besvär. Nej, SD vill inte ha tillbaka det "likriktade sosse-folkhemmet", men det är därifrån vi kommer -- också ni, moderater! -- och att svenska folket nu ska påtvingas ett nytt samhälle utan att ens höras i saken, det är något moderaterna kommer att få bära ett tungt historiskt ansvar för!

      Radera
    5. Jag har varit i de då existerande DDR med 80-talets glada vpk:are och sett deras hänförelse och dans runt guldkalven. Det räckte och blev över!! Den som hade ögon och ville se med dem såg misären och förtrycket!! Ingen mat i affärerna, bara godis och sovjetisk sprit och av staten stängda och konfiskerade kyrkor. Undrar vad de tror på i dag när idealstaten DDR är död och socialismen förpassad till historien??!
      F Pierre

      Radera
  6. Tack Dag, för informationen. Det är bra för mig som sverigedemokrat att få veta att jag inte motsvarar SveK:s minimikrav, eftersom jag tydligen, mig själv ovetandes, är rasist och xenofob. Jag antar att detsamma också gäller för mina barn, så att jag inte behöver bemöda mig med att övertyga dem om att de ska konfirmeras härstädes. Och mitt körsjungande får jag väl också lägga på hyllan, för att inte någon ska behöva störa sig på min ovärdighet där framme vid altaret... Mera fritid med andra ord, eller så får jag söka mig till en annan kyrka, en som är villig att ta emot sådana som mig. Om det nu finns någon... Vad säger ni andra här på denna blogg? Vi som är kristna, men som anser att svenska folket har rätt att avgöra sitt eget lands framtid i demokratisk ordning, även vad beträffar invandringen -- finns det en sådan luthersk-evangelisk kyrka i detta land som frågar efter människan, inte efter partitillhörigheten? Jag frågar inte bara för min egen skull... /Stefan Borg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt svar har du fått. Om det finns något evangeliskt-lutherskt alternativ i Sverige, är det mig okänt. Efter vad jag kunnat se har man i Kyrka & Folk varnat för SD. Med EFS och Missionsprovinsen tycks det vara på samma sätt, men jag tar gärna rättelse om det skulle vara fel uppfattat.

      Tidningen Dagen har från sin tribun fällt domen över SD. Medlemskap oförenligt med kristen tro. Men då har vi ju lämnat den evangelisk-lutherska fållan.

      Radera
    2. Tack Jörgen, för ditt svar (-- fast jag har nog missat svaret du säger att jag redan har fått). Hur annorlunda är det inte i Danmark! Där är det tillåtet att som kristen vara med i Dansk Folkeparti, personer som Sören Krarup, Jesper Langballe, Anne Katrine Winkel-Holm, m.fl. -- alla betydande teologer och präster i äktluthersk anda har varit och är stridbara medlemmar eller har åtminstone stöttat DF. Ja, där kan man som kristen t.o.m. vara kritisk mot islam utan att bli utstött eller utpekad som islamofob (även om den politiska korrektheten även där tar sin tribut). Danmark må vara ett monokulturellt land, men det har tankefrihet; Sverige däremot, ...

      Radera
    3. Jo, nog är det stor skillnad på Sverige och Danmark. I det senare landet föraktar man inte sitt eget kulturarv som för båda länderna är korsmärkt.

      Att t.ex. en dansk socialdemokratisk ledare skulle uttala sig om det egna kulturarvet på det sätt Mona Sahlin talade om det svenska, är bara en otänkbarhet. Sedan har jag också mött danska präster som starkt tagit avstånd från DF och Tidhvervsrörelsen inkl. Krarup och Langballe.

      Visst ska man kunna vara kritisk mot islam på samma sätt som det är tillåtet att kritiskt granska kristendomens historia och trosföreställningar. Den av EU påbjudna hetslagstiftningen som även har sin motsvarighet i Danmark om än inte så groteskt tillämpad, är en skamfläck på yttrandefrihetsområdet.

      Det är en bakvägen återinförd hädelselagstiftning som ger ett särskilt skydd åt islam, men också de vänsterliberala avgudarna.

      När det gäller det särskilda skyddet för islam kan det inte råda någon tvekan om att det är oljeintresset som talat. Vem var det för övrigt som i den danska karikatyrstriden tillhörde de starkaste förespråkarna för en begränsning av yttrandefriheten om inte starka finansintressen?

      Problemet är alltså inte i första hand islams styrka utan kristen svaghet och kristet självförakt. Vi behöver stå upp för vem vi är och för det vi fått att ta ansvar för, en kristen civilisation och framtid.

      Det är t.o.m. möjligt att från en kristen utgångspunkt ha respekt för islam och se att det också finns det som förenar oss utan att för den sakens skull vara anhängare av en oreglerad massinvandring av muslimer från Mellersta Östern/Afrika eller för ett ögonblick tiga still om den förföljelse och de massmord som kristna i många delar av den muslimska världen blir utsatta för.

      Jag skulle t.o.m. vilja säga att bara den religionsdialog är anständig som inte tiger still om vem vi själva är och vad vi håller för heligt och omistligt samt talar tydligt om våra förföljda trosförvanters situation. Allt annat är i förhållande till islam att anta dhimmi status. Att göra detta frivilligt trotsar både förstånd och heder.

      Vad jag tänker om kyrkoledningens svek mot den kristna saken, mot vårt svenska, kristna, folk, har jag gett uttryck för många gånger också på denna blogg. Har du missat den saken?

      Radera
  7. Populistiskt tänkande!
    Det är vad hela frågan handlar om. Kyrkoherden i Falköping vill försöka göra sig populär och då tar man till alla knep för att nå detta. Om man åsidosätter åsiktsfrihet och mötesfrihet spelar ingen roll. Hur många kommunbor ser på detta -700 röstade på SD i valet 2010- bryr han sig heller inte om. Konstigt att kyrkoherden inte inser, att den bästa reklamen får faktiskt SD i och med dylika aktioner och genom detta ännu fler röster.
    Jag är också frågande till om det är särskilt stor "rasism och främlingsfientlighet" i Falköping. Det har aldrig uttryckts i pressen. Men många invandrare har de där. Nu återstår att se, om kyrkoherdens populistiska tilltag ökar kyrksamheten i Falköping och gör den mer medmänsklig.

    "Präst från Skara stift"

    SvaraRadera
  8. Gränsen mellan kristen förkunnelse och politiskt tal håller på att suddas ut i vår kyrka. Vi har sett det förr i vårt grannskap, men hos oss i vår tid betyder det vanligtvis vänstertal med miljöstuk. Om det beror på okunnighet eller bara opportunism skall vara osagt. Förmodligen handlar det om ett både ock.

    Till detta läggs nu en från centralt kyrkopolitiskt håll orkestrerad kampanj mot ett av våra riksdagspartier som med "fromt" darr på stämman ska stämplas som rasistiskt och främlingsfientligt.

    Detta trots att partiet i sitt valbudskap och sitt partiprogram knappast företräder något som inte skulle ha varit fullt rumsrent i 1980-talets moderata samlingsparti. SD är ett sekulärt, socialkonservativt, värdekonservativt parti på nationell grund, varken mer eller mindre.

    Att behandla SD på detta sätt är både ohederligt och oklokt. Ohederligt för att SD inte förespråkar någon annan migrationspolitik än den som tillämpas i våra grannländer. Alltså inte stängda gränser, men lägre volymer och delvis andra prioriteringar. Vid vilket tusental går gränsen för rasism/främlingsfientlighet? Är Danmark, Norge och Finland främlingsfientliga? Ohederligt därför att Sverige inte ens i dag har öppna gränser även om flertalet partier i sin iver att vara mer rättfärdiga och goda än andra uppträder som om så var fallet.

    Oklokt därför att en kyrka som låter sig reduceras till en politisk aktör bland andra därmed långsiktigt förlorar i trovärdighet i det som borde vara mest angeläget för henne och utgör grunden för hennes berättigande. Oklokt därför att den politiska pendeln vanligtvis slår tillbaka.

    SvaraRadera
  9. Läste för en stund sedan en mycket bra krönika på just detta tema. Håll till godo: http://www.ystadsallehanda.se/opinion/gastkronikor/nils-ericsandberg/article2160104/Yttrandefrihetens-okrankbarhet.html

    SvaraRadera
  10. Undrar om de oföddas rätt också ingår i medmänskligheten? Vem värnar de 100 liv som släcks varje dag på våra kvinnokliniker, i frågor där man riskerar att bli marginaliserad och stöta sig med majoritetssamhället är kyrkan ledsamt ängslig. Men då fanns det anledning att fira mässa varje gång ett parti visar sig på torget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det undrar jag också. Ledsamt ängslig var ordet. Svenska kyrkan slingrar sig som en mask så fort abortfrågan kommer på tal. Då är inte de som dödas i en abort människor längre istället ägnar hon sig åt populism.
      Hennes företrädare säger stolt att kärnvapnen måste minska men det hot som varje dag förvekligas i över 100 döda barn bara i Sverige väljer hon att vara helt tyst inför. Skäms!

      Radera
    2. Slingrar sig Svenska kyrkan som en mask i abortfrågan? Om det vore så väl! Nej, det är nog snarare så att abortfrågan är en icke-fråga som man helt struntar i. Man skäms inte ens! Jag har i många år försökt debattera om åtminstone en sänkt abortgräns. Det fanns en tid då Kyrkans tidning inte ens tog in insändare i frågan. Jag fick för ett antal år sedan in en insändare i Dagen till slut- censurerad. Då fick jag positiva reaktioner från olika håll, från katoliker och från Ja till livet. Men vad hände sedan? Jo, snabbt var Ja till livet över på homofrågor. Men det var inte detta jag hade debatterat! Det är stor skillnad på att älska någon och att döda någon! Jag var i deras ögon placerad i fack. Tyckte jag det ena, så tyckte jag också det andra. Det är fel med kategoriindelningar! Det enda parti som vill ha sänkt abortgräns i nuläget är alltså SD. Kristdemokraterna har sålt frågan till Alliansens uppfattning. Något som flera av oss har reagerat emot.
      I dag är det ju till och med fult att inte vara en mycket liberal förespråkare vad gäller aborter, men jag tror inte riktigt att alla människor i vårt land vet att gränsen för fri abort är så sen som den är och att den skiljer sig från våra grannländer, 18:e veckan för helt fri abort är en mycket sen gräns!

      Radera
    3. Abortfrågan är en av de tydligaste bevisen på att nomenklaturan i Svky har lämnat kristendomen och omfamnar en postmodern champagnesocialistisk nihilism!
      /Antony

      Radera
  11. Bloggardag: "Kan man ha gudstjänst för något annat syfte än för att dyrka Gud med psalmer och böner och möta Honom i Ordet och sakramenten? "

    Jag vet inte om vi behöver fjäska för Gud, är det inte snarare så att gudstjänst är för VÅR skull? Vi ska förberedas för evigheten hos Gud.

    Gudtjänsten borde vara sådan att den stödjer människan när hon ska möta sin Gud. Nuförtiden tenderar det vara tvärtom, den blir snarare ett irriterande hinder när man ska vända sig bort från det världsliga och vardagliga (fast jag som acimare får ju då ett kanontillfälle att träna på förlåtelsens svåra konst! Rastlösa ungar är bara en yttre bild av min egen rastlöshet).

    Det är för mycket oljud och trams och man får inte UNDERVISNING I t ex hur man ska stilla sitt sinne, orientera sina tankar, fokusera på rätt sak så att man kan UPPLEVA det som här Heligt.

    Det är demokratiskt, samt politiskt och feministiskt korrekt att låta små barn väsnas och hoppa och springa före och under nattvarden. Det hela känns som en saftstund på dagis. Kan det här vara ett av de praktiska resultaten av kvinnors inträde som präster i kyrkan? Kan det vara därför som man har tappat allvaret och förståelsen av den andliga dimensionen?

    En anonym en

    SvaraRadera
  12. I ett samfund som uppenbarligen tappat både den teologiska och moraliska kompassen återstår endast opportunism och pajaserier!
    /Antony

    SvaraRadera
  13. Tack för ett viktigt och rakryggat inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rakryggat? Det Dag skriver är i högsta grad politiskt korrekt inom vissa kristliga kretsar! Precis som det var politiskt korrekt att vara vänster i slutet på 60-talet. Nu ska kyrkan vara "opolitisk" dvs höger. "Politiskt" är allt till vänster om alliansen. Politiskt och vänster också sådant som handlar om klimat, miljö och liknande hemskheter

      Radera
    2. Jag ska berätta en historia om den "opolitiska" högerkyrkan.
      När jag var rektor på Oskarshamns folkhögskola, Växjö stift, på 1990-talet var jag medlem i S. Skolans grundare, prosten och frimurarbrodern Stig Franzén, moderat, höll, trots att han var pensionerad från rektorstjänsten sedan många år, ja, det hade funnits två andra rektorer förutom jag efter honom, ett vakande öga på skolans verksamhet.
      En dag hade S-föreningen hyrt aulan, som samtidigt fungerade som kapell, för att Mona Sahlin skulle tala där. Då ringde Stig F. och var oerhört upprörd och skickade en av sina "springpojkar" vice ordföranden till skolan. Denne tvingade mig att byta lokal. Det fick inte vara några socialdemokrater i aulan, så vi fick byta till gymnastisksalen, och vaktmästarna fick mycket extraarbete med att bära stolar. Att jag som socialdemokrat ofta stod i aulan och talade gav säkert en del mardrömmar. Stig F. drabbades senare av en stroke och miste talförmågan, och själv blev jag utköpt från rektorstjänsten. Bara som ett exempel på den "opolitiska" högern. Jag är numera borgerlig i politiken!

      Radera
    3. Jamen det är ju det jag menar! I kyrkan anser många att det är naturligt att vara höger, och att det inte är politiskt. Sossar borde inte få finnas i kyrkliga sammanhang, för de är politiska, menar samma människor. Men det var väl inte incidenten i Oskarshamn som fick dig att bli höger?

      Radera
    4. Krister, nej jag blev nog inte kristdemokrat av incidenten i Oskarshamn. Det var väl snarare så att jag återvände till ett borgerligt fadershus och att min s- tid var en 28-årig ungdomsrevolt.

      Radera
    5. @Krister. Märkligt att du menar att många anser att socialdemokrater inte borde få finnas i kyrkliga sammanhang. I Svenska kyrkan sitter ju socialdemokrater på mängder av stolar...
      Det märkliga är ju inte att det finns socialdemokrater i kyrkan, utan att de använder det sekulära partiets ideologi för att skaffa sig inflytande i kyrkan även i fråga om trons innersida. Ganska mycket av frustrationen skapas av detta. Att det dessutom påstås att Jesus var socialdemokrat och att den sekulära ideologin och den kristna tron inte går att skilja åt är ju synnerligen exkluderande för den som inte delar den övertygelsen. De sitter ju på makten!
      Sedan har kyrkan också lånat sig till politiken på den borgerliga sidan, men det var socialdemokraterna som först gav sig in i kyrkopolitiken och det verkar som om de kommer att klänga sig kvar längst...
      Utöver detta har regeringen utnyttjat sin utnämningsmakt vad gäller biskopar och domprostar under andra halvan av 1900-talet för att gynna dem med rätt partibok.
      Här finns ganska mycket att tala ut om, men om man inte känner till historien förstår jag frustrationen...

      Rudbeckius

      Radera
  14. I landet Sverige avlivas (aborteras) varje år ca 37000 ofödda små barn och det görs med stöd av landets lagstiftning och på skattebetalarnas bekostnad.

    I Sverige finns åtta politiska partier representerade i riksdagen. Det politiska parti som i sitt partinamn utger sig för att vara ”kristet” har nu i snart åtta år ingått i den politiska allians som styrt Sverige. Under denna tid har detta parti – trots att det innehaft socialministerposten - inte vidtagit några verkningsfulla åtgärder för att minska antalet aborter. Av de åtta partierna i landets riksdag redovisar endast ett (SD) något som helst förslag för att genom lagstiftning minska antalet avlivningar. (SD:s partiprogram under avsnittet abort: ”Vi ser med stor oro på de höga aborttalen. Vi vill få till stånd en nationell handlingsplan för att minska aborttalen. Partiet förordar, liksom de flesta länderna i Europa, fri abort fram till den 12:e graviditetsveckan. För abort efter den 12:e veckan till följd av medicinska eller andra tungt vägande skäl ska det krävas tillstånd av Socialstyrelsen.”

    När det fanns allmän värnplikt i landet Sverige kunde män som ansåg att det var helt oförenligt med deras tro- och samvete att döda, få s.k. vapenfri tjänst. Detta gällde de facto även under andra världskriget när Sverige var omringat om krigförande länder. Och trots det så insåg man då att argumentet ”Tänk om alla män gör så” inte höll. MEN den barnmorska som idag i landet Sverige vill åberopa sig av att det strider mot det egna samvetet att medverka vid aborter, ja hon förklaras av de ”rättfärdiga” vara ett hot mot aborträtten; för ”Tänk om alla gjorde som hon.”

    I Sverige har vi så långt dagens generationer kan minnas haft åsikts- och mötesfrihet i landet. Även extrema och samhällsomstörtande grupper och partier har fått demonstrera, om så under poliseskort . Därtill avskaffades rätten att ta lagen i egna händer redan i mitten av 1300-talet genom Magnus Eriksons landslagar.

    MEN på bara några år har väldigt mycket av dessa grundläggande förutsättningar för en fungerande demokrati luckrats upp och många tar sig nu friheten att sabotera dessa demokratiska fri- och rättigheter med motiveringen att man inte ”håller med talaren”. Och nu ger sig Sv K in i detta hyckleri kring den s.k. ”medmänskligheten”. Inte ett ord emot det förhållande att cirka en miljon barn inte fått komma till världen sedan nuvarande abortlagstiftning infördes 1974. Knappast ett ord från Sv K om att kristna människor hotas och mördas i islams namn. Men ve den som det allra minsta vågar ifrågasätta den rådande doktrinen om att den enda och bästa hjälp man kan ge miljoner av lidande medmänniskor världen över är att få permanent uppehållstillstånd i paradiset Sverige. Ja, ve den människa för den är ju därmed både rasist, nazist och fascist. Man får inte ens ställa frågan om vi hjälper utsatta människor på bästa och effektivaste sättet – eller om vi använder pengarna på bästa sätt - genom att låta dem genomgå den svenska asylkvarnen för att i ”bästa fall ” komma ut ur den ytterligare traumatiserade med ett permanent uppehållstillstånd.

    Vi kan mer eller mindre roat ”förfasa” oss över hur det kunde vara möjligt att försätta hela USA i panisk kommunistskräck på 1950-talet. Eller hur tvångssteriliseringar kunde var tillåtna i Sverige till mitten av 1970-talet. Eller om hur makarna Myrdal och statsminister P-A Hansson m fl talade om vikten av att rashygien på 1930-talet.

    Jag är helt övertygad om att vi i Sverige om kanske 20 år (om inte Jesus kommit tillbaka då) kommer att ”förfasa” oss och undra över hur vi kunde vara så aningslösa, självgoda och blinda så att vi trodde att det bästa och mest medmänskliga sättet att utrota orättvisor, korruption, fattigdom, lidande och nöd i världen var att försöka lösa detta ”i” landet Sverige. Att bara alla människor som ville och fick komma till vårt ”paradis” så skulle allt lösa sig till det bästa för allt och alla. Men till dess får man försöka stå ut med bl a den självgoda Sv K och försöka överleva det rådande ”hatet på nätet”.

    Lille Johns målare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla kommer att förfasa sig, förutom herr Dike och de än värre SS-brigadisterna vars Sturmbannfuhrer, Fräulein Klein, kommer att leda motståndet från den champagnesocialistiska tillflyktsorten Mosebacke Torg!
      /Antony

      Radera
    2. Antony,

      Ni kanske menar "obersturmbannführer" Klein och hennes doakör.

      ; - D

      Nils Nilsson

      Radera
    3. Så klart, hen har nog befodrats till graden Obersturbannfuhrer, i sin ambition att (som trogen SS-kombatant) bli Reichfuhrer!

      Radera
    4. Helle Kleins politiska och kyrkliga linje är mig främmande, men att på så lös grund nazistämpla en präst i SvK till på köpet av judisk börd och förse henne med grad i SS är anstötligt och lika motbjudande någonsin som när Jimmie Åkesson kallas nazist.

      Det förvånar mig att omdömeslösheter av det slaget publiceras.

      Radera
    5. "SS" är en fyndig förkortning på "Seglora Smedja", det måste den totalitära champagnesocialisten Klein tåla?!
      /Antony

      Radera
  15. Svenska kyrkans företrädare verkar engagera sig i alla möjliga frågor. Miljön verkar vara viktig, liksom kampen mot SD.
    Men var finns alla som högljutt engagerar sig i fallet Mariam Yahya Ibrahim?
    Inga biskopar, vad jag vet. Inte Kyrkans Tidning. Inte Dagens Seglora.

    SvaraRadera
  16. Skojig läsning! Men Dag har nog missat en hel del poänger, tyvärr. SD:s valaffischer i t-banan är bara ett av flera sorgliga exempel på hur man antyder att utsatta minoriteter är upphov till bristerna i välfärden. Det ger otäcka associationer. Men gudstjänsten är ju öppen för alla, oavsett politisk ståndpunkt. SD:folk i synnerhet. De kan behöva stärka upp sin humana sida. Och i ett läge där mer än 1000 personer kommer för att markera sitt missnöje med Åkessons linjer finns det väl all anledning att stanna upp i vardagen och be en bön om fred, medmänsklighet och försoning, tillsammans med frikyrkorna? / Jonas Hagström, kyrkoherde i Falköping

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jonas Hagström! Det är mycket anmärkningsvärt och mycket skrämmande att församlingar inom Svenska kyrkan inte kan se att det som pågår runt om i landet mot SD är ren och skär mobbning. Jag är fullständigt övertygad om att väldigt få som reagerar är insatta i deras politik. De andra hänger bara med, för man älskar att engagera sig MOT någon! Vem är du som kyrkoherde som dömer människor!? Jag trodde att sådant kallades hybris! Lägg ner era mobbningsaktioner! I en demokrati agerar man inte så här! Just detta att man påstår att man är många och att alla dessa är emot är mycket typiskt för hur mobbning går till! Är ni så okunniga om detta som kyrkoherdar? Skrämmande!
      Lisbeth Beselin

      Radera
    2. Lisbeth!
      Mycket bra inlägg här. Jag stöder dig helt i denna uppfattning.
      Jonas Hagströms tilltag är mycket anmärkningsvärt. Vad skall han hitta på nästa gång då för att bli riktigt politiskt korrekt? Mobbning hör inte hemma i en kyrka.

      "Präst från Skara stift"

      Radera
    3. Visst är det så, Jonas, att jag som du skriver kan behöva "stärka upp min humana sida". Och jag gläder mig över att du tydligen inte anser dig behöva det. Och att ni är tusen, eller ännu fler, och att vi halvmänniskor inte är så många. Det är ju tur för världen, eller hur? Min fråga till dig handlar om något annat: -- Varför kallar du dig kristen (eller gör du inte det)? Kristus kom ju till världen för halvmänniskor sådana som mig, och gav sitt liv för mig, inte för de 99 rättfärdiga dit du tydligen räknar dig själv. Om du nu inte behöver Kristus, för att du inte är min jämlike i synden, vad har du då i en kristen kyrka att göra? Betänk frågan noga, för möjligheten finns ju att din eviga välfärd hänger på ditt svar... /Stefan Borg
      PS. Här en ledtråd. August Strindberg kanske du har hört talas om. Han förstod att han var en syndare, en jättestor, och därför lät han rista in dessa ord på sin grav: Ave crux, spes unica. Det är visserligen latin, men du är ju präst, en lärare för folket, så det är väl inget problem för dig.

      Radera
    4. Försök att rädda Din heder, kyrkoherde Hagström och avlys det hela. Ett välment råd från Bartholomeus, som själv varit kyrkoherde.

      Radera
    5. Mycket bra skrivet, nya tant lila!

      Sedan en fråga till Jonas Hagström: Skulle du agera likadant om det gällde vänsterpartiet och alla deras våldsdyrkande anhängare? SD är en västanfläkt i jämförelse.

      Radera
    6. Varför utlyser du inte motsvarande gudstjänst när det vajar röda fanor med massmördare avbildade?

      Rudbeckius

      Radera
    7. I Katolska Kyrkan firar vi Den Helige Josef Arbetarens dag, på 1:a maj, som ett motmedel mot den människofientliga och massmördande socialismen!
      /Antony

      Radera
    8. Antony. Det imponerar inte på mig, eftersom gudstjänsten inte riktigt är samma sak som en politisk demonstration. Du får allt locka med något mer helgjutet om du ska få någon fångst på kroken...

      Rudbeckius

      Radera
  17. Tvi vale för politik-månglare som saluför sitt pk-skräp i Guds tempel - Tänk er en rosenrasande Jesus som kommer med råttingen och driver månglarna ut för att ni smutsar ned Guds hus. I huggormars avföda!


    Sören Josefsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm.

      Tänker just det.


      https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/v/t1.0-9/1001961_710485792336818_2222351981792735975_n.jpg?oh=6fb554acd6ebec56649a974cffe963d4&oe=53F98C63


      M Gunnesson

      Radera
  18. Jonas Hagström, kyrkoherde i Falköping, är ute på hal is när han kampanjar mot ett politiskt parti från predikstolen. Det är ett missbruk av ämbetet och skadar Kyrkan. Dock lär han komma undan med det här eftersom hans biskop Åke Bonnier själv har agerat på ett liknande sätt när han och biskop Eva Brunne (S) hetsade mot SD från Storkyrkans predikstol vid Riksdagens invigning för något år sedan. Förmodligen har Jonas Hagström försäkrat sig om Bonniers stöd innan han iscensatte sitt lilla jippo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Populister

      Nej, stiftschefen i Skara behöver nog inte Falköpingsherden frukta för sitt tilltag. De är lika goda kålsupare. Bonnier är väl också en ärans populist, precis som Hagström.
      Jag noterar att samlingen i S:t Olofs kyrka skulle kunna kallas gudstjänst, utan ett politiskt jippo är det vad det är. En gudstjänst har Kristus i centrum, men här gäller det att sprida hatpropaganda och mobbning mot ett parti som faktiskt vågat ta upp en fråga som hela 44% av svenska folket är missnöjda med hur den hanteras. Det visste tydligen inte kyrkoherden om. Det stod det kanske inget om på valaffischerna i tunnelbanan i Stockholm. Han läser in vad han vill. Sådant kallar jag blåögdhet. Är du blåögd, Jonas Hagström?
      "Skojig läsning" ja. Du får väl se vad Falköpingsborna kommer att tycka om ditt tilltag, i synnerhet de "ohumana" dryga 700 som hade fräckheten att rösta på SD senaste valet. Det kanske inte blir så skojigt för dej. Hut går hem.

      "Präst från Skara stift"

      Radera
    2. Ding-dong heretikern Bonnier är i full färd med att rasera Skara stift - vilken 1000-års present!

      Radera
  19. En märklig diskussion. Det är som om flera debattörer tror att det finns SÄPO-certifierade extrempartier. Genom certifieringen intygas att ingenting finns under ytan, att partiprogrammet säger hela sanningen om vad partiet egentligen står för.

    Såvitt jag vet, var upprinnelsen att någon hade målat hakkors på en religiös byggnad (minns inte om det var en kyrka eller moské) i Falköping. Det är inte fel att manifestera mot sådant. Men menar kyrkoherden att det finns en konkret koppling till JÅ, bör han nog förklara hur. Annars är det risk att det blir en gudstjänst för snarare än mot SD.

    Vad som också förvånar är alla som sätter sin heder i pant för JÅ. Han är ju inte på något sätt mobbad, utan tvärtom mycket privilegierad. Man kan för övrig inte mobba ett parti. Man kan möjligen mobba alla medlemmar i partiet. Men då måste man också räkna in den mobbning som förekommer internt, mot medlemmar som fallit i onåd hos ledningen eller uppfattas av denna hota dess positioner för att de har kritiserat centralstyrningen och bristen på interndemokrati och att det förekommer rasism inom partiet.

    SD är emellertid inget öppet nazistiskt parti och man kan säkert vara medlem i många år utan att märka något nazistiskt, något enstaka rasistiskt skämt möjligen. Det är som ett frimureri, med hemligheter som bara delges de mest betrodda, de som inte med minst min avslöjat att de känt sig illa berörda av ett rasistiskt skämt.

    Manifestationer (och även gudstjänster) som drar alla över en kam kan leda till att SD-medlemmar och sympatisörer stigmatiserisas och stöts ut. Detta lockar inte till avhopp. Man måste skilja mellan personen och rollen som representant för det politiska partiet.

    Jag läste exempelvis att krav framförts att en sjuksköterska borde fråntas sitt jobb för att hon blivit invald i kommunfullmäktige för SD, och detta utan att hon vare sig i jobbet eller sitt politiska uppdrag gjort eller sagt något rasistiskt eller något som eljest var ägnat att inge misstankar att hon inte skulle ge lika vård till alla.

    En sådan SD-medlem är det synd om. Det finns däremot ingen anledning att gråta över JÅ, som systematiskt tänjer på gränserna för vad som anses acceptabelt, i tillvänjningssyfte, för att ingen ska reagera mot det rasistiska budskapet. Detta låter media passera, eftersom många journalister faktiskt är som JÅ. Man kan kalla det omvänd rasism. Det är ingen slump att många SD-medlemmar - och blivande SD-medlemmar - faktiskt känner sig utpekade som "halvmänniskor" av den journalistiska eliten.

    Sedan flera personer. bl.a en homosexuell ishockeyspelare, hade mördats av nazister under 1990-talet restes krav på att Sverige skulle införa samma antinazistlagar som andra europeiska länder, bl.a. Tyskland. Jag kan inte förstå de kommentatorer, som tycker att detta vore fel. Förslaget angreps hårt av media, som erbjöd sig att själva spåra upp och straffa genom skandalisering. Alltså utan lagföring och rättegång med möjlighet för den påstådda rasisten /nazisten att försvara sig.

    Visserligen tror jag inte att man hade kommit åt JÅ med skärpt lagstiftning, men är det inte märkligt att JÅ går fri (han tillhör ju eliten), medan mindre kända medlemmar kölhalas rejält i media, om de så bara har upprepat vad partiledaren själv har sagt. Eller bara för att de är partimedlemmar.

    Vill minnas att en av dem, som ville ha detta utomlagliga straffsystem var "tryckfrihetsexperten" Nils Funke som har ett förflutet som journalist på den maoistiska tidningen Gnistan. Tanken var väl att Sverige stod inför en fascistisk diktatur, som skulle komma att använda varje begränsning av tryck- och yttrandefriheten mot kommunisterna. Därför skulle media sköta rättsskipningen på tryckfrihetsområdet, men rent juridiskt skulle nazister ha samma rätt som alla andra att framföra sina budskap.

    SD ska ha rätt att hålla möten för att lagen säger det. Men här får man nästan intrycket att de som ogillar SD:s budskap inte ska ha rätt att visa sina känslor ens om det sker på ett demokratiskt acceptabelt sätt. .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man inte anser att en person som får en tårta i ansiktet när han ska tala, som får en pizzabit svävande över sitt huvud vid ett annat tillfälle och som möts av skrik, skrän och trumpetande, som gör att han inte kan hålla möten är mobbad, då undrar jag vad man menar med mobbning! Det är väl troligt att JÅ med hög lön är priviligierad på andra sätt, men mobbad är han helt klart.
      Lycka till LFL! Inom S lär du väl inte hitta rasism? Eller? Var det inte en reporter som avslöjade sådan i M häromåret? Den finns nog i alla läger! Mer eller mindre utbredd.

      Radera
    2. LFL, självklart har SD:s politiska motståndare all rätt att offentligt och högljutt framföra sitt budskap och protestera mot SD. Hart någon påstått något annat? Det ingår ju som en självklarhet i den demokratiska processen. Frågan gäller i stället om det är demokratiskt acceptabelt att hindra SD att framföra sitt budskap genom t.ex. sabotage av valinformation, förstörande av valplakat eller organiserat oväsen vid valmöten. Det är en enkel och lättbegriplig fråga som lämpligen besvaras med ett ja eller ett nej. Ja, det är rätt att göra detta eller nej, det är fel.

      Förmodligen kommer du att svara att det är fel eftersom det med nuvarande lagstiftning är olagligt, men att denna lag bör ändras genom ytterligare begränsningar i yttrandefriheten.

      Det för över till denna fråga: Anser du att kritik av nuvarande praxis på migrationsområdet i förening med krav på en återgång till tidigare mer restriktiv praxis t.ex. i form av det s.k. Luciabeslutet (fattat av en socialdemokratisk regering) är att jämställa med rasism/smygnazism och därför bör i lag förbjudas?

      På vilket sätt skiljer sig då den synen på yttrandefriheten från den syn man hade i DDR?

      Radera
    3. Jag anser inte att Stefan Löfvén är mobbad för att de borgerliga partiledarna säger att de inte vill byta block och ingå i en regering som leds av honom. Men vi får väl se vad som händer om alliansen förlorar valet. Sådana är demokratins spelregler. Inget parti har någon skyldighet att samarbeta med andra partier. Det får även SD finna sig i.

      Jag ville visa på ett betydligt större problem än att folk utnyttjar sin demokratiska rättighet att vända ryggen mot JÅ, nämligen hur enskilda sverigedemokrater kan behandlas i icke-politiska sammanhang, som privatpersoner, till och med av sin egen partiledning. Det förtal, som praktiseras mot interna kritiker, använder förekommande fördomar mot sverigedemokrater, exempelvis att de skulle vara en sämre sorts människor. Den s.k. nolltoleransen mot rasism kan drabba vem som helst utom den ledande trojkan själv. Grundlösa beskyllningar för ekonomiska oegentligheter är mycket vanliga. Är inte detta en form av mobbning?

      Ska socialen försörja alla som är, eller har varit medlemmar i SD eller i något öppet nazistiskt parti? SD är inget öppet nazistiskt parti, och de flesta medlemmar skulle gå ur, om någon hjälpte dem att öppna deras ögon. I stället stigmatiseras de, så att SD för dem framstår som den enda trygga tillflyktsorten De personförföljelser, som drabbar enskilda sverigedemokrater, som kanske själva inte märkt något nazistiskt, inte själva varit med om Hitlerhälsningar på partimöten, är i högsta grad improduktiva. Men faktum är att partiet gör rasismen rumsren. JÅ har väl ändå givit sitt godkännande till affischkampanjen, som hetsar mot tiggande romer?

      Radera
    4. Nu har debatten inte handlat om samarbete mellan partierna, utan inläggen här har handlat om hur församlingar i Svenska kyrkan uppträder inför SD. Det är väl troligt att det finns interna problem inom SD, mycket tyder på det, men vad har dessa med den här saken att göra? De interna problemen kan väl inte legitimera att folk skränar så att möten inte kan hållas och att Svenska kyrkan på vissa håll visar hur ovälkomna medlemmar i SD är? De legitimerar inte att affischer rivs ner heller. Vad gäller tiggeriet så är det tydligen inte bara SD som ljuger i så fall, för en butiksinnehavare i Stockholm har satt upp en skylt att man inte ska ge pengar till tiggarna, för han har märkt att tiggeriet är organiserat. Det finns säkert romer från Rumänien som kommer hit av sig själva för att tigga, men det finns nog också, tror jag, ett organiserat tiggeri. Det finns det ju vittnen som har berättat. Ska detta i så fall förnekas och inte stävjas?

      Radera
    5. Bra och balanserad kommentar, ntl, jag begriper inte vad LFL försöker att bidra med till denna diskussion. I sedvanlig ordning blandar han högt och lågt, "äpplen och päron", utan någon röd tråd och med avsaknad av intellektuell stringens!
      /Antony

      Radera
    6. Och vad spelar det för roll om tiggeriet är organiserat? Det är väl klart att det är organiserat, eftersom romerna håller ihop i familjegrupper och sprider ut sig. Alla sitter inte på samma ställe.

      SD-medlemmar ska inte vara ovälkomna i kyrkan som deltagande i kyrkans religiösa verksamhet. SD-medlemmar ska inte heller kollektivt utpekas som värre syndare än andra. För det är de inte, inte de flesta.

      Sedan tycker jag att du ska begränsa dig till din egen erfarenhet. Klockringningen i Jönköping framstår ju som väldigt dubiös, om man vet att kyrkoherden, som beslutat detta, försökte sno din rektorstjänst, när han var skolpräst, och du anklagades för att ha upplåtet skolans aula för Mona Sahlin, och du tvingades flytta mötet med MS till gymnastiksalen.

      Då kan man ju undra om samma präst, om det hade blåst andra politiska vindar, hade ringt i kyrkklockorna mot socialdemokratin. Sign Antony, som antingen är ett nättroll eller en katolsk politisk extremism, har ju ett par gånger skrivit på denna blogg att Katolska kyrkan firar 1 maj som "motmedel" mot arbetarrörelsens 1 maj-firande.

      Det skadar den traditionsenliga kristendomen om denna blogg uppfattas som ett forum för högerextremism eller för ren kapitulation inför högerextremismen.

      Radera
    7. Det är väldigt tröttsamt att behöva bemöta osakligheter, LFL. Skolprästens (nuv. kyrkoherden i Jönköpings) agerande på Oskarshamns folkhögskola på 1990-talet förstärkte visserligen min kritik av klockringningen, för som jag skrev, så hade han nog gärna ringt mot mig där om han hade haft tillgång till kyrkklockor, men för det första är jag, frånsett detta, kritisk till klockringningen. Och att påstå att någon försöker "sno" en rektorstjänst är väl att ta i, även om vederbörande, när den sedan var ledig, sökte tjänsten- som jag hade trott. Men han fick den ju inte!

      Radera
  20. Om man jämför miljörörelsen med svenska kyrkan kan man se att där den förra har sakraliserats så har den sistnämnda förvärldsligats. Resultatet har i bägge fallen blivit det samma, en hybrid mellan politisk ideologi och religion. En biskop eller präst är i dag bara en politiker i annan klädnad. Kyrkans lära är bara politiska kampanjer i rituell dräkt.

    SvaraRadera
  21. Håhå, jaja. Alla i vilket fall välkomna till hojtandet i S:t Olof i morgon. Muntra och glada bloggare, rävar som svansar. ;) Jonas Hagström, kyrkoherde i Falköping

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håhå, jaja. Struntar du fullständigt i problemen och fortsätter vara populist? Vem ska du fira gudstjänst mot nästa gång? Är det dina personliga politiska ståndpunkter som styr eller känner du efter opinionen?
      Det vore hederligt med lite svar på dessa frågor.

      Rudbeckius

      Radera
    2. Föga förvånande skriver den sekulariserade tjänstemannen i Falköping ett omoget "god dag yxskaft" till svar på en omfattande och svidande kritik!
      /Antony

      Radera
    3. Jag hade naturligtvis kommit, om jag hade bott i Falköping, för att se och höra hur du har lagt upp gudstjänsten. Har du någon blogg? I så fall kan du väl lägga ut predikan samt texter som läses och vilka psalmer som sjungs på den. Vill inte döma på förhand. Men det är viktigt att även eventuella SD-medlemmar, som söker sig till kyrkans gemenskap, känner sig välkomna.

      Radera
    4. Svar till LFL: Absolut! Vi i den ekumeniska planeringsgruppen har betonat att alla är välkomna, och jag tänker särskilt SD-folk, eftersom deras partipolitik upplevs bristfällig i medmänsklighetsfrågorna. Nu är det inte jag som lagt upp gudstjänsten - det är ett gemensamt ekumeniskt projekt, och det är inte heller jag som predikar, utan pastorn från Equmeniakyrkan. Eftersom en del av gudstjänstinnehållet är beroende av vilka som kan komma ifrån och bidra kan jag heller inte ge dig upplägget nu, men jag hoppas kunna återkomma på fredag fm. Och återigen: Jag tror det är rätt väg - att tillsammans be för freden där motsättningarna är som störst. Att tillsammans be för medmänsklighet där välfärdsbrister förklaras med minoriters närvaro . Guds frid! / Jonas Hagström

      Radera
  22. JUB
    Om du ställer en fråga till mig, kan du vänta på att jag har läst och besvarat frågan, i stället för att själv besvara frågan i stället för att på ett nedlåtande sätt själv besvara frågan med vad du själv vill att andra ska tro vad jag tycker.

    Självtäkt (att ta lagen i egna händer) är ett brott, även om det man ingriper mot i sig är ett brott. Undantag finns, exempelvis att hindra en pågående stöld av något som man äger, försvara sig själv eller hindra en pågående misshandel av andra. I övriga situationer ringer man polisen, som får avgöra om det som utspelas är ett brott. Försök inte insinuera att jag inte tycker att dessa lagar ska följas, eller att de lag och rättspraxis ska ändras så att det blir fritt fram för mobbens justis.

    Du har en naiv syn på yttrandefrihet. Du skyddar inte din egen yttrandefrihet genom att försvara rätten att bedriva nazistisk verksamhet, av vilken raspropagandan är en del. Jag tycker att svenska lag och rättspraxis bör harmoniseras fullständigt med Europakonventionens artikel 9, 10 och 17. Som det är nu går Sverige längre än vad art 10 kräver, underlåter att fullt ut försvara troendes rättigheter enligt art. 9 och tillämpar inte alls art. 17 mot grov politisk extremism, vilket ger utländska nazister möjlighet att utnyttja svenskt territorium för verksamhet, som är förbjuden i deras hemländer. Detta är ett latent hot mot icke-nazisters yttrandefrihet.

    Det är inte rasism att förespråka begränsningar av invandringen, såvida de föreslagna begränsningarna inte är kopplade till ras eller etnicitet eller motiveras med rasistiska eller etniska argument. Vilket är fallet med SD:s valfilm 2010 samt den nu pågående affischkampanjen i tunnelbanan. Resenärer i T-banan ska ha rätt att slippa se sådant.

    Det finns nog intern kritik inom SD mot dessa övertramp, men den som framför kritiken öppet kan räkna med att åka ur partiet, och kan då räkna med att själv vara stämplad som rasist resten av livet. Så fungerar nämligen den påstådda "nolltoleransen mot rasism". Partiledningen framstår som hedersmän och de vanliga medlemmarna som ett rasistiskt patrask, som dessa hedersmän försöker hålla ordning på.

    Detta stämmer med den elitistiska syn, som frodas lite varstans i vårt samhälle, även i kyrkan och särskilt inom media.

    SvaraRadera
    Svar
    1. LFL, tack för svar. Tråkigt att du uppfattade mitt svar som delvis nedlåtande. Till mitt försvar kan jag bara anföra att jag tyckte mig ha rätt uppfattat hur du vanligtvis resonerar i det här sammanhanget. Respekt för gällande lag och samtidigt ett behov av att begränsa yttrandefriheten. Av ditt svar framgår ju också att jag inte tillvitat dig något osant.

      Jag vidhåller min naiva syn på yttrandefriheten, nämligen att den även måste omfatta rätten att framföra för mig djupt motbjudande åsikter.

      Jag betraktar också yttrandefriheten som överordnad religionsfriheten. När dessa två viktiga friheter kolliderar är jag benägen att låta yttrandefriheten ha företräde.

      Under inga omständigheter anser jag dessa två friheter kunna legitimera uppmaningar till mord och våld på t.ex. politiskt eller religiöst oliktänkande eller för den delen människor med homosexuell läggning.

      De allvarliga hoten mot vår demokratiska samhällsordning inkl. yttrandefriheten kommer för närvarande inte från våra få hemmavarande nazister utan från vänsterextremt och islamistiskt håll.

      Vem är det t.ex. som ofredar kippabärande judar på Malmös gator? Inte är det nazister i alla fall! Vem var det som skar halsen av en ung homosexuell man i Malmö för några år sedan. Inte var det nazister! Ett brott som inte kunde rubriceras som det hatbrott det var p.g.a. att det var "fel" förövare.

      När det gäller missbruk av Sveriges territorium då finner jag en och annan obskyr nazistisk pamflett för negligerbar, men däremot användningen av Sverige som operativ bas och rekryteringsområde för islamistisk terrorverksamhet i t.ex. Syrien för något långt allvarligare. Att detta tolereras också av det parti du företräder är häpnadsväckande. I Frankrike och England ingriper myndigheterna med kraft mot sådan verksamhet och konsekvenserna för de inblandade blir allvarliga.

      Varför denna skillnad? Jag påstår bestämt att det nazistiska hotet blåses upp till orimliga proportioner för att kunna bagatellisera vänsterextremistiska och islamistiska våldsaktiviteter och genom försåtliga formuleringar som t.ex. "smygnazism" kunna klicka ner en politisk motståndare, SD.

      SD:s valfilm 2010 har så vitt jag vet inte fällts i domstol. Jag har inte sett affischerna i tunnelbanan, men utgår från att även dessa ryms inom gällande svensk lag. Riktade de senare sig inte mot organiserat tiggeri och social turism? Det är nog bra om du talar för dig själv här och inte alla resenärer i T-banan.

      När det gäller dina synpunkter på SD och "nolltoleransen" har jag inget annat att invända än detta: Vem är det som står för rasiststämplingen?

      Radera
  23. I denna tråd kan det ju vara på sin plats att omnämna den artikel i dagens SDS där KD, Adaktusson & Svensson, oblygt exploaterar det judiska folkets lidanden för att på det sättet betala biljetten till Bryssel. Att man i sammanhanget mer än antyder att den ökande antisemitismen i Malmö skulle hänga samman med högerextremismens tillväxt i Europa och här hemma (SD) är stilenligt.

    Efter att ha sålt ut sitt partis kristna kärnvärden för att säkra sig en plats vid regeringsmaktens köttgrytor är det nu politisk ormoljeförsäljning av det här slaget som ska hålla skutan flytande.

    Gud förbjude!

    SvaraRadera
  24. Om "LFL" skrev hälften så långt, hälften så ofta och hälften så stöddigt,
    då vore bloggen och läsarna dubbelt så glada... Soli Deo Gloria!

    SvaraRadera
  25. LFL har väl nu utnyttjat HELA SITT UTRYMME på denna blogg.
    Eller finns inga gränser?

    SvaraRadera
  26. Jag kan försäkra Sven Andersson att detta inlägg (och flera av de ovanstående) hade jag inte skrivit om ingen inlett diskussion med mig.

    Jag har läst Högsta domstolens dom i Åke Green-målet samt ett par andra HD-domar rörande samma rättsområde, bl.a. ett mål mot fem nazister, som spridit flygblad med innebörd att homosexuella saknar rätt att leva. De yrkade på frikännande med Green-målet som prejudikat, men detta resonemang underkändes av HD, som alltså fastställde underrätternas fällande dom. Detta visar att svenska domstolar KAN skilja mellan verkliga religiösa motiv, och när religiösa motiv används som täckmantel för brott.

    Till saken här naturligtvis också att Green aldrig har sagt att homoxeuella är en cancersvulst, som ska skäras bort. Detta har Lars Gårdfeldt sagt och påstått att Green har sagt. För detta borde Gårdfeldt ha åtalats och dömts, men det är väl preskriberat nu. Det är nämligen inte bara ett brott att vara först med ett straffbart uttalande, utan även att upprepa det. Green hade sagt att "dessa abnormiteter är en cancersvulst". Vilket är jämförbart med uttalanden av typ "Fotbollshuliganism är en cancersvulst på idrotten". Detta inrymmer ju ingen uppmaning att mörda huliganerna.

    I europeisk rätt (Europadomstolens praxis) har religionsfriheten ett starkare skydd än yttrandefriheten, medan det är alldeles precis tvärtom i svensk rätt. Jag anser inte att Sverige alltid har rätt och att alla andra alltid har fel. Ett effektivt skydd mot missbruk av religionsfriheten är inbyggd i Europakonventionen, dels genom 2:a stycket i artikel 9 (om religionsfrihet) och dels genom artikel 17, som lyder:

    " Ingenting i denna konvention får tolkas så att det medför en
    rätt för någon stat, grupp eller person att bedriva verksamhet
    eller utföra handling som syftar till att utplåna någon av de
    fri- och rättigheter som angetts i konventionen eller till att
    inskränka dem i större utsträckning än vad som medgetts där".

    Nazistisk verksamhet, som under skydd av yttrandefriheten går ut på att genom hets eller uppvigling, vare sig det sker i tal eller tryckt skrift eller via internet förmå någon att begå mord eller andra grova brott, både kan och bör kriminaliseras enligt denna artikel. Detta gäller naturligtvis också hets, uppvigling eller uppmaningar att begå samma brott i skydd av religionsfriheten med islam som täckmantel.

    Man ska självfallet inte skylla brott som begås av extremvänstern eller av extrema islamister på nazister, för då går ju de verkliga gärningsmännen fria. Men saknar de brott mot judar i Malmö, som bevisligen ar begåtts av personer med muslimsk religionstillhörighet verkligen kopplingar till den europeiska nazismen?

    Även om man kan förstå att ett spontant hat mot ockupationsmakten och dess befolkning kan uppstå i de Israel-ockuperade områden, kan man inte bortse från att detta hat eldas på med nazistiska pamfletter av europeiskt ursprung. Jag vet inte var dessa pamfletter trycks, men konstaterar dock att grovt antisemitiska skrifter som inte får tryckas i alla EU-länder dock skyddas av den generösa svenska tryckfrihetslagstiftningen.

    Begreppet "yttrandefrihet" i Europakonventionen har en vidsträcktare innebörd än i den svenska lagen, där yttrandefrihetslagen bara omfattar Radio- och TV-program samt andra elektroniska produkter med utgivarbevis. För tryckta skrifter gäller Tryckfrihetsförordningen. Dessa lagar är yrkesprivilegier för journalister, som helt ostraffat kan begå brott, som är straffbara om de begås av icke-journalister, även mot privatpersoner.

    SvaraRadera