lördag 27 juni 2015

Friska takter för miljön

Det ska pilgrimsvandras för miljön. Start i Uppsala den 12 juli och mål i Paris den 28-29 december för där är "ett klimattoppmöte", som det heter i Egendomsnämndens i Växjö stift protokoll §26. Vad har detta idoga vandrande med Egendomsnämnden att göra?
Jo, detta:

"Pilgrimscentrum i Linköpings stift, tillsammans med Linköpings stifts övriga enheter, planerar att plantera ekar längs pilgrimsvägen i Sverige. Det ska planteras en 4 m hög skogsek vid varje kyrka/stift/församlingshem där vandringen gör uppehåll med möten."

Då närmar vi oss uppenbarligen skogsfrågor och sådana är ärenden för Egendomsnämnden. Men frågor ställer sig ändå på kö.
Ska vandrarna släpa med sig ekar genom landet. 4 meter ek väger några kilo och i Växjö stift ska det handla om cirka femton (15) ekar. Hur många är vandrarna? Hur långt ska ekarna bäras? Hur djupt gräver man för en sådan ek och då ska alltså de arma pilgrimerna bära med sig spadar, eller? Och spannar för vatten att hälla i planteringshålet, förstås. Vatten finns förhoppningsvis på plats. En smålänning undrar efter sin natur (där kom det-begreppet natur!) vad en ek i den storleksklassen kostar.

Den frågan lämnas besked om.
Egendomsnämnden betalar, det är fattat beslut om den saken. En ek kostar "lite över 2000 kr". Drygt 30 000 i Växjö stift, sålunda. Pengarna tas av prästlönetillgångarna.

Sånt här gillar jag.
Miljöengagemang som andra betalar. Medial uppmärksamhet så fort en ek ska i jorden. Och folk som på arbetstid engagerar sig och engagerar andra. För klimatets skull!
En del teknikaliteter undrar jag fortfarande över.
Vilka vandrar? Folk i arbetsför ålder kan väl inte vara från jobbet nästan ett halvår? Eller är vandrandet för några just jobbet - betalt av vem och för vad?

Tillbaka till ekarna.
Ska pilgrimerna släpa dem med sig? Eller är möjligtvis tanken att de ska levereras på plats, alltså grävas upp någonstans, köras iväg till cirka femton olika platser och så grävas ner? Ska det då klimatkompenseras för transport och kanske för att maskinellt gräva upp det fyra meter långa trädet, för det är inte helt enkelt att hantera den jordkokan med spade gräv.

Jag förstår fuller väl att när det handlar om ansträngningar för klimatet får ingen möda skys. Men påminner inte detta väldigt mycket om mannen som ville ställa upp för fosterlandet, som gick i krig: "För fosterlandets skulle skyr jag inget offer. Jag är beredd att för fosterlandets skull riskera varje manlig anhörigs liv."  Eller som moster Astrid, hon som aldrig via någon ärkebiskop fick hälsa till påven, skulle sagt: "Det är lätt att skära breda remmar ur andras läder." Kanske särskilt om allt är etiskt högstående och moraliskt berömvärt.

Jag skulle kunna citera ett lämpligt Jesusord för klimatpilgrimer också: "Var fräck, var fräck, så går du fram i livet." Matteus evangelium 31:14 (nya översättningen)

Tror ni inte att klimatfrågan blir viktig i Almedalen också. Där går politiker, makthavare, Svenska kyrkans makthavare, journalister, kommunikatörer och lobbyister tillsammans med en wannabees. Varifrån den offentliga makten utgår, vet vi. Det ger grundlagen besked om. Från folket. Det har frågats vart den tog vägen sedan. Vi vet: Almedalen. Själv funderar jag på ett medborgarinitiativ: Folket mot Almedalen. Hur vore det?

16 kommentarer:

  1. Skall det bli mer av symbolhandlingar (ekologiska ekplanteringar) och deltagande på politiska arenor (almedalen) än Gudstjänst och bön? Skall vi ägna oss mer åt att skapa och stärka varumärken än att bära fram Jesu Kristi vittnesbörd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det inte uppenbart?

      Radera
  2. Funderingarna kring offer påminner mig om den stora debatten i engelska underhuset 1940, då Chamberleins ledarskap ifrågasattes – han som hade kommit hem från München med "this piece of paper", som Mr Hitler hade skrivit på. Då sade den gamle liberale politikern Lloyd-George: Kriget kräver att vi alla gör våra offer. Nu är det dags för premiärministern att göra sitt offer: avgå. (Chamberlain blev tvungen att göra just det, och så kom Churchill i stället.)

    SvaraRadera
  3. En kostlig syn, dessa kyrkobyråkrater, betalt och pliktskyldigt vandrande mot Paris i en skog av löv.

    Ett modernt korståg?

    "Deus vult!"

    Eller något ur MacBeth:

    "Macbeth shall never vanquished be, until Great Birnam wood to high Dunsinane hill Shall come against him"?

    Vad bådar detta för klimat och SvK, anser nornorna?


    Argus

    SvaraRadera
  4. Klart är, att Egendomsnämnden fått bra rabatt på de stora träden. Rimligen är priset ändå exklusive moms, stöd, uppbindning, gnagskydd, transport, bevattning, dränering och annat, som man väl får förmoda till en del även belastar mottagande kyrkor/stift/församlingshem.

    Men är beloppen något att gnälla om, om man kan visa sig lite nyttig och relevant?

    GG

    SvaraRadera
  5. SvK in einer Nussschal (nötskal) eller skulle man kanske hellre säga Eicheln (ekollon).
    Och man vet inte om man skall skratta eller gråta, men "hedras ändå" som Lotta Svärd; leider nicht.

    En annan i Halland

    SvaraRadera
  6. Heliga ekar.... detta kommer att uppskattas av den nya religionens druider! Själv tänker jag på ett varningens ord från profeten Jesaja (1:29).
    Antony

    SvaraRadera
  7. Om man nu inte kan, förmår eller vill plantera senapskorn enlikt Jesu liknelse, så får det väl bli 4 m höga färdiga ekar så fåglarna får någonstans att bygga sina bon. Snabbt och ingen undgår att se hur fina kejsarens nya klädet är i direktsändning, och som sagt någon annan betalar ju vävarna och skräddarna.

    Lille Johns målare.

    SvaraRadera
  8. Natt och Dag27 juni 2015 10:33

    Ek-ologiskt initiativ alltså.

    SvaraRadera
  9. Med tanke på varifrån pengarna hämtas, så kanske man kan begrunda att ekarna inte är några falska profeter.

    De kommer säkert att bli till nytta för (l)ekfolket.

    SvaraRadera
  10. Mycket finns att undra över kring dessa ekar. Kanske får vi vända oss till någon av Svenska kyrkans chefspolitiker, om de inte har semester. Helle är väl upptagen i Sousse med minnesmässa tänker jag mig (utan Kyrie, Gloria, evangelium, prefation och epikles). Kyrka blir hon väl i så fall utan också för SKUT huserar väl inte i de regionerna. Kanske går det att sammanlysa med någon koptisk patriark. Eller en friluftsgudstjänst under nyplanterade pilgrimsekar. Två flugor kan bli på smällen.
    /Sub versus/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget gloria i "minnesmässa". fm

      Radera
  11. Varför i all sin dar köpa så stora ekar? Det är föga pilgrimsaktigt att plantera halvvuxna träd för låånga pengar. Fel igen. Som vanligt... fm

    SvaraRadera
  12. Jag hade mässan i Paris i åtankarna.. Har för mig att det var en högmässa mot våld. Där kapades det mesta bort; som jag vill minnas även gloria men jag kan minnas fel.
    /Sub versus/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Paris vaut bien une messe!

      Henri IV

      Radera
  13. Du är så rolig.

    Påfundet är löjeväckande.

    SvaraRadera