Kyrkoherdarna har tydligen fått mejl med beskedet att en ny kyrkohandbok är på väg och att alla "snart" kan tycka till. Som om en kyrkohandbok handlar om tyckande! Men ursäkta en åldrad yngling. Borde inte kyrkostyrelsen få vetskap om det kyrkoherdarna nu delges? Kanske. Om det inte var bråttom, bråttom eftersom Kyrkans Tidning kom med kritiska synpunkter denna torsdag Är utskicket något annat än en bekräftelse på att kyrkohandboksarbetet befinner sig i ett utsatt läge? Kaos kanske. Jag vet inte. Men en insatt bedömare talade om den nationalkyrkliga byråkratin och sa att den "löper amok". Förtroendeskapande åtgärder tarvas. Som ett mejl. Ett mejl betyder så mycket.
Hade jag varit komminister eller kyrkomusiker, hade jag kanske undrat över varför just kyrkoherdarna skulle få de hugnesamma beskeden. "Undran" ska förstås som irritation. Min egen erfarenhet att kyrkoherdar är den kategori präster som minst sköter den så kallade gudstjänstverksamheten. Om musiker framstår som kritiska, skulle väl musikerna på ett alldeles särskilt sätt omhuldas? Kan man tänka.
"Snart kan alla tycka till", heter det i meddelandet. Saken gäller väl just nu att folk inte har insyn och skulle gärna ha det. Det vore också av värde att få underlag för att kunna förstå varför folk hoppar av och av intresse att få veta vilka de experter som hjälper till i arbetet är. Man kan kallas "expert" men vara expert i division 4, 5 eller 6 också. Violka äro de och varifrån hava de kommit?
Upplevelsen av det pågående kyrkohandbokaarbetet är en upplevelse av stängda skott. Och det är bra på fartyg som Titanic men inte bra i Kyrkans skepp. Hägerströms omdöme håller också: Om upplevelser kan man inte diskutera. Man får nöja sig med att förhålla sig till dem, antar jag.
Det lilla knepet att uppfatta debatten som att "många är engagerade" är en etablerad politikerhållning när det kommer kritik. Är det inte väldigt bekymmersamt att denna handboksprocess, som började som en fråga om översyn, nu dragit iväg på ett sätt som utsätts för kritik i Kyrkans Tidning, i Dagens Nyheter och i Svenska Dagbladet. Och ändå har vi kommunikatörer!
Jag håller före at Solveig Ininbergs inte korrekt beskriver situationen i sitt kyrkoherdemejl. "För att kunna ta till vara (heter det inte tillvara, sammanskrivet längre? DS) alla synpunkterna, göra bearbetningar på ett grundligt sätt och få tid för expertgranskning förlängdes tidsplanen för revisionen." Så var det väl ändå inte. Inte riktigt. Kyrkohandboksarbetet höll på att haverera och kyrkostyrelsen tog nya tag för att räta upp processen. När många vet det, ska det sliras med orden, menar jag.
Ska jag inte känna mig lugn och trygg nu. Kyrkoherdarna har fått mejl för att kunna känna sig just så. Själv blev jag orolig. Juggernaut, liksom.
Ärkebiskop Antje twittrar på och meddelar att hon ber för de två konfirmander som kämpar för sina liv, för kamrater och ledare. "Alla ungdomar nära våra hjärtan." Fler än Antje har bett, till och med för kyrkoherde Lasse, kanske, han som får ta ett mödosamt ansvar. Det finns sådana som manat varandra att be, vet jag. Men är twitter forum för att bekantgöra det egna fromhetslivet? Matteus 6:1-6. Själv hoppas jag att det nu är någon annan än Antje som twittrar, det som påståtts i bloggkommentarer. Men ska vi verkligen hålla på att låtsas om ett förhållande som inte är? Ärkebiskopen som en person i Kyrkans personala struktur är en sak. En etikett eller ett varumärke är något annat.
Så läggs till uselt arbete osanningar. Vi har en god handbok. Egentligen vore det enda som behövdes att domkapitlen lite oftare tar dem i öronen som gör hemsnickerier på det liturgiska området. Nu kan det till och med bli så att den som i en relativt vettig miljö hävdar att man borde följa handboken kan bli utskrattad. Hur det är i de miljöer där vissa älskar att hitta på något nytt och eget kan man bara drömma mardrömmar om.
SvaraRaderaStoppa detta handboksarbete! Vänta ett antal år. Börja sedan om med en öppen process där alla experter medverkar inte bara de som tillhör "innegänget".
Moskva menar, med all rätt, att Svky lämnat kristenheten och det är uppenbart att det är improvisationsteater som "gäller" i det postkristna samfundet!
RaderaAntony
Kyrkokansliet närmar sig dock det gamla Moskva genom den pravdaaktiga ton som projektledaren tillskriver församlingarna med.
RaderaDet pågår just nu ett "upprop" märk väl inte uppror mot handboksförslaget. Inte skall de som liknas vid "Bagdad Bob" få det sista ordet. Allt står inte väl till och svenska kyrkans präster har lång erfarenhet att bli "överkörda" och vissa kan vittna om den apostoliska erfarenheten att bli betraktade som perikathärma, men så är det att vara i försoningens tjänst.
RaderaHu! Hemska saker att höra om Antje. Det kan vara hennes man som sköter själva knapptryckandet - då ska hon väl inte ge sken av att det är hon själv! Som trycker! Låt er heller inte luras av uppgifter som att hon efter eventuell operation har bandage över det opererade ögat och faktiskt får använda det friska ögat. Det får var någon måtta på bedrägerierna som denna så kallade ärkebiskop utsätter oss för, vi som bara vill henne väl!
SvaraRaderaEn fråga till bloggaren som finns på besök i maktens boningar. Sitter kyrkostyrelsen bara och jamsar med kring handboken? I så fall, varför? Okunskap, ointresse, feghet, lojaliteter eller politiskt spel?
SvaraRaderaArbetsformen skapar inte någon styrelsens kreativitet. Det beslutas efter korta föredragningar och jag tror ledamöterna understundom måste känna sig osäkra i beslutsprocessen - och då agerar man inte. Handlingar tröskas i gruppmöten, förstås. Men det gemensamt kreativa arbetet som styrelse är inte modellen. Det är skada för oavsett valsystem så finns i styrelsen några viktiga personer med koll på vad som händer. Men det finns också, förstås, ledamöter av gängse slag, de som kom till fröken med äpple eller blommor under höstterminen. "Mamma hälsar!", ni vet.
RaderaNär det skallas mot sossar är jag inte med. Några av socialdemokraterna har slitit hårt med de svenskkyrkliga frågorna utan sneglingar mot partiet.
Men vi får väl den kyrkostyrelse vi förtjänar. Var förs debatterna i övrigt i Svenska kyrkan? Vem ställer konstruktivt kritiska frågor i arbetslag eller prästerliga sammandragningar?
Är det du, Anna, som döljer dig här? Jag tar in kommentaren för något säger den väl även om jag inte fattar vad. Lapp för ögat praktiseras inte längre, som vi insiktsfulla läkarbarn vet. Vila är vad som ska gälla.
SvaraRaderaÅh tack! För att du tog in den. Vi vet ju annars vilka högt ställda krav du har på dina kommentatorer. Men ett tips så du slipper fråga vem det är är att klicka på länken på namnet. Det är just därför man har den funktionen.
RaderaJag själv är läkarsyster men använde mig så där lite självständigt, av nätet för att se att man dock använder något som heter "bandagelins". Men varför skulle lapp eller lins vara i stället för vila? Oavsett kan man också misstänka att man använder sig mest av det friska ögat i början.
Men du som läkarbarn vet tydligen också hur vilan ska se ut. Hon förmodas ligga i sängen i ett mörkt rum och inte tala med sin man om världens händelser. Hon får varken knappa på sin mobiltelefon eller meddela sig på något sätt med världen. Det är så det ser ut när man opererat ögat.
Inte konstigt då att Sugbritt är upprörd när hon ser ÄB:s vilda twittrande!
Det var alltså Anna! Jag har intuition. Eller mångårig själasörjarerfarenhet. Jag tror Anna kan släppa Antje sjukskrivning och ordinationer. Hon klarar sig själv. Spela Max Raabes Für Frauen ist das kein Problem.
RaderaMen snälla du, nu tror jag du skojar med mig. Förstår du på allvar inte att du kan klicka på länken för att se vem som skrivit en kommentar? Förstår du på allvar inte skillnaden mellan när det står "Anonym" i svart text och ett namn i ljusare text på den övre raden och att det senare länkar till något? Datakurs Dag! Für Männner grosse Problem eller hur ska man tolka det?
RaderaMen jag tackar för ditt tips om att släppa Antjes sjukskrivning. Det känns som en lättnad att kunna göra det faktiskt.
Ah, vilken lättnad. Äntligen lite humor.Humorn är symptomet på icke låst situation vilket gör utvecklingen möjligt.
RaderaJag har ju testats i olika sammanhang. Det har haft sitt intresse. Till skillnad från t ex skvallerkäringar som är personorienterade är jag närmast extremt sakorienterad. Det är en styrka och en svaghet jag hanterar genom att umgås med goda kristliga kamrater. IRL och i INRI, som vi säger.
Radera"Extremt sakorienterad" var ordet! Allt vi fått läsa om Jackeléns sjukskrivning, hennes solglasögon, hennes man osv har varit EXTREMT sakorienterade!
RaderaEnvist har jag försökt framföra att kyrkohandboksarbetets upplägg är fel, Det bärs av en idé om vad en kristen gudstjämst är, som inte stämmer och då hjälper inget löfte att få "tycka till". Den skall ge de församlade ett lyft, helst en känsla av eufori och en smak av himmelsrik som i Uppenbarelseboken 5 f. Den skall inte lära ut att tänka rätt. Om den vill vara folklig, kan den lära av just stundade prinsbröllop. En enkel liturgi som klart anger vad saken gäller: Skriftens ord om äktenskapet, löftena att älska "tills döden skiljer oss åt" förbön med brudmässans "Gud du som förenat man och kvinna och givit dem din välsignelse ..." Fader vår enligt taditionen som folket känner. Sist ett lyft med Bethowens nia.
SvaraRaderaStyrgruppen kunde sändas att vara med på "The Last Night wih the Proms" i Londons Albert Hall med euforin i "Land of Hope and Glory" och "Jerusalem". Folkligt alltså.
Herrens bön i den "nya" formen blev både språkligt och teologiskt underkänd av Rom, varför Katolska Kyrkan använder den "traditionella" Fader vår.
RaderaAntony
Men intuitionen.... den har du säkert men de flesta trogna läsare här förstod nog och kunde sedan själva se vem Sugbritt är. Dessutom vet de att en viss "Sigbritt Svensson" tilltalat just mig med vänliga ord här på bloggen, och att jag med min "intuition" efter mångårig erfarenhet som själaglädjare förstod att det inte var någon Sigbritt som skrev.
SvaraRaderaSugbritt? På den här bloggen är man mer intresserad av en annan kroppsöppning! Förresten borde du sluta att vistas på den här bloggen - man blir inte precis en bättre människa här! Men det är kanske inte heller meningen?
RaderaDå blir frågan, Per Nilsson, var man i stället blir en bättre människa? Och vari detta bättre då består?
RaderaKanske lite mer av granna ord?
Kanske lite mer av vanlig, anständig förljugenhet?
Kanske lite mer av main stream, så man känner igen sig utan större ansträngning?
Lars Jensen
Här är ännu ett exempel på hur Katolska Kyrkan går åt ett helt annat håll än det postkristna samfundet, vars nomenklatura fortfarande verkar tro att de är "föregångare"!
SvaraRaderahttp://www.catholicculture.org/news/headlines/index.cfm?storyid=25239