lördag 27 februari 2016

70 000 läsare

Kyrkans Tidning har en upplaga om 27 100 ex men 70 000 läsare, inhämtar jag i bladet.  När Vår Kyrka på sin tid närmade sig 30 000-strecket var det kris och Kyrkans Tidning kom till. Har KT varit uppe i 52 000 ex? Jag minns inte. Vår Kyrka var dock över 60 000. Gav det 150 000 läsare? Om detta samtalas föga. Det är som om pressfrågorna alltid var någon annans. Och det blev de väl när "Vår Kyrka" kallades "Deras Kyrka" eller när i vår tid KT finns i ett ex på expeditionen och bläddras igenom. Det är nog det som kallas "läses" enligt chefredaktören.

Nu rekommenderades jag av chefredaktören att läsa Åke Bonniers facebooksida.  Där fanns hans text om prästernas svar på frågan om Jesus är enda vägen. Chefredaktören hyllade biskopen för texten. Jag letade mig fram och hittade just på facebook-sidan en artikel från - Dagen!  Den hänvisningen till själva källan den klara, klarade inte Kyrkans Tidning att ge. Märkligt.

Åke intervjuades alltså.
I Dagen!
Dom är alerta, pingstvännerna.

Vad kom Åke fram till?
Att Gud kan mycket väl göra saker som vi inte tror att han kan göra.
Vilka vi? Det tycks vara ett rätt oprecist "vi" och jag tänker mig inte riktigt inräknad i denna gemenskap.
Men så blev biskopen orolig - och när biskopar är oroliga är det inte roligt utan fara på kyrktaket. Åke: "Jag kan bli lite orolig när man på något sätt säger att 'vi har hela sanningen och alla andra har fel'. Och att det bara finns en väg till frälsning och det är genom Jesus Kristus. Vi ska tala tydligt om vår väg, det är den enda väg vi kan vittna om som kristna. Sedan måste vi låta Gud vara Gud."

I all sin obegriplighet är detta likväl vackert.
Men några frågor föranleder väl den biskopliga oron.

Först detta att han bara blir "lite" orolig. Det lugnade mig. Men sedan kom det ett klargörande som kräver ett klargörande. Har biskopen hört någon på "något sätt" säga det han uppfattar? Hur då? Stund och ställe kanske vi skulle behöva veta. Är det ett påhopp på Jesus som säger - eller är det bara ett hitte på av älsklingslärjungen Johannes - att han är vägen, sanningen och livet?
Jag lägger till en hänvisning för de kunskapstörstande:
http://kyrkligdokumentation.nu/holmbergjoh141015.pdf
Har inte Kyrkan uppfattat saken på det viset utan att förfalla till spekulationer om Guds alternativ utan pekat på Jesus och sagt: Vägen!
På så vis missionerades också i Västergötland, när det begav sig. Han är Frälsaren, inte bara en frälsare i mängden.
Är det som biskopen kallar "vår väg" särskilt intressant? Blir det inte väldigt jagfixerat om vi allihop ska tala om vår väg - och då är ingen väg sannare än någon annan eller annans?
Det där att vi ska låta Gud vara Gud är, handen på hjärtat, just nu ett mindre problem. Det större är väl alla miljoner som inte låter Gud vara Gud eftersom de i vart fall är funktionella ateister.  Kanske därtill teoretiskt begrundade ateister även om dessa är få.
Å andra sidan är det gott om kyrkomedlemmar som är just funktionella ateister.

Detta var uppenbarligen en text i chefredaktören Ewa Wiréns smak. Jag vet förstås inte vad detta säger, men något säger det.

Annars är det nog lite synd om tidningen Dagen, som klandras av Pressombudsmannen och Pressombudsnämnden (PO-PON) för prästpåhopp.
PO-PON menar att Dagen kommit med felaktiga fakta i det s k Visby-fallet, rätt omskrivet förra året. 43 personer hade slutat uppgavs det. Nu redovisas att 21 sagt upp sig under tre år och gått till annan tjänst (vilket väl betyder att de slutat men graden av missnöje med domkyrkoförsamlingen framgår inte riktigt, DS), 17 hade gått i pension, tre hade avlidit, en blivit riksdagsman och en slutat på grund av arbetsbrist. Man skulle av detta kunna förstå att det egentligen inte finns några problem i Visby. Domprosten själv har anmält. artikeln till PO. Han kan vara glad. Anklagelser som att man är "den farligaste sortens chef" och att mobbningskulturer frodas under ens chefskap är svåra att försvara sig emot. "Därför bör tidningar vara försiktiga med den här sortens svepande, nedsättande beskrivningar när de inte kläs i konkreta exempel."

Bra, PO. Så vad med kvinnoprästmotståndare som offentligen målats ut som sexualneurotiker eller kvinnohatare? Svepande och nedsättande beskrivningar som inte kläs i konkreta exempel. Ska PO göra en revision av vad tidningar under närmare sex decennier låtit undslippa sig och så bära fram ursäktskransar och lägga på de beljugnas gravar? En variant av den populära kollektiva skulden...

I Visbyfallet återstår väl för Dagen att ta nya friska tag och så kan tidningen citeras i Kyrkans Tidning, men först när någon biskop tar upp en intervju med sig i Dagen och lägger den på Facebook. Kanske jag kan få bidra med en reklamslogan?
"Dagen - tidningen Kyrkans Tidning förtiger. Voldemort, liksom."
Det kan ge prenumeranter.

Dagen har 17 200 prenumeranter och 52 000 läsare. Den kommer ut fyra dagar i veckan. Det betyder antagligen att vi för jämförelsens skull måste räkna 4x17 200, dvs 68 800, för att få fram en veckosiffra. Eller tänker jag fel nu?

Nå, Kyrkans Tidnings 70 000 läsare är mer än Dagens Seglora, ni minns den publikation som lanserades för att ta upp kampen med Kyrkans Tidning. Heja Helle! Men hur är det med anslagen? Vilka betalar till seglorianerna och för vad? Vad hette han som var publicist där och hur var det med de långa julloven och sommarloven? Någon som minns?




17 kommentarer:

  1. -Undrar om BloggarDag har 70.000 läsare? funderar Maja.

    - Kanske om man räknar dem som under ett år tittar in några gånger, tänker Pelle högt.

    Den där Svanslösingen skall då alltid spela så cool!

    Elaka Katten Måns

    SvaraRadera
  2. Upprepade gånger sägs det att INGEN läser Bloggardag. Det är ett påstående av folk i Kyrkans Hus, så det måste vara sant.

    SvaraRadera
  3. Bonnier har blivit vald till ordförande i Svenska Bibelsällskapet meddelas inför årssammankomsten.
    Ska sällskapet nu präglas av ultraliberal bibelsyn?
    En bloggläsare som inte prenumererar på KT

    SvaraRadera
  4. Made my day!
    Eller, på Svenskiska: "Dag gjorde min dag".
    Klart han inte gjorde men roligare blev den, av ovanstående rapport! Likaledes mer lärdomsrik.
    Thanks!

    SvaraRadera
  5. "biskopar", "präster", "folkkyrka"... Den som har ögon och öron vet att tro och kristendom handlar om nåt helt annat än bonnierskt mitrasvammel och altartango. Statskyrkan i Sverige var feltänkt från början, ett övergrepp som förtryckt och förpestat livet för miljontals människor genom åren, de grövsta mot kvinnor som stämplats för att de fött barn "utanför äktenskapet" samt mot den andliga motståndsrörelse som utvecklades till frikyrkan. sv-"k" har betydligt mer än förföljelsen av samerna att ställas till svars för. Av sv-"k" återstår idag en lealös härva vars stora intresse består i att den vita flärpen sitter rätt under hakan. En ömkansvärd syn. /John

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Statskyrkan i Sverige var feltänkt från början." I så fall får man gå till 380, då kejsaren gjorde kristendom till imperiets religion. Genom hela medeltiden var det sedan en kamp om hur mycket staten skulle få säga till om, men statskyrka förblev det. Reformationen övertog endast en fungerade modell, men fursten kunde öka sin makt, eftersom det inte fanns någon stark kyrklig central auktoritet. Man måste dock konstatera att i Sverige tillät inte biskoparna kungen att göra hur som helst.

      Radera
    2. Det är riktigt. Statskyrkoidén börjar redan på 300-talet. Men trots att den avskaffats som omöjlig 300 år senare dyker den upp i Sverige som gubben i lådan som "fungerande modell" för statsmakten - dock: inte för tron och kristendomen. De politiskt tillsatta "biskoparna" var själva en del av överhetsmakten och såg liksom "kyrkoherdarna" först och främst till att gynna sina egna ekonomiska intressen. De s k tiondena utarmade bönderna och gjorde dem och Sverige ännu fattigare än vad de hade behövt vara. Denna åderlåtning pågick ända fram till 1910. sv"k" har som sagt mycket att stå till svars för. /John

      Radera
    3. John, du läser dessvärre historien så att den passar din övergripande idé, inte efter hur det faktiskt var, vilket i och för sig ofta är komplicerat, men aldrig så renlinjigt som du anser.

      Bara några punkter: Missionen bland germanerna, från 700-talet, skedde under tydlig kontakt med hövdingarna.

      Biskopsutnämningar i Sverige har i grunden alltid utgått från kandidatnomineringar i domkapitlet eller bland stiftets präster. Det finns exempel på att kungen har struntat i de framröstade kandidaterna och utnämnt en annan, men de tillfällena är faktiskt få.

      Radera
  6. Om man vill berömma sig med många läsare kanske det inte är det smartaste draget att lägga spärrar på websidorna till näst intill alla artiklar?
    Kyrkans tidning - för de introverta och genuint ointresserade?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi vill ha många läsare - självklart. Vi gör bra och viktig journalistik för alla som är anställda i Svenska kyrkan eller har intresse för dess utveckling. Men vi måste också finansiera journalistiken därför tar vi betalt för papperstidning och för vår sajt (där man faktiskt får mer innehåll än i tidningen). På Facebook är vi dock generösa och den som vill debattera eller följa våra debatter har fritt fram på kyrkanstidning.se.

      Radera
    2. Åtminstone Kyrkans tidning läser Bloggardag.
      Jag undrar vilken av dem som har flest sidvisningar per år?

      Radera
  7. Dagen erbjuder f n en månads provabonnemang inkluderat webtidningen för alla som vill prova. Bara att ringa eller skriva

    Kundcenter: 08 - 619 24 20
    E-post: info@dagen.se
    Postadress: Dagen, 105 36 Stockholm
    Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00 - 16.00

    P

    SvaraRadera
  8. Att den relativistiske postmoderne stiftchefen i Skara gång efter annan lyfts fram som en bildad och klok ledare säger det mesta om tillståndet i det postkristna samfundet!
    Antony

    SvaraRadera
  9. Om det finns en särsild väg till himlen för ateister, är den nog öppen för judar och muslimer också. Men Bonnier vill ha en särskild väg för SINA släktingar (som är troende eller sekulariserade judar), och är "generös" genom att låga muslimerna åka snålskjuts på den judiska vägen. Så slipper HAN känna sig ensam i himlen. Utan att förbarma sig det allra minsta över alla kristna, vars släktingar är ateister.

    Jag har just fått veta att jag skriver här för att jag vill vara "stor" - tydligen är man det om man tillhör Dags "doa-kör". Gör jag det?

    Samt vidare att det jag skrivit om samernas rättighet är off topic, eftersom Dags teologiska meningsfränder inte torde ha någon möjlihget att påverka i den frågan.

    De, som läst vad jag har skrivit här under åren, torde emellertid veta att jag är mycket kritisk mot att Svk ska uttala sig i frågor av vetenskaplig (klimatet!) eller politisk eller .... art, som prästutbildningen inte ger någon särskild kompetens för.

    Kyrkans ursäkter till samerna rymmer så mycket hyckleri och anpasslighet till de politiska vindarna, så att det hade varit bättre om kyrkan hade tigit.

    Och vad säger Bonnier? Om trolltrummorna var en särskild, samisk väg till Gud, så borde väl midvinterblotet i Gamla Uppsala också vara det?

    Vi nutida krista, som tror att Jesus är vägen, sanningen och livet, har väl aldrig förnekat att den samiska jojken duger lika bra som kyrkomusik den gregorianska eller hårdrocken?!

    Pricis som någon har skrivt här ovanför har den svenska kyrkan betydligt mer än behandlingen av samerna att ställas till svars för.

    Att Svenska kyrkan är den svenska kyrkan, betyder inte att svenskarna som folk är skyldiga till de övergrepp, som den statsmakt som även förtyckte sitt eget folk, gjorde sig skyldig till i umgänget med andra folkgrupper.

    I stället för att fara runt om be om ursäkt för allt ont som de hemska svenskarna har gjort, borde Svk stödja samerna i de nutidens strider (men i så fall blir de väl liv i luckan i Luleå stift, för där finns även gott om motståndare till samiska rättigheter, även bland kyrkofolket) - eller tiga.

    Svk-biskoparna forsätter att pumpa ut sin vämjeliga flervägslära i samma nu, som kristna och yassidier tvångskonverteras till den muslimska vägen. Varför ber inte den svenska ärkebiskopen de religiösa minioriteterna i MÖ om ursäkt för medlöperiet redan nu?

    SvaraRadera
  10. Att hävda att det finns en väg "runt Jesus" (hur det nu går till) för judar kan härledas till Rom 9-11 och att Gud i så fall inte omintetgör sin egen trofasthet; det handlar m a o då om att förstå Skriften. Att däremot ställa någon annan väg än Jesus i utsikt för den som inte befinner sig i förbundet med Israel är något radikalt annat än vad Gud ställt i utsikt. Huruvida Gud avser göra något utöver det han ställt i utsikt är inte upp till oss att spekulera i; önsketänkandet må vara fromt, det är icke desto mindre slappt.
    Kh på landet

    SvaraRadera
  11. Det vi kristna främst har att förhålla oss till är Jesu ord i missionsbefallningen: "gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn".

    Jag ser egentligen ingen anledning till att det judiska folket skulle vara undantaget från detta. En bärande tanke i kristen tro är väl ändå att lagen inte kan skänka rättfärdighet. Dess uppgift (med flera hundra föreskrifter) är snarare att få oss att inse att vi aldrig kan förtjäna vår rättfärdighet; detta sker endast genom Guds nåd. Lagen ska alltså "driva" människor till Jesus Kristus.
    //Robert

    SvaraRadera
  12. En viktig skillnad mellan KT och Dagen gäller deras nätupplagor (vilka väl inte var inräknade i bloggarens siffror). Många läser Dagen på nätet, men saknar den som papperstidning. När det gäller KT är det tvärtom: många läser den i pappersformat och några av dessa läser den också på nätet, men de som bara läser den på nätet är nog väldigt få. Själv tillhör jag just dem som läser KT (och SPT) i pappersformat och Dagen på nätet, och jag tror att vi är ganska många som känner behov av att komplettera KT med både Dagen och SPT. / Markus

    SvaraRadera