lördag 13 februari 2016

Från Havanna

Frasse hörde av sig för att berätta om vad han och patriarken Kirill fått ihop. Några punkter tyckte han att jag borde lägga ut på bloggen som ett uttryck för vad de stora kyrkorna menar om de förfölja kristna. Det gör jag gärna. Nu får somliga något att tänka över. Svenska kyrkan går före - men fel väg?

Innan punkterna kommer till er uppbyggelse kanske jag också ska påpeka att jag har en vän som druckit vodka med Kirill långt innan han nått sin upphöjelse. Det var inte i fastan förstås för då håller vi inte på med sådana dumheter. Men lite imponerande är det. Min vän omfattar inte riktigt det kyrkopolitiskt korrekta konceptet i Svenska kyrkan utan det andra, det mer äkta. Jag noterar detta mest för att ni ska förstå att den svenska kyrkoledningen inte på länge får dricka rysk vodka med patriarken. Den ryska kyrkan har nämligen brutit med den svenska. Vi ses som en kyrka man inte vill ha med att göra - och kanske då än mindre dricka vodka med. Min vän är glad i sitt unika, antar jag. Är hon inte, borde hon bli och vara.

Nu kan ni läsa. Hela dokumentet publiceras på annat ställe - leta i Vatikanen eller vänta på Signum, antar jag. Ni får på förekommen anledning Reader's Digest och så kan jag nu vid lunchtid komplettera med att kyrkligdokumentation.nu lagt ut dokumentet i sin helhet. Service!

8. Our gaze must firstly turn to those regions of the world where Christians are victims of persecution. In many countries of the Middle East and North Africa whole families, villages and cities of our brothers and sisters in Christ are being completely exterminated. Their churches are being barbarously ravaged and looted, their sacred objects profaned, their monuments destroyed. It is with pain that we call to mind the situation in Syria, Iraq and other countries of the Middle East, and the massive exodus of Christians from the land in which our faith was first disseminated and in which they have lived since the time of the Apostles, together with other religious communities.
9. We call upon the international community to act urgently in order to prevent the further expulsion of Christians from the Middle East. In raising our voice in defence of persecuted Christians, we wish to express our compassion for the suffering experienced by the faithful of other religious traditions who have also become victims of civil war, chaos and terrorist violence.
10. Thousands of victims have already been claimed in the violence in Syria and Iraq, which has left many other millions without a home or means of sustenance. We urge the international community to seek an end to the violence and terrorism and, at the same time, to contribute through dialogue to a swift return to civil peace. Large–scale humanitarian aid must be assured to the afflicted populations and to the many refugees seeking safety in neighbouring lands.
We call upon all those whose influence can be brought to bear upon the destiny of those kidnapped, including the Metropolitans of Aleppo, Paul and John Ibrahim, who were taken in April 2013, to make every effort to ensure their prompt liberation.
11. We lift our prayers to Christ, the Saviour of the world, asking for the return of peace in the Middle East, “the fruit of justice” (Is 32:17), so that fraternal co–existence among the various populations, Churches and religions may be strengthened, enabling refugees to return to their homes, wounds to be healed, and the souls of the slain innocent to rest in peace.
We address, in a fervent appeal, all the parts that may be involved in the conflicts to demonstrate good will and to take part in the negotiating table. At the same time, the international community must undertake every possible effort to end terrorism through common, joint and coordinated action. We call on all the countries involved in the struggle against terrorism to responsible and prudent action. We exhort all Christians and all believers of God to pray fervently to the providential Creator of the world to protect His creation from destruction and not permit a new world war. In order to ensure a solid and enduring peace, specific efforts must be undertaken to rediscover the common values uniting us, based on the Gospel of our Lord Jesus Christ.
12. We bow before the martyrdom of those who, at the cost of their own lives, have given witness to the truth of the Gospel, preferring death to the denial of Christ. We believe that these martyrs of our times, who belong to various Churches but who are united by their shared suffering, are a pledge of the unity of Christians. It is to you who suffer for Christ’s sake that the word of the Apostle is directed: “Beloved … rejoice to the extent that you share in the sufferings of Christ, so that when his glory is revealed you may also rejoice exultantly” (1 Pet 4:12–13).



9 kommentarer:

  1. Patriarken Kyrill, då metropolit av Smolensk och utrikesansvarig, kom på eget initiativ till Visby i anslutning till Theobalt. Ryska kyrkan hade planer på ett andligt ceter i Vamlingbo längst ner på ön. Ringde Uppsala för att fråga protokoll. Där hade han varit 1968 men inte blivit bjuden sedan. Uppsala visste inget om hur en sådan person skulle behandlas. Så jag bjöd honom med entourage och andra på middag på Kronholmen. Vin blev det, men vodka var inte tillåten representation.

    Alla kristna och andra med bör läsa hela deklarationen från Cuba. Utomordentligt bra.

    SvaraRadera
  2. De kristnas lidanden i MÖ är förvisso hjärtskärande. De är dock snart över.

    Men blir inte vår negativa uppfattning av den pågående rensningen ändå lite kolonial? Vi vet att inhomogena samhällen är mera osäkra och konfliktbenägna samt präglas av låg tillit. När man nu i MÖ tar tag i sina problem, och gör dessa mångkulturella samhällen monokulturella, och därmed ökar det sammanhållande kittet, bör vi väl bejaka sådana tendenser i stället f a motarbeta dem? Britter och romare sades härska genom att söndra. I MÖ gör man sig kvitt judar, kristna, yesider och andra avvikare för att motverka just söndring och ett kolonialt arv.
    I Europa vet de länder som tidigare haft stora minoriteter av t ex tyskar och judar att uppskatta sin nya relativa enhetlighet efter andra världskriget. Man vill inte gärna ersätta de fördrivna med muslimer, sägs det nu öppet i Polen, Ungern och Tjeckien. Polackerna överlät med varm hand under kommunisttiden sina kvarvarande judar och kriminella romer till Sverige. Varför skall det multikulturella Sverige nu avstå från att göra en liknande varaktig insats för Mellanöstern? Alltså bejaka dessa samhällens enhet och söka mildra processen genom att avstå från onödig kritik och i stället ta emot dem som inte förmåtts till omvändelse till majoritetskulturen.

    AMDG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommentaren väcker frågan vad det kommunistiska Polen gjorde med sina laglydiga zigenare (som man kallade dem på den tiden)?

      För övrigt förstår jag att ADMG anser att jag snarast borde återvända till Gotland, eftersom jag, bl.a. genom min dialekt, förstör huvudstadens homogenitet. Kanske gör jag det också med min kristna tro i den tydligt sekulariserade kulturen.

      Radera
    2. Möt mig i en mörk gränd, AMDG. /Olof Olsson

      Radera
  3. Ursäkta mitt tonläge nu men är det inte en smula (en stor smula) arrogant och von oben att hela tiden använda epitetet Frasse om påven Fransiscus? Herr Sandahl som yvades över Jacklens utsikt häromdagen kanske ska vara glad över att han inte behöver gå i påvens sandaler.

    Inte katolik, , , , , än

    SvaraRadera
  4. Här är hela texten: http://www.news.va/en/news/joint-declaration-of-pope-francis-and-patriarch-ki

    SvaraRadera
  5. Med den deklarationen publicerad så faller ju hela biskop Tyrbergs argument om att inte uttala sig av hänsyn till kyrkor lokalt.
    Vem skulle i sin slaktariver över kristna i detta område bry sig om vad SvK inte säger när Krille & Frasse är så tydliga?

    Den text som citeras ovan tycker jag är strålande och i någon mån applicerbar även på platsen där den skrevs.

    SvaraRadera
  6. Förföljelser mot kristna är väl inget för Svenska kyrkan att bry sig om? Det är kanske inte så många kristna som flyr hit idag. Antingen kan de inte, eller också söker de skydd hos sina muslimska grannar (de kurdkontrollerade områdena i närheten, i hopp om att en dag kunna återvända hem till det som tills nu har varit de sista kristna enklaverna i MÖ. Att de kristna församlingar, som grundades av Jesu egna lärjungar, riskerar att utraderas bekymrar inte Svk och hennes ärkebiskop. Hade hon varit lika kallsinning inför judarnas öden, om hon hade levt på den tiden. Gjorde Raoul Wallenberg fel, som koncentrerade sina insatser till judarna? Han borde kanske i stället ha rädda civila tyskar från de allierades bombningar? De vita bussarna borde kanske inte ha kört svårt medtagna judar, som låg på bårar i bussarna, till Sverige. Om man i stället hade kört fullt friska tyskar, som kunde transporteras sittande, hade man kunnat rädda många fler människor till Sverige?! Det handlar väl om att rädda största möjliga antal människor, och inte speciella männinskor. Även om den folkgrupp, de tillhör, hotas av total utrotning, så är de väl bara människor?! Att en viss kulturell eller religiös tradition upphör att finnas till, spelar väl ingen roll - speciellt inte om enstaka enskilda individer överlever fysiskt - även till priset av tvångskonvertering. Är det detta som kallas "mångkultluralism"?! Människor må ha olika genetiskt ursprung, men de ska växa upp i samma monokultur?!

    Beror Antjes kallsinnighet på den tyska miljö hon har växt upp i, eller på en anpassning till de f.d. extremkommunister som har tagit över i förbundet "Socialdemokrater för tro och Solidaritet"? Om de kristna församlingar, som grundades av Jesu egna lärjungar, inte kan leva vidare i sin ursprungliga miljö, utom möjligen bara i diasporan, är kanske ingen förlust för en "kristenhet" som inte tycker att det är viktigt att bevara den kristna traditionen, sättet att tolka svåra bibelställen ?!! Det som sker i kyrkan är kanske bara ett sätt att ge en förment gudomlig sanktion till besluten av partikongresser, riksdag och kyrkomöte?!

    Undrar vad Antje har emot SD? Hon vill ju tydligen, liksom de ersätta den etniska och religiösa mångfalden (mångkulturen) med monokultur. Jaså, hennes mångkultur ska vara synkretistisk och inte traditionellt svensk?! Men gör detta någon skillnad för de människor, som känner att deras etniska eller religiösa särprägel tas ifrån dem - oavsett om de råkar vara infödda svenskar eller kristna invandrare, eller rentav medlemmar i någon muslimsk riktning, som inte tolereras av jihadisterna?

    Svk ser alltså inga problem med att de få kristna flyktingar som har lyckats ta sig hit, placeras på samma asylboenden som muslimer, bland vilka kan finnas extrema islamister?!

    En av alla de nya entreprenörerna i flyktingbranchen klagade häromdagen på att hans anställda inte får genomleta flyktingarns väskor och rum efter droger, vapen och cigarettändare. Ett av hans boenden hade nyligen bränts ner av en av de boende.

    Den danska polisen söker däremot igenom på jakt efter kontanter eller värdeföremål, varmed vistelsen kan betalas. Entreprenörerna i Sverige får 350 kr per dygn för en vuxen asylsökande och 1.900 kr för ett ensamkommande barn. Därtill får asylanten själv 24 kr per dygn i fickpengar. Inte mycket kanske, men den totala dygnskostnaden ligger klart över socialnormen för försörjningsstöd för den som har en mindre hyreslägenhet.

    SvaraRadera
  7. (forts) Svk:s bidrag till debatten är att de numera införda gränskontrollerna i syfte att hålla nere antalet inte behövs, om Migrationsverket bara behagar hyra stiftsgårdar mm som flyktingförläggningar. Skulle inte kyrkan kunna upplåta dessa anläggningar till självkostnadspris till kristna flyktingar, emedan en flykting som inte bor hos någon av MV:s entreprenörer får 71 kr/dygn för sitt uppehälle (+ 24 kr, antar jag)?

    Men det var så sant, kristna ska blandas med dem, som kan vara deras förföljare. I det "mångkulturella" Sverige kritiserar vi Danmark för deras beslag av kontanter och värdeföremål, som vissa flyktingar har med sig. Och vi kritiserar länder som särbehandlar kristna flyktingar.

    Svenska kyrkans hycklerig slår det mesta i den vägen. Naturligtvis anser jag att muslimska flyktingar från Burman, där muslimer förföljs av medlemmar av den buddistiska folkmajoriteten, inte ska placeras bland buddister.

    När ärkebiskopen talar om det "antimuslimska komplexet" far hon med falskt vittnesbörd mot sin nästa. Själva ordet "komplexet" antyder detta, att hon inte begränsar sin förkastelsedom till de antimuslimska rasister, som tyvärr också finns.

    Frasse och Krille vet bättre.

    SvaraRadera