tisdag 2 februari 2016

Fuckin' Pigs

Det var förutsägbart.
Från ett hem för ensamkommande flyktingbarn berättades i P1 om en incident där en i personalen skrikit "fuckin' Pigs" till några av de boende. Han som skrikit, Danne, intervjuades. Han var verkligen den skyldige. Den journalistiska ansatsen var kritisk. Var det värdigt att skrika så? Danne förklarade att han försökte markera i en upphetsad situation. Jag kan förstå resonemanget. "Lugn, bara lugn" skrek Muminpappan upphetsat. Och så tänkte jag: Det är fina journalister vi har. De ståtar med en moralisk agenda. De slipper möta hot och våld. De kan ringa upp i efterhand och är av typ gamla adjunkter, lite stående över våra enkla sammanhang och inte så lite av messerschmittar.

Nu var journalisterna idoga.
De ringde upp en av dem som inspekterar hem för ensamkommande. Hon skulle navigera både med avståndstagande och i insikt att personal hotas och att en har dödats. Det var uppenbart bekymmersamt att navigera så. Hon avlönas av skattemedel.

Hon kunde förstås inte säga, att ibland blir situationen sådan att den måste avbrytas med bestämt tal och några kan fullständigt adekvat - beroende på vad som hänt - med goda skäl kallas "fuckin' pigs". Danne ställde en fråga som lämnades obesvarad, frågan varför filmen som tagits av incidenten som föregick inte visades. Det var en bra fråga. Men situationen är befängd.

Vi ger de ensamkommande flyktingbarnen trumf på hand mot personalen. Vem vill egentligen utsätta sig för den situationen, att bli uthängd med en replik som ska uppfattas vara belastande, när man försökt reda ut en kris? Jag skulle ju kunna påminna om vad som hände i Emmaboda, kalabaliken i Bender lik men utan kung. Sönderslagna möbler och fönster - och vi ska betala. Den som filmat och fått ut filmen i media, kanske höstar in lite stålar.

Jag skulle förstås också kunna ta upp frågan om simhallar, som tjejer inte vill besöka eller de tafsande gängen, som jag på något sätt av oklara skäl ska kopplas samman med därför att jag är man.

Jag tar i stället upp frågan om kategori.
Vi tänker i kategorier. Nu ska den som är ung inte få vara på fejjan, Instagram eller Snapchat. Det är ett beslut som inte är personligt utan riktat mot en kategori. Några hanterar inte de sociala medierna och då införs regler som gäller hela kategorin. Det tycks vi tycka är i ordning.

Varför tar vi då emot en hel kategori, som kallas "ensamkommande flyktingbarn", när det verkar som om vi inte kan hantera just denna kategori? Är det rimligast att säga att vi tyvärr kan ta emot just denna kategori av hänsyn till dem som en nation först måste värna, de egna medborgarna, och med tanke på huliganerna kanske också ett värn för de ensamkommande. De ensamkommande kommer till Sverige från Danmark eller Tyskland. Dit får de utvisas utan besvärande utredningar, eftersom beslut fattas att en kategori inte är önskvärd.

Är detta dålig kristendom?
Är den kristna tron den ideologiska kraft som inte kan skydda mot våldsverkare utan med nödvändighet måste öppna dörren för dem som illa gör?
Det tror inte jag - men jag blir gärna övertygad om att jag har fel.

Är det så orimligt att uppfatta saken så, att de ensamkommande uppfattar att de av olika skäl (sociala/religiösa) har rätt att tafsa på tjejer, rätt att inte kränkas genom ett besked att de inte får gå och köpa godis, som saken tycks ha gällt i Lindås/Emmaboda samt rätt att resolut markera när en från personalen säger till genom att hugga ner denna misshagliga person, som skedde i Mölndal?

Jag skriver nu inte om utsattheten för kategorin ensamkommande flyktingbarn utan om något annat, vilket kanske måste påpekas. Då finns det möjligtvis skäl att inte beskriva en kategori - och de skälen skulle jag gärna vilja se och se kritiskt analyserade. Hur mycket elände måste vi höra talas om innan det blir aktuellt att vidta åtgärder? Märk nu att jag då inte heller alls tagit upp berättelserna om en mängd polisinsatser på dessa boenden, insatser i sådan storleksordning att de påverkar polisarbetet. För 5000 insatser, som det rapporterats om, har tagit resurser från något annat - eller bara inskränkt på polisens fikaraster?

Nu tror ni att jag är främlingsfientlig - och det är fel.
Jag lyssnade bara på radion kl 17 i fredags och det programmet bekymrade mig när jag tänkte över det jag fick höra tillsammans med andra nyheter som rapporterats.
Ibland måste en klok människa säga: Det här går inte längre.
Gör det verkligen det?
Hur långt och hur länge då?
Jag är bekymrad över en större fråga än repliken "Fuckin' Pigs" när det är konflikt på ett boende.
Är inte ni?


17 kommentarer:

  1. Hur skulle Jesus ha gjort? /John

    SvaraRadera
    Svar
    1. John
      Han skulle gjort som den gode trädgårdsmästaren.
      Klippt kulorna och kastat dem på elden.
      Till låga kostnader gick det att lugna ner
      folk på den tiden.

      Karl-Alfred
      .

      Radera
  2. Skicka dit Svenska kyrkans internationella chef nästa gång det blir kalabalik, hon som säger "att Svenska kyrkan behandlar alla lika" när det begås ett folkmord på kristina bröder och systrar.

    SvaraRadera
  3. Jag hörde också detta program på P1 och tycker att den intervjuade inspektören var tämligen verklighetsfrämmande. Omgiven av uppretade killar utan hämningar går det inte att uttrycka sig artigt, på det av inspektören godkända sättet om man vill överleva. Men inspektören stod väl i ett annat hörn av skolgården, än där pojkarna brakade ihop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, vad skall en ansvarig nu svara?

      Svaren avges enligt kartan, ej verkligheten. Om en romersk biktfader tillfrågas, kommer nog kyrkans offentliga doktrin att utläggas. Hur själavården sedan i det konkreta fallet utfaller, blir vad man kallar en pastoral fråga.

      Lars Jensen

      Radera
  4. Frågan är om inte "kategorierna" just sammanblandas. De marockanska gatubarnen är inte flyktingar på så sätt att de flytt från politiskt förtryck eller krig även om deras levnadsförhållanden varit jävliga. Många har nog inte heller sökt asyl och kommer definitivt inte att göra det om samarbetet med Marocko förbättras och de kan utvisas. De rör sig här i en skuggtillvaro här i Sverige och det lär man inte förhindra genom att andra ensamkommande med asylskäl inte får sin sak prövad ens.

    SvaraRadera
  5. Det var en präst i min omgivining som alltid myndigt sa "Lugn, bara lugn" till alla och envar. Jag visste inte att han härmade Muminpappan. Det var obildat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Borde nämnt hans namn: Widar Hedin. En hyvens man som även var så populär bland högreståndsdamer att de bad honom förvalta deras stiftelser eller något i den stilen, vilket fick till följd att han stack åt mig en och annan tusenlapp när jag var fattig student. Det var uppskattat och behövdes, kan jag säga.

      Radera
  6. Vad är det för fel på den där regionen (Mellanöstern och Nordafrika) egentligen. Varför tar de inte hand om sina barn och ungdomar på ett bättre sätt själva. Marocko t.ex är ju inte ett land som är i krig med någon. Vad gör alla föräldrar, politiker, myndigheter, moskéer etc. Vet de inte att man måste hjälpas åt i ett land om det ska bli ett bra samhälle. Någon gång måste ju människor försöka att göra något åt sin situation och sina länder och inte bara fly. Den där delen av världen är ju ändå starkt präglad av Islam som säger sig stå för medmänsklighet och barmhärtighet, något konstigt är det.

    Den nyfikne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den nyfikne: Vad var det för fel på Sverige för hundra år sedan? Eller ännu hellre, för etthundrafemtio år sedan? Ett helt igenom kristet land... Varför tog vi inte hand om de fattiga så att de slapp lämna sitt land för det okända Amerika?

      Radera
    2. Anna
      Har Du inte fått någon utbildning med
      anknytning till F-orden. Då tänker jag
      på de, där en försiktigt inledning med
      blommor och bin krävdes.
      De tog hand om de fattiga. Trälade och
      kanske en dålig skörd blev resultatet.

      Nu skall Anna få lösa ett problem.
      Du är mamma till 8 barn.
      Din make har en inkomst på 25000 SEK/mån .
      Ingen diskmaskin.
      Ingen tvättmaskin.
      Inget varmvatten.
      För att göra det lite mer spännande
      är Du gravid.
      Jag höll på att glömma att Du även har
      ett ansvar för någon gammal förälder

      Du är ju troende.
      Tror Du att Du klarar detta.
      Det är bara att sätta igång.

      Lycka till och glöm inte att betala skatt.

      Karl-Alfred
      .

      Radera
    3. Det finns goda skäl att misstänka att Karl-Alfred inte har förstått min poäng.

      Radera
    4. Anna
      Du har rätt. Var finns poängen.
      De som for till Amerika gjorde
      sig även delaktiga i häleri.

      Jag skulle även nämnt hyra.
      För en torpare var den mer än
      hundra dagsverken.

      Morfar, indelt soldat och far
      till 8 barn.
      Farfar, rallarsmed och smed
      och far till 8 barn.
      Farmor, kom med de två äldsta
      barnen till Älvdalen. Där var
      hon kocka åt ett rallarlag.

      Anna, håll rågångarna öppna.

      Karl-Alfred
      .

      Radera
    5. Karl-Afred: "Rågångar"? Och varför berättar du om din släkthistoria för mig? Jag ser inte direkt vad det har med saken att göra, att jag sa att religionen inte nödvändigtvis ska ses som förklaringen till att ett land är fattigt eftersom Sverige också har varit det och att det knappast var kristendomens fel.

      Vill du höra min släkthistoria i nästa kommentar? Kanske alla kan berätta sina här?

      Radera
  7. Anna
    "Vad var det för fel på Sverige för hundra år sedan? Eller ännu hellre, för etthundrafemtio år sedan? Ett helt igenom kristet land.."

    Hungersnöd, missväxt. Religionsfrihet?

    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungefär samma fel som i många av de länder folk flyr ifrån, en befolkningsökning som leder till fattigdom.Som i sin tur leder till befolkningsökning.
      Människan är driftig och söker inkomst.
      Då fanns amerika som villigt tog emot människor för att på sikt bygga tillväxt av dy nytillkomna. Nu finns Sverige och Tyskland.
      Frågan är hur vi ska kunna bygga tillväxt här idag utan att ge nytillkomna en odlingsbar jordplätt som vi stjäl från ursprungsbefolkningen.
      Utan arbete, ingen tillväxt.

      Radera
    2. Tillväxt kan skapas. Arbete likaså.

      Det är bara att dra pluggen ur den ljumma välfärdsbaljan och radikalt sänka lönerna för svagare grupper. Förr eller senare når vi en nivå, där även de idag improduktiva både kan och tvingas försörja sig på låg nivå. Det kan kallas kartoffelkur eller havregrynsterapi.

      Starka neoliberala krafter vill idag sänka välfärdsstaten. Troligen har de på lite sikt redan lyckats.

      AMDG

      Radera