söndag 2 april 2017

Behagsamhet, fruktan eller glädje

Jag är i Lund och bor på Bishop's Arms på S:t Petri kyrkogata. Detta faktum ägnade jag inte så stor eftertanke innan jag kom hit, men fattade plötsligt att detta hotell har sin frukostmatsal där Bokcaféet tidigare låg. Bokhyllan jag sågade till är sedan länge borta. Med caféet liksom. Bokhandeln Arken består. Jag vet inte, som det heter, vad det säger. Men något säger det.

Jag hörde Folke T Olofsson föreläsa om Polykarpos med flera. Han är duktig, som alla vet som läst Credo i tre band. Själv sa jag lite om Lutherska Världsförbundet 70 år. Biskopen Stephen Munga talade om Jesus med aposteln Tomas som ingång. Det var, tror jag mig kunna säga, en innehållsrik förmiddag. Därefter intressanta seminarier. Frimodig kyrka levererar. Jag gjorde mitt andra varv på Arken.

På Bloggardag noterar jag att POSK-aren Dike går till försåtligt angrepp mot POSK-aren Reinholdsson. I denna lilla kampanj sätter Dike sin lit till socialdemokraterna, de som var missnöjda med annonsen i Sätila. POSK-aren Reinholdsson ville forma en attraktiv annons, en som inte uttryckte plattityder. Plattityderna hade sina anhängare i S. Och detta ger POSK-aren Dike sin support. Ingen tycks ställa frågan om det blev en bra annons. Jag tror man ska passa sig för att rösta på POSK. Rätta mig om jag har fel. Hur ska POSK egentligen ha det? Stötta Dikes kampanj för partipolitisering? Då kan man veta att Frimlodig kyrka är emot partipolitiseringen i sig själv. Utan sidoblickar om det är S eller SD eller C. Jag tror att jag kan tänkas återkomma till frågan om den partipolitiserade Svenska kyrkan...

När jag ska summera den rätt långa gårdagen, skiljer jag mellan människobehagsamhet, människofruktan och människoglädje. Att behaga människor är en synd att passa sig för. Det inställsamma står under domen. Det gör människofruktan också, det där att inte riktigt våga säga vad man står för och stå för det. Människoglädje då? Det var vad jag kände i går.

Inte bara detta att jag mötte tidigare konfirmander, nu kyrkligt engagerade. Lite stolt var jag nog, men mest glad. Till det kom andra viktiga personer, sådana som är mina vänner. Några av dem sedan mer än 50 år tillbaka. Andra bara vänner under 40 års tid. Och så nya vänner. Dagsfärska liksom. Man är mans gamman - människan är människans glädje. För en kristen är gemenskap en grundkategori. Den är något annat än valfrändskap, det där att vi väljer människor efter egenintresse och anpassar oss efter gällande social norm. En kristen gemenskap är mer osannolik än så. Därför bjuder den också på större överraskningar, dvs den bjuder på människor som ger goda insikter. Jag vet inte om jag kan formulera mig, men det jag slöjdar på är den gamla insikten: byta ett ord eller två, gjorde det lätt att gå. Lärjungar vandrar tillsammans.  Och när de vandrar tillsammans genom staden Lund eller annorstädes, kan det kanske hända att Jesus kommer och vandrar med dem.

I den levande Kyrkans liv avslöjas människoglädje. Finns inte den, är det ingen levande Kyrka. Och blir avgränsningen mot människor grundhållning i kyrkolivet, behöver situationen analyseras. Vad beror den på? Att hållningar som hör till världens väsende får utrymme? Att något annat än lärjungaskapet blir det viktiga?

Biskopen Tyrberg såg jag inte bara på avstånd. Han är en sån där gemen typ som talar med folk. Sa han något om Genombrottet i Limhamn. Inget uppseendeväckande. Vad ska han säga? Alla fattar att han knappast kan uppskatta församlingsbladet, men en biskop har små möjligheter att gripa in. Vi har tryckfrihet i landet. Biskopen får försöka fundera över vad en artikel av det slaget säger om situationen i stort. Och det borde vara fler biskopar som funderar över vad de kan läsa i de teologiska framställningar som tillställs allmänhet eller präster. Av åtbörder och tal framgick att biskopen var för Jesus. Vill han riskera att se att det är ett svalg befäst mellan två trossystem i Svenska kyrkan - kristendomen och den nihilism som kan kallas gnosticism eller rätt och slätt kan kallas religion.

Jag avnjöt inte bara Sofia Lilly Jönssons seminarium i går utan också Hans Lindholms. Hans gick igenom hur det som kan verka vara evangelium vid en närmare läsning avslöjar sig vara lagförkunnelse, inte den goda berättelsen om vad Jesus gjort utan återkommande propåer vad jag måste göra. Jag utropar: Reclaim the Church, reclaim the Gospel! Den kloka hållningen är att inte uppfatta det som sker som små förargliga missöden utan som logiska konsekvenser och autentiska uttryck för hur det är ställt i Svenska kyrkan. Genombrottet blir informationsbärande. När människor då undrar vad som ska göras i det kyrkliga, uppstår stor glädje över människor. Motståndsmänniskorna är de bästa medmänniskorna.








41 kommentarer:

  1. En av de bästa bloggposterna - någonsin!
    Lund tycks om våren vara - Lund! /smun

    SvaraRadera
  2. Frimodig Kyrka har intagit Lund i allmänhet och högkyrkliga fältet Laurentistiftelsen i synnerhet.
    De egentligen inte så frimodiga talar vitt och brett om politiseringen av Svenska Kyrkan och gör sig dumma -som om Frimodig Kyrka inte vore högerpolitiserande och konservativa.
    Gårdagskvällens paneldebatt var avslöjande. Biskop Johan formulerade det kristna budskapet klart och redigt. Partiföreträdarna för FK och panellören Göran Skytte fastnade i tjat om politisering och ensidig Jesuism. Säga vad man vill om Göran Skytte men man kan inte säga att han inte politiserar.Minnns hans vändterexyrema Spanienbok. Måhända en ungdomssynd.Men lika mycket vänster som han var då, lika mycket höger är han här och nu.
    Igår misstog jag mig. Den kvinnopräst som representerade FK i paneldebatten förutsatte jag skulle leda dagens mässa i Laurentistiftelsen...
    Ulf H Berggren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skitsnack! Du har lyssnat selektivt, vågar jag påstå - trots att jag är vare sig FK-medlem, präst eller man.

      Jag i Halland

      Radera
    2. Jag inbillar mig inte att mina ord är pärlor för hallänningar. Min ambition är inte heller att kasta pärlor till hallänningar.
      Carl Bildt skrev när det begav sig en bok Hallänning, svensk,europé.
      Jag är smålänning och världsmedborgare-det räcker en bit.
      Jag firade gudstjänst i Laurentistiftelsens grannkyrka Helgeands.Där höll Martin Lind ett föredrag med efterföljande samtal.
      Temat kunde sägas vara Den levande Kristus. Det kortesponderade med det Johan Tyrberg lyfte fram som det centrala under gårdagskvällen i panelsamtalet på Laurentistiftelsen.
      Ulf 🐯, 🐺

      Radera
  3. Alphadeltagaren2 april 2017 kl. 08:45

    Åhh! Går det att få tag på material om hur man lär sig sålla i vad Jesus (enligt en del av er) har gjort villkorslöst och vad som är allt det andra runt "varumärket"? Är denne Hans Lindholm månne någon som är på turné?

    Det där med att biskopar inte kan sträcka ut sin arm och dra präster, ansvariga utgivare i och andra intressenter i örat kan väl inte stämma med tanke på allt annat som händer? Modeus den andre kunde ju fördöma Edgarsson. Eller nja, åtminstone offentligt uttrycka sin bestörtning över att sådana tankar fanns i hans stift. Men det kanske är gränsen för hur hårda biskoperliga uppsträckningar kan bli?

    Fast det stämmer ju inte med hur prästen med den returnerade vigselrätten behandlades.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jesus kräver väl egentligen aldrig "betalning"? Utom tro o omvändelse då.
      O omvändelse läste jag en utmärkt essä om igår, författad av nämnde Hans Lindholm. Gissar att han är googlingsbar. EFS-präst (pensionerad?) o väl senast verksam i Lötenkyrkan i Uppsala om jag vet rätt.
      Eva H

      Radera
    2. Människoglädje finns (oftast) verkligen i kristen gemenskap. (Borde jag skriva "i verklig kristen gemenskap"? Men det är ju trots allt söndag idag.)
      Säger jag som ägnat delar av helgen åt att fixa fika till konferensdeltagare (Apologia, hålls i Sthlm) o sett både medarbetare o konferensdeltagare uttrycka mycken sådan.
      Mer av den rena människoglädjen/-kärleken så kanske t.o.m. de medlemsantalsoroliga samtidstillrättaläggarna i SvK skulle få lite ro i sinnet.
      Kanske...
      Eva H

      Radera
    3. Troligen är det i dagsläget omöjligt för en biskop att gå emot den alltmer svårgripbara värdegrunden i offentligheten. Oavsett om det gäller feminism, HBQT eller fri migration med välfärdsstatens utsträckande till alla. Den som ändå så gör hudflängs och misstänkliggörs, och den institution man (Ouups! 'en' ska de väl numera va?) företräder demoniseras. En rasiferad, homosexuell kvinna kan möjligen tillåtas yttra något annars förgripligt, men kommer ändå att avfärdas som husblatte.

      Offentliga uppläxningar eller ingripanden från biskopshåll förekommer därför givetvis bara mot personer och organisationer som allmänt anses eller kan förmodas ha bristande eller fel värdegrund.

      Även biskopar vill synas stå på det godas sida.

      Lars Jensen

      Radera
    4. Alphadeltagaren2 april 2017 kl. 15:53

      Fast under tiden bleknar kyrkan bort och det borde inte räknas som gott.

      Radera
  4. Den (fortfarande) uteblivna informationen)!

    -Nu tar vi det i tur och ordning med början i Göteborgs stift och slutet i Lunds, där FK har inspirationsdagar och årsmöte.

    Försåtligt angrepp på Anders Reinholdsson, hävdar DS om min redovisning av hos honom (DS) utebliven information om AR:s enligt stiftet OLÄMPLIGA medverkan i annonsutformningen. Samtidigt menar bloggaren att jag litar på S i saken. Men det fanns ju fler reaktioner mot saken i Sätila: också C-företrädare reagerade. Och på min efterlysning av hur många kvinnor som stått i predikstolen i församlingen, svarar DS inte alls. Den frågan är faktiskt inte alls ointressant, eftersom man skall se till helheten, ej blott detaljerna.

    Sedan kan vi bortse ifrån att Lundabiskopen också - som vanligt höll jag på att skriva - får sig en släng av DS-sleven. Är han, den snälle Johan som jag känner och ofta träffade i Karlshamn, värd detta? Vad har han gjort för ont i Svenska kyrkan?

    Men när bloggaren med full semantisk kraft ger sig på Limhamnskyrkan för dess olämpliga text, kastar han en grov sten mot det glashus, som han själv sitter i. Var det som ur hans mun drabbade två KM-ledamöter för några år sedan möjligen mer rumsrent?
    Nej, nej, nein! Då undrade jag i en fråga härstädes på bloggen om en av DS körsångare från Halland, en förvisso redobogen och trevlig präst (prost), om han tog avstånd från DS ord. Men ´han undvek att svara.
    Elisabeth tycker dock de var olämpliga men ursäktar samtidigt bloggaren.
    Det gör inte jag.

    Och så fortsätter DS upprepningar om den partipolitiska kyrkan, precis förstås som den vid FK-dagarna medverkande Göran Skytte (som jag ordentligt har korrigerat i Expressen och SDS).

    Medverkade i Lund gjorde också Sofia Jönsson, som är en läsvärd musikskribent men som tyvärr också likt Skytte ha fått en del om bakfoten gällande Svenska kyrkan.

    Visste ni för övrigt, att Sofia tycks ha sin hemvist i Vänsterpartiet, om jag kunna läsa rätt i ett debattinlägg av henne i Kyrkans Tidning för några veckor sedan.

    Nu ber jag vänligen bloggaren att stämma ned tonen om partipolitisering i Svenska kyrkan; han vet ju bättre i kraft av sin långa erfarenhet där och gedigna kunskaper om vår folkkyrka.

    I ett fritt val i en demokrati får vilket parti och kandidat som helst ställa upp.
    Vill han förbjuda väljarna att rösta på politiska partiers listor?
    Nej, är hans svar förstås.
    Acceptera då ordningen!

    För övrigt en liten fråga: hur många var närvarande vid inspirationsdagarna i Lund?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. ... och hur många deltog i söndagens gudstjänst i Mörrums kyrka? Herr “förtroendevalde” Dike var definitivt inte där - inte idag heller. Det kan varje bloggläsare klart och tydligt konstatera ovan.

      Klockan 10.00 hade herr Dikes hemkyrka i Mörrum "Gudstjänst för stora och små... Jennie Chapman, präst och Marco Bonacci, organist... barn- och ungdomsgrupperna, konfirmander medverkar": https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=1463403

      Herr Dike var alltså bevisligen inte där eftersom han postade sin drapa här på bloggen kl 10.13. Att herr “förtroendevalde” Dike inte deltar själv i sin Mörrumska hemkyrkas söndagsgudstjänster har upprepade gånger kunnat konstateras här på bloggen.

      Frågor:
      Varför går inte herr “förtroendevalde” Dike i kyrkan?

      Varför lever herr Dike inte som han “lär”?

      Kan svaret månne vara att herr Dike som ”förtroendevald” tar sig rätten att kvitta av gäspandet och partitjafsandet vid sammanträdesbordet mot samma tids frånvaro vid altaret?

      /John

      https://vimeo.com/61165868

      Radera
    2. Detta inlägg fyller mig med respekt. Det visar sig att alla har fel utom Bengt Olof. Och jag som hade fått för mig att det bara är påven som är ofelbar!

      Radera
    3. John,

      -Känner Du inte till att det finns något som heter "bortrest"?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    4. Hur var det nu, är det stiftet eller kyrkorådet som anställer präster?
      Om det är stiftet så kan de väl då tycka till och utforma annonsen, men om det är kyrkorådet så är väl ändå kyrkoherden en självklar del av kyrkorådet?
      Hur man än vänder sig så har man rumpan bak, även med ett dike mellan skinkorna.

      En gång utformades en antällningsannons i Johannebergs församling i Göteborg delvis på detta sätt:"Då xxx anser att vi borde skriva att vi gärna ser kvinnliga sökande till tjänsten så skriver vi det: vi ser gärna kvinnliga sökande till tjänsten."

      Radera
    5. Jo då herr Dike, uttrycket "bortrest" är bekant. Men varför försöka blanda bort korten om detta? Det är ju både belagt och välkänt här på bloggen att den "förtroendelvalde" “opolitiske” högerpolitruken herr Dike sällan eller aldrig går i kyrkan därhemma på söndagarna. Det framgår tydligt om man går tillbaka i bloggen och tittar (det går att göra ända till 2011 ).

      En kontakt i Mörrum har också helt nyligen uppgivit:
      "Nej, han är väldigt sällan här, och det är nog förresten nästan ingen av dem."

      /John

      Radera
    6. Men?
      Är det verkligen sant??
      Fortsätter faktiskt både Skytte o Jönsson (för att inte tala om andra) att hävda sin egen åsikt fast BOD "korrigerat" dem? Hur understår de sig? Tänk att de inte kollat med BOD först vilka åsikter de kunde tänkas få framföra?
      Detta var något av det stöddigaste o mest självförhärligande jag läst på länge!
      HUR kan det komma sig att vi inte insett att ingen åsikt är värd framföras om den inte är BODs?
      Eva H

      Radera
    7. Eva H,

      -Jovisst har jag korrigerat särskilt Skytte för direkt felaktiga påståenden om att vår kyrka voterar om evangeliet, att dess tro har skjutits i bakgrunden och att den är politiskt styrd.

      Nu upprepar jag det igen, för Dig Eva:
      -Aldrig någonsin har kyrkan voterat om evangelietexterna! I varje mässa och gudstjänst bekänner församlingen unisont skin tro på Jesus Kristus!

      Och kyrkan är inte styrd av partierna, men dessa har sedan decennier tillbaka nominerat kandidater till vallistorna. Dagens system är alltså gammalt. Nu är för övrigt bara tre av partierna med i KM-valen under eget namn.
      Och min följdfråga till dem som högljutt och ilsket kritiserar detta är den här:

      -Vill ni i ett demokratiskt system FÖRBJUDA partier och vissa personer (politiker) att ställa upp listor och kandidera i kyrkovalen?
      Ja eller nej?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    8. Evangelium gäller diskussionen, inte evangelietexter. Om evangelietexter har KM sannerligen röstat.

      Radera
    9. För bara några dagar sedan var det en kyrkoanställd som i en kommentar berättade att i dess kyrka läses trosbekännelsen ytterst sällan. Jag har hört om fler förs där det är så, så där finns olika tankar tydligen.

      Nu gäller ju inte besluten bara just evangelium/evangelietexter då. Det är praktiskt att ta ett sådant exempel men utelämna annat som gäller tron/Guds ord antar jag.

      O ja, jag vill faktiskt förbjuda partierna! Men skulle aldrig någonsin komma på tanken att förbjuda medlem i Svk att kandidera. Till kyrkliga poster ska man dock kandidera med sin kristna tro utanför o utan minsta tanke på sekulär politik.
      Du kan hävda vad du vill, jag känner tillräckligt många som suttit från KM o neråt i beslutsorganen för att föra fram sina sekulärpolitiska idéer för att kämpa mot det.
      Vad man engagerar sig i annan tid bryr mig inte det minsta om, men som beslutande i kyrkan ska man sitta utan sekulärpolitiskt parti i ryggen.
      Eva H

      Radera
  5. Stiftet som yrar om det olämpliga är en betald tjänsteande som haft någon synpunkt. Han har inte ens sin bakgrund i stiftet. I min fromhetstradition räknar vi inte antalet kvinnliga präster i predikstol. Varför får man för sig att tänka som Dike?

    SvaraRadera
  6. Ja, det var en fin dag att få vara med om! Tack till er alla som bidrog med kaffeservering, föredrag, seminarier mm. Ett speciellt tack till Dan Sarkar för ett alldeles lysande (och tändande!) seminarium om missionsarbete bland muslimer. Må Gud fortsätta att välsigna detta arbete!

    Jag i Halland

    SvaraRadera
  7. BloggarDag,

    -Jaså, är stiftet, som annars på denna blogg ofta åberopas och eftersöks i stället för kyrkorådet, nu plötsligt noll och intet värd. Stiftet är ett beslutsorgan i
    Svenska kyrkan och har alltså slagit fast att det var olämpligt av AR att blanda sig i annonsens utformning. Vad har för övrigt födelseorten för den eller de som undertecknade uppläxningen med saken att göra?

    Sedan undrar jag stillsamt varför Du inte berättar om hur många som deltog i inspirationsseminariet i Lund? När Du frågade mig för några dagar sedan om vem som skickar mig till Malmökonferensen i slutet av februari, svarade jag snabbt och öppet.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Seminarierna 200 i "smågrupper" och vid föreläsningarna fylld kyrka. Inte för att jag visste men jag ringde ledningen och frågade. Varför du undrar, kan man undra över.

      Radera
  8. Idag var det årsmöte i min församling. Efter gudstjänsten samlades de som ville och lyssnade till valberedningens förslag till ny styrelse. De föreslagna presenterades i text med omnämnande av församlingengagemang. Valberedningen betonade vikten av mångfald i bakgrund, även gällande teologiska traditioner.
    Årsmötet valde styrelse i enlighet med valberedningens förslag, godkände budgeten och la förra årets årsberättelse till handlingarna.

    Så går det till i alla nästan alla medlemsorganisationer i Sverige, politiska partier inkluderat. (Större fackförbund har i något enstaka fall direktval till nationellt fullmäktige, i övrigt och bland politiska partier utses kongressombud vid lokala nomineringsmöten). Somliga kallar detta normalförfarande odemokratiskt.
    Andra kallar det för föreningsdemokrati.

    SvaraRadera
  9. Peter T,

    -Vad är det för församling? Inte Svenska kyrkans väl, då kyrkoråd där väljs EFTER valet i höst, sedan alla dess medlemmar fått chansen att gå till urnorna.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det är en kristen församling med gängse föreningsdemokrati.
      Inte någon kvasipolitiserad samhällsinstitution för religionssociologi reglerad av specifika riksdagslagar.
      En församling som alltså helt själv definierar vem som får vara medlem eller inte (utan att konstitutionsutskottet har någon åsikt i ärendet).
      Därmed inte sagt att den inte idag besöktes av minst en prominent riksdagsledamot (om än inte medlem).

      Radera
  10. Apropå demokrati,

    Om nu demokrati är det viktiga varför då inte fundera över om SVeK är demokratiskt.

    Ett kännetecken på demokrati att man skiljer på att vara röstberättigad och att vara valbar.

    Nu är ju inget av våra politiska partier som parti medlemmar av SVeK, (De förklarar sig dessutom alla utom KD vara sekulära.)

    Rent formellt är de alltså inte valbara och en röst på något av dessa partier borde inte vara värd mer än en röst på Kalle Anka i riksdagsvalen. Alltså av noll och intet värde annat som uttryck för missnöje med valet- alternativen som erbjuds)

    Även om man sedan väljer att låtsas som om allt är frid och fröjd så bör man komma ihåg att nu är det alltså sekulära partier som utser vilka som skall hamna på valbar plats. Valberedningen själv kan och är ofta rent sekulär.

    Det är lika barockt som om vi skulle tvinga igenom en lag , ett system där vi kristna valde styrelse och Imamer med enda begränsning att de vi utsåg skulle vara medlemmar i en muslimsk församling. (Vi själva alltså undantagna).

    Ja, de flesta tycker nog liksom jag att ett sådant system är barockt men reflekterar inte över att det är så SVeK väljer sin styrelse, utser sina biskopar och andra prelater.

    Demokrati?

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. KD? Var ställer KD som politiskt parti upp i kyrkovalet? Kristdemokrater för en levande kyrka är en fristående gren.

      Radera
  11. Peter T,

    -Men kan Du upplysa oss om VILKEN församling och vilket SAMFUND det är? Det är väl inte hemligt?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mönstret är detsamma i alla ideella föreningar, även Moderata Samlingspartiet där BOD varit medlem före sin uteslutning.
      Även församlingar som är ideella föreningar funkar på samma sätt.
      En enskild församlings namn är ointressant i sammanhanget, då exemplet ges för att visa på normalitet kontra absurditet i det kyrkliga.
      Kan BOD visa på en enda ideell förening som fungerar annorlunda?

      Radera
  12. Peter T,

    -Men varför uppger Du inte församlingens namn? Tystnaden är häpnadsväckande.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om församlingens handlingssätt vore unikt kanske det skulle vara intressant.
      Nu är det istället SvK som har ett unikt system och det är i relation till den absurditeten i föreningssverige man måste peka på normaliteten.

      Vilken var förresten den ideella föreningen som valde styrelse på annat sätt än min församling?

      Radera
    2. Peter T,

      -Men det ju befängt av Dig: att först åberopa ordningen i Din församling och sedan inte berätta vilken det är.

      Berätta nu för oss alla vilken församlingen är!

      Varför ingriper inte BloggarDag här, som han annars brukar göra i sina svar på frågor, som har ställts till andra adressater?

      Håller bloggaren med mig om att det är löjligt att inte berätta om församlingens namn?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    3. Bengt Olof Dike, så fort du nämner en enda ideell förening som inte fungerar på samma sätt, så kan det bli intressant för mig att nämna inte bara min egen församling, utan alla församlingar och ideella organisationer i Sverige som funkar på samma sätt.
      Mig veterligen gäller det alla församlingar inom Equmenia, EFK och Pingst FFS, inalles med nära nog lika många medlemmar som de politiska partierna.
      Lägg därtill alla lokala fackklubbar inom LO, TCO och SACO (här snackar vi miljoner medlemmar), samt de politiska partiernas lokalavdelningar och idrottsföreningar därtill.
      Finns det anledning för mig att ge namn på alla eller en enstaka?
      Jag tror inte att det skulle tillföra debatten något, utan snarare tvärtom ge fel fokus.
      Är det svårt med fantasin kan de som behöver tänka på sitt lokala bönehus.

      Radera
    4. Varför begär bloggaren inte fram namnet?

      -Ja, varför hjälper inte BloggarDag mig att få fram namnet på församlingen? Tycker han att anonymiteten från Peter T är föredömlig?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    5. Jag visste det! Så fort jag såg hr Dikes första fråga i saken insåg jag vad som skulle hända. Det är naturligtvis helt oväsentligt vilken församling det handlar om. Men hr Dike kommer att fortsätta tjata och se skumma konspirationer överallt. Precis som i fråga om antalet medlemmar i Missionsprovinsen. Tänk vilken energi man kan lägga på oväsentligheter när man heter Dike och har kört ner i detsamma.

      den Lea

      Radera
    6. den Lea,

      -Detta är ju obegripligt; också Du ställer upp på anonymiseringen av församlingen! Tycker att Peter T handlar rätt som vägrar uppge sin källa.


      Och detsamma gäller Din inställning till att öppet redovisa missionsprovinsens medlemsantal.
      Har Du och Peter T något att dölja, eller vad är ni rädda för? Men ännu har jag inte fått någon hjälp från bloggaren. Tycker han också att hemlighållandet är föredömligt?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    7. Församlingens namn är säkert intressant men inte riktigt här där det handlade principiellt om ett valsätt.

      Radera
    8. Vet inte du BOD med din erfarenhet att det även inom SvK finns förs. som själva väljer sina styrelser? Kallas EFS.
      Eva H

      Radera
    9. Alltid retar man gallfeber hos någon *ROFL*.
      Jag hade faktiskt tänkt att avslöja namnet på församlingen, men inte förrän Bengt Olof Dike nämnt en ideell förening som väljer styrelse på annat sätt.
      Vill man inte svara på frågor ska man inte räkna med att själv få svar.
      Men nog vet BOD att åtminstone Moderata Samlingspartiet i Norrköpings kommun utser styrelse på detta sätt? Varför är det då förvånande att en församling som juridikt är en ideell förening gör på samma sätt?

      Radera
  13. Nog voterar Svenska kyrkan om evangeliet? Det skedde ju i fråga om synen på äktenskapet (vilket är mellan kvinna och man).

    Jonas M

    SvaraRadera