onsdag 7 mars 2018

Canterbury, onsdag

Det är lätt underligt att mina vänner ska uppfattas som fiktioner. Är det även en fiktion att jag denna morgon sitter i Canterbury efter att i går har varit i Evensong och då också beskådat det konstverk/den installation. som finns i katedralen under fastetiden och påsktiden? Arabella Dorman har skapa verket Suspended av klädestrasor hon samlat in vid flyktinglägret i Dover och nu hänger detta gigantiska verk i katedralens mitt som en daglig åminnelse om migrationsfrågan. Det blir egendomligt vackert, faktiskt. Ingen kan missa det. På ett sätt dominerar det kyrkorummet för det är också sinnrikt belyst. Konstverkets sammanhang sätter sig i medvetandet. Världen är inte bara något utanför kyrkorummet som vi kan blunda för när det ska gudstjänstas.

När jag mediterade i aftonsången slogs jag av tanken att en kyrkas samhällsansvar består av tre komponenter och jag prioriterar inte mellan dem, för finessen är att de tre hör ihop. Den ena eller de båda kan aldrig skiljas från den eller de andra. Det är detta som händer när aktivisterna tar tag i en fråga och gör den till sin och då blir allt helt fel. Barmhärtighet, bön och urskiljningsförmåga tillsammans  alltså.

Barmhärtighet är något just så grundläggande som ordet säger; att ha ett hjärta i kroppen. Läsningen i gårdagens evensong var Jh 8, äktenskapsbrytaren. Med början hos de äldre, som fattat mer av livet, får de laglärde dra. Notisen är rolig. När det handlade om teologiska eller juridiska fall var det de yngre som fick börja säga hur fallen skulle bedömas. När det kom till hårda realiteter blir tågordningen den – omvända. Vi umgås med de heliga skrifterna och det påverkar trots allt, trots oss själva! Därför hörs i det kyrkliga påminnelserna om migrationsfrågan som en fråga om barmhärtighet. Hur skulle det kunna vara på annat sätt?

Kanske frågan om böneutropet i en stadsdel i Växjö är belysande. Modéus II välkomnar detta. Biskop fd Johansson skrev en krönika på temat att det finns olika religiösa ljus i Jerusalem. Så är det. Men riktigt vad han tänkte om böneutropen i Växjö var lätt oklart. Kanske försökte han säga att det inte är så farligt? Får de kristna ringa i kyrkklockor och Hemglassbilen köra sin trudilutt kan muslimerna också köra sitt. Barmhärtighet utesluter inte publik vänlighet eller publik snällhet även om det publika i trons sammanhang alltid blir en komplikation. Den vänstra handen ska ju egentligen inte veta vad den högra gör men min stackars hjärna brukar registrera och ibland belåtet notera och skapar en god känsla i kroppen med signalen "man mår bra av sin egen hjälpsamhet" och "det är roligare att ge än att få", som det heter.

För diakoner, präster, biskopar tycks det och scouter blir barmhärtigheten en hållning som tar sig uttryck i vänlighet. Scouten leder en gammal dam över gatan vare sig hon vill eller inte. Hos de andra blir det förutsägbart hur det vänliga är en del av rollen. Den här sortens människor blir bafa ovänliga mot de egna. Jag kan förstå att det ibland blir nödvändigt att komma bort från det konforma vänlighetstrycket och få vara som man egentligen är. Så väl att det finns någon grupp i det kyrkliga som intoleransen i godhetens namn kan utövas i. För barmhärtighet är fortfarande överordnad norm, vilket visar sig i vaktslåendet om godheten. Om jag inte utlägger detta tema mer konkret och med udd beror det på att jag i den kyrkliga debatten saknar mod.

Bönen kan bli en orgie i sentimental godhet. Här kommer Psaltaren till hjälp och styr upp genom att balansera och ge oss ord för bönen som sticker av. En kyrka som talar för barmhärtigheten men alls inte har ordning på sitt gemensamma bedjande av Psaltaren, borde misstros. Det som kören sjunger i en Evensong i en engelsk katedral /"annorlunda låtar" som barnbarnet sa/ skapar något i den som deltar. Två bibelläsningar och så de lovsånger som är Magnificat och Nunc dimittis är skapande ord. Den apostoliska tron bekänns varje dag. Men hur många församlingar i Svenska kyrkan har daglig morgon- och aftonbön? Hur många tänker att prästen ska vara i kyrkan och be för det är prästens jobb? Jag antar att något slogs sönder när byarna sprängdes och prästen bodde 5 eller 7 kilometer från kyrkan. Jag betvivlar inte att prästerna skötte husandakten. Något saknas när det gemensamma bönelivet i kyrkorummet inte byggs upp. Och detta blir en fråga om prioriteringar. Om det är som jag menar, att barmhärtighet utan bön blir något annat, har vi problem.

Jag tror mig uppfatta att det på många ställen finns ett engagemang för migranter. De fraktas i bussar och möts av engagemang från kyrkligt anställda och frivilliga. Men det ter sig egendomligt att dessa församlingar inte har särskilt mycket av den gemensamma dagliga bönen, den som har Psaltaren som stomme och därmed alltid vidgar sina vyer.

Urskiljningsförmåga är det tredje, det profetiska. Förmågan att skära tunt och skilja sanning från lögn. Det finns en stenhjärtats hållning. Den bryr sig inte. Så finns det en annan självgod hållning, den som väljer ut perspektiv och håller fast vid dem oavsett hur verkligheten gestaltar sig. Urskiljningsförmåga är att kunna se vad som är vad, genomskåda slagorden och positioneringarna och låta allt vara så komplicerat som det verkligen är. Det är också att försvara kritiker mot tillmälen. Det är väl självklart att många kritiska frågor om migrationen inte öppet får ställas. Ingen ville vidgå att en välfärdsstat som den svenska i grunden är byggd för de egna medborgarna.

Om bedömningen görs att av tio afghanska pojkar på gymnasiet kommer en och generöst bedömt två att bidra, har vi problem. Om klansystem byggs upp och parallellsamhällen kommer till, har vi problem. De kommer sig därav att konformitetstrycket skapar en tystnadskultur där alla vet vad som inte offentligt får sägas (men man och man emellan sägs eller antyds hur folk egentligen tänker). Och så kommer den dag när någon säger det andra, att det finns en människohandel, som tar sig uttryck i ett organiserat tiggeri t ex. Eller att det kan vara farligt för ett samhälle att få in IS-soldater i den svenska vardagen. Tydligen hade kritikerna rätt på någon punkt innan detta blev offentligt medgivet. Varför var inte de kyrkokristna skolade att med urskiljningsförmåga se vad som var vad och kunna resonera förnuftigt om detta? Inte blir detta enklare ett valår! Och vad är det för synpunkter som de stora medieföretagen i enighet drar upp en front emot? Det som av olika skäl intre ska få sägas fast det är sant? Jag vet inte.

Medge att det är många tankar som frigörs i en Evensong.



54 kommentarer:

  1. Synnerligen goda tankar från Bloggaren! Ora et labora (bed och arbeta). Bengt Pleijel brukar påminna om att om man ror med en åra, så snurrar bara båten runt. Bägge behövs, för att båten ska ta sig fram.
    Dessvärre har ju prästen i de förtroendevaldas värld, blivit tjänstemän, som också många gånger bor på annan ort.
    Jag tillhör inte dem som säger att det var bättre förr, men jag vet att det fanns präster, som bad igenom Församlingsboken gård för gård. Det gick ju, innan vi fick lösbladssystem. Förresten vet jag inte hur det ser ut på pastis nuförtiden. Sker allt elektroniskt i fråga om Minestralhandlingarna?
    Stig W

    SvaraRadera
  2. Jag blir tokig! "Om bedömningen görs att av tio afghanska pojkar på gymnasiet kommer en och generöst bedömt två att bidra, har vi problem."

    Ja det har vi, men VARIFRÅN kommer uppgifterna att det skulle vara så? Hur kan du vara så slarvig Dag, du som borde veta att när man uppger information så ska man kunna visa varifrån man fått den? Din blogg är ibland mindre trovärdig än Svensk Damtidning.

    Nu är det förvisso så att många invandrare förblir arbetslösa och därmed inte bidrar, men vad säger att detta rör afghanska pojkar? De är unga män, och paradoxalt nog så kan det vara så att om man inte har asylskäl, vilket det ju påstås om en del av dessa unga män, så har man kommit hit just för att arbeta och tjäna pengar och chanserna att man gör det tror jag är högre än för många andra grupper. Men jag vet inte. Men hur vet du? "Om bedömningen görs". VEM gör den bedömningen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Duggregn i Canterbury så jag svarar kort innan jag ska ut. Min källa är säker. Jag har hört detta av en som själv har berättat det.

      Radera
    2. En halvofficiell hemlis: Redan bland helsvenskar tär ca 2/3 på det gemensamma, och endast ca en tredjedel bidrar netto, sett i en livscykel. Denna sanning är så nedslående, att den sällan redovisas, och då på marginalen. Värre blir det med automatisering. Medborgarlöner och fejkanställningar i det välfärdsindustriella komplexet hjälper för en tid. Förr eller senare kommer frågan: skall vi ö h t fortsätta att underhålla de tärande? Då har vi den nya, globala nazismen, bortom alla universella rättigheter.

      /Conspirator

      Radera
    3. BloggarDag: Intressant med din "säkra" källa är att hen har så annorlunda siffror än statistik som visar att ensamkommande unga män arbetar i högre omfattning än många andra invandrargrupper! Ett exempel:
      https://www.forskning.se/2017/01/25/ensamkommande-fran-afghanistan-klarar-sig-bast/

      Tänk om man dessutom kunde lita på den information du framför här. Jag är inte den första som kritiserat att den ofta visar sig vara felaktig - bär det inte din egen stolthet emot att kunna bevisas ha fel inte så sällan? För mig skulle det svida.

      Radera
    4. Redan 2015 utgav Aycan Çelikaksoy och Eskil Wadensjö vid Stockholms Universitet rapporter om ensamkommandes framgångsrika integrering som mottogs med förtjusning av Dn och "lättlurade", men avrättades tämligen omgående av bl a Tino Sanandaji i Realtid:

      http://www.realtid.se/misslyckande-doljs-med-dimridaer

      Sanandaji använder enbart svensk, officiell statistik för att punktera migrationspolitisk fake research.

      Lars-Gunnar

      Radera
    5. Lars-Gunnar: På vilket sätt är din kommentar relevant i denna diskussion? Frågan gällde alltså om det var sant att skriva att ensamkommande under 18 eller unga män från Afghanistan kommer att "bidra", dvs arbeta, i så liten omfattning som "en av tio, eller generöst bedömt två av tio" utan att man kan styrka på något enda sätt att det förhåller sig så.

      När man påstår något räcker det inte med att skriva att "man hört någon säga".

      Nu "avrättade" jag som du kanske märker "tämligen omgående" vad du skrev till kanske vissas "förtjusning". Det är sådana som kanske inte alls förkastar Sanandaji men vill hålla sig till saklighet i diskussionen.

      Radera
    6. :-)

      Så småningom kommer statistik på alla områden. Oavsett vad som påstås.

      2015 års studier av de anförda forskarna var mer än tvivelaktiga. De var rent vilseledande. Inget ovanligt i o f s. Relevansen ligger i att det kan förmodas att 2017 kan vara lika skev som de tidigare undersökningarna. Det insåg du Anna. Din referens diskredibiliterades. Om det smärtade, var det inte avsikten.

      Lars-Gunnar

      Radera
    7. Lars-Gunnar: Jag förstår inte ditt problem. Den artikel du själv refererar till motsäger ju just Dags påstående om att "en, generöst bedömt 2 av tio kommer att bidra". Siffrorna stämmer inte. Den uppger att 59 procent av ALLA ensamkommande är i arbete vid 27 års ålder eller hur det var. Då är även kvinnorna inräknade, som ju alltid visar högre arbetslöshet. Att sedan dessa siffror i sig inte är något att skryta över håller jag fullständigt med om - men det som uppges i blogginlägget stämmer inte - inte ens om du frågar Tino Sanandaji.

      Radera
    8. Med "I arbete" brukar avses" i sysselsättning".

      Alltså inte självförsörjande. Inte anställd. Inte heltidsengagerad.

      Att under en given mätvecka vara sysselsatt, innebär att man under mätveckan haft något att göra en timme eller mer, avlönat eller oavlönat. Eller varit sjukskriven. Eller uppgivit att man minst en timme avlönat eller oavlönat hjälpt någon, även en släkting, i dennes företag. Eller varit registrerad som företagare oavsett omfattning. Eller varit föremål för arbetsmarknadsmässig eller medicinsk åtgärd. Eller haft anställning med lönebidrag.

      Omräknat i självförsörjning blir sysselsättning ett ynkligt mått. Troligen är just detta avsikten. En parallell blir talet om hur svensk BNP nu växer som ett hälsotecken för svensk ekonomi, medan det rimligare måttet tillväxt i BNP/person är bland de svagaste i EU. Av omsorg om väljarnas mentala jämvikt bortser man alltså från att vi har en av världens snabbast växande befolkningar, driven av migration. Framöver måste vi bygga ett Stockholm vart åttonde år, med kommunikationer, skolor, vårdcentraler, sjukhus, socialkontor och polisstationer. Och skaffa fram personal till dessa. Det lär sätta sprutt på både BNP och sysselsättning. Och för all framtid sänka de allmänna förmånerna från välfärdsstaten.

      Talar vi om endast sysselsättning, kan det hela handla om att de nyanlända ungdomarns helt enkelt i högre grad är föremål för stöd och åtgärder än andra.

      Lars-Gunnar

      Radera
    9. Ja, det "kan" vara på en massa olika sätt men du visar inget som bevisar att det är så. Det vi har är alltså två artiklar, din och min, som båda uppger att 65 procent av de ensamkommande pojkarna/killarna har arbete vid 27-års¨ålder. Det är en väldigt stor skillnad mellan 10 procent ("och 20 procent generöst bedömt") och 65 procent, och då ska man inte marknadsföra sådana felaktiga siffror, i synnerhet som det än så länge är spekulationer att sysselsättningssiffrorna döljer andra förhållanden än de ger sken av.

      Jag motsätter mig inte alls kritik och synpunkter på invandringspolitiken osv men rätt ska vara rätt och rykten ska inte tillåtas spridas hursomhelst. Men problem med heroinmissbruk osv ska naturligtvis inte döljas.

      I går testade jag en handfull unga afghanska män i muntligt test på sfi. En av dem till exempel hade försörjt sin mamma och flera systrar sedan han var 17 år och betalat deras utbildning osv. Har mycket svårt att tänka mig att dessa män skulle nöja sig med att gå overksamma i sitt framtida liv - även om låg utbildning förstås krymper möjligheter och det inte är lätt.

      Radera
    10. https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10155472743198231

      Radera
  3. Inser inte skrivaren hur motsägelsefull han är när han först plockar tre viktiga kristna dygder vilka utan vidare hänvisar till förståelsen av mänsklighetens globala hemvist.

    Påstående att inga kritiska frågor får ställas är konstig. Läser inte skrivaren dagstidningar eller kollar på TV debatter? Dom är fulla av kritisk diskussioner, även om dom obekväma sådana.

    Och sedan: Sverige kunde bygga välfärdsstaten med rikedomar som samlades under kriget och under uppbyggnad av krigets skador i världen. Under välfärdsstatens uppbyggnad kom det enorma invandringen som gjorde det möjligt att fortsätta med detta. Två miljoner svenskar av tio har utländska rötter. Det är länge sedan när Sverige var tillsynes renrasig. När afghaner blir nysvenskar , kommer dom att bidrag till. Förhoppningsvis inte med den stora svenska rövarkulturtradioinen från vikingar och stormaktstiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om Markku gör rätt bedömning av situationen och alltså bortser från de kulturella europeiska likheterna blir det inga problem. Om han är nöjd med den kritiska debatten är det inga problem heller. För egen del blir jag misstrogen mot den filtrerade kritiken och litar inte på mellanskiktet. Detta är ett politiskt ställningstagande av klassiskt slag. Den är inte alldeles utan skäl. Men detta handlar inte om ras. Eller ska vi se finnar och jugoslaver vara av en annan ras? Nu var det vl också den svenska bondebefolkningen som blev industriarbetare, småbruken lades ner och Sverige blomstrade. En och annan invandrare kunde lätt assimileras.

      Radera
    2. Markku, den "enorma invandringen" på 50- och 60-talet var betydligt mindre än den verkligt enorma asylinvandring vi haft de senaste trettio åren. Den europeiska arbetskraftsinvandringen var till gagn för vår ekonomi, även om en viss problematik medföljde den, vilket bl.a. brottsstatistiken bekräftar, särskilt gällande finnar och jugoslaver.

      Dagens utomeuropeiska enorma asylinvandring är av jelt annan art och i länder där man kan tala klarspråk och göra seriösa undersökningar, bl.a. Danmark och Norge, påvisas det att MENA-iter och Somalier blir en ekonomisk belastning i minst två generationer och förmodligen i mycket längre tid.

      https://jyllands-posten.dk/debat/blogs/mortenjensen/ECE10343676/problemet-med-gruppen-fra-den-tredje-verden-er-uloeseligt/

      Antony

      Radera
    3. Verkar som så att att jag fick inte fram det sarkastiska när jag skrev om svenskarnas "renrasighet". Vist , det finns bara ett enda mänsklig ras.

      Sverige blomstrar än idag vad man än jämför landet med.Dagens stora missnöje som har alstrat fram populistiska partier är inte rationellt. Klassamhället finns kvar och därmed klasshatet i nya former. Det var verkligen givande att studera socialismens många varianter i glada ungdomsdagar. Det är inte mycket som har förändrats i samhälsdynamiken.

      Radera
    4. Markku, vad menar du med rövarkulturtraditioner? Låter lite onyanserat. Såvitt jag vet var vikingarna i första hand handelsmän. Stormaktstiden expansion
      finansierades genom export av bl.a. järn och koppar.
      Pelle S.

      Radera
    5. Pelle S. Vist , man försöker tona ner vikingarnas härjningar men härja gjorde dom. Det är bara fråga vad som hände för en del av klostrar och städer båda i England och Frankrike.

      Alla dom fina slott från 1600-tale är byggda med hjälp av rövargods från mellan Europa. Tex 1648 svenskarna använde 6 månader att tömma Kejsar slottet i Prag.

      Radera
    6. "Bet', Kindlein, bet'! Morgen kommt det Schwed'". En bön från svensk "stormaktstid"./Paul

      Radera
    7. Svenskar, nåja. 60-70 procent av de "svenska" härarna under 30-åriga kriget, var legoknektar, mestadels tyskar. Detta före
      indelningsverkets införande.
      Pelle S.

      Radera
  4. "...jag i den kyrkliga debatten saknar mod."

    Modlöshet är annars inte vad som förknippas med Bloggaren, men givetvis har han rätt. Bloggposten är meditativ, stilla som en evensong i en åldrig katedral. Endast i det mera uddlösa, allmänna kan man närma sig de riktigt stora, skiljande frågorna. Det explicita slår fel, uppfattas som bråkigt, provocerande, ja grovt och stötande, leder till förnekelse och avståndstagande.

    Vår tids ödesfråga, migrationen, är mångfacetterad och komplicerad. Den muslimska migrationen blir det största som hänt Europa sedan kristendomens ankomst. Hur detta skall lösas är ännu en öppen fråga. En lösning blir att låta det som sker, ske. Det betyder ett nytt Europa. De föregående århundradenas totalitära ideologiers samhällsförändrande kraft var avsevärt mindre än migrationens. Därupptill sker en teknisk revolution som utan större kontroll förändrar, bryter ned och bygger upp.

    Apokalypsens ryttare svingar sina svärd. Än ljuder de lågmälta psaltarpsalmerna under katedralens valv.

    Lars Jensen

    SvaraRadera
  5. Något som luktade fiktion i samtalet med Oxford var ju hans referens till Lewis och *Vredens tid*. Den boken heter ju *That Hideous Strength* på English, men oxonianen har säkert koll på det svenska!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller så skrev BloggarDag bokens svenska titel, till glädje för fåvitska...

      Radera
    2. Du menar att oxonianen sa: "Är vi inte, som C.S. Lewis påpekat, på väg in i That Hideous Strength. Man behöver inte läsa father Bensons dystopier för att fatta. Det räcker med Lewis." That makes no sense! :) OBS! bryr mig ej om det är fiktion eller ej, reagerade bara på denna boktitel.

      Radera
    3. Nu minns jag inte om begreppet 'vredens tid' förekommer i boken, men något skäl måste ju finnas att boken fick den titeln på svenska.

      Sedan tror jag för den delen bloggaren om mer fantasi än att komma med en andra doktor F, om det nu skulle vara påhittat.

      den Lea

      Radera
  6. Samhällsansvar - javisst, bra!

    Bloggaren betonar kyrkans samhällsansvar.
    Bra, precis som de politiska partiernas samhällsansvar är givet.
    Det håller han väl med om?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Kyrkans" samhällsansvar? Det är väl att ständigt låta sig bestjälas av lycksökare som BOD och hans medbrottslingar.
      Det håller han väl med om?

      ANTONIUS BLOCK

      Radera
    2. Bort med folkkyrkobluffen BOD!
      Berit

      Radera
    3. Se likheterna ovan!

      Signaturerna Berit och John anses vara synonyma. Se också likheterna ovan mellan Berit och Antonius Block!
      En likhet är det oförblommerade personangreppet!
      En annan likhet är det mycket grova anklagande språket.
      En tredje likhet är avsaknaden av diskussionsämnen.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    4. Vem liknar den stora dumhetens och inskränkthetens apostel sig vid?
      Berit

      Radera
    5. Ja Bengt Olof, du tycks ha fått en egen liten kommentatorssvans att ansvara för? En som är legio i nytestamentlig bemärkelse.

      Lars Jensen

      Radera
  7. Locka mig inte att oförblommerat uttrycka mitt politikerförakta, men det emanerar ur insikten att politik är något viktigt. Alltför viktig syssla för att överlåtas åt ett skrå som kallas yrkespolitiker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt då att veta!

      -Så sköt då, hr bloggare, med vetskapen att nästan alla i folkkyrkan verksamma förtroendevalda INTE är yrkespolitiker!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    2. Det är inte i första hand individerna det är fel på bland de förtroendevalda.
      Det är partipiskan!
      Utan den skulle de göra mycket mindre skada.

      Radera
    3. Så är det inte, Peter!

      -Självständiga och fritt tänkande förtroendevalda från partigrupper, som samlar stora skaror av väljare, behöver inte alls dansa efter något partipiska, ity att den inte finns i kyrkliga sammanhang.
      Jag har aldrig trätt upp till sådan dans.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    4. Bengt Olof, gissa varför du blev utesluten ur Moderaterna.
      Men låt oss förmoda att det du säger stämmer.
      Då borde alltså en sådan splittrande fråga som kyrkohandboken gett spridda röster från nomineringsgrupperna.
      Var det vad som hände ens i utskotten?
      Inte riktigt, eller hur?
      Finns det någon annan fråga i KM sedan 2000 där de stora partierna C & S visat en spridning i hur man röstat bland sina ledamöter?
      Jaså inte det heller?
      Då sprack BODs tes ganska rejält och partipiskan är en verklighet i kyrkliga sammanhang.
      För nomineringsgrupper som endast existerar i kyrkliga sammanhang så förvånar det inte om rösterna går åt olika håll. Exempelvis finns det ju folk invalda för POSK som skulle rösta för att bevara nuvarande valsystem. Sen om man betraktar det som "självständighet" eller lögnaktighet inför väljarna" är en intressant semantiskt fråga.
      Q.E.D.

      Radera
    5. -Jag behöver inte gissa!

      -Uteslutningen behöver jag inte ha en gissningslek om; den skedde på dokumenterat - märk ordet - falska grunder, sedan jag avslöjat tre ledande företrädare i kyrkliga samfälligheten i Norrköping med att ha haft fingrarna i syltburken. Avslöjandet blev alltså mycket dyrt för mig, men varför skulle jag i mitt jobb inte göra det, bara därför att två av de tre avslöjade var kända moderater, varav en hade varit riksdagsman?

      Det finns sedan en rad exempelvis på att KM-ledamöter från en av de dominerande partigrupperna röstat på olika sätt.
      Saken går före det Du kallar partipiskan, den som i varje fall aldrig slagit mig som förtroendevald i Svenska kyrkan.

      BENGT OLOF DIKE

      PS. Varför skriver jag "dokumenterat" ovan?
      Jo, därför att åtta moderater i sju skriftliga intyg har vederlagt partiets konstruerade uteslutningsgrund.DS.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
  8. Anna,

    missförstå mig nu rätt. Jag har absolut inte för avsikt att lägga mig i invandringsfrågor , asylskäl och liknande eller att kommentera vissa tråkiga fakta som att åtminstone en grupp invandrare har otroliga besvär att skaffa sig jobb vare sig de är första eller andra generationen-tom tredje tycks ha dessa svårigheter inom denna grupp.

    En orsak som jag själv mött och som inte hade med den nämnda gruppen att göra handlade om en ung kvinna jag mötte i arbetet. Hon grät inför mig när hon berättade att hon kände sig tvingad att sluta sitt arbete eftersom hon i sitt arbete "förtjänade" mindre än när hon levde på det sociala.

    Tyvärrr är det ju så att det kostar att arbeta. Äta ute, ta sig till jobbet osv. Är man lågavlönad blir det gärna minus i kassan.

    Jag har ingen patentlösning men det är väl inte oempatiskt att medge att något gått snett när resultatet blir som beskrivet?

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. HH: Läs mitt svar till BloggarDag och gärna länken. Ensamkommande män från Afghanistan hör INTE, som Dag vill göra gällande, till dem som minst kommer i arbete och därmed inte "bidrar".

      Radera
    2. "Snett" - vadå?

      Ännu större marginalförlust har man ofta som nysvensk av att klara/bli färdig med SFI. Skall man ändå ha ett låglönejobb, blir det betydligt bättre resultat av att misslyckas och vara icke anställningsbar, och sedan jobba svart samtidigt som bidragen rullar in. Restauranger, städbolag, jourbutiker och grönsaksodlingar här nere blomstrar i det svarta. Falaffel för 25-30 spänn uppskattas. Hårklippning för 60-80. Däckbyte för 100. Hjälp med tapetsering och målning för 80 kr likaså. Och rentav roande är att Malmoe, Sweden, uppmärksammas inte bara av Fox News för något negativt och migrationsrelaterat. Kolla in nr 8 av årets måsten i National Geographic:

      https://www.nationalgeographic.com/travel/features/best-trips-destinations-2018/?utm_campaign=Scandorama%20Nyhetsbrev&utm_content=HTML&utm_medium=20180301-manadens-resa-mars&utm_source=apsis-anp-3#santiago-chile

      Välkomna till Malmoe, Sweden!

      Boende på Limhamn

      Radera
    3. Mord i Malmö:

      https://www.youtube.com/watch?v=IlzHh_MhW9w

      Radera
  9. Fredrik Fernbom7 mars 2018 kl. 12:34

    Det var inte skiftena som medförde att komministrarna i Småland och annorstädes bodde långt ifrån kyrkan. Det var det faktum att kaplansgårdarna anslogs av Karl XI efter reduktionen, på motsvarande sätt som officerarnas löneboställen.

    SvaraRadera
  10. Det verkar som om "islamofobikortet" är mer och mer överspelat, då t.o.m. Expressen pekar på de stora problemen med hur muslimer aktivt skapar ett paralellsamhälle! https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/vilken-makt-har-muslimska-brodraskapet-i-sverige/

    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. Apropå Kronqvist är kanske tanken på bidrag åt islamism och svensk imamutbildning inte fel. En större mängd muslimer har vi oavsett hur politikerna väljer att agera. Personer med muslimsk kulturbakgrund närmar sig nu miljonen. Bidrag, utbildning, insläppande i politikens finrum och religionsdialog kan kanske dressera islam, likt godbitar som motivationshöjare åt hunden? Kyrkans religionsdialog kanske kan smitta islam med den svenskkyrkliga inre sekulariseringen? Resten gör - fortfarande kanske - konsumtionssamhälle, sysselsättningsåtgärder och kontroll över den muslimska skärmen - alltså egen svensk, muslimsk TV-kanal med politiskt korrekt, svenskproducerad VÄRDEGRUND och kvalitetssäkrade nyheter? Kanske även en arabiskspråkig, svensk public service-TV-kanal? Givetvis med värdegrundscertifierade muslimska böner och gudstjänster, gärna i religionsdialog. Har Sverige lyckats dressera kristendom till lydig knähund, skall det väl gå med islam?
      Motsvarande tillmötesgående skulle givetvis också kunna ges åt det svenskt identitetspolitiska SD-folket. Vid maktens grytor korrumperas de flesta.

      /Conspirator

      Radera
    2. Man undrar, varför har inte de båda aktuella nämndemännen med islamisk förtecken, blivit anmäla för lagbrott, eller har dom?

      Radera
  11. Om bloggaren skulle rekommendera en tidebönsbok för församlingsbruk, som är förhållandevis lätt att använda och som står i en allmänkyrklig tradition. Vad skulle han då föreslå?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Troligen Arcus förlag 1995, skriven mestadels av Piltz & Pahlmblad.

      Radera
  12. Regular exercise and healthy consuming can also help.

    SvaraRadera
  13. Hahaha...man kan även ha kul när man demonstrerar mot det vansinniga. Varför inte i Växjö? Nästa helg? Och nästa och nästa och nästa och nästa och...

    Bönutropen och de Nya moderaterna, centern, liberalerna, miljöpartiet, m fl

    https://www.youtube.com/watch?v=tLUTe9ZQpYk

    SvaraRadera
  14. Nu är jag innerligt trött på dessa kommentarer från personer som framträder som Anonyma. Skärp er och stå upp för vem ni/du är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perax - jag är inte helt anonym, även om det står så i rubriken. Jag undertecknar alltid med mitt förnamn (som inte är helt vanligt), så att ev. intresserade läsare kan följa mina inlägg. Om jag därutöver skulle ange mitt efternamn (några har redan förstått vem jag är), skulle detta (för de flesta) inte säga särskilt mycket (om ens något?), men jag skulle då bli alltför lätt att identifiera och lokalisera. Jag får redan nu tillräckligt mycket reklam och annat skräp (i såväl fysisk som digital brevlåda) för att vilja undvika detta./Paul

      Radera
    2. Perax hycklar, då han eller hon också är anonym!

      Antony

      Radera
  15. Perax,

    Varför denna jakt på anonymiteten?

    Säger dig namn som John,Per,Hasse dig någonting är inte de lika anonyma som de helt utan signatur?

    Jag har skrivit det förr. Anonymiteten ser jag som stort sett positiv förutom att jag önskar en sak och kanske förväntar mig en annan sak även om det till syvende och sist är en fråga för DS.

    Det jag önskar är att den anonyme åtminstone använder signatur ,återkommande sådan. Detta för att kunna skilja på och kanhända kommentera de olika signaturerna .

    Att helt anonyma vårdar språk och undviker tillmälen . Not med det menar jag inte att undvika att kritisera eller tala klarspråk när det är befogat.

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perax menar nog samma sak som HH. Signaturlösa kommentarer är svårföljda, ja rent huvudlösa. Eller snarare skrivna i burkans mörka anonymitet!

      Lars Jensen

      Radera