lördag 3 november 2012

Hallå, hallå!

Det verkar vara några missuppfattningar ute och lufta sig.

Om jag förstått saken rätt pågår undervisningen av de asylsökande barnen på plats, dvs på Lundegårds camping. Den är frivillig för asylsökande har ingen svensk skolplikt. I denna undervisning deltar inte öländska barn. De går i skolan i Köpingsvik eller Borgholm. Om inte denna omständighet står klar kanske lagbrottet ter sig svårt. Men undantaget från regeln om skolmat har en rimligt motivering: Föräldrarna har en uppgift. Det utgår också ersättning för familjernas kostnader, ett faktum som Sverigedemokraterna brukar påpeka. Ett annat faktum - nämligen att de flesta asylsökande avvisas - talar man tystare om. Detta senare är en omständighet som borde föranleda en gemensam europeisk debatt om vad för slags flyktingmottagande vi egentligen har.

Hur blir det nu? Sannolikt får barnen fortsättningsvis skolmat. Då ska de väl bussas iväg någonstans för att äta. Under tiden kan föräldrarna ägna sig åt att göra ingenting i väntan på beskedet om familjen får stanna eller ska utvisas. Detta ingenting kan de göra i Borgholm, dit de tar bussen. Livet på en öländsk campingplats i november är nämligen inte riktigt så som det var i juli.

Min fråga gäller närmast en journalistik som inte kan göra reda för en frågas komplexitet. Tror murvlarna att vi är dumma i huvudet eller har vårt idoga konsumerande av nyheter gjort oss dumma i huvudet och vi sålunda av media kan hanteras därefter?

13 kommentarer:

  1. Skolmaten är en rättighet liksom rätten för skolgång även för asylbarn.Och framför allt för asylbarn som har förlorat allt.Skolmaten är en del av skolpenning och det gäller både rika och fattiga.
    Förmodligen kommer barnen att få skolmaten hädanefter , men det stora problemet är attityden gentemot flyktingar : Dom skall hållas kort och dom skall vara tacksamma att dom har fått komma hit.
    Som alla föräldrarna är deras föräldrarna säkert tacksamma att deras barn får gå i skolan.Att sysselsätta föräldrar kan inte vara motivet att ta ifrån barnen det vad dom har rätt till. Så gör man inte med svenska arbetslösa familjer heller.
    Det är tur att vi har massmedia som griper in när myndigheter missar sina förpliktelser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du tror att skolmaten är bättre? Det spelar väl ingen roll om det är skolmat eller mat i hemmet? Huvudsaken är att de får mat. (Personligen tror jag för övrigt att hemmamaten som regel är bättre.) Jag kan förstå din synpunkt om det varit så att de undervisats tillsammans med andra barn som fått skolmat men själva fått gå hem. Men nu är det ju inte så.

      Radera
    2. Även om jag inte kan reglerna på detta område bör det ändå påpekas att det är skillnad på rätt till skolgång och skolplikt. Det är det senare Dag inte menar gäller i detta fall. Sedan är det frågan omm matlagning till barnen är det bästa sättet att lösa föräldrarnas brist på sysselsättning, men Dag ger ändå en ny vinkling på problemet som tål att funderas på.

      Radera
  2. Vad jag som svensk och frivilligt engagerad i asylärenden undrar är varför de nämnda barnen inte placeras i de vanliga, svenska klassrummen på de vanliga, svenska skolorna bland de vanliga, svenska eleverna. Så sker vad jag förstått i de flesta kommuner.
    Integrering och assimilering är ju odiskutabelt viktiga fenomen också för barn. Och kunskaper i svenska skulle ju barnen ifråga få "på köpet". Och gemenskapen vid skollunchen!

    Jag i Halland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antagligen för att deras ärenden fortfarande är under prövning. Integrering blir aktuellt när och om de får uppehållstillstånd.

      Radera
    2. Nej, med min kommentar syftar jag fullt ut på barn som är i sin asylprocess - med eller utan medföljande föräldrar. Om och när de får uppehållstillstånd är deras situation ju densamma som för de andra barnen i en vanlig skolklass.
      Det jag är ute efter är att det är olyckligt att slösa bort den möjlighet till integrering - visserligen innan asylprocessen är klar - som det för barnen är att få komma i kontakt med den vanliga, svenska skolvardagen. Jag tror att dessa barn behöver det, vare sig de sedan får uppehållstillstånd eller ej.

      Jag i Halland

      Radera
    3. För barn finns ingen tid att förlora. För unga gäller "fåfäng gå, lärer mycket ont". Utan social grundkompetens och basfärdigheter i svenska, engelska, matte och annat inget arbete. Arbete bidrar till försörjning av inte bara av flyktingar, utan även till skolbenägna, f a inte säga mångfaldigt omskolningsbenägna svenskar. Utbildning över grunderna är ytterst dyrbar. Vi behöver massor av folk som vill ta enklare och sämre avlönade arbeten. Det gör inte svenska ungdomar längre. Vi bör vara tacksamma mot alla ungdomar som vill komma hit och ge dem fulla rättigheter omgående! Dessutom bygger ekonomiska modeller på tillväxt. Tillväxt uppnås enklast genom folkökning. Idag betyder detta invandring. Utan tillväxt ramlar samhället ihop.

      Radera
    4. Så du menar att kommuner helt plötsligt skall få fram 200 extra skolplatser utan vidare?
      Personligen så anser jag det från de asylsökande barnens skull måste vara bättre och tryggare om dessa barn går tillsammans i närheten av hemmet där de har sina föräldrar, ifall föräldrarna skulle behövas för barnen. Har de dessutom varit med om extra jobbiga situationer är det väl inte självklart att det bästa är att sätta dem i en svensk skolklass - för att göra vad då? De lär knappast kunna hänga med på lektionerna. Dessutom så skulle det kunna invagga de här barnen i en falsk tro att de kommer att få stanna i Sverige vilket skulle kunna innebära extra börda för dem i fall föräldrarna inte har asylskäl.

      Radera
  3. Tror du inte att skolan kommer att börja servera halalslaktat och att de som vägrar äta det får gå hungriga? Det är ju det som det handlar om och ALLA deras krav måste tillgodoses i det land de flytt till, oavsett om de lever under vanföreställningar ihopskrivna av en pedofil och psykopat på 600 talet (Muhammed).

    SvaraRadera
  4. Givetvis skall de öländska flyktingbarnen gå i svensk skola. Oavsett förmodad utgång av asylprövning.
    Europa behöver en outbildad, talrik underklass. Vår egen arbetarklass har tagit slut. Födelsetalen ser självmördande ut. Våra unga utbildar sig, dubbelutbildar sig och trubbelutbildar sig och forskar ibland därefter. Åker jorden runt och knullar runt. Vill gå i pension vid femtio efter att ha inträtt i yrkeslivet vid 35. Nej. Öppna alla gränser! Vi behöver nytt blod. Det gamla har tagit slut. Någon kultur eller religion värd namnet har vi ju ändå inte? Åtminstone var det Mona Sahlins tes.

    Tant Svart

    SvaraRadera
  5. Under början av 40-talet kom många flyktingar som hade barn till vårt land. Folkskolan fungerade så att flyktingbarn och vi andra blev klaskamrater. Fungerade upp genom hela skolsystemet. Likabehandling fungerar.
    Invändningen i dagsläget är väl att de kommer från andra delar av världen. Religion borde väl enligt nuvarande förbud att förmedla Guds ord i skolorna inte störa .

    Men det är klart religionen har ju omstrukturerats i Svenska Kyrkan på ett vis som kanske stör invandrarna.
    Men skolan har ju lovat fälja lagen och verka för sekulärsamhället.




























    SvaraRadera
  6. Vis av hur det kan vara att kommentera här brukar jag avhålla mig från det, men jag vill nog gärna kommentera den här historien
    De sista sex åren av mitt lärarjobb undervisade jag nämligen invandrade/asylsökande elever på högstadiet i svenska och såg hur det kunde vara med den undervisningen.
    Men först, tant Svart, visst finns det arbetare i Sverige idag också. De består ofta av akademiker!Det är nämligen ganska ofta de jobb som finns.
    Den här historien med de öländska barnen är ju ganska märklig massmedialt sett. Det saknades i början uppgifter som senare kom fram. Det fanns ingenstans där barnen kunde äta, läste jag. I så fall hade de fått sitta i klassrummet.Och de gick alltså inte i en vanlig skola. Det framställdes ju som om de andra barnen fick mat, men inte de asylsökanden. De andra barnen fanns alltså inte med i sammanhanget.
    Men ingen har sagt hur mycket undervisning de får. Är det heldag eller är det bara några timmars introduktionsundervisning i svenska språket?Varifrån kommer de? Är de romer?
    I Malmö i slutet av 1970-talet hade vuxna romer egen undervisning i egna lokaler och med specialutbildade lärare. Jag slutade där 1979 och vet inte vad som har hänt därefter.
    Att slänga ut (för det är vad som oftast händer) nyanlända asylsökanden som inte kan svenska direkt ut i undervisningsgrupperna utan att de begriper något (jag har sett och protesterat mot detta) är inget positivt. På små orter finns det inte alltid möjlighet till så kallade förberedelseklasser utan bara till några timmars undervisning.
    Blir barnen/ungdomarna integrerade då? Eller blir de mobbade?
    Fundera på det! Det senare är nog tyvärr ganska troligt.
    Vad sedan gäller skolmaten så kan jag också tycka att de borde få någon form av mat om de är i skolan hela dagen.
    Men mat är som bekant inte näringsriktig förrän den är uppäten, och jag har sett alltför många högstadieelever sitta med en torr knäckebrödsmacka i stället för med skolmaten för att riktigt tro på att det skulle vara en stor fördel för dessa barn om de fick skolmat i stället för hemlagad mat.Många barn gillar inte den mat som serveras i skolan, det är faktiskt så! Jag tror att den här historien har vinklats på ett ytterst osakligt sätt.

    SvaraRadera
  7. Tack, tant lila, för kloka, initierade ord!

    SvaraRadera