måndag 26 november 2012

Skolverkstalibaner i Hednaland

Jag får väl ringa rektorn på Åkerboskolan nu på morgonen denna lediga måndag efter skolverkstalibanernas insats. Skolans avslutningar bokades in men rektorn kan inte längre ta Åkerboskolan till Högby kyrka, det är uppenbart. Julspelet jag skrev första versionen av en sen afton i förra veckan  är ju förkunnelse i någon form, och just detta får jag inte ha i min egen kyrka om Åkerboskolan ska dit. Redan förra året var det diskussion om vi skulle fortsätta, eftersom vi fått veta att vi inte fick välsigna, men jag bröt fronten och tänkte att vi kan markera bristen på välsignelse och göra orimligheten lite tydlig. Det visar sig nu vara en felbedömning - eller rätt bedömning, kanske. Skolverkstalibanerna preciserar. Det Kyrkan står för, vill Verket inte ha och hävdar att detta är den korrekta uttolkningen av den nya skollagen. Släng er i väggen, kristdemokrater. Det funkar tydligen inte för er att leka med de stora pojkarna eller att framgångsrikt sitta i en regering som leds av en hedning.

Det översåtliga ljugeriet är förstås uppseendeväckande och Anders Wejryd ironiserade i Rapport i går om absurditeterna. Man får sjunga de fromma psalmerna - lika illa med Den blomstertid som med julens traditionella sånger och psalmer - men i övrigt får inget sägas. Anders var tydlig och så spetsigt rolig som han kan vara när han inte är försiktig. Har vi kommit dithän att sjungna ord är meningslösa ord? Eller ska de göras till ord som inte bär mening med sig just genom att sjungas som en slags besvärjelse, på samma sätt som flygvärdinnan drar sin harang innan planet lyfter, den ingen lyssnar på fast hon ber om vår uppmärksamhet, för att alla ska förstå att allt är som vanligt? Inget budskap alltså men ord!

Generaldirektörens tal om att skolan får vara i kyrkorummet bara ingenting som har med kristen tro utminuteras till barnen - varav 80% eller så kan tänkas vara döpta! - noteras. Somliga hurrar nu och kommer att ackomodera sig. Skolan får vara i kyrkan!! En präst kan sitta tyst i kyrkorummet, så går allt bra. Hur mycket förnedring tål de kristliga? Fattar de nada?

Det är 50 år sedan kristendomsundervisningen försvann från skolundervisningen. Nisse på Nova-skolan i Kalmar var religionskunskapslärare. Han lät eleverna ägna sig åt Marilyn Monroe för det andra var honom för övermäktigt. Läraren på Lars Kagg i samma stad ägnade sig åt privatfilosofiska funderingar om att översteprästen var far till Jesus och att det var därför som Jesus vid 12 års ålder ville vara kvar. Prostdotterns fromma ord, sanningsenliga dessutom, när hon ombads kommentera framställningen föll sålunda: "Du är ta mig fan inte riktigt klok!"
Själv tänker jag på gubbarna som talades vid:
-Minns du när vi var inkallade under beredskapen att dom la soda i brödet för att vi nte skulle vara så svåra med fruntimmer?
- Jaja.
- Jag tror det börjar verka nu.

Gamla beslut återverkar, okunskapen om kristen tro återverkar och hela konceptet från den franska revolutionen återverkar. Hednaland etableras. Och ljugeriet finns, där för statscehefen måste vara av den rena augsburgska läran, korset står tecknat på fanan och det finns en lag om Svenska kyrkan. Jag gillar inte den typ av skönljugeri som generaldirektören Anna Ekström sysslar med. Hennes lön betalar jag ihop med nationens övriga medborgare, dessutom. Men ljugeriet bekymrar mig eftersom jag vet var lögnväsendet har sitt upphov.

Skolverket skärpte sin tolkning eller klargjorde någonting vars praktiska konsekvens man låter rektor hantera. Det är rätt fegt för Verket kan därmed klandra den rektor som inte fattat vad han/hon ska göra nu. Hur ska rektor hantera en adventssamling i kyrkan som inte ska handla om vad advent handlar om? Håll ungarna därifrån. Men håll också på talibanvis klassrummet fritt från symboler - adventsstjärnan och ljusstakarna. Sluta sjunga sånger som handlar om de kristna högtiderna. Visst ska barnen få veta vad de innehåller, men det får de genom att läraren kan läsa texterna och så är det bra med det. Ska vi inte avskaffa jullovet också? Nämn aldrig att det allmänna svenska skolväsendet kom till därför att prästerna kämpade för att barn skulle få lära sig läsa, skriva och veta något om kristen tro.

Tusen frågor återstår. Kyrkorummet med dess konstverk är förstås någon form av förkunnelse. Det borde vara för mycket för skolverkstalibanerna. Ska vi hyra ut kyrkorummet men täcka över bilderna och sätta kulisser framför altaret? Har skolan råd med den extrautgiften - hos oss 8000:- för två föreställningar. Ska lärarna på Åkerboskolan spritsa pepparkakshjärtan till barnen fortsättningsvis? 

Vad ska jag säga? Kanske att kristen tro bärs av människor. Ogillar man Skolverkets beslut ser man till att ta med barn och barnbarn till gudstjänster i advent och jul och säger vad sant är: Julen är bäst i Kyrkan.

Jag tänker: Om vi blivit ockuperade av Sovjetunionen, det krigsfall jag är utbildad för, hade det suttit en kommissarie med stab på Skolverket och tagit just det beslut som uppifrån utminuterades genom en ukas i Sveriges malligaste morgontidning. Då hade jag vetat att varje meddelande om att motståndet skall uppgivas är falskt. Flitig kyrkogång i advent och jul är en motståndsstrategi.

Om Åkerboskolan vill ha lite julstämning återstår nu, som bekant, att rektor slaktar en gris på skolgården. Det är en vacker julsed som har föga gemenskap med evangeliet och som skolverkstalibanerna därför får förutsättas gilla.

15 kommentarer:

  1. Jag förstår inte varför det inte skall råda demokrati i en fråga som denna. Om majoriteten av föräldrarna (som enl. internationella konventioner har rätt att bestämma över åtminstone yngre barn) önskar en 'riktig' Adventsgudstjänst, så skall sådan hållas. Givetvis skall minoriteten inte tvingas, vilket är en demokratisk hållning som Skolverket inte har, eftersom de menar att undantag inte skall medges. I det här fallet betyder det ju dessutom att minoriteten tvingar majoriteten att avstå.

    Klarhet om vad som verkligen gäller får man väl först om någon orädd rektor ordnar en 'riktig' Adventshögtid, och sedan blir åtalad, så att en domstol (och ev. så småningom Europadomstolen) får pröva fallet.

    SvaraRadera
  2. Hyllningssångerna till en kristen martyr den 13:e december är ju HELT fri från religiös påverkan. Det är ju bara barnens hyllning till trons hjältar som ärat gud genom martyriet.

    Är det inte mer aktiv religionsutövning med hyllningssånger till martyrer än att passivt få lyssna till bön och välsignelse?

    Nej, för det är SÅNG och musik är inblandad och då blir det Tradition oavsett innehållet i texterna. fast besök i kyrkan i advent med julspel, ön och välsignelse är väl minst lika mycket tradition som Lucia-sånger den trettonde?

    Skolverkets jurister borde få den samvetsgranna frågan om de håller sina barn hemma från Lucia-firandet i skolan. Hur man lär en sak, hur man lever en annan.

    SvaraRadera
  3. Ja, det här är helsnurrigt. Det är ju inte judar och muslimer som protesterar mot kristna skolavslutningar och julfiranden med skolan. De är ateistfundamentalisterna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Situationen är mer komplex än vad som framgår av det du säger. Ja, jag har haft skolavslutningar med barn från både judiska och muslimska hem närvarande, men vi har vid flera av dessa tillfällen varit samlade i församlingshemmets kyrksal. Det kan ha sin betydelse för några familjer, eftersom församlingshemmet inte är en lika laddad symbol som vår församlingskyrka. Visst finns det ett antal sekulära/liberala judar och muslimer som inte skulle göra något väsen av att närvara i kyrkan vid en skolavslutning som mycket tydligt är något annat än en församlingsgudstjänst, men det finns också muslimer och judar av mera strikt observans som inte kan tänka sig sätta foten i ett invigt kyrkorum. Jag har mött dessa också som t.ex. av familjen inbjudna gäster vid en dophögtid, men som ihärdigt vägrat sätta foten över tröskeln utan väntat utanför tills gudstjänsten var över för att sedan kunna gratulera, överlämna presenter och följa med till dopkalaset.

      Dock med "ateistfundamentalisterna" är det något annorlunda. För deras del handlar det inte bara om en tydlig gränsdragning mot kristen tro och tradition utan om uttrycket tillåts ett korståg mot religiös samhällsskadlig och människofientligt påverkan av varje dess slag och inte minst i den försåtliga formen av "lätt-kyrkliga" skolavslutningar. Inför detta attentat mot de oskyldiga barnen skälver deras hjärtan av vrede och harm. Nå, situationen kunde för övriga inblandade mycket lätt kunnat lösas med en tvådelad avslutning. En obligatorisk inledande del i skolans lokaler som åtföljdes av en frivillig avslutande del i kyrkans lokaler så länge det stora flertalet hem ville ha det på det sättet. I det fallet skulle dessutom de "ateistfundamentalistiska" föräldrarna behöva förklara för sina barn varför dessa inte fick delta i den roliga biten i kyrkan.Alltså kan de aldrig tänkas gå med på en kompromiss av det här slaget, men givetvis bara med tanke på barnens bästa. För en muslimsk förälder av mera strikt observans är det ju mycket lättare. Man säger bara vi är muslimer och muslimer går inte i kyrkan. Vi går i moskén. Punkt!

      Radera
    2. Citat: "Alltså kan de aldrig tänkas gå med på en kompromiss av det här slaget, men givetvis bara med tanke på barnens bästa".

      Gå med på? Vi har aldrig lagt oss i vad folk gör på sin fritid. Det är ett utmärkt förslag med frivilliga kyrkobesök. Skulle mina ungar vilja gå, så får de göra det.

      Camilla Grepe
      leg. Ateistfundamentalist

      Radera
  4. Vart har du fått tanken om att slakt på skolgården skulle vara en julsed? Slakten där har väl skett året runt? Skolans problem med mobb och dess verksamhet är en effekt av att Guds lag inte älskas utan tagits bort när katekesen avskaffades som lärobok och kristendomskunskap utifrån liberalteologin infördes 1919, om jag minns rätt ord. Om du menar slakt av gris är väl det en fråga för hemkunskskapen precis som med religionsutövning som är en fråga för hembygdsföreningen. Bjud in ungarna till ett spel: vi spelar en skolavslutningsgudsjänst som det var förr, låt skolan få en inbjudan till denna pjäs och låt kallas undervisning, ta på dig kaftan och elva och säg som den store predikanten Viktor Rundgren " barn nu vill jag att ni knäpper händerna och helst fötterna", sedan kör du på och ber och välsignar, predikar och sjunger. Be ungarna komma i tidstypisks kläder.vem vet de kanske som effekt blir mindre slakt på skolgården. / Magnus Olsson

    SvaraRadera
  5. Under min tid som lärare hände det några enstaka gånger att barn till Jehovas vittnen "befriades" från julavslutningen i kyrkan. Det ansågs OK, ingen klankade. Man måste respektera osv.
    Men aldrig hände det att resten av alla elever av denna anledning skulle portförbjudas i kyrkan!

    LG

    SvaraRadera
  6. Det är väl bara för prästen att meddela att han blott tänker citera vissa stycken ur Statens Offentliga Utredningar, jag föreställer mig att SOU 1999:100 kan vara lämplig. Möjligtvis kan man ha gemensamt uppläsande, till därtill föreslagen musik, ur en annan SOU... För inte kan väl Skolverket ha något emot av Riksdagen beställda, mottagna och beslutade utredningar?

    SvaraRadera
  7. Jag hörde nyheten ganska många gånger i helgen eftersom jag körde bil och lyssnade på radio. Måste erkänna att jag skrattade högt för mig själv varje gång det nämndes. Här i våra bygder är säkert 85% av barnen döpta in i denna farliga religion. Synd om dem!

    SvaraRadera
  8. En stilla undran inställer sig nog hos dem som upplevt svenska kyrkors flyktingmottagningar. Många minns nog t.ex. kyrkan i Åsele som under lång tid lät en flyktingfamilj bo där och sova framme vid altarringen. Även andra kyrkor har upplåtit sina rum för hemlösa människor tillhörande andra konfessioner. Sådana personer - och invandrare i allmänhet -
    är inte rädda att deras barn skulle ta skada av att se julkrubborna med den Heliga Familjen. I Stockholm är flera kyrkor engageradde i olika former av flyktingmottagning. Nej, jag tror att Skolverkets potentater destomera bemödar sig om att hålla de svenska skolbarnen borta från kristen tro.

    SvaraRadera
  9. Ärkebiskopen har sagt att vi kan sjunga Hej, tomtegubbar... Det är en ofarlig julsång. Mig veterligt är det en dryckessång. Följaktiligen bör vi inbjuda till julhögtid med julsn*ps i kyrkan.

    SvaraRadera
  10. Dag, är du säker på att regeringen leds av en hedning? Är Reinfelt inte döpt?

    SvaraRadera
  11. Vad jag hoppas att du ska få många besökare i din kyrka i jul. Låt bara inte skolan leverera ungarna bakom ryggen på föräldrarna, utan förvissa dig om att alla kommer dit av egen fri vilja.

    SvaraRadera
  12. Instämmer helt med Görans syn på saken.

    SvaraRadera
  13. OM Sverige blivit ockuperat av Sovjet.. Skolverket har drivit 1900-talets vetenskapstro till sin spets men just i det blir den just så absurd som den tron var.
    Svensk public service driver ju faktiskt med Skolverket.
    Vet-tron fungerade i det enhetliga Sovjet. Den fungerade i det sammanhållna folkhemmet men nu sprängs den av en omvärld som tränger sig på och ställer sig vid sidan om.
    Jag vet inte vilka jag tycker mest synd om: prästen som ska medverka i föreställningen på sådana villkor eller rektorn som får stryk om vederbörande inte läser partituret alldeles rätt.

    SvaraRadera