onsdag 20 maj 2015

Andarna vakna

Visst vaknar andarna - och de andar jag nu avser, hotar Svenska kyrkan i hennes identitet, den i uppenbarelsen och historien givna. Hoten kommer från två håll.

Det ena hållet, men kanske inte det farligaste, är det där Svenska kyrkan ses som resursrik på så vis att resurserna kan tas i bruk för ädla syften: klimat, fred, miljö, socialt arbete, välförhållande i stort. Varje kyrka har ett budskap. Sitt eget eller någon annans. Och kyrkor med svagt innehåll blir attraktiva för de i godhetsbranschen målmedvetna. Här finns pengar och arenor att använda. Det kan ordnas konferenser, till och med sjungas någon psalm eller hämtas fram en för ändamålet passande bibeltext (ändamålet styr text, inte budskapet ändamål om ni förmår uppfatta skillnaden). Det handlar dock om en annan agenda. En ideologisk apparat ska erövras och apparaten brukas i annat ideologiskt syfte.

Som alla kyrkohistoriskt intresserade inser, är detta en gammal fara för Kyrkan. Kom ihåg kejsar Konstantin eller uppgörelserna mellan kyrka och stat genom århundraden. I den tristess som ibland framträder som treenighet - altaret, tronen och penningpåsen - är det inte säkert att evangeliet kommer väl ut.

Att Svenska kyrkan är strukturellt illa ansatt påpekades för flera decennier sedan av många insiktsfulla. Ärkebiskop Brilioth ska räknas dit liksom sedermera överhovpredikanten CH Martling, lektor Erik Petrén och domprosten Carl Strandberg. Ni minns Vår Lösen år 1960, s 218? "Aldrig har lekmännen att säga till om i vår kyrka som just nu, men aldrig har heller haft ett starkare grepp om kyrkans medlemmar." Strandberg gjorde konstaterandet.

I Svenska Dagbladet skrev Erik Petrén i en understreckare år 1961: "Nådeserbjudandet till alla har blivit allas medborgerliga rättigheter, syndernas förlåtelse  kyrkokommunal rösträtt och kalellsen till Guds rike valbarhet till kyrkorådet." För att inte peka på CH Martling, strax 90, som menade att ett passivt medlemskap inte utan vidare medför oinskränkt bestämmanderätt. Det vore rimligt att kyrkan garanteras en viss kristen kunskap och kyrklig solidaritet av dem som deltar i kyrkans beslut.
Det var 60-tal det. Sedermera blev det mer av allt - mer inflytande och mer sekularisering. Här hotas Svenska kyrkans identitet, den historiskt givna, den som levt och formats under tempelvalv i gudstjänst och tillbedjan.

Det andra hotet kommer från EFS et consortes.
Så blev det sagt. Här är de glada som ser sig vara salt i Svenska kyrkan och som med glada sånger och en stökig kyrka förnyar. Från den miljön rekryteras präster utan den ringaste förståelse av vad Kyrkans ämbete är. De kommer från en miljö där man stolt hölls med lekmannaledd nattvard - så mycket med det svenskkyrkliga!

Har EFS efter år 1907 bidragit med något till Svenska kyrkan, all hövlighet till trots? Jag kan helhjärtat sjunga Med Gud och han vänskap men kan EFS-arna trovärdigt sjunga om Svenska kyrkans förnyelse på ungkyrkligt sätt? Nej, sv psalm  233 fungerar inte på djupet för den som kommer från bönhuset och inte från församlingskyrkan. Men biskopar och präster ska de bli i Svenska kyrkan och i tv-programmet om en prästkandidat på Johannelund såg vi stolan användas som vore det en attiralj i en utklädningslåda. Kyrkligt var det inte.

Det fanns goda skäl för somliga av oss att vara med i KGF och KSF, inte i SESG. Det faktum att kyrkofördärvarna tog över KSF och KGF destruerades, förtar inte de goda skäl vi hade. De står egentligen kvar. Andligen var - och är!!! - vi Svenska kyrkans huvudfåra. Det betyder att en hel del andra som har sin utkomst från Svenska kyrkan inte är det. Vilka liturgiska paltor och fromma manér de än stoltserar i.

Jag fattar att detta antas icke skola antydas, än mindre utsägas.
Min hållning är klar:
Befrielsen måste vara något som kommer ur Svenska kyrkan själv, infrån hennes självkänsla och unika kallelse. Så var det sagt. Var det inte elakt sagt om de fromma EFS-arna? Nej. De är fina och fromma. Men deras alternativ har aldrig lockat svenska folket. Och det är för en levande, folklig kyrka ett problem att hantera kreativt. Men är inte lågkyrklighet något viktigt för Svenska kyrkan. Obetingat. Om de som bär hennes identitet, den under kyrkvalven givna, har sin självklara plats. Då skärper den ena fromhetstypen den andra. Men, men, men. Och stackars svenska folk som lurats att avgränsa mot de högkyrkliga och fått det andra, det de definitivt inte ville. Hoten är två och de hotade ett folk och en kyrka.

Lackmustestet på svenskkyrklighet? Kanske frågan om vilka som helhjärtat kan sjunga Fader, du vars hjärta gömmer och fatta att detta är en kyrkopsalm, sprungen ur Svenska kyrkan.

Nästan till sist en "Moqvist för dagen" så att ni får lugna nerverna:
"Det måste bli en fungerande mångfald. Som jag ser det måste det råda en nolltolerans mot vissa åsikter."

Sist men inte minst.
En liten kooikerkille söker sitt nya hem. Lilleman är 6½ vecka. En kooikerkille är intelektuell och behöver utmaningar men då avlägger han enkelt en högre akademisk examen. Husse och matte kommer ut på promenader och får hitta på övningar som stimulerar Lilleman och dem själva. Han flirtar inte med främlingar utan vaktar gården men är inte ovänlig för det. Teologiskt är han mönstergill. Vill ni få förmånen att ha en kooiker får ni skynda er att ta kontakt med http://kennel-meisjes.dinstudio.se/.
Kolla hemsidan och prata med Marita. Hälsa från mig. Men räkna med att hon vill träffa er innan ni får köpa en valp. Då är det Visseltofta som gäller.
Här tramsas inte med en underbar hund. Passar särskilt bra ihop med kyrkokristna. Präster går bra. Kanske särskilt högkyrkliga. Visseltofta och Osby, ni vet. Fader Uno och fader Gunnar.
EFS-are kan gå i det här fallet liksom allvarligt sinnade ELM-are.
Tänk er en sommarvalp!
Säger jag, som vaknat med en kooiker på huvudkudden, som noga kollat in när jag vaknat för att få bli kliad på magen. Foxterriern? I knävecket. En grythund är en grythund.
Så har jag det.

49 kommentarer:

  1. Handlar det hela om hur svårt det kan vara att kyssa den nye biskopens fötter?

    SvaraRadera
  2. "Det måste bli en fungerande mångfald. Som jag ser det måste det råda en nolltolerans mot vissa åsikter."

    Finge vi en biskop som visar nolltolerans mot öppenhet mot ateism, synkretism och annat avfall från kristen tro som florerar i Svenska kyrkan!

    Tyvärr får vi antagligen en som på vanligt sätt tycker att de fromma och kyrkokristna är ett större problem än de avfallna och icke-kristna de ofta hittar i tjänsterummen, om än sällan i kyrkan.

    SvaraRadera
  3. Lenin ställde en retorisk fråga: Hur kan minoriteten styra majoriteten? Och han svarade själv: Genom att organisera sig!
    Önska för den inifrån kommande befrielsen är fromma förhoppningar om det inte finns en organiserad intressegrupp vilket driver den identitets bilden, självuppfattningen, vilket dom anser som den riktiga.

    Men en sådan grupp måste ha också ett budskap som vädjar med sitt sanningsvärde och är en förändringsagent.

    De sociala evangeliet som nuvarande hierarkin har lanserat har inte fått vind i segel. Men det finns en fin diagonal tradition vilket lever i lokala församlingar. Kyrkans samhällsansvar är för stort för det lokala planet men det är inte fel att predika det.Jag tror att det finns got om kyrklig folk som identifierar sig med den ideologiska världsansvars budskapet och känner det som en del av evangeliet. Det är en nytolkning av det gamla synen på diakonin och stärker kyrkan och omformar kyrkans identitet. Identitet är aldrig något givet utan föremål för långsam utveckling.

    Den lågkyrkliga fåran är för den enskilda själens nöd. Den rättrogna uppfattningen om ämbetet när inte dom hungrande.

    Det är som det ska , att dessa två poler finns och dynamiskt formar kyrkokristnas självuppfattning som kristna.

    Det är hedervärt att försvara det traditionella ,men tradition som vapen mot förnyelse är destruktiv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till vilket skulle kunna läggas att f Dags bredsida mot EFS bara delvis träffar: inom EFS finns både äkta lutheraner, arvtagare till dem som en gång bildade Stiftelsen för att hålla rent mot andra väckelsens andar, och de (tyvärr alltför många) som är smittade av allmänna, i stor utsträckning reformert grundade, evangelikala virus. De äkta EFS:arna är en stor tillgång - fromhetstyper kan skärpa varandra, som det också står i bloggposten - medan de reformertevangelikala väl är det problem som angrips.

      Radera
    2. Den bredsidan får mig att undra om Dag till sklinnad från många av oss andra uteblev från Linköpingsmötena i slutet av 90-talet.
      Där hörde jag både Bo Brander och Roland Gustafsson som representerade olika fromhetstraditioner.
      Jag har med stor behållning hört Anders Sjöberg och Berit Simonsson vid andra tillfällen.

      När de tydligt bibeltrogna inom SvK slår varandra med dylika verbala knölpåkar blir jag bara bedrövad.

      Vad gott som EFS åstadkommit? Om vi ska räkna i frälsta själar så ligger nog både aKF och KGF i lä.

      Radera
    3. Läs bloggposten en gång till. Men det dröjde alltså till 15.05 innan en ande vaknade. Jag vill att Svenska kyrkans identitet ska bevaras, den med katolicitetsmarkörer försedda. Det är värt ett övervägande - för jag var med på Linköpingsmötena och på en hel del andra möten också. Men jag är fostrad i Svenska kyrkan och kan sjunga just kyrkopsalmer och de andra också.

      Radera
    4. Svenska kyrkan är ingen monolit och har aldrig varit . Kyrkan består av olika identitetsformationer och fraktioner i dag så som det har alltid varit och bra det. Jag hoppa innerligen att även DS fraktion skulle kunna ha ett eget vrå utan att dom ifrågasätts.

      Radera
    5. Marcus sr: De ifrågasätter själva sina kolleger man ska ha en egen vrå där de själva inte ifrågasätts?

      Radera
  4. Usch, ringde den där Moqvist redan kl. 06.20 i morse sa du? Bara för att haspla ur sig tankemässiga kullerbyttor så att han alldeles säkert skulle bli omnämnd på din blogg?

    "Han gör verkligen allt för att få uppmärksamhet" det har du rätt i förstår jag nu.Att han skitade ner hela telefonlinjen med detta verkar tydligen inte störa honom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så där ja. Nu har jag skickat iväg ett mejl till Moqvist som lyder: "Jag ska slå ihjäl dig i morgon din loppa".

      Som präst borde han ju inte bli annat än glad över att få veta att han ska bli ihjälslagen redan i morgon, för alla vill vi väl möta vår skapare så snart som möjligt?

      Och dessutom menar jag inget illa med det, jag är bara en besviken kyrkokristen som "formulerar mig lite klumpigt".

      Radera
  5. Vad var det vi sa?! Nu har Moqvist sett till att bli nämnd inte mindre än tre gånger på den här bloggsidan, och detta redan före lunch!

    Hans uppmärksamhetsbehov vet verkligen inga gränser, och vi borde fundera noga över såna som han.

    SvaraRadera
  6. Är det inte snarast alla invandrade missionsförbundare som är det stora problemet? Deras samfund är närmast drivet i botten men i SvK kan man fortsätta vara missionare men samtidigt hamna i toppen av löneligan. Det är roligare så.

    SvaraRadera
  7. Härligt med hundar i sängen. Precis som det ska vara!

    Själv blir jag varje kväll nattad av en av våra katter. När jag lägger mig kommer Viktor och lägger sig mellan min huvudkudde och sänggaveln. Där ligger han, enligt uppgift från maken som lägger sig senare, tills jag somnat. Sedan går Viktor därifrån. Mysigt. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mera sådant bloggmaterial!

      Bill, pressekreterare hos EKM

      Radera
  8. Anna,
    "Usch, ringde den där Moqvist redan kl. 06.20 i morse sa du? "

    Var har Du hämtat den informationen? Har Du dragit slutsatser bara för att få vara spydig på bloggen eller ....?

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. HH: Den informationen har jag fått från samma ställe som Dag när han i förrförra inlägget skrev att Moqvist "gör allt för att få uppmärksamhet och skita ner"..

      Radera
    2. HH: Jag svarade för ett par timmar sedan men kommentaren verkar inte ha kommit med?

      Men mitt svar var att jag hämtat informationen på samma ställe som Dag hittade sin när han i förrförra inlägget om Moqvist skrev: "tar till vad som helst för att skaffa sig uppmärksamhet och skita ner "

      Radera
  9. Svk har bytt ut evangeliet mot chockdoktrinen. Något annat var inte att vänta av ett prästerskap, vars majoritet sympatiserar med prästerskapet. Naomi Kleins bok med samma namn är en bredsida mot den nya kapitalism, som hårdexploaterar verkliga eller uppdiktade katastrofer för att slå sönder solidaritet och andra världen för profitetens skull. Under förevändning att rädda fiskarbefolkningen, som bott i Sydostaisens kusttrakter, rivs deras bostäder och ersätts med lyxhotell för rika europeer och amerikaner, som göder ännu rikare lyxkhotellägare.

    Den svenska varianten av chockdoktrinen går ut på att skrämma upp folk, så att ingen protesterar mot den helt onödiga naturförstörelsen med vindkraft. För att rädda det hotade klimatet, sägs det. Står det i mänsklig förmåga att rädda klimatet, om det verkligen är hotat?

    Syftena, som kyrkan säger sig tjäna, är inte ens goda. Allt går ju ut på att offra till Mammon. Fattiga fiskare i Asien berövas både bostäder och jobb. Stugägare i Sverige får sina smultronställen förstörda. Och industrijobben hotas, när vi ska ersätta flödande energi med nyckfulla vindars lek. Har prästerna erfoderliga kunskaper i elektricitetslära och meterolgi för att förstå vad de har driagit in kyrkan i?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inom elektricitetslära äro troligen Maxwells ekvationer okända för flertalet präster. Ehuru endast fyra till antalet kan de tillsammans med två randvillkor tjäna som en fullgod matematisk modell för elektricitet på makronivå.
      Så förutom "varde ljus" så famlar prästerna i blindo i ämnet.

      Vad gäller meteorologi äro dock flertalet väl bevandrade i den ädla konsten att vända kappan efter vinden, ety vinden blåsa vart den vill.

      Radera
    2. "Det måste bli en fungerande mångfald. Som jag ser det måste det råda en nolltolerans mot vissa åsikter."

      Den först meningen är i ryckt ur sitt sammanhang uppenbarligen sympatisk.
      Den andra meningen föreslår brott mot grundlagen.

      Att hävda att det skaa råda nolltolerans mot åsikter är - förutom att vara grundlagsstridigt och helt befängt - helt praktiskt irrelevant om man inte samtidigt pratar om eventuell påföljd.

      I vissa kretsar förekommer hädelseparagrafer där nolltoleransen mot vissa åsikter resulterar i lynchning. Fråga kristna pakistanier om du inte tror mig.

      Det finns uppenbarligen fog att fråga citatmaskin Moqvist om
      - Vilka påföljder som är aktuella för de som innehar de åsikter som det ska vara nolltolerans mot?
      - Vilka åsikter avses?
      - Vem i hela världen ska avgöra vilka åsikter och påföljder som ska tillämpas? Kanske Gud själv, eller kalifen av IS?

      Om karln börjar prata är det bara att högljutt avbryta honom med frasen "Jag har nolltolerans mot din åsikt så jag tänker inte låta dig komma till tals."
      Uppenbarligen en man helt emot den "demokratiska folkkyrkan".

      Radera
    3. Peter T: Vet du var Dag har hämtat detta citat? De förra nedsättande texten om Moqivist grundade sig på EN liten artikel. Borde någon ganska fråga efter källa så man ser sammanhanget innan man fortsätter att göra ner denne Moqvist?

      Men om han nu sa detta, tror du att det var det han menade? (Jag själv har ingen aning.) Eller kan han lika gärna menat företeelser (som är föranledda av en åsikt) som diskriminering till exempel? I nån text läste jag att han respekterar de som har en annan syn på äktenskapet än han, till exempel. Tyder det på att det är en människa som vill förbjuda åsikter?

      Radera
    4. Samt Peter T: Vad håller du och andra på med nu? Vad
      har denne Moqvist gjort??? Han har berättat att han blivit utsatt för hot på sitt tidigare arbete. Du reagerade mot det då, men nu går du i Dags ledband som alla andra. "Vi har bestämt oss att mobba Anders Moqvist nu!".

      Det ser inte klokt ut för en "utomstående". Och sorgligt.

      Radera
    5. Och innan du skriver en sådan text, varför inte först skriva och fråga Moqvist själv om han vill förbjuda åsikter? Så enkelt, bara ett mejl bort. Annars kan jag göra det om du vill, så vi får klarhet?

      Radera
    6. Till alla och Peter T. Jag har nu mejlväxlat med Anders Moqvist själv. Jag citerar valda delar ur hans svar:

      "I en gemenskap och organisation behöver många åsikter och uttryck kunna samsas. Svenska kyrkan är brokig. Det som avgör en brokig familjs, ett samhälles eller en kyrkas sociala samspel är bl a respekt. Och jag menar att den enda hållning som inte kan respekteras är om någon individ/grupp vill ha respekt för sin bristande respekt för någon annan individ/grupp. Därför har vi lagar mm. En kyrka behöver något liknande - Kyrkoordningen.

      När det gäller många andra frågor som inte rycker undan förutsättningarna för någon annan kan det med fördel finnas olika uppfattningar.
      ...
      Vad en person innerst inne tycker och tänker vet man aldrig. Däremot hur personen handlar. Arbetsrätt sysslar alltså inte med vad vi tycker utan hur vi agerar. Det är vårt samspel som allt handlar om.

      ...

      Jag tror att citatet kan komma från någon intervju i Hallands Nyheter. Inte världens bästa tidning. Det blev ofta ganska tokigt."

      Så skrev Anders Moqvist.

      Verkar ganska långt från en person som har "nolltolerans mot åsikter" eller hur? Det hade man kunnat ta reda på innan man skriver. Dag S anser att alla ska ha läst hans böcker om de ska uttala sig, för att förstår vad han menar.

      Jaja, det är som det brukar, man ska alltid ställa andra krav på andra än dem man ställer på sig själv ! När man själv skriver rycker man loss ett citat, tolkar det illvilligt och sen fläskar man på så alla bloggläsarna får något att gotta sig åt - "Tänka sig, en präst som vill förbjuda åsikter."

      Radera
    7. Tilllägg: Men ni som "accepterar alla åsikter" - vad gör ni om ni ska anställa en präst som uttrycker att han tycker det är helt okej att ha sex med konfirmander och inget att bråka om" Självklart skulle inte hans utsaga påverka om ni anställde honom eller inte? Det var ju bara en åsikt, att barnsex är okej!

      Radera
  10. BloggarDag och andra,

    -Bloggen återkommer med jämna mellanrum till saligen hädangångne Erik Petrén, en av de begåvade s k Petrenarna från Lund - en av bröderna var ju JO om jag inte missminner mig - och dennes i trycket avsatta åsikter.

    Nu hänvisas, med bloggpappans saknad underförstådd, till den strängt högkyrkliga Erik Petréns efterlysning av mer kunskap om kyrkan.

    Märkligt. Finns inte den kunskapen hos det samlade biskopskollegiet eller hos varje biskop personligen? Finns den inte hos prästerskapet, alla kh, komministrar och övriga präster i kyrkan?

    Och finns den inte hos ett stort antal förtroendevalda, som med liv, lust och engagemang har åtagit sig uppdrag för vår demokratiska folkkyrka och dess spridning av Gus rike?

    Jag bara frågar.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett stort antal förtroendevalda har liv, lust och engagemang med in i sina uppdrag. Rätt många har god kunskap om Skriften och i alla fall trosbekännelsen. Rätt många har det i sämre mått, tyvärr. Petréns kunskap kam saknas

      Radera
    2. Intresserar svaret?

      Radera
  11. Utgå från att ingen av oss har Erik Petréns kunskaper och erfarenheter om detta nu var vad saken gällde och som han skrev - eller jag - skrev om. Men var det det? Var det inte kunskapsbristen bland väldigt många som röstar också i lärofrågor som var problemet då? På 1960-talet alltså.
    Utgå vidare från att det är skillnad på teologi och religionsvetenskap. I det senare utbildas präster nuförtiden. Konstigt nog tycks det leda till att de betecknas som - teologer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den siste teologen i Lund, professor Gösta Hallonsten, gick väl i pension för en tid sedan?!
      Antony

      Radera
    2. Om Du med "teolog" menar att "teologi" ska finnas i tjänstebenämningen (så hävdade Werner Jeanrond på sin tid, med emfas, att han var professor i "systematisk teologi" så finns dock två teologer kvar: Stephan Borgehammar, prof i praktisk teologi, och Jayne Svenungsson, prof i systematisk teologi efter den avgångne Hallonsten.

      Radera
  12. Bloggardag: "Utgå vidare från att det är skillnad på teologi och religionsvetenskap."

    I så fall är inte teologi VETenskap, utan en TROskap Och teologerna borde utbildas i/av kyrkan.
    Man kan ju inte ens försöka visa något samband mellan Jesushalten och alkoholhalten i nattvardsvinet men ändå tycks det vara jätteviktigt för många att det verkligen är vin och inte druvsaft.

    En anonym en

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man skall akta sig för allt som har efterleden "vetenskap"! Det håller inte måttet, liksom. Jfr 'genusvetenskap'!

      GG








      Radera
  13. Erik Petrén platsar bland dem av Bengt Olof högt värderade förtroendevalda. Han satt lång tid i sin församlings kyrkoråd och hade flera uppdrag i stiftet. Om jag inte missminner satt han också viss tid i kyrkomötet (gamla formen). För sina insatser i rikskyrkan fick han medalj.

    SvaraRadera
  14. Dag: Var har du hämtat detta citat av Anders Moqvist?

    SvaraRadera
  15. Dag. Ang källan: Vet nu att den kommer från Hallands nyheter.

    SvaraRadera
  16. Kallelse stavas kallelse och intellektuell stavas intellektuell. Åtminstone enligt min upplaga av SAOL som inte är från 1961 men väl från 1966. Stavningen är nog densamma idag.

    SvaraRadera
  17. Hej Dag!

    Utveckla gärna din argumentation för Sv Ps 233 som en kyrkopsalm.
    mvh
    Anders Lundberg

    SvaraRadera
  18. Så tigen nu, ty ANNA har talat/skrivit 12 ggr här ovan!!!

    SvaraRadera
  19. Anna har gjort en välgärning i förtydligandet från Moqvist.
    Det är uppenbart att Moqvist blivit felciterad och inte kan lastas för frågeställningarna som blev följden av citatet.

    Dock kan det vara intressant att analysera citatet som återberättas av Anna.

    "Och jag menar att den enda hållning som inte kan respekteras är om någon individ/grupp vill ha respekt för sin bristande respekt för någon annan individ/grupp. "
    Vem avgöra vad som är bristande respekt?
    Är det respekt för individen, eller för dennes åsikter?

    Sveriges andre vice talman har enligt vissa åsikter de inte respekterar. De är ändå tvungna att respektera honom som individ och i hans ämbete.
    Vem skulle kunna besluta att hans åsikter diskvalificerar honom för ämbetet?
    Väldigt många medborgare i USA är för ddsstraff, en åsikt jag inte respekterar. Jag respekterar dem som människor enligt mig själv.
    Men om de anser att jag genom att inte respektera deras åsikter inte heller respekterar dem som människor, är de då i sin fulla rätt att diskriminera mig eller visa mig bristande respekt som individ?

    Det kan finnas någon som inte respekterar min åsikt att vissa bibelställen ska tolkas ganska bokstavligt. Men ger det någon rätten att inte respektera mig eller min roll i de förtroendeuppdrag jag har?

    Kyrkoordningen, reglerar den att de som hyser en viss åsikt inte kan bli förtroendevald, anställd eller vigd till ämbete?
    Respekt är inte samma som åsikt, respekt är något man visar.

    Det har hänt att jag av respekt inte tagit emot kommunionen när jag inte ansett att nattvardsritualen utförts på ett sätt som mitt samvete inte kan godta. (Det lär nog hända även till helgen.)
    Hade det inte varit mer respektlöst att ta emot i det läget?

    Själva begreppet "respekt" har sedan en tid blivit förbrukat i mina öron efter mediaintervjuer där arbetssökande ungdomar med oproportionerligt mycket muskelmassa på överkroppen sagt att de vill ha "respekt", när de de facto velat ha underdånighet.

    Jag tror att de som uttrycker sig just på det viset att ".. att den enda hållning som inte kan respekteras är om någon individ/grupp vill ha respekt för sin bristande respekt för någon annan individ/grupp."
    vill ha just underdånighet inför den egna åsikten eller gruppen.

    SvaraRadera
  20. Peter T: Jag delar din åsikt om de välmusklade unga männen som vill ha "respekt". Men inte din slutsats i ditt sista stycket.

    Samtidigt förstår jag inte upprördheten. Moqvist uttrycker just det som SvK står för i dag, och där har man dragit slutsatsen att man inte kan verka som präst i SvK om man inte kan "samarbeta fullt ut" med alla anställda. Även om "ni" (många här) inte gillar den utvecklingen så ser det ut så, och Moqvist är lojal med den ordningen vilket inte bara han utan alla kyrkoherdar bör vara, Varför klanka ner på honom för detta? Han skrev:

    "Jag menar att det är svårförenligt med ömsesidig respekt i Svenska kyrkan att ifrågasätta kollegors tjänsteutövning så som det görs gentemot prästvigda kvinnor. Denna min hållning är helt i överensstämmelse med vad kyrkomötet beslutat."

    Det är glasklart och självklart. Du kan inte gå omkring och ifrågasätta dina kollegors rätt att vara där. Klaga över att SvK har beslutat så, den som vill, men klaga inte över Moqvist inte kör med dubbel agenda och säger något annat än det han lovade när han anställdes.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huvudet på spiken: "ifrågasätta kollegors tjänsteutövning ".

      Det finns utmärkta exempel på manliga präster som ingått i samma arbetslag som kvinnliga präster och inte haft något emot sina kvinnliga kollegors tjänsteutövning.
      De kan dock haft teologisk tveksamheter inför kollegornas ämbetsutövning.
      De goda exemplen har inneburit arbete sida vid sida i tjänsteutövningen, men inte vid ämbetsutövningen som nattvard. Dop och predikan sker vanligtvis inte på så sätt att två präster samverkar.
      Om den ena prästen har en ledig söndag då den andre celebrerar mässan, är det ett så stort praktiskt problem för tjänsteutövningen.

      Skillnaden mellan ämbetsutövning och tjänsteutövning är central i detta. Vad det handlar om är att som individ inte tvingas handla mot sitt samvete i sin ämbetsutövning. Om man inte vill förstå den andres argumentation, är man då inbegripen i ett samtal eller en monolog?

      Jag vill inte påstå att jag är upprörd, jag försöker bara vrida på vissa aspekter. Ätminstone har upprördheten lagt sig betydligt efter klargörandet om "felcitatet".

      Jag tror dock att jag är lite oense med Moqvist om vilka åsikter som ska kunna rymmas inom Svk. Jag håller nämligen bekännelseskrifterna som en sådan gräns, inte kyrkoordningen som är tänkt att reglera hur bekännelseskrifterna ska omvandlas till gärningar.

      Sedan kan jag också tycka att skillnarna mellan åsikter och värderingar ibland är hårfin. En arbetsplats värderingar ska man kunna leva upp till, även om man stundom hyser privata åsikter som inte ryms inom dessa värderingar.

      Radera
    2. Peter T: Men är det Moqvist du är "lite oense med" eller är det Svenska kyrkans hållning? Som jag skrev, många av er gillar inte SvK:s utveckling men åtminstone jag ser det som underligt att kritisera en socialdemokrat för att han/hon står bakom en socialdemokratisk politik, i stället för att kritisera politiken.

      Jag vet att det kan fungera bra i många församlingar där det finns präster som är "kvinnoprästmotståndare" (eller i alla fall ganska bra) - jag är själv uppvuxen i en. Men en kvinnoprästmotståndare ska inte förvänta sig det menar jag. För givetvis kan även kyrkomusiker och kyrkvärdar inte vilja arbeta då den kvinnliga prästen är i tjänst (var det inte vad Giertz anbefallde?) och det kan bli en totalt omöjlig och psykologisk fruktansvärt påfrestande arbetsmiljö för den kvinnliga prästen. Det är inte rätt!!!

      Utan väldigt fel.

      Radera
  21. Samt vill jag påminna om det jag skrev tidigare: Jag själv hajade till över att han hade uttryckt "nolltolerans mot åsikter" och inte handlingar i första vevan. Det kan man väl inte ha?
    Sedan kom jag på att självklart kan man det. Mitt exempel var: En präst säger vid en anställningsintervju att han inte tycker det är så farligt om någon har sex med en konfirmand, men intygar samtidigt att han själv inte haft det eller tänker ha det.
    Den ÅSIKTEN kan man inte tolerera av en präst (eller av någon) tycker jag.

    SvaraRadera
  22. 14 stycken inlägg!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du anonym: Om man skriver anonyma skitkommentarer så får man oftast heller inga svar då diskussionen blir ointressant. Jag skriver inte anonymt och har något att framföra, som folk vill svara på eller ge synpunkter på. Då uppstår en diskussion, som gör att både jag och den som vill diskutera med mig får många kommentarer.
      Sluta att skriva innehållslöst skit så behöver du inte bli så avundsjuk över detta.

      Radera