Korskyrkans pastor som också är kd-politiker i Örkelljunga, det reformerta är konsekvent, begick illdådet. Han undertecknade debattartikeln i Dagen om utlevd homosexualitet. Nu har Kultur- och fritidsnämnden beslutat att Korskyrkans verksamhet inte gynnar värderingar kring jämställdhet och likabehandling som är grundläggande för kommunen. Här ska sålunda dialogeras om en jämställdhets- och likabehandlingsplan annars blir det inga kommunala bidrag. 40 000:- talar vi om. "Vi kallar det dialog, men ni vet vad vi menar"-resonemanget känns igen. Folkpartisten, det finns en sådan tydligen, slår fast att Korskyrkan måste ha en annan värdegrund för att få stålarna. På Sverigedemokraterna kan man lita. De vill utesluta alla religiösa föreningar från kommunala bidrag. Går inte mönstret från Warthegau igen?
Nu verkar det som om Korskyrkans pastor fått lite kalla fötter. Han säger nämligen, överraskande nog med tanke på att han är kristen, att alla är välkomna. Om man ska vara exakt, vilket är en tråkig attityd, beskrevs sakfrågan som "er syn på hbtq-personer". Men preciseringen är kanske inte oviktig. Det går inte att tala i sak längre. Det ska bara talas i person. Vems intresse? Samma intressenter som tog över Melodifestivalen från tjejerna på mellanstadiet och gjorde hela spektaklet till en stor pridefest?
Jag skulle möjligtvis ha satt mig med Uppenbarelseboken igen - men jag läste Karl Ove Knausgård i DN. Det sas att han gick till "rasande attack på Sverige". Jag vet inte det jag. Men jag blev tagen av hans resonemang och hans analys.
Knausgård betraktar cyklopernas land och ser att det finns mycket hat hos cykloperna - och fruktan. "Cykloperna vill inte veta av de delar av verkligheten som inte är som de anser att den bör vara." Exemplet är när cyklopernas statsminister kallade ett riksdagsparti nyfascistiskt. "Alla vet att det inte stämmer, men det spelar ingen roll för om de har en annan åsikt i en känslig fråga, så är de fascister. I vilket annat land som helst hade det ansetts vara en skandal. Men inte hos cykloperna, där det är ett rimligt påstående."
Cykloperna tror att deras bild av verkligheten gäller för alla. Om den inte gäller, i Danmark till exempel, blir de arga.
Varför blir det så här? Knausgård förklarar att det beror på att cykloperna inte kan hantera det ambivalenta. "Det som inte är antingen ont eller gott förstår de inte, och det gör dem arga. "Cykloperna blir arga och kastar stora stenar efter de som säger något de inte gillar eller förstår. Detta skrämmer andra cykloper, för det vet att om de säger något som andra inte gillar eller förstår, så kommer de arga cykloperna att kasta sten på dem också. Cykloperna är därför antingen arga eller tysta.
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/karl-ove-knausgards-rasande-attack-pa-sverige/
Knausgård blottställer det svenska samhället och den till detta samhälle anpassade kyrkan.
Det är ett amerikaniserat Östtyskland när Östtyskland inte längre finns.
Och lurade blir vi. Fråga mig. Jag har läst Umbero Ecos nya Upplaga Noll, Brombergs 2015.
I övrigt?
Om jag bott i Örkelljunga kommun, hade jag nog begärt rabatt på kommunalskatten.
Gårdagens Moqvist ägnade sig bloggkommentatorn idogt åt. Till sist fick hon det vanliga svenskkyrkototalitära från själva hästens mun svaret att "vad en person innerst inne tycker och tänker vet man aldrig." Inte? Aldrig? Välan. "Däremot hur personen handlar." Så tänkte man om de kristna i Rom också. Två rökelsekorn framför kejsarens bild. Men vad sas till Hallands Nyheter, som Moqvist disssar med omdömet "inte världens bästa tidning"? Det blev ofta ganska tokigt." Till denna teknik att ge sig på journalister, kanske jag ska återkomma? Imponerad är jag inte. Men jag ser att Moqvist lärt tricketr av Wejryd.
Ni vill ha dagens Moqvist?
Han har tagit sig samman nu: "Det måste vara ett slut på mobbandet av kvinnor."
Var får han allt ifrån? Det är klokskap i kvadrat. Eller hade Hallands Nyheter fått detta fel också?
Vad ska det bli med dagens Moqvist i morgon, månne?
Siktar Moqvist på en biskopsstol? Han verkar vara som klippt och skuren !
SvaraRaderaJ
Varför J? För att han uttryckt det som gäller inom Svk? Vad borde han ha sagt tycker du? Kanske något liknande som detta
Radera"Jag är partiledare för Moderaterna men jag tycker att Vänsterpartiet har den bästa politiken!"
Vill han göra karriär, är uttalandena helt passande.
RaderaAlltså tycker jag att han i så fall sagt helt rätt saker för att bli uppskattad. Tycker inte du ?
Att sen kristendom är ett brakunderkännande av det mesta vi tror på och står för, är en helt annan sak. Det bör man emellertid hålla tyst om. Gör man inte det, brukar det på något sätt sluta på ett kors. Och en sådan karriär är väl inte så lyckad?
J
Tror att korskyrkan i Örkelljunga mår bättre utan kommunens bidrag. Det skulle SvK också göra!
SvaraRaderaDet tål att upprepas att den som tar emot bidrag är icke fri, för att parafrasera den färre landsfadern.
SvaraRaderaKnausgårds artikel är f.ö. briljant och blir därför självklart nedsablad.
Jag ägnar mig nästan lika idogt åt Moqvist som bloggaren gör, fast varför bloggaren gör det framstår som mer oklart.
SvaraRadera"Mobbandet av kvinnor". Tja, till exempel fick bloggaren en erinran från domkapitlet för att han "mobbat" (även om inte det ordet användes) vår ÄB. Visst fanns kritik mot "det teologiska" också, men hennes huvudproblem var uppenbarligen att hon var kvinna - och präst. Därför skojades och hånades det för fullt på denna blogg - fast med en större "doakör" än nu. Moqvist själv hade fått hotbrev efter att en kvinnlig präst anställts i Varberg så att han uttryckte detta var inte så konstigt.
Sedan är det en annan sak att fler kvinnor än män prästvigs i dag och att det förekommer mobbning på många olika sätt i SvK.
Kan bloggaren förklara på vilket sätt hans svar är "svenskkyrkototalitärt" Och varför ska just han och hans uttalanden dissekeras? Uttrycker han inte precis det som varenda person i arbetsledande ställning inom SvK bör uttrycka då de just hör till SvK?
Obs dock att jag inte stod bakom anmälan till domkapitlet, tyckte det var lika bra att låta dig hållas. Men jag håller med om att dina skriverier gick över gränsen, trots att vi har "yttrandefrihet". Fast det har vi ju inte gentemot vår arbetsgivare såvida man inte är offentliganställd.
RaderaKnausgårds artikel är en klockren vidräkning med det totalitära "klimatet" i Sverige, och Svkys nomenklatura tillhör spjutspetsen i den förljugna eliten!
SvaraRaderaAntony
"Slut på mobbadet av kvinnor" Min dotter gick med klump i magen till skolan imorse eftersom hennes klasskompisar korsförhört henne om hennes syn på homosexualitet för att sedan sprida ut nyheten och pariastämpla henne på hela skolan. Skolledningen vaknade då en annan elev kände sig kränkt som bisexuell av att hon stod upp för vad som står i bibeln om saken. Nu kliar sig skolledningen i huvudet och undrar hur de ska komma tillrätta med den dåliga stämningen på skolan. Först ska de se till att lösa den sk konflikten mellan min dotter och den bisexuella eleven hon tidigare aldrig mött har de bestämt. Det som varit i säck hamnar förr eller senare i påse.
SvaraRaderaAnonym 11:08. Det var en väldigt otrevlig historia och alla sådana bör lyftas fram i ljuset. Ang det som bloggaren skrev tidigare att han inte "gråtit ut" för att han varit präst i utsatta miljöer så tycker jag att det hade varit bra om han just gråtit ut,om han fått motta hot p g a sina åsikter.
RaderaMen varför ställa din dotter mot kvinnor som mobbas för att de är kvinnor? Tydligen förekommer det fortfarande på en del håll.
Det låter ju som att du har en alldeles normal dotter på en alldeles normal svensk skola. Jag tror att du kan vara lugn för att Skolverket har eller snart har råd för hur läget normaliseras. Måste man vara stark som Jan Guillou och Dag och Jan för att få tala?
RaderaUndomarna borde få hjälp med att lära sig att inte ta andras åsikter personligt. Det viktiga är att det inte är skolan som "står upp för vad som står i Bibeln." Skolan är, och ska vara, religiöst neutral.
RaderaDet är ju ett faktum att det står som det står i Bibeln och man ska inte göra sig dummare vad man är och låtsas att dessa saker inte står där.
Och dottern har rätt att tycka om homosexualitet som hon vill. Bara hon inte "attackerar" någon människa med annan sexuell läggning utan är normal och vänlig mot dem.
En anonym en
Om flickan blivit kränkt för att hon som kristen automatiskt vore dum eller omoralisk, skulle det hela varit i tingens goda ordning.
RaderaMan ser hur skolledningen nu kallsvettas inför risken att inte agera korrekt inför HBTQ-problematik. Där kan ett uteblivet agerande bli dyrbart för en skolledning. Med offerkoftor och martyrglorior är det så, att de bara räknas om de är av rätt och approberad sort.
Lars Jensen
Knausgårds artikel är mycket belysande för hur det verkligen står till i Sverige. Givetvis har nedsablingen redan börjat. Redaktören för insändarsidan i vår lokaltidning har haft det dåliga omdömet att publicera Jonas Gardells twitter där han skriver: "Käre Knausgård. Vi har redan Marcus Birro som "en man det är väldigt synd om" i Sverige. Vi behöver inte importera en till från Norge." Gardell har uppenbarligen ingen skam i kroppen. Och så dra in Marcus Birro också, som om drevet inte gjort honom tillräckligt illa redan. Jag känner inte igen mig i mitt land längre.
SvaraRaderaGardell är en galjonsfigur för den nya religionen. Han är en patologiskt narcissistisk mytoman med hedonistisk moral - han skulle kunna bli en av Svkys stiftchefer!
RaderaAntony
Amerikaniserat Östtyskland - är det snällt sagt?! Vore intressant om t.ex. Dagen eller annan media vill göra en översikt vad detta senaste drev, efter de 22 bekännarnas undertecknande - eller förargerliga korrekturläsning (de tänkte inte på att allt ska vara rättstavat), har gett för skörd. I vår kommun blev det väl ledare och en artikel. Är det typiskt att det smäller bättre i Örkelljunga? Vad blir det härnäst? Det borde väl pyra ganska bra i Kinna trakterna?
SvaraRaderaDet där att göra sig lustig över "dagens Moqvist" är avslöjande! Det tyder på att bloggaren är väl tränad i mobbningens konst. Ingen skön konst, och kanske inte så svår, men motbjudande!
SvaraRaderaHan får stryk för att han försöker göra karriär på ett tidigare(?) kyrkligt Varberg som av honom definieras som omänskligt därför att han har fått ta emot brev. Varberg verkar inte tillräckligt entusiastiskt tagit emot honom eller nya vindar? Det är inte onormalt att chefer får brev av mer eller mindre lustigt slag. Visst kan det vara en kvalité att hänga ut tänkta säkra kort. Dag säger att det ännu inte är helt ofarligt. Det blir ju nästan lite spännande. Jag tror snarare att Dag bjuder M på ytterligare poänger. Har man valsats i dagbloggeriet då är man definitivt kvalificerad för biskopsstol eller åtminstone en bättre kyrkoherdetjänst!
Radera13:17: På vilket sätt försöker han "göra karriär" menar du? Även Dag har framträtt i medierna, väldigt många fler gånger än denna Moqvist. På vilket sätt har Moqvist försökt "göra karriär" mer än Dag S har gjort? Ha då också gärna i åtanke att Dag sa sig eventuellt kunna tänka sig att prästviga kvinnor när han själv kandiderade till att bli biskop.
RaderaÄr det förbjudet att försöka göra karriär? Förtjänar man bli mobbad och få stryk då?
RaderaPå den här bloggen finns många som vill göra karriär i doakören! Att göra karriär i någon annan kör är knappast aktuellt för er, och antagligen inte någon annanstans heller. Att vara elak, föraktfull och hånfull mot sina medmänniskor är tack och lov ingen merit - inte hos vettiga arbetsgivare.
@Anna, f. Dag må gå i svaromål själv men jag skulle bli ytterligt förvånad om du kan presentera ett uttalande från honom där han säger sig vara beredd att viga kvinnor till präster om han hade blivit vald till biskop. Han redde faktiskt ut detta på sin förra blogg efter biskopsvalet för de som inte redan hade begripit.
RaderaDet finns svårare och det finns lättare pastorat. Att Varberg kyrkligt sett skulle höra till den förra delen går över mitt förstånd, om man inte känner att man förväntas få till åtminstone några hyfsade HBTq markeringar, alltså våra dagars normaliserade markörer. Tacka för tjänsten helt enkelt.
RaderaNu delas det ut många sådana tjänster i tidigare tänkta hårdnackade bygder. De flesta lyckas väl prestera vad som förväntas. Somliga lyckas inte riktigt och behöver utsäkta/legitimera att det ändå förhöll sig såsom det var tänkt. Om man inte ska definieras som kass kyrkoherde får man visa upp några slags trofeer, sådana samlas av de flesta (utom NP förstås som alltid är trevlig och omutlig på sin arbetsplats). Ja, det blir en slags bakgård och de flesta trevliga håller sig borta från dem för man vill inte se och höra hur det kan gå till. Annafiguren tillhör de som orkar, vågar och vill ta i skiten. Du kommer att göra verklig nytta (obs utan ironi!). Be Gud att bli beskyddad från det onda.
M kan nog av de flesta anses som en mycket oskyldig person. Han visar bara upp hur oskyldig han varit.
Populiisten: Ajdå, då måste det vara "tidningens fel". För rubriken i Kyrkans Tidning sa just att han "är beredd att viga kvinnor"
Radera@Anna. Ja jag minns det. Men f. Dag sa aldrig att han var beredd att prästviga kvinnor. Han sa att han var beredd att viga män och kvinnor till präster och diakoner. De flesta uppfattar detta som att man är beredd att prästviga kvinnor men rent språkliga ioch lågist uppfyller man också uttalandet om man viger män till präster och diakoner och kvinnor till diakoner.
RaderaDenna språkliga finess möjliggjorde Dag Sandahls boskopskandidatur då det begav sig samt, gissar jag, hans bergfasta övertygelse att kvinnor ej får prästkall från Gud och att han därmed alltid skulle kunna övertyga kvinnliga prästkandidater om att de saknade kallet.
Vad pingstpatorerna tyvärr glömde var passusen om att vi ALLA syndat och gått miste om härligheten från Gud.
SvaraRaderaIngen är diskriminerad om alla gått miste om frälsningen.
Nåden finns dock till för alla om man omvänder sig.
Frågan är dock, vad man ska omvända sig ifrån.
Mark 7:21-22 nämner en massa utan inbördes ordning.
Plocka och välj själva det som ni faller på.
"..de onda tankarna, otukt, stöld, mord, äktenskapsbrott, själviskhet, ondska, bedrägeri, liderlighet, avund, förtal, högmod, förblindelse."
Inte sällan får man bara en chans. Då gäller det att formulera rätt.
RaderaAnna,
SvaraRaderaDu är nog inte ärlig när Du jämför Moqvist med Sandahl.
Sandahls kanditatur har mest handlat om att visa systemet och förhoppningsvis visa varför SVeK gör sig förtjänt av namnet. Han har hela tiden varit fullkomligt klar över att enbart fullkomlig "avbön" skulle få våra politikiskt korrekta kyrka att utse honom. Ett SveK som inte ens tillät honom att fortsätta som kyrkoherde, tog ifrån honom sin kontraktsprostvärdighet och också drev honom till en lång sjukskrivning.
Tror Du verkligen att han seriöst räknade med en möjlighet att bli biskop?
Försök vara ärlig och inte bara en motvalls käring i feministisk anda. Vill Du ha exempel på velepottor som avsagt sig sina principer för att kunna gläda sig över biskopsskruden finns det reella exempel att ta till.
//HH
Jag kan inte hålla tyst nu...
RaderaDet finns också lysande exempel på präster som inte avsagt sig sina principer, men ändå har varit kvar i sina positioner- det behöver inte gälla biskopsskrudar. Det var ju detta som var så upprörande när Dag togs bort som kontraktsprost! Alla visste att andra delade hans åsikter, men var kvar just för att de slickade och dolde var de stod. Kanske är det en del sådana som debatterar anonymt här?
Visst försökte Dag stryka medhårs och ge med sig när han kandiderade till biskop. Men det räckte inte att han sade sig vara villig att viga kvinnor! Det minns vi nog.
Dag är obekväm (det är en del andra av oss också) och tjatig.
Flera försöker legitimera sin bristande framgång i Svenska kyrkan med sin ämbetssyn. Många av oss vet att det nog inte alltid handlar om detta. Dag är besvärlig, men trovärdig. Andra är hala som ålar men icke- trovärdiga, just precis på grund av detta. Och vem vill ha någon som inte är trovärdig?
Anna är också tjatig och lite väl provokativ. Dessutom är hon ibland elak mot äldre.
Men faktum är ju att hon i många fall har mycket, mycket rätt i det hon skriver. Att hon bara orkar!
Jag viger kvinnor och har gjort det rätt ofta. När de gift sig. Jag hade vigt kvinnor till Kyrkans ämbete också. Det gör t ex varje biskop som viger diakoner, det som förr hete diakonissor. Och självfallet måste en biskop viga den han förstår har en kallelse också till prästämbetet. Givet att han övertygats. Det betyder det idoga arbetet att visa att riksdagsbeslutet 1958 var rätt och kyrkomötesbeslutet 1957 var fel, oaktat ekumenisk konsensus, bibelkommissionens ord och insikten om en obruten tradition. Det kanske är möjligt att vinna sakfrågan - och har biskopen övervunnits i sak och finner en lämplig person, är det bara att viga. För en biskopskandidat är det inte konstigt att skriva på idiotdeklarationen. Det är värre för blivande präster och blivande kyrkoherdar.
RaderaEn gång kommer människors att förundra sig över cyklopernas kyrka i cyklopernas land. När det nämligen blir kyrkoväckelse.
"Men det räckte inte att han sade sig vara villig att viga kvinnor!"
RaderaDet sa han inte. Han sa att han skulle pröva alla prästkallelser. Det är en väsentlig skillnad.
Det blir ingen "kyrkoväckelse" eftersom att den lilla kristna minoriteten i Svky inte vill gå tillbaka till den sanna Katolska och Apostoliska Kyrkan!
RaderaAntony
Delar( tyvärr) Antonys uppfattning. Någon kyrkoväckelse kommer knappast.
RaderaP
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaÄr du onykter?
RaderaHan var nog onykter, tror du inte det Anonym 19.15. Många ter sig onyktra här ibland! Och infantila! I kiss- och bajsstadiet!
RaderaTack för att den infantila kommentaren togs bort.
RaderaVersmåttet var väl det enda som höll någorlunda kvalitet.
Varför är det så enkelt att gå till angrepp på person och så svårt att gå till angrepp på åsikter?
Insändare skickad till Dagen igår:
SvaraRadera----------
Gud eller Mammon?
Dagen rapporterar (20/5) att Örkelljunga kommun dragit in kommunalt stöd på ca 40 000 till pingstkyrkan på orten. Anledningen är att en av pastorerna hävdat att homosexualitet är synd. Pingstkyrkan försöker få tillbaka det kommunala stödet och säger att de ”välkomnar alla till vår verksamhet oavsett kön, etnicitet eller sexuell läggning och stänger därmed inte ut någon människa.” Det finns åtminstone tre saker att säga om denna beklämmande historia.
1. Det är skamligt att kommunerna tar ut höga skatter av sina förvärvsarbetande invånare, för att sedan betala tillbaka pengar till dem som ”sköter sig”, d.v.s. instämmer i de värderingar som anses korrekta. Om skatterna sänktes skulle medborgarna själva i högre utsträckning än nu kunna understödja de verksamheter, föreningar och kyrkor de önskar med sina egna medel. Men den rådande inställningen i Sverige är att stat och kommun vet bäst, bättre än medborgarna vilka föreningar och trossamfund som ska ha ekonomiskt stöd.
2. I kristna församlingar är inte alla ”lika välkomna”. Det finns något som kallas kyrkotukt. När Paulus fick veta att församlingen i Korint i sin mitt hade en man, som levde i otukt, gick han till rätta med dem för deras tolerans: ”I stället borde ni ha blivit så bedrövade att den som gjort det hade drivits ut ur er gemenskap” (1 Kor. 5:2). Synd och otukt kan naturligtvis inte accepteras i församlingen. Paulus fortsätter: ”Vet ni inte att lite surdeg syrar hela degen? Rensa bort den gamla surdegen så att ni blir en ny deg, för ni är osyrade” (1 Kor. 5:6-7).
Syftet med kyrkotukten är a) att skydda församlingen från att synden breder ut sig, vilket den gör när den accepteras b) att få den syndande att förstå allvaret och omvända sig, ”för att anden ska bli frälst på Herrens dag” (1 Kor. 5:5).
3. När nu skatte- och bidragssystemet ser ut som det gör, ställs många kyrkor och församlingar inför valet Gud eller Mammon? Ska man följa Guds ord och därmed mista de offentliga bidragen eller skall man följa tidsandan och behålla bidragen? För de församlingar som fruktar Gud och har det eviga livet som mål, är valet enkelt. Jesus säger: ”Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men förlorar sin själ?” (Matt. 16:26).
Lars Borgström,
präst i Lutherska Församlingen i Stockholmsområdet
De "högkyrkliga" vet vem som man prioriterar att tjäna!
RaderaAntony
Lars Borgström: "2. I kristna församlingar är inte alla ”lika välkomna”. " Men alla är lika välkomna till Gud, tack o lov.
Radera"Synd och otukt kan naturligtvis inte accepteras i församlingen."
Och vad gör man åt den, enligt Jesus? Jesus lär i sina liknelser att den synd man retar sig på hos andra är ens egen synd, flisan i grannens öga är en bjälk i ens eget öga. Och med den vänder man sig till Gud/Jesus för att bli av med. Gör man det helt ärligt ser man inte längre flisan i grannens öga heller. Detta är tågordningen enligt Jesus. Sedan kan man vidta praktiska åtgärder beroende på vad synden handlar om.
Vuxna friska människors kärleksliv kan knappast vara något konkret problem för församlingsmedlemmarna och kräver då inga åtgärder. Vad 17 spelar det för roll vad 2 vuxna människor sysslar med mellan sina egna lakan?
På tal om surdeg så är den enligt Jesus lika med "fariseernas och saddukeernas LÄRA" (Matt 16:12).
Det var ju farisén som skröt att han inte var som "andra människor, tjuvar och bedragare och horkarlar, eller som tullindrivaren där". Enligt honom var det altså helt ok att berömma sig själv och peka på andras syndighet, vilket går rakt emot vad Jesus lär.
Tanken att Jesus har dött för ens egna synder men inte andras (som har en annan religion eller en annan sexuell läggning) ser ut att leda till likadan självgodhet. Rakt emot vad Jesus lär. Detta är surdeg.
En anonym en
Till en anonym en
RaderaLite ABC: Alla som vill får komma till Gud. Uppmaningen lyder till alla människor: Omvänd er och tro evangelium! Omvändelsen består av två delar: Ånger och tro. Ångern innebär att man sörjer över sin synd och ber Gud om förlåtelse. Tron innebär att man tror förlåtelsen på grundval av Kristi försoningsverk.
Den som försvarar sin synd (i detta fall homosexualitet) är inte ångerfull utan förblir därmed oomvänd. På en sådan människa skall prästen/pastorn använda bindenycken, d.v.s. förklara att genom sin obotfärdighet står han/hon utanför Guds rike. En sådan människa äger inte heller medlemskap i den kristna församlingen och kan inte åtnjuta de förmåner som detta innebär, t.ex. nattvarden.
Såväl löse- som bindenyckeln används i samma syfte: Att föra den som syndat till evigt liv. Med lösenyckeln förklaras den botfärdige förlåten, med bindenyckeln förklaras den obotfärdige kvar i sina synder. Som jag skrev i insändaren är syftet med kyrkotukten att få syndaren att inse allvaret med sin synd och rädda honom/henne till det eviga livet.
Förresten så används ordet surdeg om såväl fariséernas lära som det otuktiga levernet som sipprat in i församlingen i Korint.
/Lars Borgström
Lars Borgström
SvaraRaderaDitt inlägg var ett av de bästa jag läst på länge.
Nu väntar jag bara på reaktionerna. Kommer det att tigas ihjäl =
//HH
Om man anser att den största synden är att två människor av samma kön älskar varandra i en värld som dryper av mord, krig, våldtäkter och förstörelse, då är man antingen helt pantad i huvudet eller också lever man i en totalt verklighetsfrånvänd och inskränkt värld, oavsett vad Paulus sade för tvåtusen år sedan!
RaderaVissa saker borde inte ens bemötas!
Tack HH för uppmuntrande ord!
RaderaHittills har jag inte fått någon reaktion från Dagen. Försöker väl om några dagar med Världen Idag om inget händer. Annars har jag tillträde till den nystartade Morgonbladets (http://www.morgonbladet.nu/) spalter, så publicerad lär den i alla fall bli.
/Lars
Nya Tant Lila
SvaraRaderaDet är inte helt lätt att inse vad Du reagerade på eller ens vad Du vill ha sagt i ditt inlägg kl: 17:29.
Den som öppet ståtar med den ämbetssyn som varit förhärskande ända fram till sveket 1958 har överhuvudtaget inga karriärmöjligheter inom SVeK. Det vet Du likaväl som alla andra(?). Att SVeK ånnu på vissa platser "tolererar" präster som de misstänker har åsikten att ämbetsreformen av 1958 är fel. Kanske inom skål och vägg ventilerar åsikten att reformen inte medfört något för kyrkan positivt , bara öppnat upp för direkt trots mot den apostoliska läran. Ja , så länge dessa präster inte öppet publicerar någon kritik kan de tom ibland få bli eller kvarstå som kyrkoherdar även om det sitter hårt inne,
Vad menar Du att dessa präster skall göra- Frivilligt avgå och lämna sina församlingar som i de fall jag har i åtanke skulle bli ytterst bedrövade om de miste sin gammeltroende präst.
Det behöver inte gälla biskopsskrudar säger Du? Var det inte det som diskuterades och saken fördes in på.?
Jag vill minnas att jag f.ö gjorde / beskrev en "stege" för vad som krävdes av en präst inom SVeK från att bli prästvigd till attt bli biskop. Kort sagt kan det väl beskrivas som att fram tom kyrkoherde kan det i undantagsfall räcka med att tiga och inte direkt basunera ut att man inte är övertygad om ämbetsreformens riktighet och välsignelse. För en biskop krävs en total underkastelse- då räcker inte ens att tiga.
För övrigt gäller att undantagen jag skrev om blir färre och färre eftersom SVeK med personer som t ex Moqvistars hjälp medvetet eftersträvar att bryta upp och förstöra alla "öar" med gammaltroende präster och församlingar.
Församlingar som skingras och vars ulvar sedan agerar martyrer och som belöning och tröst kan räkna med att ihågkommas när en biskopsstol blir ledig.
//HH
Jo, det var tal om biskopsstolen, men du skrev också om att Dag inte fick vara kvar som kontraktsprost, eller hur?
RaderaJag ville bara påpeka dubbelmoralen! Den sortens försiktighet och den sortens manipulationer som förekommer på den här bloggen av anonyma kommentatorer är inte riktigt i min smak.
Men visst, det kostar att stå för sina åsikter. Det vet Dag, och det fick man snällt erfara inte minst i s-styrda kommuner! Det är inte bara Svenska kyrkan som kräver lojalitet med de styrande.
Men när sover man bäst om natten? När man öppet vågar stå för saker eller när man döljer sig i sina svarta huvor? Jag undrar om inte församlingsmedlemmarna egentligen hellre hade velat ha en kyrkoherde som har mod och är sann mot sin övertygelse! Det tror jag! Faktiskt!
Nya Tant Lila
SvaraRaderaNu drar Du till med ojusta metoder . Är det samvetet som gnager?)
Ingen har väl talat om någon största synd eller ens antytt att t ex homosex skulle vara det? Det det handlar om är att SVeK angrips inifrån och utifrån mha de små stegens tyranni , det som i t ex ordspråkets form exemplifieras med att det börjar med en silversked...Där det mest försåtliga och farligaste när det gäller angreppen just är det där så skenbart kloka- det finns så mycket annat att bekymra sig över...
Du själv t.ex talar vackert om abortproblematiken och det vansinniga(?) i att i princip en svensk stad av normalstorlek aborteras väck varje år. Tror Du att en sådan utveckling varit möjlig om svenska folket lärt sig att respektera och följa Kristi undervisning och i hans efterföljd just hans befullmäktigade apostlar.
Läste f.ö i dag att SvD just tagit in en annons- de beklagade sedan iofs tilltaget -en annons där en baby hälsats välkommen till dop med siffrorna 666 inflätade i pannan.
Generellt gäller ju som Du säkert håller med om att det är lättare att stämma i bäcken an i ån för att inte tala om när det blivit en gigantisk flodvåg av det hela oavsett vad jvi refererar till.
Symptomatiskt, min erfarenhet, är också att när alla dessa liberala pionjärer som menar sig vara empaiska och fördomsfria ,kanske riktiga kristna i motsats då till oss andra rigida, gammaltroende att när de i sin tur blir gamla alltid suckar över att "så menade vi aldrig att det skulle bli...
Det eller att de helt förnekar sitt ansvar för utvecklingen.
Sedan till sist. Det är inte "vi" som väljer vad "vi" har att försvara eller var vi angrips. Däremot gäller att man när det gäller den kristna tron aldrig kan dela upp i vad som är värt att försvara och vad som kan släppas. Det är ett odelat helt -ett erbjdande man kan välja att ta emot eller förkasta men tyvärr(?) inte förhandla om.
//HH
Mitt samvete? Vad har jag nu gjort eller sagt som jag inte begriper?
RaderaMen det indragna bidraget handlade ju just om att pastorn hade yttrat sig om homosexualitet, eller hur?
Dessutom kan jag som kristdemokrat tycka att det är extra olyckligt när en kristdemokrat gör det, eftersom vårt parti för många har en stämpel av att vara homofobiskt. Det tar tid att tvätta bort sådant, och då bör man kanske se upp med hur man yttrar sig offentligt!
Nya Tant Lila
SvaraRaderaDet är lustigt. Här talar Du emot din tidigare hävdade sats som väl knappast kan tolkas som annat än att i klarspråk svara för sin åsikt?
Nå, nu hävdar Du att kristdemokraten skulle uttryckt sig försiktigt och i praktiken tigit med vad den kristna läran faktiskt har att säga. Att tala sanning är inte det samma som att vara homofobisk men framförallt kanske vi bör betänka att homofobi nu blivit ett skällsord i klass med att vara rasist .
Visst kan det finnas "äkta" homofobi" pss som det finns andra fobier t ex agorafobi. Ännu har vi dock inte börjat använda sådana begrepp som skällsord eller "bara" förklenande omdömen.
Det vore kanske ide för KD att tänka mindre på röster och acceptans och mer på vad de påstår sig vara. och stå upp för just det den apostoliska kyrkan lär.,Vem vet, de kanske skulle få erfara mera respekt då. Du som så gärna talar om just hyckleri och dubbelmoral- hur kan Du försvara den politik och de eftergifter KD gör och gjort enbart för att få njuta av maktens sötma?
Jag är ingen KD:are även om KD tidigare fått min röst. Dvs på den tid de ännu kämpade för kristna värderingar- idag ser jag mycket lite av kristen tro och lära i deras agerande - förvisso ser jag ännu mindre av detta i andra partiers agerande men de kan åtminstone "försvara" sig med att de inte utger sig för att vara kristna.
Tyvärr- en annan sak- det hindrar dem inte från att vilja styra och ställa med SVeK men också som i det angivna exemplet andra kyrkor genom att svänga med penningpungen.
Fenomenet är inte nytt, redan i urkyrkan tog en beskäftig herre fram penningpungen och mycket generöst hjälpte en församling i beråd. Tyvärr ville han som tack också styra och ställa i denna församling och införa sina ideér om vad som var "kyrkans lära". Det slutade med att församlingen samlade ihop allt vad de kunde skrapa ihop, betalade till fullo vad han bidragit med av pekuniära medel och utestängde honom från Kyrkan.
Jag har läst om hur pingstkyrkan nu fått kalla fötter och i ivern att inte få detta bidrag söker "modifiera" sitt första rakryggade ställningstagande.
(Mammon regerar)
Liknnde händer tyvärr ständigt inom SVeK där t ex många som skrivit på olika listor med apostoliska deklarationer i efterhand gjort avbön och talat om missförstånd?
Allt i karriärens och kanske också den falska fridens namn.
(Innan Du nu eventuellt hänger upp dig på att jag själv vägrar lämna anonymiteten så vet att det har inget med karriär eller liknande att göra.)
//HH
Får man inte uttala sig utifrån bibelns tydliga besked, om man är kristdemo-
SvaraRaderakrat?
Tydliga besked? Ett par ord från en man som levde för 2000 år sedan och vars verkliga innebörd man tvistar om! Man kan väl säga att jag nog tycker att det är olämpligt att öppet gå emot partilinjen i känsliga frågor. I vilket parti är det inte det? Vi har fortfarande på en del håll stämpeln att vara homofober!
RaderaI ett politiskt parti är det partiets stadgar och partilinjen som gäller!
Sedan har det alltid förvånat mig varför just de få orden är ett rättesnöre när man struntar helt i andra bibelord. Tänk om man slaviskt skulle följa varje ord i Bibeln. Då skulle det bli riktigt roligt, det vill jag lova!
RaderaSå när man tillhör ett politiskt parti, så är man skyldig att följa partiets
SvaraRaderastadgar - både i detta livet och inför det kommande?!? Både privat och
i partiets tjänst. Kallas det inte livegenskap?
Stadgarna innehåller inget om det kommande livet! :-)
RaderaFråga Anna! Hon vet...
SvaraRadera