Min vän Gustaf ringde. Han visste berätta att Jörn Svensson lovat skjuta honom när revolutionen kom. Gustaf tycktes echaufferad. Det var väl på sitt sätt hedervärt av Jörn, dock. Inte att vilja just, men att han talade sanning. Då kan man veta vad som gäller. Tanken att en som genomgått ROK 2 skulle låta sig skjutas av Jörn ter sig dock lite orimlig. Jag tror Jörn lovade för mycket.
Jag visste att det skulle bli upprördhet i några kommentarer när jag konstaterade att jag med glädje mött Jörn i onsdags. Kunde dock ingen försvara Jörn och säga att han är trogen insedd sanning - och det är mer än man kan säga om många präster, för att hugga en exemplifiering på måfå? I Lund var vi på det klara med att när revolutionen kom, skulle den svänga in på Nilstorpsvägen för att skjuta fader föreståndaren Sven-O. Berglund och tandläkaren.
Ärkebiskopens teologiske sekreterare gav mer material. Jag får skicka ett mejl till Frasse för att bestämma tid när vi två ska gå igenom titulaturen på svenska ärkebiskopar. Nu var det inte jag som hade problem. Jag förmodade att de som omfattar riksdagsbeslutet 1958 skulle se det problematiska. Gör de inte det, varför skulle då min själ bedrövas? Jag är ju i egentlig mening en utanförstående som förstår, inte mer.
Ett litet problem uppfattade jag. Anders Wejryd gällde som "dottore" utan att vara det. Eller har Wirén fel? Var Wejryd agronomie doktor honoris causa, alltså doktor i jordbruksnäringen? Nej, besöket hos påven var innan doktorstiteln. Fejk alltså. Romerskt-katolskt fejk. Antje Jackelén hålls för att vara "fru", vilket hon är - jag har träffat hennes trevlige make och det är mer än vad Frasse gjort - men hon är ju faktiskt "dottore" och skulle i Italien enkelt kunna gälla för "professore" (italienarna har väl inte femininum på akademiska titlar som tyskarna?). Det är kanske allra enklast att vi allihop börjar kalla varandra "ers helighet", för det var ju det vi blev i dopet, så slipper vi tjafsa. Men när titelfrågan kom upp kände jag en plötslig osäkerhet. Är påven verkligen ofelbar? För nog blev det fel med titulaturen trots allt?
Ytterligare något märkte jag i den wirénska kommentaren. Ordet "tycks". Det är a-intellektuellt politikersnack. Tycks? Den vetenskapligt bildade ska väl inte nöja sig så enkelt - inte med den textmängd som kan analyseras på Bloggardag. Då kan man utan vidare känna igen pigga, käcka, muntra och återkommande teman. Inget behöver tyckas. Allt är klart och helt begripligt.
Lite förvånande är det förstås att det fina folket läser denna bloggsida - för det upprepas ju alltid att ingen läser den. Å andra sidan passerade vi i går siffran 2.5 miljoner sidvyer och det kanske inte är så mycket men i alla fall.
Nu vill jag veckla ut mig om bloggkommentarer. De är mätinstrument för inte bara samtalsklimat utan också för den rådande intellektuella standarden när vi kommer till teologiska och kyrkliga ämnen.
Standarden först. Jag bekänner att jag understundom roar mig med att skriva tvetydigt och det har hittills lyckats väl. Med glatt humör kastar sig någon in och kommenterar i upprört tonläge det som är den egna felläsningen. Det är stabila förförståelser som hindrar verklig förståelse och nu avslöjas fördomar och underliggande tankemönster. Jag följer fascinerad det hela. Det verkar vara en lyxartikel det där med att fundera över om sammanhangen är mer komplicerade än det som omedelbart uppfattas och styrs av egna brister i kunskap, eftertänksamhet och perspektiv. Vi andra för samtal för att lära oss något. Då är det av värde att möta dem som umgås med sammanhang på annat sätt.
Jag var med om kyrkostyrelsens genomgång med biskopsmötet. Vad som sas, ligger inte offentligt tillgängligt. Diskretion en hederssak. Vad jag tänker, kan ni få veta. Nu säger biskopar vad vi andra sa för en generation sedan. Då var det fel och vi var elitistiska och dörrstängande samt vandrade som fiender till folkkyrkan. Nu säger och skriver biskoparna och deras handläggare det vi sa då.
Vill någon se mer om detta får ni läsa den avhandling Modéus II lägger fram. Det räcker.
Tro mig, samtiden är onödig och vi som hade fel hade i själva verket alldeles rätt. Ni behöver inte överlämna medaljerna. Skicka dem per post. Det räcker. Men det finns anledning att lyssna till de begåvade också i denna tid. Samtal utmanar till nya insikter och komplikationer. Det gäller också på nätet. Det betyder att vi får insikter också från dem som inget har lärt och inget förstått samt från dem som egentligen finner våra kyrkliga frågor löjliga och gärna talar om hur löjliga frågorna och vi är.
Samtalsklimatet så.
I den danska teologiska kulturen inspirerad av Tidehvervsrörelsen skriker debattörer "vrövl" och det uppfattas tydligen vara informationsbärande. "Skider-v" går också. R-v eller r*v-ordet är kyrkligt känsligt i Sverige så jag återger det inte. Vi har understundom det danska tonläget på nätet. Inte minst när bloggkommentarer ägnas åt andra bloggkommentarer. Då är det drängslagsmålets estetik som gäller. Jag finner det på sitt underhållande. Prästen och länsman stod bakom lagården och tittade på slagsmålet. Och, det vi fick en påminnelse om, slagsmålen när Asterix och hans vänner går loss är förebildliga. Men kanske inte för samtalet just?
Jag lämnade den egna bloggsidans trygghet för att se vad som händer på andra bloggar, Anna och Nya tant lila. Nya tant lila gör ett försök att ställa sjukdomsdiagnos på mig. Och då kommer jag enklare ur det hela än somliga bloggkommentatorer. Hur de två bloggarna/bloggkommentatorerna ser på sin uppgift i världen framgår rätt klart. Vi är långt ifrån viljan till samtal men helt klart i en situation där några kommentatorer menar att de ska bestämma över Bloggardag. Alla bloggar kännetecknas inte heller av at vara pigga, käcka och muntra - men så är de inte särskilt kyrkliga heller.
Jag har på Bloggardag försökt visa debatten i hela dess vidd och mest försökt säga att det efter en mängd inlägg och föga nytt kan vara nog. Då kommer anklagelsen för censur. Å andra sidan möter jag ständiga önskemål att stänga möjligheten att kommentera. Fast då får jag ingenting lära. Men vill jag egentligen lära mig av det som blir resultatet av mitt frisinnade när det gäller kommentarer? Kan jag lära mig något när det ropas så högt att ingen hör vad som sägs? En del lär jag mig eller påminns om. Som att vi i grund är oense om kristendomens grund och gränser.
Nu har jag i någon mån förklarat vad jag ser och vad jag saknar.
Tror jag.
Men det behövs ännu ett klargörande. Kan någon läsare hitta frasen "Svenska kyrkan går före", den som beskriver Svenska kyrkans profetiska marsch in i framtiden. Vem sa det? Det kan flera ha sagt. Vet någon något och kan ge en referens? Var det Wejryd eller någon av de mindre profeterna? När? Var? Sammanhang?
Det vore mycket tråkigt om möjligheten att kommentera stängdes. Det finns trots allt ofta intressanta och lärorika kommentarer. På något sätt ökar det också bloggens läsvärde att läsarna kan ta upp trådar ur bloggposten och spinna vidare på dessa, vilket t.o.m. ibland leder till en ny, utvecklande bloggpost. Win-win.
SvaraRaderaVad gäller censur är det faktiskt så att ingen har någon rätt att bli publicerad på någon annans blogg. Det är alltså inte censur att vara selektiv med publiceringen. Däremot kanske den som har svårt med självcensuren borde vara glad över att få lite hjälp på traven...
Tack, Elisabeth! Jag instämmer till fullo, inte minst i din s k slutkläm...
RaderaJag i Halland
Dag: Jag tror på allvar att du inte ska skriva så mycket om mig i dina inlägg, för de andra kvinnorna blir tokiga. Och det var fullkomligt förutsägbart att Elisabeth och Jag, dessa modiga anonyma kvinnor, genast skulle dyka upp när de kände att de kunde få medhåll. Så har det varit ända från början. "Jag tycker inte att hon ska få skriva här" Jag har skrivit det förut, men kvinnor är ofta elakare mot andra kvinnor än vad män är.
RaderaSå går vi till ordet censur. Där har alla kloka så rätt att man inte kan kräva att bli publicerad och att ordet censur var felaktigt men bekvämt då det är kort och alla förstår vad som menas. Det det handlade om är just detta att du släpper fram en radda anonyma kommentarer där det görs fåniga rim på Dikes namn och där vissa katoliker spyr ur sig kvinnohat - inga problem för Dag Sandahl - men sedan försvinner ibland min egen kommentar. Men ok, inte censur men definitivt en form av straff för att du blivit arg på min uppkäftighet - OBS mest arg verkade du bli när du genom förutfattade meningar om mig MISSFÖRSTOD - tänk att det kan även DS göra.
Att bestämma över din blogg känner jag inte igen mig och inte mycket av det andra heller. Vore nog bra om du skrev ut ännu fler namn för jag tror ingen tror att det handlar om dem.
Sedan vill jag vara fräck nog att påpeka hur man får ett enormt antal sidvisningar på en blogg - som alltså inte är detsamma som unika besökare. Det får man genom att tillåta bråk i kommentarsfältet samtidigt som man förhandsmoderar - när folk är i gasen och vill fortsätta diskutera blir det ett j-kla tryckande på sidan för att se om du uppdaterat och man fått svar. Och med det säger jag inte att att du inte har ett stort antal läsare - också.
Obs att jag är ledig hela em nu så jag kan ägna rikligt med tid åt att undervisa svagsinta på din blogg. Men först en fråga:
RaderaHur ser jag på min uppgift i världen som framstår så klart för dig Dag? Och vad har min egen blogg med det att göra förutom att den inte är kyrklig - dock munter.
Min uppgift i världen är faktiskt lite oklar för mig själv men på din blogg har den delvis vara att göra exakt detsamma som du gör själv - provocera och vara en finne i röven på folk som har inställning som enligt mig skadar. Dock inte genom att angripa personens egenskaper helst utan det som skrivs. Om du har så många läsare som du antyder har du också en viss makt då du kan påverka.
Men om jag ändå ska frångå detta och angripa egenskaper så framstår du som ytterligt pompös i ditt självförtroende och förvissning om att du minsann ALLTID har rätt och är den som tänkt mest och klokast. Det retar, inte bara mig.
Du är förvisso mycket mer kunnig än de flesta när det gäller teologi och kyrkohistoria och kristendomshistoria osv - men till exempel "munkkommentaren" visade för mig tydligt att det finns andra saker som du inte har fattat och som berör det hela - dvs varför "kvinnosaksfrågan" existerar i dessa sammanhang och vad ett av problemen är, förutom de teologiska.
Det tvärsäkra uppmuntrar till protest. Lyckligtvis håller ju de flesta av dina kommentatorer med dig i din tvärsäkra hållning och vi som inte gör det har fått rejält mycket mer mentalt stryk än du.
Pompös var ordet. Och Anna har åstadkommit sju inlägg hittills och har ledig eftermiddag. Det tänker jag också ta. Och supa mig full, kanske?
RaderaPompös var dock lite snällare än svagsint. Jag är snäll.
RaderaOm du super dig full kanske du också blir det, vem vet? Det vore kul om du testade.
Ett exempel till: när jag ställde frågorna där en av dem var om ni ser kvinnan som mannens huvud var det gymnasialt och ointressant frågat tyckte du. Just i dag har en manlig präst skrivit på din blogg att han är överordnad mig och alla andra kvinnor även utanför kyrkan. Så hur himla korkad var min fråga egentligen?
Där skrev jag fel men rätt igen. Typ.
RaderaDen var riktigt himla korkad, Anna, och igen ber jag dig hitta något annat att göra (allt från fågelskådning till mangatecknande.....) eftersom att det är uppenbart för alla att du inye mår bra av att härja på den här bloggen!
RaderaAntony
Som sagt.
RaderaHej Dag!
SvaraRaderaDu har ett sakfel i din argumentation i dagens blogg. Titlar i Italien är mera "uppblåsta" än i Sverige. Tilltalet "Dottore" används väldigt fritt till någon äldre person som "kan tänkas" ha fil kand eller liknade utbildning. Som en lärare, tjänsteman, etc.
Sakgranskning är viktig speciellt när man skall bygga en argumentation i en negativ retorisk passage.
I övrigt tycker jag din blogg är synnerligen intressant och viktig plats på nätet där olika andliga och teologiska meningar får komma till tals. Lycka till i din uppgift!
Mbh från Lars i Uppsala
Dag var tveksam, men jag tycker mig förstå att man faktiskt använder kvinnliga titlar i italienskan. Det skulle då ha blivit 'dottoressa'.
RaderaSamtidigt menar jag att man inte skall dra för stora slutsatser av att påven kallade Jackelén 'signorina'. Det är nog allmänt artigt tilltal till en kvinna.
Jo men artigheten skavde i alla fall. Påven är knappast "holiness" för en svenskkyrklig och vill han inte kalla henne ÄB så skulle man kunnat sätt hårt mot hårt. Fast det var nog bra att Antje var generös och inte småaktig.
RaderaDet är väl ganska lätt att vara "generös" då man är en utklädd universialistisk och postkristen lekman!
RaderaAntony
Lars i Uppsala har helt rätt om detta med titlar i utlandet. Jag har under ett långt yrkesliv (utan kyrklig anknytning) deltagit i åtskilliga internationella möten och konferenser, och ständigt kallats "doktor" trots att jag aldrig utgett mig för att vara mer än vad jag är (en högst ordinär fil.mag.). I början försökte jag protestera och korrigera, men jag fick snart lära mig att det var lönlöst och ovälkommet. Att i sådana sammanhang kalla både kreti och pleti för "doktor", är bara ett enkelt sätt att slippa hålla reda på folks titlar utan de feltitulerade blir stötta... :-) /Paul
RaderaVill komma med ett litet påpekande: I Italien är det mycket vanligt att alla, som har en högre examen från ett universitet, tilltalas "Dottore" - oavsett om de avlagt någon doktorsexamen! Ett artighetstilltal, helt enkelt!
SvaraRaderaDet där är väl inte riktigt sant! Dottore blir man i Italien efter en akademisk examen, som dock inte motsvarar vår doktorsexamen.
RaderaCenturionen Gaius Bonus stänger försiktigt dörren till personalrummet i det romerska härlägret utanför den lilla galliska byn:
SvaraRadera-Ett ovanligt manifest fall av kollektiv vanföreställning, blandat med bland de kraftigaste neurotiska störningar jag sett på år och dag!
Centurionen lägger sin romerska officersshjälm, inköpt på Butterix på hatthyllan i tamburen och fortsätter vänd mot sin gamle vän Majestix S:
-Ett brutalt uppvaknande nu skulle troligen kunna vara farligt. Vi måste spela med ett tag till.
-Jamen min bl... kvider Majestix S.
-By! rättar hans gamle vän, psykiatriöverläkaren honom. Vi måste fortsätta spelet. By!
-Men hur länge håller det här på?
-Förr eller senare återkommer en känsla för realism hos de flesta. Vi avvaktar.
-Ni kan lägga av maskeradmunderingen nu, hojtar den gamle klinikchefen vänd mot personalen på psykiatriavdelningen. Skovet är över. För den här gången, tillägger han försiktigtvis.
Maja Gräddnos
Hej Dag! Du har en kul blogg med ditt mustiga språk. Men när man skriver forcerat och käckt måste man också ha tillräckligt på fötterna, annars blir det inte lika kul.... Så jag undrar varför du skrev som du gjorde om Anders Ruuth? I påvens tal framgår det ju att han sa just så: I shared the Chair of Spiritual Theology with him, and he helped me a great deal in my own spiritual life.
SvaraRaderahttp://w2.vatican.va/content/francescomobile/en/speeches/2015/may/documents/papa-francesco_20150504_chiesa-evangelico-luterana-svezia.html
Jag skrev så därför att jag inte fattat. Jag är inte säker på att jag förstår nu heller. Hur hjälpte en präst i Svenska kyrkan den blivande påven i hans andliga liv? Och vad stod Anders Ruuth för, teologiskt?
RaderaFrågorna anmäler sig. Eva Nordung Byström, som är den enda i biskopsmötet som arbetat nära Ruuth, kanske vet. Eller Ruuths systerson Ann-Christine Roxberg?
Länge leve bloggkommentatorerna, det är mitt fasta ord.
Systersonen "Ann-Christine" - se där, en levande symbol för den nya religionen och dess förvirrade antropologi!
RaderaAntony
Hm. Enligt den engelska översättning titulerades alltså gästen "Dr Jackelén".
RaderaDen ende som kan svara på den frågan om Ruuth torde vara påven. Annars verkar inte Franciskus vara sådär vansinnigt pigg på att tycka att alla kristna måste omvända sig till katoliker. När JPII inrättade det anglikanska ordinariatet ska Bergoglio som dåvarande ärkebiskop ha ringt upp närmaste anglikanska biskop och sagt att ni behöver inte alls bli katoliker, vi behöver er för mångfaldens skull. Kanske han bara ville slippa att hantera ett ordinariat, och stämde i bäcken. Bloggardag googlar lätt upp det jag läste för några månader sedan, och mer därtill. Jag menar bara att om männen hade utbyte av varandra vill Franciskus säkert markera respekt även för icke-katolska spiritualiteter. Det är sånt som tradkatolikerna inte tål hos Franciskus.
RaderaRuuth skrev annars något om en stor sydamerikansk kyrka som han klassade som inte kristen, och påven håller med. Ruuths alster finns på KB, om kyrkan kan man läsa på Wikipedia och jag tycker den verkar rätt lik Livets ord innan de skippade den rena framgångsteologin. Vad Ulf Ekman säger om detta förtäljer inte historien.
Apropå att läsa andras bloggar måste jag nästan misstänka Bloggardag för att tjuvläsa min, då jag hunnit före två gånger. Först med rektionen på tilltalet fru, och tolkningen - som nu inte verkar stämma, och det gläder mig. Sen med konstaterandet att Franciskus med biträdande vatikanska jordgubbar ändå fick det fel som missade att hon är doktor. I kommentarerna här finns många nyanser, här har dina kommentatorer varit informativa och det tackar jag för.
I övrigt gäller för kommentarer att sånt man inte vill uppmuntra bäst tigs ihjäl. Jag måste tyvärr misstänka Bloggardag för att roa sig med att mata troll, vilket i klassisk netikett är en synd. Vem som förlåter dylika brott mot klassisk nätetikett är jag dock mindre säker på.
Ordinariatet kom under Benedikt. Det finns nu i England, USA och Australien. Efter vad jag hör, åtminstone från England, håller det anglikanska på att tonas ner. De engelska stiftsbiskoparna är lydiga och accepterar ordinariatet, men gillar det egentligen inte.
RaderaAnders Stenström: i italienska originalet står Signora. Om italienarna är kroniskt oartiga mot disputerade kvinnor och tilltalar dem Fru är det en korrekt översättning. Annars kanske man ska se det som ett vatikanst medgivande att de drabbat sig? Det där ska man vara vatikanist för att förstå.
Radera+Göran: Jag vet inte vem i England du pratat med (kanske någon bitter anglo-katolik som stannat kvar i den alltmer protestantiska/sekulariserade CofE)? Ordinariatet fick för några månader sedan sitt eget missale, som bygger den anglo-katolska och klassiska anglikanska liturgin, inkl. Sarum!
RaderaAntony
Aha. Jag letade efter den italienska texten utan att hitta den. Då är den engelska texten knappast en korrekt översättning. Kanske är det en tillrättaläggning i efterhand, kanske ligger det byråkratisk förvirring bakom (den som hade hand om den engelska texten nåddes av information om att Jackelén är doktor, men den som skrev det italienska öppnade aldrig det ebrevet -- eller något sådant).
RaderaOkej bisp Göran, under Benedikt! Jag minns tyvärr inte min källa men språket var engelska.
RaderaAnders, byt bara ut /en/ i webbadressen mot /it/. (Jag menade förstås "dabbat sig".)
Så enkelt med adressen. Ja, där står ju "Signora Jackelén". Men i sidbeskrivningen (det som vävläsaren visar som överskrift i fönsterramen) står det "Signora Dr. Antje Jackelén".
RaderaAllt utöver själva brödtexten torde vara tillagt av typ webbredaktören.
RaderaNej Dag, jag har inte ställt någon sjukdomsdiagnos på dig, men påpekat att man kanske mår dåligt om man hela tiden hittar negativa saker att säga om folk. Jag har ingen som helst kompetens att ställa diagnoser vare sig psykiska eller fysiska.
SvaraRaderaDäremot är det väl uppenbart ibland att folk inte mår så bra. Tar man åt sig saker som skrivs, som inte har med en själv att göra, förvränger och reagerar med alla möjliga konstigheter som att klä människor i bajsiga blöjor och inte verkar vilja släppa de förvrängda tankarna, då skulle jag nog låta bli att publicera- för kommentatorns egen skull.
Det är svårt att veta om man ska svara eller ej.
Samma sak med Antonys utfall och påhopp som sällan säger någonting mer än om honom själv.
Man har ju som blogginnehavare ansvar för det som publiceras!
"...man kanske mår dåligt om man hela tiden hittar negativa saker att säga om folk."
RaderaDet mås tydligen MYCKET dåligt hemma hos den lila tanten ...
Förtydligande; genom att publicera den sortens kommentarer som exempelvis Antony skriver ibland och också genom kommentarer som har varit mot BOD bidrar du till en mobbningsstil i kommentarsfältet!
SvaraRaderaÄr detta lämpligt för en präst?
Kära tant lila, som jag håller med dig.
RaderaEnligt bloggen Kyrkliga betraktelser (2009-11-04) sa Wejryd det där om att gå före vid ett frukostsamtal i Pingskyrkan, då han bland annat intervjuades om hur Svenska kyrkans förändrade äktenskapssyn skulle påverka relationen till Church of England.
SvaraRaderaPingst.nu meddelar att frukostmötet ägde rum under Pingstkyrkans föreståndardagar i Uppsala den 6 oktober 2009 men i referatet av intervjun förekommer inte just det uttalandet. Dan Salomonsson intervjuade. Dagen rapporterade om samma möte den 7 oktober och hade med intervjun på sin webb-tv, fast dit är länken numera bruten.
Att Svenska kyrkan går före uttalades av biskop Clas-Bertil Ytterberg i samband med att partnerskapsvälsignelse godkändes. Kan dock nu inte hitta någon referens, men citatet finns säkert i Kyrkans Tidning.
SvaraRaderaHamnar, Wejryd, Ytterberg, Lind.....bara några av den nya religionens falska profeter som går före, rätt utför stupet!
RaderaAntony
Jag kan tänka mig sju till dessutom. Problemet är att folk DISKUTERAR med mig och då svarar jag. Jag svarar även när det skrivs inlägg om mig. När du har blivit full sen så kan du väl räkna hur många inlägg Antony, anonym och anonym och anonym samt Thomas har skrivit på din blogg?
SvaraRaderaI det gemensamma dokumentet som nu snart kommer på svenska tack vare Mikael Löwegren och som torde få titeln "Från Konflikt till Gemenskap". Här på Dagblogg har vi en skrivgemenskap där vi sannerligen inte är "konflikträdda". Dessutom tillämpar vi redan de fem ekumeniska imperativ som drt står om i dokumentet och detta vill jag benämna den "sanna (fem) inismen". Vi lutheraner som älskar katekesens fem huvudstycken känner igen oss liksom varje trogen katolik som regelbundet ber rosenkransen. Utöver de katolska kritetier som Vincent av Lerin har gett oss kan vi även tillämpa lutheranen Rupertus Meldenius regler som ett viktigt bidrag (Enhet i det nödvändiga, frihet i det tveksamma och kärlek i allt). Dessutom låter de ungefär som apostelns förmaningar till den besvärliga korintförsamlingen som han vill göra till en ren jungfru: Håll er vakna, stå fasta i tron, var manliga och starka. Gör allting i kärlek ( 1Kor 16:13). Det där med manlig och stark hämtar aposteln från Psaltaren LXX 30:25.
SvaraRaderaSå bra för alla oss fromma och ihärdiga människor som måste förtjäna saligheten.
RaderaNåd utöver nåd är att ha Kristus genom Tron i hjärtat. Då ber vi ständigt som den tjatiga kvinna Jesus ställer som föredöme eftersom bönen är det pånyttfödda hjärtats pulsslag.
RaderaJadå, Svenska kyrkan gick före. Men Herren gick inte med. Inte åt det hållet. Ibland offrar man sig för sina efterrlämnade bröder och systrar: jag och hustrun fick ett trevligt samtal med en av den kyrkliga världens ledande gestalter. Jag tillät mig att säga: "Svenska kyrkan är på rätt spår" Högande Vederböra såg bekymrad ut; tills jag fortsatte: ".men den åker åt fel håll !" .
SvaraRaderaDet var vi ense om! fm
Googlde "ROK 2" och fick en massa svar om lägenheter på två rum och kök. Fattar fortfarande inte vad som menas.
SvaraRaderaReservofficerskurs 2 var det som kom mig till minnes och var relevant i samman
Raderahanget med "skjuta".
Du är en äkta kåsör!
SvaraRaderaUppskattar intellektuell hederlighet i alla avseenden liksom ödmjukhet, ett Jesus-mönster av kärlek och sanning förenat. Kärlek utan sanning är sentimentalitet. Sanning utan kärlek är brutalitet som någon sa. Ett ideal att eftersträva för oss alla. Lusten att problematisera och dela ska alla ha sådana människor ha en eloge för. När vi misslyckas med att vara sanningsenliga och/eller kärleksfulla så är utmaningen att ta ansvar för det. Tag Dag och ni alla för Bloggardag när den är som bäst!
SvaraRaderaTill uttrycket "gå före" – När den första kvinnliga 'biskopen' i Norge utnämndes 1993, sade kyrkoministern: "Staten går före, kyrkan följer efter." Det är ju vad det faktiskt handlar om också i vårt land.
SvaraRaderaDet paradoxala är att Svkys sekularisering har ökat sedan samfundet "skildes" från staten!
RaderaAntony
Javisst önskar vi Erklärungen - om FK och BloggarDag!
SvaraRadera-När jag den 6 maj under bloggrubriken "Frimodig kyrka har problem" ställde ett par frågor rörande författarens pluralis vad gäller kvinn(or) i FK-gruppen samt om Svenska kyrkan bara är en intellektuell gemenskap och ej en folklig sådan, svarade till min förvåning inte den tilltalade.
I stället fick vi - som är så oerhört frekvent på kommentatorsfältet - se en annan signatur, Markus svara för bloggaren. Detta enligt ryggmärgsreflexens och doakörslojalitetens logik att "Dag har alltid rätt" eller
"Dags slutsatser får aldrig ifrågsättas".
Nu blev svaret också därefter: på den första enkla frågan ett påstående - utan begärda namn på påstått existerande FK-kvinnor. Och på den andra inget alls.
Och, som vanligt, under anonymitetens "Markus" .
Således upprepar jag mina små men inte ointressanta frågor till bloggpappan i hopp om att äntligen få ett korrekt och informativt svar till uppbyggelse för verkligheten och även för FK.
Och med förhoppningen att denna gång inga doakörspapegojor kacklar i spalterna, ty de är ej tillfrågade.
Alltså Erklärungen min bäste Brutus, förlåt BloggarDag!
BENGT OLOF DIKE
BENGT OLOF DIKE
-Eidesstattliche Erklärung, sa Bill.
Radera-Steuererklärung, sa Bull.
-Sluta kackla, hönshjärnor!
sa
Elaka Katten Måns
Släpp ut katterna!
SvaraRaderaDet är dags att släppa ut de sedan länge överåriga katterna Måns, Bill och Bull för att jaga råttor - om de orkar - i stället för att blanda sig i det som de ändock inte kan ge besked om.
Jag önskar ju - och saken kräver det - svar från den berörde tillfrågade på frågorna som föranleddes av vederbörandes utökning av FK-gruppen till pluralis i kvinnor (är de möjligen invalda i efterhand) och om kyrkan inte också är en folklig gemenskap.
Alltså korrekt svar från originalet - inte de som vanligt eftersägande papegojorna!
Och inte från några gamla katter!
BENGT OLOF DIKE
Ber om ursäkt för min pressekreterare, Bill. Jag låter honom sköta enklare kommunikation, men han är ju ny i jobbet och, ja, frestelsen att retas lite blev tydligen övermäktig.
RaderaVi blötlägger ärendet nästa gång vi drar till Antjes garage och får oss en Whiskas, kompis!
EKM
Det ena du från början frågade efter var kvinnliga präster i FKs kyrkomötesgrupp. Eftersom det är offentliga uppgifter som du kan leta fram på några minuter finns egentligen inget skäl för någon annan att göra det åt dig. Men gruppen är listad här: , och jag hittar två kvinnliga präster i listan.
RaderaÅh nej, nu städade bloggmaskineriet bort länken till FKs kyrkomötesgrupplista. Ett nytt försök:
Raderahttp://frimodigkyrka.se/kontakt/kyrkomotesledamoter/
Har just upptäckt BOD:s inlägg. Måste kommentera en del små miss-uppfattningar:
RaderaDe i inlägget omnämnda katterna har frihet att röra sig som de vill och följa sina naturliga instinkter. Och vi är i våra bästa år, så det så.
Bill, EKM:s pressekreterare
Italien är titlarnas förlovade land i större utsträckning än t.ex. Tyskland och Frankrike. Som andra kommenterat är "dottore" eller "dottoressa" en artighetstitel som används till alla med högre utbildning. Dessutom tilltalar man i tredje person med "lei". Mussolini försökte införa en "ni-reform" men det slog inte väl ut. Personligen tycker jag att "fru Jackelén" passar bra för stiftchefen i Uppsala:)
SvaraRadera//Robert
Robert, men om du då tycker att det var rätt att behandla ÄB respektlöst, tycker du att hon borde gjort likaledes, dvs sagt Signor Bergoglio?
RaderaFru Jackelén är inget annat än fru (doktor) Jackelén, så det var mycket respektfullt av den Helige Fadern att titulera fru Jackelén som just fru (doktor) Jackelén.
RaderaAntony
Jo fast det bestämmer tack och lov inte du Antony, som inte är med i Svk vad jag förstår. Vi som är det ser henne som vår ärkebiskop, de allra flesta av oss. Vi ser däremot inte påven som "Ers helighet".
RaderaFru Jackelén är lika mycket "ärkebiskop" som att min hund är en katt, men i de förvirrades relativistiska värld kanske en hund kan vara en katt?!
RaderaAntony
Ok, Antony. Du tror dig veta vilka andra är. Men vem är du? Är du en man eller en kvinna? Är du kristen eller hindu eller ateist? Så länge du fegt kommenterar anonymt har du ingen som helst rätt att påpeka vilka andra är eller slippa få frågor av det slaget jag ställer ovan. Det är ju inte ens omöjligt att du är ateist samt tillhör F! och vill göra allt för att svärta ner Dags blogg genom att uppvisa kvinnohat och prästhat.
RaderaDet blir mer och mer uppenbart att Anna saknar elementär läsförmåga!
RaderaAntony
Jo det gör vi visst!!!
SvaraRaderaArg kyrkomedlem
Vad gör ni visst? Är ni flera som skriver under den anonyma signaturen "Arg kyrkomedlem"? Borde ni inte skriva "Arga kyrkomedlemmar" då`?
RaderaEller rent av våga stå för vilka "ni" är?