tisdag 9 juni 2015

Gudlöshet

"Jag tyar inte", som Moberg fick till det som replik Karl-Oskar fällde i Utvandrarna. Det är småländska från Kronobergs län och uttrycker att man inte orkar längre. Hos Kondomprosten i Luleå ska det bli Pride regnbågsmässa. Från olika håll i landet berättar kyrkfolk att de inte längre vill gå i kyrkan. Pridemattorna tar över mentalt för dem - och det är ett koncept de inte vill uppmuntra.

Egendomligt. Det av så många gillade på facebook innebär att de som varit hemma i kyrkorummet blir främmande och prästerna tycks inte reagera. De tänker väl att mattan drar andra, dvs de administrerar ett kyrkosystem där människor är utbytbara och därmed ingen i egentlig mening hemma i kyrkan. Det är vemodigt. Men när inget annat återstår, står det oss fritt att rösta med fötterna. Det märks kanske inte för horder av människor kommer förstås. Men bygger de församling? Eller är konceptet ett annat?

Jag är smålänning. Nog vore det intressant att få veta vad regnbågsmattorna i Härnösands och Örebro kostat och med vilka medel de betalats. Vad var det alltså som INTE gjordes för de beloppen?

Till helgen är det Pridefestival i Luleå och på söndag regnbågsmässa. Planering av mässan 90 minuter före vid Svenska kyrkans tält för den som vill och så samling "för att gemensamt tåga in med prideflaggan i domkyrkan". Så presenteras saken. Inte ett ord om ett folk som samlas bakom korset och tänker att "före går Herren". Jag presenterar nu presentationen. Det kommer säkert att plockas fram ett kors också. Men vi vet vad som i sammanhanget är det viktiga. Prideflaggan. Det är grejen.

Resultatet?
"Kom som du är, kom ut som du vill vara!"
Det är Regnbågsmässans resultat. I vanliga fall kommer en kristen och det är som det är, firar mässa och kommer ut förlåten, upplivad och välsignad som Gud vill att vi ska vara. Tanken är förstås att Gud har en tanke på hur jag ska formas, genom arv, miljö, omständigheter och nådens verktyg. Nu används den lokal där detta normalt ska ske som en arena för ett evenemang som i all sin fromhet närmast ska betraktas som gudlöst och kyrkorummet som ett rum Gud inte riktigt hör hemma i.
Nihilismen fungerar så. Gud behövs helt enkelt inte när "regnbågsmässan vill spegla alla likas värde ur ett hbtq-perspektiv."

Lägg märke till hbtq. Kyrkomötet beslöt om hbt - för q var för mycket. Därför ordnar väl den medaljförlänade rådslag i hbt-frågan. I Luleå är det annorlunda. Lita på Kondomprosten. Jag antar att Svenska kyrkans kondomer delas ut i år också. Texten löd, som ni minns, "STÖRST av allt är KÄRLEKEN. Svenska kyrkan".

Nihilism i praktiken, säger jag. 
Svenska kyrkan som aktör och arena för denna nihilismens mission.
Och de som agerar förstås nog mestadels inte vad de ägnar sig åt. Ska biskop Stiglund dit och välsigna? För det är väl få Pridefestivaler som klarar sig utan de högsta kyrkliga hönsen? Och visst är det roligt att bli uppburen och uppskattad. Jag förstår. Och tyar? Nä, inte riktigt.

I går såg jag Modéus II. Han gick på Östra Sjögatan i Kalmar.
Fast det inte var Prideparad. Men det ska väl bli. Och fortsättningsvis ska jag alltid kolla om det finns en Prideparad i närheten när jag skönjer en biskop eller en domprost vid horisonten eller närmare.

66 kommentarer:

  1. Minns jag fel eller reserverade sig Stiglund i läronämnden om äktenskapet?
    Eller var det Hagberg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Stiglund reserverade sig. Tillsammans med - det var väl Persenius och Hagberg.

      Radera
  2. Kyrkotjänarna betygar sin lojalitet mot samhällets överideologi.

    Hoppas kan man, att samhällets översåtar ändå tycker sig ha lite nytta av kyrkotjänarna, och så föder dem ett tag till. Kyrkotjänarna gör bara det som kanske - säkrar deras egen existens.

    Ändå - utträdesvågen rullar på. Snart är endast de debila kvar i organisationen Svenska Kyrkan. Så vad vinner man i det långa loppet? Kanske lite inre frid, eftersom regnbågsfolket tycks kraftfullt överrepresenterat i vigningstjänsten?

    GG

    SvaraRadera
  3. Hbtq-ideologin är ett världsvitt fenomen, men knappast "mättat" eller fullbordat. Dock är det inte katolskt, men i Sao Paolo låter paraderar pride-paraden med en naken korsfäst ung kvinna. Detta går dock inte att "tolka till det bästa" med aposteln Pauli ord att korsfästa sitt kött med Kristus. Skall vi verkligen gå med dem som är fiender till Kristi Kors eller skall vi ta risken att uppfattas som fiender till Kristi Kors? Varför vill biskopar och domprostar uppmana oss att älska världen med hänvisning till att kärleken är störst? Kan inte Jackelen korrigera med att Gud är större (än våra hjärtan )?

    SvaraRadera
  4. Det är bara att begära en offert hos företaget så får du reda på vad mattan kostar. http://www.regnbagsmattan.se/store/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset Carina!
      En matta som är 150 cm bred och 250 cm lång kostar 3.475 kronor (Mattan säljs i sektioner med dessa mått som väl sedan får fogas ihop på något sätt.).
      Ett konkret exempel: I Nicolai kyrka i Örebro har dem en 24 meter lång då har församlingen behövt köpa in 10 sektioner á 3.475 kronor. Total kostnad 34.750 kronor.
      Jag undrar vad RAA och Länsstyrelsen säger om en matta som så totalt dominerar rummet och inte är anpassade efter dess övriga färgsättning. Dessa myndigheter brukar ju ha gott om synpunkter på vad som sker med kyrkorummet och även dess lösa inventarier. / Markus

      Radera
    2. Markus: Jag måste säga att jag faktiskt tycker att mattan är snygg, men jag ser ju iofs inte hela kyrkorummet. Synd bara att inte vitt finns med i den, då hade hela kyrkoåret rymts i den plus några bonusfärger (gult, blått och orange). Men de kan man säkert kunna klämma in på något sätt. Kanske skulle de passa som liturgisk färg på skolavslutningar.

      Radera
    3. Mitt problem är inte främst att mattan är ful utan att den totalt dominerar kyrkorummet. Mattor längs mittgången brukar, av goda skäl, vara enfärgade och ganska dämpade. En mindre kormatta med några kristna symboler kan ibland vara något mera färgglad, men ska inte heller den dominera kyrkorummet. Traditionellt brukar istället altaret vara fokus och sedan kommer ofta predikstolen, något krucifix och kanske korfönstret. Nu lyfts inte blicken uppåt mot symbolen för Guds närvaro (d.v.s. altaret) eller bilden av Kristus, utan den riktas nedåt mot en matta man går och trampar på. / Markus
      PS: Mattor är för övrigt bra som ljuddämpare, men de är också ofta besvärliga då de lätt "korvar" sig och man riskerar då att snubbla på dem. DS

      Radera
  5. Jaha..

    Där ser man - När "regnbågsmattorna" läggs på golvgången till altaret, då tågar folket ut ur kyrkan. Ja nu börjar jag bli faktiskt väldig sur - Men värför då? Vi har ju en "demokratisk folk-kyrka"! Så säger BOD och hans doakör bestående av Anna och andra vilsefarna själar som pratar lik som om de hade disputerat i teologi och blivit promoverad till professor och har ensamrätt till problemformuleringsprivilegiet. Nä, vi har democratically elected Autocratic Dictatorship här i Sverige. Det är bara att gilla läget - Om ni inte gillar det, varsågod, kliv på nästa flygning till valfri ort utanför Sverige.

    Sigbritt Svensson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! Har den adliga blivit en "svensson" nu?

      Där ser man! Det kan gå åt rätt håll. Eller åt fel.

      Radera
  6. När skinnskallarna härjade som värst uppmanades vanligt folk att på olika sätt återerövra flaggan.
    Kanske det är dags med samma sak nu med regnbågen, som ju är ett tecken på Guds löften till oss alla. Någon fyndig reklamman kanske har någon idé?

    LG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Risken är väl stor att man skulle feluppfattas som HBQT:are, samt ändå väcka vrede bland de rättrogna i HBQT-leden som hädare av rörelsens symbol. Något i stil med den unga kvinnan på korset i Sao Paolo.

      Trots det, en utmärkt idé!


      Lars Jensen

      Radera
    2. Notera skillanaden i antalet färger mellan regnbågen i hbtqi- och kristen tappning. Som kristen symbol har den sju färger och sjutalet är sedan gammalt ett heligt tal.

      Radera
    3. Sodomiflaggan har så klart sex färger, eftersom att det är det enda det handlar om!
      Antony

      Radera
  7. Håller med LG. Livets Ord har ju fegat ur och gulfärgat hela sin regnbåge. Nu köper vi regnbågsmattor till alla kyrkor och bönhus. Dom är ju från Horred för hundra gubbar! Och visst gillar vi mångfald och allas lika värde, även om vi inte tror på att somliga är födda av karlar eller att det inte är något särskilt välsignat/väldesignat med man-kvinna-förbundet!

    SvaraRadera
  8. Och i ett gammalt Schartauanskt fäste som Falkenbergs församling som därtill till dags dato (mig veterligen) ännu inte har haft en enda kvinnlig präst, så har man i år tagit det stora steget för mänskligheten. Som en anpassning till världens villfarelser skall församlingen i år medverka i "Pride Falkenberg" den 13 juni.

    I församlingsbladet 2/2015 sid 10 kan vi läsa:

    "Den bibliska människosynen och den kristna etiken ligger till grund för det
    samhälle som vi lever i. Det var de första kristna missionärernas förkunnelse om människans unika värde som Guds avbild, vilka utgjorde grunden för att företeelser som utsättande av spädbarn i skogen, ättestupa och träldom avskaffades i Sverige.
    Även kvinnofridslagarna har sina rötter i kristen tro. Därför är det ett
    naturligt och självklart arbete för Svenska kyrkan och Falkenberg-Skrea pastorat att verka mot diskriminering p.g.a. ras, kön, sexuell läggning, religion, tro eller politisk åskådning.
    Som en del i Pride Falkenberg den 13 juni 2015 kommer vi att fira en
    ljusgudstjänst Falkenbergs kyrka kl. 18.00. I gudstjänsten får vi be och
    sjunga, lyssna till sång, musik och tal.
    Medverkande bl a Gospel Bliss och kh Stenman."

    På gymnasiet på för många år sedan ingick i ämnet filosofi ett kursavsnitt som hette "Argumentationsanalys". Med de reminiscenser som ännu återstår säger jag bara att de bibliska argumenten för Falkenbergs församling att deltaga är obefintliga. Så, det skulle alltså vara för att de kristna munkarna i tidig medeltid bl.a. avskaffade ättestupan som Falkenbergs församling nu anser att man bör deltaga i "Pride Falkenberg."

    Och det där med att sätta ut spädbarn i skogen. Har vi verkligen slutat med det? Har vi inte om sanningen skall fram kvar det, fast det idag sker på "vårdinrättningar" och på landstingens (skattekollektivets) bekostnad.

    Veten i då icke att "Pride" också betyder "högmod" och att "Högmod går före fall." Ordspråksboken 16:18. Om högmod kan vi läsa: Högmod är en av de sju dödssynderna och räknas ibland som den allvarligaste eftersom den berövar människan förmågan att se klart och tydligt på sig själv och sin omgivning. Kan det sägas klarare? Och ändå stoltserar man och slår sig för brösten över det ordvalet. Ja, man stoltserar över synden att en man ligger med en man och en kvinna med en kvinna.

    Och slutligen: När kommer regnbågsmattan och kondomutdelandet i Falkenbergs kyrka ??? Lagom till Pride nästa år ???

    Et tu, Brute.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är en ljusgudstjänst?
      Antony

      Radera
    2. Antony: Det är en gudstjänst där man tänder ljus samtidigt som man rabblar "heretiker inom den postkristna organisationen Svenska kyrkan" för varje ljus. Många ljus blir det.

      Radera
    3. Det finns nog inte så många ljus i hela Falkenberg, knappast ens i hela Göteborgs stift?!
      Antony

      Radera
  9. Det där med färger som ska inkludera är svårt. Vid åsynen av rengbågsflaggor och mattor får jag den bestämda känslan att min färg alldeles säkert är den 7:de, uteslutna. Eller vid närmare eftertanke, svart - både hjärta och kappa - som per definition är utesluten ur spectrum. Återstår alltså för mig ingen annan råd än att vända mig bort från regnbågen och i rakt motsatt riktning sjunga:
    O Jesus, du oss frälsar,
    du är de svagas sköld.
    Dig glädjesol vi hälsar.
    Värm upp vårt sinnes köld.
    Giv kärlek åt det hjärta,
    som ingen kärlek får.
    Vänd bort all sorg och smärta,
    du vän som allt förmår.

    SvaraRadera
  10. En betraktelse om regnbågen jag skrev för en tid sedan: http://skattkistan.predikan.se/#post304.

    /Lars Borgström

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lars: Dag skrev för några inlägg sedan att ditt resonemang med att kvinnan ska lyda mannen även ute i det civila samhället var "idiotiskt". Kan inte du och Dag debattera detta här - det vore VÄLDIGT spännande! Båda säger sig ju följa den sanna kristna tron men uppenbarligen tar någon av er Bibeln lite mindre bokstavligt, så där som man inte får göra.

      Radera
    2. Men Anna, har du verkligen fått din pappas tillåtelse att skriva här alldeles på egen hand? Tillåtelse tycker nog de flesta av oss att du borde ha. Bara för säkerhets skull, alltså. Kvinnor bör nog i all blygsamhet agera under en mans auspicier. Det känns säkert bäst så. Kristet är det möjligen också.

      GG

      Radera
    3. Nej jag är ute och busar på nätet utan att pappa vet om det! Han förmiddagsvilar.

      Radera
    4. OK, Anna!

      Du klarade provokationstestet. Som jag förmodade, faktiskt. Du provocerar och skämtar, men tål tydligen din egen medicin hjälpligt. Åtminstone med lite småtydliga skämtmarkörer. Då så.

      (Men för att hoppa fram en dag, är jag inte kyrkoanställd eller pensionär, så den biter inte. Och sen skulle jag nog faktiskt välja att betala till SFI i någon form, och till och med till SFI-lärares pensioner, även om jag hade valmöjlighet.)

      :-))

      GG

      Radera
    5. Anna (och Dag)!
      Jag har inte sett att Dag kallat "mitt" resonemang idiotiskt, men jag tar gärna emot en länk så att jag kan läsa hans uttalande i dess sammanhang.

      "Mitt" resonemang (som naturligtvis inte är mitt) är inte mer besynnerligt än att eftersom kvinnans underordning motiveras utifrån skapelseordningen (1 Tim. 2:13), så gäller underordningen på alla skapelsens områden (familj, arbetsliv o.s.v.).

      Dag får gärna säga vad som är galet med denna syn, om han nu tycker det. En kyrka som på ett seriöst sett arbetat teologiskt med sådana här frågor är hur som helst Wisconsinsynoden. I dokumentet "Man and Woman in God´s World", vars ståndpunkt jag delar ang. kvinnans underordning i samhället, skriver man så här:

      "C. Den kristne och samhället

      Principen om överordning gäller lika mycket i samhället, eftersom den är en del av Guds oföränderliga vilja när det gäller förhållandet mellan män och kvinnor. Bibeln gör emellertid ingen direkt tillämpning av denna princip i samhället så som den gör i äktenskapet och kyrkan. Av detta skäl bör vi undvika att göra tillämpningar, som kan få oss att säga mer än Skriften säger. Det finns t.ex. ingen biblisk förordning eller förebild som hävdar att en kristen kvinna aldrig ska vara ledare i världsliga sammanhang. Inte heller har kristna män bibliskt stöd för att tro att de aldrig vågar försätta sig i en ställning som medför att en kvinna kommer att bestämma över dem i affärslivet eller politiken. Det fjärde budet (som innefattar vårt ansvar mot mänsklig styrelse) och det sjunde budet (som innefattar vårt ansvar för det jordiska goda som Gud har anförtrott åt oss) är också en del av Guds lag. Dessa sidor av lagen gäller kvinnor såväl som män. [56]

      Det finns emellertid andra grundsanningar, som kristna bör betänka när de försöker avgöra vad som är Guds vilja med deras liv i världsliga sammanhang. En kristen kvinna, som t.ex. funderar på en anställning inom affärslivet, ska väga detta mot det ansvar hon kanske har som hustru och mor. Hur kan hon använda de unika gåvor, som Gud har givit henne, på bästa möjliga sätt? Hon ska kort sagt bemöda sig om att avgöra hur hon bäst kan förhärliga sin Herre och vara det salt och ljus i världen, som Gud vill att hon ska vara. [57]

      [---]

      Principen är klar och oföränderlig. Men när det gäller tillämpningen i det dagliga livet lämnar Skriften åtskilligt till vårt kristna samvetes omdöme. Så länge som det av Gud bestämda förhållandet mellan man och kvinna omfattas helhjärtat, behöver inte och kommer inte olika bedömningar vid tillämpningen att bringa oordning i kyrkan. [60]

      Hela dokumentet finns här i svensk översättning: http://www.biblicum.se/tidskriften-2/aldre-nummer-av-tidskriften/biblicum-1986/19864-man-och-kvinna-i-guds-varld/ .

      /Lars Borgström

      Radera
    6. Här är länken Lars:

      http://bloggardag.blogspot.se/2015/06/inte-ett-dugg-imponerad.html

      Det är en tackling tillbaka från min sida: Det verkar en aning flummigt vad ni egentligen menar med den "klassiska kristna tron".

      Men ni riktar som ett politiskt part er kraft till att påpeka vad som är fel med motståndaren, i stället för att kunna redovisa vad det är ni egentligen tror på när det gäller kvinnans roll och Bibeln.

      Radera
  11. Håller med senaste talare.
    09:36. Intressant att du inte skriver parlamentsbegreppet på svenska. Jag tror det stämmer.
    09:59. Vad gäller mattfärgerna finns det alla skäl att påminna om Noaförbundet Gen 9:1-11, det som ibland blir ett problem för de lite mer exegetiskt bevandrade. Traditionellt/rabbinsk tradition definierar förbundet i i sju delar (http://www.tomaswidholm.se/religion/judendom_02.php): Förbud mot avgudadyrkan (man ska tro på den ende Guden), Förbud att häda Gud, Förbud att mörda, Förbud mot otukt (sexuella relationer utanför äktenskapet)
    Förbud mot stöld, Förbud att äta kött från levande djur (tolkas som förbud mot djurplågeri), Påbud om ett rättssystem (brottslingar får inte gå ostraffade). Det har ansetts som en av grunderna för den sk naturliga rätten. Några menar att det är grunden för apostlamötets beslut i Jerusalem Apg 15. (Kyrkans naturrättstänk har varit mer präglad av den romerska rättens sammanfattning). Oavsett vad de senaste exegeterna säger så är den rabbinska sammanfattningen den som har tolkningsföreträdet.
    Vatten ska inte dränka igen. Nu räddar vattendopet mänskligheten. Jesus kom med skiljedomen i ljuset/elden, 2 Petr 2-3.
    Låt oss glädja oss över regnbågen och läsa 1 Mos med apostlarna!

    SvaraRadera
  12. Om kyrkan bjuder på en typ fjorton meter lång reklamplats så måste väl det återgäldas? Det måste finnas massor med gobelänger med svulstiga uppståndelsemotiv i gömmorna? Som kan pryda kommun/stat/landsting runt om i landet. I korridorer, aulor och foajéer. Byt varje meter exponeringsyta i kyrkorummet mot lika dito i det offentliga rummet. Ramaskri? Kanske, men rättvist. Ska jag gå till nattvard på en sådan där så kan väl de som bestämmer få sig lite Uppståndelse på vägen in i kommunfullmäktige? // Alphadeltagaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonyme Alphadeltagare: Jag tror du måste gå in i en kyrka för att förstå att det du efterfrågar redan finns och har funnits överallt sedan hundratals år tillbaka. Utan "ramaskri". En miljon meter av det du efterfrågar jämförs med tio meter regnbågsmatta.

      Radera
    2. Här i vår lokaltidning blossade en diskussion upp om huruvida hemtjänstpersonal skulle få bära religiösa symboler. Det gällde inte bara opraktisk klädsel utan även små kors i halsband skulle bort. Någon kunde ta illa upp. Ingen brukare kom till tals, så mönstret kändes bekant. Någon annan bestämde. Det är inte vidare tolerant av sekulärsamhället. Jag kan sträcka mig långt för att alla ska kunna mötas på den offentliga arenan, men en sak ber jag om: Att klockan 11 på söndagen få möta Gud i Hans hus utan politiska budskap utrullade under mig. Det är slut senast 12:30 så jag ber om en och en halv timme och min önskan är att den stunden kan få vara - om uttrycket tillåts - helig. // Alphadeltagaren

      Radera
  13. Sigbritt Svensson,

    -Vänligen ironisera inte över vår demokratiska folkkyrka; stöd den i stället.
    Det är annars så förutsägbart på dessa kommentarsfält: alltid glåpord om, fördömanden och underkännanden av, underbetyg för denna vår älskade kyrka.

    Varför vill, eller vågar, ingen någon gång byta skiva? Folkkyrkan kommer ju att bestå - åtminstone mycket längre än vad dess fiender tror.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Folkkyrkan ligger redan som en punkterad gummiflotte på land. Revan är stor och luften pyser snabbt ut. Reparation är icke möjlig. Men man kan ju skära loss lite lappar här och där och använda till annat?

      Joker

      Radera
    2. Bengt-Olof Dike! Nu måste du hjälpa mig - vilket i Sig-Britt Svenssons kommentar är det som du kallar att "ironisera över vår demokratiska folkkyrka"? Jag kan, med mig egen kunskap om och erfarenhet av livet i Svenska Kyrkan idag, inte se innehållet i kommentaren som annat än en beskrivning av hur det ser ut idag.

      Det fanns en tid då jag också - precis som du själv fortfarande gör - uttryckte mig i termer som "vår älskade kyrka". Men det förmår jag inte göra idag. En Kyrka som har släppt förtöjningarna till sitt uppdrag och sin Herre och ersatt detta med tankar och idéer helt på tvärs med Guds Ord, ja vilken funktion har den?! Enbart att vilseleda sökande människor!!!

      Jag i Halland

      Radera
    3. Joker! Tack för din humoristiska, träffsäkra men också djupt sorgliga bild av den s k folkkyrkan!

      Jag i Halland

      Radera
    4. Det är mer än ironi, tyvärr. Sådant klarspråk hjälper några att våga hämta andan. Fick just i dagens lokaltidning en ny uppläxning. Utan tvekan talar man om de snart helt tystade. Varför? Detta är som alla vet inget primärt kyrkligt eller kristligt. Det är ett samhällsfenomen som alla förväntas förhålla sig till (eller inte ta). Kan det försvinna lika snabbt som det dök upp?
      OM kyrkan ska ta in några mattor ska det vara sju färger inte sex. Sexmattorna vägrar jag gå på. Inte för att jag skulle vara befriad från eländet men därför att det är befriande att få möta människor och inte behöva slås av sex. Kyrkskändningen närmar sig verkligen bibliska mått. De får skjuta mig i en eller plåga mig på den och med den men inte frivilligt på den.
      Heere Gud, hur kan du tro att folkkyrkan består med uttryck som detta? Se dig ut över världen. Läs historieböckerna. Läs Bibeln.

      Radera
    5. BOD - förr fanns det ett talesätt som ansågs mycket förolämpande, - något jag som präst därför inte ska använda,- men som gick ut på att man sa till någon: Byt diskett!!! (när datorerna var I sin vagga, och någon var oförmögen att ta in det som andra sa eller skrev och "körde sitt eget race") .Så det ska jag inte säga till Dig, då jag dels självfallet inte vill förolämpa, och dels förstår att den saken inte är möjlig, - att för Dig t ex tänka utanför "demokratiska termer". Dock: Gud är mig veterligen inte demokratisk, och förutsätter I Sitt frälsningsverk inte handuppräckning och räknande av röster från valda politiker för att fastställa vad som är Hans vilja... Eller har jag fel?

      Som präst är jag skolad I att med den stora räkenskapsdagen för ögonen våga vara inte bara så frimodig - utan det är min SKYLDIGHET! - att inleda varje predikan med: "Så säger Herren: ! " Kan jag inte det, om jag inte VET vad Herren säger, - då är det bättre att hålla tyst med eget tyckande, och bara läsa högt ur bibeln för församlingen!

      Och till "J" 13:28 här nedan: Jo det finns ett ställe att dra till, dit jag själv har dragit till precis som flera andra: http://www.missionsprovinsen.se/ Där kan man, också som präst, vara en del i det heliga "kyrkbänksämbetet" .

      Radera
    6. Det vore önskväet om folkkyrkan kunde leva länge.
      Det jag inte begriper är varför styrningen av folkkyrkan är så mycket bättre nu än före 1986, före 1958, före 1593 eller före 1054?

      Kan någon ens försöka förklara varför styresformen är så mycket bättre än före åtminstone det förstnämnda årtalet?

      Radera
    7. Christer!

      Tidigare har jag inte känt mig frestad av Missionsprovinsen, men nu tittade jag i sommarens församlingsblad. De fyra prästerna här skall ha semestrar, och orkar alltså under tre sommarmånader tillsammans inte med mer än en gudstjänst per helgdag. Ändå sätts pensionär in vid nästan hälften av gudstjänsterna.

      Det är dags att dra!

      J

      Radera
  14. Givetvis är människor utbytbara: Pappor, mammor, partner, barn - egna likaväl som andras, forna tiders lärare mot "hundrakronorslärare", forna tiders präster mot religions-, kultur- eller genusvetare samt inhemsk befolkning mot utrikes födda.

    Att påstå något annat är att ifrågasätta eller häda vår värdegrund "Alla människors lika värde". Alla kulturer har betraktat hädelse som ett av de värsta brotten ö. h. t. Främmande eller forna gudar och trossystem får däremot gärna både ifrågasättas och hädas. I denna senare kategori befinner sig kristendom i dagens Sverige. Så gillas inte tidens gång, är det bara att rösta med fötterna och dra dit det passar bättre!

    Om det nu finns någonstans att dra ...

    J

    SvaraRadera
  15. BOD

    Åtminstone jag har då inte betvivlat att "folkkyrkan" kommer att bestå tillräckligt länge för att dagens och morgondagens och sannolikt några generationer till kan räkna med att helt i enlighet med parkinssonslag bestå.

    Däremot är folkkyrkan som den är i dag med prideparader, regnbågsmattor ,"konstverk" a´la E.O.Wallin ,teaterpjäser med fritt funna historier ,profan musik , enkönade vigslar och inom en snar framtid antagligen med polygama sådana ,(till skillnad mot t ex Anna är jag övertygad om att det bara är en tidsfråga) för att sedan inte tala om allt vi kan förvänta oss av SVeK som vi idag inte ens kan föreställa oss.

    Tror Du själv att något av detta som nu sker och har skett hade varit möjligt om inte Ni politruker tagit makten och tillsatt alla dessa tjänstvilliga biskopar samtidigt som Ni berövat dem rösträtten?

    Nej, Ni har skapat en "folkkyrka" må så vara , knappast ens demokratisk om man tänker på hur Ni negligerat det trogna kyrkfolkets åsikter och enbart strävat efter att vara PK och följa tidsandan?

    Tror Du verkligen det. Ja, då bekräftas bara bilden av politiker / politruker som människor mer intresserade av makt än vad som är rätt..

    Din "demokratiska folkkyrka" må ha goda sidor och ännu några öar där ordet klart och rent predikas och där PK-ideérna emot Guds vilja inte har tagit över men de är försvinnande få och i stort är SVeK-jag upprepar det jag skrivit många gånger inte längre en kyrka som ens bryr sig om sin bekännelse, inte bryr sig att de går tvärsemot den apostoliska läran och snart ingen kyrka alls. Framförallt ingen Kristi Kyrka på jorden. Den saknar tyvärr även ambitionen att vara det utan en kyrka av människatankar för människor som snart inte längre tål höra obekväma bibliska sanningar och som fnyser åt den Helige Ande. Dock bör de då minnas vilket som enligt Jesus själv är den enda oförlåtliga synden.

    //HH

    SvaraRadera
  16. "Ironisera inte över vår demokratiska kyrka"- så säger BOD! Han som tror
    att demokratin är vår högsta auktoritet. SÅ KAN MAN INTE TRO såsom
    kristen! Tror man på en Skapare såsom högsta väsen, så tror man också
    på Hans Son och Den Helige Ande. Då blir bibeln auktoritet - inte folkviljan!

    SvaraRadera
  17. http://www.youtube.com/watch?v=wxYe8gn3Gwo&sns=em

    En annan teologisk vinkling

    SvaraRadera
  18. Om det t o m skulle vara en bön...
    Detta att BOD ber "ironisera inte över vår demokratiska folkkyrka",
    eftersom den bärs upp av majoriteten av rösterna i valen.
    Men rösterna i Kyrkans gudstjänster, Kyrkans trosbekännelse, etc.
    Det är denna lilla grupp av människor som ber och bekänner och vill
    vara trogna Kristi budskap, som inte menar att "de många", majorite-
    ten vid omröstningarna skall styra KRISTI KYRKA utan de som försvär
    sig till Herrens tjänst. FÖRSTÅR MIN HERRE ??

    SvaraRadera
  19. När de sekulärt styrda folkkyrkorna har hbtqiserats tar norske Tooji Keshtar hbtq till nästa nivå av öppet tempelboleri.

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://www.tv2.no/a/7020212

      Radera
  20. Enda trösten är att det inte varit främmande ens i kungahistorierna. Men eftersom det ganska bestämt har avvisats så kommer väl även den avogheten att tolkas bort? Ahas stängde tillslut templet av rädsla för vad grannarna skulle säga. Pride, apostacy and death of Ahaz 2 Kings 16:12-20.

    SvaraRadera
  21. Till alla här, som bekräftar den bild, som jag tecknat,

    -Just precis detta - att ej ständigt, i varje inlägg med sarkasmer, spydigheter, till och med grovheter - ironisera, döma ut, folkkyrkan, ställa Guds ord MOT demokratin av alla slutsatser, är det som jag reagerat starkt över.

    Jag har aldrig hävdat att allt är frid och fröjd i Svenska kyrkan, att den s k hbtq-fixeringen och certifieringen från en organisation, som jag inte har mycket till övers för, RFSL, är bra eller att kyrkans bojkottaktioner mot israeliska varor - för att ta ett par exempel - är angeläga. Och en del annat, som med rätta kan kritiseras.

    Men jag reagerar med skärpa emot det jag inledningsvis sammanfattade: att nyanser i doakörens inlägg lyser med sin totala frånvaro, att trampandet på vår demokratiska folkkyrka ibland når bottennivåer för att emanera från akademiskt (ut)bildade personer och att så många uppenbarligen inte än erkänner eller vet om - välj det lämpliga! - att alla lärofrågor förbereds i och underkänns eller godkänns av ett stort antal teologer, varav några i likhet med doakörens dirigent är disputerade.

    Men likväl tuggar många av er, folkkyrkans svurna fiender tydligen, påståendet att majoriteten politiker - detta för er så hatade släkte - driver igenom lärofrågorna i KM och att partikanslierna har berett dem.

    Jag har tillika betonat, att folkkyrkan kommer att bestå, att demokratin i den kyrkliga ORGANISATIONEN - märk versalerna! - är en fin tillgång och därmed de fria valen. Men ni tror tydligen, eller hoppas i varje fall, att kyrkan ej har så många år till att leva.

    Oj, vad ni då kommer att bli besvikna! Och - det är starka ord, medges - har ni ingen som helst skamkänsla i kroppen över dessa ständiga utbrott mot den kyrka, som gett er så mycket, varit en varm och öppen famn för er, symboliserar Svea rikes historia, tradition, kultur och som kristnat riket?

    Tänk efter ett ögonblick mitt doande herrskap, inse vad ni håller på med. Inse era begränsningar, stäm ned tonläget, skänk Svenska kyrkan många tacksamhetens tankar och gläd er i Jesu namn över alla kyrkobyggnader, som tronar på höjder och i dalgånger var man är färdas i vårt underbara land!

    Tack, innerligt tack, stolta svenska demokratiska folkkyrka! Och tack Jesus för att Du verkar i och genom vår älskade kyrka!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kyrka som Gud lovar att inte helvetets portar ska bli övermäktig; är inte Svek. SveK är en ockupation av maktens folk från 1593 o framåt.

      Vem kan på djupet älska denna otroligt otrogna brud?

      Vem skulle försvara henne in i döden?

      Hela hennes existens bygger på att smälta in o flyta med strömmen. Bara döda fiskar flyter med.

      Radera
    2. Hej Bengt Olof Dike.

      Helt utan ironi, vad är det som är så bra med att folkkyrkan är demokratisk?
      Ja, jag vet ätt det är en retorisk fråga då du frenestiskt försökt besvara just denna fråga. Jag tycker dock inte att du lyckats.

      Du har dock konsekvent undvikit att svara på ganska raka frågor som skulle kunna klarlägga detta.

      a) "Varför är styrningen av folkkyrkan är så mycket bättre nu än före 1986, före 1958, före 1593 eller före 1054?"
      b) "Vilka historiska belägg finns det för att folkkyrkostyre likt dagens i SvK leder till väckelse?"

      Då du aldrig svarat på liknande frågor tolkar jag dina texter som cirkelbevis, typ
      c) "demokrati är bra och folkkyrka är bra, därför måste folkkyrka vara bra."
      Eller
      d) "demokratiska beslut är alltid bra, för det är majoriteten som står bakom".

      Jag tolkar dina icke-svar på frågorna ovan som att du tycker:
      a) För att det är direktval till Kyrkomöte via nomineringsgrupper.
      b) inga
      c) ja, precis
      d) ja inom SvK, inte i den världsliga politiken

      Korrigera mig gärna, men kom inte att påstå att jag genom detta inlägg är hånfull mot SvK, det är att blanda ihop äpplen och päron.

      Jag kan tillägga att min personliga definition av Kyrka kommer från grekiskans Ecclesia, "de som samlas."

      Radera
  22. BOD! Denna Sv.k:a som vi önskade skulle vara Kristi Kyrka, har avfallit.
    Det beror på politikernas styrning av både organisation och lära. Parti-politikerna beslutar tvärtemot biskoparna, som sedan lärt sig hålla käft.
    Partipolitikerna tillsätter tjänstemän, främst efter politisk följsamhet.
    När vi reagerar, så är det emot denna politikerstyrning, som delvis är ofta
    nog så okyrklig - men DEMOKRATISK.
    Vi ville ha tillbaka den Fädernas Kyrka, som stod fast vid Bibelns ord i alla
    avseenden - utan PRIDE, regnbågar och "nya tolkningar"! Förstått?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 18:49: "Vi ville ha tillbaka den Fädernas Kyrka, som stod fast vid Bibelns ord i alla avseenden" Gjorde den?

      Om man står upp för Bibelns ord i alla avseenden måste kvinnan lyda mannen i allt, i och utanför kyrkan. Fråga prästen från Lutherska församlingen som kommenterar här ibland.

      Fråga inte bloggaren själv om detta för då blir du kallad idiot.

      Så, står du själv fast vid Bibelns ord i alla avseenden? Vem har missuppfattat något (förutom jag själv, men det vet jag ju vid det här laget).

      Radera
  23. Anna,
    Alla har vi fri vilja och behöver inte lyda vare sig Gud, stat eller t ex äkta manmen vi måste vara beredda att ta konsekvenserna av vår olydnad

    Rent praktiskt håller Du nog med om att de direkta synliga konsekvenserna av att bryta mot staten och dess lagar är de oftast direkt kännbara med sina bötes-och fängelsestraff som "svärd". Överheten bär ju inte sitt "svärd" som prydnad...

    När det gäller äktenskapet och vem som skall bestämma så får Du väl som C.S Lewis medge att det inte kan vara / bli en fråga om demokrati mellan två jämlikar- isåfall skulle aldrig ett beslut kunna tas om parterna är oense. (Min egen -för all del högst subjektiva erfarenhet är att det i sådana fall antingen slutar med att det blir som den mest gnatige vill eller slutar med skilsmässa. Skilsmässorna har onekligen eskalerat och rent krasst initieras de flesta skilsmässor av kvinnan och då i relativt unga år- (Statistiken hur välgrundad den än är-man kan förmoda ett stort mörkertal säger att två av tre skilsmässor initieras av kvinnan och då inom en tioårsperiod-oftast kortare.)
    Överhuvudtaget är statistiken för ett hållbart äktenskap dåligt men det kan vara lite åt sidan vad gäller din fråga om vem som skall bestämma.

    Låt oss för en kort tid fundera över det enkla(?) .Hur skall ett problem lösas om man inte kan komma överens? I idealfallet kan man alltid hitta en lösning men vi lever inte i en idealvärld och själva är vi knappast ideal?

    Den kristna tanken har alltid varit att mannen haft ett speciellt ansvar för att skydda och värna familjen . Anser Du något annat? Ansvar kräver alltid befogenheter annars är det meningslöst att tala om ansvar -även där kan man undra om Du motsätter dig detta påstående?

    Jag vet att denna tanke vill feminister gärna rasera då de menar att det innebär att mannen får "makt" på kvinnans bekostnad och det är ju något hemskt?

    Vi kan sedan kanske återkomma till "svaret" och vad Paulus t ex menar med sina utlägg i sammanhanget.

    Vill bara erinra om att frågan påminner lite om rösträttsfrågan i annat sammanhang. Då tänker jag inte så mycket på kvinnlig rösträtt och diskussionerna kring denna utan den där man poetiskt skaldade:
    Det är en skam, det är en fläck på Sveriges baner att rösträtt kan köpas för pengar).
    Tja, helt enkelt att till 100% hålla med är det väl inte? Inom företag är det ju ännu en självklarhet att den med röststarkaste aktieposten bestämmer eller föralldel bestämmer i förhållande till sin andel av totala röster. Ja, lite snedfördelning kan man kanske hävde det finns iom att stat och fack tvingar sig in med sina representanter med eller utan förvärvade andelar men iofs oftast tilltvingade sådana typ löntagarfonder.

    Oavsett, huvudprincipen där är att den som skall stå för högsta risken också bestämmer mest och så ansåg man också i det gamla bondesamhället.

    (Att det naturligtvis inte direkt gynnade fattiga och allmänt utslagna vet vi men vi vet också att som det är nu där alla har en röst i samhället har vi istället ett system som påminner om ordspråket "två slår den tredje". Dvs en majoritet bestämmer vad en minoritet skall betala/ betala för)

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. HH: Det som du skrev i inlägget ovan anser jag precis är det "jag alltid haft på känn" men som stenhårt förnekats av kvinnoprästmotståndarna. Det handlar om "ordningen i kyrkan" och inget mer.

      Ja, då visade det sig som sagt att jag inte varit fördomsfull utan haft rätt i mina misstankar.

      "Den kristna tanken har alltid varit att mannen haft ett speciellt ansvar för att skydda och värna familjen . Anser Du något annat?"

      Absolut, jag anser något annat! Jag anser att både kvinnan och mannen ansvarar tillsammans och har ansvar för att komma överens tillsammans. Så har det också sett ut i de kristna äktenskap jag haft omkring mig, och tanken att mannen skulle bestämma mer är fullkomligt barock . Jag har svårt att förstå att de åsikter du ger uttryck för fortfarande existerar på 2015-talet.

      Radera
  24. Peter T och de andra, som fortsätter att ställa demokratin mot kyrkan och tuggar osanningen, att politiska majoriteter bestämmer läran.

    Peter T ställer två frågor. Här är svaren:

    a)-Därför att styrningen är förankrad hos de kyrkotillhöriga i fria, demokratiska val;

    b)-Det finns inga historiska belägg av lätt insedda orsaker med tanke på
    det korta tidsperspektivet. Omvänt finns heller inga som helst belägg för att ordningen med bara manliga präster resulterade i väckelse.

    Till Annorzzz och andra kommentatorer, som formligen vräker ur sig beskyllningar och otidigheter om Svenska kyrkan, skall betonas att kyrkan inter styrs av partikanslierna och - hur ofta skall detta egentligen behöva upprepas? - att lärobesluten bereds av just en läronämnd.
    Begrips???

    Och ännu en gång denna häpnadsväckande galla över kyrkans demokratiska organisation! Därför denna fråga, som jag ber er svara på klart och tydligt:

    -Är ett prästerligt dominerat kyrkomöte och ett återinförande av förbudet mot kvinnliga präster bättre för Svenska kyrkan än dess nuvarande demokratiskt valda organisation?
    Ja eller nej! Och inga slingerkrumbukter i svaren, tack! Raka besked!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ett redigt och vänligt svar.

      Jag konstaterar att vi tycker olika om huruvida det är någon nytta för en kyrka med den form av fria demokratiska val som SvK har.

      Personligen tror jag att det skulle vara bättre med indirekta val som i politiska partier och näst intill alla andra medlemsorganisationer i detta land. Man väljer företrädare på lokala årsmöten i församlingar och nomineringsmöten.
      Jag skulle vilja se hur partistyrelsen i t.ex. Moderaterna ställer sig till en motion om att det skulle vara direktval till kongressen bland medlemmarna.

      Det finns dock gott om belägg för väckelse inom kyrkor med bara manliga präster, Mekane Yesus i Etiopien är bara ett exempel.
      Inte har de demokratiska direktval till kyrkomötet heller.
      Om det funkar där så skulle man kunna planka deras beslutsstruktur rakt av.

      Radera
  25. RAKA BESKED!?! Än så slank han hit....

    SvaraRadera
  26. Anna,
    Fortfarande
    Ansvara tillsammans? Visst det ingår i det ideala men dels är vi olika med olika förmågor så då har vi diskussionen-vem ansvarar för vad..?

    Den stora frågan Du inte besvarat vem bestämmer när det inte går att komma överens?

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då bestämmer jag! Vill han att huset ska vara vitt och jag rött så målar jag det rött när han är färdig med det vita.

      Så, då var den saken löst! Mera frågor?

      Radera
    2. Bara en reflektion från verkligheten.
      Min fru ville måla om huset i gul färg för 15 år sedan.
      Men det är fortfarande rött, för det är bara jag som vill hålla i penseln.

      Därmed inte sagt något om äktenskapliga avgöranden i generella termer.

      Radera
    3. Bra, Peter T! :-) Annars kan man ju mötas på halva vägen, blanda de båda färgerna och måla huset i den kulören. Eller varför inte randigt?

      Tur att vi har ett tegelhus. Det har den färg det har. :-)

      Radera
  27. Anna,
    Du är visst inte gift? Du påminner mig om en arbetskamrat som skröt med att han minsann inte var någon toffel. Han kanske hade rätt men äktenskapet varade knappt sex månader.

    Övrigt, jag svarade på din felplacerade fråga i inlägget ovan. Jag skrev inget om IQ för all del eftersom jag håller med den skribent som skrev att IQ inte säger så mycket däremot kan jag nämna att det par jag refererade till båda är akademiker så det saknas knappast hjärnceller hos någon av dem. Han är dock i det här fallet den klart mest meriterade akademikern utan andra jämförelser. Kan också för att föregå eventuella frågor re förutsättningar angående utbildning hävda att ingen av dem har motarbetats i sina yrkesval vare sig av åsikter om det "lämpliga" eller krassa ekonomiska realiteter.

    Skall vi anse det färdigdiskuterat eller skall vi försöka bena ut vad Paulus vill och hävdar i sina utlägg om äktenskap?
    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. HH: Det intressanta för mig är inte våra olikheter i bibelsyn och äktenskapssyn och jämlikhetsfrågor. Vi kommer aldrig att mötas där.

      Det som är intressant och irriterande samtidigt är "idiotförklaringarna" på den här bloggen av de som misstänker att det ligger något mer i botten än lydnad mot Paulus i gudstjänsten när det gäller ämbetsfrågan..

      Uppenbarligen gör det det, det föreligger en syn att kvinnor ska lyda män utanför kyrkorummet, hos dig och troligen hos många fler här som dock är smarta nog att inte erkänna det.

      Jag upprepar att jag skulle kunna anställa en präst som var "kvinnoprästmotståndare": Men det skiter sig för er i alla fall, för jag skulle INTE anställa en präst som har den syn på äktenskapet som du har med tanke på samtal med brudpar innan vigseln.

      Jag lutar mer och mer åt att kyrkan gör rätt som håller "er" väldigt kort med tanke på vad som kommer fram om man skrapar lite som jag har gjort.

      Radera
  28. Samt efterfrågar jag något slags integritet hos bloggaren. Står du för vad du skriver eller försöker du lura omvärlden?

    Kanske du borde sluta gullegosa med anhängare som uttrycker just de åsikter som man blir kallad debil om man anklagar kvinnoprästmotståndare för att ha?

    Det ser inte trovärdigt ut.

    SvaraRadera
  29. Anna,
    med tanke på samtal med brudpar innan vigseln...?
    Där har Du gjort antaganden som i det här fallet är helt felaktigt.

    Till NTL- ja,jag är medveten om att vi alla är individer mmen det finns också generella likheter och olikheter även om naturligtvis enskilda individer kan vara så aparta att de inte kan just jämföras med något generaliserat.

    Kanske skall man trösta sig med konstaterandet att vissa av olika anledningar helt enkelt inte passar för äktenskap?

    //HH

    SvaraRadera
  30. Anna varför de´? Anna varför de´? Kan inte grisarna klättra i träd?

    SvaraRadera