tisdag 4 april 2017

Andersson såg fånig ut

"Den förtidspensionerade men kyrkopolitiskt aktive socialdemokraten Björn Andersson såg verkligen fånig ut", sa överste Salander efter att på söndagseftermiddagen kommit tillbaka till trakten av Skene. Där fanns präster och kyrkoarbetare i Marks kommun, folk av det slag Andersson så gärna misstänkliggör, och gjorde fantastiska insatser. Mötte människor. Förberedde insatser, som måste komma lång tid framöver. Delade smärta och förtvivlan med sina församlingsbor. Var kompetenta och medkännande. "Antagligen", sa Salander, "kände de sig små i sammanhanget, men jag tror att de hade förstånd att be och lita på löftet Herren gett, att han skulle vara med också i detta."

Jag blev lite förvånad över Salanders insiktsfulla och fromma konstaterande, men tror att han hade rätt. Björn Andersson är väl för all överskådlig framtid tillräckligt skandaliserad nu. Han gav sig på dem som folk förstår att sätta värde på och de som var närmast ansvariga för allt som skulle skötas i söndags visste att de hade back-up av kontraktsprost och kollegor. Det här kan dom också i Marks kommun, de präster som normalt ska skandaliseras. Kontraktsprosten var på plats, stöttade kyrkoherde och diakoner, mötte människor. "Kontraktsprosten Reinholdsson kände igen mig fast vi bara träffats en gång, då när du bodde i prästgården i Högby", sa Salander. De drck fin whisky, som jag fått av tacksamma församlingsbor. Klart man minns då!

"Visste du verkligen vem som var Björn Andersson?" sporde jag Salander. "Jag gissade. En lång man som hade anledning att se fånig ut. Det var inte konstigt alls."

När det blir begravningsdagar kan media vara där. Sedan kommer det andra när ungdomar i årskurs 8 ska hantera det de varit med om - och de som inte var med sörja och sakna syskon och kamrater, kanske. Då är inte media på plats. Präster och diakoner är. Då är det viktiga inte vad de tänker om ämbetsreformen 1958 eller enkönat äktenskap. När något är på allvar, är det kompetens som gäller. Det vet folk. Kyrkoherde Landgren med diakoner och kyrkomusiker vet vad de ska göra. Det kan man se.
http://www.bt.se/bt-tv/b194wmdm/

Styr detta över på händelserna i Malmö, där Anders Ekhem slutade på måndagen? Hur blir det nu med Samhälle & Existens, den arena som (med utdebiterade medel) återstår för seglorianerna?  Kyrkorådets ordförande heter Bock och är socialdemokrat. Det vore mig fjärran att hänvisa till en klassiker i svensk litteratur, Nilsson Piratens bok Bock i örtagård. Denna obenägenhet tillskriver jag dock endast min goda uppfostran. Själv tänkte jag läsa om boken inför kyrkovalet. Sån är jag, det står jag för. Litterär, alltså.

Det som skrevs i pressmeddelandet framstår som politisk lögnaktighet.

Under fyra år har kyrkoherde Anders Ekhem tillsammans med förtroendevalda, ledning och medarbetare format Svenska kyrkan Malmö som en välfungerande organisation, där uppdraget och den lokala kyrkan är i centrum i en gemensam helhet och där Svenska kyrkan Malmö verkar för ett gott samhälle och världens fred. En överenskommelse har nu gjorts mellan kyrkoråd och Anders Ekhem, vilket innebär att han lämnar sitt uppdrag som kyrkoherde, så att nya krafter kan föra detta goda arbete vidare.
– Anders Ekhem och hela ledningen har jobbat stenhårt för att sätta den nya organisationen med stor framgång, säger kyrkorådets ordförande Claes Block. När vi nu går in i en mer förvaltande fas än uppbyggningsfas, så känner såväl vi i kyrkorådet som Anders Ekhem att det är dags för en ny kyrkoherde och ledning att ta vid efter kyrkovalet i höst.
Om det var så bra och framgångsrikt och den nya fasen med förvaltande ska in när kyrkovalet slår igenom (och vi skriver då i realiteten år 2018), var det väl inte så bråttom? Naturligtvis är detta en lögn. Det fungerar inte väl i de stordriftens folkkyrka, en kyrka utan besvärande mycket folk men med besvärande många besvärligheter att hantera. Strukturreformen ter sig som ett misslyckande. I Malmö om inte annorstädes. "Don't mention Lund!"

Kan det vara så att uppdraget att verka för ett gott samhälle och världens fred, själva kvintessensen av kristendom i Malmö tydligen, tröttar ut de förtroendevalda eller är de bara trötta på Ekhem? Det enda som nu går att begripa är att de som betalar kalaset inte ska få klart för sig vad saken egentligen gäller. Handlar det om ett sammanbrott som leder till att också näste kyrkoherde får gå mot ersättning? Vi vet inte. Det är någon kris på gång i den svenska partipolitiserade kyrkan, det kan jag dock begripa. Här följer rimligtvis också en utträdesvåg av sådana som inte är benägna att förse Anders Ekhem med 74000:- i månaden för att ingenting göra. Nu  verkar det vara någon vajsning på nyhetsförmedlingen för Ekhem tjänar mer än 80 000 i månaden så 23 månadslöner (som räknas från 1 maj, tror jag) blir 1.8 miljoner någonting. Folk har i sin gnidighet en benägenhet att missa det som sägs vara "stor framgång" och "en välfungerande organisation". Men siffror kan folk läsa. Det är kanske fler än Andersson i Skene som borde se fåniga ut nu.

Vår vän biskop Tyrberg uttalar sig bakom Sydsvenskans betalvägg i klartext (tror jag) och konstaterar att "det väcker frågor naturligtvis". Rätt har han. Görs journalistiska insatser för att besvara de väckta frågorna, blir det nog inte så roligt ens för en biskop. Om inte skadeglädje ska räknas till det roliga.

Finns det inget annat än dysterhet att skriva om? Kalmar FF-Elfsborg 1-5. Men såg ni att Djurkompaniets logga fanns på FF-arnas spelartröjor? Vi måste ta vara på de små anledningarna till glädje i denna värld. Detta gäller stackars Andersson i Skene också.

16 kommentarer:

  1. Samhälle och existens:

    http://svenskakyrkanmalmo.se/om-oss/samhalle-och-existens-2017/

    Har man inte kyrkfolk, får man åtminstone göra event! / smun

    SvaraRadera
  2. Block inte Bock. Även docenter kan vara slarviga med fakta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu måste jag lägga mig på soffan hos dr Freud! Inte visste jag förresten att boken hette Block i örtagård.

      Radera
  3. Det röda laget verkar mest springa omkring som yra höns.
    Tyvärr inte bara i en passande arena i Kalmar, utan tydligen även i Malmö och annorstädes.

    SvaraRadera
  4. Tjänar han 80000 i månaden blir kostnaden förstås 2,9 miljoner för två år.
    Canutus Hahn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ekhems lön är 80.500/mån. Han uppbär denna lön under 23,5 månader framåt. Han kan ges andra arbetsuppgifter under dessa nära två år.

      Varför pressmeddelandena talar om en kostnad om ca en mkr mindre än den reella blir intressant. Räds man på kyrkoförvaltningen kyrkoavgiftsbetalarnas vrede?

      PP

      Radera
    2. Här verkar det has problem med matematiken...:) (80500x23,5=1891750)

      Radera
    3. Om Ekhem gjort en bra uppgörelse så får han 24månaders fortsatt anställning arbetsbefriad.
      Då tillkommer arbetsgivaravgifter med 31,42% och kollektivavtalets tjänstepension på uppskattningsvis 20%.
      Så lönesumman gånger 1,5 blir nog ganska nära arbetsgivarens kostnad.

      Radera
    4. Precis så räknade jag. Kostnaden är 2,9 miljoner inklusive doc avg, arbetsgivaravgift mm
      Vem har problem med matematiken?
      Canutus Hahn

      Radera
  5. Frågan är vilka som är bäst och värst för kyrkan: Gamla rejäla S-pampar som är helt orädda att plocka bort prelater, eller just präster med storvulna drömmar att vara samhällsanktioner, opinionsbildare och otroligt progressiva? Som domprost Hermansson, vilken offentligt förtalar unga kvinnliga journalister, och sedan hävdar sig slåss mot patriarkatet! Pilla ut flisorna ur ögonen!

    /Ännu tillhörig i SvK

    SvaraRadera
    Svar
    1. De grandiosa drömmarna om att vara relevant samhällsaktör och det progressiva samhällets värn, kommer att dränera kyrkan på dess tillgångar. Andliga, personella som materiella.

      Samhällseliten talar under tiden väl om kyrkan, och det kan ju kännas skönt. Men inte tillräckligt skönt ens för superherdar, som t o m fått nådig och i media uppmärksammd eloge av själva drottningen?

      Lars Jensen

      Radera
    2. Var superherden står, och varifrån han får sin samhällsuppfattning, framgår av hans Twitterflöde:

      https://twitter.com/ekhemanders

      Eliten är god, den saken är säker. Dessutom tycks det löna sig minst sagt hyfsat att vara god.

      PP

      Radera
  6. Hur mycket mer ska behöva hända innan biskopsmöte, kyrkomöte m fl ska inse Strukturreformens negativa verkningar ja misslyckande?!
    -CENTRALISERINGEN
    -MAKTKONCENTRATION
    -Det minskade engagemanget bland kyrkoaktiva
    -De indirekt valda församlingsråden utan makt och inflytande
    -YOU NAME IT
    Det gemensamma Ekhemska /Blockska pekfingret sätter fingret på en öm punkt. Den som har öron höre,den som har ögon se'e...
    Ulf H Berggren, medlem i Svenska Kyrkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Strukturreformen var nödvändig då det viktigaste för SvK är att det finns tillräckligt med folk i nomineringsgrupperna att sätta i kyrkoråd.
      Vad skulle kyrkan annars vara till för?
      Att kyrkorådet i Malmö haft synpunkter på tillsättning av komministrar och låter kyrkoherden gå för att denna anställt fel personer, är en konsekvens av denna allsmäktiga företroendemannakårs lekstuga.

      Radera
    2. En intressant fråga blir:

      -På vilket sätt var komministrarna fel?

      Kunde de kanske misstänkas för klassisk kristen tro? Sådana röker man ju som bekant ut i Malmö. /smun


      Radera
  7. Block lyckades få ner summan till två årslöner. Ekhem krävde tre. Kanslichefen på tur?

    Malmöit

    SvaraRadera