torsdag 6 april 2017

BoMö

Bevakningsområde Malmö, BoMö. Överste Olofsson har varit i Malmö återkommande men vi resonerar inte militära hemligheter så vad han gjort får ni bara spekulera om. Bevakningsområdet gränsar mot ett Nato-land och handlar om ett viktigt sund så fundera kan man alltid.

Översten ringde mig i går för att fråga vad som händer i Malmö! Det brukar vara tvärtom. Det enkla svaret var att jag inte riktigt vet. Det ges små glimtar i den tidning som deprimerar oss på torsdagar, men prästerna i Malmö är fåmälda. De styr försiktigt, vill inte hoppa på Ekhem och vill förstås inte stöta sig med Claes Block. Överste Olofsson fattade. "Claes Block är ju LO-dsitriktets gamle ordförande och viktig man i S", sa han. "Block vet hur man ska förhandla. Ekhem fick inte tre årslöner, så något som kan kritiseras har han gjort." Jag svarade att det kan i grunden handla om makten om Ekhem plockat in fler i sin ledningsgrupp utan att berätta.

När jag sagt detta påpekade jag att hela strukturutredandet kom till efter en motion av Caroline Krook och Sven Thidevall. "Behövdes inte saken bli utredd?" frågade översten. "Jo, men svagheten var att utredningen organiserade utan att gripa tag i de teologiska grundfrågorna. Vad går det hela ut på? Och jag begriper fortfarande inte att man lägger en enda mall över något som ser så olika ut som den pastorala verkligheten. Nu organiseras Malmö till något oöverskådligt stort medan små församlingar på landet har helt andra problem och där måste vi slå samman."

Översten ringde alltså när jag var på väg hem efter kyrkostyrelsens tvådagarssammanträde. Jag lättade mitt hjärta: "Det bästa med att vara ersättare i kyrkostyrelsen är att styrelsens beslut avmystifieras och förlorar en del av sin mytiska kraft. Så begåvat är inte allt som sägs och görs. Också här är somliga av grisarna mer jämlika än andra." Översten skrattade. "Om folk fattade, kanske de skulle uppfatta att uppgiften är att tänka själv och tänka kritiskt." Jag hörde mg själv säga "precis" och låta som man låter i radio/tv.

Jag kan ta resonemanget, som översten fick i mer konversationsmässig form:
Svenska kyrkan är en liten låda där samtid och samhälle blir synliga. Öppna lådan och ni ser mycket mer än innehållet, ni ser ett kondensat av trender och former. Det finns dumheter som slinker igenom alla spärrar och sedan bekvämt inrättar sig oåtkomliga för kritik. Små steg visar sig efterhand egentligen vara en lång marsch. Svenska kyrkan är fortfarande tillräckligt stor för att allt ska slå igenom där, men ingen kyrka går egentligen fri. I nihilismens tidsålder slår intigheten igenom men den omgärdas av stora organisationslösningar och en ovilja till ifrågasättande. Det hela är ett utslag av ett kosmiskt drama: Intigheten står emot Verkligheten, lögnen emot Sanningen. Detta kosmiska drama får nedslag i vardagen, särskilt i den kyrkliga kanske. Denna grundläggande konflikt hanteras genom att människor bestämmer sig för hur det egentligen är och utifrån denna fördom orienterar man sig. Enklast så.

Överste Olofsson undrade helt stillsamt vad som då bör göras. Svaret var självklart: "Varje meddelande om att motståndet skall uppgivas är falskt!"

Han skrattade igen. "Och det betyder?" "Den verklighet som beskrivs för oss ska uppfattas vara alternativa fakta. Vi ifrågasätter. Vad biskoparna sagt om omöjligheten att ha olika ordningar för biskoparnas påstående att det är en enda kyrkohandbok som gäller och 86:an ska väck bygger inte på något annat än föreställningen att besvärjelser skapar verklighet. Det gör de bara om vi tror på dem. Kyrkans gamla sätt att hantera den här sortens frågor är ett annat, det biskop Gottfrid Billing svarade när han fick frågan hur beslut fattas i kyrkan: 'Än si, än så, än annorlunda.' Det gäller fortfarande. Ifrågasätt allt! Vält pyramiderna! De där uppe tror att det är som de säger. Visa att verkligheten är en annan. Det är uppgiften."

"Har du besökt Högkvarteret nyligen?" sa överste Olofsson. Då skrattade jag. Vi visste båda hur systemen fungerar, men har också sett att det är enkla människor som hanterar dem. Enda skillnaden är att de har makt och kan föreslå och genomföra mycket så länge alla gör som de blir tillsagda. Slutar folk spela spelet, är det ute också med makthavare. Detta vet de och blir känsliga för allt som andas kritik. Rädslan ligger alltid på lur. Några informationer om att allt inte är som det ska når dem dagligdags, men sorteras bort för att livet ska vara hanterligt.

"Så hur blir det nu i det kyrkliga?" frågade översten. "Fortsatt kostsamt problemlösande, fortsatt personalintensivt arbete med sådant som egentligen inte skapar framtid, nogsamt läsande av något som kallas 'Kyrkoordningen', fortsatt medlemstapp, fortsatta konflikter (och de behövs ett valår) och nya utköp eller präster som går till andra uppgifter (utan ersättning), men också några som på sin fritid skriver brev med förslag (som diarieförs men ...) eller fortsätter jobba med gudstjänstmusiken. Det vägval som nu görs betyder nämligen att ny gudstjänstmusik fortlöpande kan komponeras och användas. 1986 års handbok återfinns i serie A, säger man. Men, min käre överste, varje meddelande om att motståndet skall uppgivas är falskt."
Översten skrattade. Tåget passerade Tranås utan att stanna.

21 kommentarer:

  1. De allra mest jämställda grisarna verkar ofta vara ordförande i kyrkorådet.
    Längtar till den dag då de som idag är S-märkta snarast blir K-märkta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. K-märkta? Du menar kommunisterna? Mig veterligen ställer dessa inte upp i några pseudodemokratiska "kyrkoval".

      Men det gör SD som många S-hatare hellre verkar föredra. /John

      Radera
    2. John, K-märkta blir saker som är sällsynta eller antika, helst bådadera.
      När S som nomineringsgrupp blir så sällsynta att de kan ses som en antik relik från ett svunnet system är det dags att K-märka dem.

      Radera
    3. S nomineringsgrupp lär nog följa sv"k" ända fram till ruinens brant om max 20-30 år. Liksom SD. Det blir nog en jämn kamp om den sista "handboken". /John

      Radera
  2. Det ser ut som en tanke att strukturutredningens motionärer, Thidevall och Krook hade lite svårt med sina egna strukturer. Krook med sin domprost. Och Thidevall med sitt kansli. Enligt SvD sade han vid sin utgång från stiftet att "Växiö stiftsorganisation blivit ett hus som kommit i strid med sig själv."

    Samma kan man väl säga om bl a organisationskolossen Malmö.

    SvaraRadera
  3. Alphadeltagaren6 april 2017 kl. 10:13

    Kan det inte vara så att Gud tillåter alla farsoter för att gudstjänstfolket ska få nog och dra?

    Utskick som hyllar den enes kön, utköp för pengar över alla rimliga gränser, politikerdiktatur, nedskruvbara kors, älghuvepräster, Uppdrag Granskning som sätter ljuset på ledare som slirar på målet ... Vindflöjelsledarskap, olidliga handböcker i långbänk, höga höns som inte vill specificera skillnaden mellan Jesus och Muhammed ...
    Präster som vill slippa fira gudstjänst, konfirmander som får jobba mer med att finna sig själva än att höra om Jesus ...

    Tänk om Gud inget hellre vill än att det gudstjänstslängtande folket ska gå ur SvK så att han kan möta de sina på sitt sätt?

    Han tänker nog "fy vad tröga de är ..."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller också tänker Han "Nu ska de väl ändå börja 'strida' ordentligt, de där som ändå vill höra o följa Mitt ord fortfarande?"
      Eva H

      Radera
    2. Problemet med en nedmonterad Svensk Kyrka blir det samma som med en nedmonterad svensk nation och ett dekonstruerat svenskt folk.

      Det blir ogörligt att återskapa dem. Och precis det är tanken och strävan hos våra globalistiska eliter.

      Lars Jensen

      Radera
    3. Ja, det tänker han kanske...

      Det basala tankefelet som många gör är att betrakta sv"k" som den absoluta självklarheten för att sprida evangelium i Sverige om Jesus från Nasaret. Har den någonsin gjort det? Denna gamla unkna och misslyckade statskyrkorest har (med några få lysande undantag) tvärtom sysslat med helt andra saker ända från "reformationen" och framåt. I våra dagar verkar proppen ha gått ur helt och hållet. Inte ens "förtroendevalda" statskyrkokramare som herr Dike och hans gelikar tycker det är värt något längre att gå i kyrkan.

      Man undrar: vad i all sin dar ska de så kallade ”prästerna” och ”biskoparna” prata om i Almedalen denna ”jubileums”-sommar? Om fru Luther och hennes våta ängsmark? /John

      Radera
  4. (ny rättad vers)

    Förtroendet för sv"k" har minskat markant under det senaste året. Det framgår av Medieakademins förtroendebarometer som publicerades idag. Förtroendet för sv"k" ligger nu på 34% jämfört med 41% 2016. 1200 personer har intervjuats om sitt förtroende för bl a politiska partier, media och olika samhällsinstanser. I topp ligger Systembolaget med 70% följt av universitet och högskolor. I botten Feministiskt initiativ, Expressen och TV3 (9%).
    /John

    http://medieakademien.se/wp-content/uploads/2017/04/1536745-Förtroendebarometern-2017.pdf

    SvaraRadera
  5. " Alternativt kyrkomöte" ? Någon som samlar likt Linköpingsmötena?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alphadeltagaren7 april 2017 kl. 07:42

      Jag filar på ett namn,
      Vad sägs om Exkluderade Och Diskriminerade Ur Svenska (kyrkan)
      EXODUS.

      Radera
  6. Alphadeltagaren6 april 2017 kl. 18:13

    Eva H
    Så kan det också vara, förstås. Jag kan inte historien så jag vet inte vilka sammandrabbningar som varit genom åren. Men att de skulle varit tysta betvivlar jag, däremot i övermåttan stryktåliga,

    "Ok", tänker Gud, "jag har tillåtit Eva Brunne, Seglora smedja och krav på prideparaderande samtidigt. Allt bara fortsatte. Nu tar de bort bekännelsen och uppståndelsen, trots att jag skickade min ende son ... nu så ..."

    Ett "problem" är kanske att Gud håller sina löften? Så länge det finns rättfärdiga kvar i getingboet så låter han det vara? I så fall är kanske de som längtar efter kristenliv mänskliga sköldar? Så länge de är kvar så händer inget. Men den dag de går så faller det.

    (Här blir det ju knivigt att veta vilka som är de rättfärdiga, eftersom vissa säger att det är de som lyssnar efter gudsordet och andra säger att det är de som kokar spagettin till zombiekvällarna eftersom de, till skillnad från den första gruppen, gestaltar värdegrunden under festliga former, inte sitter och ber på det där exkluderande sättet)

    Vi får väl se om det blir någon batalj. Det kräver en hög teologisk kunskap och den betömda tilliten för att klara det. Jag råkade opponera mig på hemmaplan en gång. De gjorde processen kort med mig. Får lämna det till expertisen ...








    SvaraRadera
  7. Jag håller i mångt o mycket med dig. Ligger mycket i det med "övermåttan tåliga" t.ex.
    Samtidigt hör jag till dem som, kanske naivt o riktigt tokdumt, har svårt att ge upp hoppet.
    Men jag ska inte påstå att det är alltför stort.
    (Därav jag går i/hör till EFS o inte min boendeförs.)
    Eva H

    SvaraRadera
  8. Varje meddelande om att motståndet skall uppgivas är falskt. Givetvis är det så! Kampen för frihet förs nu av två grupper. Dels den inhemska motståndsrörelsen, där Dag är en av ledarna. För honom är det nu dags att gå från beskrivning av läget till att ge direkta instruktioner för striden. Dels är det de fria trupperna i exil, där jag själv tillhör officerskåren.

    Vad som behövs är dels att vi samarbetar (vilket motståndsrörelse och fria trupper brukar ha svårt för), dels att vi tar hjälp av medkristna styrkor, för ensamma kommer vi inte att klara av det (problemet här brukar vara att det dröjer länge innan andra ser att kampen faktiskt gäller också dem själva). Vi har också att inse att kampen kommer att kräva sina offer, men vara beredda att ta dem (vilket hittills allt för få har varit).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alphadeltagaren7 april 2017 kl. 12:45

      +Göran

      Ok. Jag beundrar er. Verkligen.

      I så fall behöver jag en manual för hur man överlever en skendränkning i floskler och lösryckta bibelcitat. Den typen av attacker är jag dålig på att hantera.

      Radera
    2. + Göran. Samarbete är inte så lätt. Vi vill väl alla skapa oss en "traditionsprovins" När får vi höra " den helige Ande och vi har beslutat"? Har Herren inte rest upp någon " Mose och Aron" än? Det behöver vi kanske be om.

      Radera
  9. Du kan hälsa överste Olofsson att det förekommer i utköpslägen är att man erbjuds vad man har rätt till om man kör processen i botten. Och det är beroende av anställningstid. Mellan fem och tio års anställningstid säger LAS 24 månader. Insinuationerna om Ekhem skulle kunna vara fullständigt grundlösa om KR-ordföranden har vett att hushålla med medlemmarnas pengar och inte erbjuder mer än han behöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. LAS säger ingenting om utköp, bara maximal botgöring på 36 månader.
      Praxis vid facklig centralförhandling ligger däremot vid de angivna beloppen.
      Men hur länge har Ekhem varit anställd av Malmö församling eller församling som gått upp i Malmö storförsamling? Enligt LAS §6b får man nämligen tillgodoräkna sig anställningsår i verksamhet som förvärvats av nuvarande organisation.

      Radera
  10. John,

    Visk ställer ju upp och de är väl kommunister? Detta även om de av PK-skäl valt något annan beteckning för att inte allt för mycket behöva "diskutera" Lenin, Stalin, Mao ,Pol Pot m.fl.

    Nog ställer stort sett alla partier upp i kyrkovalen, var skall de annars placera B-laget och de som bedöms ligga på "gödning". Dvs behöver få lite rutin i politrkandet.

    Alla kan ju inte placeras i riksdagen eller steget under kommunen.

    Glöm inte att även kommunisterna, ja kanske främst dessa gärna roffar åt sig arvoden. Det ingår i synen att man har rätt att ta från de eller det som har pengar. (Att de har pengar ser man ju som bevis på att det är orätt förvärvat och stulet från den hederlige arbetaren?)

    I övrigt, tro mig jag vill inte hamna i politiska diskussioner och jag medger gärna att alla ideologier har ett syndaregister. Däremot kan ma n verkligen diskutera om inte just kommunisterna har det grövsta men av "outgrundlig(?) anledning stort sett sluppit att ta stå till svars för detta. Kanske beroende på att teoretiskt låter ideologin vacker men i dess utförande.....Personligen är det en anledning till att jag alltid med stor skepsis betraktar alla idealister. Framförallt då hur de själva agerar och hur de sedan förväntar sig att andra skall göra det.

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ur en nationell svensk synvinkel torde de flesta politiskt motiverade våldsdåden sedan Amalthea-sprängning härröra från politiska ideologier lite längre högerut.
      Det är knappast de små nomineringsgrupperba Visk & KR vi har att tacka för dagens politiska överbyggnad av SvK.
      Det är nog snarare S, C och M/BA som var mest angelägna om att behålla ett viss statligt inflytande över SvK.
      Oavsett majoritet i riksdagen ha KU, yrkar avslag på motioner om att SvK själva ska få bestämma om medlemmars församlingstillhörighet.
      Så det stalinistiska diktaturdraget finns tydligen hos S, C & M åtminstone i KU.

      Radera