fredag 28 april 2017

I fredagsform

Nu trodde ni att jag skulle förstärka fredagskänslan med att skriva om Samhälle & Existens, men det ska jag inte. Jag har bara funderat över hur Bengt Olof Dike har det. Han fick sjunga två versar av "Morgon mellan fjällen". Men sedan? Jag fattade först denna morgon att det kyrkliga Malmö håller stängt eftersom de anställda får gå på konferens. 500 deltagare. Hur många kommer från Malmö? Och ska vi räkna lite pengar då? Vi tänker på något roligare. En döende kyrka, till exempel.

Det var samling med Kyrklig Samling och herr ordföranden frågade mig om sju ord till samtalet. Korta satser. Temat var givet. Jag fick ihop två räckor. Synd att ni inte ska kunna få ta del av så rara ärtor. Jag var inte själv med vid samtalet, men förstod att det tydligen varit animerat. Animera mera!

Två ingångar, alltså. De motsäger nog inte varandra. 

Handlar detta om Svenska kyrkan? Den frågan svarar jag inte på just nu och just här, svaret får finnas i betraktarens öga. Men till de hojtande får jag saktmodigt påminna om de blomstrande kyrkorna i Nordafrika på 3-400-talen och självfallet om sändebrevsförsamlingarna i Uppenbarelseboken, det Turkiet jag försökt lära mig lite mer om när jag läst om Syrien och grannländerna (Michael Lüders, Die den Sturm ernten, Verlag C.H. Beck, 2 Aufl 2017). Vad säger att ett land som Sverige ska klara sig undan. I vart fall sägs det om Frankrike att Kyrkans äldsta dotter är döende.

I fredagsform finns det väl goda skäl att tala om döendet. Kanske vid eftermiddagskaffet kl 15?

En döende kyrka ...

* förkunnar inte att Jesus har uppstått och måste därför skapa uppståndelse på annat sätt

* talar uppståndelse till allmogen i allmänna termer för att därmed proklamera sin relevans

* torgför en relevans som självklart i grund och botten är religiös

* proklamerar sin egen relevans genom omfattande informationskampanjer och deltagande i manifestationer

* kan omöjligen simma mot strömmen utan flyter nödvändigtvis kraftlös med

* uppfattar att medvetna kyrkokristna utgör ett hot och hanterar dem just som så

* förvaltar kapital, ekonomiskt och förtroendekapital och dessa tillgångar lockar intressenter som skyndar till dödsbädd och bouppteckning


En döende kyrka ...

* blir en del av samhällsfunktionerna och uppfattas så — inte som ett Guds folk på vandring

* blir en väl utbyggd och självgående beslutsapparat — inte ett verktyg för beslut ihop med Guds gode ande

* blir en arbetsplats med anställda som går till jobbet — inte en livsform för kallelser 

* blir en ivrigt idog kyrka med mycken verksamhet — inte primärt en gudstjänstgemenskap

* blir kundorienterad  i ett system där kunden alltid har rätt — inte Kristusorienterad

* blir en aktör som svarar mot förväntningarna i samtid och samhälle — inte mot människors längtan 

* blir en spegel av en konstruerad verklighet, en skuggbild — inte Verkligheten, ikonen (Kol 2:17)



          


69 kommentarer:

  1. En döende kyrka - Det kyrkoindustriella komplexet? Det med en mängd intressenter och anställda? Det med den fagra, relevanta och moraliserande retoriken?

    Den döden blir nog en långsam sotdöd.

    Det välfärdsindustriella komplexet, liksom det biståndsindustriella och migrationsindustriella, klarar sig oavsett vad som kommer i dagen.

    Kanske har vi dessutom, förutom ett säkerhets- och ett försvarsindustriellt komplex, även ett utbildningsindustriellt och ett sjukvårdsindustriellt komplex?

    Samtliga försvaras av sina intressenter och ger säker utkomst oavsett vad de producerar. Kyrkan är alltså väl inkulturerad i sitt samhälle. /smun

    SvaraRadera
  2. Gott diskussionsunderlag, tackar!
    (Återstår se hur intresserade hund o katt är vid fikat men det kan jag återkomma om. Teologiska diskussioner/monologer är de vana vid, mycket vana.)

    Om deltagarna i konferensen möjligen skulle vilja ha lite mer av Gud o kristlighet så pågår samtidigt "Reformera" hos United i Malmö. Där kommer bl.a. en av "mina" präster att delta. Om han betalt själv eller om förs. står för kostnad (av våra i huvudsak själva insamlade medel) bekymrar mig faktiskt inte. DEN konferensen ser jag gärna präst åka till.
    Eva H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att sekten (så började det en gång med friskt mod och djärva grepp) United uppvisar allt mera allmänkyrkliga drag, knyter an till de stora kyrkornas tro och ordningar och lär av och samarbetar utan skygglappar med resterna av den bekännelsetrogna kristenheten i Malmö. T o m bikt förekommer numera. Man känner igen Anden, när man ser den?

      En liknande utveckling har vi sett i Livets Ord. Inte bara Ulf Ekman med familj har makat sig in i Kyrkans huvudfåra, utan även församlingen. Det samma har sedan länge skett i många av Pingströrelsens församlingar.

      Lars-Gunnar

      Radera
    2. "Det samma har sedan länge skett i många av Pingströrelsens församlingar."

      Stämmer detta verkligen? Såvitt jag vet har de fortfarande en dopsyn som får mig att fundera över om vi verkligen har samma tro.

      Radera
    3. Elisabet. Menar du på allvar att de delar av kristenheten som har babtistisk dopsyn inte är våra trossyskon? Eller är det Missionsprovinsens åsikt? Prästänka

      Radera
    4. Prästänka

      Först: jag företräder inte Mpr utan skriver som privatperson. (Däremot skulle jag bli förvånad, och mer därtill, om Mpr accepterade omdop.)

      Sedan: Vad jag menar är att jag för egen del förhåller mig fundersam till dem som dömer ut mitt dop. Jag döptes på min elfte levnadsdag och vill inte att någon spottar på detta genom att förklara det ogiltigt. Och ja, jag har hört sådant från pingsthåll.

      Frågan borde kunna diskuteras. Såvitt jag förstår är det verkligen skillnad mellan dop där enbart Gud agerar och dop som baserar sig på dopbarnets tro. Kanske något för Dag att skriva om vid tillfälle.

      Radera
    5. Elisabet. Babtistisk dopsyn är inte bara fråga om omdop. Kan vi inte respektera andra kyrkofamiljer lokalt /globalt, kan vi knappast själva förvänta respekt. Det är tragiskt när krIstna använder ord som "att spotta på varandra" i en sakramentsfråga. Man kan konstatera att " sårade människor sårar varandra" oavsett från vilket håll det kommer.

      Radera
  3. Att Katolska kyrkan skulle vara döende i Frankrike är antingen okunnigt eller ett önsketänkande?!
    6-7% av fransmännen går i mässan minst en gång i veckan (vilket varit svagt ökande, i reella tal, senaste åren) och ca 15% ytterligare definierar sig som praktiserande katoliker och drygt 60% av befolkningen identifierar sig som katoliker. (Ca 85% är döpta i kyrkan).

    Katolska kyrkan i Frankrike har blivit allt mer "ortodox" den senaste 20-åren men dess största problem är prästbrist.

    http://www.catholicworldreport.com/Item/4385/frances_catholic_revolution.aspx

    Om man jämför Svky med Katolska kyrkan i Frankrike, och hävdar att den senare är döende, så är den förra redan påkopplad livsuppehållande hjärt- och lungmaskiner!

    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. Påven är sålunda inte ofelbar.

      Radera
    2. Har påven uttalat sig "ex cathedra" i denna fråga (eller begriper inte ens dr Sandahl vad kyrkans lära om påvens ofelbarhet innebär)?

      Tillståndet i kyrkan i Frankrike är långt ifrån bra, men som artikeln (länk i min kommentar) beskriver det så har nedgången också inneburit att Katolska kyrkan blivit tydligare ortodoxt och katolskt kristen (i motsats till Svky).

      Det vore intressant att få en länk till påvens uttalande och i vilket sammanhang det gjordes.

      Antony

      Radera
    3. Studera Kurt Koch!
      /John

      Radera
    4. Antony - Läran om påvens ofelbarhet ÄR knepig. Var påven ofelbar även före 1870? Och hur visste man då HUR?/Paul

      Radera
    5. Allt om ofelbarhet här: http://www.katolskakyrkan.se/katolska-kyrkan-i-sverige/katolska-kyrkan-en-snabbkurs/var-tro-fran-a-till-o/o-oblat-ofelbarhet-offer-ordnar
      Marcus

      Radera
    6. Ja, Marcus, om detta var "allt om ofelbarhet", så visste jag det redan (jag har dock gått många år i konvertitundervisning hos förkonciliära jesuiter :-)). Men det besvarar inte min fråga. Det är - eller var i alla fall inte före 1870, numera är man väl mer noga med formerna - så lätt att avgöra om/när påven talar ex cathedra. Det räcker väl att se på påven Honorius, som blev bannlyst som kättare vid av ett ekumeniskt koncilium (600-talet, vill jag minnas). Det krävs nog rätt många (teo)logiska krumbukter för att förklara hur detta kan gå ihop med ofelbarhetsdogmen (som ju förutsätts ha gällt före, men inte definierades förrän, 1870)./Paul

      Radera
  4. Dr Sandahls sju punkter är väl redan Svkys verklighet i 95% av församlingarna, så det är klart att samfundet är akut döende.

    Jämför med utvecklingen i Frankrike (där mässgång/gudstjänstdeltagande är, i procent, 5 - 10 ggr högre än i Svky) där Katolska kyrkans "nedgång" medfört en tydligare katolicism!

    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var där SvK var för 40 år sedan. Och SvK går ju som bekant före ...

      /Målle

      Radera
    2. Målle: Gick verkligen 7% av Sveriges befolkning i kyrkan varje vecka 1977 (samt ytterligare 15% regelbundet ngn gång i månaden)? Även så vore fallet är det en stor skillnad då Svkys förfall primärt beror på samfundets "inre" sekulariserade, medan minskningen av mässfirare i Frankrike lett till att kyrkan konsoliderat och blivit tydligare i sin Katolicitet!
      Antony

      Läs artikeln som jag länkade till så förstår du att Svky inte går före utan "bara" rasar utför!

      Radera
    3. Det där med att "gå före" var ironiskt menat. Att det rasar utför är jag införstådd med. Du har säkert rätt om 1977 också, Antony. Men där jag bodde under 70-talet, i Göteborgs stift, stämde det. Mälardalen var väl annars avbränd redan då.
      /Målle

      Radera
    4. Målle, jag har förstått att Göteborg och Göteborgs stift var ganska kyrkligt en bit in på 80-talet men att det sedan rasat, med undantag för vissa församlingar på landet. I Göteborg lär det, på söndagarna, vara fler som går i Katolska Kyrkans mässor (inkl vigilemässor) än det antal som besöker Svkys gudstjänster.

      Antony

      Radera
    5. Här är ännu ett bevis på Svkys omfamnade av en hedonistisk och nihilistisk antropologi!

      http://www.nsk.se/2017/04/28/nu-har-massan-i-qpoolen-startat/

      Antony

      Radera
  5. Dr Sandahls fjorton punkter!
    Antony

    SvaraRadera
  6. Återigen ett jättebra underlag för att tala om SK:s framtid.

    Anbefalles att läsa https://ledarsidorna.se/2017/04/migration-och-terrorism-danmark-ser-sveriges-problem-tydligare-an-vi-sjalva/

    Så förstår ni själva.

    Hur länge skall Ärkeimamen få fortsätta gapa sitt "Allahu akbar"? SK är en protestantisk svensk kyrka och tillhör inte vare sig katolicismen, judendomen, islam eller några andra religioner. Etablissemanget vill inte lyckas eller har misslyckats till att anpassa SK till dagens samhälle. Till att medlemmarna i SK består av både troende (i mindretal) och icketroende (i ökande utsträckning). För att bevara SK till eftervärlden och våra barn och barnbarn måste etablissemanget avgå och en tillfällig församling där olika kategorier svenskar finns med att diskutera SK framtid. Kanske Bloggardag kan vara en som leder detta arbete och förnyelse av SK.

    Fler och fler svenskar tröttnar och lämnar kyrkan. Man kan också göra tvärtom och se till att ledningen för SK med ärkebiskop och följe avsätts. Vilket jag personligen förordar. Tillsammans äger vi svenskar kyrkan med dess tillgångar. Om inte annat får det bli en ekonomisk förening vilket vore synd eftersom SK har så mycket annat att ge. Gör inte SK detta nu så kommer det att hända ändå utan att representanter dvs präster finns med.

    Svenska kyrkan är viktig även för icke-troende svenskar. Det är vår kulturhistoria. Våra kulturella traditioner som skall bevaras till kommande generationer svenskar. Svenskarna äger SK inte staten eller ärkebiskopen med biskopar och svans. SK vill inte lyckas med att bevara SK. Så länge organisationen finns kvar töms den. Både på innehåll och pengar. För det kyrkliga etablissemangets egna intressen. SK är korrumperad på mer än ett sätt. Etablissemanget förskingrar pengarna genom utlandsresor, kurser och allsköns bråte.

    Vi, svenskar, finner oss inte i detta längre. Det är i sista minuten nu för SK och det är dags för det kyrkliga etablissemanget att inse det om inte SK helt skall försvinna ur historien och svenskarna kräva alla pengar tillbaka.

    MVH Svea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att nationalismen och SD försöker kapa Kyrkan är lika illa som att vänsterideologerna gör det.

      Kyrkan är en och sträcker sig över nationsgränser, folk, språk och ideologier. Hon är Guds utsträckta hand till räddning för hela mänskligheten. Här inte jude eller grek, alla är ni ett i Jesus Kristus.

      Sant är att Svenska kyrkan har ett särkilt ärende till vårt folk. Här har Kyrkan fått en särskild gestaltning utifrån vårt folks konstitution och historia. Men Kyrkan är större än så. Svenska kyrkan är främst Kyrka och sedan svensk.

      /Laikos

      Radera
    2. Dream on, Laikos!
      Antony

      Radera
    3. Om man som Laikos inte kan se skillnaden mellan "SD och nationalism" och "vänsterideologier" gör man bäst i att hålla trut. Kristendomen bygger inte på unken borgerlig gnidenhet. Kristendom bygger på Solidaritet. /John

      Radera
    4. Svea - Vad ger dig rätt att tala för "oss svenskar"? Jag är av svensk släkt sedan åtminstone 1600-talet (förmodligen längre, men det kan jag inte bevisa) och tycker att det du skriver är rena larvet. Kristen är du tydligen inte, i alla fall.../Paul

      Radera
  7. Det finns en liten hake i resonemanget, just i Kyrkan finns inga utlänningar. Utlänning kan man bara vara i ett annat land, inte i Guds rike. Och en liten hake till: jag menar att vi på bred front har för få kontakter med medkristna i andra länder. Vi reser för lite och läser deras tidningar, tidskrifter och böcker i alltför liten utsträckning. Detär konstigt med tanke på Ansgar, Sigfrid, David, Eskil och en resenär som Birgitta.

    SvaraRadera
  8. Som ett exempel på vad Svenska kyrkan borde förkunna och stå för, men alltför ofta inte gör, rekommenderar jag läsning av litteraturkritikern John Sjögrens artikel "Det är kärleken, inte hatet, som bär upp vår värld" i SvD på Påskdagen 16 apr. Man kan undra hur många av kyrkans ledande prelater som nådde upp till den nivån i sina påskpredikningar.

    SvaraRadera
  9. Om vi tänker oss att bortemot 200 av deltagarna på konferensen kommer från Svenska Kyrkan Malmö i tjänsten, blir deltagaravgiften ca 550.000 kr. Löner med OB och ev ÖT, alternativt komp, och reseersättningar, kan tänkas landa på 700.000. Kanske mer, beaktat kyrkans numera höga löneläge.

    Blir, kanske, 1.3 miljoner väl använda pengar i Malmö? Särskilt som konferensen får sägas vara den utköpte Anders Ekhems baby? Ett smörande för den politiska och mediala eliten? En uppvisning i politisk och kyrklig korrekthet?

    http://svenskakyrkanmalmo.se/om-oss/samhalle-och-existens-2017/

    Lars Jensen

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är helt felräknat Jensen. du kommer med trams. de från Malmö kan väl inte ha några reseräkningar? och hur kan deltagande i en middag man bjuds på ge rätt till OB-ersättning? inte heller traktamente eftersom mat ingår. lönen har ju den anställde ändå oavsett var hen är nånstans? här finns ju ingen täckning alls för några 700.000.
      Från andra och mycket långväga håll om man räknar övernattning och resa kanske det kan bli 3.500 pp. är det för mycket för nån-några från en liten förs? varför ser du inte värdet av att träffas och få nya intryck och kontakter? Marcus

      Radera
  10. För den döende patient som SvK i dag är återstår palliativ vård. För en "religiös" person innebär det en massa slangar och piller av alla de slag. För en kristen menas med det bön och förtröstan på kyrkans herre.
    Kalla inte detta för uppgivet snack! Bön är det mest dynamiska som finns!

    LG

    SvaraRadera
  11. Så kom då äntligt motiveringen till att
    svensk hög(er)kyrklighet samlar sig till att bilda eget samfund.
    Dr Sandahl med proselyter önskas Lycka Till...
    Frimodig Kyrka som just kyrka;lycka för kv*nn*pr*stm*tst*nd*re.
    Ulf H Berggren, ekumen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur tänker du nu? Om du tänker.

      Radera
    2. Jag tänker inte -alltså finns jag inte till...
      Fritt efter Cartesius...
      UHB

      Radera
    3. UHB laddar upp inför Valborg. Marcus

      Radera
    4. Nädu Marcus -på Valborg, som i år infaller på en söndag, laddar jag om (metafor n b)...
      Så ni som kommer till Helgeands på söndag :huk er i bänkarna Låg-som högkyrkliga...
      UHB

      Radera
    5. Nu är du allt bra i ordning UHB! Marcus

      Radera
    6. De i Helgeandssekten kan andas ut.
      Ju närmare Första maj vi kommer desto mer närmar jag mig mina SSU-rötter och blir alltmer mellankyrklig.Så jag laddar upp för min hemkyrka, där min hemförsamlings mellanherde leder söndagens båda mässor.
      Ulf H Berggren (S)

      Radera
  12. Jag fick nyss information om att stiftcheferna i Svky höjde sina löner 2016 med 6,5% (nästan 3 ggr så mycket än hela arbetsmarknaden) från 77000 i månaden till 83000 i månaden.

    Detta innebär att de nu har en inkomst på c:a en miljon om året och är ännu ett bevis på vilken herre de tjänar, samtidigt som det säkert gläder den antimaterialistiske sportbilsfantasten Modéus II och bokpärmssamlaren Dalman!
    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måtte de bemitrade nu tänka på att dra av kyrkoavgiften (mellan 12.000-15.000 kr) i sina deklarationer. Eftersom kyrkoavgiften är en förutsättning för anställningarna görs detta under rubriken "avdrag för inkomstens förvärvande". Denna skattejuridiska självklarhet är tillämpbar även för övriga med dessa anställningsvillkor inom sv"k". /John

      Radera
    2. Hur mycket tjänar en kardinal? Marcus

      Radera
    3. Katolska kyrkans biskopar brukar som regel inte ha högre "lön" (de definieras oftast som "stipendier") än vad prästerskap ett har, så lär det vara i Sverige (ca 10.000 efter skatt per månad + bostad och vissa speciella utgifter) och i större delen av Europa. I USA t.ex. ligger de lite högre än prästerna, på 2 - 2,5000 USD i månaden (prästerna ligger på ca 2.000), och en kardinal får ingen "bonus". Förutom detta får de gratis bostad och tillägg för vissa speciella utgifter.

      Om biskopen är en ordenspräst som avgivit fattigdomslöften går stipendiet till orden som sedan avgör vilka behov som biskopen ska få ersättning för.

      Med andra ord en helt annan värld än Mammons stiftchefer i Svky!

      Antony

      Radera
    4. Nu är det förstås lite svårt att jämföra en kategori som bor hyresfritt och äter i sitt hushåll utan egna pengar med svenskkyrkliga präster, som hålls med egen bil mm mm. Och betalar för boende och mat. Men visst! Jag har aldrig tjänat så mycket som när jag vikarierar och då räknar jag inte in pensionen. Ve eder..

      Radera
    5. Nåjo, flertalet katolska prelater (av dem jag träffat) har varit förhållandevis välfödda. Förklaringen har dock oftast varit alltför idoga omsorger av de ordenssystrar som ansvarat för deras hushåll. Samt ofta diabetes (som sägs kunna bli följden av oförståndigt fastande). Döm inte prästen efter hullet!/Paul

      Radera
    6. Jo men en kardinal, Anthony, hur bor och vad tjänar en sån`? Marcus

      Radera
    7. Dr Sandahl, du har rätt att Katolska kyrkans präster bor "hyresfritt" och att de oftast har tillgång till bil som de får utnyttja i tjänsten men deras lön på 9-10.000/månad ska räcka till egna utgifter inklusive mat. Gemensamt hushåll gäller bara för ordenspräst er, vilja som regel har några tusen/månad i "fickpengar" samt övriga utgifter enligt behov och utifrån ordens regel.

      I Vatikanen lär biskopar och kardinaler ha en ersättning på 1500 - 2000 EUR/månad, precis som prästerna.

      M.a.o. en annan värld än det Mammons tempel som Svky mer och mer utvecklas till!

      Antony

      Radera
    8. Marcus verkar inte begripa att biskopar och kardinaler "tjänar" lika mycket? Hur de bor vet jag inte riktigt och det ser nog väldigt olika ut. "Furstligt" lever nog inga, eller ytterst få, biskopar längre, de flesta lär nog ha några privata rum samt vid behov tillgång till rum för att utöva sitt ämbete.

      Antony

      Radera
    9. "Furstligt" lever nog inga, eller ytterst få, biskopar längre, de flesta lär nog ha några privata rum samt vid behov tillgång till rum för att utöva sitt ämbete."

      Så sant som det var sagt Antony!

      "Sehr geschmackvoll" sammanfattar Hessen Fernsehens reporter en pressvisning av biskopsresidenset i Limburg:

      https://www.youtube.com/watch?v=edQPIVH_z8s

      Men detta är väl ett av "ytterst få" undantag? Och upprördheten har varit stor bland de troende i Limburg, det erkännes. Som Bloggaren brukar framhålla:

      "Präster och pengar skall inte blandas!"

      Lars Jensen

      Radera
    10. Tja, det verkar som att detta är ett undantag, biskopen i fråga fick ju också avgå!

      Antony

      Radera
    11. Troligen får biskop Franz-Peter Tebartz-van Els tillbringa mycket lång tid väl omhändertagen i en sträng, kontemplativ orden. I största enkelhet, helt utan tidskriften Modernes Wohnen (Biskopens föregivet främsta inspirationskälla) och ekonomiskt ansvar.

      Erkännas bör, att Rom hanterar många ärenden med finess!

      Sedan har vi den sedvanliga problematiken med mediala drev. Katolsk Observatör markerar:

      http://www.katobs.se/art_tebartzvanelst.html

      Lars Jensen

      Radera
  13. Tack broder Dag för dessa mycket tankeväckande teser!

    Är det inte lite väl vanskligt i sammanhanget av Västerås stift att göra en utbyggnad av sitt stiftskansli med tanke på de dagar som otvivelaktigt kommer? Spadtag för flermiljonerbygget är tisdag 4 maj enligt KT:s webbupplaga.

    En döende kyrka fortsätter stapla stenar på varandra som om ingenting har hänt.

    En döende kyrka som aldrig missionerar kretsar till slut bara kring sig själv och sina egna problem.
    /John

    SvaraRadera
  14. 500 anställda i SvK Malmö, inte så illa! Kan det ha varit med alla kyrkvaktmästare etc? S:t Pauli kyrkogård är inte så dumt, även om en del bös och fallna kvinnor hänger där (fast det sista kanske man ska bjuda di döe på).


    Att SvK inte tittar bortom Öresund beror väl mer på administrativ inmutning ("Ni ska hålla er inom Sverige och till några missionsstationer i Afrika") och att det funkade så bra i så många år att inte behöva genomdriva någon idémässig utveckling. Medlemmarna var kvar och pengarna kom in i vilket fall. Man kan undra när missionen kommer till livs igen.

    //

    SvaraRadera
  15. I dag påminns jag om ett bibelord och en psalmvers. Kan dom vara relevanta i vår situation???
    Lk 9: 60 Jesus " låt de döda begrava sina döda, men gå du och predika Guds rike" ordet står i utmanande sammanhang. Det kostar att åka på konferens, men lärljungaskapet har " ett annat" pris!

    Psalmversen: "ej blott Guds vilja veta, men vandra i hans bud, det är att kristn heta, det är att känna Gud" Prästänka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Christer, präst28 april 2017 kl. 18:40

      Prästänka . För dem som tjäna Gud är det väl? - eller i en nyare psalmbok: "för dem som älskar Gud..." ? Känna Gud ska vi förvisso, men vilken psalm åsyftar Du? "Befall i Herrens händer..."? Eller har Du blivit offer för Internets förhatliga rättstavningsprogram...? ;-) För övrigt håller jag med Dig!

      Radera
    2. Christer. Ordblindhet och rättstavningsprogram.

      Radera
  16. Nu blev eftermiddagens kaffe lite försenat men både kring 15 o tidigare under dagen har dagens blogginlägg kretsat i tankarna. Faktiskt i tvättstuga såväl som på hundpromenad.
    För att bli helt allvarlig så tänker jag att särskilt de 7 punkterna i andra gruppen borde vara just det som diskuterades som livligast nu inför stundande val.
    Vad vill vi att SvK ska vara o vad är hon idag? Ska vi ha en kyrka/församling bestående av människor som tror på/söker Gud? En kyrka med Jesus klart i centrum o som gör sitt bästa för att lyssna in Andens vägledning?
    Eller ska vi ha den "allmänreligiösa sociala mötesplats" som det lär ha talats om mellan politiker (i huvudsak S-märkta om jag läst rätt) i mitten av 1900-talet? Ska vi ha en kyrka som i allt söker Guds ledning, utan att snegla på medlemssiffror o popularitet i pressen? Ska vi vara salt eller socker?
    Jag undrar om det förstås, av den s.k. "gemene man" med rösträtt, att det är så (o i o för sig varit ett bra tag, nu tillskärpt) skarpt läge?
    DS' "motsatspunkter" skulle bli utmärkt samtalsunderlag på månget håll.
    Eva H

    SvaraRadera
  17. Spridningen är betydligt större än så. Till och med Mörrum har en ”representant” med på konferensen. /John

    SvaraRadera
  18. "Svenska kyrkan i Hässleholm kommer att medverka på taturings- och erotikmässan i kväll" skriver KT på sin webbupplaga (fredag).

    Kanske inte alls så tokigt. Hos de gubbsjuka prästinnevurmarna finns det ju på många håll ett uppenbart erotiskt inslag i botten. Hur ska annars den bisarra fixeringen förklaras? /John.

    SvaraRadera
    Svar
    1. www.evilwoman.se
      Jag trodde först inte på dig John, så jag var tvungen att googla. Inte för att vara pryd, men vad i ..?
      Hur väljer man vilka event man ska medverka i? Någon som vet?

      Radera
    2. Jag vill inte ens googla på den adressen, men enda anledningen för en kristen att gå dit är evangelisation. Dela ut Biblar och kristen litteratur till frälsning och befrielse, be för folk.Då måste man ha en kallelse, ett uppdrag från Herren och var ledd av den Helige Ande! Prästänka

      Radera
    3. Svenska Kyrkan finns med bland "Säljare". Det hela märkt med "18+" för att förhindra att minderåriga tar del av utbudet. Kanske ett tecken i tiden? "Religion" skall ju inte delges minderåriga, anser många.

      http://evilwoman.se/s%C3%A4ljare.html

      Förskolor står för en stor del av kyrkans anställda och verksamheter. Kyrkan lär ändå inte ha råd med sådan lyx i framtiden och söndagsskola existerar knappast längre. Alltså inget att hänga läpp över, så länge inte präster och pastorer bötfälls, om de inte rensar kyrkorummet från minderåriga före eventuella "religiösa" aktiviteter.

      PP

      Radera
    4. Hoppas de gör det. Pekar på Jesus och talar om för människor att de söker kickar på fel ställe. Det vore modigt.

      Radera
    5. Hoppas inte för mycket, Alphadeltagare!

      http://www.nsk.se/2017/04/28/nu-har-massan-i-qpoolen-startat/

      PP

      Radera
    6. Oooaaaarghh!
      Jag som trodde de skulle hjälpa vilsna själar!! Förklara att det verkliga livet inte finns i det här!!!

      Vad gör de förresten, som är så personalkrävande att det krävs tre personer?

      Radera
    7. Nu ser jag. Driver ni med en stackars alphadeltagare? Jag hittar inte kyrkan i det här?!

      (Hjälpa människor till Jesus? Tjena. Nu bor jag inte i Hässleholm, men snacka om att bli knäckt om man velat prata med någon från kyrkan och fått besked att de inte har tid. För att sedan få veta att de spanar in sexleksaker istället)

      Radera
  19. Härmed meddelas att jag tagit del av handlingen. Huruvida det syftar på bloggpostens ord eller innehåll gives mig ej att förtydliga.

    / Den helige idioten

    SvaraRadera
  20. Programmet Samhälle& Existens var imponerande innehållsrikt. finns här: http://svenskakyrkanmalmo.se/om-oss/samhalle-och-existens-2017/kommande-program-samhalle-existens-2017/

    Här finns en del av seminarierna:
    https://www.youtube.com/playlist?list=PL35jSB4iOXj2ONC5dPw4NlbviaJk4r0sw

    så varför gnäller du om pengar Jensen. det är ju tvärtom: Mycket generöst av svenska kyrkan i Malmö. Marcus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lovar att botanisera bland seminarierna, Marcus. Det detaljerade programmet ser mycket intressant ut. Imponerande bredd därtill.

      Synd bara att Svenska Kyrkan Malmö är en Potemkinkuliss. Med undantag av två, tre ännu levande gudstjänstgemenskaper är den en tynande medlemsorganisation med anställda. Hoppas de närvarande anställda fick behållning av konferensen!

      Lars Jensen

      Radera
    2. Seminariet om arbete var intressant. Pr Bengt Kristensson Uggla har ett givande inlägg fr o m min 33.33

      https://www.youtube.com/watch?v=X1A3rw6jtec&list=PL35jSB4iOXj2ONC5dPw4NlbviaJk4r0sw&index=9

      Tack för länken, Marcus! Pacta sunt servanda!


      Lars Jensen

      Radera