söndag 16 april 2017

Lite häxbränning före påsk

Från i natt hälsar folk varandra med "Glad Påsk" (somliga redan förra veckan, men det var fel) och i frommare sammanhang "Kristus är uppstånden", gärna på grekiska eller ryska om man är påsk-konnässör. Jag överväger att i stället säga "Har du hört?", se ivrig ut och invänta svarsrepliken "Vad då?". I det läget kan jag säga det där om Jesus. Han har uppstått, besegrat döden. Det är en nyhet som bör spridas. Nyheten är allt avgörande.

Nu släpper jag detta tema och går tillbaka till förberedelserna. Jag bad Ps 22 på Skärtorsdagens kväll och kl 3 på natten samlades bokstavligen hundar kring mig och jag väcktes av ett anskri: "Ligg stilla!" Vad handlade detta bibeldrama om? Valpen hade spytt i min säng. Det blev till att bädda om och somna om. Sedan var det Göteryd. Kl 15 vårdade jag långfredagsångesten i Moheda när kyrkklockorna ljöd över nejden och förstörde allt.

Kan man anmäla Moheda församling för att i det offentliga rummet förstöra det kristna hållandet av långfredagen? Det var en så fin ångest, uppbyggd av en deppp-seans i radiogudstjänsten, som förstördes av klockklangen, och jag fick för mig att Jesus redan uppstått. Jag kom helt ur stämning. Jag for till Pjätteryd till Jesu begravning och spelade Matteuspassionen på väg dit och hem, den jag börjat lyssna på när jag for hem efter Skärtorsdagens mässa. På hemvägen sjöng han, den lät som en baryton, "Ich will Jesum selbst begraben", och jag antwortete "Das hab' ich selber schon gemacht.") ångesten inte återställd, men allvaret. På sitt sätt konsekvent ringde klockmarodören i Moheda också påskafton kl 18. Då vilar Kristus i graven, men Moheda församlingar festar loss. Som alltid. Och jag betalar!!!! We are not amused.

På Dymmelonsdagens sena eftermiddag ägnade jag mig åt inledningsvis ängestskapande; Pelle Söderbäcks anmälan till Växjö domkapitel av Håkan Sunnliden. Som ouvertyr till häxornas färd till Blåkulla (som jag hade utsikt till från Nordölands församling) var det hela inte oävet.

Saken gäller ett blogginlägg den 7 mars i anledning av Kyrkans Tidnings presentation av vad präster tror och inte tror. Pastor Söderbäck vill veta om detta sätt att uttrycka sig är rimligt för en präst i Svenska kyrkan. Nu åkte ni dit! Inte vad de mer fri-troende uttrycker utan Sunnliden! Men vad ska jag säga om att domkapitlet i Växjö tar upp anmälan, utreder och inleder förhör med Håkan Sunnliden under ledning av två jurister? Söderbäck är pressekreterare i Västerås stift (men anmäler som privatperson...) och tycks ställa följande frågor om framställningen destilleras:

* Menar Sunnliden att 1600-talets häxbränningar på sin tid var en bra metod att hantera dem han kallar högförrädare?
Nu har Sunnliden i sin bloggtext skrivit att det är bra att vi inte har dödsstraff så svaret borde vara klart. Själv är jag för häxbränningar. Om någon agerar så att kon sinar och mina barn dör av näringsbrist och jag inser att det är en häxa som är skuld till detta, är det inte orimligt att bränna häxan. Denna principiella hållning ska inte undanskymma det praktiska problemet att identifiera verkliga häxor och inte bara påstådda och oskyldiga. Det är aldrig fel att bränna häxor och alltid fel att bränna dem som inte är riktiga häxor.
Nu tänkte nog Sunnliden lite fel. Det var kättarbålen som brann. Men det blir i sammanhanget en detalj. I vart fall av egenintresse är jag emot kättarbålen. De kan få för sig att kättarförklara dem som lär rent och klart. Bäst att passa sig.

* Utnämner han 100 präster i Västerås stift, ämbetssyskon, till häxor?
"Ämbetssyskon" var kreativt men tankefelet väldigt elementärt. Vi tar resonemanget. Sunnliden hävdar att 100 präster i Västerås stift (han skriver att han inte vet hur många 25% av prästerskapet blir i siffror och gissar "knappt 100" om man ska vara noga, och det ska man) lär något annat än vad de lovat i prästlöftena. Detta är högförräderi och en synd. Syndens lön är döden. Det är för väl att dödsstraffet inte finns kvar (skriver Sunnliden) men denna sanning kvarstår. Ingenstans har han påstått att Västerås stift har häxor bland sina präster. Det var i Lunds stift som en kvinnlig prtäst kom ut som häxa, om man nu ska vara noga med detaljerna. Och det ska man alltså.

* Vad menar han med att syndens lön är döden - ska det tolkas som ett dödshot?
En rimlig tolkning är att prästlöftena avgivits "med den stora räkenskapsdagen för ögonen". Det kommer att finnas präster i helvetet. Visste inte pastor Söderbäck det? Tänk om pastorn blir förvånad? Annars gäller väl, när det handlar om just dödsdom, för präster vad som gällde för aposteln, 2 Kor 1:9.

* Hur ska syndens lön betalas ut?
Tja, antingen uppstår vi till evig glädje eller tvärtom, det ska väl inte vara så svårt att få fram genom innantilläsning? Confessio Augustana art XVII, Om Kristi återkomst till domen har också pastor Söderbäck förpliktat sig till.

Lite lustigt är det att Håkan Sunnliden anmäls eftersom han i sin bloggpresentation skriver att han är präst i Svenska kyrkan och texten därför tolkas som skriven "inom ämbetet", men Söderbäck, som är präst, anmäler helt privat. Och detta lägger Växjö domkapitel ner arbete på. Det är egendomligt.

Uppiggande var det däremot att läsa Lisa Irenius krönika i onsdags. Domprosten Hermansson framstår som en slät figur när tidningen Journalisten granskat myteriet i Visby (som jag tänkte återkomma till). Det är en Ehrenrettung av Sofia Lilly Jönsson och en maning till mer djärv kyrkojournalistik i Visby och kanske annorstädes. Som vi som kan vår C S Lewis och Narnia vet: Häxans välde vacklar. Julen är på väg. Försöket att rikta strålkastarljuset på Sofia i stället för på Mats misslyckades. Here we go again!
https://www.svd.se/allvarligt-nar-kyrkans-folk-hanar-journalister/av/lisa-irenius

Påsknatten invigdes den nya biskopskåpan i Växjö. I runda slängar kostar den 200 000. Var det i runda slängar 300 000 för biskopsstaven Johansson ville ha och fick? Modéus II förklarar: "Men jag har ju tänkt hänga kvar här ett tag, så jag lär få en hel del tillfällen att använda den." Det kan man säga. Men då bör inte svensk psalm 188 vers 4 sjungas och Lukas evangelium 12:13-22 undvikas som läsning. Kåpan är gjord för att passa i Växjö domkyrka - men är inte stiftet mer än Växjö och kan man resa runt i denna dyrbarhet eller med den nedpackad i en koffert? Det blir nog att pallra sig till Växjö domkyrka för att få se Modéus II i all ståt. Det är inte så bråttom med det. Han lär få en hel del tillfällen att använda den och om jag missar en hel del av dessa tillfällen så ingen stor sak i det. Till finessen hör att kåpan är vändbar, ena sidan blå och den andra i något som drar mot rosa. Den ena sidan kan vändas fram när män prästvigs och den andra när det handlar om kvinnor. Fiffigt så det förslår.

När jag repeterar sådant jag läste förra veckan har jag bara ett att säga. Det var då för väl att han uppstod så att det blir liv i Svenska kyrkan också. Förra veckan? Ja, påskdagen är den första söndagen, oavsett hur det fuskats till i almanackan. Vad skulle den annars vara?


25 kommentarer:

  1. Klart att biskopar ska ha vändbara kappor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fyndigt! :-)

      Radera
    2. Det är inte kappans fel åt vilket håll vinden blåser.

      Radera
    3. Touché! Glad påsk, Alpha!
      Antony

      Radera
    4. Tack och Glad påsk själv, Antony!

      Radera
  2. Se där, i Västerås stift flyger man (närmast bokstavligt) hit och dit, och i Växjö ståtar den antimaterialistiske Modéus II i ny skrud!
    Glad påsk, dr Sandahl!
    Antony

    SvaraRadera
  3. Nu vidgar vi perspektivet!

    Ja, det är en bra tanke. Från alltså vad bloggaren hade för sig i Moheda, hur hans jyckar mådde, kritiken mot det påstådda församlingsfestandet i hemorten och upprördheten över anmälan mot Håkan Sunnliden till vad vi alla i Svenska kyrkan också bör se Påskdagen som. Men det kräver allas insats.

    Först dock ett par ord om Lisa Irenius äreräddning - som bloggaren uttrycker det på tyska - av Sofia Lilly Jönsson för hennes reportage om, och granskning av, förhållandena i Visby domkyrkoförsamling tidigare. Då rekommenderar jag omedelbar läsning av min facktidning, Journalisten (nr 5/16), som om möjligt ännu tydligare i ett flera sidor långt reportage också ännu tydligare "äreräddar nämnda Sofia Jönsson. Hon var ju nyss också inbjuden till FK:s s k inspirationsdagar i Lund och prisades då också av bloggaren. Men vet han om att den läsvärda musikskribenten Jönsson har lämnat Svenska kyrkan och inte får rösta i årets kyrkoval? Det meddelade hon själv i en krönika tidigare i år i Svenska Dagbladet, där hon såg de många utträdena som tecken på engagemang i kyrkan. Men trots att den goda Sofia vänt vår älskade folkkyrka ryggen, skrev hon i samma krönika att hon hade anspråk på att "undervisa och utkräva ansvar".
    Snabbt skrev jag en replik till Irenius, som med tystnad refuserade min text och i stället några dagar senare tog in en annan av prästen Jonas Lindberg i Uppsala.

    Om min kritik mot Jönsson var som en ytterst mild sommarfläkt var hans om möjligt som den knappt märkbara vindrörelsen av en förbiflygande fågel.

    Som jag alltid har sagt, säger och kommer att betona, så länge jag lever och Gud vill: varje förlorad medlem i Svenska kyrkan är en för mycket! Alltså en stor förlust. Så påstå inget annat, bästa Sofia, envise bloggare och eftersägarna i Din kör! Vi måste värna ALLA i Svenska kyrkan!

    Bra för övrigt att bloggaren efterlyser bättre kyrkojournalistik; jag tackar för det mycket senkomna betyget av mitt avslöjande av skandalen Ansgarsliden, Svenska kyrkans genom tiderna största ekonomiska skandal, vågar jag påstå. När den kom i dagen fick undertecknad annars inget stöd av bloggaren men väl hård kritik.

    Kristus är uppstånden! Påskdagens budskap talar till oss. Låt också det bli upptakten till Svenska kyrkans vändning från en medlemsorganisation med minus till en med plustecken. Låt sos alla gå ut med den uppståndne Kristus i ryggen och påskevangeliets framtidshopp i ryggen och dra vårt strå till stacken för att på alla fronter pånyttföda och stärka vår kyrka. Vi har dess oöverträffade organisation, alla dess församlingar, bakom oss, vi har prästerna, all personal och vi har övrigt kyrkofolk och - sist men inte minst - folket bakom denna strävan.

    Tveka därför inte, kära vänner. Alla behövs, alla kan göra en insats. För den återuppståndne, för kyrkan, för oss alla. för att åter placera Gud i centrum av vårt fina land.

    Vilka har invändningar mot detta mål? Jag bara undrar stillsamt denna dag då solens varma strålar har börjat värma den kalla marken på Höglandet, där jag just nu befinner mig.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Käre Vän!
      En dag kommer vi att förstå att det räcker inte att ha den uppståndne Kristus i ryggen, utan i hjärtat.
      Den gode Herden skrämmer inte sin fårflock bakifrån, Han går före och kallar. Vi får höra Hans röst, vi kan välja att följa. Om någon vill... Så har jag förstått det hela, men det är kanske inte PK?
      Prästänka

      Radera
    2. Alla behövs.
      Speciellt de 25% av prästerna i Västerås stift som förnekar en så central kristen dogm som Jesu uppståndelse från de döda.
      Frågan är väl om de behövs som präster eller som vanliga medlemmar?
      Och, sist men inte minst, om de behövs mer eller mindre än den DK-anmälde präst som påpekar att prästlöftena faktisk borde betyda något.

      Radera
  4. Biskopar är ett prålsjukt släkte. Växjös nuvarande är särskilt förtjust i att fotograferas med kvinnor, gärna yngre.

    /Lundabo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arma Växjö som drabbats av den antimaterialistiske sportbilsfantasten och regnbågskarnevalisten Modéus II, en person som är en karikatyr på den ritualistiska och moralistiska nya religionen!
      Antony

      Radera
  5. Enda möjligen tillämpliga paragrafen på Växjö domkapitel blir gummiparagrafen om att ha brustit i den anseende en präst bör ha.
    Frågan blir då vem eller vilka som brustit, de hundratalet präster som förnekar Jesu uppståndelse, eller den präst som påpekar att ett sådant förnekande strider mot prästvigningslöftena?
    Oavsett vad domkapitlet kommer fram till så kan man ju enkelt lista ut vad Överprövandenämnden skulle tycka.
    Men å andra sida har ju Sunnliden blivit prickad förr i ett ärende som domkapitlet inte borde haft med att göra alls. Statligt delegerande av vigselrätt var redan då en fråga mellan arbetsgivaren, kammarkollegiet och den anställde.
    Om avsägandet av vigselrätt till kammarkollegiet var att brista i anseende som präst, så kan nära nog en hostning på bloggen tolkas lika.
    Undrar hur ett domkapitel skulle ställa sig till en präst som anmäler andra präster till domkapitel på rent kiv? (Då tänker jag inte på dorsala kroppsdelar och invånare i rikets östra halva, den historien är överspelad.)

    SvaraRadera
  6. Nu är biskopskritiken igång igen!

    Några dagars påskuppehåll i bloggandet och sedan direkta, indirekta och spydiga attacker mot biskoparna, särskilts Växjöstiftets, igång igen. DS kastade tyvärr stenen, och elakheterna i kommentarsfältet därefter briserar!

    Allt på självaste påskdagen, då Kristus återuppstod och vi i kyrkorna unisont har bekräftat detta:
    -Ja, Han är sannerligen uppstånden!

    Innan ens solen har passerat zenit på dagen, börjar attackerna mot vår kyrkas stiftschefer. Är de en dag som denna värdiga bloggaren och kommentatorerna?
    Svara själva, om ni vill.
    ett ja säger då något om er. Ett nej betyder att ni ber om ursäkt.

    Det finns väl för allt gott smör i Småland något helt annat att blogga om och kommentera för kyrkliga personer än att kasta loskor på biskoparna!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  7. Inte var det några liskor mot driftschefen. Hur kunde Dike få för sig det? Här förverkligades endast målsättningen "så mycket uppståndelse som möjligt". Fromsint så det förslår!

    SvaraRadera
  8. Varför köper ni så dyra biskopskåpor? På nätet kan man hitta mängder av (engelska, tyska, italienska m.fl.) firmor som tillhandahåller div. skrudar och "paramenta" (för såväl romersk som bysantinsk och kanske även luthersk rit), för en betydligt billigare penning, "skräddarsydda" efter kundens önskemål. Är tanken kanske att stödja inrikes konstnärlig verksamhet? Eller tror man att "dyrt varar länge"? Dock är väl Libraria (där min moster var sömmerska/brodös) redan nedlagt?/Paul

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mycket stålar, säkert. Det är rätt konstigt att Modeus den andre vid flera tillfällen läxat upp folk som lämnar organisationen med hänvisning till att det drabbar de fattiga. Tjena.

      Radera
  9. Var du påverkad när du skrev det här inlägget Dag? :D
    Menar det inte som en indirekt kommentar på kvaliteten alls, men en ärlig fråga!

    SvaraRadera
  10. Det där med klockringning . . . Det står så till att jag själv ringde i klockorna både på skärtorsdagen och långfredagen, och vid diskussion med viss tvekan förordade det. Ratio: jag tror att det rätta är att ringa med dymlade klockor, vilket jag också gjort otaliga år. Men nu har jag en klockstapel med inspelat klockljud, och den har (än så länge) inget inspelat dymlat ljud. Under den förutsättningen har jag tänkt att det är snäppet mindre illa att ringa än att inte ringa. Ringandet har ju uppgiften att kalla församlingen och kungöra att en gudstjänst är å färde; och det är viktigt att inte hålla gudstjänst i hemlighet. Tänker jag helt fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad gör vi om elektriciteten fallerar eller fienden släcker ner nätet?
      Bara en tanke.

      Radera
    2. I Skärholmen hade man också inspelat ljud i klockstapeln, dåvarande kyrkoherden motsatte sig detta och drev frågan upp i kammarrätten. Utslaget blev att det skulle vara malmklang i klockorna. Det vill säga inget inspelat ljud. Jag tror att detta hände under 70 eller 80-talet. Men det kanske Dag Sandahl vet?/Sven-Åke Nilsson

      Radera
  11. Angående anmälan från Västerås till Växjö Domkapitel:

    Håkan Sunnliden skriver inte på sin blogg att han är präst i Svenska kyrkan. I bloggpresentationen står det; ”20 juli 2016 avslutade jag formellt min anställning i Värnamo Pastorat och Svenska kyrkan”. Man kan alltså inte läsa honom som en representant för Svk. Den som regelbundet läser Sunnliden vet också att han upprepade gånger påpekat att han reflekterar i dagboksform. Det är svårt att förstå varför Domkapitlet i Växjö ens skulle beakta en anmälan. Ännu svårare är det att begripa att det faktiskt gör det.

    Vad är det då vi har här?
    Vi har en präst, som arbetar som pressekreterare (är det en befordran eller degradering?) i SvK. Vederbörande känner ett behov av att som privatperson anmäla en annan präst som inte ens längre överhuvudtaget arbetar i Svenska kyrkan.

    Ett domkapitel har enligt Svenska kyrkans hemsida som uppdrag att ”se till att vigda präster och diakoner följer sina vigningslöften”. I så fall borde de ha att göra i Västerås. Begår inte dessa ”25-procentare” mened när de skanderar ”din uppståndelse bekänner vi” eller läser trosbekännelsen?

    Vilka är det som skadar anseendet? Förtroendet är ju i alla fall skadat. Vem vill ha själavårdssamtal med någon av dessa? Vem eller vad överlämnas jag till när jag begravs om de inte tror på uppståndelsen? Till vad döps vi? Ett medlemskap i en tom död förening? Vad ska jag med det till?

    Håkan Sunnliden är en sådan präst som med sina predikningar och förklaringar faktiskt ger förtroende för prästerskapet. Hans ord hjälper sådana som mig att få tillbaka fotfästet när andra ryckt undan mattan.

    Sunnliden ska alltså granskas i Växjö stift. På deras hemsida kan vi läsa att
    ”Arbetet (i stiftet, min anm.) ska präglas av trohet mot det av Kristus givna uppdraget” som vidare beskrivs som ”att människor ska komma till tro på Kristus och leva i tro”.

    Jag har hört Håkan Sunnliden live. Få präster får nog jobbet gjort på det viset som han gör när han föreläser, högt, rent och klart. Dessutom tog han sig tid att svara på mina alpha-nivå-frågor. Det är förkunnelse på riktigt. Härom kan jag vittna om det behövs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är du långt ifrån ensam om att kunna.
      Frågan är om det är sådana präster SvK vill ha?
      Visionärer för spridande av den tro man lovat enligt prästlöftena och som genomsyrat kyrkan genom historien.

      Radera
    2. Peter T
      I så fall är det ute med oss. Hilfe!

      Radera
  12. Kan det tänkas att biskopen i Växjö är animist?

    SvaraRadera