torsdag 7 september 2017

Det var så roligt, jag måste skratta

Pressmötet i Kalmar regisserades av stiftets goda medarbetare. De föreföll något häpna när det kom två företrädare för några grupper; Vägen, Visk, SD och ÖKA. Visk ställde upp med tre i tjänste-t-shirt. Några av dem som ställde upp i Kalmar hade jag sett i gårdagens Smålandskompost. Var det verkligen OK att det skulle vara med också i Kalmar? Hade de inte haft sin chans? Frimodig kyrka mönstrar olika kompetenta talespersoner i Växjö, Kalmar och Jönköping. Vi kallar det tre-enighet.

När nomineringsgruppsföreträdarna skildes åt efter en dryg timme, log jag på det vänliga manér, som bara jag kan åstadkomma, och sa: "Hej då, vi möts i mitt nästa blogginlägg!" Här är det. Jaså, ni har ett behov att markera att jag stal repliken från August Strindberg?

Själv sa jag vid presspresentationen några enkla men stämningsskapande ord om Jesus och visade ett par böcker från England och USA för att, om möjligt, vidga perspektiven. Gamla präster kastar gärna pärlor. Jag tror att jag tydligt sa vad sant är. Frimodig kyrka är det verkliga alternativet i kyrkovalet.

Roligt var det när Vägens representanter talade om flyktingfrågan och behovet av "försiktiga gå den vägen".

Centern hade kandidater som var aktiva människor, intresserade av Kyrkans liv, fick vi veta, och kopplingen till partiet var viktig eftersom det är Riksdagen, som säger att kyrkoantikvarisk ersättning ska betalas ut. Jag förstod det så, att åker partipolitiseringen, härsknar riksdagen till och då uteblir pengarna. 460 miljoner. Fast egentligen finns det ett avtal mellan Kyrkan och staten och beloppet är schablonmässigt satt. Jag var med. Och jag hävdar fortfarande, att det var jag som talade om det statliga ansvaret för kulturarvet som en fråga för alla, inte bara för dem som älskar Jesus.

Visk kan man lita på. Viskaren var lite engagerad i kravet på respektfullhet i debatten. Ingen påtalade då att kamrat Stalin kunde vara förebild eller Karl Radek som respektfullt exempel. Inte ens Tucholsky nämndes i sin kapacitet som respektfull polemiker. Man kan inte få allt.
Vi fick veta att gudstjänst är en stor sak och något av det finaste i livet. Jag åhörde detta tal icke utan rörelse. Visk tyckte också att präster ska tala med a-lagare och våga ta ställning. Visks argumentation är en kränkning av prästers kompetens, vad tror de att vi sysslat med? Så konstigt är det ju att efter 12 års akademiska studier i kyrkorelevanta ämnen kan vem som helst framföra sina synpunkter i det teologiska/kyrkliga och det har samma bärkraft som det prästen säger. Om inte större! Och en präst möter alla slags människor. I varje fall var det så på min tid. I går blev jag vänligt hälsad på  torg och gator i Kalmar. Dessutom är det så, anförtroddes vi,  att Vår Herre tycker ganska som vi, sa viskaren, för över visk-delegationen hade ett V-format fågelsträck dragit fram.

SD-arna var två och talade för klassisk kristen tro och kyrkovalet angår alla medborgare, inte bara de troende. Då vet vi det. Medborgare!

Posk talade om Jesus Kristus. Då smalt nästan mitt hjärta.

Kristdemokraten kom resande ända från Lammhult för att berätta om att de var för levande församling fast de inte fick heta så. Han nämnde inte att två kristdemokrater i samma dags kronobergska nyhetstidning på debattplats förklarat sig vara posk och inte kr. De var annars båda tidigare riksdagsledamöter. Men talesmannen slogs för barn och ungdomsarbetet, annars blir det ingen ny kristen generation. Han snackade inte bara. På den tiden var han engagerad i  Ansgarsrörelsen, det som i ekumeniska sammanhang kallades Jesus-Jugend.

ÖKA kom jämställt, två pers. Samma efternamn. Folkkyrkan är en familjekyrka. Lite häpen fick jag höra att ÖKA var de första som välsignade och vigde samkönade par. Inte visste jag att en nomineringsgrupp skaffat sig vigselrätt, men jag fann det hela innovativt, för då minskar trycket på prästerna. Diakoni var "jätteviktigt" när samhällets skyddsnät brister. Då vet vi det. Men ska vi verkligen låta skyddsnätet brista? Finns inga kraftfulla politiska krav att ställa?

Borgerligt alternativ talade om diakonin, familjens betydelse och konfirmandernas etiska fostran samt slog ett slag för musik, både med budskap och som estetisk upplevelse. Det etiska uppskattade jag som utslag av borgarklassens diskreta charm.

Miljöpartisterna talade arbetsmiljö. När det blir problem, hette det, skadar det Kyrkans rykte och sådant är svårt att tvätta bort. Inte ett ord om människorna, de som blir sjukskrivna eller lämnar. Jag fann det intressant. Och så önskades kreativa lösningar så att människors frågor tas på allvar och Svenska kyrkan blir en samhällsaktör att räkna med.

Tid att tacka tyckte Jonna, stiftets medieansvariga, ett förträffligt ungt fruntimmer, hon liksom valhandläggaren Emma. Hon skulle säga "de närvarande" när jag lite försiktigt avbröt och sa att alla inte fått säga sitt. Inte socialdemokraterna. Så böjde jag mig ner under bordet och sa inbjudande:"Du kan komma fram nu!" Ingen kom. Lika lite på pressmötet som vid kyrkkaffepresentationerna i Kalmar alltså. Har vi ett regeringsparti som i öppet val väljer att flyga under radarn, dvs hålla sig undan för att inte synas och bli synat?

Två minuter per grupp, ingen debatt men några korta inlägg. Det kan bara bli roligt, när det dels sägs att alla är lika gråa och tycker detsamma i kyrkovalet (fast inte vi, försökte jag flika in) och det dessutom sas att valet var bortglömt, det var för tyst om det, SAMT att det varför mycket bråk. Jag påpekade att stiftsstyrelsen inte ordnat några debatter. Det kunde ha gjorts i respektive länsdel. På slutet sades dock trenne viktiga ting:

ÖKA talade om att Bibeln måste tolkas för att nå människor. Denna utsaga kan antingen tolkas som "omtolkas" eller som ett krav att prästerna ska kunna Kyrkans tolkningstraditioner. Jag frågade inte mer precist. ÖKA slog dock fast att kvinnliga präster ska må bra.

Vägen menade att ämbetsfrågan skiljer dem från Frimodig kyrka.

SD sa att "vi står för det konservativa". De ville bevara.

Jag bad att få svara och sa:
Snacka går ju men av dem som sitter vid detta bord är det bara jag som i handling gjort något för att en kvinnlig präst ska må bra i dag. Jag ordnade frukosten, jag ordnade middagen i går också för den delen. Snacka går ju. Jag gör.
Till Vägen var det enkelt att svara att Frimodig kyrka på sin lista för Växjö stift har komminister Sandra Antonsson (flera grupper har inga kvinnliga präster på sina listor, kan man märka. Inte centern eller socialdemokraterna i Växjö stift t ex. Inte SD. Inte ÖKA. Inte Visk.) Varför min insikt i ämbetsfrågan ska läggas andra till last, det förstår jag inte. Och jag skiljer mellan sak och person, som ni kan ana. Frimodig kyrka talar för en försoningsprocess. Är vi ensamma om den tanken?
Svaret till SD var Jesusordet till de konservativa. Det gäller Kyrkan också. "Den som vill bevara sitt liv, han ska mista det."

Mycket annat skulle kunna skildras och världen skulle nog kunna rymma alla de bloggar som då skulle skrivas från den drygt timslånga sessionen. På väg till fotografering frågade jag SD-aren om kyrkohandboken, men SD-aren var ny i sammanhangen och det är Julia Kronlid (pingstpinglan) och Aron Emilsson som har hand om det hela.

När jag vid bordet frågade vad grupperna tyckte om förslaget till ny kyrkomötesordning, två vanliga sammanträden och två fortbildningar, kom inga synpunkter. Är inte det lite konstigt när det är till detta nya kyrkomöte vi väljer? Dock är det framgångar i Växjö stift tack vare biskopens 18 framtidsbilder, det sa centerpartisten, stiftsstyrelsens 2 v ordf. Jag sporde:
- Vad svarar du om någon säger att de där bilderna är trams?
- Det är bara Dag Sandahl som säger det.
- Det är inte jag som säger det. Jag undrade bara vad du säger om det sägs, men om det stimulerar tio dagars debatt fram till valet, kan jag säga det: Trams.

Jo, en sak till. Medlemstappet. Det bekymrar. De flesta var i den åldern att de inte kommer att vara med 2030. Och ingen verkade riktigt inläst på hur lång och omfattande avkyrklighetsprocessen i svenska folket varit.

Nu tappade jag nästan det sista. Vår vän Sven Astevall, Vägen, tog på slutet upp att både domprost och biskop var män och antydde att det var svårt för kvinnliga präster i stiftet. Jag sporde vad kyrkoherden i Emmaboda heter, men den frågan gled han förbi med lätt hand. Pastoratet har sin andra kvinnliga kyrkoherde på raken. Jag kunde också föreslå en genusanalys av det presentationshäfte om Svenska kyrkans som finns. Det rimliga krav Vägen kan ställa är förstås kravet, att domprost och biskop i jämställdhetens namn bör avgå för att bereda kvinnor plats. Ställ det kravet!

I dag skriver Östra Smålands Karin Asmundsson från pressmötet, Barometern/OT har nog ställt en stor artikel till i morgon. "Många grupper men få konflikter" heter artikeln. Borgerligt Alternativs man skulle köra vidare i sin Lexus till sommarstugan i Persnäs på norra Öland. "Jag har inte sett dig i kyrkan där", noterade jag. Han började tala om annat. Inga konflikter men skillnader, skulle man kunna säga. Avgörande skillnader.





18 kommentarer:

  1. Man ska lyssna när Miljöpartiet pratar om att det kannvara svårt att få tillbaka det goda ryktet.
    Partiets miljörykte är ju ordentligt nedsvärtat av en löjligt stor mängd brunkol i Tyskland.
    SvK:s rykte är spritt även utanför landets gränser, mrn då tänker jag att det inte främst är arbetsmiljön som leder till besvärliga ekumeniska relationer.
    Fast om kandidaterna inte ens har tagit ställning till kyrkomötets arbetsformer eller kytkohandboken så kanske det internationella är minst sagt överkurs?

    SvaraRadera
  2. En samling pansjon. Snart ute allihop. Folkkyrkan är död. Det drar ihop sig till arvsskifte. Hög tid att överföra tillgångarna till muslimska föreningar. Det gör redan Allmänna Arvsfonden. Luther beklagade att hans tids kristna hade så lite allvar och djup i tron jämfört med muslimerna.

    Skallagrim

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle vara intressant med en källhänvisning!

      Radera
    2. Bl a:
      ”Vår religion är blott en skugga i jämförelse med deras (islam), och vårt folk är klart världsligt i jämförelse med deras.” (Företalet till Libellus de ritu et moribus turcorum, 1530).

      Luther bekymrade sig över att många kristna tog intryck av islams riter, allvar i tron, goda moral och sedlighet och därför konverterade. För Luther var islam inte värre än påvens religion, en gärningsrättfärdighet likartad den påviska och den judiska.

      På tyska finns mycket användbart på nätet. Sök 'luther türken'.
      En ny svensk studie av Carl Axel Aurelius bör ligga tillgänglig snarast.
      Skallagrim

      Radera
    3. Intressant infomation om utsagor av Luther kring islam. Kände inte alls till dessa....

      Iofs hade ju en kristendom flera hundra år på nacken redan då, och var på väg att genomgå stora förändringar där ett s.k. religiöst tänkande alltmer skulle komma att ersättas av ett s.k. upplyst, s.k. vetenskapligt, tänkande...(som kanske präglade Luther...).

      Om man inte vill sätta religioners framväxt, med sina rika innehåll, sina släktkrönikor, sina informativa och undervisande berättelser med sina förklaringar om och kring olika naturfenomen, om olika överlevnadsstrategier, olika orsaker och konsekvenser vid olika vägval, berättelser och levnadsvisdomar, som menades vara inspirerade av profeter och berättare, och ville härledas till Guden som ursprungsgivare, så missar man kanske den basrelation som ansågs vara nödvändig att kultivera, i relation till Guden...En slags basrelation vilken ansågs behöva kultiveras, uppodlas, skapas och gestaltas genom riter av olika slag, inklusive då blodofferriter, för att dessa ritualer och riter, kulturella seder och bruk, då skulle kunna skapa just en - samhällelig samvaro - , inom de olika kulturerna och de olika folkstammarna, och för deras överlevnad skull.. ...

      (Vad skulle forntida människor egentligen tänka och tro om alla de naturfenomen som de stötte på? Om t ex åska, ösregn, stormvindar, hagelskurar, översvämningar, skogsbränder, tsunamis, vulkanutbrott, monsunregn, tromber, stormar och alla andra väderfenomen som människor var helt utlämnade till?..

      Om inte annat än att en Mäktig Gud verkligen styrde alltsammans?..

      Att människors samhällen, och deras överlevnadsförmågor, var underställda mäktiga naturlagar även de... Samt att dessa förutsättningar också krävde förberedelser, lydnad, beskydd och vaksamhet inför både alla hemska arga och farliga naturfenomen, men även alla hemska och arga sjukdomar av olika slag, samt också då skydd och förberedelser inför arga och hemska krig mot eventuella hemska och arga fiendestammar, som de också kunde drabbas av...

      Även inbördeskrig och hemska och arga maktstridigheter mellan olika grupperingar inom samma stam, som de också kunde hamna i med jämna mellanrum, om de inte var just vaksamma, uppmärksamma, laglydiga och samarbetande, samt underordnande sig tillsammans inför Gudens Vilja...(och helst kanske också klädde sig i rituell klädsel, eller klädde sig i likartad klädsel, också då kanske för att öka sammanhållningsförmågor inom stammen...)

      Den vilja som menades kunna förmedlas, berättas och uttryckas genom de klokaste, de förståndigaste, de visaste, profeterna och Gudsmännen, och de som sågs som de duktigaste inom en stam... T ex då genom en stamhövding eller genom en duktig krigare, en profet som nog ofta var duktiga psykologer, duktiga filosofer och tänkare, och även då också genom duktiga hantverkare, duktiga fiskare och duktiga snickare, osv., ,


      Detta var förutsättningar för att forna folkstammar skulle kunna överleva som just samhällen, genom att kunna förmå skapa en gemenskap, som blev en tillsammansskap i förståelse, i tyckande och i tänkande.....

      Att folkstammar förberedde sig inför alla de olika svårigheter som de kunde möta, att de kultiverade ideal, ritualer, kulthandlingar och tillbedjan inför deras Gud, samt offrade till Guden, osv., et cetera, vilket var kulturer som då sammanförde dem, skapade gemenskaper, skapade samhällen genom sam-het, och som troddes skulle kunna förena dem och hjälpa dem till just ett gott samhälleligt mod, till gott samförstånd och till en god sammanhållande gemenskap, som i sin tur då skulle kunna ge dem segrar, samt besegra fiendestammar, och tillsammans övervinna motgångar och svårigheter av olika slag ...)

      Mänsklighetens kulturella historia, och religionshistoria, är mycket intressant...

      JB



      Radera
  3. Det hade jag frågat FK!

    Om jag hade hade varit närvarande vid presskonferensen skulle jag ställt ett par frågor till Frimodig Kyrkas företrädare, dvs bloggaren. Den första är den här:

    -Varför har FK nästan bara män, tillika präster, på sina kyrkolistor? Jag har tidigare erinrat om FK: nuvarande KM-sammansättning: av tolv ledamöter är alla utom en män samt präster eller teologer.

    Så tar vi KM-listan för mitt eget Lundastift: De första tio kandidaterna är män och - alla utom en, som är TV-kändisen Göran Skytte - präster/teologer. Här är då min andra fråga:

    -Varför denna ensidiga yrkes- och könssammansättning?
    Särskilt folkkyrklig är därför inte FK, om nu någon till äventyrs svävar i okunnighet om saken.

    Jag har också noterat, som betonats tidigare här och som jag i dagens utgåva av Kyrkans Tidning skriver kort om, att Göran Skytte (som står på icke valbar fjärde plats men som säkerligen hoppas på personröster som skall göra hon till KM) i FK:s reklambilaga i Dagen och Världen i Dag dristar sig till att anklaga kyrkan för att ha övergivit sina kristna och bibliska värderingar.

    Tacksam om bloggaren låter oss få veta, varför FK håller med om detta. Ty genom att "blåsa upp" Skytte bild- och textmässigt står ju FK bakom denna - på ren svenska - fula och falska beskyllning.
    Skulle Svenska kyrkan bryta mot sin egen kyrkoordning?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är FK-ordförande för Växjö stift. På listan till stiftsfullmäktige finns präster på plats 1, 5 och6. Diakonen Hans är nr 8. En av prästerna är pensionär.
      På kyrkomöteslistan är det präster på plats 1, 3 5 och 7. Två av prästerna är pensionärer. Vi kan förstås ta vara på den kompetens pensionärer besitter. Den pensionerade till kyrkomötesvalet har suttit i kyrkomöte, dåvarande kyrkostyrelsen, styrelsen för kyrkofonden, forskningsrådet och arbetsgrupper samt är inte bara disputerad utan också docentkompetent i kyrkovetenskap. Sådana ärtor tar FK tillvara. Den andre pensionären är teol lic och mångårigt erfaren församlingspräst med ett förflutet i kyrkomöte och stiftsfullmäktige. Varför skulle vi kasta den kompetensen på soptippen? Detsamma gäller präster i tjänst. Jag menar, tänk om de i stället engagerat sig i Rotary eller Svenska Turistföreningen? Hade vi inte sett detta som kompetensförlust? Nu kan valmanskåren kryssa. Väljarna har alltid rätt. Men en del väljare blir glada när de ser 47-49 namn och känner igen namnkunniga där, präster och kyrkomusiker t ex samt diakoner. Om det där med Svenska kyrkan är viktigt och den del som har lagt sina liv på Svenska kyrkan frimodigt står upp, vad gnäller du för? Det hade varit mycket värre om de sagt att Svenska kyrkan gått förlorad och att de nöjer sig med att få ut pensionen, de ber inte för Svenska kyrkan och bryr sig inte.

      Radera
    2. Jag hade nog frågat företrädarna för alla andra nomineringsgrupper hur ofta de bevistar söndagsgudstjänster.
      Hur nu det kan te sig relevant ur personvalshänseende för en kyrka?

      Radera
    3. Se verkligheten bakom nominerade FK-kandidater!

      -Bloggaren glider undan två frågor. Den ena vill han inte beröra alls: Göran Skyttes utfall i tidningsbilagan, där han påstår att kyrkan har lämnat de bibliskt kristna värderingarna.
      Nu frågar jag så här:
      -Har alla präster i FK inte hållit sig till dessa värderingar i sitt arbeta, i sina predikningar?
      Den andra frågan är denna: varför lanserar FK generellt på KM-listorna många namn, men där de första är just präster, medan de som är "utfyllnadsnamn" förvisso har olika yrken?

      Skytte, som ju inte är präst, placerades på icke valbar plats efter tre präster. Ingen katt här - om än lämplig att föra framför sig i propagandan! - bland de teologiska hermelinerna!

      Jag bara konstaterar dessa fakta. Här kritiserar jag på intet sätt FK:s präster som personer; jag tillstår generöst och gärna att många av dem är det klara och tydliga Ordets mästare i kommunikation. Deras tro är djup (men några av dem skulle kunna ha en mjukare framtoning på denna bloggs öppna torg)
      Men kom aldrig och påstå, att FK är en brett och folkligt förankrad nomineringsgrupp!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    4. FK är inte bredare eller mer förankrat än kyrkfolket och det räcker långt. Nog är det också glädjande med präster som ställer upp för Svenska kyrkan i val. Dubbelt glädjande att många står på FK:S listor.

      Radera
  4. Vi befinner oss i ett konstant dagsaktuellt tillstånd där förmågan att verkligen förstå vår samtid har ersatts av känslostyrda reaktioner på enkla budskap. Vår postmoderna era har förträngt den mänskliga förmågan att tänka och verka i det långa historiska perspektivet, något som är alltmer uppenbart både i det själsliga och det politiska livet. En nutida intellektuell ödemark som har en klassisk litterär förebild i Homeros vinddrivna hjältar som på hemväg från det Trojanska kriget hamnar på lotofagernas ö och äter av dess lotusblommors frukter. En frukt som de blir lyckliga att äta av och som gör att de förlorar både minne och längtan efter att få återvända till sin hembygd. Ve oss vi ängsliga människor som hukar under konformismens piskor i denna av livstilsval fragmentiserade samtid utan kunskap om de historiekulturella sammanhangen.

    SvaraRadera
  5. Ja, när suckarna (och kanske tårarna?) är slut, så har vi skrattet kvar.

    SvaraRadera
  6. Vad säger ditt eget parti Dike, Sverigedemokraterna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. -Försök inte med sådant!

      Träd fram Du, anonyme, som påstår att jag är SD-are! Smutskastning förekommer förvisso här, men jag undanber mig en gång för alla slika påståenden!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    2. Mig veterligt är SD den enda nomineringsgruppen som öppet önskar tillbaka Statskyrkan och inte anser att dagens politiserade kyrkovalssystem är tillräckligt statligt.
      De hyllar också fädernas kyrka som gett landet och dess invånare trygghet i orostider och varit en kulturell hörnsten i nationalstaten Sverige.

      Men då de inte hymlar med att det bedrivs partipolitik i kyrkomötet så kan man knappast beskylla Bengt Olof Dike för att sympatisera med de åsikter SD har i kyrkopolitiken.
      Faktum är att jag inte kan hitta en enda nomineringsgrupp som matchar Dikes preferenser.

      Radera
  7. "SMUTSKASTNING" kan det kallas,om man hånar att präster förs
    fram på kyrkans vallistor. Teologisk/kyrklig kunskap måste
    vara en merit om man vill vara styrande i Sv.Kyrkan,likaväl
    som medicinsk kunskap behövs för att styra sjukvården.
    Att det är flera manliga präster i den mest bibeltrogna
    nomineringsgruppen kan man ju fundera kring.

    SvaraRadera
  8. BOD driver alldeles uppenbart Sverigedemokraternas kyrkovalsagenda! Alla kan läsa innantill!

    SvaraRadera
  9. Mja,
    citat: Skulle Svenska kyrkan bryta mot sin egen kyrkoordning? Slut citat.

    Varför inte eller på vilket sätt skulle det vara mera anmärkningsvärt än att den dagligen bryter mot skrift, bekännelse och den apostoliska läran?

    //HH

    SvaraRadera