lördag 23 september 2017

Funderingar en lördagsmorgon när yttersta tiden är här

Jag kan inte hjälpa att jag funderar. Nostradamus har ju sagt att den yttersta tiden dramatiskt inträder idag. Fast om Frälsaren själv inte visste, hur kunde Nostradamus veta?

Nu ska ingen tro att jag läcker från gudstjänstutskottet. Som mest kan jag ha inspirerats av utskottsarbetet och sedan suttit på tåget hem eller väl hemma legat på mitt läger och låtit tankar flyga runt. Några av dem har byggt bo i håret på mig, inte mer än så, men eftersom jag känner en som har en fågel, har jag förstått att fåglar ska man vara snäll mot. Några fåglar i alla fall. Slå er ner i mitt hårsvall, alltså.

Jag ser snälla men ack så sentimentala kyrkoherdar, inte så lite uppfyllda av sin betydelse. Det är bra. "En prästs jobb är otroligt krävande fast vi tjänar betydligt mindre än vad läkare gör", har jag inhämtat på fejjan. Men jag varsnar hur djust kyrkoherdar rätt självklart möter den framgångsrika medelklassens behov. Det är dessa människor de talar med på Rotary-luncher t ex. Och det är i detta sammanhang, har jag fått för mig, de konsulteras i allsköns kyrkliga och existentiella frågor. Församlingshemmen är nämligen sällan platsen för samtal om detta. Det är de mer kyrkfrämmande som formar de sentimentala kyrkoherdarnas världsbild. I församlingshemmen utsöndrar de endast fromma tankar utifrån söndagens texter (de säger just texter!) och så sammanträder de för att sköta the mechanics of the Church.

De sentimentala kyrkoherdarna är avgjorda kristna. Prästsöner inte sällan. De har gjort faders- eller modersarvet till sitt och just detta är avgörelsen. Ibland har de gjort arvet till sitt genom uppgörelser, fadersmord. Efter denna avgörelse fortsätter de avgöra hur det ska vara. Det betyder att de på känslans plan (Schleiermacher! - fast de kanske inte riktigt inser det) gör individuella tolkningar av den kristna tron, anpassade efter åhörarnas förväntningar. Det är problemfritt. De möter inte intellektuellt redliga personer som tar striden med dem, sådant folk ger sig inte in i samtal med sentimentala kyrkoherdar i syfte att bedriva intellektuell renhållning. Protester kan höras från andra inte fullt så sentimentala präster, men sådana kan enkelt avvisas som elitkristna, inte anhängare av en öppen, demokratisk folkkyrka eller som, i extremfallet, kv*nn*p*stm*st*nd*r*. Detta sätt att hantera protester stärker de sentimentala inombords och visar att deras väg är den rätta. Folk litar på deras goda omdöme, tänker de. De vet ju att "en prästs jobb är otroligt krävande fast vi tjänar betydligt mindre än vad läkare gör".

Det lilla problemet att deras kristendom blir distributiv kan vi se. De står där framme i koret (predikstolen undviks för de är mer gemena än att tala över huvudet på folk) som blir deras scen och vi ser matintagen öppnas och slutas när ord kommer ut. Det är moralistiskt, det är terapeutiskt och det är religiöst, deism. Någon möjlighet att undervisa och få ur sig ett kraftfullt "Så säger Herren", finns inte. En referens till vad "Kyrkan lär" kan inte heller lämnas. Allt blir individuella tolkningar utifrån det givna mönstret: MTD-religion.

Det finns egentligen inte heller någon församling i den grundläggande kristna bemärkelsen, en communio. Formen är den distributiva, inte den gemensamma. Prästen (eller numera hela arbetslaget) är subjekt och alla andra objekt för deras synnerliga välvilja. Något egentligt bärande gudsfolk på orten handlar det inte om. För att hantera den saken ska nog de flesta uppfattas som kyrkfolk, i varje fall om de tillhör Svenska kyrkan.

Mothållningen blir förstås nödvändig. Den handlar om Jesus och måste innebära att Kyrkan säger vad Kyrkan alltid sagt i strid mot samtidens religionssystem. MTD-religionen upprörs om det blir en tydlig Jesusbekännelse. På dom, alltså. Vi fablar inte. Vi säger ett och annat som gör tron på Jesus som Kristus trolig. Och präster blir självkritiska med frågan "Jag gled väl inte undan nu?" När det talas om de tre abrahamitiska religionerna så frågar en sådan präst vad Allahs son heter om det nu är samma gud.

Evangelisk katolicitet är den glada grundhållningen. Den är ekumeniskt öppen och ekumeniskt kritiskt reflekterande. Vi ser alla våra sammanhang. Men det betyder inte att jag köper talet om mångfalden i Svenska kyrkan. Hon är dock bestämd av sin bekännelse, inte av allsköns åsikter som imporeras från de reformerta sammanhangen.

Omvändelse är grundhållningen, den inklusiva. Vi avgör oss inte. Vi grips av evangeliet, överfalls av glädjen. Det är det hela, från början till slut. Omvändelsekristendom betyder "hela paketet" i insikt at Gud ger mig hela paketet, inslaget med snören och papper och allt.

Det diakrona och det diaspatiala är grundhållning. Den tro som en gång för alla avslöjats och fortsatt avslöjas tiderna igenom och jorden runt. Den hållningen är radikal och vänd mot samtid och framtid just därför att den har något att hämta ur Kyrkans samlade erfarenhet årtusenden igenom.

När jag funderar en morgon som denna med några sentimentala kyrkoherdar på näthinnan blir slutsatsen en: Back to Basic! Och så minns jag min ungdom, när jag såg en hoper talträngda, som skulle bli präster. Jag insåg att de aldrig skulle bygga något. Det gjorde de inte heller. Jag trodde folk skulle se det och kräva byggenskap. Folk såg oförmögenheterna, men krävde inget utan gick sin väg, glada över att inte längre vara med att betala till detta.

Jag vet inte hur dags det yttersta var tänkt att bryta in i dag. Det kanske dröjer till den 7 oktober. Hur eller hur är frälsningen en dag närmare denna lördag än i går. Vedermödorna är födslovåndor. Det kan vara bra att veta när man funderar.

26 kommentarer:

  1. Nåja, om det inte är läckot från gudstjänstutskottet då kom det ändå en lite droppe i en kommentar den 21:a "Gudstjänstutskottet diskuterade också i går om inte det fullkomliga först finns i himlen."

    Nu har jag svårt att se att gudstjänstutskpttet skulle ha tid att prata om något annat än den nya handboken ett år som detta.
    Men kankse har ledamöterna i utskottet en så snabb receptionsprocess att det redan blivit onödigt?
    Kanske rent av lika onödigt som kyrkomötet självt varit länge?
    Det är alltid lika kul att få hålla med en biskop, så jag hoppas +Ragnar kan kuppa igenom sitt förslag till ny valordnung i SvK ganska snart.

    SvaraRadera
  2. Dagens präster ska vara tacksamma över att lönen inte sätts efter vad de gör av det de verkligen skulle göra, för då hade de flesta svultit ihjäl.

    För övrigt har jag betydligt större nytta av de två läkare jag är patient hos än jag haft och har av Svenska kyrkans präster i den församling jag råkar vara bosatt i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. E.lisabeth,

      -Menar Du att Svenska kyrkans präster annars skulle kunna utföra medicinskt vad läkare är utbildade för?
      Och vilket är felet med vår kyrkas präster, när du på detta sätt drar dem över en kam?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    2. Bengt Olof,
      du läser som de blinde slåss.

      Om en präst jämför sig med en läkare så kan man förvänta sig att prästen sköter sitt prästeri lika bra som läkaren sköter sitt läkeri. Det betyder inte att prästen ska göra medicinska bedömningar. Det betyder däremot att prästen ska förkunna Kristus till själens läkning.

      Vidare har jag inte dragit alla präster i Svenska kyrkan över en kam. Jag skrev "de flesta". Och vet du vad, jag tror, obs TROR, för vet gör bara Gud, att många av Svenska kyrkans präster är oomvända. Så illa är det, av frukten att döma.

      Radera
    3. Elisabeth,

      -Men Du vet väl att smaken är skiftande!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
  3. Det är för dessa präster, som så levande beskrivs här, kyrkohandboksförslaget har infört orden: "Så lyder Bibelns ord." En till intet förpliktande truism.

    SvaraRadera
  4. Tacka vet jag Två Systrar. Imorgon firar vi deras dag.

    SvaraRadera
  5. Om SvK drev läkarmottagning:

    Doktorn i väntrummet:
    "Framöver tar vi inte emot några sjuka, för vi har beslutat att inte vara så exklusiva. Vi välkomnar alla, speciellt friska, men eftersom de inte efterfrågar vård så bjuder vi på kaffe och bullar och frågar vad de vill att vi ska göra, för det vet vi inte själva riktigt, nu när vi bytt inriktning."

    Patienterna som suttit i väntrummet och väntat genom hela flyktingkrisen, två prideparader och ett kyrkoval bryter ihop;

    "Hjälp oss nu, snälla ta in oss, vi kvävs!!"

    Doktorn blir fly förbannad;
    "Vad menar ni, sätter ni grupp mot grupp?! Ni har inte begripit vad en läkarmottagning är för något!"

    Slam! Dörren stängs.

    Hade det varit en mottagning så hade man kunnat betala för vården någon annanstans, men nu är man fast. Man får kolla nätet istället, och självmedicinera.

    Sedan undrar man varför svenskarna är privatreligiösa ...

    SvaraRadera
  6. Jag är gärna med i tåget för "back to basics"!
    Jag skrev någonstans att jag tycker det är rätt självklart att beslut likaväl som valprogram för kyrkan i de allra, allra flesta fall ska kunna backas tillbaka till Bibeln o tron. (Alt. förklaras utifrån dessa.)
    Aldrig hade jag kunnat tänka mig att det var SÅ känsligt som det visade sig vara...
    Eva H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi finns därute som längtar efter en församlingsliv som är "back to basics". Vi kanske får tänka oss att vara villiga att leva i "tro och lydnad" tillbaka till Bibeln och tron. Där Herren får leda, förser han också. Är vi villiga?
      Kommer Herren att finna tro när Han kommer tillbaka oavsett om det är nära eller omHerren dröjer.

      Radera
  7. "Vetandet är av ett så mycket hårdare ämne än tron, att denna krossas, när de stöta samman." -Arthur Schopenhauer [1788-1860]

    SvaraRadera
  8. Eftersom jag varit verksam på Västkusten några år, så kanske jag påverkats av Schartaus själavårdande registrering av vår väg fram till omvändelse, den s k "nådens ordning".
    Där får man ju lära sig att i kallelsen genom evangelium, kan man uppleva glädje, när man upptäcker att det här med Gud och Bibeln har med mig själv att göra.
    Nästa passage upptäcker jag att Bibeln ställer vissa krav, och ser då att det är omöjligt att svara upp mot dem. Här packar dessvärre många kappsäcken och lämnar vägen. Därför uppmanades det ofta i predikningarna att fortsätta, för att då skulle man kunna få se att det fanns en Frälsare
    Följde man då uppmaningarna så kunde nåden få lysa fram, och då kunde "omvändelsen" komma.
    Det här var den enkla förklaringen på "nådens ordning". För många talade om fem steg.
    Svälvklart såg man ej passagerna som en stege, men ordningen var ett sätt för åhörarna att pröva sig själva var de befann sig på vägen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu fattar jag. Tack Stig Walldin!

      Radera
  9. Mycket bra inlägg, tack!

    Ja, prästers löner är på tok för höga. Om man räknar medianlönen för de tre vanligaste uppgifterna (kh, komm, stiftsadjunkt tror jag det var) så blir det 41k.

    Det är naturligtvis helt sjukt, inte minst när man ser systemet inifrån och vet a) hur vi jobbar, b) vad för "krav" som ställs, c) att lönerna kommer försvinna i samma takt som medlemsunderlaget gör det d) vad frukten är av en median-svenskkyrklig församling över tid och e) att de som jobbar hårdast för den traditionella kristendomens avveckling troligen själva är präster och "teologer".

    Ingenting i det här kommer hålla. Jag ska också erkänna att min tidigare analys ("det kan inte bli värre, alltså går det snart uppåt") inte stämmer, vilket jag såg först när jag själv kom in i församlingstjänst. Hoppas att det fanns en mening med det. Nu tror jag att vi ser en tvåstegsraket: i förra generationen fördärvades kyrkans principer (och det är sant, det kan inte bli mycket värre), men i den här generationen kommer vi se vad det får för effekter mera konkret. Det kan bli mycket, mycket värre och kommer ge anledning för alla att fundera vilka incitament det överhuvudtaget finns för att lägga sin energi i just Svenska kyrkan. Den officiella selling-pointen har alltid varit att Svenska kyrkan i praktiken är den katolska kyrkan i Sverige, och för att den har välsmörjda kanaler in till Sveriges folk. Men hur länge är den det, om den är det? Så länge vi har 60% medlemsskap? 50? 40? 30? Och hur länge är Svenska kyrkan effektiv på att föra ut evangeliet till Sveriges folk, om den alls är det? En ännu mera intressant fråga, som jag själv tror blir den avgörande: hur länge är Svenska kyrkan mera effektiv än andra samfund på att föra ut evangeliet till Sveriges folk, om den alls är det? Jag börjar tro att SvK inte ens nu är det. Så följer Elronds konstaterande: our list of allies grows thin.

    För egen del har jag bestämt mig för att börja allokera resurser, och uppmuntra andra att göra det, till gemenskaper och grupper och tillvägagångssätt som är skilda ifrån de institutioner som är infekterade. Att slaviskt följa SvKs pastorala program idag är att elda för kråkor, så man får hitta på ett eget, och gärna ett som är förenligt med vad kyrkan på andra platser och i andra tider ägnat sig åt.

    Det fanns en biblisk karaktär som var så smart att han föreslog att man ska rädda undan det befintliga överskottet som förberedelse på år av kommande svårigheter. Det är ungefär där vi är, det kommer bli julgransplundring vare sig man vill det eller inte. Som jag ser det är det bättre att resurserna går till något kyrkligt (som vårt folk historiskt hade känt igen och önskat, de som byggde upp SvK) än att det går till en redan död hen-kyrklighet.

    Stipendiaten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svkys MTD-religiösa 32,5-timmars tjänstemannaprelater måste vara de i särklass mrst överbetalda på svenska arbetsmarknaden, och detta börjar fler och fler begripa vilket leder till än fler utträden!
      Antony

      Radera
  10. Björn Wiman skriver intressant om "Tredje rikets språk" i DN (http://www.dn.se/kultur-noje/bjorn-wiman-skrattar-man-at-sean-spicer-forstar-man-inte-hur-farlig-lognen-ar-i-ett-samhalle/). Är det detta som nästlat sig in i läronämnden när man talar om "det läromässigt viktiga företrädet för teologin framför biologin i inkarnationsteologin"?
    /Per H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, otvetydigt är det samma lögnens ande som påstår det och sentenser liknande "de som tolkar jungrufödelsen bokstavligt har inte förstått..."
      Teologi förklaras utifrån agendan och inte tvärt om med teologin i förarsätet.

      Radera
    2. Wiman kunde I stallet skriva om logner som DN
      fabricerat Och antligen I DN:s namn ta avstand
      Fran dem. Han Kan starta med "Sandvikenrappor-
      ten" eller med "rasisterna pa brandstationen
      I Boden."

      Radera
    3. De viktiga tankar Wiman lyfte fram minskas inte i värde av tidigare journalistiska misstag i DN:s historia. Och guldkorn förblir guldkorn om det så skulle råka vara den blinda hönan som hittat dem.
      /Per H

      Radera
  11. Men Nostradamus följde väl den julianska kalendern? Du får nog vänta 13 dagar till...:-)/Paul

    SvaraRadera
  12. OBS! Ingen behöver längre sv"k" och dess prålande prästinnor. /John

    SvaraRadera
    Svar
    1. John,

      Jo, alla behöver dem utom Du!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
  13. Felet med sv"k" är ingalunda bara dess "präster". Det avgörande felet ligger hos den stora horden giriga och maktkorrupta "förtroendevalda" som aldrig sätter sin fot i Kyrkan. Det är ett grundläggande systemfel som uppstår när valsedlar sätts i händerna på en grundlurad fårskock. Herr Dike utnyttjar detta till max. /John

    SvaraRadera