Före Aurora kämpade vi på Sydfront 82 och Sydfront 89. Det var en del andra militära övningar också, men dessa var de stora i södra Sverige. Vid Sydfront 89 hade jag min roligaste militära uppgift som förbandsinstruktör/stridsdomare/blågul. Uppgiften var inte att göra sig märkvärdig, men väl att se hur förbanden fungerade och då och då (dagligen!) foga några iakttagelser till helheten.
Om jag inte visste det innan, lärde jag mig då vilken betydelse chefen har för att förbandet ska fungera och förbandsandan vara på topp. Svaga chefer ställer till det. De är inte säkert svaga så att det syns. De ropar och härjar kraftfullt. Men de får ingen ordning på förbandet, förlöser ingen entusiasm, löser inte uppgifter på bästa sätt och får inte den belöning som är truppens kärlek. När jag alltså höjer blicken över missdådarens horisont, han som ska in på anstalt 18 månader, kan det bero på att jag är en fd förbandsinstruktör med uppgiften att se och förstå hur också chefer löser sina uppgifter. Svaga chefer demoraliserar sina förband.
Uppgiften är självklart att dra upp gränser genom att markera vilken uppgift förbandet ska lösa. Det skapar kamratanda när alla förstår att de är beroende av varandra. Så också i det kyrkliga. Jesus sänder ut lärjungar två och två. Ensamma är vi utsatta och svaga. Arbetslag ger jag i förstone inte så mycket för. Det är inte säkert att arbetslaget är överens om tagen, inte ens överens om vad firman tillverkar. Inte konstigt att det går illa då. Med en gemensam vision blir mycket annorlunda. Och det är chefens ansvar inte bara att sätta igång ett oräkneligt stort antal diskussionsklubbar med spridd träffbild i skilda mål. Chefen har ansvar att frigöra och ta vara på visioner och arbetsglädje.
Hur det ska bli framöver förstår jag inte. Centerpartisten som inte var i kyrkan på 50 år och sean plötsligt blev den store talesmannen för partiet i skilda kyrkliga sammanhang, har förstås inte kompetens att förstå vad Svenska kyrkan ska göra på någon enda nivå. Han talar dunkelt inte bara i detaljer (men särskilt dunkelt där) genom att använda halva meningar och tal om vad som ske ske "i det stora hela". Ingen kan egentligen begripa vad han säger och vi som inte begriper, fast på en högre nivå, inser att han inte vet vad han försöker tala om. Han åstadkommer en arbetsmiljö som dränerar på all kraft och all glädje. Jag vill inte förstå att människor ska behöva ha det så på jobbet.
Hur många kompetenta kyrkoarbetare kommer de följande fyra åren att ge upp när de fattar, att det de förmodas förverkliga mest är MTD-religion? En del kyrkoarbetare kommer dock att gilla detta. De är avgjorda kristna och vill gärna excellera i den moralistiska terapeutiska deismen. Jag menar, det finns förtroendevalda som menar att det är denna MTD-religion som är själva grejen. Tror de anställa detsamma, blir det inga konflikter. Enda problemet är om någon kollar vad kyrkoavgiften är och hur lite den ger om det ska handla om Kyrka och kristen tro. Jag fick för egen de besked från Skatteverket i går. Jag blev inte glad. Jag betalar ett överpris för frälsningen i lokalförsamlingen utan att egentligen få ut något för pengen. De som faktiskt förser mig med frälsningens medel, får inte min kyrkoavgift. Här finns frågor att ställa.
Det finns frågor att ställa om cheferna också. Jag gjorde det i anledning av exkyrkchefens öde och menar att chefer har ett övergripande ansvar för arbetsplatskulturen. Nu var det roligt att paradera. men exkyrkchefen hade kanske behövt en helt annan och allvarligare hållning från sin chef och sin biskop. Jag tänker alltså militärt. Chefen sätter sin prägel på förbandet. Trappan städas uppifrån. Och jag har hört svenska överstar skällas ut. Alltså ska biskopar och domprostar inte gå fria. Tänker jag.
Detta sagt läste jag denna morgon domprosten Ungers minnesord om Carl Henrik Martling i SvD. Unger spekulerar i frågan varför Martling aldrig utnämndes till biskop. "Kanske för att han med sin högkyrklighet inte accepterade kvinnliga präster." Eller för att regeringen inte accepterade väljarnas val om en alternativ förklaring ska prövas? Unger tänker att Martling var "kyrkosekreterare i den fria Svenska kyrkans kyrkostyrelse". Fria? Avses efter år 2000 och skulle då Martling varit en 75 år gammal kyrkosekreterare? Verkar det troligt? Fast det bästa kommer här: "Jag var på många sätt hans teologiska motsats." Det är när man får en inblick i det högre kleresiets tankevärld man förstår. Samtiden är onödig. Den kom till oss på grund av träffade val och bortval. Den teologiska motsatsen till Carl Henrik Martling var domprosten Unger.
Teologisk motsats till CHM, det blir väl MTD?
SvaraRaderaEller AKH, TKB, ENB eller BOD?
Apropå biskopsval så skulle det vara intressant att läsa kyrkodemokratins främste rabulist försvara elektorssytemet vid biskopsval. Varför inte direktval för medlemmarna i stiftet utan någon antydan till nomineringsgrupper?
När jag läser DS' blogg idag, kommer jag att tänka på profetorden: Utan vision dör folket och Om signalen är otydlig, gör sig ej folket redo till strid.
SvaraRaderaNär jag själv under min militära utbildning skulle övas i att leda en pluton i språngmarsch, så höll den på att springa in i kasernbyggnaden. Jag skulle i tid ha kommenderat halt!, men gjorde det för sent. Därför fortsatte bara plutonen. Så jag förstår det där med tydlighet.
Iakttagelser bland polska anställda i lantbruket i två företag:
SvaraRaderaMed god arbetsledning maskas inte, röks inte. Pratas kanske, men fingrarna går. Inga ölburkar vid fikapauser. Tider passas.
Med dålig arbetsledning blir väntetider långa och många. Material och verktyg glöms, stjäls eller går ständigt sönder. Sysslolöst prat förekommer på arbetstid. Vissa anställda arbetar och framför fordon berusade. Bråk sker på förläggningen under alkoholpåverkan.
Gissa vilket företag som har gröna siffror i bokföringen, liten personalomsättning och få stölder eller skador?
Lantbrukare
Domprostens far var en vass tidningspenna och stridbar konservativ. Äpplet faller ibland långt från päronträdet. Domprosten Unger var vaken vass eller rolig utan ett trist kapitel som fick avslutas i förtid.
SvaraRaderaDessutom övermöblerade han domkyrkan.
RaderaAnders Brogren,
Raderanär jag nu vet att du läser här vill jag bara passa på att tacka dig för din eminenta hemsida. Dina insatser betyder mycket för oss som av olika anledningar inte kan hålla koll på allt själva. Tack!
Blir nog ingen bra bloggklickardag av det här, Dag.
SvaraRaderaHar du inget om kyrkchefen eller Edgarsson?
Det brukar hjälpa. /John
Det är ett frustrerande faktum att enskild sällan kan göra bättre ifrån sig än chefen. Den enskilde kan lära av dålig chef men knappast förändra chefens helhet. Det behövs mentalvård för att kunna utvecklas i sådant sammanhang. Sanningssägarna är livsviktiga (tack DS) liksom att halvlögnarna presenterar sig då P då (tack BOD). Sen behövs jägarna som samtidigt kan spana, vänta och agera när tiden är inne på det passet. an
SvaraRaderaGA Danell blev inte heller biskop; samma anledning?!
SvaraRaderaJonas M
Och ang ditt sista stycke Dag, om det var du själv som varit biskop i en tid då det vårades för kvinnoprästmotståndare och en präst i ditt stift blivit anklagad för kvinnomisshandel: Visst hade du väl insett ditt ansvar för "arbetsplatskulturen" då och förstått att den kvinnoprästmisshandlande kyrkchefen hade behövt "en helt annan och allvarligare hållning" när det gäller inställningen till kvinnor som du uppvisat på din blogg? Du hade avgått på stört, tänkt att "oj, där ser man vad kvinnoprästmotståndet kan leda till, det hade jag aldrig trott".
SvaraRaderaAlltså, du hade gjort det själv innan du drabbats av det som du menar att "Modéus II" ska drabbas av.
Anna: Hur menar du att kopplingen mellan kvinnoprästmotstånd och våld är en analogi med kravet på sexuell normlöshet(sk normkritik) o pedofili?
RaderaRDSL , som jag menar är den organisation som drivit HBTQ frågor hårdast och är mest förknippad med dessa frågor, har ett mycket brokigt förflutet på pedofilfronten, milt uttryckt. T ex har de givit ut guider om vad man ska tänka på när man köper sexuella tjänster av unga pojkar när man reser i thailand, drivit frågan om sänkt ålder för lagligsexdebut osv.
Förklara gärna hur du menar för jag ser bara en halmgubbe i ditt resonemng...
Tänkaren
Här är ett typexempel på hur två frågor blandas. Frågan om ämbetet och kvinnofrågan. Varför skulle en präst ,som menar att kyrkomötet 1957 hade rätt, misshandla kvinnor? Kopplingen är svagare än tanken att den som tillhör Svenska Turistföreningen skulle vara misshandelsbenägen.
SvaraRaderaBloggarDag och Tänkaren: Ditt förra inlägg var själv ett typexempel på hur två frågor blandas, att är man för homosexuellas rättigheter är man också för pedofili.
RaderaMin kommentar här var dock lite onödig, eftersom jag skrev hur jag menade under förra inlägget. Jag själv gör inte kopplingen kvinnoprästmotstånd -våöd men garanterat skulle vissa feministiska grupperingar göra det. I synnerhet som flera kommentatorer här har uttryckt att kvinnan ska underordna sig mannen (mer än han henne). En yttersta konsekvens, när det går fel, kan då bli att han utövar våld om hon inte gör det, och anser sig ha rätt till det eftersom Gud befallt hennes underordning.
Ja det kan tyckas som ett vettlös sammanblandning men lika vettlöst är det att beskylla biskopen för att att "uppmuntra pedofili". Minns Dag din egen reaktion när du blev anklagad för att "anse dig vara mer kristen än andra". Om vi ska jämföra allvaret i anklagelser som vi tar emot och som vi riktar mot andra.
Tänkaren: Nu är tydligen Pride och RFSL olika organisationer, om än sammanlänkade så att RFSL stödjer Pride. Jag är kritisk till båda. Dock är jag för att hbt-personer (q:et vet jag inte vad det står för) ska slippa hot och våld. Jag har två transsexuella i min bekantskapskrets och båda har blivit mordhotade och en misshandlad "på öppen gata". Jag kan mycket väl tänka mig att biskopen också tycker det är fel, och därför paraderade.
Anna:Så det var en medveten halmgubbe. Då vet vi det. Tack:-)
RaderaAtt hitta på en egen anledning för att gå med i en parad när paraden står för något mer/annat än man själv står för är minst sagt oklokt.
Tror att få personer som inte går i PRIDE i allmänhet stöder våld eller trakasserier mot mäniskor öht.
vill man manifestera just människors lika värde o inte resten av åsiktspaketet från PRIDE finns det betydligt bättre sätt. Men vill man stötta HBTQrörelsen med RFSL:s åsiktspaket i spetsen så är PRIDE rätt ställe.
Tänkaren
Tänkaren: Kan du först grundligt förklara på vilket sätt min kommentar är en halmgubbe? Jag tror inte att du kan det men ger dig gärna en chans.
RaderaDitt andra svar kallas också någonting, kanske rent av halmgubbe? Han har inte "hittat på en egen anledning" och det tror jag du själv också vet. Däremot är det sant att paraden också kan beskyllas stå för något mer. Det är därför jag skrev att jag är kritisk mot den. Tog du in detta eller är du för uppfylld av din egen predikan för att kunna göra det?
Alltså.. din jämförelse med präster o våld med pridande och pedofili är en halmgubbe. Analogin stämde ju inte. Alls.
RaderaMed vilken anledning en biskop paraderar i pride vet vi bara om han uttalar sig ..men om han paraderar med en organisation visar han stöd för den organisationen OCH det som organisationen står för.
Om nu organisationen flöknippas med pedofili så finns ju risken att biskopen förknippas med det. (Mot bakgrund av både historia och sk normkritik.)
Allt gott;-)
Tänkaren
Tänkaren: Du förklarar inte på vilket sätt "analogin inte stämmer" utan upprepar i stort sett bara att det är en halmgubbe, utan att kunna ge exempel på hur. Seså, nu vill jag se bättring och inte bara upprepning av en anklagelse!
RaderaMen RFSL "förknippas inte med pedofili", det är något som du svängt till för att bättre kunna argumentera för din sak. Organisationen förknippas dock av många, inkl mig, med en viss normlöshet, vilket inte är detsamma som att den stödjer pedofili. Jag har inte hittat något som styrker ditt påstående att den ger tips om vad man ska tänka på "vid sexköp av unga pojkar i Thailand", däremot en guide till säkra sexköp generellt, vilket iofs är illa nog. Men att det skulle vara "unga pojkar" synes vara något som du själv hittat på för att få dina argument att låta bättre.
Allt gott själv!
Tänkaren: Jag ska dock ge dig rätt på ett sätt. Jag anser inte att RFSL kan kopplas till pedofili i dag, men när jag googlar ser jag att organisationen, när jag liten på 70-talet och inte begrep något om detta, så sysslade den med väldigt skumma saker i pedofilträsket.
RaderaFortfarande inte vettigt eller fruktbart att beskylla biskopen för att "uppmuntra pedofili" dock. I synnerhet som Pridetåget alltså inte ens arrangeras av RFSL.
Anna: För mig är -93 inte sådär avlägset o betydligt närmare i tid än 70-talet....
RaderaOch jag själv tänker att den typ av normkritik som framförs inom PRIDE/RFSL är en farlig tankemylla för att enkelt kunna rättfärdiga pedofili även om många inom rörelsen är emot pedofili. T ex är devisen om all kärlek som bra kärlek synnerligen öppen för tolkningar även för folk med pedofil läggning. O dessutom är ju själva grunden för dessa typer av deviser näst intill obefintlig då rörelsen inte har någea djupare röttwr, rent ideologiskt. Den Bygger på att någon bara tycker så och därmed är det inte frågan om rätt o fel utan om olika åsikter.
Om däremot bibeln är sann så finns det en objektiv grund att grunda sin sexualsyn i. ( Sen kan vi alltid tvista om själva tolkningen av bibeln men den objektiva grunden för rätt o fel är lagd av Gud och beskrivs i bibeln). Men det är inte på denna grund RFSL/PRIDE står på o då är det inte konstigt att de kan glida ner i peddoträsket, som tidigare, eller förknippas med det... allt är ju tillåtet inom normkritikens värld.
http://www.dn.se/arkiv/inrikes/rfsl-slutar-salja-kritiserad-sexguide/
Nu är mina tre inlägg per blogginlägg förbrukade med råge här så... over and out!:-)
//Tänkaren
Tänkaren: Ja den artikeln var sannerligen skrämmande och upprörande läsning. Var RFSL "inte medvetna" om vad som stod i den, som de sa? Det vet vi inte men de var dock skyldiga att veta det.
RaderaAtt beskylla en biskop för att "uppmuntra pedofili" för att han går i en parad som de allra flesta förknippar med stöd för homosexuellas rätt att leva i förhållanden utan att utsättas för hat och hot tror jag dock effektivt stänger alla dörrar för samtal om detta. Ett samtal som jag själv gärna skulle vilja se, och då jag skulle vilja fråga kyrkan om man kan visa sitt stöd på ett annat sätt än som görs och om man anser att det finns något i Pride som är problematiskt ur en kristen synpunkt.
Det är ingen som är för att någon ska utsättas för hot och våld. Att gå med i en Prideparad innebär emellertid att man beblandas med andra frågor och uppfattningar som att äktenskapet inte endast är för man och kvinna.
SvaraRaderaJonas M
Jonas M: Det är uppenbarligen inte så att det "finns ingen som är för att någon ska utsättas för hot och våld". För det finns det uppenbarligen. Men tja, för att tala ditt eget språk, "det finns absolut ingen som är för att kvinnoprästmotståndare ska behandlas illa eller bli mobbade".
RaderaFint, då har vi löst det!
Du har dock rätt i när du skriver att gå med i en Prideparad innebär att man har en annan uppfattning än att äktenskapet endast är för man och kvinna (i den mån man har åsikter om vad ett kristet äktenskap är.) Men jo, så är fallet. Det är dock inte fallet ätt man därmed samtycker till sexövergrepp på barn.
Jag sorterar böcker, många från slutet av 1800-talet och framåt. Det är påtagligt, att de som har "modern" i titeln är de inaktuellaste och minst intressanta...
SvaraRaderaPS Dvs adjektivet "modern", inte substantivet. Mödrar står sig.
SvaraRaderaAnna nu är du blind; i Svenska kyrkan är det inte ovanligt och fullt legitimt att behandla dem som har en kristen uppfattning om prästämbetet sämre än andra.
SvaraRaderaJonas M
Jonas: Jag använde medvetet ett exempel som jag visst att du inte skulle hålla med om, just för att visa på din egen blindhet när det gäller hur homosexuella eller transpersoner behandlas.
Radera