måndag 18 september 2017

Efterskalv

Det slutliga valresultatet dröjer något för tex Göteborg är inte helt färdigräknat. Dr F tyckte att jag skulle redovisa resultatet redan vid midnattstimmen, men jag gav upp. Bättre att sova. Jag såg ju at de politiska partierna tagit över Svenska kyrkan, alltså S, C och SD. Dessa är samtliga (alla) partier som inte tror att Jesus är Guds Son och världens Frälsare. Sekulära politiska partier kan nämligen inte tro. Vad ställer de upp för då?Jean-Jacques Rousseaus sociala kontrakt med en civilreligion förklarar. (Le Contrat social,fjärde boken kap 8) boken

Civilreligionens dogmatik är och måste vara enkel, poängen är att den aldrig behöver förklaras eller kommenteras. Det finns en gudomlighet som uppehåller livet, det finns ett evigt liv, det finns ett löfte om de rättfärdigas lycka och framgång och motsvarande olycka och motgångar för syndarna och så prisas lagarna, det sociala kontraktet.

Finns det några negativa dogmer, undrar Rousseau. En enda, svarar han. Intoleransen. Intoleransen hörde samman med de tidigare teokratiska religionerna, de som vi upplysta har förkastat. Jag hör till dem som menar, att det är denna religion som tar hem Svenska kyrkan. Jag kallar den numera hellre MTD-religion. Ni möter den förkunnad överallt men alltså inte minst - och nu mer - i Svenska kyrkan.

Det finns ingen anledning för kykrokristna och Jesustroende att hänga läpp. Den som ska i fängelse, hamnar i fängelse och den som får halsen avskuren, får halsen avskuren. "Världen kristnad i vår generation" är ett gammal slagord. Religion drar mer än efterföljelse, MTD mer än INRI, och det är vare sig förvånande eller tidigare okänt. Frälsaren själv vet hur det är och hur det går till. Men lite ynkar jag Svenska kyrkan, den kyrka där jag döptes och började mina teologiska studier i söndagsskolan. Det som nu kallas Svenska kyrkan är inte den kyrka jag döptes i och lär inte längre vad söndagsskolfröken lärde. Den som skulle få för sig att säga att det utanför Kyrkan inte finns någon frälsning, blir fördriven från staten, säger Rousseau, för ett sådant uttalande hör bara hemma i en teokrati. Och det vi lever i är en demokrati. Vem bestämmer i en folkkyrka om inte folket, alltså.

Frimodig kyrka har ökat sitt röstetal från 3595 till 4435 i Växjö stift och det ger fyra mandat i stiftsfullmäktige. 7.28% i detta race får väl noteras som en framgång även om det var 7.32% förr. Kristdemokraterna tappade ett mandat och Vägen båda sina. Borgerligt alternativ tappade ett mandat. Posk fick 11215 röster men det ger 9 mandat, lika många som 8180 gav förra gången.

I Värnamo fick Frimodig kyrka 9 mandat (26.1%) och i Jönköping 2 mandat (5.4%). Det är bra på båda ställena.

Frimodig kyrka fick preliminärt 36089 röster i kyrkomötesvalet. Det är fler än någonsin, men betyder att vi likväl tappar två mandat. Fördelen är att kyrkomötesgruppen kan bevara sin karaktär av glatt seminarium för kyrkliga frågor. Och så får frimodiga räknekunniga räkna  för att se om vi rent matematiskt har några att vänslas med.

Själv är jag glad över POSK i Kalmar som fick 42.4% och 15 mandat i kyrkofullmäktige. Där tog SD tre mandat men står bara upp med två kandidater. Ska det bli så att ÖKA, borgarna och sossarna håller ihop och tar ordförandeposten? Det bestämmer SD! Och i sista hand lotten.

Kyrkovalet var informativt också genom att så få besked gavs. Men del som som klargjordes från officiöst svenskkyrkligt håll, ska vi bära med oss som tolkningsnyckel. Det var ju inga marginella grupper som ställde frågan som rymmer en särskild kyrkosyn och en alldeles särskild syn på objekt och subjekt i Kyrkan. Frågan i annonser och på kuvertet med röstkort löd: Vad vill du att Svenska kyrkan ska göra?

Låt mig bli pedagogiskt tydlig. Frågan löd inte: Vet du vad Jesus gjort för dig? Den löd inte heller: Har du egentligen en aning om vad evangelium är? Inte heller: När firade du gudstjänst senast? Eller en variant: Vad ska du göra för att bli frälst? Om frågan, den korrekta ställts på kuvertet hade den varit malplacerad, men i Kyrkans Hus och i de sk beslutsförsamlingarna hade den relevant kristna frågan formulerats så: Vad vill Herren att Svenska kyrkan ska göra? Eller lika bra: Vad vill Herren att du ska göra i Svenska kyrkan?

Man kunde ställt frågan till människor landet runt, platser där den kyrkliga verksamheten dras ner, eftersom folk inte längre bor vid kyrkan och församlingshemmen inte drar folk. Dyra kåkar för begravningskaffe kan inte försvaras. Alla hänvisar till faktorer vi aldrig kunnat påverka, folk flyttar t ex. Men ska inte brutala frågor ställas om själva grundmekanismen?

Snälla präster gjorde under decennier vad de förväntades göra, dvs det man "alltid" hade gjort. De ställde inte till med något och fick beröm och befordran för det och så undrar alla varför det som hände kunde hända. Pastorn var ju så fin, kanske till och med populär. De fattar inte att han som inte ställde till med något, inte heller fick något gjort. Ingen pastoral plan, ingen pastoral teologi. Rutin. Ren rutin. Och det var inte det värsta. Det värsta var att det var uppskattat. I alla sönderfallande system går det till så här. Trygga rutiner. På framtiden spanar man inte. Då gäller det gamla vanliga: Utan spaning, ingen aning. Och inga motmedel.

Utan skymten av bevis säger jag nu: Samtiden är onödig. Men samtiden kom alldeles logiskt. De kyrkokristna betalar priset för de kyrkopolitiskt betingade utrensningarna och karriärstoppen. Än mer: De betalar priset när kyrkokristendom steg för steg ersattes av MTD-religion. Jag har förstått att MTD-religionen i Sverige har en väldigt flytande positiv dogmatik. Flytande utom på en enda punkt, ett riksdagsbeslut 1958. Det är gudomligt. Annars lägger Guds sig inte i, men har vett nog att använda riksdagsledamöter i sin tjänst när de kyrkliga inte fattar. Ibland är det förunderligt fint och utmanande att få vara kyrkokristen, inställd i en handfast fromhetstradiiton med intellektuella inslag.

Jag har väl utgjutit mig på temat klerkernas förräderi även om jag omedelbart måste tillägga, att klerkerna inte riktigt förstod vad de hamnat i utan ville göra det bästa av situationen. De ville väl men det blev fel. Fenomenet är inte obekant för någon av oss. Världen ser ut så numera. Det finns lägen när det blir katastrofalt att göra det bästa av situationen, nämligen när situationen är så katastrofal att den enda möjliga hållningen är att göra totalt motstånd.

Dagens minnesord kommer från Stockholms-Tidningen den 15 januari 1958, jag hade med det i ett kommentarsvar men alla läser inte kommentarer:

"Efter alla fruktlösa diskussioner är det nu också angeläget att kyrkan kommer till beslut och arbetsro. Allt tyder på att regeringens och riksdagens ställningstagande långt ifrån att behöva fattas som ett hämmande ingrepp i den kyrkliga utvecklingen tvärtom skall ses som ett led i en ansvarsmedveten och legitim strävan att på nytt aktualisera kyrkan i folkmedvetandet." Det kan väl gälla om de politiska partierna nu också?

Slutsatsen? Ingenting har egentligen förändrats. Det kommer fler val. Och det kommer att bli sämre och sämre. Medlemstapp och partipolitisering tillsammans med ett kyrkosystem som förlorar både Kyrka och folk. Men varje meddelande om att motståndet skall uppgivas är falskt. Nu gäller det att göra tydligt vad det är att tro på Jesus och följa honom som lärjunge. Det är den grundläggande avvikande hållningen.



43 kommentarer:

  1. Även årets kyrkoval blev ett demokratiskt fiasko, då många röstberättigade nekades att rösta, trots tydlig information att man kunde rösta i valfri vallokal i hela landet. Detta visar att kyrkan inte klarar av att hålla demokratiska val, efter kyrkans skiljande från staten, då man inte längre har tillgång till det allmänna valsystemet utan tvingas improvisera. Detta är inte första gången detta sker.

    Jag har själv överklagat ett tidigare kyrkoval och krävt att hela valet skulle göras om. Det hade skett om samma "misstag" hade gjorts vid ett vanligt politiskt val. Men av det märkliga svaret på mitt överklagande framgick att det skulle vara för dyrt att göra om valet i hela riket.

    Som vallokal använde man en pastorsexpedition, som inte kunde nås på valdagen med allmänna kommunikationsmedel - vilket torde vara fallet i flera andra landsbygdsförsamlingar också. Jag hade åkt till en större stad och tagit in på hotell över veckoslutet, men fick inte rösta eftersom man inte fick rösta i annan församling under valdagen. Det är det ena felet efter det andra. Detta visar att hela systemet med kyrkoval måste göras om. Varför kan man inte rösta i anslutning till gudstjänsten i sin egen kyrka - och ha landets alla kyrkor öppna under valdagen? (I min dåvarande församling fanns två kyrkor).

    Jag uppmanar alla, som inte kunnat rösta i årets kyrkoval att överklaga.

    SvaraRadera
  2. Kyrkovalet 2017 blev en övertydlig bekräftelse på att Svky blivit ett sekulärt "samfund"!
    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har det varit sedan "reformationen". Ett grått ämbetsverk, idag en före detta pseudomyndighet med alldeles för stor kostym och obefintlig självinsikt.

      Radera
  3. Med tanke på valresultatet i Värnamo så får man glädjas åt att Apladalen ännu inte kan kallas Hinnoms dal.

    Partiväldet verkar cementerat för en lång tid framöver då S+C+SD tillsammans utgör en riksdagsmajoritet som kommer att se till att lagen om Svenska kyrkan inte förändras.
    Vilken härlig sidoinkomst för dessa partier som kyrkan utgör. Kan man få siffror på det från någon statistikenhet?
    Summan av alla mötesarvoden för partiföreträdare plus direkt stöd till nomineringsgrupperna?

    SvaraRadera
  4. Först en kort kommentar till inlägget om att folk inte fått rösta: Det är massor som nekas rösta i riksdagsval, ofta för att de redan är avprickade, om någon stulit deras röst eller valförrättarna strukit fel må vara hänt. Varje tidning får ett antal sådana samtal på valdagarna. Jag är inte säker på att det är fler i kyrkovalet.

    Värre tycker jag det är är att SvT rapporterar att de lyckats få en som inte stod i vallängden att få rösta i alla fall...

    Valresultatet får kommenteras med tiden. Ser att FK klarade sig bra i Växjö stift, men verkar ha gått ett par hundra röster back på Öland och i Kalmar - är det effekten av bloggarens utflyttning?

    Canutus Hahn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt fel, Canutus Hahn. Det handlade inte om stulna valsedlar eller små förbiseenden av enskilda valförrättare. Det handlar om att Sv.kyrkan inte klarar av grundläggande krav på demokrati. Man försöker härma den politiska demokratin i det profana samhället, men har varken kompetens eller resurser att klara detta.

      Som jag skrev, överklagade jag valet och krävde att det skulle göras om i hela landet. Vilket hade skett, om det hade varit ett riksdagsval. Saken blev grundligt utredd av Överklagandenämnden, som konstaterade att ett allvarligt fel hade begåtts, och i det hela landet. Men utmynnade i något dunkelt resonemang om att detta inte hade påverkat valresultatet. Hur kunde Överklagandenämnden veta det? Hade man kollat bussturlistor i hela landet.

      Kyrkovalen är inga demokratiska val. De når inte upp till samma standard som valen till kommun, landsting och riksdagen, och måste därför ersättas med något som fungerar åtminstone som det är tänkt.

      Radera
  5. Alla borde vara nöjda efter detta val.

    SD - eftersom de ökat rejält och får ca 9 %.

    S och C - eftersom de stärkt sin ställning ändå och kan fortsätta dominera på gammalt statskyrkligt vis.

    Vänstern - eftersom deras ökning stärker SveKs arbete för anti-rasism,anti-kapitalism och mångfaldsfrågor.

    Stefan Löften - eftersom hans hustru eventuellt kommer in i kyrkomötet.

    Samtliga kritiker av partipolitikens inblandning i kyrkovalet - eftersom resultatet visar ännu tydligare hur fullständigt orimligt systemet är.

    Alla är glada, men med ett undantag: inte de grupper som valt att kompromissa och stå för en partipolitisk halvmesyr,dvs BA, FISK, KRISK och MISK. De har fått lära sig att det är ren partipolitik som gäller och lönar sig.

    svenskkyrklig dissident

    SvaraRadera
  6. I min lokaltidning visade prästerna inte prov på någon större begåvning när de analyserade valet.

    En trodde att det ökade valdeltagandet berodde på att kyrkans verksamhet varit ett så viktigt tema i årets val (som om det inte varit det förut). Han förstod inte att det är riksdagspartiernas inflytande som påverkat.

    En annan sa att SD:s sympatisörer visserligen var välkomna i kyrkan men att partiets politik inte var förenlig med kyrkans människosyn. Kanske har hon rätt men är de andra riksdagspartiernas människosyn så mycket mer kristen? Är det en socialdemokratisk sanning att människan är skapad till Guds avbild? Anser Centern att människan är behäftad med synd redan från födseln? Är Jesus att anse som den högste auktoriteten inom båda dessa partier?

    Med ett obehörigt styre och aningslösa präster finns ingen framtid kristna i Svenska kyrkan. Vi som fortfarande är medlemmar har anledning att förbereda ett exodus .

    SvaraRadera
  7. Frukten av de nya moderaternas lärarkår! Reinfeldt fräschade upp en nygammal arbetarklass som ännu en generation ska upprätthållas av gamla MUFare et al.
    Att SD trots allt inte tog mer plats antyder någon form av hederlighet i hållningen. Riktiga gammelsossar eller gammelmoderater?! an

    SvaraRadera
  8. Kyrkovalet? Ja, så går det när man sätter valsedlar i händerna på en fårskock!

    SvaraRadera
  9. SD-anhängarna är försvinnande få bland oss kyrkbänksnötare. Färre SD:are är kyrkligt aktiva, färre SD:are är medlemmar. Därför är det svårt för ledningen att mobilisera. Sen kan de gasta om hur viktig kyrkan är för svenskheten bäst de vill. De går ändå alltid sämre i kyrkovalet än i riksdagsvalet.

    Deras roll i det här valet var att driva partigängare från övriga partier till valurnorna. Det lyckades, med benäget bistånd från media.

    /Laikos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den beskrivningen menar jag gäller för samtliga partier. Som kyrkbänksnötande prästfru, f.d. kyrkomusiker och f.d. förtroendevald har jag kunnat konstatera att det finns kristna kyrkbänksnötare inom alla partier men de är dessvärre i minoritet.

      Radera
  10. Är inte detta en nyhet värd internationell uppmärksamhet?

    Medeltiden i retur? Som någon påpekade: statsministern i biskopslig funktion. Göran Persson borde vara avundsjuk. Biskopsfurstarna avskaffades med reformationen?

    Systemförhållandet är känt sedan länge men Löfvens ofattbara uttalanden är nya - och responsen står sig???
    I vilket land och värld lever vi i egentligen?

    Ryssland förefaller jämförelsevis modernt.
    an

    SvaraRadera
  11. "den grundläggande avvikande hållningen" är den enda hållbara i en ohållbar organisation! Framtida steg och ställningstagande är böneämnen! Prästänka

    SvaraRadera
    Svar
    1. forts: Den allvarliga frågan är: Vad vill Gud lära oss med detta?
      Prästänka

      Radera
    2. "Gå ut och vänd er inte om? Jag ska rasera stället"?

      Radera
    3. Alfadeltagaren: Välsigna den nya ledningen! Det som inte Herren byggt rasar förr eller senare. Prästänka

      Radera
  12. Rousseaus utopiska idé om samhället innebär i princip att varje medborgare på en och samma gång skall vara perfekt oberoende av alla andra medborgare och till ytterlighet beroende av staten. Hans huvudsakliga käpphäst var att samhället ska utformas och styras utav folket inklusive den mycket viktiga sfären som handlar om deras religiösa bekännelse. Från denna tanke för ca 250 år sedan går en tämligen rak linje via Karl Marx till den svenska socialdemokratin som under Olof Palme ansåg att genom den samhälleliga sektorn dvs staten så har ingen annan än människorna själva makten över det samhälle de lever i eftersom de själva formar förutsättningarna för sina liv. Kung Gösta skulle ha varit imponerad av dagens kyrkopolitiska koryféer och deras energiska iver att förverkliga den upplysningsfilosofiska drömmen om det samhälleliga idealet.

    SvaraRadera
  13. Klen tröst, hr bloggare!

    Efter en lång söndag med vistelse i vallokalen från kl 8 på morgonen till närmare kl 23 på kvällen, som var valnämndens ackord kan en summering sent denna måndag göras.
    Låt mig då börja med den häpnadsväckande kommentaren av Anonym ovan: så går det när man sätter valsedlar i händerna på en fårskock!
    Väljarna som fårskock? Vilken respekt för dem. Ponera att samma väljare hade valt FK i stället för de politiska partierna. Då hade minsann den anonyme skribenten höjd dem till förnuftets skyar, utnämnt dem till kloka och omdömesgilla. Det vore av värde om bloggaren vill skriva något om kommentaren. Jag frågar honom, om han rakt av och utan krusiduller fördömer kommentaren?

    Senare får eftervalsdebatten dras igång. Men vi ser, att bloggaren försöker finna tröst i stiftsfullmäktigevalet i sitt hemstift. Dessförinnan har han blickat tillbaka på kristnas martyrskap och offerroll, gjort jämförelser som naturligtvis är absurda. Det är ju ett sätt att skyla över FK:s förlust i KM och komma undan partiernas starka framgång.
    Kanske skall man just i dag akta sig för att strö salt i en plågad förlorares sår. På samma sätt vara försiktig med att framhäva sig själv. Men bloggaren minns säkert att jag för några månader sedan tippade valresultat på hans blogg: S håller ställningar och vinner kanske ett eller annat mandat. SD och Centern går klart framåt, medan BA förlorar tämligen stort.
    Möjligen skulle FK, minns jag att mitt tips vara, hålla ställningarna, plus minus ett eller annat mandat.

    Jaha, hur blev det då?
    Det vet ni kära läsare. Vilka slutsatser drar ni? Särskilt FK, som - trots det betydligt högre valdeltagandet än 2013 - förlorade en sjättedel av sina KM-mandat?

    Att författaren av fårskockskommentaren ovan drar sin alldeles speciella slutsats, vet vi. Men vad säger FK:s ledning. Gör den som den kloka FK-kandidaten Elisabeth Sandlund i morgonens ekosändning sade: respekterar valresultatet? Eller hur förklaras officiellt valförlusten?

    Ett tips till FK är att granska den egna hållningen, attackerna mot partierna och deras påstådda oförskämdhet att ställa upp i valet.
    Huvudfrågan för FK är alltså om det är gruppens eget fel eller väljarnas, att minustecknet efter den stora reklamsatsningen är påtagligt.

    Vi lär få återkomma till saken, när det, som man säger, lugnat ned sig, bloggaren har slickat sina sår, gått ut med hundarna på stärkande promenader och funderat över FK:s framtid.

    Under alla förhållanden räknar inte undertecknad med att få någon klapp på axeln över förutsägelserna eller försvaret av demokratin i Svenska kyrkan. Det behövs ju inte heller - någon måtta får det ju vara. Men visst borde de politiska kollegerna i Sydostpress, Svenska Dagbladet, Expressen, kyrkliga debattörer och ett antal kulturpersonligheter ha fått sig en tankeställare över väljarnas ställningstagande.

    Jag avundas inte deras situation. En god regel är ju, som alltid, att tänka efter ordentligt, innan datortangenterna börjar knattra och försöka utröna vad som döljs i folkdjupet.
    Här är ju sensmoralen, att en journalist mer än andra måste ha åtminstone en elementär aning om detta. Det skulle heller inte skada, om FK har detta.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du var alltså inte i kyrkan! Det kommer att noteras. FK har fått fler röster än tidigare och insikterna om valet ger material till förståelse av MTD-religionen. Värdefullt. Att FK vid höre valdeltagande får färre mandat går att förstå. I det stift där jag är FK-ordförande fick vi 8%. Det kan andra bara drömma om i ett riksdagsval. Nä, jag tar framgångarna med återhållen glädje. Varför skulle jag inte. SvK är det värre för. Vi ser den insikten i ledarkommentarer. Men kyrkogången Dike, kyrkogången!

      Radera
    2. Om jag inte läst fel så gick det bra för POSK, trots att de häcklade de politiska partiernas deltagande med karikatyrer.
      Det är nog snarare så att ett ökat valdeltagande stärker POSK beroende på namnet och det faktum att samtliga deras kandidater vill avskaffa de politiska partiernas inflytande över kyrkan. Den punkter går nämligen hem hos många väljare och ledarskribenter.

      Hur gick det förresten i Mörrum?
      Sitter Bengt Olof Dike i kyrkorädet en period till?

      Radera
    3. BOD:Så svarar en politisk taktiker men inte en Jesu lärjunge.
      Att predika Jesus borde vara SveK:s kännetecken om man menar sig vara en kristen kyrka. Är det en MTD kyrka så pratar man om det som står i partiboken...

      Läsaren vet vad som pedikas i SveK.
      (Möjligtvis med undantag för bloggarens o hans gelikars församlingar.) Sandlund skrev bra i Dagen om vem som vann o vem som förlorade. Dikes gelikar vann men Kyrkan förlorade. Bra att det nu är tydligt o att styrande i SveK vågar tala om att de inte tror på Jesus för nu kan det bli enklare att se vad man får på de flesta håll inom SveK:MTD.
      Vill man höra om Jesus o Guds nåd lär man nog vända sig någonannanstans.

      //Tänkaren

      P.s. är ju lite nyfiken på att höra någon predikan från bloggaren. Kan du möjligtvis lägga upp en länk så vi utsocknes får lyssna o begrunda?:-)

      Radera
    4. Dike jag tror bestämt att Anonym skrev fel. Problemet är naturligtvis inte att en fårskock fått röstsedlar i handen. Det stora problemet är att valsedlarna stoppats i handen på den enormt stora getskocken.

      Radera
    5. Den trojanske hästen i Mörrum, 77, tillhör de verkligt maktkorrupta, de som nominerar in sig själva på listorna och låter sig väljas för pengarnas och arvodenas skull.

      Riktigt allvarligt är det att hen företräder Sverigedemokraternas politik och inte POSK som hen parasiterar på. Därmed fick SD sitt första mandat i Mörrum-Elleholms församling.

      Just så går det när man sätter valsedlar i händerna på en fårskock.

      Radera
    6. Bloggardag: Naturligtvis var BOD inte i kyrkan. Varför skulle han vara det? Hans kyrka är sammanträdesrummet och hans altare är sammanträdesbordet. Vid det tjänar han sina avlatspoäng som han sen systematiskt använder för att slippa gå i söndagens gudstjänst därhemma.

      Den hör söndagen satt hen i "vallokalen" mellan 8 och 23. Man tar sig för pannan: Hur kan en "nominerad" tillåtas sitta med och räkna sina egna och andras röster? Kan det komma närmare valfusk?

      Kyrkovalet i Mörrum-Elleholm måste underkännas och göras om!

      Radera
    7. BloggarDag,

      -Får jag vänligen upplysa om att det inte var väljarnas kyrkogång som söndagens val gällde.

      Samtidigt noterar jag tystnaden om fårskockskommentaren, vilken ju har fyllts på i dag med en liknande getskocksdito.

      Konstruktiv kyrkodebatt med full respekt för väljarna?

      Radera
    8. "Väljarna" kan jag respektera i kommunalvalet.
      I kyrkan respekterar jag syndare, i synnerhet medvetna sådana.
      Du vet väl att vi alla FÅR bli förlåtna från våra synder och att denna gåva GETts oss genom Jesus Kristus?

      Radera
    9. "Det stora problemet är att valsedlarna stoppats i handen på den enormt stora getskocken."

      Ja, Unknown, och då är det inte konstigt att de sätter bocken till trädgårdsmästare.

      Radera

    10. Vem är bocken, Elisabeth?

      -Ja, även denna fråga bör få en komplettering av Dig, precis som jag bett dig kommentera vem den lede är i dagens (onsdagens) bloggtextkommentar.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    11. Icke-kristna kyrkopolitiker förstås. Vad trodde du, Bengt Olof?

      Radera
  14. Kostnaderna för valen borde minska därför är det riktigt att man inte kan rösta överallt. I den bästa av världar tar man naturligtvis bort alla val som inte är till församlingen. Då blir det mycket billigare och mer i enlighet med kyrkans karaktär. Men det kräver också ett avskaffande av lagen om Svenska kyrkan.

    Jonas M

    SvaraRadera
  15. I lagen om Svenska kyrkan står endast att "Svenska kyrkan är en öppen folkkyrka, som i samverkan mellan en demokratisk organisation och kyrkans ämbete bedriver en rikstäckande verksamhet", däremot inte att det ska vara direktval till alla tre instanserna.

    Man måste här fråga sig om Socialdemokratiska partiet är en demokratisk organisationen, eftersom man har indirekta val till alla högre parti-instanser. Posk föreslår att kyrkan ska organiseras på samma sätt, som Socialdemokratiska partiet, och beskylls av samma parti för att vilja för om Svk till en anti-demokratisk elitkyrkra. Märkligt.

    Naturligtvis ska man kunna rösta på alla platser. där Svk har verksamhet - och där man även kan rösta i de allmänna valen. Men så är alltså inte fallet. Och därmed saknar Svk en rikstäckande demokratisk organisation.

    Genom att avskaffa de direkta valen till stift och kyrkomöte och koncentrera resurserna till församlingsnivån, så att man kan rösta i kyrkovalen på alla platser där gudstjänster firas, skulle demokratin förbättras.

    Varför inte använda kyrkornas vapenhus som vallokal på mindre orter, där församlingshem e. dyl. saknas, och påbörja röstningen direkt efter högmässan och sedan hålla öppet för röstmottagning till kl. 20.00?

    Varför kan inte alla nomineringsgrupper, som säger sig vilja avskaffa partivalen, enas om en ny demokratisk organisation? Och släng ut Dike, som har skrivit insändare mot sin egen nomineringsgrupp i tidningar över hela landet.

    SvaraRadera
  16. Egentligen skulle det ordnas någon drastisk markering gemensam av alla som inte lät sitt engagemang gå genom partiapparaterna.

    Det är INTE kyrkfolket som ska gå ut, de ska gå in och få de som fuskar sig in att lämna platsen för andra som vet varför en kyrka existerar. Inte beror det på partiapparaterna i ett sekulärt land.

    En fyraårsperiod av ständigt ifrågasättande. Det är nog nu. Löfven och hans fru har ingen hederlig grund att vare sig stå eller sätta sig på. De har köpt sig en plats i kyrkan med sin medlemsavgift på orätta grunder, om nu inte riksdagen skriver om regeringsformen.

    En bestämt slogan som bär för alla.
    En psalm som alla kan sjunga.
    En regnbågsflagga med sju färger.

    an

    SvaraRadera
  17. Att kyrkan är en öppen demokratisk folkkyrka är ju inget positivt. Man får ju också ta del av förarbetena för att se vad lagstiftaren menar med att den är demokratisk. Vanliga lekmän ska inte ha något att göra med hur kyrkan styrs på övergripande nivå när det gäller teologi och moralfrågor utan det måste vara en fråga för biskoparna.

    Jonas M

    Jonas M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jonas M,

      -Men vet Du inte vid det här laget, att det är kyrkans läronämnd, dvs biskoparna, som fastställer läran? Det gör inte Stefan Löfvén eller Jimmie Åkesson.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    2. Vad som står i Lagen om Svenska kyrkan, är lätt att kontrollera. Hur de begrepp, som används där ska tolkas, bör framgå av lagens förarbeten. Ges inte är tydliga besked får man gå till teologiska och juridiska ordböcker, samt övrig litteratur av liknande slag.

      I lagen står: "2 § Svenska kyrkan är en öppen folkkyrka, som i samverkan mellan en demokratisk organisation och kyrkans ämbete bedriver en rikstäckande verksamhet."

      Det står inte att kyrkan ska vara en demokrati, men hon ska ha en demokratisk organisation, som ska samverka med kyrkans ämbete. Det är en viss skillnad.

      Radera
    3. BOD - Menar Du alltså att en rad frågor som har avgjorts genom politiska beslut, INTE gäller läran? T.ex. frågan om Bibelns ord som norm för tron? Vad Bibeln säger om äktenskapet? Är vad Bibeln säger om ämbetet då heller ingen lärofråga? I så fall är Du ju ändå konsekvent (även om de flesta kristna ju inte är ense med Dig här). Men hur - och av vem - definieras då gränsen mellan lärofrågor och andra frågor? Kan en fråga som tidigare (t.ex. i SvK:s bekännelseskrifter) betraktats som en lärofråga, plötsligt upphöra att vara en sådan, till följd av ett sekulärt politiskt beslut? Har biskoparna myndighet att fastställa även en lära som strider mot Bibeln och/eller SvK:s bekännelse? Står det t.ex. i biskoparnas makt att införa månggifte (för att nu ta ett exempel ur dagens nyhetsflöde)? Helt ärligt - jag förstår faktiskt inte hur Du resonerar. Det vore intressant att få veta litet mer om Din syn på vilka kyrkliga/teologiska frågor som INTE är lärofrågor resp. på vilket sätt någon (och i så fall vem) kan avgöra om en fråga är - eller inte är - en lärofråga./Paul

      Radera
  18. BOD,
    Jag misstänker det är Du som glömde dina versaler i gnyendet över fårskock och getter. Det må vara hur det vill. Valet som sådant resulterade i inga överraskningar i sak. Politrukerna mobiliserade för att inte riskera att förlora inflytande över SVeK och dess kassa. Detta över främst rädslan för att SD skulle kunna sätta käppar i hjulet och alls ingen omvårdnad om ”Kristi Kyrka” ,
    På kort sikt är det antagligen så att de kyrkliga, kyrkbänksnötarna , de Du inte tillhör och vars åsikter Du helt struntar i kan förvänta sig mera stöd av dem än av de ”etablerade” politrukerna-väl att märka på kort sikt och i analogi med satsen SvK´s fiendes fiende är SvK´s ”vän”och allierade. Tyvärr är sådana allianser alltid kortvariga och brukar sluta med inbördeskrig när om den gemensamma fienden har besegrats.
    För politrukerna dit Du sedan hör väntar ännu gyllene tider. Ni kan bre ut Er mot SD och skulle deras motioner sammanfalla med exempelsevis FK´s får ni ytterligare vatten på era kvarnar. Allt medan SVeK sjunker djupare och djupare ner i träsket av ateism, gnostism och sammanblandning av alla slags religioner i en ”skön” soppa alltmedan Kristus negligeras och den apostoliska läran förtigs eller tom förnekas.
    Valet visade klart att skall man ha inflytande över SVeK skall man förneka den kristna tron eller åtminstone förtiga den. Ni politruker kommer aldrig att frivilligt släppa denna kassako som glatt delar ut arvoden och i övrigt agerar som alla goda gåvors givare med pengar som bl.a en gång avsatts för missionering, undervisande och bevarande av den sanna och äkta apostoliska läran och inte för spridande av vad tidsandan i dag menar är PK.
    En Kyrka ,obs en Kyrka ägnar sin tid åt att visserligen verka i världen men inte av världen eller på dess villkor. Den frågar inte efter vad som är PK eller ens ”politiskt möjligt(?)” utan efter vad som är rätt och fel.
    Något som inte intresserar Dig eller dina gelikar. Exemplifierat med t ex hur Du och dina gelikar motsätter er det sätt bibeln själv anvisar hur församlingsherdar skall utses. Du inser och fasar över för ett sådant system ty tom Du inser säkert att skulle Du väljas av församlingens gudstjänstfirande ”får” skulle Du inte komma ifråga. De känner Dig ju inte. Därför söker du dig till ”getterna” . Visserligen har de ingen tro alls men de har ju sett hur väl Du fyller platsen som nyttig idiot.

    Och Nej, jag känner inget behov av att respektera dem som går till val för att rasera. Men denna orespekt hyser jag också mot alla de vars enda intresse av SVeK är som pengako och anordnare av "trevliga" riter.

    Jag ser hellre att SVeK, fd SvK klargör att visserligen är Kyrkan öppen för alla men när det sedan gäller att bestämma är enbart de som dokumenterat sig som kristna i apostolisk mening behöriga. Vill de inte acceptera detta må de få sin kyrkoavgift tillbaka.
    //HH

    SvaraRadera
  19. BOD, ett tillägg.

    Att Du inte begriper Dig på statistik och sådant som korrelation respektive kausalitet. Det har Du redan tidigare med all önskvärd tydlighet visat.

    Du gör det även med din sarkastiska fråga:

    Vilka slutsatser drar ni? Särskilt FK, som - trots det betydligt högre valdeltagandet än 2013 - förlorade en sjättedel av sina KM-mandat?"

    Det betydligt högre valdeltagandet var ju huvudsakligen utkommenderade "getter". "Fåren" är få och på utdöende liksom deras herdar. Jagas av dig och dina gelikar. Ökar "getterna" med en faktor 10% t ex så hjälper det inte om det lilla fåtalet "får" lyckas mobilisera ytterligare 10%. De drunknar ändock och marginaliseras ytterligare.

    Det är väl inget problem för Dig som inget har till övers för vad som är Kyrkans mål och mening?

    Tillåt mig alltså att påpeka att det är dumt politruksnack gränsande till ,ja överstigande till ren elakhet om det inte vore för att Du möjligen kan ursäkta Dig med ren dumhet att tala om nedgång trots högre valdeltagande när sanningen är precis det motsatta. Dvs det högre valdeltagandet huvudsakligen beroende på getternas hörsamhet till sina politruker medförde att egentliga gudstjänstfirare -"fåren" trots en viss ökning i antal minskade i totalen.


    //HH

    SvaraRadera
  20. Hade kanske varit bra om Svenska kyrkan tagit efter Iran, om man tänker sig biskoparna som väktarrådet som har den egentliga makten och kyrkomötet som parlamentet utan verklig självständig makt i de tunga frågorna.

    Jonas M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nästan rätt, men det är AU som är väktarrådet. Läronämnden är på avbytarbänken, kolla bara handboken där läronämnden ännu inte yttrat sig och nu lär det vara för sent för synpunkter.

      Radera
  21. Jag menade alltså de lege ferenda.


    Jonas M

    SvaraRadera