torsdag 1 mars 2018

Vemodig när det blir Gefle-likt

Jag letade på några församlingars hemsidor efter en anständig högmässa eftersom jag ska på inrikes resa med bil bortom Rydaholm, som levererar högmässa först kl 18. Jag kunde inte orientera mig riktigt. Några hemsidor var under uppbyggnad och riktigt hur kyrkogeografin med storpastorat såg ut, visste jag inte. Jag fick upp en presentationstext från en församling. Under fliken "Om oss" beskrevs vad församlingen gör. Jag blev tveksam om detta verkligen lockade mig:
"Tillsammans gör vi mycket – arbetar för alla människors lika rättigheter, jobbar ideellt, umgås, sjunger, stödjer internationellt hjälparbete, leker och firar gudstjänst."

Uppriktigt skrivet, jag tror inte detta är något för mig. Jag kände det lite ensamt. Nå, en annan församling erbjöd "gemenskap" och då fylldes ensamhetskänslan på. Vem kan erbjuda gemenskap, om man tänker efter. I varje fall om man är angelägen om ordens innebörd och sammanhang. Gemenskap är en livsyttring, inte ett erbjudande.

Hur ska jag hantera denna ensamhet? Standardsvaret är förstår "Jesus". Jag kan sitta i bilen ihop med Frälsaren. Kanske ska jag spela min nyinskaffade CD-skiva med Hasse Andersson, Kvinnaböske (som ung präst var fader Gunnar där...). Den fanns på Citygross och är en reklamskiva (som man ska betala för!) och första låten beskriver hur det alltid finns något "som passar oss när vi handlar på Citygross". Också ett stenhjärta älskar ett poem i denna klass! Jesus borde få höra och sjunga med, melodin är trallvänlig. Annars återstår det lilla knep jag också lärt mig denna fastetid, att bara sitta i tystnaden eller, andra knepet, öva mig att sitta ihop med något helgon. Mina två systrar, kanske. Men det vore inte ut vägen att på vägen få komma till en autentisk kristen högmässa vid en sådan normalkyrklig tid att det stämmer med min resa. Sådant gick enkelt förr i tiden, men visar sig antagligen vara ett värre problem nu.

Jag tänktes tydligen bli stimulerad av insikterna från kyrkopolitiken i Gävle. Mitt vemod stimulerades genom inlägget i Gefle Dagblad. Också församlingsråden partipolitiseras.
http://www.gd.se/opinion/debatt/var-det-verkligen-det-har-ni-ville-ni-som-rostade-pa-politiker-i-kyrkovalet

Är detta ett mönster så att det gudstjänstfirande folket blir alltmer berövat inflytande? Det finns de som inte vill tro detta. Jag hör till dem som menar, att detta sätt att se partipolitiskt och agera därefter  på sitt perversa sätt är logiskt. Och jag odlar mitt politikerförakt. Det beror på magister Rubin i årskurs 5 och 6, han som demokratifostrade och höll folkrörelser som vitala för det demokratiska, rösten som kom nerifrån. När vi får ett partisystem styrt frän kanslier, dvs uppifrån , är vi långt ifrån den demokrati magister Rubin undervisade om. Då får vi, håll i er, "yrkespolitiker"!

Så vad hände i Gävle? Om jag förstår POSK-arna rätt tog politikerna över och höll ihop som ett frälse för att skaffa sig all makt och allt inflytande. Där stod de icke-partianslutna med lång näsa. Alla människors lika värde betydde att några dock kyrkopolitiskt hade mindre värde. Mitt budskap är inte i första hand tröstande men förklarande: Detta är i sammanhanget helt logiskt och helt förödande för kyrkolivet. Men MTD kan det utan vidare bli. Jag fruktar att trons människor mycket snart kommer att inse, att de alltmer blir hemlösa i Svenska kyrkan. Jag har en from förklaring till detta: En ovän har varit framme! Men den förklaringen räcker inte hela vägen för frågan om vad vi måste göra återstår att besvara. Och biskopar och episkopöser håller käft om de inte blivit pensionerade. För då kanske de kan säga något?

Nog är det vettigt att fråga valmanskåren om detta var vad de röstande ville. Om de röstande nu svarar "nej"? Ledsen. Det får ingen effekt. Blå skåpet! Men jag upprepar att detta system är kört. Det kan inte bestå. Det saknar inte bara tro. Det saknar trovärdighet. Och frågan bör ställas i det större sammanhanget. Får vi verkligen de politiker vi förtjänar? Jag har sålunda läst boken om Nya Karolinska, som Henrik Ennart och Fredrik Mellgren skrivit, Sjukt hus. Bokrean levererade och jag impulsköpte för Henrik kommer från Kalmar. Dom svindlar oss! Och vi ska betala utan att fatta svindleriet som pågår.

Är då allt nattsvart denna 1 mars, en torsdag?
För oss som bor i rätt del av Sverige inte. Detta är fössta tossdag i mass och då äter man massipantååta. Gör det! Bjud gärna någon! För denna tematiska torsdag bryter allt vad fastetid heter!

Tååta är bra mot Tossdasdepp! Var inte själva Torsdagsdepressionen lite lustig? Synkretism i Berlin på första sidan och beskedet att Guds Hus i Nacka fått ihop 650 000:-. Det behövs 39 miljoner. I Berlin har man fått ihop €8.5 miljoner och behöver € 43.5. Den protestantiske pastorn i Berlin hade  klätt sig med breda röda tofsar, såg jag. Det fanns ännu ett uppslag om religionsteologi att fördjupa sig i. Vill Svartvik bygga minareter? Jag förstod inte riktigt. Modéus II och han kan slå sig ihop, men de får de problem eftersom Heberlein i Svenska Dagbladet hävdar att böneutrop strider mot religionsfriheten.
https://www.svd.se/boneutrop-strider-tydligt-mot-religionsfriheten

Lägg kyrkohandboken till detta. Det är sannerligen mycket som inte går deras väg!

I Kalmar och på Öland är det sannolikt stimulerande väderomständigheter, det som på Öland heter fåk.  Inte nattsvart men snövitt! Det var en nyhet att bandvagnar kördes fram på Öland (Fordmotor och växellåda från Mercedes!). Nyhetsuppläsaren i bilderburken såg upphetsad ut. Men varför skulle bandvagnar stallas på Öland om de inte skulle användas just nu?

Om jag någonsin kört en sådan bandvagn? Det har jag. Nu piggade jag på mig! Och Estvalls har väl något som liknar en marsipanbakelse? Annars kör jag till Alvesta! Är det fössta tossdan i mass så är det, och vemod ska bekämpas!

43 kommentarer:

  1. Ann Heberleins debattartikel är verkligen välformulerad och en knockout på MTD-överprelat Modéus II och alla andra islamkramare i det postkristna samfundets nomenklatura!

    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. https://www.svd.se/boneutrop-strider-tydligt-mot-religionsfriheten

      Radera
    2. Utgå inte ifrån hennes slutsats!

      Både bloggaren och Antony tillhålls viss försiktighet i åsikten, att Ann Heberleins slutsats om att böneutrop strider emot religionsfriheten.

      Brukar verkligen bloggaren alltid ta hennes ord och åsikter för sanna?

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
  2. Radio- och TV-gudstjänsterna finns ju!

    -Varför har inte bloggaren upptäckt - eller har han det och helt negligerat dem? - radions och televisionens söndagliga gudstjänster? Och varför duger inte en gudstjänst/mässa, som firas klockan 18.00, dvs på kvällen? När jag var barn, var alltid den obligatoriska gudstjänsttiden klockan 11.00. Men sedan tidigarelades den.
    var det något fel i det?

    Bloggaren får ännu ett tips här: följ gärna de direktsända söndagliga gudstjänsterna (klockan 10) i tysk television (Astrasatelliten). De växlar mellan protestantiska och katolska kyrkor. Hörvärda, oftast också sevärda genom förnämliga mindre eller större kyrkor i en underbar omgivning - den som i folkmun kallas Guds fria natur.

    Bloggaren har ju presenterat sig som folklig, så detta bör ju passa honom som handen i en folklig handske.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hypotesen att BOD i själva verket är en retsam avatar av BloggarDag, en humoristisk konstruktion likt överstarna Salander och Olofsson, en ständig följeslagare avsedd att reta gallfeber på de trogna kommentatorerna, stärks.

      De allt frejdigare och mera provocerande uppvisningarna av en närmast bisarr kyrkosyn, faiblessen för det tyska och uppenbar MEGALOMANI övertygar i varje fall mig. BOD existerar endast som ännu ett av många upptåg och skämt i Bloggarens uppslagsrika medvetande.
      /Conspirator

      Radera
    2. Pröva också BLAHAJ-BLAHAJ-religionen som du varit med om att genomföra under dina 40 parasitår vid de dignande folkkyrko-grytorna!

      ANTONIUS BLOCK

      Radera
  3. Sakupplysning i marginalen: Fader Gunnar var inte som ung präst i Kvinnaböske (Quindebuschen) på Bjärehalvön. Däremot föddes han där år 1897, i Grevie församling (sammanlagd med Förslöv).

    Han prästvigdes 1922 och var då på nästa halvö söderut från Bjäre, i Kullabygdens Väsby (1922-24), och därefter i Färingtofta och Riseberga utanför Klippan (1924-27) innan han kom till Trelleborg som stadskomminister 1927-33. 1934 installerades han som kyrkoherde, 37 år gammal, i Osby.

    SvaraRadera
  4. Duge' en vanli' prensesstååta te fö'meddaskaffet?

    PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är inte prensesstååta och massipantååta samma sak?

      Själv är jag för tredje dagen insnöad men räknar med att så småningom kunna fira Smålands nationaldag, om än i efterskott. Visserligen bor jag inte längre i Småland men tar mig, efter att ha bebott detta landskap i närmare tjugo år, ändå friheten att fira.

      I väntan på att vädret ska skärpa till sig tröstar jag mig med denna bild: https://mittkok.expressen.se/artikel/darfor-ska-du-fira-forsta-torsdagen-i-mars-med-marsipantarta/

      Radera
    2. Hur vore det att återgå till de andliga tjänstegåvorna i församlingarna? De kriterier som Biben sätter på föreståndare och diakoner ser mera till karaktär och mognad än till karriärtänkande. Är det så att Herren är mera intresserad av vår karaktär än vårt status i samhället och politisk korrekthet. Inga demokratiska val vad jag kan se. Prästänka

      Radera

  5. Finns det människor som önskar sig ett samhälle som är totalt avskalat från allt vad religionsyttringar, religiöst tänkande, religiösa ceremonier och religiösa symboler av olika slag...?

    Troligen..

    Att vilja hävda det s.k. sekulära samhällets principer, med s.k. - friheter - , både till och från t ex religion, (eller läror, ismer och ideologier), det är nog en bra medelväg att gå för ett samhälle som i sig innehåller just flera olika trosuppfattningar och åsikter om tillvaron, med sina respektive anhängare...

    Men människor som - har tro - , vilken denna tro än må vara, anses då ha behov av att kunna praktisera, artikulera, uttrycka och gestalta, sin - tro - ....och detta behov behöver då ett s.k. sekulärt samhälle kunna tilldela på ett likavärdigt vis till alla olika former av - tro - , som då verkligen finns....

    OM man vill säga att endast ett kristet kors, eller endast en kristen klockringning, eller endast böneutrop, endast kommunism, endast socialism, endast konservatism osv., et cetera, bör - tillåtas - , samt att alla andra slag, sorter, former och arter av - trosuppfattningar - , med deras attribut och uttryck, då bör förbjudas, så tar man steg och kliv bort från - det s.k. sekulära samhällets frihetsprinciper - , och också då dess s.k. - rättviseprinciper - ....

    Om man vill förbjuda t ex böneutrop en gång per vecka, (där klockringning då vill tillåtas, hur människor än uppfattar, tolkar och tyder klockringning; kanske en del tolkar det som att det är uttryck för - den enda sanna, goda, rätta, korrekta och riktiga, läran -?...), så blir konsekvensen att det då skulle utövas s.k. diskriminering, eller s.k. - olika behandling - , mellan olika trosinriktningar, och då frångår man oundvikligen principen om en s.k. - frihet - till lika religionsutövning för alla - , i samhället....

    När klockor ringer på söndagar kan de som inte vill höra dem svårligen undgå dem, liksom när ett böneutrop hörs så kan det svårligen undgå att höras, även av dem som inte vill höra ...
    ...
    Så, antingen får man totalförbjuda alla former av religiösa uttryck, för alla, eller också tillåta dessa (med begränsade omfattningar, en dag per vecka, lika för alla), på ett sätt som då kan ses och uppfattas vara just - lika för alla - ....
    JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här har klockorna ringt sedan den hedna tid, då trollen kastade klippblick mot kyrktornen för att slippa det outhärdliga ljudet som kallade de kristtrogna till bön och mässa.

      Trollen och hedningarna med dem är tillbaka.

      En fördel med klockor, är att de är neutrala. Man kan lägga vad man vill i dem. Det kan man inte med böneutropen, som förkunnar dominans.

      Islam är förvisso en religion, men lika mycket en politisk ideologi. En totalitär sådan. Böneutropen skall närmast jämföras med en högtalarbil, som förkunnar den proletära revolutionen och borgarklassens förintelse, eller motsvarande nazistiska kampmaning mot kulturbolsjeviker, finansjudendom och fosterlandsförrädare.

      Att anföra argumentet religionsfrihet, blir att ge frihet åt en högst reell och alls icke obetydlig eller ofarlig totalitarism. /smun

      Radera
    2. Mycket bra skrivet, smun, mycket bra!
      Antony

      Radera
    3. Ja med tanke på hur några hundra mestadels förvirrade smånassar kan skrämma slag på vänsterliberalerna i samhällstopp och medier, blir vårt omhuldande av islam märkligt.

      Här är en kraft, som om någon generation kommer att räkna minst två miljoner väljare i Sverige. Erdogan upprepar så riktigt: "Det finns bara EN islam." Uppdelningen i en rent religiös, fridsam och privat islam och i islamism är sekulärt önsketänkande eller villolära likt ahmadiya eller bahai. Politiker, allmänhet och Svenska Kyrkans anställda inbillar sig att de har med något gulligt och snuttefiltsliknande som kristendom att göra. Något man kan muta eller manipulera bort med bidrag och konsumism. Tänk vad de kommer att bli förvånade!

      /Hannes

      Radera
    4. Nja, Hannes, MTD är nog mest snuttefilt, men äkta kristendom är det inte. Sen vill jag nog heller inte förringa det rasistiska
      /nazistiska hotet åtminstone på sikt, när kampen mellan olika befolkningsgrupper skärps i takt med att välfärd och samhällsservice monteras ned. /smun

      Radera
  6. Måste en präst vara chef för arbetslaget?

    -Den frågan aktualiseras i en intressant debattartikel i Kyrkans Tidningar i dag av Johan Linnman, själv präst. Jag hoppas inte att artikelinnehållet har bidragit till förstärkt depression hos bloggaren, som ju alltid säger sig drabbas av en sådan, då den enligt min uppfattning inte alls dåliga tidningen hämtas ifrån brevlådan.

    Nåväl, prästen Linnmans utgångspunkt är att kyrkoherden utan chefsansvar får mer tid till det andliga arbetet. Vi vet ju också sedan gammalt, att många arbetsledare är dåliga chefer men utmärkta predikanter. Artikelförfattaren tänker sig att en lekman i stället skall vara chef men att kh skall sitta kvar i kyrkorådet. Om förändringar på denna punkt skall kunna genomföras, måste KM ändra kyrkoordningen, KO.

    En tanke skulle kunna övervägas, nämligen att ge församlingarna frihet att utse lämplig chef utanför prästerskapet.

    Vi får inte glömma att vårdcentraler inte behöver chefas av läkare. Det går lika bra med en sköterska eller med en administratör. För att vara rektor vid en gymnasieskola krävdes för några decennier nästan en akademisk gigant; nu kan en förskollärare bli det; förutsättningen är bara att rektorn har pedagogisk erfarenhet.

    Chefskapet i en församling bör alltså, enligt Linnman, inte på förhand vara villkorat till en präst.

    Frågan är alltså någon att fundera över för de förtroendevalda i kyrkorådet som har totalansvaret för församlingen.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Totalansvar? Prästen har blivit lönearbetare. Sådant gläder marxister, för Kalle och Fredde skrev just så år 1848.

      Radera
    2. BOD:s stora våta dröm visas här upp i öppen dager:
      Att SJÄLV bli parasit-CHEF för BLAHAJ-BLAHAJ-laget!

      ANTONIUS BLOCK

      Radera
    3. Nu gäller det ju framtiden i församlingarna!

      -Vad som gläder marxister är faktiskt ointressant, hr bloggare. Nu gäller det församlingarnas framtid. Har den åberopade skribenten i KT, präst tillika, kastat ett frö som kan gro? Vad säger kyrkans prästerskap.

      Saken kan verkligen vara värd att diskutera. Särskilt, tycker jag, för alla på denna blogg som poängterar predikorollen. Vore det inte värt då för kh att slippa arbetsledarskapet? Församlingarnas andliga kostleveranser skulle kunna förstärkas och kh:s tid öka också för mer utåtriktad mission, som jag länge slagits för: via medierna.

      För övrigt kan det blåsa upp en ny - välbehövlig - storm kring Elisabeth Ohlson Wallin, som i en artikel i Expressen (28/2, kultursidan) aviserar en utställning "Id:trans", där hon omtolkar skapelseberättelsen. Det är en parafras på Michelangelos tolkning av målningen i Sixtinska kapellets tak. Den har hon gjort till transpersonens egen skapelse. "Kanske är transpersonen Guds gåva till mänskligheten", skriver hon.

      Den stort uppslagna artikeln har också en - på journalistspråk - krigsrubrik: "Gudagåvan".

      Det kanske vore på sin plats på denna bloggs öppna torg att hellre vässa de semantiska vapnen mot sådana parafraser än lossa oförskämdheter med ärtbössor mot vissa kommentarer här.

      Men var och en väljer ju sina måltavlor och blir saliga på dem.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    4. Ohlsson-Wallins provokationer är intressanta. Kyrkans desarmering av dessa genom närmast total undfallenhet är också minst sagt intressant. Den mobbades och maktlöses självförakt? Skulle i Sverige ett motstånd ö h t vara möjligt? Media skulle vittra blod och kräva de bigotta, censurerande kristnas förvisning till en mörk medeltid. Tråkigt bara att O-W inte gör sina transsexuella fotorepresentationer med den muslimske Profeten(Fvmh) i huvudrollen.

      Men se det hade varit en provokation på riktigt, utlöst ett halabalou i media, kanske ingripande av ordningsmakten, föranlett biskopliga fördömanden, allvarligt skadat svenska exportintressen och svenskars och svenska företags och institutioners säkerhet i den muslimska världen, och framför allt varit mycket ohälsosamt för O-W varje annan inblandad.

      Och det är ju klart, Jesus hänger ju ändå så fridfullt och bespottad där på sitt kors. Petrus tillsägs att sticka tillbaka sitt svärd i skidan. En måste vara väldigt noga med vem en provocerar ...

      Lars Jensen

      Radera
  7. "Han skall komma som en soluppgång från höjden" profeterar Sakarias i Lukas kap. 2. Det är Kristus det handlar om. Soluppgång och öster är samma ord på grekiska: ανατολὴ, [anadolí ]. Kristus kallas alltså "Östern", och alla smålänningar som heter Östen gratuleras för sitt Kistusnamn på fössta tossdan i mass!

    SvaraRadera

  8. Oavsett, så har - -makterna - , - trollen - , eller, om man så vill- västerlandets förstörarviljor - , eller kanske enbart - globalistviljor - , eller kanske rent av - världherraväldesviljor - (?), bjudit - upp - , eller bjudit - in - , denna - lära - , eller denna - religion - , till Europa och till Skandinavien.....samt, mycket tydligt och klart deklarerat att alla som har några kritiska synpunkter till denna politik (migrationspolitik), är att bedömma som mycket, mycket onda människor, samt människor med - fördomar - , samt - rädda, förkrympta, begränsade och bakåtsträvande människor, samt även då, för säkerhets skull, rasistiska, fascistiska, främlingsfientliga och allmänt elaka och ogina människor, ja, kanske rent av människor som är i avsaknad av - hjärtan - ....(osv., et cetera...)...

    Så, då kan man fråga sig.....vad vill egentligen ett västerländskt, eller ett skandinaviskt, s.k. - etablissemang - , inklusive då - underhållningsetablissemang - , med denna migrationspolitik...

    Vad önskar man sig?...Vad vill man skall ske...?

    Önskar man sig att en s.k. - motståndsrörelse - skall vara mycket fokuserad på att vara kritisk till, irriterad på, samt rädd för, allting och alla vad gäller islam, och att denna s.k. motståndsrörelse skall växa sig stark, (med hjälp då av en s.k. - sponsrad - oppostionsledning?)..

    Alltså en s.k. oppostion som då kan pekas ut, stämplas, samt - tas avstånd från - , som varande - De Onda - , genom sina nedsättande kommentarer om en islam, samt genom sina s.k. främlingsfientliga uttalanden, sina s.k. rasisitiska uttalanden, sina s.k. nedsättande uttalanden om en islam osv., et cetera.....

    De s.k. - etablissemangen - kan ju endast då, i - kontrast - , - attackera - , en sådan oppositonsrörelse..., och därmed framstå som - De Goda - ?.....

    (HUR skulle etablissemangen kunna framstå som - De Goda - kan man undra, OM det inte fanns en sådan s.k. - motståndsrörelse -...? ...)....
    forts.
    JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yaee! vad jag känner mig ond...? /smun

      Radera
    2. (HUR skulle etablissemangen kunna framstå som De Goda kan man undra, OM det inte fanns en sådan s.k. motståndsrörelse som var mycket negativt inriktad mot en islam...? ...)....

      (De s.k. etablissemangen med alla sina förespråkare kan då alltså ta en islam, inklusive muslimer, i försvar? ...Samt därmed framstå som - De Goda- , i kontrast till - De Onda - ....?....De kan då framstå som de medmänskliga, de icke-rasistiska, de som - Har Hjärtan - ?.....Kanske kan då etablissemangen, regeringarna inklusive etablerade massmedier, då i sin tur kanske få en islam, med sina anhängare, att vilja s.a.s. - knyta an till - , eller vilja - ty sig till - , de västerländska staterna och deras s.k. - etablissemang - ...?...Vem vet...)...

      Nej, jag tror inte på en s.k. motståndsrörelse som vill försöka att bidra till ökade s.k. motsättningar inom nationerna i Europa och Skandinavien...

      En s.k. motståndsrörelse där ENDAST, enbart, och BARA en islam, vill attackeras, pekas ut, identfieras som varande den ENSAMT onda och föraktansvärda, i detta - migrantionsspel - , som pågår....

      Detta därför att det är så OÄNDLIGT många fler aktörer, agenter och utövare som idkar påverkan idag, som agerar FÖR en förändring av de europeiska och skandinaviska nationerna... inte minst då ett ENORMT stort och starkt, samt multinationellt, NÄRINGSLIV, med alla sina förgreningar i en mängd olika industrier och företag som är just GLOBALA företag....

      INTERNET inte minst, men även då MASSMEDIER av alla de slag....
      .....
      Så att idag vilja tro, eller vilja BIDRA till, att motsättningar kan öka mellan olika grupperingar i samhället, och där ENDAST en islam vill pekas ut som - boven i dramat - , det blir en FELAKTIG analys, en SKEV analys ...

      Det går inte att - peka ut - endast EN faktor som ENSAMT SKYLDIG,.....när det är så oändligt MÅNGA faktorer som ingår i hela - MIGRATIONSSCENARIOTS framväxt - .....





      Radera
  9. Mässa, musikcafé och massipantååta - ikväll kl 19 i Rydaholms församlingshem.
    Personligen föredrar jag att söndagens mässa är kl 18, då kan jag välja Vasaloppet framför gudstjänsten på förmiddagen och mässa framför tv-soffan på kvällen. Perfekt enligt min almanacka.
    /Pernilla

    SvaraRadera
  10. Tips på kyrka att besöka vid den inrikes resan: Hertingkyrkan i Falkenberg. Där firas söndaglig mässa varje vecka 09.30. Om nu resan till äventyrs går så långt samt åt det hållet...

    SvaraRadera
  11. Funderingar kring gemenskapen. På Gekås i Ullared talade man om utmaningen från e-handeln. Men ville hålla fast vid den fysiska försäljningen för att det handlade om gemenskap.
    (Ullaredskärringar borde vara Gekåkärringar). Och kyrkan? Hur mycket tid/kraft går inte ut på att försöka skapa känsla av gemenskap? Till leda skulle jag säga. Alla dessa grupper med en liten andakt som knorr på det hela. Min fundering är om det här med gemenskap i kyrklig regi är sjukt konstruerat. Egentligen finns det ingen verklighet bakom denna verksamhet. (sorry for gnäll). Men jag tror inte det håller i längden. Kyrkan måste gå en långt mer jobbig väg och våga bygga och tro på den gemenskap som utgår från Kristus. Svårt och statistikdåligt, men långsiktigt hållbart.
    Tycker en enkel malmöpräst. En aningens trött sådan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns det något klös i Malmöförsamlingarna numera utanför Bunkeflo och Petri? Och så United förstås.

      Skallagrim

      Radera
  12. Aningens trött och enkel malmöpräst. Du har ju två kyrkor att gå till, i Malmö, där gemenskapen och firandet utgår från samt till Kristus. Den ena heter Maria Rosengård och den andra Vår Frälsare, i vilka det sammanlagt firas ett tiotal söndagsmässor samt mässa varje dag i veckan och där man med säkerhet tar emot Kristi lekamen!

    Antony

    SvaraRadera
  13. Tack för tipsen. Problemet med Maria R och Vår Frälsare är ett jag inte får fira mässa där utan endast beskåda. Som MFF. När det gäller församlingar med klös i så är det en tydlig signal att jag inte ska vara där. Otroligt ointresserad av sammanhang med klös i. Event och underhållning hittar jag bättre i andra sammanhang. (sagt i kärlek, tack för tips och omtanke)). Som präst går man självklart dit Kristus kallar en. Även om yttre omständigheter suger till och från. Tänker att man som präst inte ska jaga de "rätta" sammanhangen. Även de "rätta/godkända" sammanhangen lider allt som oftast av eventsjukan. (Ursäkta gnället, hemskt ledsen för det).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gnäll är ursäktligt och förståeligt. Att vara kristen präst åt ett gudlöst folk i dess folkkyrka skaver numera illa. Sådant sliter. Inte att undra på att sjukskrivningstalen bland Svenska Kyrkans prästerskap är höga.
      /Reinhold

      Radera
  14. Något om religionsteologi. En i mitt tycke överskattad disciplin.

    http://www.kyrkanstidning.se/teologi/religionsteologi-sa-funkar-det

    SvaraRadera
  15. Apropå radio- och tvgudstjänster är väl det något för den som kanske är sjuk och inte kan ta sig till mässan. Men nu är ju tv-gudtjänster i de flesta fall rätt värdelösa. De får oftast vara bara 45 minuter utom vid enstaka tillfällen, på sommaren reducerade till 30 minuter långa "sommarandakter". De brukar vara helt oliturgiska, handlar mest om att visa upp den egna musikverksamheten samt med tillägg av platta betraktelser och någon som berättar en episod ur det egna livet. Att de flesta spelas in i förväg gör inte saken bättre, då blir det ju lite teater av det.

    Jonas M

    SvaraRadera
  16. Apropå Gävle så är det ett otyg att Kyrkorådet utser församlingsråden.
    De borde utses av församlingsaktiva vid kyrkstämma.

    SvaraRadera
  17. Ett otyg, Peter?

    -Din respekt för det i demokratisk ordning valda kyrkorådet är inte stor, läser vi ovan. Men Du torde ha svårt att försvara Din modell: vilka är församlingsaktiva? Hur mäts aktiviteten? Och de som enligt Dig inte är församlingsaktiva men infinner sig vid kyrkstämman - skall de då inte få delta i besluten?

    Du har nog en del att förklara kring Din modell och varför KR - som är sprunget ur ett demokratiskt val - skall åsidosättas.

    Demokratin - ett otyg?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  18. BOD,

    Du låtsas om svårigheter som inte finns för att kunna försvara att Du och dina gelikar skall kunna fortsätta styra och ställa trots totalt ointresse för normal kyrkogång.

    Problemet existerar knappt. Församlingen känner de sina och kommer politruker in som vill välja sig själva så ser de nog till -om de fick välja- att icke gudstjänstfirande politruker ej kommer in som styrande.

    Det är ni medvetna om och fasar därför för att låta den gudstjänstfirande församlingen få styra och ställa i "sin" kyrka.

    //HH

    SvaraRadera
  19. Såsom demokratin är i Svenska kyrkan, ja då är den verkligen ett otyg. Kristi kyrka är till sin natur inte demokratisk på samma sätt som en ideell förening eller liknande.

    Jonas M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kristi kyrka och kristendomen står på intet sätt i motsats till det demokratiska, öppna och fria samhället. Tvärtom: kyrkan är öppenheten, dess organisation är demokratisk, kristendomen är friheten.

      Och Jonas M förbigick med tystnad spörsmålet om den icke flitige gudstjänstebesökaren, som dock infinner sig vid kyrkstämman, skall ha rösträtt där eller inte.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
  20. Lekmän kan bestämma om färgen på soffan i församlingshemmet och svara för anställning av vaktmästare men inte frågor som rör teologi, gudstjänst, inmehåll i psalmböcker och missale.

    Jonas M

    SvaraRadera
  21. I kyrkstämman då, Jonas M?

    -Hur var det nu, Jonas, med möjligheten för den som sällan deltar i gudstjänsten men kommer till kyrkstämman att rösta där.

    Får han eller hon rösta eller inte? Får vi äntligen nu veta Din åsikt?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  22. Alla medlemmar kan få rösta till lokala ekonomi- och pastoralråd


    Jonas M

    SvaraRadera
  23. Och till KR då, Jonas?

    -Rösträtten till KR då samt SF och KM?

    Alla medlemmar eller bara vissa?


    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  24. BOD menar du rösträtten till biografsbolagets (SF) årsstämma? Annars är stiftsfullmäktige och kyrkomöte rena styggelser ur ett kristet perspektiv eftersom det tillåter lekmän bestämma i läro- och trosfrågor. Några kyrkoråd behövs inte, endast församlingens ekonomi- och pastoralråd (som inte kan bestämma om vilken liturgi som ska användas vid mässorna, det är upp till prästen ensam, möjligen kan rådet ge förslag).

    Jonas M

    SvaraRadera