Boken Inget för någon släpps onsdagen den 11 juni i Uppsala. Det är en kyrkokritik av det slag som är svenskkyrklig tradition sedan mer än ett sekel. Men det jag skriver om var inte situationen för biskoparna Ullman, Eklund eller Cullberg. De hade inte ens i sina värsta mardrömmar kunnat tro att Svenska kyrkan skulle hamna där den nu befinner sig. Biskopar kunde fordomdags fundera över den dåliga kyrkogången - bara 5-6% av befolkningen gick i kyrkan, noterade biskop Andrae. Att somliga församlingar skulle ligga på siffror kring 0.2% var ett för fördåtidens biskopar obekant förhållande. Tanken att någon skulle få för sig att kyrkorådets ordförande var prästens chef hade de funnit befängd.
Jag har läst samtidsdokumenten om en kyrka på reträtt och gör konkreta nedslag i den svenskkyrkliga verkligheten. Jag försöker förstå ärkebiskopsskiftena 1914 och 2014. Jag hade god hjälp av biskopen Koskinens framställning av Antje Jackelén och frågar om den stämmer, t ex.
För att liva upp stämningarna trycks också några bloggposter. Jag valde inte vilka. Yngve Kalin och Björn Fyrlund kollade och valde. Kanske, skriver jag i inledningen, skriver jag samma bok en gång till - för temat om Svenska kyrkan har jag tagit upp tidigare. Om det är samma bok igen är det i varje fall samma bok på ett annat sätt. Eller så är det en bok som säger att den kyrkliga oppositionen inte tänker låta sig hängas i tysthet. Titeln? "Den som vill vara allt för alla blir till sist inget för någon." Och skriver man en kritisk bok om Svenska kyrkan kan man nog räkna med att den i sig fungerar som en upphetsningsfaktor. Det är inte så svårt att förstå. Förlaget är Gaudete.
Det är väl väldigt värdefullt att det kommer en bok som gör att vi har ett utgångsmaterial när vi vid ett ärkebiskopsskifte vill diskutera Svenska kyrkan? En fördel är kanske också att det som står i böcker knappast kan anmälas till domkapitlet, alldeles bortsett från den nesa Växjö domkapitel råkade ut för. Om jag inte får medalj för boken kanske jag i alla fall får dalj?
Blir biskoparna upphetsade?
Biskopar läser inte böcker. De har inte tid. Däremot uttalar de sig - numera i twitter-form. 140 tecken, det är biskopsformatet. Och då kan de diskutera andra saker än dem diskussionen gäller. Eva Brunne sa mera på Facebook - och låtsades som om Svenska kyrkans kyrkomöte skulle kunna göra annat än mycket preliminära ställningstaganden innan det Svenska kyrkan sagt blir vad Kyrkan säger. Man kan faktiskt inte påstå att Kyrkans huvudlinje är enkönade äktenskap. Den reformatoriska finessen att Kyrkan kan stå emot kyrkosystemet kanske skulle hållas fram? Blev det så att det var biskoparna som förlorade mest på Uppdrag Gransknings bögbotarprogram, ett program vars titel visade sig inte ha någon täckning i programmet? Den som lever får se.
Nu kan det också sägas: jag gillar att läsa kommentarerna på Bloggardag. Uppfriskande gräl och upplivande insikter är inte att förakta. Inte heller är jag ointresserad av uppvisade fördomar - men jag tänker bli hårdare. Kommentarerna ska på något begripligt sätt knyta till de ämnen jag tar upp. Detta är ju en web-log, en dagbok i detta format. Den är alltid pigg, käck och munter - samt preliminär. Dagboksanteckningar som andra får läsa och kommentera men inte ett åsiktsforum. Ja, ni vet och förstår.
Jag håller med om att samtalet skulle underlättas om folk inte skriver anonymt. Signatur kan man kosta på sig, tänk ut något ni anonyma. Jag vet att det finns en risk med att träda fram med sina meningar. Det är ett förhållande jag ogillar för jag vill det öppna samtalet. Signaturer får gå.
Ni får gräla. Men i sak. Och alltid som en kommentar till de ämnen bloggen handlar om. Undantaget är ett: boken Inget för någon får man gärna diskutera här.
När ni har läst den!
Förresten har jag tillägnat boken Nordölands församling. Församlingar ska gå vidare och inte ägna sig åt gamla präster men gamla präster bär alltid sina församlingar med sig. Mer än man kanske kan förstå.
Gårdetatt förhandsbeställa boken? Den vill jag verkligen läsa!
SvaraRaderaSmart titel.
GAF
Finns på Bokus. Den går inte att beställa där ännu men man kan lägga in en bevakning så får man ett mail när man kan beställa den.
Raderahttp://www.bokus.com/bok/9789186577438/inget-for-nagon/
Kan beställas på GAudete förlag. Kommer att finnas på deras lager 17 juni.
Raderahttp://gaudete.se/product_info.php?cPath=26&products_id=115
Etnavs
Tack Svante!/ sven-åke nilsson
RaderaDen demokratiskt motiverade folkkyrkan har ägnat sig åt "guldkalvsverksamhet". Man kan alltid "söka bekräftelse" i Skrift och tradition, men det blir den egna erfarenheten som ändå får bestämma och givetvis den för tillfället rådande kontexten som man tom. är beredd att ta strid för dvs. strida för tidsandan. Ett paulusord kan vara behjälpligt som material för guldkalvsbygget. Nu är det inte bara 1 Kor 13 eller Gal 3:28 utan även 1 Kor 9 :22 "Allt har jag varit inför alla, för att rädda åtminstone några" men man läser inte eller tar någon notis om fortsättningen: Allt gör jag för evangeliets skull, för att också jag skall få del av dess löften (v 23).
SvaraRaderaeller detta: Var och en måste förska allt (v 25) eller detta: Jag går hårt åt min kropp och tvingar den till lydnad, för jag vill inte predika för andra och själv komma till korta (v 27). Om vi reducerar och dekonstruerar Paulus blir även han inget för någon som våra demokratiskt gjutna guldkalvar är.
Under min barndom hade läkarna tämligen begränsade möjligheter att bota livshotande sjukdomar. Antibiotikan och modern medicinteknisk apparatur saknades. Föräldrarna levde med ständig oro att något skulle hända deras barn och säkert bads många böner när barnförlamningen hade säsongspremiär på våren. I min uppväxtort fanns många fiskare och sjömansfamiljer som när kriget brutit ut oroade sig, för sina nära och kära på havet. På orten fanns många frikyrkor och kyrkligheten var stor, nästan alla tillhörde någon kyrka och om söndagarna satt menigheten troget bänkad i sin kyrka, besöksfrekvensen väldigt hög. Då var det oron och rädslan som fyllde kyrkan. Vad kan fylla kyrkan idag.
SvaraRaderaJag är med i en församling där många just nu inte kan släppa sin gamle pastor. Inte ens det faktum att han närmare 80 inte vill predika längre tycks avhålla vissa från att längta till gångna tider.
SvaraRaderaPrästen fortsatta omsorg efter sina gamla församlingar kan jag förstå mycket väl, men församlingar kan må bra av att se framåt och lära upp en ny herde i vikten av att sprida det glada budskapet.
Nu är det så att Nordölands församling allt bär med sig sin gamla präst, så är det ju och det är väl ändå någonting gott.
SvaraRaderaDu är varmt välkommen hit med din bok, det skulle vara skoj, piggt, käckt och muntert
Med varmaste hälsningar från Eva Solid
Även jag har fått min släng av Nordöländsk ande, genom Jan-Olof Jansson, som du ju känner såsom din efterträdare därstädes. Nu har han gått i pension, saknad av många här i Långaröd i Västerstads församling (numera sammanslagen med Hörby). Jag lärde mig mycket under bibelstudietimmarna som han ledde. Jag inledde vår bekantskap med att anklaga honom för hädelse, men han tog det som en man, och jag lärde mig att uppskatta honom som en sann tjänare av det bästa inom svenska kyrkan -- som den kunde ha varit... /Stefan Borg
SvaraRaderaEfter att ha besökt Nordöland och Högby kyrka förra veckan kan jag förstå att församlingens fd komminister låter tankarna gå dit.
SvaraRaderaRoland Kristensson
Dag har lovat att skärpa kraven på kommentarer på två punkter 1) Kommentaren ska ha en anknytning till ämnet. 2) Anonyma kommentarer publiceras inte. Det ska åtminstone vara en signatur. Det är nästan omöjligt att hitta en kommentar, som man fått tips om, när mer än varannan kommentar börjar med "Anonym". Det hjälper inte mycket om skribenten skriver namn eller signatur i slutet av inlägget. Stäng av möjligheten att kommentera anonymt, så tvingas alla att skriva namn eller signatur i fältet "namn /webbadress", så hamnar detta FÖRE kommentaren.
SvaraRaderaDetta är utmärkt, men det behövs en tredje punkt också. Och det är nolltolerans mot nazistisk, antijudisk (antisionistisk), antimuslimsk eller annan högerextremistisk propaganda. (Naturligtvis också vänsterextremistisk propaganda, såsom hyllningar av den våldsbejakande Revolutionära Fronten, men någon sådan har jag inte sett till.)
Obserera att jag inte skrev att någon ska portas för att han är sverigedemokrat. Och hur kan man för resten veta det om personen skriver under signatur och inte är känd av bloggaren, och kommentaren saknar politisk tendens? Observera att jag inte heller skrev att all kritik mot islam eller muslimska seder ska förbjudas. Utom i de fall, då ämnet handlar om något helt annat. Observera också att ordet "antimuslimsk" egentligen inte står för kritik mot islam, utan mot fientlighet mot islam och muslimer. Med samma distinktion kan man kräva att även "antihomosexuella"(till skillnad mot "homokritiska") kommentarer också ska refuseras.
Vadan detta? Jo, om nazister och andra extremgrupper kan använda bloggen för att sprida sina budskap, så drabbar det inte bara Dag själv, utan även de präster som Dag försvarar, och faktiskt alla som kommenterar på bloggen. Nazismen (även) den maskerade nazismen är kristendomens värsta fiende. I paradiset uppträdde djävulen som människornas vän, som ville deras bästa. Så uppträder nazismen också: De pekar ut framför allt judar och muslimer som hot mot kristendomen: som människor som måste bekämpas om vi vill bevara kristendomen, och då särskilt den mer traditionsenliga kristendomen.
Det var med vämjelse jag läste ett par kommentarer under förra inlägget från någon som uppträdde under ett vanligt namn, som troligen inte var personens rätta namn. Det handlade om att judar kontrollerar media idag, och det även "icke judeägda" tidningar därför att det finns judar bland dessa tidningars journalister. Ett typexempel på hur extremister utpekar människor som kristendomens fiender genom skenbart sakliga faktaupplysningar.
Jag har skrivit några gånger om vilka krafter, som försöker ta över kristna kyrkor. Läs "Jungkulten - en modern mysteriereligions födelse" av Richard Noll. Den anmärkningsvärda sexkulten, som bl.a. yttrar sig i kyrkans deltagande i Pride (man kan visa respekt för homosexuella, utan att stödja allting som Pride stå för) får här sin förklaring.
Religionsgrundaren CG Jung var inte jude. Han var judefientlig. Efter en sexuell affär med en judinna, som stod i beroendeställning till honom, drevs han av sitt dåliga samvete i armarna på nazismen. Hans efterlevande har försökt tvätta bort detta bl.a. genom dyra rättsprocesser mot sektens kritiker.
Jungkulten är i grunden en nygnostisk rörelse med vurm för det "ariska" och den forn-indoeuropeiska religionen som de "germanska folkslagens" rätta religion. Men detta ha man alltså tvättat bort. Uppfattningen att kristendomen är en ond religion och är upphovet till det mesta av all ondska i världen finns kvar. Men inte att denna påstådda ondska beror på det judiska arvet i kristendomen. Det finns tydliga likheter mellan KG Hammars förkunnelse och den reviderade jungkulten.
Undrar om Dag har fått med något om detta i sin nya bok? Den sa jag läsa. .