fredag 20 juni 2014

Överraskande

Jag snavade över ett sammanhang som överraskade mig.

En fd moderatpolitiker, under ett antal år i kyrkomötet, är nu efter uteslutning ur moderaterna poskare och invald i det lokala. Han har gjort sig känd som statskyrkokramare och drivit tesen att sambandet med staten var det som höll Svenska kyrkan uppe. Förgäves har lärt folk försökt analysera faran med "falska samband" och det förgävliga i försöken kan man kanske förstå, när mannen anslutit sig till en nomineringsgrupp, som ivrigt ville en annan tingens ordning när det handlade om kyrka-stat.

Att POSK haft sina dubier om förtroendevalda som valts in partipolitiskt, trodde jag mig förstå. Men nu blir jag osäker för poskaren ifråga försvarar samtliga förtroendevalda som förtroendevärda och goda kyrkokristna som inte får ifrågasättas. Kanske vore det av intresse att höra hur POSK tänker i frågan numera. Systemet kanske fungerar bra som det är, egentligen?

Poskaren framträdde i ett valinslag och talade om "Han som stavas med stort H". Det var egendomligt men det slog mig att han också kan tala om "Den Högste". Vad är det för teologi från upplysningstiden där skyggheten inför namnet Jesus och omskrivningen av Gud går igen? Vad blir det för en mission när man ska missionera om berätta om "Han"? Ni såg att jag fick med ett stort H.

Samme poskare bedrev under sin moderattid kampanj mot kostsamma utbildningsinstitutioner i Svenska kyrkan - och lyckades. Det är lätt att lura i folk att somligt är för dyrt - som om Svenska kyrkan skulle vara ett vinstdrivande företag. Utbildning kostar men den ungkyrkliga rörelsen menade att det var värt pengarna och byggde institutionerna. Vi fick se den trista utvecklingen: "Förvärva - ärva - fördärva" men annat folk hade kunnat förvalta. Fast detta andra folk var förstås de oönskade. En så liten kyrka som Svenska kyrkan kan inte göra sig av med kompetent svenskkyrkligt folk och tro att sådana åtgärder inte ska återverka. Men den verksamheten bedrev den nuvarande poskaren med sällspord entusiasm. Och då, på den tiden, skulle POSK misstänkliggöras. Det lyckades så bra att POSK valde normaliseringens väg - och det gav också framgångar. Om man ska tala om framgångar i en kyrka som snart nog är nere på under 50% medlemmar och därmed får se en hel del brutalt omprövas.

Olustigt blir det när kyrkopolitiker av den nuvarande poskarens slag driver kampanj i det andliga och dekreterar vad andra ska be om. För det första vet han nog inte om andra egentligen ber. Han har fått för sig det. Om de ber, har de väl vett att själva med Andens hjälp komma på vad de ska be? Lite töffligt bedjande sådär, men i alla fall. De har kanske också pejl på att förbön är sådant en person ber om, inte något som andra kommenderar fram - eller har jag missförstått något? Ber man inte om bön? Och om det är för lite bön är det inte anledning till klagan utan skäl till mer egen bön. Det tror jag syster Kerstin i Två Systrars tjatat om i årtionden.

Men överraskande var det att förstå hur POSK enrollerat folk. Och med denna insikt utbrister jag i ett   kraftfullt TREVLIG MIDSOMMAR!

22 kommentarer:

  1. Önskar du förslag på bra advokat? Märkligt, sv kyrkan verkar ha samma bekymmer som gemene tänkande människa. Bästa advokatrådet jag fått, le och var glad (20 000kr). Förstår inte riktigt hur ni orkar, men inser att det nog är viktigt. Hela samhället i stort är numera strukturlöst. Det är allvarligt. Jag ger därför min röst till en förhoppning om etik och återskapandet av verkliga livsvärden. Du är intressant Dag. Främmande fåglar kan inte nog värderas. Titta, du har ett följe, de tysta. /Anna utan bibel

    SvaraRadera
  2. Nu talar vi klarspråk, Bloggardag, och framträder direkt med namn utan överskylande krumbukter som f d moderatpolitiker, vilken är utesluten och som ställt upp på POSK-listan i hemförsamlingen. Denne, uppenbarligen i vissas ögon, förskräcklige person är alltså undertecknad.
    Därefter granskar vi, steg för steg, de mot honom anförda anklagelsepunkterna:

    1. Statskyrkokramare? Javisst, som den övervägande delen av församlingarna var, när skilsmässan drevs igenom mot deras vilja. Stark värnare om den ekonomiska trygghet, stabilitet och mer än då nittioprocentiga anslutning av folket som äktenskapet gav. Men lika stark varnare för konsekvenserna av skilsmässan. Vem fick rätt? Undertecknad eller statskyrkofienderna, till vilka Bloggardag hörde? Kyrkan nu på väg att marginaliseras och oekonomiseras.
    Vem fick rätt? Kommentarer överflödiga.

    2. Stort H för den Högste eller Jesus? Jag skriver och talar ofta om Jesus.
    Läs vad jag skrivit på denna bloggs kommentarsfält.
    Kommentarer överflödiga.

    3. Kostsamma utbildningsinstitutioner? Nej, skandalsatsningar är rätta ordet för Ansgarsliden, där utlovad redovisning av de totala ekonomiska konsekvenserna ännu inte efter tio år presenterats. Minst 150 miljoner kronor bortkastade. Centerpolitiker, som då var en av de ansvariga i kyrkans ledning, avpolleterad. De andra sitter kvar (även Bloggardag, som slogs intensivt för att fortsätta mångmiljonrullningen i denna jätteskandal).
    Kyrkan har för övrigt flera utbildningsinstitutioner, varför förlusten av Ansgarsliden inte betyder något. Avgörande fråga: Skall kyrkan bedriva verksamheter med jättelika årliga förluster?
    Kommentarer överflödiga.

    3 .Bedriver andliga kampanjer och dekreterar vad andra skall be om.
    Klämmer måhända skon för mina högst vanliga, naturliga reaktioner på alla negativa krumbukter som passerar revy i reservationssyfte mot att ÄRLIGT, UPPRIKTIGT OCH AV OMTANKE OM KYRKAN OCH ÄRKEBISKOPEN BE FÖR DEN SISTNÄMNDA?

    Är det fel att be om Guds välsignelse över Antje Jackelén och hennes viktiga arbete? Var vänlig svara ärligt på den frågan - utan krumbukter. Någon ordning måste det ju vara också inom högkyrkligheten.
    Kommentarer överflödiga.

    Slutligen är det riktigt att jag är utesluten ur moderaterna, sedan jag 2001 avslöjat en stor kyrkoskandal i Norrköping, där tre ledande förtroendevalda, varav två var moderater och en f d riksdagsman, plockat ut pengar i femsiffriga belopp för förlorad arbetsförtjänst utan att kunnat styrka förlusten. Den som begärde mitt utträde och fick partiet med sig, var en av dem som haft fingrarna i sylburken. Den sedan konstruerade uteslutningsgrunden har både skriftligen och muntligen vederlagts till hundra procent. Fråga: skulle jag ha tigit om skandalen och inte publicerat den? Kommentarer överflödiga.

    Jag står faktiskt rak i ryggen när det gäller ovanstående och ångrar inte ett ögonblick att jag slogs för ett fortsatt kyrka-statäktenskap, att jag avslöjade Ansgarslidens skandalekonomi och kyrkoskandalen i Norrköping samt att jag uppmanat doakören och dess dirigent att be för ärkebiskopen.

    Så vad ligger egentligen bakom anklagelserna?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här kom viss inga svar på frågorna som var tydliga och klara! Den ursprungliga artikeln var synnerligen ordrik, så nu kanske orden har tagit slut. Ett annat, viktigare, ämne kanske väntar på att avhandlas.

      Radera
    2. I min värld stod POSK för den goda idén att kapa det osunda och ojämlika statsbanden. Lite förvånande att B-O Dike dyker upp på den listan. Hade nog tippat på (C) eller (S) med tanke på de åsikter som vädras här....
      Beklagligt i alla fall om det stämmer att (M) offrar folk som avslöjar missförhållanden. Bara misstanken om detta får mig att vilja ha bort partipolitikerna fortast möjligt!!!
      Arg kyrkomedlem

      Radera
  3. Bön är förunderlig. Vi små människor tänker ofta att jag måste be för det och för det och för det. Som om Gud vore en automat. Men Gud behöver inte våra böner för han vet precis vad vi behöver och vad han ska göra eller inte göra. Det är vi som behöver bönerna. Det är vi som behöver be för att vara nära Gud.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snälla gulliga, provocera inte i onödan... /Anna utan bibel

      Radera
    2. Det är falsk lära Elisabeth. Gud VET vad vi behöver innan vi ber, men att Gud inte skulle behöva, är detsamma som att Gud inte har ett behov, och så lär inte Skrifterna. / Magnus Olsson

      Radera
    3. Don´t mess with me -never ever... /Anna utan bibel

      Radera
    4. Jag var inte tillräckligt tydlig, Magnus. Självklart har Gud behov. Han älskar oss och vill att vi ska älska honom men han behöver inte våra böner för att veta vad han ska göra. Däremot behöver både vi och han kontakten via bönen.

      Radera
    5. Käre Magnus, jag har anledning att ifrågasätta ditt påstående. Jag tycker att det nu är du som är thomistisk (som du ju så gärna anklagar andra för) – "att Gud inte skulle … är detsamma som …" Den av Gud skapade verkligheten bygger, om den skall bli som han har avsett, på ömsesidighet. Gud ger, och från människan kommer ett svar: tacksägelse, vilja att komma nära Gud, vilket bl.a. sker genom bön. I den meningen kan man ändå säga att Gud har behov av bön, eller åtminstone att bön behövs för att verkligheten skall bli sådan som Gud vill. Uteblir svaret, från åtminstone några, upphör tillvaron att fungera.

      Radera
    6. Elisabeth, den korrigeringen glädjer mig, dels för att den är sann, dels för den ev läsare som söker sig fram till sanningens väg och behöver läsa ord som pekar rätt riktning i bönen.

      Vad gäller biskopens hänvisning till thomism så har jag mycket riktigt kritiserat dess filosofi och metod i syn på kyrka och ämbete men mig veterligen har jag inre påstått att också en blind höna kan picka rätt. / Magnus Olsson

      Radera
  4. Är det sant, men verkar alla fall vara mera avkopplande.. /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du skulle bara ana.../Anna utan bibel

      Radera
  5. Vi ber för Svenska Kyrkan och hennes kritiska tillstånd precis som Abraham ber för Sodom. Precis som Abraham och aposteln Paulus uttrycker vi oss semitiskt "chalila" Bort det att Du skulle destruera Svek med alla hennes lögner och svikna löften om det bara skulle finnas 10 rättfärdiga kvar i svek. Vi vet ju hur det var med Sodoms syndfullhet. Kanske måste vi lämna slättlandskapet och dess plattityder för att söka oss upp i bergen. Tack Gode Gud för Berget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan du förklara dig lite närmare - jag förstår faktiskt inte vad du menar.

      Min pappa berättade ibland som en rolig historia att "prästen måste vara mycket lärd, för ingen förstod hans predikan". Pappa, som var teol.dr. menade förstås att man inte ska vara obegriplig för att man är lärd. Och så är det ju fortfarande.

      Radera
  6. Skicka gärna några änglar i för- eller motbön. Som en mera lärd skrev, Skakad, inte rörd, och det var rent slöseri med 150 kr. Dock hänvisas det på sid 47 till Beppe Wolgers. Bättre får ni uppvisa för att fånga den som försöker.. /Anna

    SvaraRadera
  7. I sammanhanget som de tre syskonen på Heliga Trefaldighets dag, röjer Guds treenighet, så som Lasaros sjukdom blir till Guds ära, Martas bekännelse ger Jesu dito, och Marias handling bottnar i Den Helige Andes konstanta, ständiga bön, och verk,finns välsignade ord, om att SNAVA, om natten, för att undkomma den makt som vill stena, och förklarar hur Jesus efter fyra dagar, två nätters vandring, ropar Guds ära ut, ur graven, under bön. Maria snavade inte framför Jesus på vägen, hon föll ned, så som endast ett fall, kan hjälpa den som snavar, att söka se, vad som sker i det som sker. Att snava i gnäll över Guds försyns tillåtelse eller vilja, är inget annat än calvinistisk och reformert teologi. Något annat bjuds av tre syskon och så även av Johannes som nu står på tröskeln, i midsommartid. Den senare förkunnar nämligen inte reformert lag. / Magnus Olsson

    SvaraRadera
  8. "Kanske vore det av intresse att höra hur POSK tänker i frågan numera." skriver Dag på sin blogg.

    Vad POSK tycker står att läsa i vårt program -

    "Den process som har påbörjats behöver fortsätta, och separationen mellan kyrkan och staten fullbordas. POSK anser därför att de allmänpolitiska partiorganisationernas inflytande över Svenska kyrkan måste upphöra.

    Det är principiellt betänkligt att ha olika regler för olika samfund och att staten ensidigt bestämmer villkoren för ett enskilt samfund. Det vore bättre för Svenska kyrkan att slippa de begränsningar som nuvarande bestämmelser innebär. Lagen om Svenska kyrkan definierar till exempel en församling på ett sätt som gör det svårt att reformera kyrkans organisatoriska uppbyggnad, och inskränker möjligheterna för den enskilde att själv välja vilken församling hon eller han vill tillhöra.

    Det är dock inte bara lagen om Svenska kyrkan som behöver ses över. Oviljan att skaka av sig arvet från statskyrkotiden skapar problem. Ett tydligt exempel är det komplicerade och kostnadskrävande sättet att genomföra kyrkliga val. Det är resultatet av en okritisk överföring av systemet för allmänna val till ett sammanhang där det inte passar. POSK arbetar för att skapa ett billigare och enklare valsätt i kyrkan. "

    /Carina Etander Rimborg
    Informatör POSK

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur kan ni då härbärgera dylika statskyrkokramare som DIKE???? Det går inte ihop!

      Rudbeckius

      Radera
  9. Carina Elander Rimborg
    ..och för att genomföra dessa vällovliga reformer ovan engagerar Ni statskyrkokramaren nr 1. Han som irelaterar alla problem inom SveK till att emanera från just detta att SveK skildes från staten.
    Jag säger då det.
    //HH

    SvaraRadera
  10. Elisabeth: "Bön är förunderlig. Vi små människor tänker ofta att jag måste be för det och för det och för det. Som om Gud vore en automat. Men Gud behöver inte våra böner för han vet precis vad vi behöver och vad han ska göra eller inte göra. Det är vi som behöver bönerna. Det är vi som behöver be för att vara nära Gud."

    Mycket kloka ord, Elisabeth!

    En anonym en

    SvaraRadera
  11. Den agenda Dike redovisar i sina kommentarer på denna blogg rimmar mycket illa med den inställning POSK har. Men klandra inte Dike, han är och förblir en pragmatisk politiker ut i fingerspetsarna. Ändamålen helgar medlen och politik är att vilja och går det inte i det ena partiet så går det i det andra. Kyrkans helgs är inget problem.

    SvaraRadera