torsdag 15 januari 2015

Den förskräckliga händelsen

"Har ni hört den förskräckliga händelsen,
den är sann för den hände"
ja, riktigt när vet jag inte men den nådde mig i Berlin. Tuulikki Koivunen Bylund har från förrådet i sin nya bostad i Uppsala bestulits på den spark hon fick av Härnösands stift. Vi talar nu om sparken som fysiskt föremål med medar och med påskrift "Biskopen". Någon har nu snott fortskaffningsmedlet. Biskopen emerita (fast emeritilön har hon inte!) lät sig intervjuas av UNT:s tv. Cykel- (och spark-)förrådet (eller möjligtvis det fd sparkförrådet) var miljön för intervjun. Tanken fördes fram att stölden hade internationell koppling. Det kunde tänkas att sparken nu fanns i - Norge.

Vad ska man säga? Beklaga stölden, självfallet, och beklaga tjuven/tjuvarna som för en sparks skull har begått tjuvnadsbrottet. Men här uppstår ett filosofiskt problem. Tjuven är ju en som stjäl, och då ska väl tjuven stjäla för att uppfylla sin kallelse? Det är inte lätt det här. Fanns det en väktare i fastigheten har alltså det egentliga felet begåtts av väktaren, som inte uppfyllt sin kallelse att hindra tjuven från sin kallelse. Nu förstår ni hur svårt livet kan vara.

Det är det nog för blogkommentatorn som anklagar mig för inkonsekens. Den består i att jag inte menade att Frimodig kyrka skulle skriva ett missionsprogram för Svenska kyrkan. Nomineringsgrupper ska ta fram idéer, kyrkomötet besluta och kansliet eller en utredningsgrupp gå vidare med förslagen. Det är normal ordningen. Hävdar jag den är den numera en inkonsekvens.

Nå, vill någon läsa vad just jag menar om mission i Sverige, finns det en del åren igenom i det kyrkligt förnyade programmet att ta till sig. Men jag uppfattar min egen position som inte särskilt bekväm. Dels ska jag återkommande utsättas för kritik för än det ena och än det andra - mest det ena - och sedan ska jag efter den behandlingen leverera heltäckande program för bland annat gatumission. Detta ska ske eftersom en bloggkommentator har högst bestämda egna tankar om saken. Men skriv själv då! Det kan bli ett intressant aktstycke om hur svenska folket ska dyrka Det Högsta Väsendet och följa den moral som bloggkommentatorn städse håller fram.

Väljarna väljer. Det gäller Frimodig kyrkas väljare också. Det betyder i små grupper att det kommer in en del präster för de är kända av många och många menar att deras kompetens behövs. Nu är jag prästvigd och har i alla år valt in som präst, första två gångerna i den struktur där prästerskapet valde sina egna representationer i det kyrkomöte som ersatte prästeståndet i den gamla ståndsriksdagen. Det har fortsatt så. Och prästerna valde inte efter partipolitisk hemhörighet utan på något de uppfattade vara kompetens. Det var ett stort förtroende jag fick.Så har det fortsatt. Jag har dock för egen del inte röstat på någon av kamraterna i kyrkomötet för de är valda av sina väljare i andra valkretsar. Väljarna borde skämmas som väljer präster - eller? Frimodig kyrka bärs dock av lekfolk och präster och i kyrkomötesgruppen finns och har funnits kompetenta lekmänniskor. Teologiskt bildade? Visst. Ska det förstås som deklasserande? Eller är saken så enfaldigt enkel som att bloggkommentatorn fått för sig att det finns somliga som inte vill ha med lekfolk i beslutsfattande? Det kan väl inte vara möjligt. Liksom POSK tycker FK att det är viktigt att präster ska vara med och fatta beslut och felaktigt att de politiska partierna ska vara rekryteringsbas. Eller är POSK-aren Bengt Olof Dike av annan mening i denna för POSK grundläggande fråga? Det skulle i så fall också kunna förstås som en förskräcklig händelse. Närmast i nivå med sparkstöld.

Hur det var i Berlin?
Bra tack. Hur det gick att sova efter hemkomst? Jag sov kort och gott.

21 kommentarer:

  1. Det var Ville Vessla!
    Spetsiga skoavtryck syntes mellan sparkens medspår.

    Ture Sventon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för hjälpen med cover-up Ture!

      Men Bill och Bull hade fått lite väl mycket Whiskas innanför pälsen häromkvällen, och när dom fick syn på den fina sparken med sin blänkande skylt stående oanvänd där i förrådet, blev frestelsen övermäktig. Ett dumt pojkstreck, alltså.

      Maja säger, att Tuulikki skall få igen sin fina spark, om Maja så skall behöva sparka den själv hela vägen.

      Jag tror jag skall hjälpa henne.

      Elaka Katten Måns

      Radera
  2. "Vem stal sparken?" "En medbrottsling!"
    (Ordvits knyckt från Torbjörn Lindahl eller egentligen hans lillebror).

    SvaraRadera
  3. -Då jag är apostroferad i ovanstående kommentar, hänvisar jag till ett passande svar, som skrev i anslutning till bloggarens s k Berlinkommentar på onsdagen.

    Låt mig bara nämna - apropå avslutningen ovan om bestämmanderätten i kyrkan - att jag aldrig någonsin har krävt exkludering av präster på kandidatlistorna. Det är en präststyrd kyrka, som jag reagerat emot. Och - igen, igen, igen? - varför skulle inte partier få ställa upp listor med var sitt KYRKOpolitiskt program i valen? Bloggaren kanske kan svara på frågan varför de politiska partiernas kyrkolistor hittills i valen har kammat hem, nästan storslam i resultaten. Varför finns inte de s k opolitiska nomineri ngsgrupperna i toppen.

    Jo, därför att väljarna bestämmer.
    Har väljarna fel?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bengt Olof,
      Hur motiverar du ditt engagemang i POSK?

      Radera
    2. Om kyrkan inte växer numerärt i antal medlemmar och gudstjänstfirare så måste ju något vara fel.

      Vilka av de kyrkopolitiska programmen innehåller visioner om fler gudstjänstfirare? Ett kyrkopolitiskt program som inte har som mål att får fler människor att möta Jesus Kristus i gudstjänst och nattvard, bör snarast stryka "kyrko" ur titelraden. För då har de inte förstått vad en kyrka är.

      Det troliga är alltså att väljarna faktiskt har fel genom att inte rösta på de nomineringsgrupper som vill att kyrkan växer numerärt.

      Radera
    3. Att ateisterna i politiska partier är med och bestämmer kyrkopolitiska program och vilka som ska stå på listorna är väl inte konstigare än att frimurarna driver fraktionsverksamhet inom Svenska kyrka, genom präster som är mer lojala mot sina ordensbröder än mot Kyrkan. Detta kallas entrism.

      Radera
    4. Präster som är mer lojala mot sina ordensbröder än mot kyrkan. Det är en så allvarlig anklagelse att den behöver styrkas. Alltså: när, var, hur, vem?

      Radera
    5. Det är lätt att styrka: Alla frimispräster, varje dag och på varje plats de befinner sig, men speciellt där de möter sina församlingar i Svek. Redan detta att de har hemligheter, som inte är bikthemligheter, för sin egen kyrka visar att de är mer lojala mot sina ordensbröder än mot Svek. Om inget otillbörligt förekommer vid frimis-sammankomsterna, så är det ju bara att avslöja vad som har förekommit.

      Om inte denna entrism hade förekommit, att frimis-prästerna bildar en halvhemlig fraktion inom Svek, så hade ni kanske sluppit de politiska partierna i Svek.

      Det är inte alls något krav att man ska vara kristen för att bli medlem i den svenska frimurare-orden. Jag har tittat på ordens hemsida, och där står ingenting om att man ska erkänna Kristus som Frälsare. Och det är väl ändå det som är kristendom? Så där sitter kanske en massa individer som dyrkar någon slags vishetslärare som de kallar Jesus, och de ska frimis-prästerna vara lojala mot.

      Man börjar ana ett samband mellan denna prästerliga entrism och Svek:s andliga förfall. När började det? Vid mitten av 1700-talet. Redan i början av 1800-talet började andra ideal än de kristna smyga sig in i Svek.

      Svek skulle vara "en positiv kraft i samhället", man skulle uppfostra folket i moraliska dygder genom att hota med helvetet och de eviga straffen, men "glömde" vägen ut ur detta: nåden och förlåtelsen.

      Radera
    6. När man svarar på frågan: "När, var, hur, vem?" med att säga: "Alltid, överallt, av princip, alla", så tycker jag det brister något i konkretion.

      Radera
  4. Åh, vad jag tycker sååå synd om Bylund - Jag ska skapa en "90-konto" så att alla som vill kan ilägga ett bidrag så att en ny spark kan Bylund få. Kontot blir öppet för 30 dagar. Sen görs avstämning och skatte-inbetalning. Därefter kan Bylund utkvittera medel för ny spark. Kanske hon borde skaffa försäkring, och sen ID-märke genom Polisväsendet........

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara för att bloggaren använder en offentlig persons erfarenhet som en bild, så finns ingen anledning att under anonymitetens sken, raljera och skriva dumheter. Så behandlar en kristen ( om du nu är det) människa inte en annan människa. Du begår synd. / Magnus Olsson

      Radera
  5. Härnösands stift hoppas definitivt att Tuulikki får sparken för gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns nog flera stift som vill ge sin biskop sparken. Den finns nog i Uppsala, inte långt från ärkebiskopsgården. Det var inte jag. Det var en av mina medbrottslingar.

      OHP

      Radera
    2. Jaså det var du, OHP, som hjälpte Bill o Bull med den tunga sparken?

      Ja se frimurare har varit kända för ränksmideri sedan 1700-talet...


      Elaka Katten Måns
      .

      Radera
    3. Det kanske tvärtom är så att de som har anlag för ränksmideri blir frimurare? Den möjligheten finns ju också! Bara en tanke! Men det är väl inte bara inom Svenska kyrkan som detta brödraskap finns. Hur det påverkar vet jag inte. Men när en journalist är frimurarbroder med dem han ska granska i sin yrkesroll, (har jag stött på) då tycker jag att man kan börja undra... Är det någon som inte skulle få ha bindningar som kan påverka det som skrivs så är det ju journalister. När jag själv frilansade på en s-tidning (för länge sedan) fick jag lämna partipolitiken. Men det är kanske annorlunda nu! Nog tycker jag att frimureri är värre än öppen partipolitisk tillhörighet i sådana sammanhang!

      Radera
  6. Ja, väljarna har fel, när de väljer kyrkoledning utifrån partipolitikens
    syften. De borde tjäna Gud mer än de politiska partierna. Förstår DIKE???

    SvaraRadera
  7. Det är många som är glada nu! Skadeglädjen är den enda sanna glädjen, och hånas den som hånas bör!
    Men Anonym kl 15.49 bör nog läsa på om insamlingar, även om inlägget är skämtsamt menat. 1. Du kan inte skapa ett 90-konto för detta ändamål. 2. Du ska inte betala någon skatt. 3. Polisen utfärdar inga ID-märken för spark.

    Du får nog göra som många andra: Låt gåvorna gå in på ditt eget konto och behåll pengarna själv.

    SvaraRadera
  8. BOD,
    Du är nog mer än lovligt naiv om Du letar efter ett annat svar än det mest uppenbara till frågan. Jag citerar:

    Bloggaren kanske kan svara på frågan varför de politiska partiernas kyrkolistor hittills i valen har kammat hem, nästan storslam i resultaten. Varför finns inte de s k opolitiska nomineri ngsgrupperna i toppen.

    Det självklara svaret är att i det sekulariserade Sverige är det få av de röstberättigande som har några direkta åsikter om hur "kyrkan" skall styras. De röstar -om de överhuvudtaget bryr sig om att rösta stort sett bara som de röstar politiskt i övrigt.

    De få som verkligen bryr sig om kyrkan hittar Du knappast bland dessa, de agerar röstboskap och knappt detta med tanke på det låga deltagandet.

    De få som bryr sig hittar Du däremot mera troligt bland dessa som väljer utifrån kyrkans väl och ve och dess bevarande av rätt lära. Tyvärr är de en minoritet av kyrkotillhöriga men det visar egentligen bara att majoriteten inte alltid har rätt även om de har makten.

    SVeK är idag ingen Kristi Kyrka , folkkyrka måhända men alls ingen Kristi Kyrka eftersom den styrs inte av ambitionen att vara helig , allmännelig och apostolisk utan anpasslig till tidsandan och vad den nu råkar anse vara mest lämpligt . Faktorer som i vart fall inte främjar och bevarar Kristi Kyrka på jorden.

    Med detta sagt vill jag också poängtera att det fortfarande finns öar kvar där Guds ord rent och klart predikas och sakramenten rätt förvaltas men det är öar som stadigt försvinner i en takt fullt jämförbar med "medlemsraset" om inte värre. Skulle tro -tyvärr att om en femton -tjugo år hittar Du ingen sådan ö,oas om Du så vill.

    Vill man rädda SVeK så gäller det att börja i rätt ända-. Då är inte det primära att försöka anpassa SVeK till tidsandan utan till apostolisk lära och bekännelse.

    Det är förvisso så att nu börjar i viss mån även flera av de kvinnliga prästerna att tycka att det gått för långt med anpassningen till tidsandan. Nu vill en del av dem gärna citera bibeln-gott så- men de är i en svag position ty de ljumma och sekulariserade hänvisar då gärna till att hela deras ämbete vilar på politiskt fattat beslut och att det då inte var så noga med vad apostlarna i Jesu efterföljd lärde. Dvs de har svårt att trovärdigt säga så säger Herren och att få det till att vara en norm.

    Vill Du verkligen hjälpa SVeK att vara en Kristi Kyrka så får Du kanske ägna krafterna år rätt mål och istället för att stödja alla anpassningskrav börja stödja de som kämpar för att bevara Kristi Kyrka.

    //HH

    SvaraRadera
  9. Alltså, Dike vänsterlinje är ganska besvärande. Och tycks mig något inkonsekvent. De som företräder Posk i min församling är ideologiskt en blandad skara från vänster till höger - men de är tydligt emot partiernas inflytande. Listan består av aktiva i församlingen.

    SvaraRadera
  10. Till min samlade kritikerkör igen!

    -I körmedlemmarnas texter kommer alltid - som brev på posten - den grovt osakliga kritiken mot Svenska kyrkan främst; se HH:s ovan, se angreppen och antydningarna i andras produktion. Sådan felriktad ammunition utgår alltid från gevärets ägares egen på förhand gällande och fördomsfulla åsikt, vilken är förstärkt av ryggdunkningarna och den introverta kompisbekräftelsen.

    'Man ser framför sig den lilla minoritetens självutnämnda kyrkodomare och teologiska experter sittande vid runda bordet, där det i samtalet gäller att leverera de starkast nedsättande och kränkande epiteten om den breda majoritetens älskade folkkyrka.

    Upplyftande? Nej, bara destruktivt.
    Lärorikt? Absolut inte, bara avskräckande.
    Efterföljansvärt? Nej, nej, nej, bevare oss för slika slutsatser
    Varför då runda bordet?

    Därför att dess stolar är reserverade för dem, som fastnat i sin egen teologiska förträffliga värld, där bitterhet, oförmåga och - inte minst! - ovilja är effektiva bromsar för att gå framåt. Stolarnas innehavare ser sig själva som dels individuella teologiska magistrar, överordnade alla andra. Tillsammans ser de sig som en kyrklig elit, för vilken den tid som varit alltid är i centrum. Den tid som skall komma och som kräver flexibilitet, realism, återhållsamhet och diplomati, finns knappast på minoritetens föredragningslista.

    En kommentator frågar mig om motiveringen för POSK-listan.
    Därför att i min församlings val fanns bara två nomineringsgrupper - POSK och S. Frågaren vet säkert att jag inte är socialdemokrat, vilket Peter ovan uppenbarligen tycks tro med sin ordval "vänsterlinje".

    Bloggpappan har upprepat att FK har både lekfolk och präster i KM.
    Efter förnyad kontroll kan nu konstateras att av FK:s sammanlagt tolv (12) KM-ledamöter är elva (11) präster och 1 (en) icke präst: Nasrin Sjögren. Hon beskriver sig som queer, företräder Stockholms stift och har, märkligt nog, inte alls någon kyrklig åsiktsförklaring i motsats till sina FK-kamrater i KM. Hon framträder bara med sitt namn.

    Kanske bloggpappan kan lätta på förlåten. Vad vill hon, vad står hon för? Jag utgår ifrån att hon är inkryssad i KM och att hon alltså inte stod på listans första plats.

    Sedan kan jag avslöja - fast det visste ni väl redan - att endast två (2) av FK:s KM-ledamöter är kvinnor, men då har jag räknat in Sjögren där. Om det är rätt av mig att göra det eller inte överlåter jag till bloggpappan att svara på. Jag vill på alla sätt vara hövlig och korrekt och - skall tilläggas - minns Nasrin Sjögren som författare av många bra artiklar i Världen i Dag.

    Men hur man än räknar så är såväl lekfolket som kvinnorna endast marginellt företrädda i FK. Hur knäcker bloggpappan den nöten, dvs får fram kärnan (skälet) ur skalet?

    BENGT OLOF DIKE

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera